Miksi auto Saksasta?
Olin ennen tämän tarinan kirjoittamista vuoden verran jutellut monen tutun kanssa tuontiautosta Saksasta, sekä aikomuksestani hakea auto sieltä. Jotenkin minulle oli syntynyt sellainen tunne, että moni epäiröi liikaa, osa jopa pelkää rahansa menettämistä ja lähes joka toisella on ollut jonkinasteinen epäillys hakumatkasta, mahdollisista huijareista, ryöstetyksi tulemisesta jne... Jotkut ovat jopa sitä mieltä ettei koskaan uskalla mennä Suomen ulkopuolelle ostamaan autoa! Siksi päätin rohkaista ihmisiä autohakumatkalle kirjoittamalla todellisen tarinan onnistuneesta autohakumatkastani, johon olen kerännyt kaikki hyödylliset tiedot, linkit kaikille käytettäväksi, jotta ennakkoluuloa sekä tuontiautofobiaa voidaan näillä seikoilla vähentää.
Tätä tarinaa on kerran jo julkaistu tällä keskustelupalstalla ja yli 4 000 henkeä on lukenut ja moni on kehunut sitä. Siksi päätin kirjoittaa sen uudelleen lisäten puuttuvat seikat sekä korjaten virheet.
Entinen auto
Minulla on ollut Honda Accord v 97, sedan malli manuaalivaihteisena, jota olen ajanut vuodesta 1998 lähtien. Honda on sikäli hyvä auto, mitään ongelmia ei ole koskaan tullut. Paitsi kuljetusongelmia, muuten Honda on aina lähtenyt käytiin ja ajo on erittäin hyvä. Kuitenkin sillä on ajettu yli 173 tkm. Siksi päätin ostaa uuden auton, mutta farmarina. Koeajoin (vahingossa :-D) myös uuden Hondan, jolle menetin sydämeni.
Toiveauto
Olen monesti haaveillut Audista, mutta minkähän niistä. Menin Suomessa sitten koeajamaan monta. Samalla aloitin omia tutkimuksia www.oikotie.fi avulla. Noin 3 kk hinta- ja laatuseurannan jälkeen päädyin siihen että ostan automaattisena A6 Avantin, eli siis farmarin, mutten varmasti Suomessa osta, koska tätä autotyyppiä on todella vähän Suomessa. Jo kauan olen haaveillut että ostan seuraavan auton Saksasta. Liikkuessa Bonnissa opiskelun vuoksi jo useita vuosia sitten huomasin että autokanta on erinomainen, sekä kerran ihmettelin autokaupan edessä jossain Bonnissa, miten noi autot voi niin vähän maksaa täällä päin.
Haku päällä
Kävin monessa keskustelupalstalla ja Google-haulla ja löysin kaksi hyvää ja Saksassa eniten käytettyä sivustoa www.mobile.de ja www.autoscout.de. Autoliikkeiden sijainti sain selville www.viamichelin.com nettikartasta. Samasta paikasta löytyy Saksan lisäksi monen muun maan kartat.
Valtava valikoima
Käytettyjen autojen valikoima on Saksassa valtava. Saksassa on 82 431 390 henkeä ja noilla kahdella edellä mainitulla sivustolla on yhteensä (vaihtelevasti) noin 2 500 000 kpl:ta! Eli tuolla nopeasti päässä laskemalla saa selville että joka 32:llä saksalaisella on tarve myydä autonsa! Jos tuosta vähennetään lasten ja vanhusten määrä, niin saadaan aika pieni luku. Olen laskenut että todennäköisesti jokaisella 20. saksalaisella on tarve myydä käytetty autonsa!
Hinta- ja laatuvertailut sekä seuranta
Sitten alkoi www.mobile.de ja www.autoscout.de seuraaminen sekä vertailukohteena oli www.oikotie.fi. Huomasin, ettei hakemani A6 Avantia ole kovin yleistä Oikotiellä eikä paljoakaan liikkeenteessä näy. Huomasin myös että hakemani auto myydään pääasiassa saksalaisissa Audi-liikkeissä. Erään sakalaistutun mukaan ko malli on niin kallis ja sitä käytetään Saksassa keskijohdon jäsenille tarjoamana autoetuna. Siksi kun ko malli vaihdetaan uuteen, niin se yleensä päätyy joko a) takaisin Audi-liikkeisiin tai b) ns. työsuhdeautoliikkeisiin (Jahreswagen-liikkeisiin) jos asiakas vaihtaa toiseen merkkiin. Hintaero tuntuu olevan huima Suomen ja Saksan välilä, jopa yli -50% -ihan samoista malleista. Ihmettelin, miten on mahdollista? Totta se kuitenkin on. Saksan autoissa on vielä jopa paremmat varusteet, joista Suomessa lähes aina pyydetään lisähintaa! Esimerkiksi automaattinen ilmastointi jne...
Matkavalmistelu
Olen lentänyt halvoilla lentoyhtöillä jo aikaisemmin, joten ilman muuta tuli mieleen heti www.germanwings.de josta tilasin 3 kk aikaisemmin menolipun Hgistä Kölniin – hinta vain 91 €. vuosi sitten lensin samalla lentoyhtiöllä Hki-Köln-Hki vain 56 €:lla! Germanwingsilta olen aina tilannut liput riittävän ajoissa ja aina saanut halvalla.
Rahat ja shekit mukaan
Sain rahoituksen kuntoon pankista ja päätin ottaa matkashekkeinä mukaani, koska se on turvallisinta. Itse en kantaisi käteistä rahaa ellei ole ihan pakko. Kuitenkin 500 €:n arvoiset American Express-shekit piti tilata pankin kautta, mutta ei siinä mitään muuta kuluja ollut kuin -1% shekin arvosta piti pankille maksaa. Shekit ovat varmennettuina. Varastettuina ei niitäkään voi käyttää! Käteistä oli mukana kuitenkin parin tuhannen euron edestä, jotta voisin maksaa pieniä juttuja.
Kohteet mukaan paperilla
Noin viikko ennen lähtöäni tulostin ulos em sivustoilta mahdolliset kohteet, joita oli kymmenkunta. Lajittelin ne tärkeysjärjeskseen, jonka mukaan menin katsomaan niitä eri paikoissa. Kiinnostavimmat autot olivat a) varustetasoltaan sopivimmat b) sopivasti Köln-München-matkavarrella. Tarkoituksena oli lähteä Münchenin seudulle, koska olen kuullut että siellä päin autojen hinnat ovat edullisimpia. Kaksi viikkoa ennen matkaa tilasin netissä www.sompsa.fi myös Auto Saksasta-oppaan, josta sain selville tarkalleen autohakuun liittyvät seikat. Erittäin hyvä opas! Suosittelen lämpimästi.
Aikataulu
Kesäloma oli minulle paras aika, sillä ajattelin että täytyy varmuuden vuoksi varata viikon ajan ja samalla voin lomailla jos aika jää. Päätin ottaa kesälomaa ja suunnittelin 10 päivän reissun. Lähdin Suomesta 30.6 klo 15.40 ja Kölnissä parisen tunnin kuluttua.
Saksassa
Koneeni laskeutui Kölniin 18.00 paikallista aikaa. Sitten ei muuta kuin suoraan vuokraamaan hyvän auton navigointijärestelmällä. Vuokrasin kentän yhteydessä olevalta Hertziltä 3:ksi päiväksi vuosimalli 2005 BMW 320i Touring Turbo Diesel ja kohti etelää. Hinnaksi tuli 238 € ilman kilometrirajoitusta. Autolla oli ajettu vasta vajaa 2 000 km. Ensimmäinen pysähdys oli Frankfurtissa. Oli jo ilta joten päätin jäädä sinne yöksi. Löysin kivan hotellin (45 €/yö) 188 Mainz Land kadulla, jossa oli myös noin 50 autoliikettä hotellin 6 km etäisyydellä. Seuraavana aamuna kävin kuumeisesti autoja läpi. Hakemani malli ei löytynyt kuin yhdestä Audi-liikkeestä, 276 Mainz Land-kadulla. Hinta oli toki 19 990 €, joka oli ajettu 61 000 km. Auton varustetaso oli aika heikko. Selasin läpi tulostamani autot ja huomasin, että Heidelbergissa oli vastaavanlainen ja hinta vain 18 950 €. Ei muuta kuin nostin kytkintä ja heti Heidelbergiin. Täytyy myöntää että navigointijärjestelmä on paras kartanlukija ja mainio apu tällaisella matkalla! Se neuvoo aika tarkalleen kaikki yksityiskohdat sadan metrin tarkkuudella. Heidelbergissa oli auto hieman kuluneen oloinen. Päätin katsoa listani läpi ja pinon esimmäisenä löytyy hyvä auto. Soitin siihen liikkeeseen ja liikkeestä sanottiin että auto on edelleen myymättä, siksi lähdin heti tulemaan. Kyseessä on Jahreswagen-liike (eli työsuhdeautoihin erikoistunut autoliike), joka on Stuttgartin lähellä, Zuffenhausen-nimisessä pienkaupungissa. Löysin sen ilmoituksen päivä ennen matkaani. Puolentoista tunnin kuluttua olin jo liikkeen edessä.
Bingo!
Täytyy sanoa että Jahreswagen-liikkeen autot olivat todella uusia, alle 5 vuoden vanhoja ja monella oli ajettu vähän. Liike erotuu selvästi muista jobbareiden liikkeistä jo ulko-olemuksella. Jonkin verran liike muistuttaa Pitäjänmäen Veho-myymälää, vaikka se on kooltaan puolet pienempi.
Nähtyäni auton ajattelin heti ”bingo”. Tässä on etsimäni auto! Auton hinta on kuitenkin korotettu korkemmaksi. Huomasin sen liikkeen hintalapussa: 18 400 €. Myyjä kuitenkin sanoi, että saan auton sillä hinnalla minkä on netissä ilmoitettu. En viitsinyt edes tinkiä ja homma oli siinä.
Sain myyjältä auton paperit ja tarkistin auton menneisyyden: sen edellinen naispuolinen omistaja oli Geb. Royal-nimisessä firmassa töissä ja saanut auton työsuhdeautona. Hän asuu kuitenkin työpaikkansa lähellä eikä autolla ole kulkenut kuin 8 000 km/v. Kaikki todistukset mm. TÜVin (katsastusviranomaisen) ja DATin (autoliiton) papereissa sekä Audin 2-vuoden takuutodistuksessa (ilmeni että 2-vuoden takuutarkastuksessa autolla oli ajettu vain 27 000 km) ovat siis yhtenevät tiedot. Tummansininen Audi A6, 2.4 Avant, v 2001, Multitronic-automaattinen vaihteisto, 36 600 km, sekä varusteet: ABS, automaattinen ilmastointi, Audin navigointijärjestelmä (vaatii Suomessa toimiakseen ns. Audin oma CD-kartta, joka maksaa 180 €) kahdet renkaat (kitkarenkaat lähes uudet), alumiinivanteet, CD/cassette audio, keskuslukitus kaukosäätimellä, ESP, 4 turvatyynyä, sumuvalot, kattoteline, ajotietokonekeskus, ohjaustehostin, sähköiset ikkunat ja Traction control (på finska?). Autokauppiaan apulainen kertoi minulle rekisteröinin yhteydessä että autossa on myös GPS-tutka, jonka tehtävänä on siis päivittää karttatiedot sateliitin kautta. GPS:n tutkan ansiosta autoa ei voida varastaa, koska Audi-liikkeet sekä poliisit pystyvät sen jäljittämään sateliitin avulla. Auton hinnaksi tuli 17 900 €.
Koeajo
Moottoritiellä kiihtyessä 0 > 200 km/t auto pysyi vankasti eikä mitään ihmeellistä tuntunut. Melutaso kohtalaisen hiljainen ja moottori käy tasaisesti ja kiidytys oikein miellyttävä kun viive ei ole mitenkään pitkää, vaikka on automaattisena.
Kaupanteko
Liikkeessä osattiin kohtalaisen hyvin englantia, vaikka välillä he eivät löytäneet sanoja englanniksi. Myyjän avulias sihteeri tuli välillä sanomaan asian myyjän puolesta englanniksi ja kaikki taas sujui. Maksoin ennakkoon 1 000 € ja loput sen jälkeen kun olin saanut shekit vaihdetuksi pankissa. Zaffenhausen on kyllä ihana pieni kaupunki ja kaikki ovat kävelymatkan etäisyydessä. Kolmessa pankissa jouduin käymään, koska ekassa ei vaihdeta shekkejä, toisessa (Citybank) oli rajoitus vain 5 000 €:n edestä mutta kolmannessa suostui heti virkailija vaihtamaan kaikki antamani 16 000 €:n edestä shekit. Vaihtoon ei mennyt kuluja lainkaan. Kävin taas autoliikkeessä jossa tehtiin sitten kauppakirja. Samalla sovin liikkeen kanssa, että jätän heille palautettavaksi vuokra-BMW:n. Liikkeen sihteeri soitti ripeästi Hertzille ja sieltä luvattiin hakea auto seuraavana päivänä. Auto kuitenkin haettiin vasta seuraavana maanantaina, koska Hertzillä ei ollut tarvetta saada autoa ennen sitä. Alun perin minun olisi pitänyt palauttaa sen itse Münchenissa.
Sovimme että auton rekisteröinti tehdään seuraavana päivänä, koska Böblingen-nimisessä kaupungissa (lähellä Stuttgartia) on sellainen toimisto, joka on auki lauantaisin, mikä on todella harvinaista. Koska monessa kaupungissa olisi pitänyt odottaa seuraavan viikon maanantaihin saakka. Auto jäi siis liikkeen pihalle ja menin lähellä olevan hotelliin yöksi. Seuraavana päivänä menin myyjän apulaisen kanssa Böblingenin rekisteritoimistoon, joka oli noin 30 km etelään. Apulainen oli hyvä tyyppi – hän teki kaiken ja ainoa tehtäväni oli häntä seuraamassa. Rekisteritoimistossa saimme ostetuksi myös 14:n päivän pakollinen liikennevakuutus, joka maksoi 80 €. Sen jälkeen rekisteritoimiston virkanainen kävi kauppakirjan läpi ja tarkisti auton sarjanumerot, minkä jälkeen rekisterikilpi tehtiin. Koko prosessi kesti noin 45 min. Sitten omat kyltit alle ja menoksi. Suuntana oli Etelä-Saksa: München, Füssen jne...
Linnoja katsomaan navigaattorilla
Alussa syötin navigaattoriin kohdekaupungin tiedot, esim. Füssen/shopping center. Sitten navigaattori kertoo tarkalleen miten sinne ajetaan. Füssenissa ostin ”travel in time history”-kirjan (hinta vain 9,90 €), jossa oli suurin osa Etelä-Saksassa olevista linnoista tiedot, kuvat ja osoitteet. Sitten ei muuta kuin tiedot navigaattorille ja menoksi.
Majoitus
Täytyy todeta, että saksalaiset matkustavat paljon Saksan sisällä ja hotelleita on joka puolella. Mitään ennakkovarausta ei siis tarvitse tehdä. Olin itse päättänyt että sitä mukaan kun saavun seuraavaan kaupunkiin ja kun on riittävän sopiva lähellä nukkumaanmenoaikaa, niin menen suoraan tiskille kysymään. Nyt kun olen ollut vajaa viikon täällä reissulla, niin vain kahdesti tuli takapakki kun kahdesta hotellista ei löytynyt vapaata huonetta. Kuitenkin muutaman sadan metrin/parin kilometrin säteellä löytyi heti toinen, jossa oli vielä vapaita huoneita.
Itse suosin pienkaupunkien hotelleita kahdesta syystä: a) vähemmän hälinää ja turvallista jos on autossa arvotavaraa. b) hinnat ovat edullisimpia, varsinkin pikkuhotelleissa, jotka ovat usein perheen omistamina. Yömajoitus maksaa täällä noin 50 € ( /- 10 €). Usein hotellihintaan kuuluu aamiainen ja huoneet ovat kunnoltaan hyviä. Tähän mennessä paras hotelli oli Rastattissa, lähellä Ranskan rajaa. Lisäksi kaksi kertaa jäin yöksi www.etaphotel.com (iso hotelliketju Euroopassa) ja huoneet olivat kohtalaisen hyvät ja hinnat kohtuulliset. Esimmmäisestä yöpyjästä peritään 39 € ja seuraavasta joko ilmainen tai vain alle 10 € lisämaksu.
Verot
9 700 € on lopullinen summa. Eli auton hinta 17 900 € verot 9 700 €, niin tekee 27 600 €. Kyseinen malli noilla varusteilla maksaa Suomessa vajaa 40 000 €. Tullin tietokannan mukaan niin vähän ajettua autoa ei löydy. Suomessa vastaavanlaisella autolla on ajettu yleensä 100 000 km verran. Näin tulli otti huomioon päätöksessään, että autoni km:t verotetaan muiden samanikäisten kanssa mutta 100 000 km:lla!
Auton osto Saksasta käy siis helposti omin päin, kunhan sitä vähän tutkii ja valmistelee henkisesti etukäteen riittävästi. Olen sitä mieltä että autoa kannattaa ehdottomasti hakea Saksasta jos hankinnan (Suomessa) arvo on 10 000 €, koska matkakustannuksiakin tulee jonkin verran. Parasta on tietenkin yhdistää autohakumatka ja loma yhteen!
Happy ending
Sain oman Hondani myydyksi www.nettiauto.comin kautta. Olen hyvin tyytyväinen kaikkiin ja toivotan onnea myös kaikille muille halukkaille.
Auto Saksasta
5
13597
Vastaukset
- tarina
joka toivottavasti rohkaisee muitakin. Totuus kuitenkin lienee, että keskiverto suomalaisella huonosti kieliä puhuvalla ja seuramatkailuun tottuneella Tauno Tavallisella on vielä melkoinen kynnys lähteä omatoimimatkalle Saksaan.
- Monta kertaa Saksassa kaupo...
Jos tietää mitä haluaa Saksasta tuoda, niin oikea ostopaikka löytyy mobilen sivuilta noin puolessa tunnissa. map24.de kertoo miten kyseiseen kylään pääsee ja lentokentältä matkaa kannattaa taksin jälkeen jatkaa asemalta. Junalla pääsee miltei joka kylään, jossa on autokauppa. Junamatkat kaikkine yksityskohtineen(aikataulut, junanvaidot ja raiteiden numerot sekä lippujen hinnat ovat sivulla bahn.de.
Saksa on iso maa, matkat pitkiä ja liikkuminen kallista. Autoliikkeitä ei kannata lähteä kiertelemään sattumanvaraisesti. Kaiken voi tehdä kotona koneen vieressä. Kun laittaa hakukriteerit oikein, haluttu ostokohde löytyy yleensä alle 20 auton joukosta. Valittavan auton lisäksi on tutkittava myyjän tietoja. Jos yrityksellä ei ole verotus ja kaupparekisteritietoja niin ei kannata vaivautua paikalle. Tiedot löytyvät mobilessa menemällä myyjän omille nettisivuille. Oikean ostokohteen löydyttyä puhelinsoitto myyjälle ja ilmoitus milloin tulen junalla kyseiseen kylään kaupoille. Jos kohde on OK. niin selvät rahat tiskiin, rekisteröinti onnistuu aamupäivallä ja sitten menoksi. Varmimpia kauppapaikkoja ovat merkkiliikkeet. Hotellihinnat olivat viime viikolla 26-45e. Perjantaina tulin isolla pakettiautolla, johon ostin perään uuden perävaunun ja vaunulle ajettiin vielä tila-auto. Perälasti on myytävänä, jos kiinnostaa niin vinkki tähän ja jatketaan siitä! - Pertti
hyvä kun pääsit ensin Suomessa koeajamaan autoja....
- mutta vanha
ja pari tarkennusta: mobilen ja autoscoutin autoja ei kannata laskea yhteen: molemmissa on paljon samoja autoja. Lisäksi ainakin nykyään A6 avnat on erittäin yleinen auto Suomessa, toisin kuin 1-2 vuotta sitten. Ja mistä kuulit että Munchenissä autot olisivat edullisimpia?
- hyvin onnistunut
Olen vain kuullut tutuilta että Etelä-Saksassa on halvempaa, mutta en osaa sanoa pitääkö se paikkansa.
Nyt olen huomannutkin liikenteessä (Suomessa) jonkin verran A6 Avanteja:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741