Perisynti/syyllisyys/pieni lapsi

Juhani Kuosmasen opettaa (Raamatun opetuksia, sivut 108-109):
" Kun Jeesus kuoli ristillä, otettiin pois perisynnin syyllisyys"(JK myöntää siis perisynnin olemassaolon!).
"Koska Jumala on sovittanut kaikki itsensä kanssa, hän ei lue lapsille heidän perisyntiään".
"Niinkuin Aadamin lankeemus koitui luonnostaan lapsille kadotukseksi, samoin koituu "yhden ihmisen vanhurskauden teko" heille elämän vanhurskauttamiseksi" (Room. 5:18).
"Lapsen olemus ja elämä on vanhurskautettu Jeesuksen uhrityön perusteella. Näin sekä pakanakodin että kristityn perheen lapsi pelastuu Jeesuksen sovitustyön tähden luonnostaan..." (Lainaus loppu).
----
Kuosmasen mielestä siis Kristuksen "kollektiivinen työ" (ns. yleinen vanhurskauttaminen) hyödyttää lasta ja pelastaa hänet ilman niitä välineitä(ilman sanaa ja kastetta), joiden kautta Jumala omalta puoleltaan lahjoittaa sen ihmisen omaksi.
Jumalan valtakuntaa ei siis tarvitse ottaa vastaan henkilökohtaisesti, vaan se tulee pienen lapsen osaksi automaattisesti "syntymälahjana".

Mitä mieltä sinä olet Kuosmasen opetuksista?

Jossain vaiheessa sitten kuitenkin uskovan kodin lapselta vaaditaan vielä "vedestä ja Hengestä"-syntymistä Joh. 3:5, (kun on tehnyt "tietoista" syntiä).

15

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YKX

      Minun näkemys on että lapsi vaikka vanhan testamentin mukaan on synnissä siinnyt, on taivas kelpoinen; "siis vasta syntynyt lapsi".

    • Perisynti tarkoittaa synnillisiä tapojakin jotka periytyvät.
      Koti jossa juodaan, juovat pian lapsetkin, jne.

      Raamattu opettaa selvästi jo MOoseksen kirjoissa, mutta vasta myöhemmin, että jokainen vastaa vain omista synneistään.
      Ymmärtäisin myös että pyhien lapset ovat pyhiä, ja jumalattomien lapset menevät vanhempien valinnan mukaan kuolemaan.

      Jeesus otti ristillä pois vain ne synnit joita kadutaan ja joista tehdään parannus.
      Muutenhan lakikin olisi kumottu, ja syntiä ei olisi enää olemassakaan.

      KUn lapsi tulee harkintaikään kypsäksi hän tekee omat päätöksensä ja vastaa niistä itse.
      Jeesus tietää koska on se kypsä ikä jolloin Hän ymmärtää valintoja tapahtuneen.

      Siunausta
      Jari

      • Tutkiskelija..

        Kuoleekin äkkiarvaamatta ja ei ehdi katua jotakin syntiä tai tottumusta elämässään tai ehdi päästä vapaaksi? Jos esim huumeista ja viinasta eroon päässyt uskova kamppailee vielä esim tupakan kanssa, ja ei ehdi päästä tuosta tavasta eroon ennen äkkikuolemaansa? Miten on? Kumpaan osoitteeseen tämä kaveri päätyy?


      • Tutkiskelija.. kirjoitti:

        Kuoleekin äkkiarvaamatta ja ei ehdi katua jotakin syntiä tai tottumusta elämässään tai ehdi päästä vapaaksi? Jos esim huumeista ja viinasta eroon päässyt uskova kamppailee vielä esim tupakan kanssa, ja ei ehdi päästä tuosta tavasta eroon ennen äkkikuolemaansa? Miten on? Kumpaan osoitteeseen tämä kaveri päätyy?

        lähteä tuomariksi, mutta sen tiedän että
        Jumala on synnistä eroon taistelevan kanssa ja ei ole vihainen joska taistelee eroon heikkouksistaan.

        JOkainen joutuu tämän halun näyttämään ja sitten voi saada taivaan joukoja avuksi taisteluun.

        Jumalan siunausta
        Jari


      • Ana-mzk

        En ole viime aikoina tänne kovin paljoa kirjoitellut. Mutta nyt olisi sinulle Jari pari asiaa..

        "Perisynti tarkoittaa synnillisiä tapojakin jotka periytyvät.
        Koti jossa juodaan, juovat pian lapsetkin, jne. "

        Perisyntiä ei tarkoita sitä että vanhempien pahat teot periytyvät lapsille. Ihminen on itsessään kiireestä kantapäähän syntinen; siihen ei tarvita vahempien/kenenkään muunkaan syntejä lisäksi.

        On totta että esim. alkoholistiperheen lapsella on suurempi vaara myös itse oppia alkoholin väärinkäyttäjäksi. Mutta perisynnistä ei tässä ole kyse.

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/1.html

        Kannattaa tutustua tunnustuskirjojen teksteihin. Niissä on paljon asiaa. Toki kaikki tulee arvostella Raamatun sanan valossa.


        "Ymmärtäisin myös että pyhien lapset ovat pyhiä, ja jumalattomien lapset menevät vanhempien valinnan mukaan kuolemaan."

        Kaikki ovat syntiä tehneet, ja pois poikenneet. Kaikki ovat synnissä syntyneet, synnin valtaan.
        Syödessäni tänään ravintolassa, viereisen pöytäseurueen 3-4 vuotias tyttölapsi löi tahallaan nyrkillä äitiään, niin että äitiä todella sattui. Tätä jatkui jonkin aikaa, ja tunnelma oli aika kireä. Jotain meni pieleen aikoinaan paratiisissa. Ihminen lankesi, ja me kaikki olemme osallisia tästä lankeemuksesta. Me kaikki olemme langenneet. Niin minä kuin naapurinikin, niin vaarit kuin vauvatkin.

        Nyt joku saattaa jo muotoilla vastinetta tyyliin: "Sinä siis tuomitset viattomat, avuttomat sylivauvat helvettiin!?"

        Mutta tästä ei ole kyse. Ei nimittäin ole meidän asiamme tuomita ketään minnekään. Me voimme vain kumartua suurien Jumalan salaisuuksien edessä ja Vapahtajamme Jeesuksen edessä. Uskoa evankeliumi, rukoilla ja kilvoitella.



        Näissä opetuksen asioissa pitää olla tarkkana. Aina pitäisi pitää Raamatun sanaa esillä. Eli esim:

        "jumalattomien lapset menevät vanhempien valinnan mukaan kuolemaan"

        Tämä ei ole Raamatun sanan mukaista opetusta.



        ps. 51:5 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

        Room 3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,

        Niin, kaikki, ovat synnin alla.



        "Jeesus otti ristillä pois vain ne synnit joita kadutaan ja joista tehdään parannus. "

        Tämä on "toista evankeliumia".



        Oikea, Jeesuksen evankeliumi kertoo näin:

        Joh 1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
           
        Jeesus otti pois maailman synnin. Koko ihmiskunnan menneen ja tulevat synnit, kaikki. Pelastusteko on kertakaikkinen, ja tarkoitettu jokaiselle ihmiselle.

        1. tim 2:3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
           
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

        2. kor 5:14 Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;
           
        15 ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
           
        19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.



        Jeesus sovitti koko maailman, kaikki ihmiset. Vaikka kuinka pahoja tekoja olisit tehnyt. Kysymys on siitä kelpaako Jeesuksen armo meille? Tunnustammeko että emme itse voi itseämme pelastaa? Emme voi tehdä mitään pelastuaksemme. Se on kokoaan Jumalan työtä. Onneksi näin! Jos se olisi jotenkin, edes prosentin kymmenesosaksi meidän vastuullamme, ei meillä olis paljoa toivoa:

        Ef 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
           
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.



        Siunausta syksyyn!


      • Ana-mzk kirjoitti:

        En ole viime aikoina tänne kovin paljoa kirjoitellut. Mutta nyt olisi sinulle Jari pari asiaa..

        "Perisynti tarkoittaa synnillisiä tapojakin jotka periytyvät.
        Koti jossa juodaan, juovat pian lapsetkin, jne. "

        Perisyntiä ei tarkoita sitä että vanhempien pahat teot periytyvät lapsille. Ihminen on itsessään kiireestä kantapäähän syntinen; siihen ei tarvita vahempien/kenenkään muunkaan syntejä lisäksi.

        On totta että esim. alkoholistiperheen lapsella on suurempi vaara myös itse oppia alkoholin väärinkäyttäjäksi. Mutta perisynnistä ei tässä ole kyse.

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/1.html

        Kannattaa tutustua tunnustuskirjojen teksteihin. Niissä on paljon asiaa. Toki kaikki tulee arvostella Raamatun sanan valossa.


        "Ymmärtäisin myös että pyhien lapset ovat pyhiä, ja jumalattomien lapset menevät vanhempien valinnan mukaan kuolemaan."

        Kaikki ovat syntiä tehneet, ja pois poikenneet. Kaikki ovat synnissä syntyneet, synnin valtaan.
        Syödessäni tänään ravintolassa, viereisen pöytäseurueen 3-4 vuotias tyttölapsi löi tahallaan nyrkillä äitiään, niin että äitiä todella sattui. Tätä jatkui jonkin aikaa, ja tunnelma oli aika kireä. Jotain meni pieleen aikoinaan paratiisissa. Ihminen lankesi, ja me kaikki olemme osallisia tästä lankeemuksesta. Me kaikki olemme langenneet. Niin minä kuin naapurinikin, niin vaarit kuin vauvatkin.

        Nyt joku saattaa jo muotoilla vastinetta tyyliin: "Sinä siis tuomitset viattomat, avuttomat sylivauvat helvettiin!?"

        Mutta tästä ei ole kyse. Ei nimittäin ole meidän asiamme tuomita ketään minnekään. Me voimme vain kumartua suurien Jumalan salaisuuksien edessä ja Vapahtajamme Jeesuksen edessä. Uskoa evankeliumi, rukoilla ja kilvoitella.



        Näissä opetuksen asioissa pitää olla tarkkana. Aina pitäisi pitää Raamatun sanaa esillä. Eli esim:

        "jumalattomien lapset menevät vanhempien valinnan mukaan kuolemaan"

        Tämä ei ole Raamatun sanan mukaista opetusta.



        ps. 51:5 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

        Room 3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,

        Niin, kaikki, ovat synnin alla.



        "Jeesus otti ristillä pois vain ne synnit joita kadutaan ja joista tehdään parannus. "

        Tämä on "toista evankeliumia".



        Oikea, Jeesuksen evankeliumi kertoo näin:

        Joh 1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
           
        Jeesus otti pois maailman synnin. Koko ihmiskunnan menneen ja tulevat synnit, kaikki. Pelastusteko on kertakaikkinen, ja tarkoitettu jokaiselle ihmiselle.

        1. tim 2:3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
           
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

        2. kor 5:14 Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;
           
        15 ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
           
        19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.



        Jeesus sovitti koko maailman, kaikki ihmiset. Vaikka kuinka pahoja tekoja olisit tehnyt. Kysymys on siitä kelpaako Jeesuksen armo meille? Tunnustammeko että emme itse voi itseämme pelastaa? Emme voi tehdä mitään pelastuaksemme. Se on kokoaan Jumalan työtä. Onneksi näin! Jos se olisi jotenkin, edes prosentin kymmenesosaksi meidän vastuullamme, ei meillä olis paljoa toivoa:

        Ef 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
           
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.



        Siunausta syksyyn!

        KOSTAAKO JUMALA ISIEN PAHAT TEOT LAPSILLE?
        KASTAMATTOMIEN LASTEN KOHTALO?

        "Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni." (2 Moos 20:6)

        Samassa yhteydessä Jumala lupaa kostaa aina neljänteen polveen, ja panna lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, ja vaatii tilille ne jotka Häntä vihaavat. (20:5)
        Aadam ja Eeva lankesivat syntiin ja siitä lähtien ymmärretään että ihmiskunta on ollut "perisynnin" alainen. (1 Moos 3:13-19)

        Raamattu opettaa, että jokainen vastaa omista teoistaan. (5 Moos 24:16, Jer 31:29-30, Hes 18:2-4)
        "Perisynti" kulkee myös tapatottumuksina. Koti jossa juodaan alkoholia ja tupakoidaan, näkyy tavallisesti ja usein myös lasten tavoissa ennenpitkää.
        Toisin tapahtuu kun ihminen ottaa uskossa vastaan Jeesuksen, ja uudesti syntymisen myötä rakkaudessa Jumalaan hylkää syntinsä. (Joh 3:3-8)
        Usko tuottaa Hengen hedelminä kypsymisen tuloksena kokonaan uuden luonteen joista vanhat perityt tavat ovat poissa. (2 Kor 5:17, Room 7:22, Gal 5:22-26)

        Uudestisyntynyt kristittykin erehtyy, mutta Jeesus ylipappina taivaallisessa pyhäkössä on katuneen ja kääntyneen erehtyjän puolustaja. (Hebr 8, 1 Joh 2:1, 3-5)
        Aivan erilaisessa asemassa on katumaton ja kääntymätön, jonka siveyslain rikkominen on jatkuvaa , tahallista ja harkittua kapinaa Jumalaa vastaan. Kääntymättömänä hän on tuomion alainen. (Room 6:23, Ilm 22:12)

        Jeesus rakasti lapsia ja siunasi heitä. Hän opetti "Lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan kun lapsi, hän ei sinne pääse." (Mark 10:13-16)
        Juutalaisten tapana oli että lapsia siunattiin. Lapsia ei kastettu. Lapset ovat herkkiä vastaanottamaan evankeliumia ja vanhemmilla on suuri vastuu. Kun lapsi tulee ikään jossa hän on Jeesuksen arvion mukaan kypsä tekemään itse päätöksensä lapsi vastaa päätöksistään itse. Siihen saakka lapsi on vanhempiensa pyhittämä ja lapsi on puhdas. Heillä ei ole lapsena ymmärrystä "perisynnin" vuoksi riittävästi tehdä valintojaan ja vastata niistä itse.
        On huomioitava aina kaikessa synnin erehdyksessä Raamatun opetus että oikeudenmukainen Jumala rankaisee ihmistä ihmisen ymmärryksen mukaan. (Luuk 12:47-48)
        Jumala ei vaadi lasta tilille jos lapsi lyö toista koska lapsi ei ymmärrä tekoaan.

        Raamatussa uskovan kaste kuuluu ja liittyy uskoon ja kääntymykseen, jossa ihminen hautaa vanhan elämänsä ja alkaa elää uutta elämää Kristuksessa. "Joka uskoo ja kastetaan (Ensin usko ja sitten kaste) pelastuu, joka ei usko, tuomitaan kadotukseen." (Mark 16:15-16)

        "Mies joka ei usko on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo joka ei usko, on uskovan miehensä pyhitämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä." (1Kor 7:14)

        Jumalattomien lapsista Raamattu noudattaa samaa käytäntöä, että he ovat vanhempiensa puhittämiä tai kiroamia. "Jumalattomien siemen hävitetään" (VKR: Ps 37:28)
        "Heidän lapsensa Sinä hävität maan päältä, heidän jälkeläisensä ihmisten joukosta." (Ps 21:11)

        Jumalan valtakunnassa kuitenkin varmasti tulee olemaan sellaisiakin jotka eivät ole päässeet kasteelle. Ihmisen ymmärryksellä emme voi olla tuomareina, emmekä päätellä kenenkään pelastumista tarkkaan. Raamatussa on kuitenkin ilmoitettu tietyt periaatteet ja ehdot.
        Tuomitsemiseen ei ihmisellä ole oikeutta senkään vuoksi että syntinen voi aina myöhemmin elämässään tehdä parannuksen, katua syntinsä, ottaa vastaan Jeesuksen ja pelastua.


        Runsasta Jumalan siunausta
        Sinulle

        Jari


    • tyystin

      Raamattu ei vaan puhu mitään, että lapsia alkaisi tulla taivaan puolelta takaisin maailmaan jossain peruskoulun ikäisinä.

      Raamatun mukaan ihminen syntyy tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan eli maailmaan eikä ole syntyessään vielä uudestisyntynyt. Mikä lihasta syntyy, on liha. Liha ja veri ei peri Jumalan valtakuntaa. Ihminen ei Raamatun mukaan synny suoraan taivaan puolelle, kuten lahkolaiset väärin väittävät ja erehdyttävät jättämään lapset kastamatta ja lapset jäävät vihollisen puolelle.
      Jeesus sanoi, että hänen eläissään ei kukaan ollut mennyt taivaaseen, jos lapset syntyisivät suoraan taivaaseen, eihän hän olisi niin sanonut.

      Joh. 3:13

      Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa

      • 1 Kor 7:14 ja

        Mark 16:16

        Ovat selvää tekstiä.

        Kyse ei ole "lahkolaisten "opeista, vaan Raamatun opetuksesta.

        Jumalan siunausta
        Jari


    • alkup.raimo

      on noilta osin melkein kuin evankeelisen liikkeen antinomistinen "maailmanevankeliumi" eli kun Jeesus sovitti kaikkien synnit ja meidät on kastettu, niin me kaikki pelastumme, tällaisen päätöksen tekivät ne tuhannet 1800-luvun lopulla Alahärmän Heikkilän talossa olleet evankeeliset, niin papit kuin maallikotkin, jotka olivat sinne kokoontuneet. Niin Sley:n viralliseksi kannaksi tulikin maailmanevankeliumi, jossa lakia synnintunnon heräämiseksi ja parannuksen tekemiseksi ei enää ole niistä ajoista tarvittukaan...eikä edes uskoa..

      Jeesus itse oli maan päällä ollessaan konkreettisesti, puhui, rukoili, siunasi ja kosketti, mutta taivaasenastumisensa jälkeen hän toimii kasteen ja Pyhän Hengen kautta. Kasteessa on Sana mukana! Kaste on Jeesuksen kosketus, kaste opn myös Jeesuksen veren kosketus, koska synnit pestään kasteessa pois, niinkuin Ananiaan kautta henki todisti Paavalille ja helluntaina kaikille kastetuille Pietarin kautta.

      Jos pienet lapset olisivat viattomia ja autuaita ja perisynnistä vapaita syntyessään, silloin yksikään pienokainen ei koskaan sairastuisi eikä kuolisi. Sairaudet ja kuolemahan ovat synnin seurausta ja palkka. Lapsetkin tarvitsevat kasteen ja kasteen kautta Jeesuksen.

      • Ana-mzk

        "on noilta osin melkein kuin evankeelisen liikkeen antinomistinen "maailmanevankeliumi" eli kun Jeesus sovitti kaikkien synnit ja meidät on kastettu, niin me kaikki pelastumme,"

        evankeelisuudessa ei opeteta noin. Jeesus kyllä sovitti kaikkien synnit. Mutta usko pelastaa, ei pelkkä kaste.

        "Sley:n viralliseksi kannaksi tulikin maailmanevankeliumi, jossa lakia synnintunnon heräämiseksi ja parannuksen tekemiseksi ei enää ole niistä ajoista tarvittukaan...eikä edes uskoa.. "

        Tämä ei pidä paikkaansa.

        Laki tuo synnintunnon, ja synnintunnon kautta Jumalan armo kirkastuu. Usko pelastaa. Mutta meidät otetaan Jumalan lapsiksi kasteessa. Kun meidän uskomme horjuu (ja horjuuhan se, ihan jokaisella) silloin tarvitsemme Pyhän Hengen vaikuttamaa uudistumista.

        "Jos pienet lapset olisivat viattomia ja autuaita ja perisynnistä vapaita syntyessään, silloin yksikään pienokainen ei koskaan sairastuisi eikä kuolisi. Sairaudet ja kuolemahan ovat synnin seurausta ja palkka. Lapsetkin tarvitsevat kasteen ja kasteen kautta Jeesuksen."

        Tästä olen täysin samaa mieltä.


        Olen itse Sley:n toiminnassa mukana. Tiedän siis miten meillä opetetaan. Kaste on evankeelisuudessa jonkin verran korostuneemmin esillä, esim siikkarissa (siionin kannel-laulukirja). Tämä ei tarkoita sitä että ajateltaisiin, että kaste on pelastusautomaatti, ja että kaikki kastetut menevät automaattisesti taivaaseen. Kysymys on siitä että meidän pelastuksemme ei ole meidän omissa käsissämme. Siksi Jumalan teko, kaste, on tärkeä asia.

        Laki ja armo; Molempia tarvitaan, lakia osoittamaan syntiä, ja armoa vapauttamaan syntinen lain ikeestä.


      • näin on

        Miksi sitten kastettu vauva ja lapsi sairastaa ja voi kuolla yhtä hyvin kuin kastamaton ?

        Jumala on rakkaus eikä Hän vaadi mitään ihmisten tekoja. Vauvoja ei tarvitse kastaa, koska he ovat Jumalalle kelvollisia.

        Vasta kun Jumala antaa ihmiselle etsikon ajan ja ihminen vastaa siihen joko tai niin alkaa se vaihe, että ihminen itse valitsee, haluaako hän uskoa Jeesukseen vaiko ei. Valinta on ihmisellä, jota Jumala kutsuu. Jokainen joka ottaa Jeesuksen vastaan syntiensä sovittajana, uudestisyntyy ja sitä seuraa Raamatun opetuksen mukaan kaste, jonka Raamattu kehottaa ihmisen ottamaan.

        Lapsikaste on julma harha. Ei todellakaan Jumala ole sadisti, joka tuomitsisi vauvat kadotukseen.


      • alkup.raimo
        Ana-mzk kirjoitti:

        "on noilta osin melkein kuin evankeelisen liikkeen antinomistinen "maailmanevankeliumi" eli kun Jeesus sovitti kaikkien synnit ja meidät on kastettu, niin me kaikki pelastumme,"

        evankeelisuudessa ei opeteta noin. Jeesus kyllä sovitti kaikkien synnit. Mutta usko pelastaa, ei pelkkä kaste.

        "Sley:n viralliseksi kannaksi tulikin maailmanevankeliumi, jossa lakia synnintunnon heräämiseksi ja parannuksen tekemiseksi ei enää ole niistä ajoista tarvittukaan...eikä edes uskoa.. "

        Tämä ei pidä paikkaansa.

        Laki tuo synnintunnon, ja synnintunnon kautta Jumalan armo kirkastuu. Usko pelastaa. Mutta meidät otetaan Jumalan lapsiksi kasteessa. Kun meidän uskomme horjuu (ja horjuuhan se, ihan jokaisella) silloin tarvitsemme Pyhän Hengen vaikuttamaa uudistumista.

        "Jos pienet lapset olisivat viattomia ja autuaita ja perisynnistä vapaita syntyessään, silloin yksikään pienokainen ei koskaan sairastuisi eikä kuolisi. Sairaudet ja kuolemahan ovat synnin seurausta ja palkka. Lapsetkin tarvitsevat kasteen ja kasteen kautta Jeesuksen."

        Tästä olen täysin samaa mieltä.


        Olen itse Sley:n toiminnassa mukana. Tiedän siis miten meillä opetetaan. Kaste on evankeelisuudessa jonkin verran korostuneemmin esillä, esim siikkarissa (siionin kannel-laulukirja). Tämä ei tarkoita sitä että ajateltaisiin, että kaste on pelastusautomaatti, ja että kaikki kastetut menevät automaattisesti taivaaseen. Kysymys on siitä että meidän pelastuksemme ei ole meidän omissa käsissämme. Siksi Jumalan teko, kaste, on tärkeä asia.

        Laki ja armo; Molempia tarvitaan, lakia osoittamaan syntiä, ja armoa vapauttamaan syntinen lain ikeestä.

        Hedbergin elämänkertaa koskevasta teol.tri U.Saarnivaaran kirjasta "He elivät Jumalan voimassa"...kyllä antinomismi valtasi Sley:n suureksi osaksi jo 1800-luvun lopulla...näkeehän asiaintilan joka paikassa,,,Kannuksessakin oli kesäjuhlilla hyviä Raamattu-luentoja, mutta yksi sieltä puuttui..parannuksen vaatimus...ja eihän se tule ilman synnintuntoa..keskusstelin monien kanssa...mutta,,,sama havainto..yksi pappi myönsi antinomismin vallallaolemisen nykyisen evankeelisuuden piirissä.kasteen armosta toki puhuttiin...missä siis synnintunto ja parannus!


      • alkup.raimo
        näin on kirjoitti:

        Miksi sitten kastettu vauva ja lapsi sairastaa ja voi kuolla yhtä hyvin kuin kastamaton ?

        Jumala on rakkaus eikä Hän vaadi mitään ihmisten tekoja. Vauvoja ei tarvitse kastaa, koska he ovat Jumalalle kelvollisia.

        Vasta kun Jumala antaa ihmiselle etsikon ajan ja ihminen vastaa siihen joko tai niin alkaa se vaihe, että ihminen itse valitsee, haluaako hän uskoa Jeesukseen vaiko ei. Valinta on ihmisellä, jota Jumala kutsuu. Jokainen joka ottaa Jeesuksen vastaan syntiensä sovittajana, uudestisyntyy ja sitä seuraa Raamatun opetuksen mukaan kaste, jonka Raamattu kehottaa ihmisen ottamaan.

        Lapsikaste on julma harha. Ei todellakaan Jumala ole sadisti, joka tuomitsisi vauvat kadotukseen.

        koorahin, Daatanin,ja Abiramin pienetkin lapset suistuivat tuonelaan...Miksi Jumala tuhosi koko perheet vaikka isäthän ne vain olivat kapinoineet Moosesta vastaan?

        Kastettu vauva kuolee ja sairastaa, koska on syntinen...siksihän hän kasteen tarvitseekin, että Jeesus pelastaisi ja mahdollisesti parantaisikin..tiedän, että Jumala on parantanut lapsia... Katekeetta Eero Kaumin lapsi, Tampereella, heräsi kuolleista kun isänsä uskoi...Jeesus haluaa, että lapset tuodaan jo pieninä hänen tykönsä ja siksi kaste on asetettu...Jeesus toimii vieläkin kasteen kautta...aineen kautta...armonsa "välineen" kautta...älä saa sätkyä jos sanon: pyhän sakramentin kautta!


    • heppu

      Koko tämä höpölöpö että pienet lapset muka pelastuvat automaattisesti on täysin uskovaisten ihmisten omaa inhimillistä tunteilua jolla yritetään selittää järkyttävä epäkohta "rakkauden Jumalasta", eikä haluta huomata että tämä on selvästi ristiriidassa raamatun kanssa.
      Kuka tämä Juhani Kuosmanen on vääntelemään raamatun sanoja? Minun raamatussani puhutaan kyllä ihmisistä eikä lapsista. Tuo roomalaiskirje kuuluu:

      "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän."

      Onhan se sairasta että pieni lapsi joutuu suoraan helvetin syövereihin, mutta niin raamattu asian esittää.
      Voisivat uskovaiset herätä tuntemaan että samantapaisia järkyttäviä psykopaattisia julmuuksia on raamattu täynnä.

    • Mielestäni Juhani Kuosmanen sekoittaa yleisen vahurskauttamisen (=koko maailman yleinen sovitus) ja henkilökohtaisen vanhurskauttamisen toisiinsa.

      Hänen oppirakennelmansa mukaan lapsi on pelastettu ja autuas (ilman uskoa, uudestisyntymistä ja Pyhää Henkeä) "tietoiseen ikään asti".
      Missä Raamatussa sanotaan, että täytyy saavuttaa ensin tietty ymmärryksen taso (älykkyysosamäärä). jotta voisi ottaa Jumalan valtakunnan vastaan?

      Kun hän sitten, saavutettuaan tietyn iän,lankeaa "tietoiseen syntiin", hänen täytyy silloin tehdä tietoinen uskonratkaisu, (tarkoittaa uudestisyntymistä).

      Näin ei Raamattu opeta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      104
      8706
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6660
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      63
      6459
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5201
    5. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      63
      4367
    6. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3481
    7. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3345
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3062
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2902
    10. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2886
    Aihe