No niin, tässäpä taas pähkinä purtavaksi.
Vaihdoin sunnuntai-ilta 156:een talvitassut alle.
Sitä ennen olin pessyt auton painepesurilla,
kädenlämpöisellä vedellä, harjalla ja
asiaankuuluvilla vaahtoaineilla.
Rengasruletin jälkeen puhdistin vielä tuulilasin
sisäpuolelta. Ehjä oli vielä silloin.
Aamulla ottaessani auton tallista, oli tuulilasin
vasemmassa reunassa noin 15 cm pitkä halkeama,
joka lähti tiivisteen alta n. 10 cm alareunasta
ja matkasi ylöspäin.
Lasi on nyt korjattu, halkeama lähes hävinnyt ja
maksoi 320 mk (eli 0,329kmk, jos jollekin tämä on
helpommin ymmärrettävä muoto), mutta mikä tämän
aiheutti?
Pesuvesi ei ollut kuumaa, tallissa oli n. 15
astetta lämmintä, ulkona ehkä 5. Tapahtumaa ei
selitä lämpötilanvaihtelut. Mitään särön
alkuakaan en huomannut aiemmin enkä edes renkaan
vaihdon jälkeen ikkunaa kuuratessani. Vasta
aamulla ajaessani ulos tallista.
Viimeistä kulmaa nostaessani jostain kuului
terävä napsahdus. Silloinko lasi halkesi?
Jos näin on, niin onko tosiaan niin, että 156:n
kori on niin veltto, että lasi halkeaa, kun
rengasta vaihtaa?
Rengastyön ajan ovet olivat kiinni, takaluukku ja
sivuikkunat auki.
Mikä halkaisi tuulilasin?
15
3570
Vastaukset
- Scuderia QV
Lasi voi jäädä asennusvaiheessa jännitykselle, ja
sitten joku piskuinenkin korin eläminen,
lämpölaajeneminen tms. voi katkaista kamelin
selän ja aiheuttaa lasin halkeamisen.
Velimiehen Fiatista oli tuulilasi
hiekkapuhalluksen ja maalauksen ajan pois.
Operaation jälkeen fönäri laitettiin takaisin ja
kaikki näytti olevan OK, mutta seuraavan yön
aikana lasi oli itsekseen (kesällä tallissa, ei
ulkoista iskua, suurta lämpötilanvaihtelua tms.)
kajahtanut kappaleiksi. Pieniksi, paikallaan yhä
pysyviksi palasiksi, kyseessä kun oli vanha
kunnon karkaistu lasi.
Se mainitsevasi pyörien vaihto tunkin avulla on
itse asiassa aikamoinen vääntökoe auton korille;
aika monessa autossa ovet eivät enää sulkeudu
kunnolla yhdestä nurkasta nostamisen jälkeen. Jos
tuulilasissa, jonka harteilla on suuri osa
itsekantavan korin jäykkyydestä, on ennestään
vaikkapa hiukan huolimattoman kokoonpanon
seurauksena jo ennestään jännitteitä, lopputulos
voi olla haljennut ikkuna.
Valmistajan vastuuta voisi kysellä takuuajan
jälkeenkin? Lasista voinee osoittaa, ettei siihen
ole kohdistunut iskua tms.
Sinä se muuten jaksat piruilla noista
kilomarkoista =)- alfia
eikä 0,329 kmk, eli pientä tarkkuutta toivoisin
näihin muunnoksiin, muistakaa EURO TULEE!
NO niin asiaan! Muistan vielä kerran edellisessä
elämässä eräs varastopäällikkö kertoi ajelleensa
pompannapillaan, jossa oli jo kolmas tuulilasi
menossa. Hyttynen tuli häiritsemään kuljettajaa
ja hänpä päätti läimäyttää se hengiltä mutta
muisti sitten lasin hinnan ja varovasti painoi
hyttysen kuoliaaksi tuulilasia vasten. Mutta se
juuri katkaisi kamelin selän ja räks: lasi halki.
Joten voi se vaan mennä. Kävi itsellenikin
japsiaikakaudella nuorena miehenä ättä datsun
tonni (korjaamon onni) halkaisi lasinsa kun nosti
etupään ilmaan. Toisaalta se oli kyllä
suhteellisen oksidoitunut. - Abarth
Korjaan hieman tuota scuderian kertomusta tuosta
fiudeni haljenneesta lasista: Eli lasi ehti olla
kiinni useita viikkoja ennenkuin halkesi
itsestään. Auto oli koko ajan tallissa.
Jönssönin lasin halkeaminen on varmaankin
johtunut tuosta renkaanvaihto-operaatiosta,
vaikka oudolta kyllä tuntuu tuollainen korin
vääntyminen.
Lasin on täytynyt varmaankin olla jonkinlaisella
jännityksellä, jonka korin tunkkaaminen on sitten
laukaissut. - Scuderia QV
Abarth kirjoitti:
Korjaan hieman tuota scuderian kertomusta tuosta
fiudeni haljenneesta lasista: Eli lasi ehti olla
kiinni useita viikkoja ennenkuin halkesi
itsestään. Auto oli koko ajan tallissa.
Jönssönin lasin halkeaminen on varmaankin
johtunut tuosta renkaanvaihto-operaatiosta,
vaikka oudolta kyllä tuntuu tuollainen korin
vääntyminen.
Lasin on täytynyt varmaankin olla jonkinlaisella
jännityksellä, jonka korin tunkkaaminen on sitten
laukaissut.Ai noinkos se oli... Sama pää kesät talvet.
- V6
lasissa on voinut olla jo siellä tiivisteen alla
reunassa valmiina pieni särö joka on sitten
napsahtanut lopullisesti. Korin pitäisi olla
erittäin vääntöjäykkä - Svedu
Asennusvaiheessa lasiin voi jädä jännitteitä.
Eivät ole ihan vieraita muillakaan merkeillä.
Ainakin Volvo 850 takalaseja on halkeillut.- pexi
Itselläni halkesi lasi samalla tavalla,kun
vaihdoin talvirenkaat alle
parkkipaikalla.Huomasin sen,kun lähdin
huoltoasemalta hakemaan ilmaa
renkaisiin.Takuuseen meni ilman ongelmia,tosin
autokin oli vasta vuoden ikäinen.Ei kuulemma
ollut ihan tuntematon asia Delta-autossa.Sen
katsoivat tarkasti,ettei ollut kiveniskemää. - Logos
pexi kirjoitti:
Itselläni halkesi lasi samalla tavalla,kun
vaihdoin talvirenkaat alle
parkkipaikalla.Huomasin sen,kun lähdin
huoltoasemalta hakemaan ilmaa
renkaisiin.Takuuseen meni ilman ongelmia,tosin
autokin oli vasta vuoden ikäinen.Ei kuulemma
ollut ihan tuntematon asia Delta-autossa.Sen
katsoivat tarkasti,ettei ollut kiveniskemää.tehdään aika monenlaatuisesta lasista ja
leikatessa voi "kovaan" lasiin (tai tylsä veitsi)
jäädä pieniä halkeaman alkuja reunaan jotka
mustaksi silkkipainetusta reunasta eivät erotu.
Tosin suurin osa näistä laseista hajoaa
taivutusuunissa mutta eivät kaikki.
(Olen ollut muinoin tuulilaseja tekemässä.)
Mitenkäs 156:den etuovi toimii kun etukulma on
kohotettuna onko kokeiltu?
Ainakin Theman Kappan välillä ero on huikea korin
vääntöjäykkyydessä.
- fiat mies
kyllä se tuulilasi on voinut haljeta siinä
renkaan vaihdossa, eikä se ole löysän korin syy
vaan tuulilasikin on kantava rakenne.
esim. jos autosta on tuulilasi irti niin sitä ei
saa liikuttaa, muuten saattaa kori vääntyä, tämä
ei tietenkään päde kaikkiin autoihin mutta
joihinki - 166
meni runsaasti peräluukun laseja kun malli oli uusi
(nykyinen korimalli, ei toki tää faceliftattu). - Jönsson
Kiitos kommenteista. Auton kulman nostaminen
tunkilla on siis viimekädessä aiheuttanut lasin
halkeamisen.
Onko ennen halkeamista lasiin tullut isku vai
onko kyse valmistus- / asennusviasta? Halkeama
lähti aivan lasin reunasta, listan alta, joten
todennäköisesti kyse ei ollut kiveniskemästä.
Toisaalta, jos lasissa olisi ollut valmistus- tai
asennusvika, luulisi sen hajonneen jo aiemminkin,
sillä auton omaa tunkkia minä käyttelin
edellisessäkin rengasrumbassa. Tähän emme kai
koskaan saa vastausta.
Herää kuitenkin kysymys, eikö auton pitäisi
pienen kiveniskunkin jälkeen kestää se, että
siihen vaihdetaan rengas auton omaa tunkkia
käyttäen?
Jos voidaan hyväksyä, että kaksi vuotta vanhan
auton lasi halkeaa pyörää vaihdettaessa, pitäisi
kai hyväksyä myös se, että autosta vääntyy kori,
putoaa umpio ja tunkki menee pohjasta läpi. On
kai niitä kiviä osunut muuallekin kuin
tuulilasiin.
Nostamalla hallinosturilla koko kylki/keula/perä
ilmaan, kori ei ehkä vääntyisi niin paljon, mutta
auton ohjekirjassa ei kerrota, mistä kohtaa autoa
voisi hallinosturilla nostaa. Taidetaanpa sen
sijaan sanoa, että käytä aina vain auton omaa
tunkkia.
Jos siis lasi halkeaa tunkattaessa, on joko auton
tunkki vääränlainen, lasi liian heikko tai kori
liian veltto. Kaikissa näissä tapauksissa
tuntuisi aika luontevalta, että joku muu kuin
omistaja maksaisi tästä auton suunniteluvirheestä
aiheutuneen kulun. Vai mitä mieltä olette?- 166
...vika on jonku muun kuin sinun. "Normaaliksihan"
tätä ei tee se että muutkin ovat joutuneet saman
kokemaan. Noi mainitsemani Passatin takalasit
tehdas kyllä otti kontolleen. Yritä valittaa. - Timo
..juuri näin kun sanot. Mutta jokuhan se on aina
joka saa kamelin selän katkeamaan. Tässä se lienee
ollut virhe tuulilasin valmistuksessa tai
asennuksessa. Valittaa voi, ja yhteisen edun
nimissä jopa pitääkin, mutta pelkään että vuosi
takuun päättymisen jälkeen tulokset jäävät
laihoiksi. Jos tappio oli 320,00 mk, niin pilkkua
pitäisi siirtää ainakin pari pykälää oikealle
ennenkuin asiasta kannattaa käräjille lähteä.
Mutta voithan tiestysti aina kokeilla
kuluttajavalituslautakuntaa ja lähteä siitä että
lasin kestoikä pitäisi olla ainakin 10 vuotta, ja
sekin päättyy pyyhkijöiden tekemien naarmujen eikä
halkeamisen takia.
Tosin sekään vaiva ei ehkä ole 320 mk:n väärtti. - Jönsson
Timo kirjoitti:
..juuri näin kun sanot. Mutta jokuhan se on aina
joka saa kamelin selän katkeamaan. Tässä se lienee
ollut virhe tuulilasin valmistuksessa tai
asennuksessa. Valittaa voi, ja yhteisen edun
nimissä jopa pitääkin, mutta pelkään että vuosi
takuun päättymisen jälkeen tulokset jäävät
laihoiksi. Jos tappio oli 320,00 mk, niin pilkkua
pitäisi siirtää ainakin pari pykälää oikealle
ennenkuin asiasta kannattaa käräjille lähteä.
Mutta voithan tiestysti aina kokeilla
kuluttajavalituslautakuntaa ja lähteä siitä että
lasin kestoikä pitäisi olla ainakin 10 vuotta, ja
sekin päättyy pyyhkijöiden tekemien naarmujen eikä
halkeamisen takia.
Tosin sekään vaiva ei ehkä ole 320 mk:n väärtti.Näinhän se on, ettei 320 mk ole oikein
valittamisen väärtti, mutta jos saman kohtalon
kokee moni muukin, mutta kukaan ei vaivaudu
valittamaan, ei myyjä/maahantuoja/valmistaja saa
koskaan sitä palautetta, että jossain on häikkää
ja sama meno saa jatkua.
Halkeama olisi myös voinut olla keskellä lasia ja
ylettyä alhaalta ylös, jolloin edessä olisi ollut
koko lasin vaihto. Nytkään korjaus ei tehnyt
lasia virheettömäksi.
Onko kellään tietoa, mitä tuollainen ikkuna
kustantaa?
Ps: tuolle ylempänä irroittelevalle paskahousulle
ei sitten juurikaan kannata vastailla (vaikka
itse sorruinkin). Kaikkein vähiten kannattaa
vastata, että "haista paska, häivy täältä ja
Bemari se vasta surkea onkin". Niillä eväillä ei
tuollaista kirjoittelua saa ikinä loppumaan.
- Jake
Mersuista olen kuullut vastaavia tuulilasin
halkeamia, mutten juuri Alfoista.
156:n kori oli markkinoille tullessaan kaikista
vääntöjäykin neliovisista sarjatuotantoautoista.
Jotku väittää, että etuiskareiden yläpuolinen
poikittaistuki auttaa kovassa käytössä tuulilasin
paineenkestävyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2977283Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695334Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463367Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1162815- 1622469
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181920Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831736Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311588- 821554
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311530