Leninin kirje penzan bolsevikeille

politbyroo

11. elokuuta 1918:

Toverit! Viiden kulakkipiirin kapina on säälimättömästi tukahdutettava. Koko vallankumouksen intressit vaativat sitä, koska nyt on kaikkialla meneillään viimeinen ratkaiseva taistelu kulakkeja vastaan. On luotava esimerkki.
1. Hirttäkää (ja huolehtikaa siitä, että hirttäminen tapahtuu täysin kansan nähden) vähintään sata tunnettua kulakkia, rikasta ihmistä, verenimijää.
2. Julkaiskaa heidän nimensä.
3. Takavarikoikaa heiltä kaikki vilja.
4. Nimetkää panttivankeja eilisen sähkeen mukaisesti.
Tehkää tämä niin, että kansa satojen kilometrien säteellä saa nähdä, vavista, tietää, huutaa: he kuristavat ja tulevat kuristamaan kuoliaaksi jokaisen verenimijäkulakin.
Sähköttäkää kuittaus ja toimeenpano.
Tervehdys, Lenin
Hankkikaa todella kovaa väkeä.

Näin kirjoitti siis ihmisistä inhimillisin, kiltti Lenin setä.

11

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haluatko saada aikaan keskustelua Venäjän kansan asemasta, kulakkien tekemisistä ynnä muusta ennen vuoden 1917 Lokakuun vallankumousta, vai mikä on siteerauksesi tarkoitus???
      vom

      • Kalle

        En ole siteeraja mutta ymmärrän viestin hyvin. Ei hän halua keskustella kulakeista ja heidän tekemisistään vaan leninin sähkeessään osoittamasta täydellistä välinpitämättömyydestä ihmisiä kohtaan Tarkoitus on ottaa esille se totuus, että lenin oli otteiltaan ja toiminnaltaan oikein kunnon stalinisti ennenkuin stalin oli edes stalinismia keksinyt.

        /Kalle, jonka mielestä totuus leninistä ensimmäisenä kunnon stalistihallitsijana pitää tulla kansan tietoisuuteen


      • Kalle kirjoitti:

        En ole siteeraja mutta ymmärrän viestin hyvin. Ei hän halua keskustella kulakeista ja heidän tekemisistään vaan leninin sähkeessään osoittamasta täydellistä välinpitämättömyydestä ihmisiä kohtaan Tarkoitus on ottaa esille se totuus, että lenin oli otteiltaan ja toiminnaltaan oikein kunnon stalinisti ennenkuin stalin oli edes stalinismia keksinyt.

        /Kalle, jonka mielestä totuus leninistä ensimmäisenä kunnon stalistihallitsijana pitää tulla kansan tietoisuuteen

        Halusin keskustelun avaajan ottavan huomioon vallankumouksellisen tilanteen syntymisessä
        Tsaarin ruoskina toimineiden kulakkien (suom. nyrkki !) teot vuosikymmenien aikana. Kun tonkii historiaa, pitää pyrkiä asettautumaan silloisiin olosuhteisiin, niin pääse lähemmäs
        totuutta.
        vom


      • Kalle
        vom kirjoitti:

        Halusin keskustelun avaajan ottavan huomioon vallankumouksellisen tilanteen syntymisessä
        Tsaarin ruoskina toimineiden kulakkien (suom. nyrkki !) teot vuosikymmenien aikana. Kun tonkii historiaa, pitää pyrkiä asettautumaan silloisiin olosuhteisiin, niin pääse lähemmäs
        totuutta.
        vom

        Ei taida mennä jakeluun - ota Hota ja ei pakota.

        Jos sinä, stalinisti "vom", haluat keskustella venäjän oloista ennen vallankumousta niin avaisitko silloin keskustelun otsikolla "Leninin kirje penzan bolsevikeille" :

        "Toverit! Viiden kulakkipiirin kapina on säälimättömästi tukahdutettava. Koko vallankumouksen intressit vaativat sitä, koska nyt on kaikkialla meneillään viimeinen ratkaiseva taistelu kulakkeja vastaan. On luotava esimerkki.
        1. Hirttäkää (ja huolehtikaa siitä, että hirttäminen tapahtuu täysin kansan nähden) vähintään sata tunnettua kulakkia, rikasta ihmistä, verenimijää.
        2. Julkaiskaa heidän nimensä.
        3. Takavarikoikaa heiltä kaikki vilja.
        4. Nimetkää panttivankeja eilisen sähkeen mukaisesti.
        Tehkää tämä niin, että kansa satojen kilometrien säteellä saa nähdä, vavista, tietää, huutaa: he kuristavat ja tulevat kuristamaan kuoliaaksi jokaisen verenimijäkulakin.
        Sähköttäkää kuittaus ja toimeenpano.
        Tervehdys, Lenin
        Hankkikaa todella kovaa väkeä.

        Näin kirjoitti siis ihmisistä inhimillisin, kiltti Lenin setä. "

        Niin, et varmasti avaisi. Miksi sitten luulet toverin "politbyroo" niin tekevän?? Vastaa jos pystyt. Kalle voi vastata puolestasi : Halusit heti muuttaa puheenaihetta leninin stalinistimaisesta käytöksestä ja johtamistyylistä tapahtumiin ennen vallankoumousta. Hahhaa - ei se niin helppoa ole kuin stalinisti luulee ja on propagandaoppitunnilla saanut oppia.

        Tässä ketjussa toveri "politbyroo" haluaa keskusteltavan leninin lähettämästä sähkeestä summitaisine hirttotuomioineen.

        Jos sinä, stalinisti "vom" haluat keskustella ajasta ennen vallankumousta niin voisitko ystävällisesti avata siihen tarkoitukseen uuden viestiketjun.

        /Kalle, joka tuntee stalinistien keinot yrittää välttää heille vastenmieluisia keskusteluja


      • Tauno Platon
        vom kirjoitti:

        Halusin keskustelun avaajan ottavan huomioon vallankumouksellisen tilanteen syntymisessä
        Tsaarin ruoskina toimineiden kulakkien (suom. nyrkki !) teot vuosikymmenien aikana. Kun tonkii historiaa, pitää pyrkiä asettautumaan silloisiin olosuhteisiin, niin pääse lähemmäs
        totuutta.
        vom

        Ennen vallankumousta Venäjän olot olivat surkeat. Oli köyhyyttä ja maa oli epädemokraattinen, ja Ohrana oli julma. Vallankumouksen jälkeen veri alkoi virrata entistä vuolaammin ja nälkä tappoi ihmisiä. Leninin ja Stalinin surmaamiin ihmismääriin ei edes tsaari pystynyt. Tsaarin vielä hallitessa ja nälän riivatessa Venäjää, tämä ihmisläheinen Lenin-setä ei olisi sallinut kansainvälisen Punaisen ristin antaa avustuksia kärsivälle kansalle. Nälkä ja kurjuushan ruokkisivat nimittäin vihaa kulakkeja yms. kohtaan ja edesauttaisi vallankumousta. Kylläpäs tämä korkeaotsainen Lenin-setä oli inhimillinen kaveri.


      • Tauno Platon
        vom kirjoitti:

        Halusin keskustelun avaajan ottavan huomioon vallankumouksellisen tilanteen syntymisessä
        Tsaarin ruoskina toimineiden kulakkien (suom. nyrkki !) teot vuosikymmenien aikana. Kun tonkii historiaa, pitää pyrkiä asettautumaan silloisiin olosuhteisiin, niin pääse lähemmäs
        totuutta.
        vom

        Se "työläisvaltio" vei hengen kovin monelta työläiseltä ja tilattomalta. Kuollut mies ei palttoota kaipaa..


      • Kalle
        vom kirjoitti:

        Halusin keskustelun avaajan ottavan huomioon vallankumouksellisen tilanteen syntymisessä
        Tsaarin ruoskina toimineiden kulakkien (suom. nyrkki !) teot vuosikymmenien aikana. Kun tonkii historiaa, pitää pyrkiä asettautumaan silloisiin olosuhteisiin, niin pääse lähemmäs
        totuutta.
        vom

        Tiesitkö muuten, stalinisti "vom", että stalinistit tappoivat enemmän suomalaisia punaisia perheineen kuin mihin Mannerheim pystyi Suomessa??

        /Kalle, joka mielellään muistuttaa stalinisteja heidän historiansa pimeimmistäkin tapahtumista


    • uhrauksia!

      Ei tuossa mitään stalisnismiin suuntaavaa ole!Tottakai vallankumouksen tullessa täytyy pikku porvanilkit poistaa paremman yhteiskunnan edun nimissä. Tuskinpa se bemari-porvari kunnon kansalaiseksi yhtäkki muutenkaan rupeaisi! Näin tullee siis käymään kun aika koittaa!

      • elikkäs

        Elikkös Venäjän kulakit olivat porvareita? No ehkä silloin maanviljelijä oli porvari... tosin tuon kulakkien lahtaamisen ja maatilojen pakkolunastuksien jälkeen Venäjän maataloustuonto romahti pahasti. Miksiköhän tuontanto romahti??


    • CGE Mannerheim

      Siellä oli sisällissota täyttä häkää menossa ( intervoineet ulkovallat, joilla oli kohtuullisesti joukkoja).
      Sodan käynnissä on kovat keinot aina käytössä. Minunkin, "suurimman suomalaisen" CGE Mannerheimin joukot jaottelivat Tampereella ihmisiä eläviin ja kuolleisiin sen mukaan, sanoivatko he "yksi, kaksi" vai "juksi, kaksi". Ja selvää jälkeä tulikin.

      terv. Lahtari

      • puhuu asiaa!

        Näinhän se menee. Valtionviholliset tullaan eliminoimaan vallankumouksen koittaessa, Suomessakin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe