Polven tuska..

xXxSpace

ei kenelläkään sattuisi olemaan samanlaista kokemusta kuin minulla?

Muistaakseni reilu kaksi vuotta sitten polveni alkoi reistailla.aluksi ajattelin että eihän siinä mitään kummoista varmaan ole..mutta se pistävä kipu kun polvi oli koukussa(esim bussissa istuessa)alkoi mennä sieto rajan ulkopuolella.Kipu lakkasi kun suoristin jalan.Mutta hiemankin pitemmän ajan koukussa ollessa kipeytyy uudestaan ja suoristaminen alkoi myös sattua niin että irvistys pääsi

Kaksi talvea sitten ennen hiihtolomia kävin sitten lääkärissä(oman paikkakunnan arvauskeskuksessa)lääkäri totesi ettei siinä mitään vikaa olisi.mutta laittoi kuitenkin lähetteen röntgeniin..tuloksetta..

Kävin sitten päivystyksessä jokusen päivän päästä tuloksien jälkeen niin tätipä päätti pistää kortisonia vähän polveen.Nyt kahden vuoden päästä vaiva ilmeni jälleen.

Lääkäri kyllä sanoi silloin että kortisoni ei poista vaivaa kokonaan,mutta en uskonut sen tulevan pahempana takaisin.

polvi on ollut nyt kolme päivää kipeä.Yleensä se ilmaantuu polven ollessa koukussa n. 80-90 asteen kulmassa,sitten rappusia tai jyrkkää mäkeä kävellessä.Yleensä kun päkiöillä rappusia noustaan niin tuntuu pistävältä ja välillä vihlovalta.

Tänään juuri ennen kun aloin tätä kirjoittaa piti napata polvesta kiinni kun tuntui menevän kunnolla jumiin,joka sitten toistui toisen kerran hetken päästä..

Jos jollain on samoja kokemuksia niin olisin kiitollinen vastauksista ja neuvoista,sekä mahdollisesti lääkäriin menosta.

18

26860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meneekö metsään?!

Veikkaisin että sinulla on polvissa nivelrikko. Löydät netistä lisätietoa hakusanalla nivelrikko tai artroosi.
      Mulla on pahat kulumat molemmissa polvissa ja vaikka sanotaan että ko. sairaus on vanhojen ja ylipainoisten sairaus ei se kuitenkaan täysin pidä paikkaansa. Itse olen sairastanut komekymppisestä.. Lääkityksenä minulla on Arthryl-jauhe ei mitään tulehduskipulääkkeitä sillä kipu oikeastaan tunnen vain kävellessäni ylämäkeä tai noustessani johonkin. Rutiseeko polves? laita käsi polvilumpion päälle jos ääntä ei suoranaisesti kuulu, vielä.
      Tärkeää on hoitaa polven tukilihakset hyvään kuntoon.
      Tuntuuko kipu pistävänä suunnilleen polvilumpion alla?? vai heti polvilumpion alapuolelta viistosti ylös?
      Sinuna menisin nyt ortopedin tai fysiatrin vastaanotolle. Vaiva ei ainakaan itsestään parane. Jos rtg-kuvia ei ole otettu oikein tai lääkäri on ns. yleislääkäri ei hän välttämättä "osaa! katsoa oikeita asioita.

Polvessa voi esim. olla karvottumaa jotka aiheuttavat epämukavuutta ja ne on helppo poistaa ns. sheivaamalla päiväkirurgisena toimenpiteenä.
      Ai niin itse olen kehittänyt etunoja-asennon rappusia varten. Eli paino mahdollisimman eteen ja rappuset noustaan enmmän takareisien ja pakaroiden avulle... (näitä omia kehitelmiä on paljon...)

Kerrohan sitten miten kävi.
      tsemppiä.

• xXxSpace

vanhojen ja ylipainoisten ongelma..niin pisti hieman naurattaen koska itse täytän ensi kuussa tuon 19v.Että olisihan se hienoa saada jotain vastausta polven kipuihin.

Polvi ei sinänsä rutise,mutta naksuu ja paukkuu välillä.Ja kipu tuntuu välillä alapuolella ja sitten oikealla sivulla(polvi on siis oikeanpuoleinen)

Olen joskus epäillyt rasitusvammaa (14 vuoden laskettelun myötä)mutta en kyllä enään oikein usko siihen teoriaan..

Polvi puutuu välillä todella ilkeästi ja yleensä sitä tosiaan saa heilutella vähän väliä ettei satu.

Kerron sitten kun saan jossain vaiheessa aikaiseksi mennä tutkituttaan mikä diagnoosi syntyi..=)

• Milla

ihan oman kokemuksen pohjalta kierukka vauriota. mistä kohtaa pistää? Itsellä oli särkyä ja "naula" pisti tosta sisäsivusta suurinpiirtein keskeltä. piikki oli kova, välillä luulin et nyt lähtee lumpio irti. mut kiinni se pysyi. kierukka oli itsellä osittain revennyt, hoitui päivä kirrassa tähärillä ja keppejä käytin kaks päivää ja urheilun pariin palasin viikon tähäristä.
      TOsin polvi ongelmat eivät tuohon loppuneet, mutta eipähän se paska enään pistä, nyt ´se särkee vain 24/7. kiitos harrastukseni ja huonon tuurin.

• edi

polvilumpion nivelrusto kulunut...

• xXxSpace

selviää torstaina tai ainakin osa siitä kun sain tilattua ajan yksityiselle.

Kerron sitten miten kävi ja minne toimitti jos toimitti jatkotutkimuksiin=)

• rustopehmentymä

eli chondromalacia patellae voisi hyvinkin olla syynä oireisiin. Tuskin ikäiselläsi vielä varsinaista kulumaa on.

Pääosin hoito on kuntouttamista ja ohjeita saanet ortopedilta ja fysioterapeutilta.

• hoidettu

Mulla polvikipu tuli polven alapuolelle sääriluun yläosaan. Harvemmin polven "sisälle", mut sitäki joskus. Polvi meni joskus "lukkoon".

Nyt ei sitä ole pariin kuukauteen ollu. Liekö jäsenkorjaajan aikaansaannosta, kun lantioni korjattiin suoraksi.

Kannattaa kokeilla kerran, ainaki ennen mitään leikkauksia!

• xXxSpace

Mulla ei oo koskaan todettu et olis ollu mikään paikka vinossa yms.mut ainakin itelläni on suurin syy tähän ongelmaan varmaan tuo laskettelu harrastus jota oon niin paljon tehny jo ja en oo mikään tavallisen rinteen tallaaja.Ja kuitenkin oon vielä harrastanut liikuntaakin että voihan siellä olla jotain kierukassa vikaa.

Torstaina se selviää minne joutuu kun kirurgilla menee käymään.Ja yksityinen vielä että ei ole mikään arvauskeskus tyyliin.

• antsku

Mulle taas tuli mieleen plica (=purjemainen nivelpoimu) vaiva tai just toi nivelkierukka josta on puhuttu jo aiemmin.
      Itselläni on ollut vähän samantyyppisiä ongelmia polven suhteen ja tähystyksessä poistettiin juuri tuo kyseinen plica.

• ratkeaa

mikä oli vikana.

• xXxSpace

dodii..lääkäri epäili juurikin kierukkaa,mutta toinen mahdollisuus on et siinä on purjemainen nivelpoimu.

Huomenna saan tietää magneettikuvausten tulokset.

POlvi oli väljä ainakin.

• nivelpoimu
        xXxSpace kirjoitti:

dodii..lääkäri epäili juurikin kierukkaa,mutta toinen mahdollisuus on et siinä on purjemainen nivelpoimu.

Huomenna saan tietää magneettikuvausten tulokset.

POlvi oli väljä ainakin.

yritin etsiä netistä mutta ei löydy...
        ja mikä on purjemainen nivelpoimu..
        nimimerkillä vikaa polvissa

• xXxSpace
        nivelpoimu kirjoitti:

yritin etsiä netistä mutta ei löydy...
        ja mikä on purjemainen nivelpoimu..
        nimimerkillä vikaa polvissa

Purjemainen nivelpoimu on polvessa oleva nivel joka on paksuuntunut ja polven ollessa suorassa ei aiheuta minkäänlaista kipua,mutta koukistuessa nivel kiristyy(koska on paksuuntunut)ja aiheuttaa kipua.

Kyseinen ongelma on kuulemma hoidettavissa tähystämällä. Näin ainakin itse sen ymmärsin kun lääkäri sitä selitti..

• Milla

ihan uteliaisuuttani utelen :)

• xXxSpace

Kävin viime perjantaina hakemassa kuvat yksityiseltä,ja vein ne eilen terveyskeskukseen katottaviks..tän viikon kuluessa pitäis tulla tietoa jatkotoimenpiteistä..

Mutta näin alustavia on että olen satuttanut polven ilmeisesti joskus lautaillessa tai laskettalussa niin että ulkosyrjä on mahdollisesti murtunut ja päästää jotain nesteitä polveen.Tai toinen vaihtoehto on että se olisi revähtäny/revennyt?en nyt muista aivan varmaksi mitä se täti totes siitä lausunnosta.

Ite en oikein onnistunu suomentaan sitä lausuntoo kun se oli täynnä jotain latinaa=)

• joooooooooooooooooooo

Minulla on ollut ihan samoja oireita kuin sinulla. ne alkoivat n. 2 vuotta sitten. se laikattiin vähän yli vuosi sitten ja kipu pysyi poissa lähes vuoden . siitä poistettiin NIVELPOIMUTUS tähystyksessä. nyt kun on vuosi kulunut niin kivut ovat palanneet. portaissa kävely sattuu jumalattomasti ja istuessa se kipeytyy myös. sunkin kannattas päästä leikkakseen. pyydä lähete kirurgille.

• jooseppiiii

mulls oli ihan samanlaista 2 vuotta ja todettiin nivelreuma :/

• Anonyymi

Jos jollain on edelleen moista, kannattaa ne kaikki reisilihakset avata esim rullailemalla (oikein), itsellä kipeytyy harvoin enää kun säännööllisesti lihashuoltoa tekee. Eli kireät reisilihakset itsellä aiheuttajana, pitkään kesti ennenkuin kävi ilmi, mutta poissa on pysynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe