että miksi teitte niin?Siis jätitte etkä pitäneet enää yhteyttä?
Löytyykö täältä siis ketään, joka ei olisi pitänyt yhteyttä lapseensa hyvin pitkään aikaan avioeron jälkeen?
Haluaisin tietää, että miksi.
Isäni jätti minut jo kohta yli 15 vuotta sitten.Eli olin noin parivuotias siihen aikaan.Jälkeen päin ei ole näkynyt eikä kuulunut mitenkään, vaikka olen pikkutyttönä monet kerrat isänpäiväkortteja lähetellyt ja muutaman kerran puhunut puhelimessa ja sanonut haluavani tavata isin.Ilman mitään lopputulosta.
Jälkeen päin olen saanut kärsiä hyvin monin tavoin tästä:
kiusattiin koulussa, olen aina tuntenut itseni vajaavaiseksi, olen vihainen, olen surullinen ja mulla on ikävä isää.
Joutunut katsomaan äidin 20 vuoden kärsimystä yksinhuoltajana kun olen syyttänyt siskon kanssa sitä niiden erosta.Ja samalla isä yhtäkkiä ei suostu maksamaan elatusmaksuja, soittaa ja uhkailee,nostaa syytteitä ja samalla yrittää lahjoa meitä lapsia puolelleen.
Terapiaankin olen tämän asian takia mennyt.
Ja terapeutin mukaan mussa on hyvin paljon vihaa.Kaikkia miehiä kohtaan tällä hetkellä.Tosin aika piilevää sellaista.
Pienempänä syytin itseäni,varsinkin, kun kuulin, että isä ei aluksi ollut halunnut ollenkaan lapsia.Vaikka hän on kuulemma ollut äidin mukaan erittäin hyvä isä silloin sen parin vuoden ajan.
En syytä enää ketään,mutta kun en voi omalta isältä sitä koskaan saada selville, niin haluaisin tietää, että MIKSI?
P.S. Anteeksi nyt tämä tunteenpurkaus, mutta pakko tätä asiaa on jotenkin jo melkein 18 vuoden iässä alkaa selvitellä...Vaikka keinot voi olla kummalliset.
Isät, jotka jätitte lapsenne...Kertokaapas
19
3403
Vastaukset
- täältä eikä muualtakaan
ei semmoisia nykyään ole. On vain näitä itkijämiehiä, jotka ovat kovaäänisiä kaikkien suomen miesten puolesta väittäen, että isät aidosti rakastavat kaikkia lapsia ja haluavat heidät eron jälkeen. Miksi naiset saavat huoltajuuden? nämä kysyvät vihaisena.
Kaikki tietää miksi. Siksi, kun ei heitä kotihommat aiemminkaan kiinnostanut, enemmän jaloviina ja löysät daamit.- siinä
marisijayh. Teillä on asiat paljon paremmin kuin monella ydinperheellisellä ja silti ruikutatte täällä *kun olen niin marttyyria että...*
- ...
siinä kirjoitti:
marisijayh. Teillä on asiat paljon paremmin kuin monella ydinperheellisellä ja silti ruikutatte täällä *kun olen niin marttyyria että...*
..kypsää käytöstä..
Kärsimyksen ja pahan olon tunteet on yksilöllisiä! Ja senpä vuoksi niiden määrää on vähän vaikea määritella.."Sulla on vähemmän tuskaa kuin mulla.." Just.
Se mikä toisesta tuntuu pahalta voi ehkä naurattaa sua... Vähän empatian kykyä!!
Ja en näe mitään syytä alkaa vertailla asioiden pahemmuutta.. Et sinä, eikä kukaan mukaan voi sanoa, että avioero ei ole vielä mitään esimerkiksi ydinperheen alkoholisoituneisiin ja mielisairaisiin vanhempiin verrattuna!
Kyllä se on! Molemmissa tapauksissa aina joku tuntee sitä tuskaa! - hoblaa
ajatusmaailma,en voi muuta sanoa,eiköhän nämä tapaukset mene fifti-fifti
- yksi tarina
Tarina on pitkä ja kimurantti enkä sitä kokonaisuudessakaan kero mut tässä pääasiat. kaiken takana oli Ulvilan lastensuojeluvalvoja Tuula Santavuori joka avovaimoni kanssa juonivat sellaisen ansan minulle (johon en onneksi langennut) että siinä oli yksinkertaisesti mahdotonta solmia mitään järkevää suhdetta lapseen, ilman että joku olisi ollut sanelemassa sääntöjä jopa siitä että saanko viedä lasta autoajelulle (en kuulemma omannut riittävää ajotaitoa) ja muuta tällaista. ymmärrrät varmaan että ko. tilanteessa on kaikille järkevää antaa asioiden olla, tiedän että lapsi kärsii tavalla tai toisella tilanteesta mutta ei voi mitään.
- myöskin
Samoin kävi,eräänä kauniina päivänä lasten äiti lähti lasten kanssa meneen lasten valvojan kanssa
vaati lapsia itselleen. tapaamiset olisi olleet valvotusti kaksi tuntia kerran kuussa.ensimmäinen tapaaminen olisi ollut noin puolen toista vuoden päästä. no kun lapset ovat isompia saavat he tietää totuuden äitinsä touhuista. tapaamisia haittasi myös pitkä välimatka noin tuhat kilometriä mitä pidän kohtuullisena tommoiseen ex muijaan.
Lisäksi lapset kasvaa nopeasti,ei sitä enää tunne vuosien päästä edes omia lapsiaan.Lasten äiti esti;kirjeet ei menneet perille, puhelimella ei saanut yhteyttä.ym
Lasten äiti ei ajatellut muuta kun omaa itseään.
Lasten äiti jopa pahoinpiteli lapsia.ilmoitettuani sossuun lastenvalvojalle lapset saivat entistä enempi selkäänsä.
Parempi vaan elää omaa elämäänsä ja olla puuttumatta koko asiaan.ei suomessa ole isillä mitään oikeuksia jos nainen alkaa hankalaksi vaikkei ole mitään syytäkään niin isät jäävät varmasti toiseksi ja oikeustaistelut kestävät vuosikausia.Näitä tapauksia on paljon - Ihan noin vaan?
myöskin kirjoitti:
Samoin kävi,eräänä kauniina päivänä lasten äiti lähti lasten kanssa meneen lasten valvojan kanssa
vaati lapsia itselleen. tapaamiset olisi olleet valvotusti kaksi tuntia kerran kuussa.ensimmäinen tapaaminen olisi ollut noin puolen toista vuoden päästä. no kun lapset ovat isompia saavat he tietää totuuden äitinsä touhuista. tapaamisia haittasi myös pitkä välimatka noin tuhat kilometriä mitä pidän kohtuullisena tommoiseen ex muijaan.
Lisäksi lapset kasvaa nopeasti,ei sitä enää tunne vuosien päästä edes omia lapsiaan.Lasten äiti esti;kirjeet ei menneet perille, puhelimella ei saanut yhteyttä.ym
Lasten äiti ei ajatellut muuta kun omaa itseään.
Lasten äiti jopa pahoinpiteli lapsia.ilmoitettuani sossuun lastenvalvojalle lapset saivat entistä enempi selkäänsä.
Parempi vaan elää omaa elämäänsä ja olla puuttumatta koko asiaan.ei suomessa ole isillä mitään oikeuksia jos nainen alkaa hankalaksi vaikkei ole mitään syytäkään niin isät jäävät varmasti toiseksi ja oikeustaistelut kestävät vuosikausia.Näitä tapauksia on paljon"eräänä kauniina päivänä lähti lasten´kanssa"?
Sä tietty malli-isä ja puoliso olit ollut? Kumma, etteivät sulle lapsia antaneet? Sä tietty ne halusit itsellesi?
(älä viitti...)
- isänsä menettänyt
Isättömyys tai äidittömyys - minulta on kuollut isä kun olin 5-vuotias. Muistan hänestä hyvin vähän, valokuvista katsellen olen luonut oman mielikuvani isästä.
Olen kokenut itseni sekä puolikkaaksi, että jotenkin vajavaiseksi, mutta oppinut muilta miehiltä asioita, joita en isältäni koskaan oppinut. Sukulaisia, naapureita ja muita tuttavamiehiä on kuitenkin ollut aina olemassa. Olin usein surullinen ja vihasin asiaa, vaikka en tiennyt mitä vihasin eniten.
Ehkä menetystä vihasin kaikkein eniten, mutta opin elämään sen tiedon kanssa, että isä ei tule olemaan mukana elämäni jutuissa koskaan.
Moni avioero johtaa samaan tilanteeseen, se on surullista, mutta hyvin totta. Ehkä hylkääminen tai vähäinen yhteydenpito on jollekin isälle helpompaa, sillä jos ei tutustu lapseensa koskaan, ei koskaan tarvitse kärsiä siitä, mitä ei oikeasti tunne eikä ikävöi.
Jos isä on hoitanut lastaan ja ollut arjessa joka päivä mukana, niin on kokonaan hylkääminen ehkä vaikeampaa. Tosin sitäkin tapahtuu varmaan siksi, että vähitellen elämään tulee muita asioita, jotka vievät mukanaan ja ajan kuluessa jää jäljelle tieto, että lapsi on olemassa, mutta syvää tunnesidettä ei enää ole. Aika tekee tehtävänsä tässäkin suhteessa, ja kirjoitan siksi asiasta että vaikka kuollut isä on poissa konkreettisesti, niin mielessäni hän on kuitenkin aina. Sinulla on varmasti vaikeampaa, koska tiedät isäsi olevan olemassa ja hengissä, ja mahdollisuudet tavata hänet ovat olemassa.
Ehkä vihasi laantuu kun kohtaat raivosi ja pelkosi ja pyrit tapaamaan isäsi.- isän tunteita
Tunteet ne on isälläkin
- nuori nainen 20v.
isän tunteita kirjoitti:
Tunteet ne on isälläkin
Isäni ja äitini erosivat n.kymmenen vuotta sitten, alussa pidimme yhteyttä isän kanssa tiiviisti puolin ja toisin. Kun isä meni avoliittoon pari vuotta eron jälkeen, alkoi yhteydenpito isän puolelta vähentyä heti. Kun halusin mennä isäni luokse viikonloppuisin ja lomilla, juhlapyhinä ja koulupäivien jälkeen, niin hänellä oli usein suunnitelmat ja menot jo sovittuna. Kukaan ei kieltänyt minua menemästä, mutta isäni ei ollut ottamassa vastaan.
Hänelle tuli matkoja, tapahtumia, uuden avovaimon sukulaisten juhlia, illanviettoja yms. mukavia asioita ja minä en enää mahtunutkaan elämään mukaan. Lopetin itse yrittämisen, kun petyin tarpeeksi monta kertaa.
Vihasin isääni jossain vaiheessa rajusti, sillä koin, että hän hylkäsi minut uuden elämänsä myötä. Nyt olen ollut monta vuotta sellaisessa tilanteessa, että olen kyllä soittanut hänelle n. kerran-kaksi kuukaudessa, mutta lämpimät tunteet ovat kokonaan kadonneet. Koenkin, että isäni uusi elämä vaikutti niin paljon asioihin, että minun merkitys väheni kun tilalle tuli oma miehen vapaus. Isyys heitettiin yhtäkkiä taka-alalle, ja on kuin minua ei olisi olemassakaan.
Ehkä asiat muuttuvat joskus paremmiksi, en tiedä.
- marita
Turha väittää ettei näitä hylkääjä-isiä ole ja jos on, se on lasten äidin syytä! Tiedän itsekin monta tapausta, joissa isä vaan on päättänyt unohtaa vanhan elämänsä ja hankkia uuden. Joissakin tapauksissa uusi vaimo estää yhteydenpidon, mutta jos mies on tosi mies, näinkään ei saisi päästää käymään. Nynneröt riitojen pelossa alistuvat uuden vaimon tahtoon. Oma isänikin (olen jo itsekin aika vanha) pitää salaa yhteyttä minuun noin kerran vuodessa. Omat yritykseni tulevat sabotoiduiksi.
Luulisin hylkäämisen johtuvan siitä, että isällä on huono omatunto ja jotenkin luulee olevan helpompi olo ja helpompi unohtaa epäonnistuminen avioliitossa, kun ei ole lapsensa kanssa missään tekemisissä.Tämä on tosi mitä Marita laittoi edellisessä viestissä.Esim.Jos mies löytää uuden ja nykyinen kumppani kieltää olemasta lasten kanssa tekemisen niin kyllä miehet vai tekee mitä heille sanotaan.
- meillä
Olen juuri eronnut ja lapsia on 2. Isä ilmoitti minulle, että hän ei halua sitten edes enään kustakaan päin meitä ja nähdä lapsiaan.
No, lapsetkin ymmärtävät jo jotain, että ei heidänkään kovin ikävä tule sanoivat.
- ja kuuntele muita
Ei isää ollenkaan on parempi kuin isä johon on huonot välit. Oma historiani eräänlaisen perheensisäisen väkivallan kohteena on aiheuttanut todella vakavia vammoja terveyteeni, en voisi kuvitellakaan haluavani "koko perhettä taloon". Lisäksi kannan mukanani mustaa salaisuutta syyllisyyttä ja häpeää lopun ikääni ja olen hylkiö.Pientä onnen kipinää tuo ehkä se että joskus ehkä löydän Ihmisen jostain joka ei tuhoa minua.
- ei ole
isää ollut koskaan ja näin on hyvä olla, eikä koko asia vaivaa mitenkään. Kuka tahansa kadulla vastaan tuleva "papparainen" voisi sanoa "hei olen isäsi", enkä voisi sanoa siihen juuta enkä jaata. Kerran olen livenä tavannut isäni joskus 9-vuotiaana, mutta siitä en muista enää mitään... Vaikea kaivata jotain sellaista mitä ei ole koskaan ollut...
- cornwell-81
Avomiehelläni on kolme lasta entisen vaimonsa kanssa. Mieheni ei ole nähnyt lapsiaan nyt about kahteen vuoteen. Mitään suurta riitaa tms. ei ole ollut exän kanssa, mutta asiat vain ajautuivat tälläiseen tilanteeseen hiljalleen. Ex muutti nykyisen miehensä kanssa toiselle paikkakunnalle 250 km päähän. Ja ovat viimeisten tietojen mukaan muuttaneet jo uudelleen vielä vähän kauemmas. Uutta osoitetta meille ei ole annettu. Ex halusi yksinhuoltajuuden - sai sen. Halusi vaihtaa lasten sukunimen omaksi tyttönimekseen - teki sen. Aluksi ongelma oli vain rahasta. Mieheni makselee omia nuoruuden hölmöilyjään, elatusmaksuja, edelleen avioliittonsa aikaisia laskuja: tilattuja lehtiä, sähkölaskuja, vuokria. Minusta näin ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että ex on käyttänyt hyväuskoista miestä hyväkseen, ja kun sai tarpeekseen jätti sitten. Tuollaiset asiat kylvävät epäluuloa, sitten lisätään haluttomuus ottaa osaa matkakustannuksiin, haluttomuus keskustella lasten asioista yms. Vähitellen kukaan ei enää nähnyt ketään, eikä kukaan ottanut yhteyttä keneenkään. Vanhimman lapsen mieheni otti omalle nimelleen aikoinaan, kaksi muuta ovat ns. oikeita lapsia. Exä oli nuorena päättänyt saada kolme lasta, sai ne - mies ulos. Äiti on systemaattisesti sulkenut lapset elämästämme pois. Asia on niin sekava, etten edes osaa kertoa kaikkia asioita, enkä niitä varmasti edes tiedä kaikkia. Miehessäni on kyllä ilman muuta vikaa, en halua leimata äitiä syylliseksi. Meille on tehty hyvin selväksi, ettei miestäni kaivata lasten elämään. Lapset ja isä eivät ole missään tekemisissä. Isä kaipaa lapsiaan, lasten tunteista emme tiedä mitään. Olettaisin, että hekin kaipaavat isää, mutta kun ei tiedä niin ei tiedä. Nuorin lapsista ei enää tuntenut isäänsä, kun viimeksi näimme kaksi vuotta sitten. Hän oli erotessa 1,5-vuotias. Vanhin ei kai tiedä oikeasta isästään mitään vieläkään. Keskimmäinen oli ainakin ennen täysin isin tyttö, nykytilasta ei tietoa.
Sitä tässä kai yritän kertoa, ettei elämä ole niin yksioikoista. Joskus asiat vain liukuvat sellaiseen tilanteeseen, ettei ole enää voimia jatkaa eteenpäin, vaan on päästettävä irti. Varsinkin kun vastarinta on hyvin voimakasta. Suurin syy on kaiketi ollut avioeronaikaiset kaunat ja se että kumpikin on vain halunnut toisen elämästään pois. Sitä en tiedä, miten äiti on tilanteen selvittänyt lapsilleen. Onko isästä tehty siellä suunnalla syyllinen vähän samaan tapaan kuin täällä suunnalla on "kaikki" äidin vikana. Kun ei puhuta mitään, niin ei voi tietää. Odotamme kaiketi, että lapset kasvavat, että isä ja lapset voivat pitää yhteyttä keskenään, ilman äidin välissä oloa. Jos lapset isona enää haluavat olla isin kanssa missään tekemisissä... Toivottavasti he eivät tässä välissä opi inhoamaan isäänsä luulleessaan, ettei isi välitä. Isi kyllä välittää enemmän kuin omasta elämästään. Lapsille meidän ovemme on aina avoinna. Toivottvasti he itse joskus löytävät elämässään luoksemme, isän kädet on sidottu tällä hetkellä.- isättömien äiti
mun lasten isä ei edes soita enää lapsille, kun ne ei suostu puhumaan sen kanssa. Se ei enää lähetä kortteja, kirjeita, sähköposteja, ei mitään. Puhumattakaan että tapaisi.
Sen mieletä lasten on annettava sille tarpeeksi mielihyvää ennen kuin sillä on velvollisuus olla näille kiva. Ajatus on semmoista ihmissuhdekaupankäyntiä, lapsellista, että lasten on ansaittava häenn rakkautensa ennen kuin hän muistaa heitä... Sitä se oli jo aviossa ollessa, lasten tuli rakastaa ja palvoa ja jos olivat oikeita lapsia (riitelivät ja huusivat siis välillä), ei hellyyttä tippunut vaan syyttelyjä ja pakenemista paikalta.
Siksi hän yhä etsii itselleen täydellistä partneria joka kai synnyttää hänelle täydellisiä lapsia, jotka täyttävät hänen sisäistä tyhjyyttään oikealla tavalla.
Minun synnyttämäni lapset (ja minäkään siis) en siihen jakanut tai pystynyt.
Kysymys oli jonkilaisesta narsistisesta ja kai läheisriippuvaisuuden kehästä... En tiedä, mutta jos ei ole valmis ottamaan lapsia vastaan sellaisina kuin ne on (ja ihmisiä yleensäkin) niin vaikeaa on olla sellaisen ihmisen kanssa lähi- tai kaukosuhteessa. Olen nostanut käteni ylös ja kannan vastuun ja huonon omantunnon siitä, etten jaksa pitää isään yhteyttä että tämä olisi lapsiinsa yhteydessä. Hän myös näkee kaiken minun syykseni, sen että liitto kariutui ja sen ettei ole itse yhteydessä lapsiin. Minä en jaksa kerjätä yhteydenpitoa tai tapaamista, kun se on niin nöyryyttävääkin.
Jotenkin hänkin sen kaiken itselleen oikeuttaa.
- Emilia
Kiitos kaikille,jotka ovat antaneet rakentavaa palautetta.Sain uutta näkökulmaa tähän asiaan.Kiitos siitä!
Omassa tapauksessa en tiedä äidin suhtautumisesta paljoakaan,muuta kuin,että masentui paljon eron jälkeen ja on terapian avulla selvinnyt.
En kyllä ymmärrä mikä tekee mun ajatusmaailmasta "sairaan".Ei ongelmia voi rinnastaa,kaikille ne on erilaisia.Ja varsinkin eri ikäisille.Mulle on tässä elämänvaiheessa todella tärkeää tiedostaa,että kuka olen ja kuka mun isä on.
En tiedä yhtikäs mitään koko ihmisestä.Mulle isä on pelkkä satuhahmo,josta kerrotaan tarinoita.Mulle koko ihmistä ei ole edes olemassa,koska hän tuntuu niin kaukaiselta.On kuin olisi koko ihminen kuollut.
En tiedä miten isä puhuu tai elehtii tai mistä hän pitää tai pitääkö edes samoista asioista.Että mitä olen perinyt häneltä tai ollaanko edes samanlaisia.Lukeeko hän,seuraako vaikka urheilua,purjehtiiko,mitä tekee...
Isään ei ole muodostunut mitään perusluottamusta,kun olimme siskon kanssa noin 4-vuotiaita,niin isä saattoi lähteä ja olla pitkään poissa.Jättää lappuja vaikka eihän me lukea osattu.
Kuvitelkaa nyt, mulla ei ole mitään mielikuvia edes siitä,minkälainen se ihminen on.En edes ajattele,että mulla on biologista isää.Ihan kuin olisin vain äidistä syntynyt.Mä olen tavallaan hylännyt itsekin isän,koska olen yrittänyt keksiä syytä sille,että hän jätti.
Olen miettinyt sitä isän tapaamista,ja se pelottaa.Mitä jos isä halveksiikin emmekä tule toimeen...?
Luulen,että alan raivoamaan ja itkemään, mutta se tapaaminen taitaa olla ainoa keino, miten kohdata koko asia.
Isä on myös soitellut siskolleni kun hän oli joku 10-vuotias ja kysellyt,että miksi sisko ei halua tavata ja laiminlyö.On myös soittanut ja haukkunut äitiä...Tämä lisää mun pelkoa isää kohtaan todella paljon.
Mutta tähän liittyy myös se,että sain eilen kuulla että isä on alkoholisoitunut ja hänellä rajatilapersoonallisuus ja kärsii paniikkihäiriöistä.
En tiedä miten pystyn kohtaamaan hänet.
Pelottaa,että isä on todella huonossa kunnossa ja tapaamisesta tulee pelkkää riitaa ja vanhojen haavojen repimistä...
Kertokaa kokemuksia isän tapaamisesta tai lapsen tapaamisesta.Olisi mukava kuulla minkälaisia kokemuksia ihmisiltä löytyy.- Emilia
niistä isän tunteista,että niitä on mun tapauksessa niin järjettömän vaikea ottaa huomioon,kun olen saanut sellaisen kuvan,että isä ei vain välitä.
Nosti oikeusjutunkin meitä vastaan, seuraili autolla,lähetteli lahjoja ja kun hävisi sen oikeusjutun niin soitti ja haukkui meidät kaikki.
Ymmärrän nyt,että isällä on vaikeaa.
Pienenä tyttönä hän vain piirtyi mun päähän sellaisena pelottavana,arvaamattomana,vieraana ihmisenä.
Mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492328- 262193
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161494- 1241427
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883