Estonian uppoaminen

Mikä oikein oli Estonian uppoamisen todellinen syy. Tähän kysymykseen on etsitty vastausta jo vuosien ajan, eikä sitä todellista syytä olla ehkä vieläkään saatu selville.

Estonian uppoamisesta on ollut monia eri salaliittoteorioita eivätkä kaikki usko siihen että kyseessä oli pelkkä onnettomuus joka olisi upottanut laivan meren syvyyksiin.

Estonia lähti viimeiselle matkalleen 27.9.1994 Tallinnasta ja sen määränpäänä oli Tukholma. Arvioitu saapumisaika oli aamulla 9.30, mutta noin kello 01.00 Turun saariston eteläpuolella keulavisiiri repeytyi irti laivasta aaltojen voimasta ja vettä alkoi tulvia autokannelle. Pian laiva kallistui 30-40 astetta oikealle.

Onnettomuus tapahtui aamuyöllä 35 kilometriä Utön saaresta eteläkaakkoon. Saaristomeren merivartiosto sai Estonialta kello 01.24 hätäsanoman, jonka mukaan alus oli kallistunut 20-30 astetta ja sen koneet olivat pysähtyneet. Tuuli puhalsi alueella keskinmäärin 20-metrin sekuntivauhtia. Aamun valjetessa tuuli yltyi puuskissa 25-metriin sekunnissa.

Laivan Virolainen kapteeni lähetti mayday-viestin ja helikopterit saapuivat paikalle muutamia tunteja myöhemmin. Paikalle kiirehtinyt Viking Linen autolautta M/s Mariella havaitsi viimeisen tutkakuvan Estoniasta noin kello 01.55

Laivassa oli onnettomuushetkellä 989 ihmistä, joista 852 kuoli. Useimmat kuolleista jäivät loukkuun hytteihinsä tai yleisiin tiloihin, koska eivät kyenneet kallistuman takia ulos aluksesta. Merestä nostettiin onnettomuuspaikalla 94 matkustajaa ja 43 miehistön jäsentä. Suurin osa uhreista oli Ruotsalaisia ja Virolaisia.

Mutta mikä oikein oli se todellinen syy joka upotti Estonian? Tähän kysymykseen on ollut monia eri salaliittoteorioita, ja tässä joitakin sellaisia.

Joidenkin lähteiden mukaan Estoniassa oli mukana iso aselasti joka oli matkalla Venäjältä Yhdysvaltoihin. Tämä olisi saanut Venäjällä kansallismieliset nationalistit pelokkaaksi siitä kun jenkit saavat käyttöönsä Venäläisiä huippuaseita, näin ollen Venäjän mafia olisi mahdollisesti laittanut Estoniaan pommin upottaakseen sen ja estänyt aselastin pääsyn Yhdysvaltoihin.

On myös puhuttu että Estonian kyydissä olisi ollut rekkalastillinen huumeita ja Ruotsin tulli ja polisi olisi saanut jotain tietoa tästä asiasta, näin ollen Ruotsin tullimiehet ja poliisit odottivat varmasti innoissaan Estonian saapumista Tukholman satamaan.

Tästä oli ilmeisesti tullut tietoa myös huumekauppiaille jotka olivat lähettäneet lastin Estonian mukana, näin ollen huumekauppiaat olisivat asettaneet Estoniaan pommin keulavisiirin kohdalle tai tehneet jotain muuta sabotointia laivalla sen upottamiseksi. Mahdollisesti Venäjän mafia tai muut rikollisliigat halusivat estä kaikin keinoin Estonian pääsyn Tukholmaan.

Joidenkin huhujen mukaan uppoamisyönä laivan autokannella olisi kuultu jonkinlaisia liikkeitä jotka saattoivat mahdollisesti olla jonkun mafian tai rikollisen sabotöörin toimia aluksen upottamiseksi.

Näistä asioista ei ole tietenkään täysin varmaa tietoa, mutta mitä olette itse mieltä tästä tapahtumasta sen syistä.

67

14646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkko

      Taisi olla vanha rouva vain jo väsynyt. Olihan laivaa kolhittu moneen kertaa aiemminkin.

      Viking Sally:
      20.10.1981 Törmäsi "spar poijuun"
      25.10.1982 Pohjakosketus
      23.5.1984 Ajoi karille
      4.2.1985 Juuttui ahtojäihin ja yksi potkuri vaurioitui
      31.8.1983 Ajoi melkein Tukholmassa maihin potkurivian takia
      23.5.1984 Ajoi karille (Lievä keulavaurio)
      4.2.1985 Juuttui ahtojäihin
      2.4.1985 Jääoloista johtuva moottorivika

      Silja Starista en löytänyt mitään pienellä etsimisellä.

      Wasa Kingistäkään ei löydy muuta kuin ruotsiksi, eikä se oikein taivu. Muistaakseni sekin juuttui muutamaksi päiväksi karille. Luultavasti ainoa salaliitto tässä on vain loistavasti hoidetut huoltotoimenpiteet. Laiva oli kuitenkin ensimmäisenä Viking Sally ja hirveästi siinäkin oli ongelmia.

      • joo ei ollut

        Tosi vanha käyttöiän ollessa 30 ja alus valmistui 1980 ja törmäsi
        1994 todella vanha ja väsynyt, et sää niin hyvin laske.


    • rannikkoliikenne

      joka käytännössä tarkoitti verrattain suojaisia reittejä Suomen ja Ruotsin välillä.

      Ajettu reitti oli oleellisesti vaativampi ja kun siihen lisätään tutkimusselostuksessa visusti vaiettu arvostelu kelistä ja siinä käytetystä täydestä nopeudesta.

      • Jurputtaja

        Näistä katsastuksista puhuttaessa kannattaa muistaa että jos vaikka olen katsastamassa supertankkeria ja jätän sieltä jotain, pelkästään valtameriliikenteessä tarvittavia laitteita tai varusteita pois niin silloin ei supertankkerilla ole enää asiaa valtamerille...mutta se ei tarkoita sitä etteikö se laivana siellä pärjäisi.

        Sama juttu Estonian kanssa.


      • No jaa no

        Ei tuolla mitään sellaista lue. Ihan oli valtameri kelpoinen.

        Ajettu reitti oli mitä normaalein mutta vauhtia aika paljon.


    • estoniaa

      vuorattu sementillä umpeen. taimitäsekinolikaan. onko muita uponneita vuorattu. Muistanko väärin?

      • vuorattu

        mutta tarkoitushan oli antaa sadoille sinne hylkyyn jääneille hautarauha joka onneksi on nyt valvonnalla pystytty takaamaan.


      • hautarauha
        vuorattu kirjoitti:

        mutta tarkoitushan oli antaa sadoille sinne hylkyyn jääneille hautarauha joka onneksi on nyt valvonnalla pystytty takaamaan.

        muka on?

        Siis,kyllähän noita aluksia on uponnut onko niille vuorattu, mitä pelleilyä.

        Onkohan tarkoitus ollut pistää vuoraamispelleily pystyyn ,että totuus ei selviäs?


      • hautarauha kirjoitti:

        muka on?

        Siis,kyllähän noita aluksia on uponnut onko niille vuorattu, mitä pelleilyä.

        Onkohan tarkoitus ollut pistää vuoraamispelleily pystyyn ,että totuus ei selviäs?

        ei "vuorattu". Sellainenkin suunnitelma esitettiin aikoinaan, mutta hylättiin heti.


      • kuvittelin
        sharyn kirjoitti:

        ei "vuorattu". Sellainenkin suunnitelma esitettiin aikoinaan, mutta hylättiin heti.

        että se oli kaikille tuttu asia että sitä yritettiin mutta osoittautui mahdottomaksi.


      • vuorattu kirjoitti:

        mutta tarkoitushan oli antaa sadoille sinne hylkyyn jääneille hautarauha joka onneksi on nyt valvonnalla pystytty takaamaan.

        Estonia oli siis vuorattu jotenkin umpeen sen vuoksi ettei sinne enää pääse mitenkään. Tuntuu vain siltä että jotain halutaan ehkä mahdollisesti nyt salata, sillä tuskin kukaan nyt sukeltelisi tuolla 70-80 metrin syvyydessä johon Estonia upposi.


      • Jurputtaja
        kuvittelin kirjoitti:

        että se oli kaikille tuttu asia että sitä yritettiin mutta osoittautui mahdottomaksi.

        vaatimus joka lähti onnettomuuden uhrien omaisten ideoinnista ja sitä kautta innostus levisi muutamaan politiikkoon...ja siihen tyssäsi aikanaan.

        Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että ruotsalaiselle kansankodille, joka ei ole edes sotinut aikoihin, asia oli varsin traumaattinen ja ruotsalaiseen tapaan tähänkin asiaan ylireagoitiin kaikella mahdollisella tavalla.


      • DarkFear kirjoitti:

        Estonia oli siis vuorattu jotenkin umpeen sen vuoksi ettei sinne enää pääse mitenkään. Tuntuu vain siltä että jotain halutaan ehkä mahdollisesti nyt salata, sillä tuskin kukaan nyt sukeltelisi tuolla 70-80 metrin syvyydessä johon Estonia upposi.

        Estoniaa ei ole vuorattu mitenkään

        Kohta kaksi: suurta mielenkiintoa osoitti Jutta Rabe ja hänen iloinen sukeltajajoukkonsa. Heitä häädeltiin melko tiukasti. Laivalle voi sukeltaa, mistä luulet niiden kuvien ilmestyneen?

        Kohta kolme: mitä outoa on hautarauhan julistamisessa? Jos sinua estetään menemästä hautausmaalle kaivamaan jonkun hautaa auki, niin syytätkö omaisia salailusta?


      • oliko tarkoitus
        kuvittelin kirjoitti:

        että se oli kaikille tuttu asia että sitä yritettiin mutta osoittautui mahdottomaksi.

        betonointia sentään tehdä, mutta hiekkaahan ne ehti kuskata sinne jo ennen kuin joutuivat painostuksen takia keskeyttämään. Tuollaista ei todellakaan tehtäisi, ellei olisi jotain salattavaa, eikä missään muualla myöskään "ruumita" vartioida meren pohjassa.
        Peittämiseen olivat valmiita laittamaan paljon enemmän rahaa, kuin nosto olisi maksanut ja kaiken lisäksi norjalaiset lupasivat tehdä sen ilmaiseksi. Paljonkahan lienee jo kulunut jo rahaa vartiointiinkin.


      • teillä...
        sharyn kirjoitti:

        ei "vuorattu". Sellainenkin suunnitelma esitettiin aikoinaan, mutta hylättiin heti.

        Sinne ehdittiin kuljettiin soraa melkoinen määrä ja oli myös tarkoitus betonoida, mikä olisi ollut järjettömän kallista, jos olisi edes onnistunut.
        Jouduttiin keskeyttämään, koska alus alkoi liikkua soran painosta ja myös omaisten vaatimuksesta. Melkein kaikki asiaa koskevat uutiset kadonneet, mutta yksi toimiva linkki löytyi.
        http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9704/970403/9704030325.html


      • oikeesti hei

        Ei vaan hattaralla...mistä te näitä keksitte?


    • Jurputtaja

      -Laivan keulaportti oli vain hydrauliikan varassa kiinni, ns.Atlanttilukitukset olivat auki.
      -Myrsky

      Jokaiselle ammattilaiselle on täysin selvää että nuo edellä mainitut kaksi faktaa kun yhdistetään niin tulosta ei tarvitse ihmetellä.
      Siihen ei enää tarvita minkään maan mafiaa, ei räjähdyksiä, ei salaliittoja, ei yhtikäs mitään....tämä tietty on hirvittävä pettymys salaliittofriikille, mutta semmoista elämä on, joskus tulee pettymyksiä ja arki pukkaa teorioitten ohi.

      • Laivuri123

        Estonian uppoamisen todistavat salaliitoksi usetat eri asiat. Muun muassa Kannella 1 oli vettä jo ennen suurta kallistumaa ja vesi nousi alhaalta ylöspäin, siis kannelta nolla kannelle 1 jne. Valtionjohtajien salailut jne. osoittavat, että todellakin on jotakin salattavaa, mitä tavan tallaajat eivät saa tietää. Laiva ei voinut upota pelkän keulaportin takia, se olisi kellunut vähintäänkin useita tunteja ylösalaisin.


      • theriddle
        Laivuri123 kirjoitti:

        Estonian uppoamisen todistavat salaliitoksi usetat eri asiat. Muun muassa Kannella 1 oli vettä jo ennen suurta kallistumaa ja vesi nousi alhaalta ylöspäin, siis kannelta nolla kannelle 1 jne. Valtionjohtajien salailut jne. osoittavat, että todellakin on jotakin salattavaa, mitä tavan tallaajat eivät saa tietää. Laiva ei voinut upota pelkän keulaportin takia, se olisi kellunut vähintäänkin useita tunteja ylösalaisin.

        Olen samaa mieltä ja yksi seikka minua ihmetyttää, että miksi estonialle lasketui helikopteri juuri ennen laivan uppoamista?? Tusin sieltä sairaita pelastettiin vaan ns."mafia" haki omiaan pois ja toinen seikka on, että mistä se kauhea paukaus on tullut?? ei sellaista tule keulaporttien revettyä. Tämä tieto on luotettavalta lähteeltä!


      • tavan tallaaja
        theriddle kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ja yksi seikka minua ihmetyttää, että miksi estonialle lasketui helikopteri juuri ennen laivan uppoamista?? Tusin sieltä sairaita pelastettiin vaan ns."mafia" haki omiaan pois ja toinen seikka on, että mistä se kauhea paukaus on tullut?? ei sellaista tule keulaporttien revettyä. Tämä tieto on luotettavalta lähteeltä!

        Näin on näreet. Jos pamaus olisi ollut keulaportin aiheuttama, niin se ei olisi kuulunut peräosan karaokebaariin asti. Monet matkustajat luulivat laivan ajaneen karille. Tuskin keulaportti olisivat aikaansaaneet tällaista pamausta. Tapaukseen liittyy niin paljon hämäriä asioita, että kaikki ei millään voi olla pelkkää sattumaa. Ja jos kyseessä olisi vain onnettonmuus, niin miksi sitten salailla asiaa? Miksi ruumiita ei nostettu, kun esim. WTC:n raunioista etsittiin luunpalasiakin? Ja mikä selittää ne Jutta Raben kuvausryhmän kuvaamat reiät Estonian kyljessä? Kansainvälinen tutkintakomissio ei ole huomioinut näitä reikiä ollenkaan.


      • mju88
        theriddle kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ja yksi seikka minua ihmetyttää, että miksi estonialle lasketui helikopteri juuri ennen laivan uppoamista?? Tusin sieltä sairaita pelastettiin vaan ns."mafia" haki omiaan pois ja toinen seikka on, että mistä se kauhea paukaus on tullut?? ei sellaista tule keulaporttien revettyä. Tämä tieto on luotettavalta lähteeltä!

        Mistähän tämä helikopteritieto on peräisin? Itse en ainakaan siihen usko mutta muuten pidän mahdollisena tätä salaliittoa. Itse olen näihin päiviin asti ollut sitä mieltä että se oli onnettomuus, mutta nyt kun kuulin silja europan peräsinakseliviasta kiinnostukseni laivaliikenteen turvallisuuteen heräsi. Aloin etsimään tietoa Estonia onnettomuudesta koska minua alkoi kiinnostamaan että olisiko mahdollista että esim. Silja Europalle kävisi samallalailla. Jäin koukkuun aiheeseen ja minun piti saada koko ajan vain lisää ja lisää tietoa aiheesta. Löysin joiltakin sivuilta tietoa että jos laivalla olisi räjähtänyt pommi se olisi jollakin seismisellä mittausasemalla havaittu. Luotan tähän ja räjähdykseen en usko. Itse pidän pikemminkin mahdollisena että joku sabotööri olisi aukaissut visiirin lukot ja myöskin sabotoinut lukkojen kiinniolemista osoittavia merkkivaloja niin että ne näyttäisivät lukkojen yhä olevan kiinni. Tämähän olisi onnettomuusyönä paikalla ilmenneiden radiohäiriöiden myötä täydellinen suunnitelma. Tavoitteenahan olisi tässä tapauksessa saada purkki upotettua niin että kukaan tai vain muutama selviytyisivät aluksesta. Uskon myös että uppoamisen jälkeen paikalla nähdyn tunnistamattoman aluksen havainnointi pitää paikkansa. Jutta Rabe on mielestäni muuten oikealla asialla, mutta hän mielestäni liioittelee asiassa liikaa. Selvää kuitenkin on että Estonian upottamista varmasti oli suunniteltu mutta onhan mahdollista että vasta joskus myöhemmin. Voi olla että huonokuntoinen visiirirakenne ehti upottamaan aluksen ensin. Epäilen että tällä kadonneella kapteenilla olisi tietoa upottamisuhkailusta. Ei Interpol varmasti muuten olisi häntä etsintäkuuluttanut.


      • älä nyt vaan ala
        mju88 kirjoitti:

        Mistähän tämä helikopteritieto on peräisin? Itse en ainakaan siihen usko mutta muuten pidän mahdollisena tätä salaliittoa. Itse olen näihin päiviin asti ollut sitä mieltä että se oli onnettomuus, mutta nyt kun kuulin silja europan peräsinakseliviasta kiinnostukseni laivaliikenteen turvallisuuteen heräsi. Aloin etsimään tietoa Estonia onnettomuudesta koska minua alkoi kiinnostamaan että olisiko mahdollista että esim. Silja Europalle kävisi samallalailla. Jäin koukkuun aiheeseen ja minun piti saada koko ajan vain lisää ja lisää tietoa aiheesta. Löysin joiltakin sivuilta tietoa että jos laivalla olisi räjähtänyt pommi se olisi jollakin seismisellä mittausasemalla havaittu. Luotan tähän ja räjähdykseen en usko. Itse pidän pikemminkin mahdollisena että joku sabotööri olisi aukaissut visiirin lukot ja myöskin sabotoinut lukkojen kiinniolemista osoittavia merkkivaloja niin että ne näyttäisivät lukkojen yhä olevan kiinni. Tämähän olisi onnettomuusyönä paikalla ilmenneiden radiohäiriöiden myötä täydellinen suunnitelma. Tavoitteenahan olisi tässä tapauksessa saada purkki upotettua niin että kukaan tai vain muutama selviytyisivät aluksesta. Uskon myös että uppoamisen jälkeen paikalla nähdyn tunnistamattoman aluksen havainnointi pitää paikkansa. Jutta Rabe on mielestäni muuten oikealla asialla, mutta hän mielestäni liioittelee asiassa liikaa. Selvää kuitenkin on että Estonian upottamista varmasti oli suunniteltu mutta onhan mahdollista että vasta joskus myöhemmin. Voi olla että huonokuntoinen visiirirakenne ehti upottamaan aluksen ensin. Epäilen että tällä kadonneella kapteenilla olisi tietoa upottamisuhkailusta. Ei Interpol varmasti muuten olisi häntä etsintäkuuluttanut.

        " Löysin joiltakin sivuilta tietoa että jos laivalla olisi räjähtänyt pommi se olisi jollakin seismisellä mittausasemalla havaittu"

        Räjähdys olisi EHKÄ voitu havaita jossain seismisellä asemalla (todennäköisemmin vesikuunteluasemalla), jos kyseessä olisi olisi useiden satojen TNT-kilojen suuruinen räjähdys, mutta silloin se havaittaisiin todennäköisesti jo visuaalisestikin eikä laivasta jäisi paljoa jäljelle. Katsopa vaikka Youtubesta, millaista jälkeä saavat aikaan torpedot ja miinat (räjähdettä 200-500kg) osuessaan ihan kevyesti panssaroituun sotalaivaankin ja mieti, minkälaista jälkeä sellainen saisi aikaan matkustajalaivassa ja voisiko sellainen räjähdys tapahtua ilman että kukaan laivalla olleista ei sitä havaitsisi selkeästi.

        http://www.youtube.com/watch?v=jQT6l-05UvQ&NR=1

        http://www.youtube.com/watch?v=Ex2WPYi2Uaw&feature=related

        Sen sijaan joku vielä salattavissa oleva muutaman kilon suuruinen poksahdus ei taatusti kuuluisi mihinkään laivaa pidemmälle eikä näkyisi ainakaan missään seismisissä mittauksissa.


      • mjuu88
        älä nyt vaan ala kirjoitti:

        " Löysin joiltakin sivuilta tietoa että jos laivalla olisi räjähtänyt pommi se olisi jollakin seismisellä mittausasemalla havaittu"

        Räjähdys olisi EHKÄ voitu havaita jossain seismisellä asemalla (todennäköisemmin vesikuunteluasemalla), jos kyseessä olisi olisi useiden satojen TNT-kilojen suuruinen räjähdys, mutta silloin se havaittaisiin todennäköisesti jo visuaalisestikin eikä laivasta jäisi paljoa jäljelle. Katsopa vaikka Youtubesta, millaista jälkeä saavat aikaan torpedot ja miinat (räjähdettä 200-500kg) osuessaan ihan kevyesti panssaroituun sotalaivaankin ja mieti, minkälaista jälkeä sellainen saisi aikaan matkustajalaivassa ja voisiko sellainen räjähdys tapahtua ilman että kukaan laivalla olleista ei sitä havaitsisi selkeästi.

        http://www.youtube.com/watch?v=jQT6l-05UvQ&NR=1

        http://www.youtube.com/watch?v=Ex2WPYi2Uaw&feature=related

        Sen sijaan joku vielä salattavissa oleva muutaman kilon suuruinen poksahdus ei taatusti kuuluisi mihinkään laivaa pidemmälle eikä näkyisi ainakaan missään seismisissä mittauksissa.

        Kiitokset asian lisävalaistuksesta. Kyllä se hylky pitäs ylös saada tavalla tai toisella niin se päästäs tutkimaan kunnolla päivänvalossa. Pikkupaljastuksia tulee varmaan aluksen viimeisestä matkasta käymään ilmi tulevina vuosina/vuosikymmeninä. Puolen vuosisadan päästä ilmeisesti kansakin saa tietää enemmän kun salaisiksi julistetut dokumentit ovat tulleet päivänvaloon.


      • Viraton vai...
        tavan tallaaja kirjoitti:

        Näin on näreet. Jos pamaus olisi ollut keulaportin aiheuttama, niin se ei olisi kuulunut peräosan karaokebaariin asti. Monet matkustajat luulivat laivan ajaneen karille. Tuskin keulaportti olisivat aikaansaaneet tällaista pamausta. Tapaukseen liittyy niin paljon hämäriä asioita, että kaikki ei millään voi olla pelkkää sattumaa. Ja jos kyseessä olisi vain onnettonmuus, niin miksi sitten salailla asiaa? Miksi ruumiita ei nostettu, kun esim. WTC:n raunioista etsittiin luunpalasiakin? Ja mikä selittää ne Jutta Raben kuvausryhmän kuvaamat reiät Estonian kyljessä? Kansainvälinen tutkintakomissio ei ole huomioinut näitä reikiä ollenkaan.

        Jos asia olisi ollut näin yksinkertainen, ei olisi tarvittu salailua eikä ihmisiä olisi murhattu tämän aluksen räjäytyksen jälkeen. Selkeä tapaushan tämä on kuin aurinkoinen kesäpäivä ikään.
        Yksi räjähdyksen aiheuttama aukko on ainakin löydetty ja julkistettukin, ei toki virallisesti.
        Estonia-asia on vielä vireillä eikä sitä ole unohdettu vielä 16 vuoden jälkeenkään.

        Uusinta tietoa: http://heiwaco.tripod.com/news.htm#Unb

        Kun tuo ennakoitu tapahtui, se piti salata tietysti kaikin mahdollisin keinoin. Keulaportin putoamisesta ei kukaan maininnut Estonian uppoamisvaiheessa. Se olisi varmasti ilmoitettu muillekin laivoille. Keulaportin lippu liehui vielä noitten räjähdysten vavisuttaessa laivaa, näin ovat todistajat kertoneet. Kaiken järjen mukaan se myös jäi laivan vierelle sen upotessa. Harhautus oli tuo uppoamispaikkakin, se ilmoitettiin vääräksi. Näin oli helppo löytää keulaportti ns. muualta kuin laivan vierestä. Siinä se kuitenkin oli kaikuluotausten mukaan laivan mukana, ei kuten oli ilmoitettu 1,5 kilometrin päässä.
        Keulaportilla ei siis ollut mitään tekemistä laivan uppoamisen kanssa. Kuitenkin se oli avattu ja yritetty vielä räjäyttää kahdelta puolen, toinen puoli jäi suutariksi, siitä jäi selvä todiste, joka on pimitetty, ei koskaan kerrottu eikä näytetty julkisesti. Se on kuitenkin nostettu merestä ensimmäisten kuvausten jälkeen. Sitä ei enää ollut, kun saksalainen ryhmä kävi sukeltamassa.
        Totuus tulee varmasti vielä julki, mutta 16 vuotta sitten se olisi ollut ilmeisesti hyvin vaarallista kertoa julkisesti. Tutkimuksia ei onneksi ole lopetettu, uutta virallista on vaadittu jatkuvasti.


      • isohöpö
        theriddle kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ja yksi seikka minua ihmetyttää, että miksi estonialle lasketui helikopteri juuri ennen laivan uppoamista?? Tusin sieltä sairaita pelastettiin vaan ns."mafia" haki omiaan pois ja toinen seikka on, että mistä se kauhea paukaus on tullut?? ei sellaista tule keulaporttien revettyä. Tämä tieto on luotettavalta lähteeltä!

        niin selvähän tää on.Pikkuserkkuni kaverin tuttavan siskonmiehen tyttöystävän kaiman poikakaverin velipojan kummi sanoi kuulleensa VARMASTA lähteestä,että laivalta olis haettu Adolf Hitler,Eva Braun ja Joseph Goeppels,jotka olivat Tartossa pitäneet hampurilaispaikkaa.Oli tarkoitus taas lähteä johonki piiloon,vaan joku tunnnisti nämä kulkurit.Siinäpä syy Titaniciin ja muihinkin katastorfeihin.Lisäksi uffomies Venuksesta totisteli mulle ihan samaa kun visiteerasin Plutoplaneetalla.


      • Huomaan että olet =D

        Olitko kiinnittämässä?..Et vai.. no sitten ei voi tietää.

        Myrsky..Se nyt vielä myrskyä ollut, 3,2 metriä aaltoa
        ja 25 m/sek tuuli. Vähän normaalii merenkäynti.
        Myrsky on silloin ku kaikki ei hitsattu lähtee liikkeelle ja ei
        pysy pöydillä etc...Ja itse et pysy pystyssä,..Että näin.
        Täällä lahdissa ei myrskyjä pahemmin ole.

        Jos 10 vuotta merillä riittää niin ei nuo asiat minulle selviä ole,
        en tiedä mitä tapahtus, mutta ei tuon luokan risteilijän pitäisi
        tuossa säässä vielä upota..vai oikein atlanttilukitus =D


      • outo on niin
        Laivuri123 kirjoitti:

        Estonian uppoamisen todistavat salaliitoksi usetat eri asiat. Muun muassa Kannella 1 oli vettä jo ennen suurta kallistumaa ja vesi nousi alhaalta ylöspäin, siis kannelta nolla kannelle 1 jne. Valtionjohtajien salailut jne. osoittavat, että todellakin on jotakin salattavaa, mitä tavan tallaajat eivät saa tietää. Laiva ei voinut upota pelkän keulaportin takia, se olisi kellunut vähintäänkin useita tunteja ylösalaisin.

        Niin sen olis pitänyt kellua..se tässä häiritseekin.

        Tosin sinne tuli sitten miljoona kuutiota vettä 2-5 minuutissa,
        että että...painoonsa nähden lasti päälle tuo kelluminen ylösalaisin
        ei olisi niin varmaa. Pitäis olla reikää pohjassa ja keulassahan oli.
        Laiva upposi noin 24 minuutissa, mikä on ennätys.

        Keulaporttia ei kukaan osaa selittää, mutta ei sieltä nyt
        aukinaisella keulaportilla tulla 200 km ja sitten upota...Varsinkaan
        vauhdin ollessa 21-26 solmua.kyllä se olis uponnut heti kohta lähtönsä jälkeen.


    • puppua.

      Ei sitä olisi viranomaisilla mitään tarvetta peitellä, päin vastoin, olisi innolla kerrottu julkisuuteen.

    • ettätämmönen tapaus

      Oikea merimies tietää, ettei keulavisiiri aukea itsestään, eikä ajamalla hajoa. Ne on niin siten kiinni, että pysyvät. Jotain hämminkiä tossa jutussa on pakko olla.

      • Järkyttävää..

        Oletteko käyneet kertomassa teorianne haverissa menehtyiden yli 800 ihmisen omaisille?Vai ettekö halua millään tavoin edes kunnioittaa haverissa henkensä menettäneiden ihmisten muistoa??


      • sssssssssssssssååååå
        Järkyttävää.. kirjoitti:

        Oletteko käyneet kertomassa teorianne haverissa menehtyiden yli 800 ihmisen omaisille?Vai ettekö halua millään tavoin edes kunnioittaa haverissa henkensä menettäneiden ihmisten muistoa??

        Asialla ei ole mitään tekemistä uhrien muiston kunnioittamisella. Ovat kaksi eri asiaa. Estonian uppoamisen tAUstalla on salaliitto. Asia tulee julki tai ei tule, mutta silti.


      • Antaa valheen olla?
        Järkyttävää.. kirjoitti:

        Oletteko käyneet kertomassa teorianne haverissa menehtyiden yli 800 ihmisen omaisille?Vai ettekö halua millään tavoin edes kunnioittaa haverissa henkensä menettäneiden ihmisten muistoa??

        Eiköhän asioiden todellisen laidan selvittämisen vaatiminen juuri nimenomaan ole sitä menehtyneiden ja heidän omaistensa kunnioittamista. Ansaitsevat totuuden jne.

        Tosin Suomessahan nyt kaikenmoinen Herra Isoherran paaluttaman virallisen ja lopullisen totuuden kyseenalaistaminen koetaan heti hirveänä "veneen keikuttamisena"


    • bad bad world

      Titanic upotettiin tahallaan, miksei myös Estonia

    • Britti kakka

      Titanicin rakensivat englantilaiset ja tunnetusti hehän eivät osaa tehdä mitään muuta kuin tanssia mekot päällä säkkipillin tahdissa teetä juoden väärällä puolella tiätä ajaen huonot hampaat vilkkuen :D ei ihme et uppos

    • Moby Dick

      "Titanicin rakensivat englantilaiset"

      Kantsisi ehkä pitää turpansa kiinni jos ei mitään mistään tiedä.

    • kyllä se näin on

      ASIA ON NYT NIIN ETTÄ: Asiasta eli laivaonnettomuuden syistä vaietaan vielä, koska ruotsalainen lehdistö kertoi, että kuuluisan laivaturman aiheutti ns. "hirviöaalto", jota laivan rakenteet eivät kestäneet, kun tuollainen aalto iski Estonia-laivaan. Asiasta vaietaan, koska Ruotsin hallitus totesi, että laivakatastrofin syy oli vaikea rakennevika, joka ei kestänyt aallokkoa.
      Asiasta vaietaan, koska Estonia laivaturman tukimuslautakunnan johtaja Kari Lehtola (sos.dem) sanoo, että räjähdys on ainoa varma tekijä, joka on varmuudella poissuljettu laivaturmassa. Vihdoinkin Ruotsissa 30.11.2004 ilmestyi tullinjohtaja Lennart Henrikson SVT1 TV:lle yhdessä huippukiinnostavan ja Estonia asiaa selvittävän kertomuksensa kanssa. Henrikson sanoi:
      "Kymmenen pitkää vuotta olen ajatellut, mitä siellä tapahtui. Joka kerta, kun Estonia-nimi tulee esiin, oli minulla tunne, minun täytyy tuoda se vähäinen tieto, mitä tiedän, päivänvaloon."
      Henrikson kertoi, että hänellä oli tuolloin käsky, että 14.9 ja 20.9.1994 tiettyjä ajoneuvoja (jotka kuljettivat n-liittolaista sotamateriaalia) pitää päästää ruotsalaisen tullin läpi ilman tavanomaista tarkistusta Virosta. Tämä lausunto Ruotsin TV:ssä toi omalta osaltaan aivan uuteen valoon koko Estonia-laivaturman. Sotilasteknologian kuljetus Estonia-laivassa oli aina hylätty ns. salaliittoteoriana, jota ei voida näyttää toteen, mutta Henrikson toikin nyt selvät kuljetusfaktat esiin ko. sotilasmateriaalin laivakuljetuksesta.
      Kuljetusreitin vahvisti heti lähetyksen jälkeen silloinen Ruotsin puolustusvoimien komentaja Owe Wictorin, ja tullin entinen pääjohtaja Ulf Larsson. Henriksonin saama käsky jättää ajoneuvoja tullaamatta oli myös silloisen Ruotsin hallituksen tiedossa, niinkuin myös puolustusministeriön. Henrikson sanoi Ruotsin TV:ssä hyvin muistaneensa, kun hän puhui 14.9.1994 tällaisen tullaamatta jätettävän ajoneuvon kuljettajan Frank Larssonin (koodinimi)kanssa; hän saapui Estonialla Volvo 745 Kombi - ajoneuvolla Tukholmaan, ja Henrikson sopi yhdessä kuljettajan kanssa, että hän tekee pistokokeen ko. ajoneuvoon. Henkrikson:
      "Avasimme pari laatikkoa ja huomasin, että ne sisälsivät sotilastekniikkaa."
      Volvo-auto ei kuulunut olemassaolevalle firmalle, vaan Ericsson Access AB:lle, joka oli ns. peite ja naamiofirma, siis fiktiivinen firma, joka olisi ollut AB LM Ericsson Finance:n alitoiminimi. Lehtimiehet ovat myöhemmin löytäneet Ruotsin KSI salaisen palvelun olleen yhteydessä ko. peitefirmaan. Ericsson asensi tuolloin Leningradin alueelle matkapuhelin verkostoa, ja firman hyvää nimeä käytettiin hyväksi salaisen palvelun operaatiossa. Itse asiassa, Ruotsin salainen palvelu kuljetti n-liittolaista sotilastekniikkaa Tukholman ja Tallinnan välillä mm. pois mustilta markkinoilta. Samaten he halusivat samanaikaisesti tutkia ko. venäläistekniikkaa. 1990-luvulla oli todellinen maailmanlaajuinen huoli, että ko. sotilasmateriaali jää vääriin käsiin koskien mm. ydinasesalkkuja, joita on yhä kadoksissa. Kuljetusten lopullinen päätepiste oli Tukholman kautta Iso-Britannia, missä ko. n-liittolaista sotilastekniikka tutkittiin yhdessä amerikkalaisten kanssa. Siis Estonian laivakuljetus - operaatiossa ovat olleet mukana mm. MI6 ja CIA. Myös 20.4.1994 Henriksonilla oli taas erikoiskäsky päästää ko. sotilaskuljetus läpi.

      • Anonyymi

        Minut lähetettiin kerran hakemaan Venäjältä "kallista elektroniikkaa ja materiaalia", joka oli ollut "arkaluotoisessa paikassa". En voinut kieltäytyä reissusta ja "toveri", jota tuskin tunsin, oli kovassa kankkusessa eikä tiennyt mihin satamaan oltiin saavuttu ja nukkui koko matkan Venäjän rajalle asti. Minulla ei siis ollut ketään kartanlukijaa ja seudut oli mulle melko outoja Ruotsissa asuvana. Vanhalle kännille löyhkäävä mies ajoi sitten loppumatkan polvella ohjaten, mikä ei tuntunut kivalta vanhassa paketti-autossa. Venäläiset henkilö- ja paketti-autot rupesivat jahtaamaan meitä, joten kaasu pohjaan ja tultiin perille tunti ennen sovittua aikaa. Pelkäsin, että voisi tulla kuula kalloon, kuten oli tavallista siihen aikaan. Yövyttiin Pietarissa ja täytettiin pakettiauto arvokkailla "mittauslaitteilla", elektroniikalla ja "näytteillä". Ajettiin sitten takaisin Suomeen ja polvi-ohjaus ja ylinopeus oli taas päällä. Kaveri laittoi uuden nuuskan poskeen vartin välein. Jäätiin tulliin kiinni, koska paperit ei olleet OK ja yritin selittää syytä siihen monta tuntia. Vihdoin päästiin jatkamaan matkaa ja sitten tuli ylinopeus-sakot "Primorjessa". Maksoin sakot omillani ja jatkettiin matkaa, Kuski pisti taas kaasun pohjaan ja ohjasi polvellaan, laittoi nuuskan suuhunsa kerran vartissa. Ehdittiin Helsinkiin ja satamaan ja juoksin tulliin viime minuuteilla ja saatiin leimat viime tingassa. Laivalla syötiin ja menin nukkumaan. Seuraavana aamuna oli kumppani taas kovassa kankkusessa eikä uskaltanut ajaa. Sen lisäksi hän luuli olevansa Värtanin satamassa, kun oltiin Slussenilla. Sanoin tullille että meillä oli mittauslaitteita ja näytteitä ja vilautin virkakorttiani. En sanonut mitään, että autossa oli kamaa monen miljoonan kruunun edestä. Sitten jouduin ajamaan hänet työpaikalleen.


    • kyllä se on nyt niin

      jatkoa edelliseen SVT1: Herra Henrikson, mitä ajattelitte tällä kertaa asiasta?
      - Ajattelin, että se oli epätavallinen palvelusosoitus ... mutta käsky on käsky ja käskyistä ei paljoa noin ylipäätään ajatella. Kaksi päivää ko. televisio-ohjelman jälkeen Ruotsin armeija vahvisti ko. tapahtuneen asian, että se todella kuljetti tuolloin n-liittolaista sotilasteknologiaa Virosta Estonia-laivalla. Samanaikaisesti Ruotsin silloinen sotilasasiamies Baltiassa kertoi toimittajille, että venäläiset olivat tehneet kaikkensa, että ko. n-liittolainen sotilastekniikka ei joutuisi ruotsalaisten haltuun. On aivan selvää, että nämä tuoreet lausunnot tuovat aivan uuteen valoon eri tutkimuslautakuntien ja eri viranomaisten päätelmät jne. Ruotsin televisio ja siitä seuranneet kerrannaisvaikutukset todistuksineen vahvistavat jo Estonian laivanvalmistajan omat tukimukset, joita kukaan ei ottanut 1999 vakavissaan ja mm. mainittu Kari Lehtola torjui ne heti ja suoraan. Tutkimusten mukaan kaksi räjähdystä oli tapahtunut Estonian vesirajan alla. Tapahtuneella räjähdyksellä venäläiset halusivat estää ko. kuljetukset Ruotsiin, laivan Meyer-Werft-valmistajan 13-henkisen tutkimusryhmän mukaan. Aikaisemmin olivat kaikki viranomaiset mm. Ruotsin hallitus väittänyt, että Estoniaa ei käytetty sotilasteknologian kuljetukseen vastauksena saksalaiselle tutkimusryhmälle. Sanotaan, että Estonian laivaturmalastissa oli mukana n-liittolaista rakettitekniikkaa, jonka kuljetukset venäläiset halusivat ehdottomasti estää - hinnalla millä hyvänsä jopa 852 ihmisen hengen menetyksellä.
      Ruotsin salaista palvelua voidaan kritisoida ihmiskilpien käyttämisessä Estoniassa n-liittolaisen sotilasmateriaalin kuljetuksen yhteydessä; venäläisten räjähteiden laukaisukohta taas kertoo, että tuskin he halusivat Estonian palaavan haaksirikko-vaarassa johonkin satamaan, vaan venäläiset olivat valmiit upottamaan koko laivan, kuten sitten kävi laivaturmassa. Viranomaiset ovat yhä kieltäneet aikamme traagisimman laivaräjähdyksen ja kaikki, mitä ko. kirjoituksessa esitetään todistusten kanssa, jälkeenpäin, ja viranomaiset palkkasivat mieleisen hampurilaisen tutkimusryhmän tutkimusryhmän, jossa oli osaksi suomalainen johto, ja tämä totesi, että laivaturman syy oli Estonia laivan liian kova vauhti, joka laukaisi etuvisiirin putoamisen.
      Näin siis Ruotsin armeijan ja tullilaitoksen jne. kannat kumottiin. että pum pum teille vaa :)

      • 'Tutkija

        'VALEHTELEVA LÄSKI LEHTOLA MIKÄÄN POMO OLLUT, PIKKUTALLUKKA JOKA OTTI KÄSKYT MUILTA!

        On ihme että Suomessa edelleen luullaanm että kyykkykari oli joku pomo?

        Lain mukaan johtokuului virolaisille, tutkimuksia johti Ruotsi kuitenkin ja kulisseissa USA ja eräs loisiva kakkapökälevaltio Palestiinasta.

        Kari Lehtola oli vain hyödyllinen idiootti, joitangan Suomestakin piti ottaa mukaan.

        Rautalankaa: Kari Lehtola johti suomalaisia lampaita! Ei muuta!


    • tahtoo tietää lisää

      Onko kyseisestä asiasta lisä tietoa tullut selville ? (ERITTÄIN MIELENKIITOINEN LUKIJA !!!)

    • anon111

      Miksi muuten estonian nostetusta keulavisiiristä on niin vähän kuvia ja materiaalia mediassa. Myös se ihmetyttää että tätä keulavisiiriä säilytetään ruotsissa armeijan tiloissa mahdollisesti tarkan valvonnan alla.

      • jamppa2

        Veikkaisin että kyseisessä keulassa on todellakin ne reijät pommin jäljiltä mitkä tahdotaan pitää salasassa...


      • TättärääTöttörööööö
        jamppa2 kirjoitti:

        Veikkaisin että kyseisessä keulassa on todellakin ne reijät pommin jäljiltä mitkä tahdotaan pitää salasassa...

        Toivottavasti Snowden muisti kopioida Estonia-kansion. Olisi ikävää jos sellainen vuotaisi.


    • fghgfdhfdhgfhgfh

      Kyse oli ihan onnetomuus luuserit..vittu mitä hörhöjä..

    • yg3de

      Tottahan se oli onnettomuus mutta mikä sen aiheutti? Oliko pelkästään visiirin irtoaminen/aukeaminen ja miksi näin kävi?

    • Selvä_case

      Nato ja cia upottivat estoonian, ja yrittivät lavastaa Venäjän syylliseksi tähänkin, kun yrittivät saada Suomen liittymään nato pelle liittoonsa.

    • betonikuori

      Jotakin outoa asiassa on kun pelastajat eivät saaneet sukeltaa alukseen. Syyksi valehdeltiin, että alus on liian syvällä eikä sinne voi sukeltaa.
      Sitten alus piti peittää betonikuorella etteivät uteliaat pääse tutkimaan hylkyä.
      Miksi betonikuori jos sinne ei voi sukeltaa?

      • VastauksiaRiittää

        Koska planeetalla ei ole niin syvää kohtaa etteikö siellä joku ole sukeltanut.

        Ja Estonia upposi koska sisällä oli enemmän vettä kuin vaaditaan kelluntaan.

        Seuraava kysymys.


    • SitäEikutätä

      Vallaton on mielikuvitus aloituksen tekijällä . Laivallahan kokilta tipahti kananmuna lattioiden läpi katkaisi visiirin kiinikkeet ja rekat valuivat tyyrpuurin puolelle . Perämies käänsi ruoria paarpuuriin ja näin kallistuminen voimistui , keulan saadessa tappaja aallon vedet autokannelle .

    • Tipsulitypsyli
    • TTuuOneTuTuu

      No voiettä. Palme vai Kennedykö sen paatin nyt upotti?

    • Pyykkivesiseilori

      Jos yhtenäinen autokansi täyttyy vedellä, niin kyllä se alus pohjaan menee. Ensin vapaan, aallokossa vellovan vesimassan takia vakavuus menetetään, ja vesi tulvii kannelle. Lopulta noste on menetetty, ja alus uppoaa. On sitä käynyt ennen Estoniaakin. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Herald_of_Free_Enterprise

      Jos aluksen keulavisiiri irtoaa sen verran, että se pääsee liikkumaan, niin kyllä sekin aikaa myöten irtoaa. Estonia olisi pelastunut, jos kolinaan olisi heti reagoitu, ja käännetty alus myötäaaltoon.

      • FysiikkaHallussa

        False flag tuokin, räjähteillä sekin kaadettiin. Ei kymmeniä tonneja painava laiva noin voi kaatua itsestään, vesi kun on rautaa kevyempää.

        Näyttelijöitä käyttivät, ja sisäpiiri oli tietoinen.


      • TotuusSattuu
        FysiikkaHallussa kirjoitti:

        False flag tuokin, räjähteillä sekin kaadettiin. Ei kymmeniä tonneja painava laiva noin voi kaatua itsestään, vesi kun on rautaa kevyempää.

        Näyttelijöitä käyttivät, ja sisäpiiri oli tietoinen.

        "Ei kymmeniä tonneja painava laiva noin voi kaatua itsestään, vesi kun on rautaa kevyempää."

        Eli siis raudasta valmistettu laiva ei siis mielestäsi voi kaatua mitenkään muuten kuin laittamalla sinne rautaa painavampaa ainetta? Ei siis vaikka koko toisen laidan puppaisi täyteen vettä niin laiva ei kaadu koska vesi on rautaa kevyempää?


      • MitesMenikään
        TotuusSattuu kirjoitti:

        "Ei kymmeniä tonneja painava laiva noin voi kaatua itsestään, vesi kun on rautaa kevyempää."

        Eli siis raudasta valmistettu laiva ei siis mielestäsi voi kaatua mitenkään muuten kuin laittamalla sinne rautaa painavampaa ainetta? Ei siis vaikka koko toisen laidan puppaisi täyteen vettä niin laiva ei kaadu koska vesi on rautaa kevyempää?

        Tajuat kai että Free Enterprise oli testi, 99% ei vain tajua sitä.


    • liittyisköhän.asiaan

      Suunnilleen samalla aikakaudella upposi puolalainen rahtilaiva itämerellä epäselvissä oloissa. Luin jostakin, että laiva oli vain muutamien metrien syvyydessä. Siitä huolimatta kukaan ei ollut nähnyt mitään kun laivan rahtina olleita rekkoja oli käynyt joku hakemassa pois. Rekkoja oli tiputeltu laivalta jo ennen uppoamista.

      Näin muistan lukeneeni jostakin.

      • drrggdrdg

        Laiva oli siis Jan Heweliusz ja vuosi 1993 (vuosi ennen Estoniaa).


      • fvrdfgdrd

        Ja yhteistä on vielä sekin, että alus oli matkalla Puolasta (ent. neukkuvaltio) Ruotsiin. Alukseen mahtui 47 rekka-autoa.

        Yhteistä on vielä sekin, että puolalaisaluksen upotessa kadoksiin jäi 10 miehistön jäsentä (Tusinan verran katosi Estonian lepovuorossa ollutta miehistöä).


    • kakkis

      venäjän mafiat osaa hävittää kaikki todisteet hyvin...KRP kuuluu pellekerhoon...
      eikai kukaan myönnä mitään....

    • kakkis

      niille on maksettu sen verran hyvin että on asiat salattu....se on se rahan ääni ihmeellinen

    • Anonyymi

      Olen korkeasti koulutettu akateemikko ja tutkija. Luonnontieteilijä. Näen usein unia, joissa kuulen ihmisten nimiä ja näen tapahtumia, jotka toteutuu läheisinä päivinä. Sain tämän lahjan tai kirouksen teini-iässä. Estonian tapaus aiheutti minulle suunnatonta ahdistusta jo 15 vuotta ennen onnettomuutta, nimittäin kevättalvella 1979 ja koko kevän aikana. Suunnittelin Ruotsiin muuttamista ja näin toistuvasti tämän ahdistavan painajaisen. Se uni tuli seitsemän kertaa sinä keväänä. Siinä näytettiin kartta, jossa oli laivan reitti Itämerellä (en muista oliko se Helsinki-Tukholma-reitti vai Tallinnan reitti, siinä oli vain vaakatasossa viiva). Mutta siinä oli selvä ruksi myös Utön saaren eteläpuolella. Se ihmetytti minua, mikä kumma merkitys sillä mahtoi olla, kun se oli mun kartassani. Huhtikuussa lähdin hakemaan töitä Ruotsista, koska kotona oli hirveän ahdistavaa ja riitaisaa. Lähdin sitten takaisin Suomeen lautalla ja palasin sitten taas Ruotsin suuntaan, Tukholmaan. Nyt näin unta, että laiva upposi, mutta olin hyvässä paikassa, josta pystyin pääsemään kannelle ja pelastautumaan lautalle. Tämä uni jatkui ja jatkui ja joka kerta pääsin ylös kannelle, mutta mua harmitti että pankkikirja jäi uponneeseen laivaan, kuten myös matkalaukku ja kitara. Tämä uni toistui yhteensä 7 kertaa keväällä 1979. Viimeisellä kerralla jäin veden varaan laivaan ja jouduin kamppailemaan voimakkaasti, jotta pääsisin ulos vedellä täyttyneestä käytävästä.

      Vuodet meni ja matkustelin hyvin harvoin Itämeren lautoilla ja jännitin. Tuntui siltä kuin minua olisi varoitettu pysymään pois mäiltö lavoilta. Sitten tapahtui Estonia-onnettomuus. Oli myrskyisä sää ja en pystynyt menemän nukkumaan, asun meren rannassa Tukholman saristossa, muutin sinne 1989, muutama vuosi enen Estonia-onnettomuutta. Tuo yö oli hirveän rauhaton, sade ja tuuli paiskasi pientä taloani jatkuvasti ja tuli huono enne-olo. Yritin mennä nukkumaan, mutta näin jatkuvasti, että vettä alkoi tulla lattialle. Se oli unen ja valveen välinen tila. Nousin jatkuvasti ylös katsomaan, oliko lattialla vettä, muttei ollut. Menin olohuoneeseen tarkistamaan samaa asiaa. Sielläkään ei ollut. Yritin mennä eri paikkoihin tutkimaan asiaa lisää, ulkona taisi olla pimeää. Ahdistus oli valtava, en ollut koskaan ennen tuntenut sellaista. Vihdoin menin petiin hysteerisessä tilassa. Aamulla kuulin uutiset kelloraudasta, että Estonia-laiva oli uponnut Itämerellä ja tiesin jopa sen paikankin. Menin töihin, vaikka olin shokissa. Työkaverit piti mua tyhmänä ja lapsellisena, kun annoin katastofin vaikuttaa itseeni. Myöhemmin, kun kävi ilmi että pomon vaimon ammatti-yhdistys-tuttuja oli menehtynyt suuria määriä laivalla, kokouksissa ja konferensseissa. Eräs miespuolinen kaveri sanoi aamulla metron rullaportaissa, kun puhuin hirveästä laiva-onnettomuudesta, että se oli jossain kaukana täältä eikä sitä kannattanut ajatella.

      • Anonyymi

        Höhlä oli polvillaan mökin eteläpuolella n. 2 m päässä mökist, kun se sahasi pääjohdon poikki. Sydämeni melkein pysähtyi silloin. Paikka oli vain pari metriä unen paikasta eikä maassa ollut lunta. Sahasi kuitenkin jotain maassa edestakaisin. Joku yksityiskohta on usein väärä tai hassu.


      • Anonyymi

        Estonia-fartyget byggdes enligt ett kontrakt som slutits mellan skeppsvarvet Meyer Werft i Papenburg och Rederi Ab Sally (en av delägarna i Viking Line) den 11 september 1979. Fartyget byggdes under 1979–1980 och fick namnet M/S Viking Sally. Efter sjösättningen trafikerade hon sträckan Stockholm–Mariehamn–Åbo för Viking Line.

        Kumma, että minun painajais-unet alkoi 1979 keväällä, muutama kuukausi ennen laivan rakennus-sopimusten allekirjoitusta. Muistan vielä unessa, kuinka hirveän painavat kannelle menevät lasiovet oli, kun yritin päästä ulos laivasta unessa. Nämä tapahtumat ja unet aiheuttaa mulle paljon ahdistusta uhrien karmean kohtalon vuoksi. Kenenkään ei pitäisi joutua näin hirveään ahdinkoon, se on enemmän kuin kukaan ihminen kestää.


    • Anonyymi

      Estonia laivassa oli ohjuksia, joka tahallisesti upotettiin. Kenelle oli moisesta on etua???

    • Anonyymi

      Salaliittoteoria, no salaliittoteoria on teoria vailla mitään pohjaa. Henkisesti epävakaille kaikki luonnollinen on salaliittoa.

    • Anonyymi

      Nyt on todellinen uppoamis-syy selvinnyt.

      Laiva lakkasi kellumasta.

    • Anonyymi

      Venäläinen sukellusvene ajoi tahallaan päälle jotta Ruotsiin kuljetettavat aseet haluttiin estää.Myös sukellusvene jouduttiin törmäyksen johdosta kuljettamaan pois erikoisrakenteisella laivalla josta löytyy dogumenttia ja myös nosto kuvattu toisesta aluksesta .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe