Hermopinne alaselässä

Pinteessä

Hei,

Kävin alaselän magneettikuvassa ja sieltä selvisi, että alaselässä vasemmalla on hermopinne.

Vasenta jalkaa on hankala saada suoraksi, aamuisin kävelykin on hankalaa ja alaselkä on aika jumissa.
Päivän mittaa olo kuitenkin helpottuu. Hoitona tälle on lääkärin mukaan fysioterapia ja jos se ei auta niin leikkaus. Ja seuraavaksi olenkin matkalla fysioteripiaan, sinne on kuitenkin vielä muutama päivä aikaa ja haluaisinkin tietoa alan ihmisiltä tai/ja kokemusta omaavilta.

Millaisella hoidolla tälläisiä vaivoja yleensä hoidetaan?
Toimiiko fysioterapia?
Kuinka usein joudutaan leikkaukseen?
Oletko ollut samassa tilanteessa, miten pääsit kivusta eroon?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

10

28197

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja pinteestä

Jos olet vielä nuori ja lihaksesi kimmoisat ja notkeat pääset kyllä tilasta eroon kun toimit annettujen ohjeiden mukaan.
      Keski-ikäinenkin selviää vielä tosin voi mennä vähän enemmän aikaa.
      Vastaisuuden varalta kannattaa tulevaisuudessa välttää turhaa rehkimistä, mutta toisaalta pitää hyvää lihaskuntoa yllä erityisesti vatsalihakia on hyvä harjoittaa kuitenkin koko ajan kehoaan 'kuunnellen'. Voin puhua vain omasta kokemuksesta mutta selkäkipu ja nimenomaan pinnetila on yksi tyypillisimpiä istumatyötä tekevien sairauksista. Istuminen ei oikeastaan ole mikään luonteva asento edes tälle ergonomisesti vähän vajavaiselle kehollemme.
      Omien selkäkipujeni estämisessä yksi tärkeimpiä asioita on usein tapahtuva pieni liikunta, missään nimessä ei pitkiä sessioita sätissä tai muutenkaan koneen äärllä vaan välillä kävely lenkki vaikkapa eteisessä ja takaisin venyttelyä ja rentoutusta.
      Sitäpä ei äkkiä huomaakkaan kuinka paikat ovat jatkuvassa jännitystilassa kun kirjoittaa kovalla innolla jostain asiasta josta on kiinnostunut...

• Pinteessä

Nuoreksi kai voin itseni sanoa kun alle 30v olen.
        Ja istumatyötä tosiaan teen, joten taitaa olla monelle muullekkin tuttu tilanne.

Eiköhän tämä tästä vielä iloksi muutu kun huolehtii itsestä jatkossa paremmin.

Kiitos vastauksesta!

• hoidettu

Fysioterapiasta voi olla hiukan apua. Mutta ei sillä vaivoja poisteta, vain lievitetään.

Kannattaisi kokeilla jäsenkorjausta, ainaki ennen sitä leikkausta!!!

Tuohon ei leikkaukset auta vaan se täytyy korjata:
      http://www.kristittylaakari.fi/LANTIO.htm

• KTH

Annoitpa hyödyllisen linkin. Parikymmentä vuotta sitten astuin "tyhjään" sileällä lattialla kun en huomannut siinä olevaa porrasta alaspäin. Kipu on piileskellyt vyötäröalueella näihin päiviin. Nyt on oireiden paheneminen ajankohtainen. Hyvä edes tietää mistä on kysymys.

• edi

Onko se hermo puristuksissa välilevyn pullistuman takia vai esim. hermojuuren tuloaukon ahtaudesta johtuva vai nikamalukon vuoksi, jatkot riippuu siitä! Jos välilevy pullistelee niin konservatiivisesti jumppaamalla pitää ensin kuukausia kokeilla, ja sitten vasta kannattaa edes miettiä leikkausta. Jos ahtaat hermoaukot niin pahempi juttu ja selkä kulunut jo, luonto jäykistää kuluneen selän ja sitten kivut voi lievittyä, mutta niiden kanssa voi joutua elämään kuitenkin, ohjeita selän käyttöön hakemaan että säästät selkääsi! Jos nikamalukko, niin kiropraktikko, naprapaatti tai taitava OMT-fysioterapeutti voi sen hetikin aukaista.

• hoidettu

Mulla ei ainakaan kiropraktikko tai naprapaatti osannu muta ku avata lukot. Mut nehän meni luonnollisesti muutamassa päivässä uudestaan lukkoon. Nuohan ei osaa muuta ku avata lukkoja. Eivät osaa korjata sitä, miksi ne menee lukkoon!

Ens viikolla meen testaamaan tuota OMT-juttua. Oon jonottanu jo pari kuukautta sinne...

Katsotaan osaavatko mitään. Toistaiseks mun hoitorankingissa on ykkösenä jäsenkorjaajat!

• edi
        hoidettu kirjoitti:

Mulla ei ainakaan kiropraktikko tai naprapaatti osannu muta ku avata lukot. Mut nehän meni luonnollisesti muutamassa päivässä uudestaan lukkoon. Nuohan ei osaa muuta ku avata lukkoja. Eivät osaa korjata sitä, miksi ne menee lukkoon!

Ens viikolla meen testaamaan tuota OMT-juttua. Oon jonottanu jo pari kuukautta sinne...

Katsotaan osaavatko mitään. Toistaiseks mun hoitorankingissa on ykkösenä jäsenkorjaajat!

aivan...pelkkä lukkojen aukaisu on yleensä vain hetkellinen apu, siihen lisäksi pitäisi saada myös ohjeita miten pitää tilanne jatkossakin auki, eli omien jumppien ohjaaminen jää pois noilta naprapaateilt ja kiropraktikoilta, mut ehkä se OMT-fysioterapeutti antaa neuvoja omahoitoon, tai sitä kannattaa ainakin kysyä...
        ja jäsenkorjaajat ovat ihan samanlaisia, lukkojahan nekin aukovat vaikka pehmeämmin tekniikoin, mut eipäs nekään anna ohjeita omahoitoon...
        niin...hyvien omahoito-ohjeiden saaminen on vaikeaa... ):

• hoidettu
        edi kirjoitti:

aivan...pelkkä lukkojen aukaisu on yleensä vain hetkellinen apu, siihen lisäksi pitäisi saada myös ohjeita miten pitää tilanne jatkossakin auki, eli omien jumppien ohjaaminen jää pois noilta naprapaateilt ja kiropraktikoilta, mut ehkä se OMT-fysioterapeutti antaa neuvoja omahoitoon, tai sitä kannattaa ainakin kysyä...
        ja jäsenkorjaajat ovat ihan samanlaisia, lukkojahan nekin aukovat vaikka pehmeämmin tekniikoin, mut eipäs nekään anna ohjeita omahoitoon...
        niin...hyvien omahoito-ohjeiden saaminen on vaikeaa... ):

"ja jäsenkorjaajat ovat ihan samanlaisia, lukkojahan nekin aukovat vaikka pehmeämmin tekniikoin,"

Mulla tuo ei kyl pidä paikkansa! Eka jäsenkorjaaja avas lukot kuten muutkin, eli rusauttamalla. Jälkimmäinen jäsenkorjaaja avas lukot, ilman rusauttelua, sillai pehmeästi.

" mut eipäs nekään anna ohjeita omahoitoon...
        niin...hyvien omahoito-ohjeiden saaminen on vaikeaa... ):"

Kyllä mun jäsenkorjaajani antoi tarkat ohjeet itsehoidolle tuon lantion korjauksen jälkeen.

Onhan ne lekuritki erilaisia kuten kai jäsenkorjaajatkin. Toiset on parempia ku toiset!

• Kirurgi

Luulisin kirurgin osaavan auttaa leikkauksella.Anna selkärankakirurgin tehdä päätös ja tutkimus.Selvittää selkäkohtaisesti ongelman.Minulla auttoi ja särky hävisi.Kirurgit ovat joko erikoistuneet selkään ja neurokirurgeihin.Minut leikkasi jälkimmäinen.Nykytekniikka on aivantoisentason leikkauksia entiseen verrattuna tekniikka edennyt huimasti.Minut leikattiin mikrokirurgisesti.

• Syöpä

Makasin 5 vuorokautta selälläni paksunsuolen leikkauksen jälkeen. Sen jälkeen on vasemman jalan oikaisu ja koukistaminen ollut tuskallista. Sesominen ja kävely aiheuttaa vain lievää kipua. Lannerangan pinne?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe