Stellaa

vuosia

Olen käyttänyt 10 mg Stellaa vuosia, puolikas riittää per yö. Toleranssi ei ole kasvanut. Miksi suositellaan Diapamia vuorotellen unilääkkeen kanssa? Hoitaako Diapam jotakin, mitä Stella ei? Masennuslääke on aamuisin. Onko Diapam-riippuvuus pahempi kuin unilääkeriippuvuus? Vai päinvastoin? Miksi Stellaa saa vain 20 tbl, mutta Diapamia 100 tbl?

10

4096

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanut

tuon käsityksen, että Stellaa ei saa kuin 20 kpl?
      SINÄ saat, mutta ei se ole yleinen käytänkö, itse ostan aina sadan kappaleen pakkauksen.
      Vaihtelua suositellaan juuri toleranssin mahdollisen kasvun takia.
      Mikse pyydä, jos kerran käytät jatkuvasti kyseistä lääkettä, 100 kappaleen pakkausta, sehän tulee paljon halvemmaksikin kuin tuo jatkuva 20 kpl:n pakkauksien osto?? Tosin Stella, Stilnoctin gen.sub. on edullinen lääke.
      Stella ja Diapam poikkeavat toisistaan aika tavalla, niitä ei voi oikein verrata keskenään.
      Ja mitä tulee riippuvuuteen, Stellasta pääosin pääsee helpommin eroon kuin vuosien Diapam-käytöstä,toki riippuu annoksesta ym.

• vuosia

en saanut kuin 20 kpl. Aiemmin olen saanut nukahtamislääkkeet terv.keskuslääkäriltä, vuosien ajan 20 kpl kerrallaan.

Minulla oli vuosien mittainen nukahtamisvaikeus, joka taisi jäädä krooniseksi, kun en silloin heti hakenut apua. Oli myös hyvin taruamaattiset elämänkokemukset silloin.

Nyt aloitin psykiatrisen hoidon ja haluan käydä vaikeat asiat läpi. Psykiatri antoi Stellaa vain 20 kpl, mutta diapamia 100 kpl. Diapam on vaikeimpiin paniikkiahdistustiloihin ja unilääkkeen kanssa vuorotteluun.

• Ovidiu

...Diapam määrätty vain unettomuuden hoitoon? 100 tabletin pakkaus on aivan yleinen, mikäli lääke on Sinulla myös päiväkäytössä.

Riippuvuuksia on vähän hankala verrata. Yleinen harha on tainnut kuitenkin olla se, että "nukahtamislääkkeiksi" markkinoidut lyhytvaikutteiset unilääkkeet kuten Stella, olisivat jotenkin vähemmän koukuttavia. Kyllä niihinkin riippuvuus syntyy pitkään käytettäessä.

Kohdallasi on hienoa todeta, ettei toleranssi ole Stellan kanssa noussut noinkin pitkän käytön aikana!

• tarkkana

En tiedä kuinka ja miten käytät lääkkeitäsi mut oleppa tarkkana sen suhteen että mitä otat ja kuinka paljon koska nukahtamis lääkkeet ovat yleensä tilapäiseen hoitoon kuuluvia lääkeaineita ja taas mielialalääkkeitä yleensä käytetään pidempi aikaiseen hoitoon. ja ettei mene aivan sekaisin kun yleensä mielialalääkitys piristää ja nukahtamislääke rauhoittaa sekä auttaa nukahtamaan on määrät tärkeitä koska ne vaikkuttavat keskushermostosi toimintaan toivottavasti ovat saman lääkärin kirjoittamia reseptejä.

• Ovidiu
        tarkkana kirjoitti:

En tiedä kuinka ja miten käytät lääkkeitäsi mut oleppa tarkkana sen suhteen että mitä otat ja kuinka paljon koska nukahtamis lääkkeet ovat yleensä tilapäiseen hoitoon kuuluvia lääkeaineita ja taas mielialalääkkeitä yleensä käytetään pidempi aikaiseen hoitoon. ja ettei mene aivan sekaisin kun yleensä mielialalääkitys piristää ja nukahtamislääke rauhoittaa sekä auttaa nukahtamaan on määrät tärkeitä koska ne vaikkuttavat keskushermostosi toimintaan toivottavasti ovat saman lääkärin kirjoittamia reseptejä.

...varmaankin vastauksesi alkuperäiselle kirjoittajalle?

• vuosia
        Ovidiu kirjoitti:

...varmaankin vastauksesi alkuperäiselle kirjoittajalle?

Sepramia 30 mg aamuisin (paniikki, masennus) ja unilääke tai diapam iltaisin. Diapamia saan ottaa päivisin pahimpiin pelkotiloihin, mutta en ole halunnut vielä kokeilla. Apua, jos Diapam alkaa lihottaa...

Olen varmaan unilääkekoukussa, mutta en halua enää koskaan nukahtamisvaikeuskierteeseen. Elämä ei ollut silloin elämisen arvoista, kun nukuin noin 2 tuntia yössä, iso perhe hoidettavana, vuorotyö ja hyvin traumaattiset kuolemat käsiteltävinä. Sydän oli kovilla tässä kaaoksessa.

Syytetäänkö minua terveydenhuollossa, vaikka käyttäisin koko loppuelämäni hyvin pientä nukahtamislääkemäärää?????

• rauhoittavia
        vuosia kirjoitti:

Sepramia 30 mg aamuisin (paniikki, masennus) ja unilääke tai diapam iltaisin. Diapamia saan ottaa päivisin pahimpiin pelkotiloihin, mutta en ole halunnut vielä kokeilla. Apua, jos Diapam alkaa lihottaa...

Olen varmaan unilääkekoukussa, mutta en halua enää koskaan nukahtamisvaikeuskierteeseen. Elämä ei ollut silloin elämisen arvoista, kun nukuin noin 2 tuntia yössä, iso perhe hoidettavana, vuorotyö ja hyvin traumaattiset kuolemat käsiteltävinä. Sydän oli kovilla tässä kaaoksessa.

Syytetäänkö minua terveydenhuollossa, vaikka käyttäisin koko loppuelämäni hyvin pientä nukahtamislääkemäärää?????

Tuo nyt on vähän niin ja näin miten kukin katsoo asian olevan. Itse olen käyttänyt rauhoittavia lääkkeitä jo kaksikymmentä vuotta. Alussa annos oli 3 x 50mg oxepamia. Sitten sitä laskettiin diapam 5mg x3. Ja taas laskettiin rivatril 0,5mg x3. Nukahtamislääkkeitä olen syönyt nyt vissiin neljän vuoden ajan säännöllisesti ja annos on stilnoct 10mg 1 x yöksi.

Lääkäri totesi, että vaikka joutuisin syömään lopun elämäni lääkkeitä , mutta annos ei nouse ei siitä ole haittaa. Se jos alkaisin tuollaisen rupeaman jälkeen lopettelemaan kokonaan lääkitystä vesi kuulemma vuosia, joten mikä on parempi kärsiä tuskaisuutta vai olla tyytyväinen ja pitää annokset kurissa. Tietenkin jos annokset alkavat nousta tai lääkettä alkaa käyttämään väärin on se toinen asia.

Joskus käy niin, että en muista ottaa koko rivatriliä pariin päivään ja sitten huomaan vaan yhtäkkiä, että jokin nyt olotilassa mättää eli jonkinlainen riippuvuus on tullut.

Mutta mielummin näin päin. Muistan ne ajat jolloin rauhoittavat lääkkeet olivat "kortilla" ja niiden käyttöä katsottiin tarkkaan se oli kauheaa aikaa, mutta sitten kun minulle määrättiin 3x 50mg oxepam melkein putosin penkiltä, että ei lääkäri voi olla tosissaan, mutta niinpä se elämä alkoi sitten lähteä uomiinsa ja lääkitystä on laskettu alhaiselle tasolle, nyt vain olen onnellinen, että saan tuon päivittäisen "kainalosauva" annokseni, että pysyn elämässä kiinni.

• Stilnoctia
        rauhoittavia kirjoitti:

Tuo nyt on vähän niin ja näin miten kukin katsoo asian olevan. Itse olen käyttänyt rauhoittavia lääkkeitä jo kaksikymmentä vuotta. Alussa annos oli 3 x 50mg oxepamia. Sitten sitä laskettiin diapam 5mg x3. Ja taas laskettiin rivatril 0,5mg x3. Nukahtamislääkkeitä olen syönyt nyt vissiin neljän vuoden ajan säännöllisesti ja annos on stilnoct 10mg 1 x yöksi.

Lääkäri totesi, että vaikka joutuisin syömään lopun elämäni lääkkeitä , mutta annos ei nouse ei siitä ole haittaa. Se jos alkaisin tuollaisen rupeaman jälkeen lopettelemaan kokonaan lääkitystä vesi kuulemma vuosia, joten mikä on parempi kärsiä tuskaisuutta vai olla tyytyväinen ja pitää annokset kurissa. Tietenkin jos annokset alkavat nousta tai lääkettä alkaa käyttämään väärin on se toinen asia.

Joskus käy niin, että en muista ottaa koko rivatriliä pariin päivään ja sitten huomaan vaan yhtäkkiä, että jokin nyt olotilassa mättää eli jonkinlainen riippuvuus on tullut.

Mutta mielummin näin päin. Muistan ne ajat jolloin rauhoittavat lääkkeet olivat "kortilla" ja niiden käyttöä katsottiin tarkkaan se oli kauheaa aikaa, mutta sitten kun minulle määrättiin 3x 50mg oxepam melkein putosin penkiltä, että ei lääkäri voi olla tosissaan, mutta niinpä se elämä alkoi sitten lähteä uomiinsa ja lääkitystä on laskettu alhaiselle tasolle, nyt vain olen onnellinen, että saan tuon päivittäisen "kainalosauva" annokseni, että pysyn elämässä kiinni.

kerralla enemmän kuin 20 kpl? Kiitti vastauksestasi. Helpotti tietää, että muutkin tarvitsevat kauan unilääkkeitä tms. Itse vaan toivoisin saavani joskus ne 100 kpl unilääkettä, ettei olisi aina pelko, että loppuvat kesken, kun terveysaseman ovet saattavat ollakin kiinni, kun yritän mennä uusimaan reseptiä (säästöä nuo kiinniolopäivät). Olen kyllä saanut nukuttua Diapamillakin, mutta pitää ottaa tuntia ennen nukkumaan menoa, että alkaisi vaikuttaa.

• rauhoittavia
        Stilnoctia kirjoitti:

kerralla enemmän kuin 20 kpl? Kiitti vastauksestasi. Helpotti tietää, että muutkin tarvitsevat kauan unilääkkeitä tms. Itse vaan toivoisin saavani joskus ne 100 kpl unilääkettä, ettei olisi aina pelko, että loppuvat kesken, kun terveysaseman ovet saattavat ollakin kiinni, kun yritän mennä uusimaan reseptiä (säästöä nuo kiinniolopäivät). Olen kyllä saanut nukuttua Diapamillakin, mutta pitää ottaa tuntia ennen nukkumaan menoa, että alkaisi vaikuttaa.

Saan 100 kpl reseptejä. Terveyskeskus ei niitä ole määrännyt vaan psykiatri, terveysasemalla.

En kylläkään käytä niitä joka ikinen ilta vaan aivan satunnaisesti, mutta harvakseltaan nuo respetit uusitaan noin 2 tai kolme kertaa vuodessa, johtuen siitä, että niissä on määrätty 100 kpl stilnoctia ja 100 kpl opamox 15mg ja tarvittaessa otettavaksi, kestävät hyvin neljä viisi kuukautta.
        On ollut aikoja jolloin olen joutunut ottamaan vissiin pari kuukautta joka ikinen ilta nukahtamislääkkeen ja sitten taas on mennyt kuukausia että en ota kun ehkä kerran tai kaksi viikossa nukahtamislääkkeen.Ahdistuneisuuteen määrättyjä opamoxeja en ota kuin ehkä kerran parissa viikossa. Yritän pärjätä olen pärjännyt hyvin peruslääkityksellä joka on 0,5 mg rivatrilia 2 x päivässä.
        Ja kuten kerroin olen syönyt rauhoittavia lääkkeitä vissiin jo parikymmentä vuotta ja jossain vaiheessa annos nostettiin todella suureksi, mutta pienennettiin taas ja nyt ollaan minimillä ja kuten sanoin olin raskausajan ilman lääkkeitä enkä tehnyt mitään "pehmeää laskua" vaan lopetin kerralla kun huomasin odottavani eikä minkäänlaisia vieroitusoireita ollut vaan päinvastoin olin elämäni kunnossa, kunnes tyttären synnyttyä taas masennus ja ahdistuneisuus alkoi. Että sellaista.

• Luidzi

Moikka.
      Mä vedin Stellaa 6v putkeen.
      Anto 2viikon saidarit kun lopetin.
      Popsi vaan rauhassa diapamia se on paljon helpompi vieroittaa kuin Stella.
      Vointia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      126
      1740
    2. 105
      1225
    3. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      138
      1091
    4. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      49
      999
    5. Miten pääsee ujon naisen pään sisään?

Siis tosi tosi tosi ujon...
      Ikävä
      130
      900
    6. Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?

Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni
      Ilmajoki
      52
      887
    7. Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan

Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v
      Maailman menoa
      240
      868
    8. Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.

Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?
      Maailman menoa
      73
      757
    9. Pridekulkue kiellettävä?

Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla
      Luterilaisuus
      178
      739
    10. Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.

Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu
      Ikävä
      55
      729
    Aihe