Mikä halkaisi tuulilasin?

Jönsson

No niin, tässäpä taas pähkinä purtavaksi.

Vaihdoin sunnuntai-ilta 156:een talvitassut alle.
Sitä ennen olin pessyt auton painepesurilla,
kädenlämpöisellä vedellä, harjalla ja
asiaankuuluvilla vaahtoaineilla.

Rengasruletin jälkeen puhdistin vielä tuulilasin
sisäpuolelta. Ehjä oli vielä silloin.

Aamulla ottaessani auton tallista, oli tuulilasin
vasemmassa reunassa noin 15 cm pitkä halkeama,
joka lähti tiivisteen alta n. 10 cm alareunasta
ja matkasi ylöspäin.

Lasi on nyt korjattu, halkeama lähes hävinnyt ja
maksoi 320 mk (eli 0,329kmk, jos jollekin tämä on
helpommin ymmärrettävä muoto), mutta mikä tämän
aiheutti?

Pesuvesi ei ollut kuumaa, tallissa oli n. 15
astetta lämmintä, ulkona ehkä 5. Tapahtumaa ei
selitä lämpötilanvaihtelut. Mitään särön
alkuakaan en huomannut aiemmin enkä edes renkaan
vaihdon jälkeen ikkunaa kuuratessani. Vasta
aamulla ajaessani ulos tallista.

Viimeistä kulmaa nostaessani jostain kuului
terävä napsahdus. Silloinko lasi halkesi?

Jos näin on, niin onko tosiaan niin, että 156:n
kori on niin veltto, että lasi halkeaa, kun
rengasta vaihtaa?

Rengastyön ajan ovet olivat kiinni, takaluukku ja
sivuikkunat auki.

15

3570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Scuderia QV

      Lasi voi jäädä asennusvaiheessa jännitykselle, ja
      sitten joku piskuinenkin korin eläminen,
      lämpölaajeneminen tms. voi katkaista kamelin
      selän ja aiheuttaa lasin halkeamisen.

      Velimiehen Fiatista oli tuulilasi
      hiekkapuhalluksen ja maalauksen ajan pois.
      Operaation jälkeen fönäri laitettiin takaisin ja
      kaikki näytti olevan OK, mutta seuraavan yön
      aikana lasi oli itsekseen (kesällä tallissa, ei
      ulkoista iskua, suurta lämpötilanvaihtelua tms.)
      kajahtanut kappaleiksi. Pieniksi, paikallaan yhä
      pysyviksi palasiksi, kyseessä kun oli vanha
      kunnon karkaistu lasi.


      Se mainitsevasi pyörien vaihto tunkin avulla on
      itse asiassa aikamoinen vääntökoe auton korille;
      aika monessa autossa ovet eivät enää sulkeudu
      kunnolla yhdestä nurkasta nostamisen jälkeen. Jos
      tuulilasissa, jonka harteilla on suuri osa
      itsekantavan korin jäykkyydestä, on ennestään
      vaikkapa hiukan huolimattoman kokoonpanon
      seurauksena jo ennestään jännitteitä, lopputulos
      voi olla haljennut ikkuna.

      Valmistajan vastuuta voisi kysellä takuuajan
      jälkeenkin? Lasista voinee osoittaa, ettei siihen
      ole kohdistunut iskua tms.


      Sinä se muuten jaksat piruilla noista
      kilomarkoista =)

      • alfia

        eikä 0,329 kmk, eli pientä tarkkuutta toivoisin
        näihin muunnoksiin, muistakaa EURO TULEE!

        NO niin asiaan! Muistan vielä kerran edellisessä
        elämässä eräs varastopäällikkö kertoi ajelleensa
        pompannapillaan, jossa oli jo kolmas tuulilasi
        menossa. Hyttynen tuli häiritsemään kuljettajaa
        ja hänpä päätti läimäyttää se hengiltä mutta
        muisti sitten lasin hinnan ja varovasti painoi
        hyttysen kuoliaaksi tuulilasia vasten. Mutta se
        juuri katkaisi kamelin selän ja räks: lasi halki.
        Joten voi se vaan mennä. Kävi itsellenikin
        japsiaikakaudella nuorena miehenä ättä datsun
        tonni (korjaamon onni) halkaisi lasinsa kun nosti
        etupään ilmaan. Toisaalta se oli kyllä
        suhteellisen oksidoitunut.


      • Abarth

        Korjaan hieman tuota scuderian kertomusta tuosta
        fiudeni haljenneesta lasista: Eli lasi ehti olla
        kiinni useita viikkoja ennenkuin halkesi
        itsestään. Auto oli koko ajan tallissa.

        Jönssönin lasin halkeaminen on varmaankin
        johtunut tuosta renkaanvaihto-operaatiosta,
        vaikka oudolta kyllä tuntuu tuollainen korin
        vääntyminen.
        Lasin on täytynyt varmaankin olla jonkinlaisella
        jännityksellä, jonka korin tunkkaaminen on sitten
        laukaissut.


      • Scuderia QV
        Abarth kirjoitti:

        Korjaan hieman tuota scuderian kertomusta tuosta
        fiudeni haljenneesta lasista: Eli lasi ehti olla
        kiinni useita viikkoja ennenkuin halkesi
        itsestään. Auto oli koko ajan tallissa.

        Jönssönin lasin halkeaminen on varmaankin
        johtunut tuosta renkaanvaihto-operaatiosta,
        vaikka oudolta kyllä tuntuu tuollainen korin
        vääntyminen.
        Lasin on täytynyt varmaankin olla jonkinlaisella
        jännityksellä, jonka korin tunkkaaminen on sitten
        laukaissut.

        Ai noinkos se oli... Sama pää kesät talvet.


    • V6

      lasissa on voinut olla jo siellä tiivisteen alla
      reunassa valmiina pieni särö joka on sitten
      napsahtanut lopullisesti. Korin pitäisi olla
      erittäin vääntöjäykkä

    • Svedu

      Asennusvaiheessa lasiin voi jädä jännitteitä.
      Eivät ole ihan vieraita muillakaan merkeillä.
      Ainakin Volvo 850 takalaseja on halkeillut.

      • pexi

        Itselläni halkesi lasi samalla tavalla,kun
        vaihdoin talvirenkaat alle
        parkkipaikalla.Huomasin sen,kun lähdin
        huoltoasemalta hakemaan ilmaa
        renkaisiin.Takuuseen meni ilman ongelmia,tosin
        autokin oli vasta vuoden ikäinen.Ei kuulemma
        ollut ihan tuntematon asia Delta-autossa.Sen
        katsoivat tarkasti,ettei ollut kiveniskemää.


      • Logos
        pexi kirjoitti:

        Itselläni halkesi lasi samalla tavalla,kun
        vaihdoin talvirenkaat alle
        parkkipaikalla.Huomasin sen,kun lähdin
        huoltoasemalta hakemaan ilmaa
        renkaisiin.Takuuseen meni ilman ongelmia,tosin
        autokin oli vasta vuoden ikäinen.Ei kuulemma
        ollut ihan tuntematon asia Delta-autossa.Sen
        katsoivat tarkasti,ettei ollut kiveniskemää.

        tehdään aika monenlaatuisesta lasista ja
        leikatessa voi "kovaan" lasiin (tai tylsä veitsi)
        jäädä pieniä halkeaman alkuja reunaan jotka
        mustaksi silkkipainetusta reunasta eivät erotu.
        Tosin suurin osa näistä laseista hajoaa
        taivutusuunissa mutta eivät kaikki.
        (Olen ollut muinoin tuulilaseja tekemässä.)
        Mitenkäs 156:den etuovi toimii kun etukulma on
        kohotettuna onko kokeiltu?
        Ainakin Theman Kappan välillä ero on huikea korin
        vääntöjäykkyydessä.


    • fiat mies

      kyllä se tuulilasi on voinut haljeta siinä
      renkaan vaihdossa, eikä se ole löysän korin syy
      vaan tuulilasikin on kantava rakenne.
      esim. jos autosta on tuulilasi irti niin sitä ei
      saa liikuttaa, muuten saattaa kori vääntyä, tämä
      ei tietenkään päde kaikkiin autoihin mutta
      joihinki

    • 166

      meni runsaasti peräluukun laseja kun malli oli uusi
      (nykyinen korimalli, ei toki tää faceliftattu).

    • Jönsson

      Kiitos kommenteista. Auton kulman nostaminen
      tunkilla on siis viimekädessä aiheuttanut lasin
      halkeamisen.

      Onko ennen halkeamista lasiin tullut isku vai
      onko kyse valmistus- / asennusviasta? Halkeama
      lähti aivan lasin reunasta, listan alta, joten
      todennäköisesti kyse ei ollut kiveniskemästä.
      Toisaalta, jos lasissa olisi ollut valmistus- tai
      asennusvika, luulisi sen hajonneen jo aiemminkin,
      sillä auton omaa tunkkia minä käyttelin
      edellisessäkin rengasrumbassa. Tähän emme kai
      koskaan saa vastausta.

      Herää kuitenkin kysymys, eikö auton pitäisi
      pienen kiveniskunkin jälkeen kestää se, että
      siihen vaihdetaan rengas auton omaa tunkkia
      käyttäen?

      Jos voidaan hyväksyä, että kaksi vuotta vanhan
      auton lasi halkeaa pyörää vaihdettaessa, pitäisi
      kai hyväksyä myös se, että autosta vääntyy kori,
      putoaa umpio ja tunkki menee pohjasta läpi. On
      kai niitä kiviä osunut muuallekin kuin
      tuulilasiin.

      Nostamalla hallinosturilla koko kylki/keula/perä
      ilmaan, kori ei ehkä vääntyisi niin paljon, mutta
      auton ohjekirjassa ei kerrota, mistä kohtaa autoa
      voisi hallinosturilla nostaa. Taidetaanpa sen
      sijaan sanoa, että käytä aina vain auton omaa
      tunkkia.

      Jos siis lasi halkeaa tunkattaessa, on joko auton
      tunkki vääränlainen, lasi liian heikko tai kori
      liian veltto. Kaikissa näissä tapauksissa
      tuntuisi aika luontevalta, että joku muu kuin
      omistaja maksaisi tästä auton suunniteluvirheestä
      aiheutuneen kulun. Vai mitä mieltä olette?

      • 166

        ...vika on jonku muun kuin sinun. "Normaaliksihan"
        tätä ei tee se että muutkin ovat joutuneet saman
        kokemaan. Noi mainitsemani Passatin takalasit
        tehdas kyllä otti kontolleen. Yritä valittaa.


      • Timo

        ..juuri näin kun sanot. Mutta jokuhan se on aina
        joka saa kamelin selän katkeamaan. Tässä se lienee
        ollut virhe tuulilasin valmistuksessa tai
        asennuksessa. Valittaa voi, ja yhteisen edun
        nimissä jopa pitääkin, mutta pelkään että vuosi
        takuun päättymisen jälkeen tulokset jäävät
        laihoiksi. Jos tappio oli 320,00 mk, niin pilkkua
        pitäisi siirtää ainakin pari pykälää oikealle
        ennenkuin asiasta kannattaa käräjille lähteä.

        Mutta voithan tiestysti aina kokeilla
        kuluttajavalituslautakuntaa ja lähteä siitä että
        lasin kestoikä pitäisi olla ainakin 10 vuotta, ja
        sekin päättyy pyyhkijöiden tekemien naarmujen eikä
        halkeamisen takia.

        Tosin sekään vaiva ei ehkä ole 320 mk:n väärtti.


      • Jönsson
        Timo kirjoitti:

        ..juuri näin kun sanot. Mutta jokuhan se on aina
        joka saa kamelin selän katkeamaan. Tässä se lienee
        ollut virhe tuulilasin valmistuksessa tai
        asennuksessa. Valittaa voi, ja yhteisen edun
        nimissä jopa pitääkin, mutta pelkään että vuosi
        takuun päättymisen jälkeen tulokset jäävät
        laihoiksi. Jos tappio oli 320,00 mk, niin pilkkua
        pitäisi siirtää ainakin pari pykälää oikealle
        ennenkuin asiasta kannattaa käräjille lähteä.

        Mutta voithan tiestysti aina kokeilla
        kuluttajavalituslautakuntaa ja lähteä siitä että
        lasin kestoikä pitäisi olla ainakin 10 vuotta, ja
        sekin päättyy pyyhkijöiden tekemien naarmujen eikä
        halkeamisen takia.

        Tosin sekään vaiva ei ehkä ole 320 mk:n väärtti.

        Näinhän se on, ettei 320 mk ole oikein
        valittamisen väärtti, mutta jos saman kohtalon
        kokee moni muukin, mutta kukaan ei vaivaudu
        valittamaan, ei myyjä/maahantuoja/valmistaja saa
        koskaan sitä palautetta, että jossain on häikkää
        ja sama meno saa jatkua.

        Halkeama olisi myös voinut olla keskellä lasia ja
        ylettyä alhaalta ylös, jolloin edessä olisi ollut
        koko lasin vaihto. Nytkään korjaus ei tehnyt
        lasia virheettömäksi.

        Onko kellään tietoa, mitä tuollainen ikkuna
        kustantaa?

        Ps: tuolle ylempänä irroittelevalle paskahousulle
        ei sitten juurikaan kannata vastailla (vaikka
        itse sorruinkin). Kaikkein vähiten kannattaa
        vastata, että "haista paska, häivy täältä ja
        Bemari se vasta surkea onkin". Niillä eväillä ei
        tuollaista kirjoittelua saa ikinä loppumaan.


    • Jake

      Mersuista olen kuullut vastaavia tuulilasin
      halkeamia, mutten juuri Alfoista.

      156:n kori oli markkinoille tullessaan kaikista
      vääntöjäykin neliovisista sarjatuotantoautoista.

      Jotku väittää, että etuiskareiden yläpuolinen
      poikittaistuki auttaa kovassa käytössä tuulilasin
      paineenkestävyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      297
      7283
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      69
      5334
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      146
      3367
    4. Kylillä nainen puhutaan

      Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      116
      2815
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      162
      2469
    6. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1920
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      183
      1736
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1588
    9. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1554
    10. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      31
      1530
    Aihe