Jouset/Iskarit?

Niku

Kummat menee yleensä nopeammin tai siis menettävät tehonsa, jouset vai iskarit? Missä kilometrimäärässä olisi syytä vaihtaa ja kummat ennemmin?

13

5920

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kooma

      Iskarit menevät ensin vaihtokuntoon. Kilometrimäärät riippuvat monesta seikasta. Jos on suhteessa paljon tasaista maantieajoa niin tietysti kestävät enemmän kilometrejä. Toisaalta ei sitä ajoa tarvita montaa metriä uudenkaan iskarin hajoittamiseen jos vaikka pamauttaa kovalla pakkasella vauhdikkaasti johonkin monttuun...

      • M asentaja

        Jouset eivät menetä tehoaan koskaan. Joissakin merkeissä on ollut suunnitteluvikaa, niin että ovat katkenneet.
        Iskareita ei ole olemassakaan, ei myöskään iskunvaimentimia. Heilahduksenvaimentimia virheellisesti kutsutaan sellaisiksi. Heilahduksenvaimentimet nimensä mukaisesti vaimentavat heilahduksia, iskut ne päästävät läpi vain vähän vaimentaen.
        H-vaimentimet kestävät merkistä riippuen 10 000 - 300 000 km. Ajotapa ei kovin mainittavasti vaikuta kestoon vaan vaimentimen tiivisterakenne ja sen suojaus pölyltä ja lialta. Eivät siis mene kerralla rikki kuten kolleega Kooma väitti. Itsellä on kokemusta niin paljon, että uskallan väittää tietäväni.


      • Kooma
        M asentaja kirjoitti:

        Jouset eivät menetä tehoaan koskaan. Joissakin merkeissä on ollut suunnitteluvikaa, niin että ovat katkenneet.
        Iskareita ei ole olemassakaan, ei myöskään iskunvaimentimia. Heilahduksenvaimentimia virheellisesti kutsutaan sellaisiksi. Heilahduksenvaimentimet nimensä mukaisesti vaimentavat heilahduksia, iskut ne päästävät läpi vain vähän vaimentaen.
        H-vaimentimet kestävät merkistä riippuen 10 000 - 300 000 km. Ajotapa ei kovin mainittavasti vaikuta kestoon vaan vaimentimen tiivisterakenne ja sen suojaus pölyltä ja lialta. Eivät siis mene kerralla rikki kuten kolleega Kooma väitti. Itsellä on kokemusta niin paljon, että uskallan väittää tietäväni.

        >>iskareita ei ole olemassakaan, ei myöskään iskunvaimentimia. Heilahduksenvaimentimia virheellisesti kutsutaan sellaisiksi


      • Kooma kirjoitti:

        >>iskareita ei ole olemassakaan, ei myöskään iskunvaimentimia. Heilahduksenvaimentimia virheellisesti kutsutaan sellaisiksi

        on iskunvaimentimet.


      • hölynpölyä
        M asentaja kirjoitti:

        Jouset eivät menetä tehoaan koskaan. Joissakin merkeissä on ollut suunnitteluvikaa, niin että ovat katkenneet.
        Iskareita ei ole olemassakaan, ei myöskään iskunvaimentimia. Heilahduksenvaimentimia virheellisesti kutsutaan sellaisiksi. Heilahduksenvaimentimet nimensä mukaisesti vaimentavat heilahduksia, iskut ne päästävät läpi vain vähän vaimentaen.
        H-vaimentimet kestävät merkistä riippuen 10 000 - 300 000 km. Ajotapa ei kovin mainittavasti vaikuta kestoon vaan vaimentimen tiivisterakenne ja sen suojaus pölyltä ja lialta. Eivät siis mene kerralla rikki kuten kolleega Kooma väitti. Itsellä on kokemusta niin paljon, että uskallan väittää tietäväni.

        iskunvaimennin vaimentaa iskuja. Jos vaimennusarvoja lisätään vaimennus vähenee. Minulla on mennyt useita iskareita kerralla.


      • hölynpölyä kirjoitti:

        iskunvaimennin vaimentaa iskuja. Jos vaimennusarvoja lisätään vaimennus vähenee. Minulla on mennyt useita iskareita kerralla.

        nyt aivolla älkääkä sokeasti uskoko Esson baarin tietotoimistoa.

        Auton melkein koko paino lepää jousien varassa, eikö?
        Kun ajetaan töyssyyn, mitä tapahtuu?
        Töyssystä aiheutuu auton pyörään isku ylöspäin. Mikä vaimentaa iskun, ettei se tulisi niin rajuna koko auton koriin? Jousi, eikö niin? Jos jousta ei olisi, tulisi autoon melkoinen tärsky.
        Töyssystä jousi puristuu kokoon, koska auton suurehko massa ei kovin äkkiä kiihdy liikkeelle ylöspäin. Kun jousen jännitys nyt on suurempi kuin aiemmin, ennen töyssyä, pyrkii se nostamaan autoa, mutta suuremman massansa takia auto alkaa nousta hitaammin kuin pyörä nousi. Näin jousi siis vaimensi pyörästä tulleen iskun.

        Töyssy menee ohi ja pyörä jousen painamana palautuu tiehen nähden entiselle korkeudelle ja jousen jännitys pienenee. Koska auton kori oli jo ehtinyt vähän nousta, jousen jännitys on nyt pienempi kuin ennen töyssyä. Tämän takia auton kori alkaa laskeutua, jolloin jousen jännitys alkaa kasvaa. Kori laskeutuu suuren massansa takia alemmas kuin ennen töyssyä, minkä takia jousen jännitys tulee suuremmaksi kuin ennen töyssyä ja jousi alkaa taas nostaa autoa. Tämä keikkuminen jatkuu hitaasti vaimentuen ellei uusia töyssyjä tai kuoppia tule.

        Jousi siis vaimensi pyörästä autoon tulleen iskun ja muutti sen korin keikkumiseksi eli heilahteluksi. Jousi toimi siis iskunvaimentimena ja muutti iskun heilahteluksi.

        Nyt tämä korin heilahtelu pitää saada vaimennettua, koska ei se tunnu mukavalta. Lisäksi seuraava töyssy tai kuoppa voi tulla sellaisella hetkellä, että se vahvistaa edelleen auton heiluntaa ja saattaa pahimmillaan heittää auton pois tieltä.
        Tätä tarkoitusta varten on kehitetty heilahduksenvaimentimet, jotka jarruttavat auton keikkumista. Ne siis kuluttavat heilahtelun pois. Iskut niiden pitää päästää "läpi" jousten hoidettavaksi. Toki ne jarruttavat iskuakin vähän; eivät suinkaan vaimenna sitä vaan päinvastoin päästävät suurimman osan siitä jousen hoidettavaksi.

        Vaimentimen mitoitus pitää säätää keikkumisen ja iskun läpimenon suhteen optimaaliseksi eli niin, että saavutetaan paras ajomukavuus ja turvallisuus renkaan pysyessä tiessä kiinni.
        Tässä oli lyhyesti esitettynä jousituksen ja heilahtelun vaimentamisen periaate.

        Tässä on kokonaan jätetty käsittelemättä muut asiaan vaikuttavat tekijät kuten auton jousitetun ja jousittamattoman massan vaikutus sekä renkaitten osuus tähän ajotapahtumaan.

        Jos tästä ei selviä jousituksen ja heilahduksenvaimentimen toiminnan periaate, kuinka alkeista asti se pitäisi selittää?

        Jos jotain jäi epäselväksi, kysykää. Asialliseen kysymykseen tulee asiallinen vastaus, asiattomat jätän esittäjänsä häpeäksi.


      • Teemu
        sitroen kirjoitti:

        nyt aivolla älkääkä sokeasti uskoko Esson baarin tietotoimistoa.

        Auton melkein koko paino lepää jousien varassa, eikö?
        Kun ajetaan töyssyyn, mitä tapahtuu?
        Töyssystä aiheutuu auton pyörään isku ylöspäin. Mikä vaimentaa iskun, ettei se tulisi niin rajuna koko auton koriin? Jousi, eikö niin? Jos jousta ei olisi, tulisi autoon melkoinen tärsky.
        Töyssystä jousi puristuu kokoon, koska auton suurehko massa ei kovin äkkiä kiihdy liikkeelle ylöspäin. Kun jousen jännitys nyt on suurempi kuin aiemmin, ennen töyssyä, pyrkii se nostamaan autoa, mutta suuremman massansa takia auto alkaa nousta hitaammin kuin pyörä nousi. Näin jousi siis vaimensi pyörästä tulleen iskun.

        Töyssy menee ohi ja pyörä jousen painamana palautuu tiehen nähden entiselle korkeudelle ja jousen jännitys pienenee. Koska auton kori oli jo ehtinyt vähän nousta, jousen jännitys on nyt pienempi kuin ennen töyssyä. Tämän takia auton kori alkaa laskeutua, jolloin jousen jännitys alkaa kasvaa. Kori laskeutuu suuren massansa takia alemmas kuin ennen töyssyä, minkä takia jousen jännitys tulee suuremmaksi kuin ennen töyssyä ja jousi alkaa taas nostaa autoa. Tämä keikkuminen jatkuu hitaasti vaimentuen ellei uusia töyssyjä tai kuoppia tule.

        Jousi siis vaimensi pyörästä autoon tulleen iskun ja muutti sen korin keikkumiseksi eli heilahteluksi. Jousi toimi siis iskunvaimentimena ja muutti iskun heilahteluksi.

        Nyt tämä korin heilahtelu pitää saada vaimennettua, koska ei se tunnu mukavalta. Lisäksi seuraava töyssy tai kuoppa voi tulla sellaisella hetkellä, että se vahvistaa edelleen auton heiluntaa ja saattaa pahimmillaan heittää auton pois tieltä.
        Tätä tarkoitusta varten on kehitetty heilahduksenvaimentimet, jotka jarruttavat auton keikkumista. Ne siis kuluttavat heilahtelun pois. Iskut niiden pitää päästää "läpi" jousten hoidettavaksi. Toki ne jarruttavat iskuakin vähän; eivät suinkaan vaimenna sitä vaan päinvastoin päästävät suurimman osan siitä jousen hoidettavaksi.

        Vaimentimen mitoitus pitää säätää keikkumisen ja iskun läpimenon suhteen optimaaliseksi eli niin, että saavutetaan paras ajomukavuus ja turvallisuus renkaan pysyessä tiessä kiinni.
        Tässä oli lyhyesti esitettynä jousituksen ja heilahtelun vaimentamisen periaate.

        Tässä on kokonaan jätetty käsittelemättä muut asiaan vaikuttavat tekijät kuten auton jousitetun ja jousittamattoman massan vaikutus sekä renkaitten osuus tähän ajotapahtumaan.

        Jos tästä ei selviä jousituksen ja heilahduksenvaimentimen toiminnan periaate, kuinka alkeista asti se pitäisi selittää?

        Jos jotain jäi epäselväksi, kysykää. Asialliseen kysymykseen tulee asiallinen vastaus, asiattomat jätän esittäjänsä häpeäksi.

        tehdään säädettäviä iskunvaimentimia? Miksi iskunvaimentimen arvot annetaan vaimennusarvoina ja jousien kokoonpuristuvuusarvoina? Miksi rikkinäinen iskuvaimennin lyö montussa jousen pohjaan jos se ei vaimenna iskua? Kumpi arvo on yleensä suurempi iskarissa; sisään- vai ulosvaimennus?


      • Kooma
        sitroen kirjoitti:

        nyt aivolla älkääkä sokeasti uskoko Esson baarin tietotoimistoa.

        Auton melkein koko paino lepää jousien varassa, eikö?
        Kun ajetaan töyssyyn, mitä tapahtuu?
        Töyssystä aiheutuu auton pyörään isku ylöspäin. Mikä vaimentaa iskun, ettei se tulisi niin rajuna koko auton koriin? Jousi, eikö niin? Jos jousta ei olisi, tulisi autoon melkoinen tärsky.
        Töyssystä jousi puristuu kokoon, koska auton suurehko massa ei kovin äkkiä kiihdy liikkeelle ylöspäin. Kun jousen jännitys nyt on suurempi kuin aiemmin, ennen töyssyä, pyrkii se nostamaan autoa, mutta suuremman massansa takia auto alkaa nousta hitaammin kuin pyörä nousi. Näin jousi siis vaimensi pyörästä tulleen iskun.

        Töyssy menee ohi ja pyörä jousen painamana palautuu tiehen nähden entiselle korkeudelle ja jousen jännitys pienenee. Koska auton kori oli jo ehtinyt vähän nousta, jousen jännitys on nyt pienempi kuin ennen töyssyä. Tämän takia auton kori alkaa laskeutua, jolloin jousen jännitys alkaa kasvaa. Kori laskeutuu suuren massansa takia alemmas kuin ennen töyssyä, minkä takia jousen jännitys tulee suuremmaksi kuin ennen töyssyä ja jousi alkaa taas nostaa autoa. Tämä keikkuminen jatkuu hitaasti vaimentuen ellei uusia töyssyjä tai kuoppia tule.

        Jousi siis vaimensi pyörästä autoon tulleen iskun ja muutti sen korin keikkumiseksi eli heilahteluksi. Jousi toimi siis iskunvaimentimena ja muutti iskun heilahteluksi.

        Nyt tämä korin heilahtelu pitää saada vaimennettua, koska ei se tunnu mukavalta. Lisäksi seuraava töyssy tai kuoppa voi tulla sellaisella hetkellä, että se vahvistaa edelleen auton heiluntaa ja saattaa pahimmillaan heittää auton pois tieltä.
        Tätä tarkoitusta varten on kehitetty heilahduksenvaimentimet, jotka jarruttavat auton keikkumista. Ne siis kuluttavat heilahtelun pois. Iskut niiden pitää päästää "läpi" jousten hoidettavaksi. Toki ne jarruttavat iskuakin vähän; eivät suinkaan vaimenna sitä vaan päinvastoin päästävät suurimman osan siitä jousen hoidettavaksi.

        Vaimentimen mitoitus pitää säätää keikkumisen ja iskun läpimenon suhteen optimaaliseksi eli niin, että saavutetaan paras ajomukavuus ja turvallisuus renkaan pysyessä tiessä kiinni.
        Tässä oli lyhyesti esitettynä jousituksen ja heilahtelun vaimentamisen periaate.

        Tässä on kokonaan jätetty käsittelemättä muut asiaan vaikuttavat tekijät kuten auton jousitetun ja jousittamattoman massan vaikutus sekä renkaitten osuus tähän ajotapahtumaan.

        Jos tästä ei selviä jousituksen ja heilahduksenvaimentimen toiminnan periaate, kuinka alkeista asti se pitäisi selittää?

        Jos jotain jäi epäselväksi, kysykää. Asialliseen kysymykseen tulee asiallinen vastaus, asiattomat jätän esittäjänsä häpeäksi.

        Kun nimim. Niku kysyy kummat menettävät ensin tehoaan,jouset vai iskarit niin sinun vastauksesi asiaan on tuollainen esitelmä jousituksen ja heilahduksenvaimentimen toiminnan periaatteista. Siis etkö ymmärrä mitä kysymyksessä tarkoitettiin iskareilla vai etkö hyväksy että iskareiksi kutsutaan HEILAHDUKSENVAIMENTIMIA? Häiritseekö se niin paljon todella että katsot tarpeelliseksi valistaa asiassa ja luuletko purkauksesi muuttavan vallitsevaa tapaa puhua iskareista?
        Voisithan esim. suunnata valistustasi tuonne --> http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?bid=33 ja pyytää heitä lopettamaan "virheellisen" informaation jakamisen.


      • Kooma kirjoitti:

        Kun nimim. Niku kysyy kummat menettävät ensin tehoaan,jouset vai iskarit niin sinun vastauksesi asiaan on tuollainen esitelmä jousituksen ja heilahduksenvaimentimen toiminnan periaatteista. Siis etkö ymmärrä mitä kysymyksessä tarkoitettiin iskareilla vai etkö hyväksy että iskareiksi kutsutaan HEILAHDUKSENVAIMENTIMIA? Häiritseekö se niin paljon todella että katsot tarpeelliseksi valistaa asiassa ja luuletko purkauksesi muuttavan vallitsevaa tapaa puhua iskareista?
        Voisithan esim. suunnata valistustasi tuonne --> http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?bid=33 ja pyytää heitä lopettamaan "virheellisen" informaation jakamisen.

        joillekin ei mene perille yksinkertaisinkaan asia.
        Uskokaa vain Esson baarin juttuja ja ihmetelkää sitten, miksi kävi niinkuin kävi, kun niiden mukaan toimitte. Omapa on häpeänne.

        Nikulle: Jouset EIVÄT menetä tehoaan koskaan, paitsi jos katkeavat.
        Iskunvaimentimet? Jousethan ne iskuja vaimentavat kuten yllä todistettiin. Kaikki vain eivät ymmärrä vaikka rautalangasta väännettäisiin ja punaiseksi maalattaisiin. Sääli.

        Mistähän muistakin asioista Kooma ym käyttää vääriä nimityksiä?


      • Shock absorber
        M asentaja kirjoitti:

        Jouset eivät menetä tehoaan koskaan. Joissakin merkeissä on ollut suunnitteluvikaa, niin että ovat katkenneet.
        Iskareita ei ole olemassakaan, ei myöskään iskunvaimentimia. Heilahduksenvaimentimia virheellisesti kutsutaan sellaisiksi. Heilahduksenvaimentimet nimensä mukaisesti vaimentavat heilahduksia, iskut ne päästävät läpi vain vähän vaimentaen.
        H-vaimentimet kestävät merkistä riippuen 10 000 - 300 000 km. Ajotapa ei kovin mainittavasti vaikuta kestoon vaan vaimentimen tiivisterakenne ja sen suojaus pölyltä ja lialta. Eivät siis mene kerralla rikki kuten kolleega Kooma väitti. Itsellä on kokemusta niin paljon, että uskallan väittää tietäväni.

        Joku Masentaja luulee olevansa ainoa tietäjä kaikkia autovalmistajia ja tarvikevalmistajia vastaan! Kokeile Googlella "Shock Absorber", niin miljoona osumaa tulee sinun ainokaistasi vastaan.

        Vai ei jouset menetä "tehoaan"? Etkö tosiaan koskaan ole nähnyt jonnekin päin lintallaan kulkevia autoja, joissa jouset ovat "kuoleentuneet"? Vielä on opittavaa ortodoksillekin = oikeauskoiselle.


      • ..ja ...
        Shock absorber kirjoitti:

        Joku Masentaja luulee olevansa ainoa tietäjä kaikkia autovalmistajia ja tarvikevalmistajia vastaan! Kokeile Googlella "Shock Absorber", niin miljoona osumaa tulee sinun ainokaistasi vastaan.

        Vai ei jouset menetä "tehoaan"? Etkö tosiaan koskaan ole nähnyt jonnekin päin lintallaan kulkevia autoja, joissa jouset ovat "kuoleentuneet"? Vielä on opittavaa ortodoksillekin = oikeauskoiselle.

        ..samaa maata on "sitroen" ellei peräti sama henkilö kuin " M asentaja" eri nimimerkillä vain.


      • Kooma
        sitroen kirjoitti:

        joillekin ei mene perille yksinkertaisinkaan asia.
        Uskokaa vain Esson baarin juttuja ja ihmetelkää sitten, miksi kävi niinkuin kävi, kun niiden mukaan toimitte. Omapa on häpeänne.

        Nikulle: Jouset EIVÄT menetä tehoaan koskaan, paitsi jos katkeavat.
        Iskunvaimentimet? Jousethan ne iskuja vaimentavat kuten yllä todistettiin. Kaikki vain eivät ymmärrä vaikka rautalangasta väännettäisiin ja punaiseksi maalattaisiin. Sääli.

        Mistähän muistakin asioista Kooma ym käyttää vääriä nimityksiä?

        Alkaa tuntua että kyseessä on vain provo vai oletko aivan tosissasi??
        No jo olet niin käytän "vääriä nimityksiä" esim. lyijykynästä(eihän siinä lyijyä ole) ja kaljatölkistä(eihän niissä kaljaa ole vaan olutta). Joko otit yhteyttä antamani linkin kautta vai pelkäätkö että sinut naurettaisiin hiljaiseksi?


    • janne

      Onko mielestänne hyvä merkki?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe