Kuka ymmärtää;liekinvarmistimen toiminnan

Trumaticin liekinvarmistin

Hei.
Onko Trumatic 3002 niin vaikea aihe, ettei siihen löydy tältä palstalta taitajaa (siihen en oikein usko):

Olisin kipeän neuvon tarpeessa:

Trumatic 3002 purettu ja paloyksikkö irroitettu. KYSYMYS: miten liekinvarmistin käytännössä toimii?

Eli liekinvarmistimen pään jatkona on kuparisukalla päällystetty putki, joka menee kaasun syötön alaosaan ( isompaa mutteria en saanut irti); mutterin alla näkyi jotain metallista mutta ei liikkunut; onko siellä jokin esine joka on täytetty jollakin aineella?

Liekinvarmistimen mutteri (kiinni "sukassa") irtosi ja sain liekinvarmistimen erilleen paloyksiköstä. Huomaan että päässä on pieni napukka - miten sen on siis tarkoitus toimia ja onko sen jumissa olevan ruuvin alla jokin mäntä jonka pitäisi liikkua?

Kuumensin liekinvarmistimen päätä tuikkukynttilän päällä - minusta ei siinä tapahtunut mitään. Ehkä se sukka hieman lämpeni -sukka ei muuten ole ihan terve joka kohdasta eli se putki näkyy. Minusta se putki on taas terve alusta loppuun asti.

ON niin yksinkertainen laite kuin olla jo osaa, mutta haluaisin tietää nimenomaan tuon liekinvarmistimen salaisuuden ja toimintatavan.

Ja mikä mutteri minun pitää vielä irrottaa / mikä osa vaihtaa jotta saan trumatic 3002:n toimimaan eli liekki jäisi palamaan.

Toivottavasti osasin kertoa asian mahd. selkeästi.

Onko liekinvarmin ostettava jostakin "kiskurihintaisesta caravan-huollosta" vai saako sen muualta. Kokomusta asiasta -onko. Kaikki tuntuu olevan niin hirmuhintaista, että onko parempi ostaa uusi lämmitin kokonaisuudessaan. Jos niin ehdotuksia, mistä? Entä malli. Tuo nykyinen on "puhallintoiminen", 3,5 KW;n lämmitin.

Kiitollisena kuuntelen asiallisia neuvoja.

Kuntoon tuo laite pitäisi kuitenkin saada jotta pääsis ajelemaan.

26

6028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teidentukko.com

      Liekinvarmistin ymmärtääkseni toimii siten että sisältää ainetta joka lämmetessään laajenee ja avaa mekaanisen venttiilin (rakennetta en valitettavasti tunne tarkemmin). Katso lisiko kuvasta apua ( esim. http://www.alde.se/images/downloads/anvisningtruma/S3002_P_5002xxx.pdf ) Varaosia kannattee kysellä paikallisesta huollosta, kaasuhuoltoliikkeestä, purkaamoilta ja vaikka www.vapaa-aika.com
      Teknistä tietoa voi udella myös http://karavaanari.info/ sivuilta

    • vaanari

      Tuo Trumatic on sellainen laite, jonka korjaus on Suomessa luvanvaraista, eli niitä saa korjailla VAIN KAASULAITTEIDEN VALTUUTETTU HUOLTO!

      Niitä ei ole syytä mennä näpelöimään ellei ole tuollaista virallista valtuutusta. Ja jos sellainen on, ei tuollaista kysymystä tule näille palstoille, ellei semmosta provona rustaa.

      Niinpä jos Truma ei toimi, mene sen kanssa asian mukaiseen huoltoliikkeeseen ja korjauta se siellä.

      Jos taas olet elämääsi kyllästynyt, näpertele itse Trumasi, mutta ÄLÄ yritä käynnistää sitä missään muiden lähettyvillä. Kas kun tuolloin voit itse päästä päivistäsi, mutta älä yritä päättää muiden päiviä tai tuhota heidänkin omaisuuttaan!

      Ei kaasulaitteilla ole leikkimistä, tuo kaasu kun ei ymmärrä huumoria, se huumoriton tussahtaja.

      Kyllä monia vermeitä voi korjailla itse ja siinä jopa säästää mukavasti, mutta ehdottomasti on tunnettava vastuunsa myös ja ennen kaikkea se, MITÄ saa itse korjailla JA MITÄ EI.

      Ja onhan tuon jo puretun lämppärin korjaus huollossa jo pikkusen helpompaa, nyt tarvii vain katsoa mitä on vialla ja kasata värkki, sekä koekäyttää... (ja antaa takuu laillisesta työstä).

      • teidentukko.com

        Kiinteät kaasuasennukset ovat luvanvaraista työtä, joten jo Truman irroittaminen / paikalleenlaittaminen vaatii luvat.

        Ja kuten edellä olikin, huolto on helppo tehdä kun laite irti - paikalleenkin voit itse laittaa kunhan annat valtuutetun asentajan tehdä kaasuliitukset (samalla koeponnistaa koko varkosto..)

        Varaosia ja huoltotyötä tosin kannattee kysellä useammasta paikasta...


      • kiitos neuvoista

        Auton omistaja vastaa työstänsä :) Kiitos neuvosta.


      • Toiminta
        teidentukko.com kirjoitti:

        Kiinteät kaasuasennukset ovat luvanvaraista työtä, joten jo Truman irroittaminen / paikalleenlaittaminen vaatii luvat.

        Ja kuten edellä olikin, huolto on helppo tehdä kun laite irti - paikalleenkin voit itse laittaa kunhan annat valtuutetun asentajan tehdä kaasuliitukset (samalla koeponnistaa koko varkosto..)

        Varaosia ja huoltotyötä tosin kannattee kysellä useammasta paikasta...

        Edellä ollet ovat oikeassa kaasulaitteiden itsekorjaajia on hautuumaat täynnä.Mutta kun kysyit toiminnasta niin se on seuraava.
        Kapillariputken sisällä on ainetta jolla on suuri lämpölaajenemiskerroin.Ennenvanhaa se oli eetteriä nykyään vaarattomampaa kaasua. Kapillariputken pää on tavallisesti kosketuksessa liekin kanssa ja näin ollen sisällä oleva kaasu lämpiää ja venttiilin päässä oleva toimilaite sallii nestekaasun virrata polttimeen .Kun liekki sammuu kapilaarissa oleva kaasu supistuu ja venttiili sulkeutuu.Tästä johtuen sytytysvaiheessa joutuu usein pitämään säätöosan venttiiliä käsin alhaalla jotta varmistin ehtii lämmetä.


      • kokenut
        kiitos neuvoista kirjoitti:

        Auton omistaja vastaa työstänsä :) Kiitos neuvosta.

        Yhden €:n tunari voi tehdä monen tuhannen €:n vahingon. KANNATTAAKO SÄÄSTÄÄ VÄÄRÄSSÄ PAIKASSA?


      • Anonyymi

        Ei esimerkiksi veneelle saa edes pyssyllä uhkaamalla kaauhuoltoliikkeen miestä ,koska pikkuasioista on vaikea laskuttaa !Ja muutenkin ,ei mikaan kaasuhuoltoliike halua tuollaisia töitä.Puhelimessa kerrotaan valtavasta työmäärästä ja ja kieltäydytään tilauksesta ! Kokemusta on !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei esimerkiksi veneelle saa edes pyssyllä uhkaamalla kaauhuoltoliikkeen miestä ,koska pikkuasioista on vaikea laskuttaa !Ja muutenkin ,ei mikaan kaasuhuoltoliike halua tuollaisia töitä.Puhelimessa kerrotaan valtavasta työmäärästä ja ja kieltäydytään tilauksesta ! Kokemusta on !

        Vanha mutta silti hyvin ajankohtainen ketju!

        Niinpä, mutta huollon vaikea saanti ei oikeuta tekemään asuntovaunun tai -auton jääkaapin omatoimista huoltoa ja vapauta vastuusta tekijää, jos jotain sattuukin virheellisen toiminnan vuoksi. Vaunun voi viedä vuosihuoltoon ja huollattaa lisäksi myös jääkaappin!

        Kaasulaitteiden korjaus on luvanvaraista toimintaa, jonka hoitavat vain koulutuksen saaneet työntekijät. Ei ole mitään sellaista erityissyytä, jonka nojalla joku olisi oikeutetumpi itse korjaamaan. Asennuslupa ja vastuu on yksiselitteisesti korjauksia tekevän liikkeen, oli syynä sitten mikä tahansa selitys ja olosuhde. Ihmisiä vaan hämää se, että ei ne vaunut niin kovin usein pala eikä räjähtele ja siksi eivät oikein osaa miettiä turvallisuusasioita. Mutta yksikin uhri on liikaa jonkun toheloinnin seurauksena. Laki on yksilön hengen suojana tässäkin, sillä kukaan ei voi tietää, milloin ja kenen tsi-asentajan huoltama jääkaappi räjähtää leirintäalueella aiheuttaen hengenvaaran lähellä oleville.

        Vrt. Nuohoojan poikana olin opetellut isän opeilla nuohouksen niksit ja nuohonnut kotihormit, mutta minulla ei ollut lupaa nuohota naapurien kiinteistöjen hormeja, koska lain vaatimukset eivät olisi täyttynyt ja vahinkovakuutus ei olisi korvannut vahingosta mitään. Isän piti myös tarkistaa työ pikkutarkasti. Laki sanelee nuohouksenkin tarkasti. Ikää on jo 75 v, mutta hallitsen vieläkin nuohouksen salaisuudet, mutta jätän työt niille, joilla on luvat siihen. Tunnen myös yleiset kaasulaitteet, mutta minulla ei ole lupia, joten en saa niitä huoltaa.


    • ...ite...

      Jos itse sitä peukaloit niin se ei ole suotavaa missään mielessä. Kokoamis vaiheessa tulee kiinnittää huomio moneenkin seikkaan jotka kokenut asentaja/huoltaja tietää. Esimerkiksi vanhoja tiivisteitä ei saa ottaa uudestaan käytöön jne.
      Älä säästä rahaa vaan maksa niin saat nukkua huoletta!

      • Trumatic toimii nyt

        Non niin. Kerrotaan nyt yhteisesti kaikille, niin minua haukkujille ( "rahalla nykyään pelataan" ), kuin tapauksen ymmärtäjille (pienissä jutuissa kaveria autetaan; ei kynitä! ).
        Liekinvarmistimen kiinnitysmutteri oli löyhässä. Se ei antanut kontaktia kaasuputkistossa olevalle magn. venttiilille. Lämpö kehittää pienen sähkövirran, joka avaa venttiilin ja päästää kaasun virtaamaan sytyttämisen jälkeen. Tottakai , sammuttamisen jälkeen liekunvarmistin sulkee "hanan".

        Toivoisin ettei tällä palstalla ajatella; sen on maksettava itsensä kipeäksi joka hommasta joka m-auton omistaa. Jos minä itsekin toisia pyyteettämästi autan, niin toivon mukaan se myös toimisi toisinkin päin. Jatkuva rahastaminen ja nylkeminen vie maun hommasta. Sen verran olen "lappilainen" täysi mies, että en ymmärrä nykyistä uusavuttomuutta. Hullu ja pöljä ei kannata olla ( ei tietenkään) mutta itsenäisesti ajatteleva ja oppiva ihminen voi olla. Eipä tässä muuta.


      • autonasentaja
        Trumatic toimii nyt kirjoitti:

        Non niin. Kerrotaan nyt yhteisesti kaikille, niin minua haukkujille ( "rahalla nykyään pelataan" ), kuin tapauksen ymmärtäjille (pienissä jutuissa kaveria autetaan; ei kynitä! ).
        Liekinvarmistimen kiinnitysmutteri oli löyhässä. Se ei antanut kontaktia kaasuputkistossa olevalle magn. venttiilille. Lämpö kehittää pienen sähkövirran, joka avaa venttiilin ja päästää kaasun virtaamaan sytyttämisen jälkeen. Tottakai , sammuttamisen jälkeen liekunvarmistin sulkee "hanan".

        Toivoisin ettei tällä palstalla ajatella; sen on maksettava itsensä kipeäksi joka hommasta joka m-auton omistaa. Jos minä itsekin toisia pyyteettämästi autan, niin toivon mukaan se myös toimisi toisinkin päin. Jatkuva rahastaminen ja nylkeminen vie maun hommasta. Sen verran olen "lappilainen" täysi mies, että en ymmärrä nykyistä uusavuttomuutta. Hullu ja pöljä ei kannata olla ( ei tietenkään) mutta itsenäisesti ajatteleva ja oppiva ihminen voi olla. Eipä tässä muuta.

        Tiettyyn rajaan asti on hyvä katsella itsekin laitteita, ettei jää sormi suuhun tosipaikan tullen. On myös hyvä tunnustaa itselleen tilanteet, joiden yli ei kannata mennä. SE ON VIISAUTTA.

        Hyvä, että pystyit selvittämään itse vian. En usko, että tuollainen tilanne olisi tullut kenellekään mieleenkään. Yleensä kaikki mutteriliitokset ovat ruostuneet niin tiukkaan, että niiden aukaiseminen ehjänä on melkein mahdotonta.

        Vaikka olen koko ikäni korjaillut ammatikseni kaikenlaisia teknillisiä laitteita. Nestekaasupuolen laitteet ovat tuntemattomampia. Viime talvelta on omakohtaistakin kokemusta asiasta, kun Truma C 6002 lopetti toimintansa. Haarukoin vian kyllä oikeaan paikkaan, mutta onneksi en alkanut purkamaan mitään. Koska mistään en löytänyt lämmittimen räjäytyskuvaa. Kiirekin oli päästä liikkeelle. Soitin huoltoon, ja selitin tilanteen. Siellä tiedettiin heti vikapaikka, ja korjaukseen tarvittavat osat. Työ oli itsessään nopea, ja ei ne osatkaan maltaita maksaneet. Lämmittimen sijainnista johtuen työssä tarvittiin paria erikoistyökalua (joita minulla ei olisi ollut) ja pikku kikkaa. Näin työ pystyttiin suorittamaan lämmitintä irroittamatta. Totesin jälkeenpäin itselleni, että tässä tapauksessa oli kuitenkin viisain, nopein ja paras ratkaisu antaa työn suoritus laitteet tuntevalle ammattimiehelle suoritettavaksi. Samalla minäkin sain kallisarvoista tietoa tulevaisuutta varten.


      • Anonyymi
        Trumatic toimii nyt kirjoitti:

        Non niin. Kerrotaan nyt yhteisesti kaikille, niin minua haukkujille ( "rahalla nykyään pelataan" ), kuin tapauksen ymmärtäjille (pienissä jutuissa kaveria autetaan; ei kynitä! ).
        Liekinvarmistimen kiinnitysmutteri oli löyhässä. Se ei antanut kontaktia kaasuputkistossa olevalle magn. venttiilille. Lämpö kehittää pienen sähkövirran, joka avaa venttiilin ja päästää kaasun virtaamaan sytyttämisen jälkeen. Tottakai , sammuttamisen jälkeen liekunvarmistin sulkee "hanan".

        Toivoisin ettei tällä palstalla ajatella; sen on maksettava itsensä kipeäksi joka hommasta joka m-auton omistaa. Jos minä itsekin toisia pyyteettämästi autan, niin toivon mukaan se myös toimisi toisinkin päin. Jatkuva rahastaminen ja nylkeminen vie maun hommasta. Sen verran olen "lappilainen" täysi mies, että en ymmärrä nykyistä uusavuttomuutta. Hullu ja pöljä ei kannata olla ( ei tietenkään) mutta itsenäisesti ajatteleva ja oppiva ihminen voi olla. Eipä tässä muuta.

        Hyvä sinä. Liekinvaistimen vaihtoon ei tarvita lupia, ihan tiedoksi kaikille viisaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä sinä. Liekinvaistimen vaihtoon ei tarvita lupia, ihan tiedoksi kaikille viisaille.

        Kaasulaitteiden korjaileminen on aina valtuutetun huollon tehtäviä, on se sitten vaikka vain liekinvarmistimen vaihtotyö. Sehän sulkee liekin eli kaasuntulon siinä tapauksessa, kun liekki ei pala. Jos työssä vähänkin mokaa, on vaarana, että kaasua tulee sisätiloihin ja syttyy pienestä kipinästä, jolloin uhrina voi olla paitsi sisätiloissa olijat myös lähistöllä olevat. Olen kyllä joskus vaihtanut kerrostalon kaasukattilan liekinvarmentimen, mutta esimiehen määräyksestä, vaikka en ole kaasuasentaja. Omaan vaunuuni en kyllä ikinä vaihtaisi, vaikka sen hyvin osaankin, koska vastuu on silloin minulla, vaikka olisinkin jo myynyt vaununi pois tai liekinvarmennin olisi viallinen.


    • Anonyymi

      Kyllä voi ajella ilman liekinvarmistinta. Kunhan on omassa vehkeessä joku varmistin ettei lahkeeseen tule ajonaikana.

    • Anonyymi

      Ei ole ollenkaan vaikea aihe, mutta tunarien vuoksi ei kannata tarkkaan neuvoa, miten homma hoidetaan, koska sen vaihto kuuluu vain koulutetun asiantuntijan tehtäviin. Onko tuo nyt kovin ryöstöhinta, n. 35e? Liekintunnistinhan on mekaniikkaa, jossa liekki lämmittää tunnistinta ja sisällä oleva aine laajenee ja ylläpitää kaasuntulon palavalle polttimelle. Jos liekki sammuu, niin kaasuntulo loppuu muutaman sekunnin päästä. Se on erittäin tärkeä turvallisuustekijä, jota ei kaikensortin itseoppineet "tietäjät" saa mennä sorkkimaan. Ihan yksinkertainen laite, mutta hyvin tarpeellinen turvallisuuslaite, jota ei voi korjata! Uusi tilalle ja maksaa muutaman kympin. Ammattimies asentaa sen hetkessä.

      Esim. https://www.tuontitukku.fi/rakentaminen-ja-varastointi/kaasujaakaapin-liekinvarmistin-110l-liekkivahti-kaasulaitteisiin-145cm/p/9977000020479/ tai https://www.sunwind.fi/product/show/?id=2756&Liekinvarmistin-Ventus-kaasujääkaappiin

      • Anonyymi

        Nuo ovat kyllä jääkaapin liekinvartijoita! Mutta periaatteessa samat ohjeet eli asiantuntijalle, mars mars!


    • Anonyymi

      Mistä tietää että esim. jääkaapin liekinvarmistin on viallinen?
      Siis voiko jääkaappi toimia vaikka liekinvarmistin on rikki.

      • Anonyymi

        Riippuu vähän siitä millainen vika liekinvarmistimessa on.
        Jos kaasua ei tule ollenkaan polttimolle, niin silloin kaappi ei toimi, mutta jos kaasua tulee vaikka liekki on sammutettu, niin silloinhan se kyllä teoriassa toimii.
        Siinä on vaan se riski että jos liekki sammuu omia aikojaan vaikkapa nukkuessa, eikä liekinvarmistin katkaise kaasun tuloa, niin kaasua vuotaa niin pitkään kuin pullossa sitä riittää, ja silloinhan yleensä kuolema tulee ja korjaa autossa tai vaunussa asujat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän siitä millainen vika liekinvarmistimessa on.
        Jos kaasua ei tule ollenkaan polttimolle, niin silloin kaappi ei toimi, mutta jos kaasua tulee vaikka liekki on sammutettu, niin silloinhan se kyllä teoriassa toimii.
        Siinä on vaan se riski että jos liekki sammuu omia aikojaan vaikkapa nukkuessa, eikä liekinvarmistin katkaise kaasun tuloa, niin kaasua vuotaa niin pitkään kuin pullossa sitä riittää, ja silloinhan yleensä kuolema tulee ja korjaa autossa tai vaunussa asujat.

        Millainen tilanne voisi liekin sammuttaa vaikka kaasua edelleen tulee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen tilanne voisi liekin sammuttaa vaikka kaasua edelleen tulee?

        Voimakas ilmanvirta saattaa joskus sammuttaa liekin.
        Sen voi aiheuttaa joko sopivasta suunnasta puhaltava tuulenpuuska, tai myös ajoviima jos kaappi on ajon aikana päällä.
        Varsinkin silloin jos liekki on heikko joko karstaisuuden, tai pakoputkesta irronneen suuttimen päälle karisseen ruosteen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimakas ilmanvirta saattaa joskus sammuttaa liekin.
        Sen voi aiheuttaa joko sopivasta suunnasta puhaltava tuulenpuuska, tai myös ajoviima jos kaappi on ajon aikana päällä.
        Varsinkin silloin jos liekki on heikko joko karstaisuuden, tai pakoputkesta irronneen suuttimen päälle karisseen ruosteen vuoksi.

        "Varsinkin silloin jos liekki on heikko joko karstaisuuden, tai pakoputkesta irronneen suuttimen päälle karisseen ruosteen vuoksi." Pakoputkesta ei voi tippua ruostetta suuttimen päälle, mahdotonta. Tarkoitat tietenkin palopesää, jonka päälle voi tippua karstaa ja siksi se on hyvä puhaltaa alhaalta päin puhtaaksi ajoittain riippuen tietysti siitä, kuinka paljon käyttää jääkaappia. Palopesässä ei ole suutinta, vaan suutinhan on taas siellä kaasuseoksen syöttöputken alussa eikä sen "päälle" voi tippua karstaa. Nämä itsevalmistuneet kotisepät tekevät diagnooseja, jotka eivät juurikaan auta ketään, vaan ohjaavat toisiakin vääriin diagnooseihin valelääkärien tavoin.

        Mutta toki suutinkin voi tukkeutua. Syynä on silloin syöttöputkesta irtoava ruostekarsta tai kaasun epäpuhtaudet, jotka voi tukkia huoltamattoman jääkaapin. Siellä on pieni suutinprikka, johon vuosien varrella kertyy ruostehilettä ja silloin kaasun tulo pienenee ja seurauksena jääkaapin teho laskee. Syynä on syöttöputken materiaali, rauta, joka ruostuu hiljalleen ja rautaoksiidi kertyy juuri siihen suuttimen reikään, jonka halkaisija on vain 0,5- 0,7 mm. Syöttöputken kun vaihdattaa kupari-nikkeliputkeksi, niin tuokin riesa häviää! Toki kaasussakin voi olla epäpuhtauksia, jotka nekin voivat tukkia suuttimen. Mutta kaasulaitteiden huolto on vain valtuutetun ammattilaisen toimialaa eikä kotiseppien pidä mennä sorkkimaan niitä eikä antaa vääriä ohjeita asiaa tuntemattomille, jotka alkavat leikkiä omalla ja toisten hengellä pienen säästön vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varsinkin silloin jos liekki on heikko joko karstaisuuden, tai pakoputkesta irronneen suuttimen päälle karisseen ruosteen vuoksi." Pakoputkesta ei voi tippua ruostetta suuttimen päälle, mahdotonta. Tarkoitat tietenkin palopesää, jonka päälle voi tippua karstaa ja siksi se on hyvä puhaltaa alhaalta päin puhtaaksi ajoittain riippuen tietysti siitä, kuinka paljon käyttää jääkaappia. Palopesässä ei ole suutinta, vaan suutinhan on taas siellä kaasuseoksen syöttöputken alussa eikä sen "päälle" voi tippua karstaa. Nämä itsevalmistuneet kotisepät tekevät diagnooseja, jotka eivät juurikaan auta ketään, vaan ohjaavat toisiakin vääriin diagnooseihin valelääkärien tavoin.

        Mutta toki suutinkin voi tukkeutua. Syynä on silloin syöttöputkesta irtoava ruostekarsta tai kaasun epäpuhtaudet, jotka voi tukkia huoltamattoman jääkaapin. Siellä on pieni suutinprikka, johon vuosien varrella kertyy ruostehilettä ja silloin kaasun tulo pienenee ja seurauksena jääkaapin teho laskee. Syynä on syöttöputken materiaali, rauta, joka ruostuu hiljalleen ja rautaoksiidi kertyy juuri siihen suuttimen reikään, jonka halkaisija on vain 0,5- 0,7 mm. Syöttöputken kun vaihdattaa kupari-nikkeliputkeksi, niin tuokin riesa häviää! Toki kaasussakin voi olla epäpuhtauksia, jotka nekin voivat tukkia suuttimen. Mutta kaasulaitteiden huolto on vain valtuutetun ammattilaisen toimialaa eikä kotiseppien pidä mennä sorkkimaan niitä eikä antaa vääriä ohjeita asiaa tuntemattomille, jotka alkavat leikkiä omalla ja toisten hengellä pienen säästön vuoksi.

        Jos liekki sammuu ja edelleen kaasua virtaa niin eikö suurin osa kaasusta tuuletu ritilöistä ulos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos liekki sammuu ja edelleen kaasua virtaa niin eikö suurin osa kaasusta tuuletu ritilöistä ulos?

        Kyllä kai tai ehkä tai ehkä ei, mutta jos automaattisytytin naputtaa ja sopiva kaasu-ilmaseos täyttää sen kaapin taustatilan, niin siitähän seuraa iso pamaus, kova kiire ja silloin ei riitä pieni hifistely tai jääkaapin pikkukorjaus! Tuurissa kärähti jokunen vuosi sitten yksi vaunu eikä muuten kauan palanut! Joku sai siitä peräkärryn aihion, ehkä. Omalla tai toisten hengellä leikkiminen on aika vaarallista huvia, vaikka pitää todeta, että ei niitä vaunuja niin kovin usein pala. Johtunee siitä, että ihmiset huollattavat vaununsa vastuullisesti vuosittain ja oikein huollettuina toimivat kuin VRn vanhat putkivessat. Mutta yksikin vaunupalo on liikaa, varsinkin jos se johtuu taitamattomien ropeloinnista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varsinkin silloin jos liekki on heikko joko karstaisuuden, tai pakoputkesta irronneen suuttimen päälle karisseen ruosteen vuoksi." Pakoputkesta ei voi tippua ruostetta suuttimen päälle, mahdotonta. Tarkoitat tietenkin palopesää, jonka päälle voi tippua karstaa ja siksi se on hyvä puhaltaa alhaalta päin puhtaaksi ajoittain riippuen tietysti siitä, kuinka paljon käyttää jääkaappia. Palopesässä ei ole suutinta, vaan suutinhan on taas siellä kaasuseoksen syöttöputken alussa eikä sen "päälle" voi tippua karstaa. Nämä itsevalmistuneet kotisepät tekevät diagnooseja, jotka eivät juurikaan auta ketään, vaan ohjaavat toisiakin vääriin diagnooseihin valelääkärien tavoin.

        Mutta toki suutinkin voi tukkeutua. Syynä on silloin syöttöputkesta irtoava ruostekarsta tai kaasun epäpuhtaudet, jotka voi tukkia huoltamattoman jääkaapin. Siellä on pieni suutinprikka, johon vuosien varrella kertyy ruostehilettä ja silloin kaasun tulo pienenee ja seurauksena jääkaapin teho laskee. Syynä on syöttöputken materiaali, rauta, joka ruostuu hiljalleen ja rautaoksiidi kertyy juuri siihen suuttimen reikään, jonka halkaisija on vain 0,5- 0,7 mm. Syöttöputken kun vaihdattaa kupari-nikkeliputkeksi, niin tuokin riesa häviää! Toki kaasussakin voi olla epäpuhtauksia, jotka nekin voivat tukkia suuttimen. Mutta kaasulaitteiden huolto on vain valtuutetun ammattilaisen toimialaa eikä kotiseppien pidä mennä sorkkimaan niitä eikä antaa vääriä ohjeita asiaa tuntemattomille, jotka alkavat leikkiä omalla ja toisten hengellä pienen säästön vuoksi.

        Kiitos oikaisusta, palopesää tarkoitin vaikka suuttimesta puhuinkin.
        Tosin sille on aivan sama onko liekki heikko suuttimen vai palopesän tukkoisuuden vuoksi, molemmat kun voivat aiheuttaa pitkään huoltamattomana olleeseen jääkaappiin lähes vastaavia ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kai tai ehkä tai ehkä ei, mutta jos automaattisytytin naputtaa ja sopiva kaasu-ilmaseos täyttää sen kaapin taustatilan, niin siitähän seuraa iso pamaus, kova kiire ja silloin ei riitä pieni hifistely tai jääkaapin pikkukorjaus! Tuurissa kärähti jokunen vuosi sitten yksi vaunu eikä muuten kauan palanut! Joku sai siitä peräkärryn aihion, ehkä. Omalla tai toisten hengellä leikkiminen on aika vaarallista huvia, vaikka pitää todeta, että ei niitä vaunuja niin kovin usein pala. Johtunee siitä, että ihmiset huollattavat vaununsa vastuullisesti vuosittain ja oikein huollettuina toimivat kuin VRn vanhat putkivessat. Mutta yksikin vaunupalo on liikaa, varsinkin jos se johtuu taitamattomien ropeloinnista!

        Missä kaapeissa automaattisytytimet. Ei ainakaan 2000-2009 vuosimalliin autojen kaapeissa ole tuollaisia ollut vaikka olen viisi tuon ikäkauden autoa omistanut.


    • Anonyymi

      Aloittajalle sähköisen liekinvarmistimen toiminnasta. Se pieni sähkövirta jonka
      sähköinen anturi tuottaa Ei suinkaan avaa sitä kaasuventtiiliä. Se painetaan
      käsin auki, pidetään painettuna kunnes liekki on sytynyt ja kehittänyt lämpöä
      sen verran että se jaksaa pitää kaasuventtiilin auki. Sen jälkeet voit lopettaa
      liekinvarmistimen painamisen. Mikäli liekki sammuu jostain syystä niin liekki
      on sytytettävä uudelleen. Tällä varmistetaan ettei kaasua tule huonetilaan
      liekin sammuttua. Eli se pieni virtamäärä jaksaa pitää venttiilin auki mutta ei
      avata venttiiliä.
      Ihmisellä on nykyään niin paljon muistamista joten on parempi että toiminta
      ymmärretään eikä muistin varaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe