RAAMATTU PUHUU PERHEKUNTIEN KASTEISTA.
KASTETTIINKO PIKKULAPSET?
Raamattu kertoo että kasteita suoritettiin myös perhekunnittain. (1 Kor 1:16, Apt 16:14-15, 18:8)
Usko on aina henkilökohtainen ratkaisu, jota ei voi toisen puolesta tehdä missään olosuhteissa. Usko on myös kokonaan vapaaehtoinen asia. Omantunnon asioissa ei voi, ja on mahdotonta pakottaa ketään.
Oli iloinen asia kun koko perhekunta tuli uskoon ja kastettiin. Kuitenkin on hyvin mahdollista että perhekunnassa oli epäiljöitä jotka eivät kasteelle tulleet. Olivathan perheet hyvin suuria joihin saattoi kuulua UT:n aikana myös palvelijat perheineen. Näin "perhekunta" ei tarvitse tarkoittaa jokaista yksilöä tarkalleen. Kuitenkin jos osakin perheestä tuli uskoon, heidän vaikutuksensa aiheutti että sanaa perhekunnassa julistettiin, ja myös muut seurasivat Herraa kasteelle myöhemmin henkilökohtaisessa uskossaan. (1 Kor 7:12-16, Apt 11:14, 16:31)
Kasteeseen liittyy aina Raamatun opetuksen mukaan ensin usko ja evankeliumin kuulemisen vuoksi uudestisyntyminen Hengestä on alkanut. (1 Piet 1:23, Room 10:14-17, Mark 16:15-16)
Ennen perhekuntien kastamista Raamatussa edelsi aina evankeliumin kuuleminen, katumus, kääntymys, ja syntien hylkääminen. (Matt 28:18-20, Apt 2:38-39, 8:35-39)
Raamatun esimerkki on aina luotettava. Raamattu kertoo kuitenkin avoimesti suurtenkin uskonmiesten lankeemuksistakin, joita tietenkään ei pidä seurata.
Sylivauvojen ja hiukan vanhempienkin lasten kohdalla on lisäksi mielenkiintoinen asia että sen ajan roomalais-kreikkalaisen kulttuurin tapojen mukaan perhekuntiin luettiin juridisesti vain oikeustoimikelpoiset henkilöt. Holhottavat eivät ole oikeustoimikelpoisia, vaan vasta tietyssä iässä. Ehkäpä tapa johtui korkeasta lapsikuolleisuudesta?
Voitaisiin sanoa että koko perhe kävi äänestämässä vaaleissa, mutta lapset eivät tietenkään äänestäneet?
Raamatun opetuksen mukaan on ilman muuta selvää ettei Jumalan tarkoitus ole missään tapauksessa että seurakunnassa on kastettuja jäseniä jotka eivät uskossa ole, eivätkä pyhityksen tietä kulje.
Sellainen olisi vastoin kaikkia kristillisyyden ja seurakunnan tarkoituksen periaatteita. (1 Tim 3:15) Kuinka monta prosenttia lapsena kastetuista jää uskon tielle?
Oikeudenmukaisen Jumalan edessä vastataan teoista ymmärryksen mukaan. (Luuk 12:47-48) Lapsi ei voi vastata Jumalan edessä, esim. että lyö toista poskelle. Lapsi vastaa ratkaisuistaan Jumalan edessä vasta tultuaan kypsään ikään tehdä ratkaisuja seuraako perhekunnassa vanhempien tietä puoleen tai toiseen. Seuraako Jeesusta vai paholaista. Ennen syntien armahtamista edeltää katumus. Pikkulapsi tuskin pystyy katumaankaan syntiään.
Lapsi on Raamatun opetuksen mukaan vanhempiensa pyhittämä, tai vanhempiensa mukaan kadotuksen tiellä siihen saakka kunnes Jeesus odottaa häneltä omia ratkaisuja.
(1 Kor 7:14, Ps 21:11, Snl 11:21) Jumala tahtoo että kaikki pelastuisivat. (1 Tim 2:4, 2 Piet 3:9) Jumalan armosta maa on täynnä varoitusmerkejä lähestyvästä lopusta. (Matt 24:3-14, 29, 32-33, 37-44)
Kastettiinko pikkulapset ?
12
998
Vastaukset
- TosiKristitty
Kyllä vain pikkulapsetkin kastettiin. Siinä siis lapsikasteen historia.
Ai niin, kun ihminen haluaa liittyä Ev.Lut seurakuntaan ja hänet on kastettu toisessa srk:ssa, esim. Vapaaseurakunnassa, niin kastetta ei uudestaan tehdä.- paikalla kun
noin varmasti sanot?
- teologiaa
Kristityt kastavat lapsensa nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Ei-kristityt jättävät lapsensa kastamattomiksi. Pakanat, satanistit, ateistit, lahkolaiset jne. - sipuli
Kannattaa lukea Olavi J. Lähteenmäen "Selville vesille".
Siinä tervehenkistä Raamatun tulkintaa ihmiseltä, joka on todella PEREHTYNYT asiaan, eikä vain toistele isiltään saamia oppeja.
Siunausta itse kullekin.Minäkin olen lukenut perehtyneiden ihmisten kirjoja. Kaikkia ei ole aikaa lukea.
Näen että olen lukenut Raamatun tulkinnan jota lyhyesti selitän.
Siunausta
jari
- niin se on
Lue nyt oikein tarkasti ja YMMÄRRÄ, että ensin usko ja
sitten vasta kaste:
Vanginvartijan perhekunta
APT 16:20-34; Ja vietyänsä heidät päällikköjen eteen
he sanoivat: "Nämä miehet häiritsevät meidän
kaupunkimme rauhaa; he ovat juutalaisia ja opettavat
tapoja, joita meidän ei ole lupa omaksua eikä
noudattaa, koska me olemme roomalaisia".
Ja kansakin nousi heitä vastaan, ja päälliköt
revittivät heiltä vaatteet ja käskivät lyödä heitä
raipoilla.
Ja kun olivat heitä paljon pieksättäneet, heittivät he
heidät vankeuteen ja käskivät vanginvartijan tarkasti
vartioida heitä. Sellaisen käskyn saatuaan tämä heitti
heidät sisimpään vankihuoneeseen ja pani heidät
jalkapuuhun.
Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat
rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja
vangit kuuntelivat heitä. Silloin tapahtui yhtäkkiä
suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset
järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja
kaikkien kahleet irtautuivat.
Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan
auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä,
luullen vankien karanneen.
Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee
itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme
täällä".
Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi
vavisten Paavalin ja Silaan eteen. Ja hän vei heidät
ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että
minä pelastuisin?" Niin he sanoivat: "Usko Herraan
Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun
perhekuntasi".
Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille,
jotka hänen kodissansa olivat. Ja hän otti heidät
mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa,
ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille
aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen
perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.
Maanjäristyksen jälkeen vanginvartija aikoi surmata
itsensä, koska luuli vankien karanneen. Paavali huutaa
ettei hän tappaisi itseään, koska he kaikki olivat
vielä vankilan sisällä.
Valoa pyytäen vanginvartija juoksi sisälle ja lankesi
vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
Vanginvartija vei heidät ulos ja sanoi mitä pitää
minun tekemän, että minä pelastuisin ? Niin he
sanoivat hänelle usko Herraan Jeesukseen niin sinä
pelastut sekä myös sinun perhekuntasi.
Sen jälkeen he menivät vanginvartijan kotiin ja
puhuivat Jumalan sanaa hänelle ja kaikille, jotka
olivat kokoontuneet taloon. Ja sitten vanginvartija ja
hänen omaisensa kastettiin.
Vanginvartija vei kasteen jälkeen Paavalin ja Silaan
asuntoonsa ja tarjosi heille aterian ja riemuitsi
siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut
Jumalaan uskovaksi.
Vanginvartija ja koko hänen perheensä kuulivat
julistetun sanan ja tulivat uskoon ja kastettiin.
Järjestys on taas sama, ensin sanan julistus sitten
usko ja sen jälkeen sitten kaste.
Synagoogan esimies Krispus ja hänen perhekuntansa
APT 18:1-8; Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja
meni Korinttoon. Siellä hän tapasi erään Akylas
nimisen juutalaisen, joka oli Pontosta syntyisin ja
äsken tullut Italiasta, ja hänen vaimonsa Priskillan.
Klaudius oli näet käskenyt kaikkien juutalaisten
poistua Roomasta. Ja Paavali meni heidän luoksensa.
Ja kun hänellä oli sama ammatti kuin heillä, jäi hän
heidän luoksensa, ja he tekivät työtä yhdessä; sillä
he olivat ammatiltaan teltantekijöitä. Ja hän
keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai
sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan. Ja kun
Silas ja Timoteus tulivat Makedoniasta, oli Paavali
kokonaan antautunut sanan julistamiseen ja todisti
juutalaisille, että Jeesus on Kristus.
Mutta kun he vastustivat ja herjasivat, pudisti hän
vaatteitansa ja sanoi heille: "Tulkoon teidän verenne
oman päänne päälle! Viaton olen minä; tästedes minä
menen pakanain tykö." Ja hän lähti sieltä ja meni
erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen
tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä.
Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen
perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet
korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa , uskoivat, ja
heidät kastettiin.
Synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perheensä
uskoivat Herraan Jeesukseen ja myöskin monet
korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa Jumalan sanaa
uskoivat ja kastettiin. Järjestys on taas oikea, ensin
sanan julistus sitten uskoontulo ja sen jälkeen kaste.
Lapsikasteen kannattajat opettavat, että ihminen, joka
on lapsena kastettu, kun hän sitten tulee uskoon ja
menee uskovien kasteelle, niin se on ihmisteko ja
armosta pois lankeaminen.
Raamattu opettaa kuitenkin aivan päinvastoin. Ihminen,
joka tekee parannuksen ja tulee uskoon, meneekin
kasteelle Jumalan armosta, Hänen sanansa selvän
opetuksen mukaan.
Tämä on suurta Jumalan armoa, että ihminen voi ja saa
tehdä, niin kuin Raamattu opettaa. Lapsikaste se vasta
onkin ihmisteko, kun opetetaan lapsikasteen liittävän
seurakuntaan, niin siitä seuraa pakkoliittäminen,
ilman ihmisen omaa valintaa.
Tämä jos mikä on ihmisteko, kun kirkon pappi kastaa
pienen lapsen ”väkisin”, ilman lapsen henkilökohtaista
uskonratkaisua.
Onhan Raamatun opetus selvä siitä, että ilman uskoa on
mahdotonta olla otollinen Jumalalle; Hebr 11:6; Mutta
ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen,
joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on
ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
Raamattu edellyttää Hänen luokseen tulevalta
henkilökohtaista uskoa Jumalaan. Tämä sulkee pois
kaikki kirkolliset traditiot esim. lapsikasteen
suorittamisen, koska Jumalan luokse tulevalla tulee
olla omakohtainen usko. Lapsikasteen sakramentti
opetus onkin toista evankeliumia, koska Raamatusta ei
löydy siitä mitään mainintaa.
SITTEN SANASTA "ANTAKAA LASTEN TULLA"
Antakaa lasten tulla
Mark 10:12-16; Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että
hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat
tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja
sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni,
älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan
valtakunta.
Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan
Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne
sisälle." Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä
heidän päällensä ja siunasi heitä.
Kun Jeesuksen luokse tuotiin lapsia, niin Jeesus otti
heidät syliinsä ja pani kätensä heidän päällensä ja
siunasi heitä.
Jeesus ei käskenyt kastamaan lapsia, koska Jeesus
tiesi Raamatullisen järjestyksen, että miten ihminen
tulee Jumalan lapseksi.
Jumalan sana opettaa tunnustamaan ja hylkäämään
synnin, sitä et voi vaatia pieneltä vauvalta.
Pieni vauva syntyy kyllä syntiseksi, mutta ei sen
tähden vauvaa tarvitse kastaa. Sitten kun vauva oppi
erottamaan hyvän ja pahan ja tekee parannuksen
kuultuaan evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta,
sitten vasta hän menee Raamatulliselle kasteelle.
Lapsikasteen kannattajat luulevat pienen vauvan
joutuvan kadotukseen ja sen tähden he kastavat
vauvansa, mutta Raamatun opetuksen mukaan vain
synninharjoittajat tuomitaan kadotukseen.
Vauva kyllä pääsee kuollessaan Jumalan luokse, koska
Raamattu edellyttää niiltä parannuksen tekemistä,
jotka voivat erottaa hyvän ja pahan, eli kuullessaan
evankeliumin he voivat sen ymmärtää ja tehdä
parannuksen omassa elämässään.
Monet lapsikasteen kannattajat opettavat; jotta
pelastus on Jumalan lahja eikä ihminen voi tehdä
parannusta eikä vastaanottaa tuota lahjaa, vaan jotta
se annetaan lahjan lapsikasteessa.
Raamattu opettaa, jotta pelastus on Jumalan lahja,
joka vastaanotetaan parannuksen kautta.
Mark 1:15 ja sanoi (Jeesus): "Aika on täyttynyt, ja
Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus
ja uskokaa evankeliumi".
Apt 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne
kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin
kolmetuhatta sielua.
Joh 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka
uskovat hänen nimeensä,
Apt 17:11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan
juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin
halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko
asia niin.
2 Kor 6:1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme
teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää
turhaksi.
2 Kor 11:4 Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin
toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet,
tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette
saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette
vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.
1 Tim 1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin
vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on
tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä
olen suurin.
Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen lahja
vastaanotetaan.
Usko ei ole lihan teko, vaan Jumalan teko, mutta
Jumala antaa ihmiselle armon, jonka hän saa armosta
vastaanottaa lahjana.
Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä
vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää
turhaksi.
Parannus (metanoeoo = ajatella toisin, muuttua
mieleltään ja katua). Parannus siis tarkoittaa
katumista, joka johtaa syntiensä tunnustamiseen
Jumalan edessä. Sen jälkeen ihminen alkaa Jumalan
armosta muuttua mieleltään, kun Pyhä Henki Sanan
kautta uudistaa uskovan mielen sanan mukaiseen
elämään.
Uskova ei tule täydelliseksi tässä ajassa niin kuin
Paavalikin sanoi, vaan saamme Jumalan armosta kasvaa
kohti täydellisyyttä.
Moni kysyy; Minkä ikäisenä tulee tehdä parannus?
Ihminen saa silloin tehdä Jumalan armosta parannuksen
kun hänelle Pyhä Henki näyttää todeksi synnin,
vanhurskauden ja tuomion.
Ikää tähän ei kysytä, mutta ihmisen tulee kuitenkin
kuulla Jumalan sana sekä ymmärtää olevansa syntinen ja
tarvitsevansa pelastuksen. Sylivauva ei voi kuitenkaan
parannusta tehdä, sillä hän ei edes vielä ole oppinut
ymmärtämään omaa äidinkieltään.
Room 10:13-17 jokainen, joka huutaa avuksi Herran
nimeä, pelastuu". Mutta kuinka he huutavat avuksensa
sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa
siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat
kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi
julistaa, ellei ketään lähetetä?
Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden
jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" Mutta eivät
kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä
Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen
Kristuksen sanan kautta.
Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole
kuulleet? Näin kirjoitti Paavali. Kuulemiseen
tarvitaan ymmärrys, sillä Pyhä Henki näyttää ihmisen
ymmärrykselle todeksi synnin, vanhurskauden ja
tuomion.
Raamattu edellyttää kuulon ymmärtämistä, usko tulee
kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Pyhä
Henki sitten avaa ymmärryksen ymmärtämään synnin,
vanhurskauden ja tuomion, jotta ihminen saa
vastaanottaa armosta iankaikkisen elämän lahjan.
------------------------------------------------
Joten älä edes yritä houkutella ketään mihinkään
kirkkoon jota ei edes mainita Raamatussa ollenkaan,
vaan usko ainoastaan Jumalan Sanaa eli Raamattua.
Tekstiä on lyhennetty, että jaksaisit sen lukea.
LUTERILAINEN KIRKKO
Suomen väkiluvusta lähes 90 prosenttia on luterilaisen
kirkon jäseniä. Tässä kirjoituksessa käsittelemme
lut.kirkon oppia Raamatun opetuksen valossa.
-------------------------------------
Lut. Kirkko: Opetusta Jumalan sanasta
- Luterilaisen Maailmanliiton opillisena perustana
ovat Raamatun lisäksi Augsburgin uskontunnustus,
Lutherin Iso ja Vähä katekismus.
- Luterilaisen kirkon raamattuperiaate, jonka mukaan
Raamattu on kristillisen opin ylin ja ainoa ohje,
käsitetään usein tietyllä tavalla liian ahtaasti,
absoluuttisesti ja yksilökeskeisesti. Sillä ei ole
koskaan tarkoitettu sitä, ettei voisi ja saisi olla
olemassa raamatun käyttöä ohjaavaa kirkollista
perimätietoa ja sitä tulkitsevaa opetusvirkaa.
Luterilainen kirkko sanoo kirkkonsa opin perustuvan
Raamattuun, mutta kuitenkin lut. kirkko tulkitsee
oppinsa lut. kirkon tunnustuskirjoilla, Lutherin
katekismuksella sekä kirkollisella perimätiedolla.
Jumalan sanan yksinään tulee olla uskon ja opin ainoa
luotettava tulkitsija. Uskova ei tarvitse muita
tulkitsijoita Raamatun rinnalle.
Joh 7:38 Joka uskoo minuun (Jeesukseen), , niinkuin
Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän
veden virrat." (alkutekstin mukainen sanajärjestys)
2 Tim 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet
pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut
viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on
Kristuksessa Jeesuksessa.
Raamattu ei tunne käsitettä kirkollinen perimätieto
eikä opeta mitään siitä. Uskovan opillisena perustana
on Raamatun opetuksen mukaan vain ja ainoastaan
Raamattu eli Jumalan sana.
---------------------------------------------
PS: Tästä välistä poistin jo tänne laittamani kaste
kirjoituksen ja poistin tästä myös ehtoollista
käsittelevän kohdan.
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Lut. kirkko: Kirkkolaki ja kirkkokäsikirja
- Kirkkolaki määrää, että kirkolliset toimitukset on
suoritettava kirkkomme käsikirjan
mukaisesti…Toimituksen suorittaja ei saa kirkkolain
106§:n mukaan poiketa olennaisesti kirkkokäsikirjasta.
- Kirkkolaissa ja järjestyksessä on perussäännökset
kirkon jumalanpalveluselämästä.
- Kirkkokäsikirja on…seurakunnan yhteisen
jumalanpalveluksen käsikirja eli seurakunnan
hengellinen käsikirja.
- Kirkkokäsikirjan asema ja merkitys kirkon
jumalanpalveluselämässä on kiistaton.
Kirkkolaki ja kirkkokäsikirja ovat Raamatulliselle
uskolle vieraita ja tuntemattomia käsitteitä.
-----------------------------------------------
Lut. kirkko: Neitsyt Maria
- Marialla on luterilaisuudenkin mukaan esirukoilijan
asema: Maria rukoilee lakkaamatta kirkon puolesta.
Luterilainen tiedotuskeskus vahvistaa Marian olevan
kirkon esirukoilija tämän päivän luterilaisuudessa.
Raamatussa ei ole sellaista opetusta, että Maria
rukoilee lakkaamatta seurakunnan puolesta. Raamatusta
löytyy kyllä sellainen opetus, että Jeesus rukoilee
lakkaamatta seurakuntansa puolesta.
----------------------------------------------
Lur. kirkko: Luterilaisen kirkon seurakunta käsitys
- Luterilaisuudelle…on vapaakirkollinen pyhien
seurakunnan tavoittelu täysin vierasta sekä sen
nojalla, että vehnän ja valhevehnän on annettava
kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti, että rakkauden
vaatimuksesta…
- Kirkkoon kuuluu sekä oikeita, että vääriä jäseniä;
kirkko on sekoittunut ruumis.
- Kirkon pyhyyttä ei turhenna sen piirissä –
ulkonaisessa kirkossa – oleva epäuskoisten joukko,
sillä nämähän eivät kuulu todelliseen kirkkoon.
Luterilainen kirkko on todella sekoittunut ruumis,
koska se on sekoittanut valheen ja totuuden keskenään.
Raamatun opetus on vesiselvä ettei Jumalan
seurakuntaan kuulu muita kuin Häneen uskovia.
Apt 2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan
suosiossa. Ja Herra lisäsi seurakunnan yhteyteen joka
päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. (alkukielen
mukainen käännös)
Raamatun opetuksen mukaan uskoon tullaan Jumalan sanan
kuulemisen kautta. Jeesus itse myös sanoi: Tehkää
parannus ja uskokaa evankeliumi.” Näin Jumalan
seurakuntaan eivät kuulu muut kuin uskoontulleet,
jumalattomat eivät kuulu Jumalan seurakuntaan.
Eph 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte
kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin,
uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen
sinetti,
Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan
valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja
uskokaa evankeliumi"
----------------------------------------------
Lut. kirkko: Piispojen lausuntoja
Piispa Wille Riekkinen; ”Toivon, että homot ja lesbot
voisivat osallistua kirkon työhön jäseninä, tekijöinä
ja päättäjinäkin.” Karjalainen, 14. 2 2002, s. 9
Piispa Juha Pihkala: ”Minusta olisi parempi, jos homot
ja lesbot toteuttaisivat seksuaalista taipumustaan
pysyvässä parisuhteessa.” Etelä-Suomen Sanomat,
6.2.1999
Raamattu:
1 Kor 6:9: Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä
Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät
huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei
avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat
eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. Ja
tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette
vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette
vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
Tekstissä esiintyvä sana miehimykset on kreik.
arsenokoiteen - arsenokoites = homoseksuaali. Jumalan
sana opettaa selvästi, että homoseksuaalisuus on
synti, jonka harjoittajat eivät peri Jumalan
valtakuntaa elleivät tule uskoon ja tee parannusta
synnistään eli luopuvat homoseksuaalisuudestaan.
Piispojen lausunnot ovat pahassa ristiriidassa Jumalan
sanan kanssa. Kirkon kanta homoseksuaalisuuden syntiin
on järkyttävä.
----------------------------------------------
Lut. kirkko: Luterilaisen kirkon juuret
- Olemme aina erityissuhteessa roomalaiskatoliseen
kirkkoon, joka on – tahdoimme tai emme – meille
eräänlainen äiti-kirkko.
- Kirkkomme juuret ovat läntisessä kristikunnassa
roomalaiskatolisuudessa.
- Augsburgin tunnustuksen alkuosa (artiklat 1-21)
esittää luterilaisen opin summan osoitukseksi, ettei
siinä voi nähdä olevan mitään, joka olisi vastoin
Raamattua tai katolista kirkkoa tai roomalaista
kirkkoa.
Luterilaisuuden juuret ovat katolisuudessa ja
katolisuuden juuret ovat pakanauskonnoissa. Jokaisen
joka rakastaa enemmän Jumalaa kuin ihmistä on tehtävä
oikea johtopäätös luterilaisen kirkon virallisesta
opista, ettei se ole Raamatun evankeliumia.
Toki sekin on totta, että luterilaisessa kirkossa on
uudestisyntyneitä Jeesukseen Kristukseen uskovia,
joita rakastan sisarina ja veljinäni, mutta en
kuitenkaan voi vaieta lut. kirkon selkeistä ja monista
epäraamatullisista aineksista.
Jokaisen uskovan tulee kuulua seurakuntaan, joka on
Jumalan seurakunta eikä ihmisten rakentama
uskonnollinen-instituutio. Luterilaisen kirkon
virallinen oppi on siis aika tavalla epäraamatullinen.
Sen tähden jokaisen Jeesusta rakastavan tulisi kuulua
Raamatulliseen seurakuntaan. Tämän kirjoituksen
tarkoitus on rakastaa Jumalan sanan totuutta sekä
Jumalaa.
Yksi kaste
Suomessakin olevaan luterilaiseen kirkkoon voi myös
liittyä ilman uskoontuloa ja silloinkin hänet
"kastetaan". Mutta lähetyskentillä kun ihminen tulee
uskoon, niin hänet kastetaan uskoon tulonsa
perusteella. Sekä sitten luterilainen kirkko "kastaa"
kaikkien kirkkonsa jäsenten sylivauvat.
Raamattu puhuu yhdestä kasteesta, joka Raamatun
opetuksen mukaan otettiin uskoon tulemisen
seurauksena. Lut. lirkko kuitenkin toimittaa "kasteen"
kolmella eri perusteella; eli uskoon tulon myötä,
kirkkoon liittymisen myötä sekä kirkon jäsenen
sylivauva "kastetaan".
Raamattu puhuu, että on yksi usko, yksi kaste.
Raamattu ei muuten opeta mitään lapsikasteesta tai
aikuisten kasteesta, vaan siitä vesikasteesta, jonka
uskoontulleet saivat sekä vastaanottivat, uskoon
tulonsa seurauksena Jumalan armosta.
--------------------------------------------
Tutki rukoillen Raamattua, niin ymmärrät
kasteasiankin.Olen kyllä Raamattuni lukenut.
Lapset saivat tulla. Heidät siunattiin.
En ole tässä tuomari. Luuk 12:47-48.
Asia oli minullekin joskus vaikea kun asia tutkin.
Koen helpotuksen kun otin uskonkasteen, ja sain asian pois mieltä vaivaamasta.
Minä luen Raamatusta Jeesusken sanat: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu."
Jeesuksen oma esimerkki ja sanat ovat aina turvallinen seurata.
Olen havainnut erilaisissa uskonkysymyksissä, että monet ovat mestareita vesittämään, sepittämään ja etsimään puolustusta.
Luukkaan sanat ovat hyvät. Niitä minä seuraan uskonkysymyksissä suhteessa muihin Raamatun tutkijoihin.
Minä en ole tuo kertomuksen isäntä.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Siunausta
jari- Voitto ramu
MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
-Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemaan ( Rm 6:3)
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5)
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12)
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen
Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa
päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi,
tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen
morsiameksi (Ef 5:26- 27)
- Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan,
koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11)
- Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
omastatunnosta (Hb 10:22)
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä,
ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän
kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
- Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on
Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)
--
Mikä noista on sellainen joka ei kuulu lapselle ja jota Jumala ei halua lapselle tehdä/antaa - Jatka tuosta
Voitto ramu kirjoitti:
MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
-Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemaan ( Rm 6:3)
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5)
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12)
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen
Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa
päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi,
tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen
morsiameksi (Ef 5:26- 27)
- Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan,
koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11)
- Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
omastatunnosta (Hb 10:22)
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä,
ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän
kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
- Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on
Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)
--
Mikä noista on sellainen joka ei kuulu lapselle ja jota Jumala ei halua lapselle tehdä/antaaTässä alkajaiseksi:
Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) (mitä syntiä se lapsi on tehnyt?)
Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
omastatunnosta (Hb 10:22)
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12) ja "Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne " (niinkuin kohta kuuluu vauvoillekin?)
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
Jne Voitto Ramu, HERÄÄÄ JO HERÄÄ JO.......
Jarlau sanoi :
Sylivauvojen ja hiukan vanhempienkin lasten kohdalla on lisäksi mielenkiintoinen asia että sen ajan roomalais-kreikkalaisen kulttuurin tapojen mukaan perhekuntiin luettiin juridisesti vain oikeustoimikelpoiset henkilöt.
___________
Voisitko antaa linkin tuohon tietoon tarvitsisin omassa arkistossani
tuon tiedon alkuperää???- lasten on taivasten
Misään kohtaa Raamatussa ei käy ilmi, etä ymmärtämättömiä pikkulapsia olisi kastettu ja että noissa perhekunnissa oli pikkulapsia. kaikki perustuu vian oletukselle. Jos tarkastellaan asiaa niin Raamatun muu teologia vahvistaa näkökantaa, että ymmärtämätön lapsi ei taqrvitse vesikastetta vaan siunaus riittää. Jeesus siunasi lapsia, ei kastanut heitä. lapset ovat viattomuudesssaan kelvollisi Jumalalle.
Suurin osa uudestisyntynyttä ristikuntaa ymmärtää tämän totuuden. kaikki karismaatiset ja kasvat seurakunnat eivät aksta lapsia. laitos- ja valtionkirkot: katolilasiet, luterilaiset ja ortodoksit tekevät näitä muodollisa kirkonjäseniä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3127272Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81213Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009