Ostin vähän ajetun Nissan terrano 2.4 i:n vm 94
Ohjekirjoja ei ole.Kysyisinkin, voiko talvella pitää nelivetoa päällä maantiellä jatkuvasti koska vedän myös paljon hevoskärriä pitkiäkin matkoja.Entä menevätkö napalukot päälle vain maastovaihteilla. Mistä tiedän että napalukot ovat pois päältä.Olen kuulut että vähän pakkia ottamalla ne lähtisivät pois päältä.Käsikäyttöiset napalukot kyllä ymmärrän mutta en näitä. Toivottavasti joku selvittäisi vähän ja ymmärtäisi sepustukseni.
Auttakaa naista
35
19032
Vastaukset
- sieltä
mistä ostit auton.
- Minijerkku
Missäs hemmetissä oikein meinaat se haiseva koppi perässä "uida" kun oikein napalukkoja tarvitset?
- Kanki
Minijerkku kirjoitti:
Missäs hemmetissä oikein meinaat se haiseva koppi perässä "uida" kun oikein napalukkoja tarvitset?
Ei ole minijerkku tainut pahoissa paikoissa ollakaan. Napalukoista on hemmetisti apua jos jää kiinni hankeen.Kokemusta on. terveisin Toyota Land Cruiser.
- öffröyd
Kanki kirjoitti:
Ei ole minijerkku tainut pahoissa paikoissa ollakaan. Napalukoista on hemmetisti apua jos jää kiinni hankeen.Kokemusta on. terveisin Toyota Land Cruiser.
Taitaa täällä olla puurot ja vellit pahasti sekaisin, kun sekoitetaan napalukot ja tasauspyörästölukot???
- Torsen Lockerström
öffröyd kirjoitti:
Taitaa täällä olla puurot ja vellit pahasti sekaisin, kun sekoitetaan napalukot ja tasauspyörästölukot???
Aivan. Napalukot avattuina nelivetoinen auto on ainoastaan takavetoinen. Vaikka kuinka vääntää vaihdekeppejä ohjaamossa nelivetoasentoon. Napalukko ei ole mikään tasauspyörästön lukko. Ei neliveto-ominaisuuksia paranneta napalukoilla.
Yllättävän moni on asiasta tietämätön.
- maasturisti
Tere!
Mulla on terranon lavamalli (king cap 4x4) ja kokemuksia siitä:
- lukot menee päälle kun neliveto kytketään (ja kun toinen pyöristä pyörähtää tyhjää ekan kerran)
- lukot saa pois peruuttamalla n. 1-2 m vastakkaiseen suuntaan edellisesta nelivedolla tehdystä liikkeestä.
- talvella liukkailla ajelen neliveto kytkettynä jatkuvasti.
- 2- vedolta 4 - vedolle voi kytkeä max 40 kmh vauhdissa.
4 H - 4 L kytkentä pitää aina tehdä paikallaan.
Huomioi että kitkattomalla alustalla kuluu sekä lukot, renkaat että ripustukset, jos pidät nelivedon turhaan päällä sulalla asfaltilla tms.
Mukavaa talvikeliä!
Terv. maasturisti- Paula
auto on saksasta ja kyllä napalukoista luulisi apua olevan ainakin jos hevostallin pihalla on 30 senttiä lunta. Kiinostikin kuinka pitkää matkaa neliveto päällä yleensä muut ajelee kun kelit on kehnot.Napalukot kun ei tosiaan ole käsin päälle laitettavissa niin kuin joissain malleissa on.( Turha kuitenkaan kiistellä eri merkkien paremmuudesta)Kiitokset maasturistille olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia, varsinkin kun on ensimmäinen talvi nelivedolla edessä.
- liukasta
Paula kirjoitti:
auto on saksasta ja kyllä napalukoista luulisi apua olevan ainakin jos hevostallin pihalla on 30 senttiä lunta. Kiinostikin kuinka pitkää matkaa neliveto päällä yleensä muut ajelee kun kelit on kehnot.Napalukot kun ei tosiaan ole käsin päälle laitettavissa niin kuin joissain malleissa on.( Turha kuitenkaan kiistellä eri merkkien paremmuudesta)Kiitokset maasturistille olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia, varsinkin kun on ensimmäinen talvi nelivedolla edessä.
tai suoraan ajetaessa.
- fadle
liukasta kirjoitti:
tai suoraan ajetaessa.
Kuudes nissan liike pystyi vasta varmuudella sanomaan että (huollosta ei kysytty kun oli tänään kiinni)
terranon lukko menee päälle vain maastovaihteella
ja lähtee pois pakittamalla. Eli lukko ei menisi päälle normaali vaihteilla vaikka kuinka sudittaisi. Jos jollain on korjattavaa, niin korjatkaa ihmeessä, kiinostaa itseäkin. - Nimetön
fadle kirjoitti:
Kuudes nissan liike pystyi vasta varmuudella sanomaan että (huollosta ei kysytty kun oli tänään kiinni)
terranon lukko menee päälle vain maastovaihteella
ja lähtee pois pakittamalla. Eli lukko ei menisi päälle normaali vaihteilla vaikka kuinka sudittaisi. Jos jollain on korjattavaa, niin korjatkaa ihmeessä, kiinostaa itseäkin.Napalukot kytkee nelivedon päälle!
Oli ne sitten manuaaliset tai automaatit
Tasauspyörästössä voi olla sitten lukko/ kitkalukko joka lukitsee niin että molemmat eturenkaat vetää!
Terranossa sitä ei taida olla ainakaan eessä!
Neliveto menee varmasti päälle nopeallakin puolella muutoin siinä ei vois lukea että h4 ja l4 vaihekepeissä!
Eli napalukot menee automaattisesti päälle kun laitetaan neliveto päälle ja ajetaan, pois ne normaalisti lähtee kun laitat takavedolle ja peruutat niin kuin edellä mainittiinkin, enempää niistä lukoista ei tarvi murehtia! - Kuki
Nimetön kirjoitti:
Napalukot kytkee nelivedon päälle!
Oli ne sitten manuaaliset tai automaatit
Tasauspyörästössä voi olla sitten lukko/ kitkalukko joka lukitsee niin että molemmat eturenkaat vetää!
Terranossa sitä ei taida olla ainakaan eessä!
Neliveto menee varmasti päälle nopeallakin puolella muutoin siinä ei vois lukea että h4 ja l4 vaihekepeissä!
Eli napalukot menee automaattisesti päälle kun laitetaan neliveto päälle ja ajetaan, pois ne normaalisti lähtee kun laitat takavedolle ja peruutat niin kuin edellä mainittiinkin, enempää niistä lukoista ei tarvi murehtia!Mulla on Toyota land ruiser. Jos vedän 4 veto vivusta ,eikö molemmat akselit silloin vedä ilman napalukkojakin. Ja kun vedän käsin napalukot päälle , molemmat etupyörät vetävät silloin varmasti yhtä aikaa vaikka ilmassa . Eikö se näin ole. Terranosta en tiedä.
- Kalle
Kuki kirjoitti:
Mulla on Toyota land ruiser. Jos vedän 4 veto vivusta ,eikö molemmat akselit silloin vedä ilman napalukkojakin. Ja kun vedän käsin napalukot päälle , molemmat etupyörät vetävät silloin varmasti yhtä aikaa vaikka ilmassa . Eikö se näin ole. Terranosta en tiedä.
Niin tietysti mutta napalukot kytkee vetoakselit vetämään pyöriä. Eikö se ole niin suomeksi
- Nimetön
Kuki kirjoitti:
Mulla on Toyota land ruiser. Jos vedän 4 veto vivusta ,eikö molemmat akselit silloin vedä ilman napalukkojakin. Ja kun vedän käsin napalukot päälle , molemmat etupyörät vetävät silloin varmasti yhtä aikaa vaikka ilmassa . Eikö se näin ole. Terranosta en tiedä.
Niin monesti luullaan että neliveto vetää aina kaikilla pyörillä vaan kun jäät kiinni nii 2pyörää vaan suttaa! Landcruiserissakaan ei kaikki renkaat vedä ilman erillisiä tasauspyörästönlukkoja(näitä löytyy esim HJ61:stä ja G-mersuista) ne toimii vaijerilla/painilmalla7sähköllä ja lukko sijaitsee murikassa! Kitkalukko tosin löytyy useimmista masstureista taka-akselista mutta aika hengettömiä ovat Napalukot jos on auki nii ei etupää vedä ollenkaan kokeilkaa vaikka!
- juuspei
Kuki kirjoitti:
Mulla on Toyota land ruiser. Jos vedän 4 veto vivusta ,eikö molemmat akselit silloin vedä ilman napalukkojakin. Ja kun vedän käsin napalukot päälle , molemmat etupyörät vetävät silloin varmasti yhtä aikaa vaikka ilmassa . Eikö se näin ole. Terranosta en tiedä.
Jos pikku vivusta 4h asentoon etu ja taka kardaani pyörii. Napalukot,kumpikin oltava päällä muuten tasausp.hajoaa. Mikäli napalukot on auki pelkästää takaperä vetää vaikka vipu olisikin 4h asennossa. Koskee hiluu.
- hmhmhmhm
Kuki kirjoitti:
Mulla on Toyota land ruiser. Jos vedän 4 veto vivusta ,eikö molemmat akselit silloin vedä ilman napalukkojakin. Ja kun vedän käsin napalukot päälle , molemmat etupyörät vetävät silloin varmasti yhtä aikaa vaikka ilmassa . Eikö se näin ole. Terranosta en tiedä.
Ei ole. Napalukot kytkee vain vetoakselit auton napoihin, eli niillä kytketään neliveto päälle.
Etutasauspyörästön lukko on se, joka tarvitaan, että molemmat eturenkaat vetää varmasti.
Mutta kytkettävää lukkoa on vakiona harvoissa maastureissa, osassa vanhemmista Land Cruisereista sellainen löytyy ja sille on kytkin kojelaudassa. - Kukitaas
Mutta sillonhan juuri molemmat akselit vetää , kun vedän 4 veto vivusta ja napalukot on auki. Akselit vetää siis ihan kun mä kirjoitinkin. Sä puhut miten renkaat vetää.
- Toyota
Minulla on vanha Toyota. Talvella vedän 4 veto vivusta ja jos tiukka paikka tulee käännän napalukot päälle. Ei kai Toyotassa suositella napalukkojen päällä pitämistä turhaan vai miten on.Terranosta en tiedä onko napalukot tosiaan päällä normaali vaihteillakin.
- Balli 3
Napalukko ja tasauspyörän lukkohan on eri asia eikö vain. En tiedä voiko jossain autossa olla molemmat. Vastatkoon viisaammat.
- Toyota
Siis napalukot pyörän navoissa joilla vetoakselit kytketään vetämään pyöriä.
- Nimetön
Jos et kytke napalukkoja talvella nii ei nelivedon kytkennästä mitään hyötyä ole etu kardaani siellä vaan pyörii turhaan! Eli talvella ajelee vaan takaveto päällä ja jostarvii nii laittaa napalukot ja nelivedon päälle.
- Balli 3
Niin mikä Terranossa sitten on automaattinen napalukko vai tasuspyörästön lukko. Viisas vastatkoon.
- Pajeristi
Kylläpä on tuolla monenlaista sepustusta ovat sotkeneet napalukot ja tasauspyörästön lukot.Kyllä sen huomaat jos ne napalukot eivät ole irrottaneet ainakin sillon kun tulet sulalle tai pinnalle joka ei luista niin silloin auto on kankeampi ei rullaakaan niin hyvin.Itselläni on samanlaiset lukot niin riittää kun vetäisee sen neliveon päältä pois ja nostaa kaasun äkkiä pois tai vastaavasti äkkiä polkasee kaasua niin lukot irrottavat ja silloin merkkivalokin sammuu.
- maasturisti
Pajerosta en tied', mutta terranon & kin capin kartiolukot aukeavat vain peruuttamalla. Jos lukkoja ei avaa ja jatkaa suoraan 4h asennosta 2 h asentoon, kuuluu lukoista sellainen rallatus jotta yksinkertaisempikin huomaa remontin olevan tulossa ja pian. Nelivedon kytkyvinkit ovat kuskin aurinkolipan takana.
- Paula
maasturisti kirjoitti:
Pajerosta en tied', mutta terranon & kin capin kartiolukot aukeavat vain peruuttamalla. Jos lukkoja ei avaa ja jatkaa suoraan 4h asennosta 2 h asentoon, kuuluu lukoista sellainen rallatus jotta yksinkertaisempikin huomaa remontin olevan tulossa ja pian. Nelivedon kytkyvinkit ovat kuskin aurinkolipan takana.
Lukot siis on hitaalla ja nopealla, mutta onko tässä tai maastureissa lisäksi sitten mitään tasaus pyörän lukkoja ,sellaisia mikä yhdistää akselin. Eikö silloin vasta ole neliveto.Vai ymmärränkö enää mitään.
- Jimnyx
Paula kirjoitti:
Lukot siis on hitaalla ja nopealla, mutta onko tässä tai maastureissa lisäksi sitten mitään tasaus pyörän lukkoja ,sellaisia mikä yhdistää akselin. Eikö silloin vasta ole neliveto.Vai ymmärränkö enää mitään.
Olet hankkinut niin järeän ja etenemiskykyisen auton ettet tule jäämään pulaan jos et suoranaisesti etsi vaikeuksia. Neliveto päällä pääset hevoskärreinesi raamit kaulassa vaikka eläinlääkärin vastaanottohuoneeseen, jos niikseen tulee.
Tuo lukkohomma on aivan yliarvostettu ominaisuus! Kyllähän "täyslukittu" neliveto on vaikean maaston seikkailuissa hieno mauste, mutta maantiellä, pellolla, kärrin (hevos-, vene-, asunto- ) kanssa tai liukkaalla talvikelillä et sitä vielä tarvitse. Lukot kytkettyinä autosta sitä paitsi katoaa kääntyvyys lähes täysin.
Olen ajellut vuodesta 1997 asti Suzukin maastureilla - ilman lukitussysteemejäkin olen päässyt kaikkiin tavoittelemiini paikkoihin... ja paria kertaa lukuunottamatta ilman apuja myös pois!
- Peetu
Ainakin Nissan Terrano ll 2.4 vuosimalli 93. Teknisissä tiedoissa lukee :Tasaus pyörästön lukitus edessä ja takana.
- paake 5
99 mallissa tasauspyörän lukitus vain takana.Nissanin merkkihuolto kyllä luulisi tietävän eri mallien vastaukset kysymyksiin.
- Nimetön
löytyy terranon takamurikasta, ei siellä ainakaan kytkettäviä 100% lukkoja ole, jos ei kalliina lisävarusteena ole sattunu saamaa!
- automaatti napalukot tuntem...
Siis vapautuvatko automaattiset napalukot peruutettaessa? Siis pahasta paikasta ei pääse peruuttamalla pois!?
- fadle
Olen käsittänyt että napalukot voi vapautaa pakittamalla vain takaveto päällä.
- vastaus
Aja se reki merkkihuoltoon ja pyydä kertomaan, mitä lukkoja autossasi on ja miten niitä käytetään / miten ne käyttäytyvät.Ohjekirjan saat myös tilattua merkkiliikkeestä.
Ei tälle palstalle tulevista selityksistä mitään päätelmiä voi tehdä, kun puolet porukasta ei edes tiedä, mistä puhutaan, minä mukaanlukien.
Jos autossasi on oikea keskitasauspyörästö, se tasaa etu- ja taka-akselin toimintaa siten, että käännettäessä auto ei ole kankea 4wd- tilassa. Jos autossasi on lisäksi oikea lukko (lukkoperä), se hoitaa yksittäisen akselin voimantasauksen, jos toinen pyörä sutii. Voimaa ei siis vähene minnekään, vaan se siirtyy tarpeen mukaan toiselle renkaalle. Tällä tavalla toteutettu 4wd on ajokelpoinen ympäri vuoden kaikilla pinnoilla.
Jos autossasi 4wd tarkoittaa, että napalukot on päällä ja siinä kaikki, niin ei todellakaan kannata ajaa aina ja kaikkialla 4wd- tilassa.- Sepeteus2
Kiva lukea tekstiä, mutta vielä kivempaa on katsella videota...
http://www.youtube.com/watch?v=maKTpFXjro4
- Kemppi welding
on täällä niin sitten niin tyhmää porukkaa. muistakaa laittaa myös ovet lukkoon niin alkaa vetämään jopa ovista!
- joenvarsi
sora tie. pitka jyrkka alamaki. takapyorat sutii tyhjaa, moottori jarrutuksessa. pitaa osata kytkea 4 veto. jotta kaikki pyora t moottori jarruttaa jarrut saattaa syttya tuleen ja lopettaa toimimisen
- GD300
Ei ole estettä eteikö voisi aina ajaa neliveto päällä.Pihalla tai tiellä ahtaasti käännettäessä vaihtaisin hetkeksi takavedolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869