TransAm kuume

Sami vaan

On nyt iskenyt hirveä TransAm kuume, vielä ei
luonnollisesti rahaa moiseen ole, mutta ajattelin
kelata ajan kanssa vähän tietoa siitä, joskus
ulkomaisella listalla tiesivät mm. aiempaan
porche kuumeeseeni kertoa että esim. 79vm autosta
pitää tarkistaa se ja se, 80 vuosimallissa se on
korjattu mutta siinä pitää tsekata onko akku
syövyttäny ympäristöä (huonosti suojattu, sataa
vettä akunpäälle jos ei oo akunsuojakansi
tallessa) jne jne..

Onko aiheessa mitään järkeä, kun oma mielihaluni
olisi nimenomaan tuo 82-85
vuosimallin epäsymmetrisellä keulalla oleva. 82
vaan oli eka tuota "kolmatta" sukupolvea, niin
löytyykö siitä kasapäin lastentauteja? Ja mitä
yleensäkkin pitäs ajatella koko Amista? Tekniikan
maailma jossain vanhassa numerossa kehui että
siinä ois .92g sivuttaiskiihtyvyys parhaillaan
kaarteessa, joka on varsin hyvä käsittääkseni.
Pitäisi kertoa alustasta jo jotain.
Vissiin 86 tai 87 vaihtu se keula symmetriseks ja
vähän korkeemmaks? Sekin on kiva, mutta ei
miellytä niin paljon minun silmää kuin "ritari
ässä" look :)

Aiemmin kelasin että 924 olisi auto minulle
(minun tilanteessa kaikkien kompromissien
yhteenkasauma) kun kulutus olisi pieni, osia see
helposti ja halvalla. Välillä kun näkee että
myydään 944, koneremontti tehty kuitteja ~20
donan eestä, niin tuolla rahalla nyt pitää saada
jo kolme vaihtokonetta eikä jotain nokka-akselia
ja laakereita. Niin minusta tuo "Audin kone" on
pelkkää plussaa tuossa 924sessa. Lopulta
ajattelin että ehkä tehot ei sit riitä ja sairaan
ahdaskin se on, ja minusta 928 on siistein
porche. (60-70luvun 911=litteä kuplavolkkari)

No, 928 syö bensaa siinä missä muutkin 5
litraset, on vaan 3x kalliimmat varaosat ja
vaikeempi korjata kun jenkkikasit ja on edelleen
vissiin ahdas?

Että nyt olen sit ajatellut että kompromissit saa
jäädä, joko kunnollinen tai sit ilman. Menkööt
bensaa mitä menee, kunhan auto on siisti ja siinä
on "sairaat" väännöt ja kohtuulliset tehot. Ja on
automaatti. Ja että taaksekkin sopii aikuinen
ihminen ja takakontti on, joskaan ei tarvitse
mikään laatikko olla. Kuitenkin hyvä jos
enemmänkin kun paperilehtiö ja kynä sopii.
924:ssa ei näytä muuta sopivan.

Että näillänäkymin Ami vaikuttas täydelliseltä,
tehokas, väännökäs, hyvä alusta, tilava ja
siistin näkönen :) Eli kertokaas ongelmat. Millon
tuli ruisku, mihin vm. asti on helpoin korjata
ite, mitä menee bensaa jos kone on säädössään ,
sopiiko taakse oikeesti joku, entäs tavaratila
jne?

15

3221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kirjailija

      Tilaa Alfameristä kirja joka kertoo
      Firebirdeistä. Tossa oli niin pitkä lista
      kysymyksiä et vastauksiin saat lukee parikin
      kirjaa

    • Stroker383
    • TA 4 Ever

      Well, onhan se "terve" merkki miehessä, kun
      halajaa Trans Amia - eikä jotain porssea
      (niitähän on muutenkin liikaa).
      Hieman vaan vähän ihmettelen, mitä tarkotat
      epäsymmetrisellä keulalla -
      ilmeisesti "pattikonepeltiä", jollainen oli
      vanhassa TA:ssa.(-82/-83ja-84) Vuodesta-85
      eteenpäin TA:ssa oli sileä konepelti, kylläkin
      kahdella ilmanottoritilällä ja kahdella
      poistoritilällä varustettuna.
      Pattikonepelti "palasi" vuonna -87 kun tarjolle
      tuli taas (pitkästäaikaa) Firebird Formula -
      eräänlainen halpismuskeli, siinä oli TA:n
      tekniikka ja tavallisen Fbirdin ulkonäkö
      lisättynä pattipellillä.

      Polttoaineenkulutuksesta sanoisin, että mikäli
      haluat päästä sekalaisessa ajossa alle kymmenen
      litran, niin hommaa kutoskoneinen versio. (2.8L
      ja uudemmissa 3.1L - v.90 eteenp.)Vuonna -89
      tarjolla oli jopa 3.8L Turbokutonen,
      joka "pesi" suorituskyvyllään kaikki
      kasikoneiset TA:t ja Fbirdit. (Suomessa ei taida
      olla vaan ensimmäistäkään)
      Tälläisellä kutoskoneisella (ja
      Manuaalilaatikolla) pääsee helposti seiskalla
      alkaviin kulutuslukemiin matka-ajossa.
      sekakulutus pyörii lähellä yhdeksää litraa -
      ainakin kaverini Camarossa. (-87 2.8L/5v Manuaali)
      Olen itsekin ajanut ko vehkeellä plus -90
      Firebirdillä, jossa oli kutonen ja automaatti.
      Suorituskyvystä sen verran, että
      manuaalilaatikkoiset ovat yllättävän pirteitä -
      automaatti menettelee 100 km:n nop. asti, sen
      jälkeen se alkaa olla vähän hengetön.

      Valitettavasti kutoskonetta ei saanut kuin perus
      Fbirdiin (tai Camaro/Rs Camaro)
      TA:n vakio kone on 5.0L kasi (eri vuosina
      eritehoisina versioina)
      Onhan siinä VÄÄNTÖÄ ja myöskin ääni, tosin V6:n
      kyllä hämää tottumatonta.

      Itselläni on -86 TA - 5.0L TPI-ruisku ja
      automaatti (tehokkain paketti, joka oli tarjolla
      ko. vuonna) seuraavana vuonna tarjolle tuli 5.7L
      kone, joka oli sama kuin Corvette:ssa tosin
      tehoiltaan kuristettuna. (eihän se nyt
      passaa,että TA:lla tai Camarolla voi haastaa
      Vetten noinniiku suoraan kaupasta)
      Tällä viiden litran monipisteruiskulla kulutus
      pysyy yllättävän maltillisena - maantieajossa
      pääsee alle kympin edes ihmeemmin yrittämättä,
      jopa 9L sadalle on mahdollista (itselläni on
      kuitenkin liian raskas tennari - pienin kulutus,
      9.5L sadalle)
      Seka-ajossa menee tommonen 10.5 - 11 litraa/100km
      - ei paljon, kun auto painaa yli 1600 kg.
      Jostain syystä kulutus pomppaa isommalla kasilla
      (5.7L) 12 litraan. Kuulemma ei kulje matka-
      ajossakaan alle 12litran sadalla. - olen kysellyt
      tätä useilta 5.7L F-Bodyn omistajilta. Olisko
      niin, että tehojen kuristaminen olis aiheuttanut
      taloudellisuuden menetyksen - tiedä häntä.

      Kaasarikoneisista F-Bodyistä mulla ei ole
      kokemuksia, niitä on kuitenkin runsaasti
      tarjolla. Esim. v-86 TA:a sai kolmella eri
      motilla, joista kaksi oli kaasarikoneita ja yksi
      TPI-ruisku (kaikki olivat 5.0L V8)

      Yleisesti ottaen 3:n sukupolven Firebirdit voidaa
      jakaa kahteen osaan: vuosina -82/-86 valmistetut
      ja -87/-92 valmistetut. - yleinen laatutaso
      parani vuodesta -87 eteenpäin - tosin jatkuvaa
      parantelua tehtiin aiemminkin.
      alkupään malleissa oli kaikenlaisia nitinöitä ja
      natinoita ja varsinkin maaliongelmat olivat
      yleisiä - vasta vuosimalliin -86 otettiin
      käyttöön kaksikomponenttivärit, joilla päästiin
      maaliongelmista eroon.
      Lisäksi alkupään autojen tehoista (varsinkin -82/-
      83) ei voi juuri puhua. GrossFire Ignition 5.0L
      V8:ssa oli 135 heppaa - ei turhan paljon, tosin
      olihan niissäkin riittävästi vääntöä
      (väännöllähän autot kulkee - eikä hevosvoimilla)
      Myöhempien vuosimallien V6:ssa oli just saman
      verran tehoja.
      Tosin -83 kesken mallivuotta tarjolle tuli 5.0L
      HO pannu (190 hv) - tämä oli kaasarikone, jossa
      oli ongelmia bensan höyrystymisen kanssa -
      kaasari kuumeni liikaa. Näitä ongelmia ei kyetty
      poistamaan ja niinpä vuonna -86, näitä koneita
      laitettiin vain kuuteen (6) TA:han ja seur.
      vuonna konetta ei enää ollut tarjolla.


      Kaikenkaikkiaan TA on TOSI KIVA ajettava -
      varsinkin WS-6 alustapaketilla varustettuna -
      takapenkkiä en rehellisesti suosittele, kuin
      lapsille - kyllä sinne aikuinenkin mahtuu -
      muttei viihdy, koska jalkatila on lähes olematon.
      5.0L monipisteruiskulla kulutuskin pysyy kurissa
      ja tehot ovat lähes samat , kuin isompikoneisessa.
      (vert. -86 5.0L 205hv / -87 5.7L 210hv)
      myöh. vmalleissa tehoero on noin 20 - 30 hv.

      Muuten jenkkiauton kyseessäollessa huvittaa, kun
      hemmot myyvät autojaan "kaikilla varusteilla" -
      itse en ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt
      yhtäkään, jossa olisi "kaikki" varusteet -
      Lisävarustelista on yleensä tolkuttoman pitkä ja
      aina joku hilavitkutin puuttuu!!!
      Tällä vaan haluan sanoa, että kun tarkastelet
      tarjolla olevia F-Bodyja, niin kiinnitä huomiota
      autossa oleviin lisävarusteisiin. Jos esim.
      TA:ssa EI OLE erikoisjäykkää alustapakettia (joo
      sekin oli lisävaruste) niin sen
      kurvailuominaisuudet eivät ole kummoiset -
      urheilullinen ulkonäkö, muttei sitten muuta.

      NO tässähän tätä romaania on yhdeksi kertaa -
      kirjallisuuden hankintaa voin lämpimästi
      suositella, sieltä ne asiat selviää tosin ne ovat
      kyllä englannin kielisiä, mutta sitähän jo
      puhuvat kaikki.


      PS. Tavaratilaan ei mahdu paljon mitään -
      siellähän on bensatankki ja taka-akseli!!!

      • Sami vaan

        Kiitän vastauksesta kovasti, tässä sain hyvää perustietoutta josta ei ollut vielä tietoa. Kulutus tosiaan sulla on minusta erittäin vähäistä, olin itse varautunut että jos se nyt puolet ajasta veisi sen alle 15 litraa niin auto olis vielä huvin arvoinen. Omassa 2.3l Volvo 240:ssä kulutus on pienimmillään ollut 9.6l sataselle, tosin ikinä ei oo vielä ollu 11, että tasaista on.
        Sen verran olen jo päättänyt että kasi sen olla pitää. Isommin vaan en ole ymmärtänyt 5.0 vs 5.7 eroja, kuin että jälkimmäinen on vissiin yleisempi koko yleensä ottaen jenkki atuoissa. Mutta näyttäs siltä että tuo 5.0 on tuohon niin suunniteltu vehe, että sillä saa tarvittavat tehot ja matalan kulutuksen.

        Kaasari on kans vähän arvoitus, hyvänä näen sen, että asialle voi ongelma tilanteessa itsekkin jotain tehdä. Tosin kulutus taitaa monesti olla suurempi, ja joskus tehotkin pienemmät.

        Tuo ulkoasu on kans vähän arvoitus, ehdottomasti haluaisin just tuon pattikonepellin, tosin se on noita vanhoja malleja. Formulasta on arveluttava kuva että olisi hieman tehoton uudempanakin. ~170hv? Mutta jos se on ainoa tapa saada pattikonepelti ja ruisku samaanpakettiin, ja uudempi kori, niin ehkä se sitten olisi se sopivin.

        Mutta joo ei se tavaratilan ahtaus sinällään haittaa kun ei auto sitten joskus perheen ainoaksi autoksi tule. Tosin olisi kiva että ainakin lapsi sopii taakse, joissain sporttiautoissa kun ei ole takaosaa ollenkaan, ja missä on, ei sovi edes lapsi sinne, saati aikuinen edes lyhyeksi matkaksi :o

        Mutta tänään kirjastoon selvittelemään lisää.


    • Juha

      Moi

      Minulla on -91 Firebird Formula 5.0 monipiste
      ruisku, 5v manual, ws6 alusta, nopeaohjaus ja
      pattipelti. Mulla auto on ollut vuodesta -95 ja
      ostohetkellä mittarissa 29tkm nyt 98tkm. Kulutus
      on pyörinyt siinä 12l/100km paikeilla.Tämä versio
      on "aito" Formula. Suomessa on vaikka kuinka
      monta eri Formulaa. Ole tarkkana mitä ostat.

      Minusta auto on aika nopea. V8 magazinessa oli
      joku juttu missä kehuttiin tehtaan kertoneen,
      että tämä manuaali Formula oli aikoinaan nopein
      tehdas valmisteinen Pontiac 0-60mph 6,1s.

      En ole tehnyt autoon mitään huoltoa suurempaa
      remonttia vielä. Autolla ajetaan vain kesällä.
      Jarruissa minusta ei ole kehumista.
      Jäähdytetytlevyt joka kulmassa vetten satulat,
      mutta jarrut häipyy helposti, kun jarruttelee
      200km/h ->100km/h muutaman kerran.

      Olen harkinnut Willwoodin jarruja....

      Autoa on helppo korjata, jos ei peukku ole
      keskellä kämmentä.

      Ainoa ongelma on minusta se, että en ole löytänyt
      sellaisia renkaita, joissa pitoa löytyisi
      täyskiihdytyksessä.

      Hyvä auto suosittelen-->viritys palikoita löytyy
      melko hyvin.

      Auto on ihan sportin näköinen ja ne soundit....
      Vappuna Formula baanalle....

      • Sami vaan

        Juha (ja muutkin firebird kuumeilijat/omistajat)
        kerrotko emailin, tai laita postia osotteeseen [email protected]

        Kiinnostas kysellä lisää, varsinkin viestisi perusteella tuntuu että Formulastakin löytyy kunnon versioita. Itellä oli mielikuva vaan että se olis "selvästi" tehottomampi ja tuosta formulan keulapatistakaan en ollu kuullu ennen eilistä.

        T: Sami


      • TA 4 Ever
        Sami vaan kirjoitti:

        Juha (ja muutkin firebird kuumeilijat/omistajat)
        kerrotko emailin, tai laita postia osotteeseen [email protected]

        Kiinnostas kysellä lisää, varsinkin viestisi perusteella tuntuu että Formulastakin löytyy kunnon versioita. Itellä oli mielikuva vaan että se olis "selvästi" tehottomampi ja tuosta formulan keulapatistakaan en ollu kuullu ennen eilistä.

        T: Sami

        MOI TAAS

        Pistän tässä pikkasen faktatietoa Formula/TransAm.

        GM:hän oli himppa vaikeuksia F-Bodyjen myynnin
        suhteen 80-luvulla - myyntilukemat alkoivat
        laskea reippaasti vuosikymmenen puolivälin
        tienoilla alun hyvän menestyksen jälkeen.(-82
        uusi korimalli) - Mustangeja vaan meni
        huomattavasti paremmin kaupaksi (Ponchon/Camaron
        pahin kilpailija) Voortissa oli hieman enempi
        tehoa (n. 10 Kopukkaa) ja lisäksi se oli
        kevyempi, josta johtuen se kiihtyi nolla pilkku
        jotakin nopeammin kuin Gempsut.
        Niinpä jenkeissä alettiin kutsua TA:n
        tulilintutarraa nimellä SCREAMIN´ CHICKEN,
        elikkäs KILJUVA KANA (pian pakoon voorti tuloo)

        NYT oli pakko yrittää imagon parannusta - Eli
        vuonna -87 jätettiin (VIHDOINKIN) 2.5L
        nelosmoottori pois tuotannosta!!
        (Totta se on - neljä sylinteriä ja 88 huimaavaa
        hevosvoimaa F-Bodyssä!!! - olen omin silmin
        nähnyt kolme yksilöä jenkeissä romiksella!)
        Sen lisäksi otettiin tuotantoon jälleen Formula -
        malli, jolla yritettiin lisätä myyntiä 2000$
        Trans Amia halvemmalla hinnalla.
        Hieman varttuneempia ja rahakkaampia asiakkaita
        yritettiin houkutella niinikään uudella Trans Am
        GTA paketilla. (vakiona suurin konevaihtoehto
        5.7L ja runsaasti luksusvarusteita)
        Mutta tämäkään ei auttanut, vaan lukemat laskivat
        edelleen. (ihme, että yleensäkään tuli neljännen
        polven Fbird.)
        NO - se siitä.

        Vuodesta -87 eteenpäin Pontiac:lla valmistettiin
        oikeastaan vain kahta eri F-Bodya: perusFIREBIRD -
        runkonumerosta löytyy mallimerkintä S87 ja
        TRANS AM - runkonumerossa W87.
        FORMULA ja GTA -mallit olivat oikeastaan vain
        edellisten OPTIO -paketteja - eli niiden
        mallimerkintää ei löydy runkonumerosta, vaan RPO-
        koodilistasta. (RPO = Regular Production Option =
        tavanomainen tuotantolisävaruste)
        Tästä RPO listasta löytyy kaikkien niiden
        varusteiden koodit, joilla auto tilattiin
        tehtaalta. (omassa TA:ssa niitä on 81 kpl)
        FORMULAN RPO koodi on W66
        GTA:n koodi Y84
        F-Bodyssa lista on liimattu hanskalokeron kannen
        sisäpintaan ja tästä siis selviää helposti - onko
        kyseessä aito vaiko feikki FORMULA/GTA!!!


        FORMULAN konevaihtoehdot olivat samat, kuin TRANS
        AM:n - esim. vuonna -89:
        5.0L TBI (Trottle Body Injection) kaksipisteruisku
        170hv VAKIOVARUSTE
        5.0L TPI (Tuned Port Injection) monipisteruisku
        225hv/Manuaaliloota; 190hv/Automaatti OPTIO
        5.7L TPI (Tuned Port Injection) monipisteruisku
        235hv/Automaatti OPTIO
        (Manuaalilootaa ei saanut tehokkaimman koneen
        kanssa minään vuonna, kolmannen sukupolven
        malleihin!!! (siksi omassa kotterossanikin on
        automaatti) GM:llä väitettiin ettei loota muka
        kestä koneen vääntöä - todellisuudessa se oli
        joko GM:n politiikka tai vak.yhtiöt nostivat
        maksut pilviin muka liian rajun suorituskyvyn
        takia!!!)
        3.8L TURBO monipisteruisku
        250hv valmistettu vain 1550 yksilöä!!

        Vertailun vuoksi vuoden -91 arvot:
        5.0L TBI 170hv
        5.0L TPI 230hv/Manuaali; 205hv/Automaatti
        5.7L TPI 240hv/Automaatti

        (Perus FIREBIRD:n VAKIOKONE oli -87 2.8L MFI V6
        135hv;
        -91 3.1L MFI V6 140hv -- v.86 ja aikaisemmin
        siis 2.5L EFI Rivinelonen 88hv)

        FORMULAN tunnuksena oli "pattikonepelti"
        jokaisessa vuosimallissa aina vuoteen -92 asti.
        (joka olikin viimeinen 3rd Gen. mallivuosi)


        POLTTOAINEEN KULUTUKSEEN vaikuttaa eniten tietysti
        tennarin paino. - suuri vaikutus on myös taka-
        akselin välityssuhteella.
        - näitä oli tilattavissa lähes kymmenkunta
        erilaista!
        - myös itse taka-akseleita oli kolmea eri mallia
        - GM:n valmistama heikompi ja vahvempi versio,
        plus BORG-WARNER:n tekemä, joka oli vahvin
        vaihtoehto.

        (omassa TA:ssa on BORG-WARNER:n akseli 2.78:1
        välityksellä - harvin välitys,mitä oli saatavilla
        tähän akseliin. Luultavasti tämä on syy , että
        polttoaineen kulutus on niinkin vähäistä, sen
        lisäksi en nykyään ajaessani enää niin
        paljon "räppäile")
        GM:n akselin harvin välitys oli 2.73:1

        Muutenkin amerikkalaiset ruiskumoottorit ovat
        nykyään yllättävän taloudellisia:
        - esim. kahdella tutullani on CORVETTE, ja
        kumpikin pääsee matka-ajossa kevyesti alle
        10L/100km. (sentään kuitenkin 5.7L koneet ja
        toinen on vielä viritetty niin, että sillä on
        esim. sateella oltava tosi tarkkana - renkaissa
        ei ole minkäänlaista pitoa)

        Kymmenisen vuotta sitten mulla oli IMPALA 454
        (7.4L) Isolohkolla ja se vei ,kun ajoi kuin olis
        paise varpaassa 16.5L/100km ja kaupunkiajossa
        meni noin 30l/100km, että hieman on tultu
        alaspäin.

        Tähän taidan lopettaa tälläkertaa.


      • Kelju K.
        TA 4 Ever kirjoitti:

        MOI TAAS

        Pistän tässä pikkasen faktatietoa Formula/TransAm.

        GM:hän oli himppa vaikeuksia F-Bodyjen myynnin
        suhteen 80-luvulla - myyntilukemat alkoivat
        laskea reippaasti vuosikymmenen puolivälin
        tienoilla alun hyvän menestyksen jälkeen.(-82
        uusi korimalli) - Mustangeja vaan meni
        huomattavasti paremmin kaupaksi (Ponchon/Camaron
        pahin kilpailija) Voortissa oli hieman enempi
        tehoa (n. 10 Kopukkaa) ja lisäksi se oli
        kevyempi, josta johtuen se kiihtyi nolla pilkku
        jotakin nopeammin kuin Gempsut.
        Niinpä jenkeissä alettiin kutsua TA:n
        tulilintutarraa nimellä SCREAMIN´ CHICKEN,
        elikkäs KILJUVA KANA (pian pakoon voorti tuloo)

        NYT oli pakko yrittää imagon parannusta - Eli
        vuonna -87 jätettiin (VIHDOINKIN) 2.5L
        nelosmoottori pois tuotannosta!!
        (Totta se on - neljä sylinteriä ja 88 huimaavaa
        hevosvoimaa F-Bodyssä!!! - olen omin silmin
        nähnyt kolme yksilöä jenkeissä romiksella!)
        Sen lisäksi otettiin tuotantoon jälleen Formula -
        malli, jolla yritettiin lisätä myyntiä 2000$
        Trans Amia halvemmalla hinnalla.
        Hieman varttuneempia ja rahakkaampia asiakkaita
        yritettiin houkutella niinikään uudella Trans Am
        GTA paketilla. (vakiona suurin konevaihtoehto
        5.7L ja runsaasti luksusvarusteita)
        Mutta tämäkään ei auttanut, vaan lukemat laskivat
        edelleen. (ihme, että yleensäkään tuli neljännen
        polven Fbird.)
        NO - se siitä.

        Vuodesta -87 eteenpäin Pontiac:lla valmistettiin
        oikeastaan vain kahta eri F-Bodya: perusFIREBIRD -
        runkonumerosta löytyy mallimerkintä S87 ja
        TRANS AM - runkonumerossa W87.
        FORMULA ja GTA -mallit olivat oikeastaan vain
        edellisten OPTIO -paketteja - eli niiden
        mallimerkintää ei löydy runkonumerosta, vaan RPO-
        koodilistasta. (RPO = Regular Production Option =
        tavanomainen tuotantolisävaruste)
        Tästä RPO listasta löytyy kaikkien niiden
        varusteiden koodit, joilla auto tilattiin
        tehtaalta. (omassa TA:ssa niitä on 81 kpl)
        FORMULAN RPO koodi on W66
        GTA:n koodi Y84
        F-Bodyssa lista on liimattu hanskalokeron kannen
        sisäpintaan ja tästä siis selviää helposti - onko
        kyseessä aito vaiko feikki FORMULA/GTA!!!


        FORMULAN konevaihtoehdot olivat samat, kuin TRANS
        AM:n - esim. vuonna -89:
        5.0L TBI (Trottle Body Injection) kaksipisteruisku
        170hv VAKIOVARUSTE
        5.0L TPI (Tuned Port Injection) monipisteruisku
        225hv/Manuaaliloota; 190hv/Automaatti OPTIO
        5.7L TPI (Tuned Port Injection) monipisteruisku
        235hv/Automaatti OPTIO
        (Manuaalilootaa ei saanut tehokkaimman koneen
        kanssa minään vuonna, kolmannen sukupolven
        malleihin!!! (siksi omassa kotterossanikin on
        automaatti) GM:llä väitettiin ettei loota muka
        kestä koneen vääntöä - todellisuudessa se oli
        joko GM:n politiikka tai vak.yhtiöt nostivat
        maksut pilviin muka liian rajun suorituskyvyn
        takia!!!)
        3.8L TURBO monipisteruisku
        250hv valmistettu vain 1550 yksilöä!!

        Vertailun vuoksi vuoden -91 arvot:
        5.0L TBI 170hv
        5.0L TPI 230hv/Manuaali; 205hv/Automaatti
        5.7L TPI 240hv/Automaatti

        (Perus FIREBIRD:n VAKIOKONE oli -87 2.8L MFI V6
        135hv;
        -91 3.1L MFI V6 140hv -- v.86 ja aikaisemmin
        siis 2.5L EFI Rivinelonen 88hv)

        FORMULAN tunnuksena oli "pattikonepelti"
        jokaisessa vuosimallissa aina vuoteen -92 asti.
        (joka olikin viimeinen 3rd Gen. mallivuosi)


        POLTTOAINEEN KULUTUKSEEN vaikuttaa eniten tietysti
        tennarin paino. - suuri vaikutus on myös taka-
        akselin välityssuhteella.
        - näitä oli tilattavissa lähes kymmenkunta
        erilaista!
        - myös itse taka-akseleita oli kolmea eri mallia
        - GM:n valmistama heikompi ja vahvempi versio,
        plus BORG-WARNER:n tekemä, joka oli vahvin
        vaihtoehto.

        (omassa TA:ssa on BORG-WARNER:n akseli 2.78:1
        välityksellä - harvin välitys,mitä oli saatavilla
        tähän akseliin. Luultavasti tämä on syy , että
        polttoaineen kulutus on niinkin vähäistä, sen
        lisäksi en nykyään ajaessani enää niin
        paljon "räppäile")
        GM:n akselin harvin välitys oli 2.73:1

        Muutenkin amerikkalaiset ruiskumoottorit ovat
        nykyään yllättävän taloudellisia:
        - esim. kahdella tutullani on CORVETTE, ja
        kumpikin pääsee matka-ajossa kevyesti alle
        10L/100km. (sentään kuitenkin 5.7L koneet ja
        toinen on vielä viritetty niin, että sillä on
        esim. sateella oltava tosi tarkkana - renkaissa
        ei ole minkäänlaista pitoa)

        Kymmenisen vuotta sitten mulla oli IMPALA 454
        (7.4L) Isolohkolla ja se vei ,kun ajoi kuin olis
        paise varpaassa 16.5L/100km ja kaupunkiajossa
        meni noin 30l/100km, että hieman on tultu
        alaspäin.

        Tähän taidan lopettaa tälläkertaa.

        Keljulla oli vielä pari vuotta sitten Pontikka
        Firebird Formula 305 manuaali, vm. -88,
        muuttoautona aikanaan tuotu. Sille ilmoitettiin
        tehoksi 215 hv. Pontiac TA/FF -kirjallisutta
        löytyy hyllystä runsain mitoin, tuli
        uteliaisuuttaan joskus osteltua. Nyt ei tarvista
        niille ole, jollekin voisi olla.....


      • stroker383
        Kelju K. kirjoitti:

        Keljulla oli vielä pari vuotta sitten Pontikka
        Firebird Formula 305 manuaali, vm. -88,
        muuttoautona aikanaan tuotu. Sille ilmoitettiin
        tehoksi 215 hv. Pontiac TA/FF -kirjallisutta
        löytyy hyllystä runsain mitoin, tuli
        uteliaisuuttaan joskus osteltua. Nyt ei tarvista
        niille ole, jollekin voisi olla.....

        Mitä kirjoja sulta löytyisi? Pistähän emailisi
        niin keskustellaan tarkemmin..


      • Kelju K.
        stroker383 kirjoitti:

        Mitä kirjoja sulta löytyisi? Pistähän emailisi
        niin keskustellaan tarkemmin..

        Tässä nyt meni vapun vietossa aikaa, mutta kerron
        huomenna eli torstaina teosten tarkat nimet ja
        sisältökuvauksen. Nyt en ole kirjahyllyn äärellä.
        Varsin kattavia nämä oopukset kuitenkin ovat. Osa
        on koeajoraportteja, osa puhdasta tekniikkaa. Ja
        hyviä vinkkejäkin niistä löytyy.


      • Kelju K.
        Sami vaan kirjoitti:

        Juha (ja muutkin firebird kuumeilijat/omistajat)
        kerrotko emailin, tai laita postia osotteeseen [email protected]

        Kiinnostas kysellä lisää, varsinkin viestisi perusteella tuntuu että Formulastakin löytyy kunnon versioita. Itellä oli mielikuva vaan että se olis "selvästi" tehottomampi ja tuosta formulan keulapatistakaan en ollu kuullu ennen eilistä.

        T: Sami

        Kyllä keulapatti kuuluu olennaisena osana
        Formulaan. Muissa versioissa sitä ei tietääkseni
        ole. TA:ssa on suora pelti ilmanottoaukot ja
        kutosessa vain suora. Keljun manulaali 305 kiesi
        löylytti TA:n (tomaatin)aika selkeästi. Ja olihan
        sillä melko selkeä painoetu puolellaan. Ko. -88
        vuosikerran TA taisi vakiona kammeta vain
        kymmenisen konia enemmän, mutta pienillä viriviri-
        palikoilla ja avarammalla röörillä TA:sta sai
        helpolla 275 hv. Ja sekin on 350-koneelle vielä
        lievä lukema. Mutta eihän oman firman Corvettea
        saa piekseä ainakaan virallisesti........


      • stroker383
        Kelju K. kirjoitti:

        Tässä nyt meni vapun vietossa aikaa, mutta kerron
        huomenna eli torstaina teosten tarkat nimet ja
        sisältökuvauksen. Nyt en ole kirjahyllyn äärellä.
        Varsin kattavia nämä oopukset kuitenkin ovat. Osa
        on koeajoraportteja, osa puhdasta tekniikkaa. Ja
        hyviä vinkkejäkin niistä löytyy.

        Alkaa kiinnostamaan, etenkin jos sulta löytyy
        korjaamo-kirja, n.600-1000 sivuinen punainen
        raamattu jossa on poncho nippeleinä. Tee tosiaan
        se lista ja ilmoittele paljonko niistä haluaisit.


      • Kelju K.
        stroker383 kirjoitti:

        Alkaa kiinnostamaan, etenkin jos sulta löytyy
        korjaamo-kirja, n.600-1000 sivuinen punainen
        raamattu jossa on poncho nippeleinä. Tee tosiaan
        se lista ja ilmoittele paljonko niistä haluaisit.

        Jouduin pikahälytyksellä työkeikalle, joten lista
        jäi tältä päivältä tekemättä. Mutta iltasella sen
        väsään. Kotona ei ole nettiä ja näin muodoin
        palaan asiaan perjantaina.


      • Relaaja
        Kelju K. kirjoitti:

        Jouduin pikahälytyksellä työkeikalle, joten lista
        jäi tältä päivältä tekemättä. Mutta iltasella sen
        väsään. Kotona ei ole nettiä ja näin muodoin
        palaan asiaan perjantaina.

        Kaikki, mitä ei ole välttämätöntä tehdä tänään,
        jätä se huomiseen ;-)


    • M. Knight

      Ainut oikea värihän '82-'85 Trans Amiin on MUSTA.
      Onkohan se kaksoislasikatto (KITT) vakiovaruste
      vai lisävaruste? Entäs ne pölykapselit?
      Saisikohan suomessa ajaa KITT replikalla, jos se
      keulan punainen "tutka" olisi maantiellä
      sammutettuna, eli ei näyttäisi mitään punaista
      valoa? Mitenkähän KITT kojelauta ja varsinkin
      se "ratti" menisi läpi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe