Asia alkoi kiinnostaa tuossa keväällä, kun minulle selvisi, että käytetystä tuontivaunusta ei tarvii maksaa mitään veroja!
Ostin Etelä-Saksasta FENDT 620 vaunun samalla reissulla kun autonkin.
Vaunu on valmistettu -95 ja vasta nyt rekisteröity minun toimestani ensimmäisen kerran liikenteseen.
Maahantuontikatsastus sujui ihan mallikkaasti. Jäi puuttumaan vain kaksi paperia, suomalainen tarkastustodistus sähköistä ja kaasulaitteista.
Se vaatikin jo sitten lämppärin modifioinnin ja jääkaapin vaihdon. Vaunu on valmistettu 50 mba:n paineella toimivaksi. Kun sen pitää olla 30 mba. Vaunu on nyt valtuutetulla pajalla muutostöissä ja kun saan kyseiset todistukset käteeni. Niin niiden kanssa taas katsastajan puheille hakemaan rekisteriote ja peltikilpi.
Aika mielenkiintoinen projekti, saa nyt nähdä miten vaunun kanssa pärjätään jatkossa.
Hintaero on kuitenkin sitä luokkaa, että houkutus oli suuri kokeilla tätä vaihtoehtoa.
Käytetty vaunu Saksasta
30
6253
Vastaukset
- kiinnostaa
Mitäs kaikki muutokset sitten katsastuksineen tulee maksamaan? On itselläkin ajautuksena joskus käydä siellä Saksanmaalla samoilla kaupoilla.
- Kra
Rekisteröinti Saksassa ja viiden päivän kilvillä sisältyi kauppahintaan, mutta erikseen se olis ollut jotain 100,- Euron luokkaa.
Vaunun laivapaikka Rostokista Hankoon oli 270,- Euroo Superfast:lla. Laivamatka kestää 21 tuntia, lähtö klo 21....Hangossa klo 18. Auton laivapaikka oli jotain päälle 100,- Euroo. Ja hyttipaikat kahdelle (4-hengen hytissä) 100,- luokkaa/per lärvi. Kansipaikka (lepotuolissa) ei maksa erikseen mitään.
Laivassa on aina mukana "vanhoja konkareita" jotka mielellään neuvovat tullipapereiden täytössä aloittelijaa. Lomakkeita saa laivan info:sta. Sujuu asiat tullissa joustavasti kun on valmiiksi täytetyt parerit kädessä. Kirjoittamaton sopimus on, että kuka suomalainen tuleekaan laivasta ekana tulliin, niin ottaa sopivan määrän niitä jonotuslappuja käteensä ja jakaa sitten seuraaville maanmiehilleen. Sillä saattaa jouduttaa kaverin asiointia tunnin parikin. Venäläiset tekevät ihan saman tempun ja heillä tullimuodollisuudet kestävät yleensä pitkään.
Tullissa (Hangossa) jotain 20,- Euroo tarrakilpi jolla saa siirtää vaunun Suomessa sovittua reittiä tullikatsastusasemalle. Tullikatsastus on aloitettava viiden päivän sisällä tullauksesta.
Tarrakilpiin sisältyy vain pakollinen liikennevakuutus. Jos haluaa kaskon se pitää sopia erikseen oman vakuutusyhtiön kanssa etukäteen.
Muutostyöt tulee maksamaan jotain 1000,- Euron luokkaa(?) En ole vielä saanut laskua.
Vaunusta puuttui sammutin ja varoituskolmio, ne piti erikseen hankkia. Motonetistä jotain 50,- Egee yhteensä.
Saksalaiset eivät ilmeisesti pidä vaunuissaan ollenkaan erillistä 12V akkua. Reissussa ottavat sähkön autosta ja muulloin seinästä (230 v). Saas nyt näkee jos pärjään ilman erillistä akkua, niin en sitä rakenna vaunuun ollenkaan.
Rekisteröintikatsastus Suomessa jotain 160,- Euroo. Ilmeisesti se peltikilpi vielä maksaa myös jotain.
Niin ja se vaunun hinta? Sen voi jokainen katsoa itse netistä!
www.mobile.de - Kra
Ostosreissu sisältyi lomasuunnitelmiin, eli paikalliset seikkailut eivät sisälly laskelmaan.
Maksupuoli sujuu parhaiten käteisellä, mikään kortti tai paperi ei Saksassa kelpaa maksuvälineeksi nykyään isommissa kaupoissa.
Tästä voidaan kiittää 11.9. tapahtumia sekä turkkilaisia, jotka ovat sekoittaneet saksalaisten maksuliikenteen pahemman kerran. - Vaunu
Kra kirjoitti:
Rekisteröinti Saksassa ja viiden päivän kilvillä sisältyi kauppahintaan, mutta erikseen se olis ollut jotain 100,- Euron luokkaa.
Vaunun laivapaikka Rostokista Hankoon oli 270,- Euroo Superfast:lla. Laivamatka kestää 21 tuntia, lähtö klo 21....Hangossa klo 18. Auton laivapaikka oli jotain päälle 100,- Euroo. Ja hyttipaikat kahdelle (4-hengen hytissä) 100,- luokkaa/per lärvi. Kansipaikka (lepotuolissa) ei maksa erikseen mitään.
Laivassa on aina mukana "vanhoja konkareita" jotka mielellään neuvovat tullipapereiden täytössä aloittelijaa. Lomakkeita saa laivan info:sta. Sujuu asiat tullissa joustavasti kun on valmiiksi täytetyt parerit kädessä. Kirjoittamaton sopimus on, että kuka suomalainen tuleekaan laivasta ekana tulliin, niin ottaa sopivan määrän niitä jonotuslappuja käteensä ja jakaa sitten seuraaville maanmiehilleen. Sillä saattaa jouduttaa kaverin asiointia tunnin parikin. Venäläiset tekevät ihan saman tempun ja heillä tullimuodollisuudet kestävät yleensä pitkään.
Tullissa (Hangossa) jotain 20,- Euroo tarrakilpi jolla saa siirtää vaunun Suomessa sovittua reittiä tullikatsastusasemalle. Tullikatsastus on aloitettava viiden päivän sisällä tullauksesta.
Tarrakilpiin sisältyy vain pakollinen liikennevakuutus. Jos haluaa kaskon se pitää sopia erikseen oman vakuutusyhtiön kanssa etukäteen.
Muutostyöt tulee maksamaan jotain 1000,- Euron luokkaa(?) En ole vielä saanut laskua.
Vaunusta puuttui sammutin ja varoituskolmio, ne piti erikseen hankkia. Motonetistä jotain 50,- Egee yhteensä.
Saksalaiset eivät ilmeisesti pidä vaunuissaan ollenkaan erillistä 12V akkua. Reissussa ottavat sähkön autosta ja muulloin seinästä (230 v). Saas nyt näkee jos pärjään ilman erillistä akkua, niin en sitä rakenna vaunuun ollenkaan.
Rekisteröintikatsastus Suomessa jotain 160,- Euroo. Ilmeisesti se peltikilpi vielä maksaa myös jotain.
Niin ja se vaunun hinta? Sen voi jokainen katsoa itse netistä!
www.mobile.deOstakaa vuosimallia -97 tai uudempi vaunu tai auto. Tuolloin Saksassakin siiryttiin 30 mb:n kaasujärjestelmään, säästytte hintavilta muutostöiltä.
Muutoinkin kannattaisi, oli kyseessä mikä tahansa asia, hiukan etukäteen kuluttaa hiukan aikaa ko. asiaa koskevaan taustatyöhön. Taustatyöhön käytetty aika on yleensä hyvin arvokasta, nimenomaan oman itsensä kannalta. Mikä parasta, säästetty raha on verovapaata, tosin ei kerrytä eläkekertymää.
- Kra
Maahantuojaliikkeen ammattilainen kertoi, että vuodesta 1998 lähtien Saksassa on alettu käyttämään samaa standardia kuin Suomessakin eli 30 mba:n paineella toimivia laitteita.
Eli jos olet ostamassa käytettyä, niin varmista tyyppikilvistä, että ovat meillä hyväksyttyä mallia. Säästyt muutostöiltä, joihin itse nyt jouduin kun en ottanut asiasta selvää etukäteen.
Tietysti jos et rekisteröi vaunua Suomeen, niin se on sitten ihan eri juttu!- Kiinnostaa
Miten suuri työ ja kustannuserä on tuo 50/30 mba muutostyö? Mitä siinä tehdään? Vaihdetaan jonkinsortin paineenalennusventtiili? Ei kai sellainen osana niin kovin kallis voi olla?
- myös !
Kiinnostaa kirjoitti:
Miten suuri työ ja kustannuserä on tuo 50/30 mba muutostyö? Mitä siinä tehdään? Vaihdetaan jonkinsortin paineenalennusventtiili? Ei kai sellainen osana niin kovin kallis voi olla?
Sitähän tehtiin matkailuautojen kanssa, kumma kyllä, vaikka vaadittiin todistuskin hyväksytyltä kaasuliikkeeltä. Sitä kutsutaan huijaukseksi jos vaihtaa pelkän paineenalennusventtiilin, voi joutua ainakin korvaamaan muutostyöt seuraavalle omistajalle.
Siis myös kaikkien kaasulaitteiden polttimet on vaihdettava 30 mBariin. Jääkaapin valmistaja taas ei anna sitä tehdä laillisesti, joten koko jääkaappi on vaihdettava oikeapaineiseen.
Käytännössä tuo jääkaapin vaihtopakko muuttaa sen tuonnin kannattamattomaksi rahallisesti. Joten kannattaa ostaessa Saksasta tuoda vain vuoden 1998-97 tai uudempia, ja tarkastaa niistäkin tuo kaasulaitteiden paine.
- Jupi
Kannattaa laskea myös menomatkalle,majoitukselle,syömiselle,paikan päällä liikkumiselle (vuokra-auto?),ym myös hintansa.Kaikille haku ei onnistu "lomareissuna".
Lisäksi kannattaa huomioida se seikka,että "etelän" markkinoiden vaunuissa on Trumaticin lämppäri,pahimmillaan ilman puhallinta!Lämppäri itsessään on OK,mutta jälleenmyyntiä huomioiden on hyväksyttävä n.1000e:a alempi "arvostus",vastaavaa ALDElla tai Primuksella varustettuun vaunuun.Vaunujen kunto ei häpeä täkäläisiin verrattaessa.Käyttäjät niiden kunnon pitkälti ratkaisee,mutta ostohinnan päälle tulevat kustannukset jne. ei OMASTA mielestäni ole "balanssissa" säästön kanssa.
Seuraava vaunummekin on siis suomen markkinoilta!- Kanavaanari
Mistä tuollaisen olet löytänyt? Tuo taisi jo mennä pelottelun puolelle.
Oletko muuten huomioinut että pienemmät uudet saksalaiset vaunut (esim Honny 495/500) on suomessakin hinnoiteltu Trumatic mukaan ja Aldesta joutuu maksamaan lisää. - Jupi
Kanavaanari kirjoitti:
Mistä tuollaisen olet löytänyt? Tuo taisi jo mennä pelottelun puolelle.
Oletko muuten huomioinut että pienemmät uudet saksalaiset vaunut (esim Honny 495/500) on suomessakin hinnoiteltu Trumatic mukaan ja Aldesta joutuu maksamaan lisää.Ei ole pelottelua!Saksassakin myydään vaunuja ns.hinnat alkaen malleja,joissa on vain ns.pistelämmitys=Truma,ilman puhallinta.Ei ole kaukana historiassa,kun Suomessakin myytiin pistelämppäri vaunuja,mm. Thompson oli yksi merkki.Ja tuota juuri tarkoitin "kaksoishinnoittelulla".Isompiakin Honnyja(?)ilm.Hobbyja,myydään asiakkaan halutessa Trumalla (ja puhaltajalla!!) edullisemmin kuin ALDELLA varustettuja.Silloin myös hyvitys/jälleenmyynti hinnat on alemmat.Se,miksi sakemanne on jopa ilman akkua/laturia ja pistelämppärillä johtuu pitkälti siitä,että vaunut seisovat siellä vuokratontilla (vrt.kausipaikalla)ja lähes kaikki,lampuista lähtien toimii verkkovirralla.
- paikkaansa
Jupi kirjoitti:
Ei ole pelottelua!Saksassakin myydään vaunuja ns.hinnat alkaen malleja,joissa on vain ns.pistelämmitys=Truma,ilman puhallinta.Ei ole kaukana historiassa,kun Suomessakin myytiin pistelämppäri vaunuja,mm. Thompson oli yksi merkki.Ja tuota juuri tarkoitin "kaksoishinnoittelulla".Isompiakin Honnyja(?)ilm.Hobbyja,myydään asiakkaan halutessa Trumalla (ja puhaltajalla!!) edullisemmin kuin ALDELLA varustettuja.Silloin myös hyvitys/jälleenmyynti hinnat on alemmat.Se,miksi sakemanne on jopa ilman akkua/laturia ja pistelämppärillä johtuu pitkälti siitä,että vaunut seisovat siellä vuokratontilla (vrt.kausipaikalla)ja lähes kaikki,lampuista lähtien toimii verkkovirralla.
Hobby vaunuissa kaikki toimii 12v niin lämmityslaitteen puhallin kuin vesipumpu ja valaistus.
- uusia
Itse olen ostanut saksasta vain uusia vaunuja. Ostaminen helpottuu ja takuu asiat on kunnossa,ei kaasu ongelmia.Hobby vaunut ovat ainakin varusteiltaan samallaisia kun suomalaiset(ilman akkua ja laturia kustannus noin 70€).
- Kanavaanari
Eipä taida löytyä saksassa myynnissä olevista uusista vaunuista lattialämmitystä eikä Trumaticin sähkövastusta, jos ei ole erikseen tilattu tehtaalta. Näin ainankin oli vuosi sitten.
- kävin
Kanavaanari kirjoitti:
Eipä taida löytyä saksassa myynnissä olevista uusista vaunuista lattialämmitystä eikä Trumaticin sähkövastusta, jos ei ole erikseen tilattu tehtaalta. Näin ainankin oli vuosi sitten.
ostamassa hobby vaunun lattia ja sähkövastuksella varustettuna.
- ostit?
kävin kirjoitti:
ostamassa hobby vaunun lattia ja sähkövastuksella varustettuna.
Mistä ostit? Tilasitko vai oliko varastossa? Kiinnostaa missäpäin Saksaa myyjät pitävät lattialämmityksellä olevia vaunuja varastossa, tilaamallahan saa mitä vaan. Trumaticin sähkövastus on helppo lisätä jälkikäteen, eli se oli ole mikään ongelma.
- saksasta
ostit? kirjoitti:
Mistä ostit? Tilasitko vai oliko varastossa? Kiinnostaa missäpäin Saksaa myyjät pitävät lattialämmityksellä olevia vaunuja varastossa, tilaamallahan saa mitä vaan. Trumaticin sähkövastus on helppo lisätä jälkikäteen, eli se oli ole mikään ongelma.
mutta,ei kannata ostaa valmista lattialämmitystä.
vaan laittaa täällä monitampereen ecoflex lattiakalvot.Saat sinne missä tarvitset,tehokkaaman ja kalvot jotka pystyt vaihtamaan jos menee rikki.
Omassa vaunussa on hobyn oma mutta lisäsin kyseisen, koska hobyn lattialämmitys on vain käytävän kohdalla.Sähkölämmitin kannattaa asennuttaa saksassa ainakin itselleni se tuli edullisemmaksi ja jos tarvitsee etuteltaa tai katosta ei ne sielläkään ilmaisia ole mutta edullisia
- Kra
....Saksasta voi tilata myös uuden vaunun suoraan tehtaalta. Ja silloinhan voi laittaa tilauskirjaan ihan niin monta rastia ruutuun kuin hyvältä tuntuu. Saa juuri sellaisen kun haluaa.
Itselläni tuli tuo vaunun hankinta heikosti valmisteltua ennen matkaa Saksaan, kun olin keskittynyt enempi sen hyvän auton löytämiseen. Näillä näkymin auton kanssa myös onnistuin.
Vaunun kanssa meni vähän opetteluksi.- kiinnostaa
Selviääkö tämä kaasulaitteiden yhteensopivuus suomen lainsäädännön kanssa (30 mba) helposti siellä Saksassa? Eli mistä paperista tiedon saa selville? Rekisteriotteesta? Vai onko kaasulaitteista joku oma todistuksensa? Riittääkö paikallisten myyjien ammattitaito asiasta kysyttäessä, noin yleensäottaen. Onko kuitenkin aina hommattava myös suomalainen todistus katsastusta varten?
- Kra
kiinnostaa kirjoitti:
Selviääkö tämä kaasulaitteiden yhteensopivuus suomen lainsäädännön kanssa (30 mba) helposti siellä Saksassa? Eli mistä paperista tiedon saa selville? Rekisteriotteesta? Vai onko kaasulaitteista joku oma todistuksensa? Riittääkö paikallisten myyjien ammattitaito asiasta kysyttäessä, noin yleensäottaen. Onko kuitenkin aina hommattava myös suomalainen todistus katsastusta varten?
Kaikista (kiinteistä) kaasulaitteista pitää löytyä tyyppikilpi/-tarra, jossa näkyy laitteen käyttöpaine.
- pannussa omansa
- jääkaapissa omansa
- liedessä omansa
- jos on kaasu-uuni, niin siinä omansa
Tarjosin maahantuontikatsastuksessa Saksalaista tarkastustodistusta, mutta katsastaja ei sitä kelpuuttanut, vaan vaati vastaavan Suomalaisen todistuksen.
Maahantuojan pajalta todettiin, että jääkaapin modifiointi on luvaton homma. Kaappi pitää vaihtaa täällä hyväksyttyyn malliin. Trumaticin kiertoilmapannuun pitää vaihtaa suuttimet ja testata toimivuus. Kaasuliedelle ei tarvii tehdä mitään muutoksia, se toimii kuulemma pienemmälläkin paineella. Tyyppikilpi pitää kuitenkin kirjoittaa siltäosin uusiksi.
Kaasupullojen läheisyydessä pitäisi olla myös ohjetekstitarra, jossa näkyy järjestelmän paine. Mutta sitä katsastaja ei erikseen vaatinut.
Toivottavasti näistä on jotain apua asiaa harkitseville!
Ps. Joku arvosteli, että saksalaiset käytetyt vaunut ovat "lahoja paskoja", mutta kun olen alkukesän kierrellyt vaunuliikkeissä ja kurkkinut aika monen vaunun sisään. Niin olen aikalailla eri mieltä asiasta, kyllä ne siivottomat ja haisevat laatikot ovat pääasiassa löytyneet täältä Suomen puolelta. - Kra
kiinnostaa kirjoitti:
Selviääkö tämä kaasulaitteiden yhteensopivuus suomen lainsäädännön kanssa (30 mba) helposti siellä Saksassa? Eli mistä paperista tiedon saa selville? Rekisteriotteesta? Vai onko kaasulaitteista joku oma todistuksensa? Riittääkö paikallisten myyjien ammattitaito asiasta kysyttäessä, noin yleensäottaen. Onko kuitenkin aina hommattava myös suomalainen todistus katsastusta varten?
......Riittääkö paikallisten myyjien ammattitaito asiasta kysyttäessä?.........
Mihinkään suupuheisiin ei voi sokeasti luottaa näissä asioissa. Kaikki "tärkeä" pitää olla präntättynä viralliseen paperiin!
Kaikki vastuu on käytännössä ostajalla. - myös saksassa
kiinnostaa kirjoitti:
Selviääkö tämä kaasulaitteiden yhteensopivuus suomen lainsäädännön kanssa (30 mba) helposti siellä Saksassa? Eli mistä paperista tiedon saa selville? Rekisteriotteesta? Vai onko kaasulaitteista joku oma todistuksensa? Riittääkö paikallisten myyjien ammattitaito asiasta kysyttäessä, noin yleensäottaen. Onko kuitenkin aina hommattava myös suomalainen todistus katsastusta varten?
Saksalaisilla on paljon tarkempi toditus noista kaasuista kuin suomalaisilla. On sellainen keltainen läpyskä, joka pitäisi olla käytetyn vaunun mukana. Siitä löytyy ainankin laitteiden tyyppitiedot (en nyt ulkoa muista onko paine merkitty tuohon), joilla pitäisi löytyä käytetty paine.
- vaaditaan.
myös saksassa kirjoitti:
Saksalaisilla on paljon tarkempi toditus noista kaasuista kuin suomalaisilla. On sellainen keltainen läpyskä, joka pitäisi olla käytetyn vaunun mukana. Siitä löytyy ainankin laitteiden tyyppitiedot (en nyt ulkoa muista onko paine merkitty tuohon), joilla pitäisi löytyä käytetty paine.
Tuolla saksalaisella paperilla ei ole mitään käyttöä katsastuksessa, pitää olla SFS-standardin mukainen todistus. Sähköistä kelpaa CE-standardin mukainen todistus, eli saksalainenkin kelpaa.
- Saksassa
Tuo vaunun tilaaminen kyllä pitää paikansa. Mutta se että Saksassa myynnissä olevista vaunuista puuttuisi vain akku ja laturi verrattuna Suomessa myytäviin. Eipä taida löytyä liikeiden varastossa olevista uusista vaunuista lattialämmitystä ja Trumatic sähkövastusta.
- Kra
myös saksassa kirjoitti:
Saksalaisilla on paljon tarkempi toditus noista kaasuista kuin suomalaisilla. On sellainen keltainen läpyskä, joka pitäisi olla käytetyn vaunun mukana. Siitä löytyy ainankin laitteiden tyyppitiedot (en nyt ulkoa muista onko paine merkitty tuohon), joilla pitäisi löytyä käytetty paine.
Oli minunkin vaunun papereiden joukossa, ja tarjosin sitä katsastajalle Suomessa. Mutta hän ei sitä noteerannut miksikään vaikka siitä vaaditut asiat selviääkin. Katsastaja ei ottanut mitään kantaa kaasunpaineisiin, häntä kiinnosti vain, että todistuksen pitää olla oikean näköinen.
- ulkomaisen syrjinnältä
Saksassa kirjoitti:
Tuo vaunun tilaaminen kyllä pitää paikansa. Mutta se että Saksassa myynnissä olevista vaunuista puuttuisi vain akku ja laturi verrattuna Suomessa myytäviin. Eipä taida löytyä liikeiden varastossa olevista uusista vaunuista lattialämmitystä ja Trumatic sähkövastusta.
omatuontivaunujen vastustamiselta nuo sinun kommenttisi! Kävisit itse paikalla katsomassa, niin voisit esittää FAKTAa...
Jo saksalaisista käytettyjen vaunujen myynti-ilmoituksista saat hieman apua tietovajeeseesi - jos aihe sattuisi sittenkin kiinnostamaan. - kirjoitin ...
ulkomaisen syrjinnältä kirjoitti:
omatuontivaunujen vastustamiselta nuo sinun kommenttisi! Kävisit itse paikalla katsomassa, niin voisit esittää FAKTAa...
Jo saksalaisista käytettyjen vaunujen myynti-ilmoituksista saat hieman apua tietovajeeseesi - jos aihe sattuisi sittenkin kiinnostamaan.Joskus myös sisälukutaito auttaa. Ainoa että kirjoitin että 'VAUNUKAUPPIAIDEN VARASTOSSA OLEVISTA UUSISTA VAUNUISTA' (HUOM! uusi ja varastossa).
Niin en sitten tiedä sitten miten paljon pitäisi noita kiertää (käytiin 6-8 liikkeessä Pohjois-Saksassa omaa ostaessa) että oma tietovaje täyttyisi noiden uusien vaunujen osalta, ja käytetyt eivät nyt erityisemmin kiinnosta. - minkä kirjoitin
kirjoitin ... kirjoitti:
Joskus myös sisälukutaito auttaa. Ainoa että kirjoitin että 'VAUNUKAUPPIAIDEN VARASTOSSA OLEVISTA UUSISTA VAUNUISTA' (HUOM! uusi ja varastossa).
Niin en sitten tiedä sitten miten paljon pitäisi noita kiertää (käytiin 6-8 liikkeessä Pohjois-Saksassa omaa ostaessa) että oma tietovaje täyttyisi noiden uusien vaunujen osalta, ja käytetyt eivät nyt erityisemmin kiinnosta.En tajunnutkaan että et ollut hakemassa edullista vaihtoehtoa...
- Kra
Kävin äsken hakemassa kilven ( 20,- E) ja rekisteriotteen katsastusasemalta.
Illalla ruuvaan kilven kiinni ja sitten vaan baanalle.
Lämppäristä löytyi vielä rikkinäinen sytytin, joka on nyt uusittu (vajaat 100,- Euroo). Saattaa olla se ratkaiseva syy miksi eka omistaja on hankkiutunut vaunusta eroon(?)
Vaunuun on nyt asennettu myös kWh-mittari, joka tarvitaan maksullisella kausipaikalla.
Palaan asiaan jos vielä jotain ilmenee.- Kra
Nyt on tuontivaunu (ja shampanjat) korkattu. Viikonloppu meni kaikinpuolin mukavasti totutellessa "uuteen vaunuun".
Trumatic:in kiertoilmalämmityskään ei häirinnyt yöunia mukavassa isossa joustinpatjasängyssä. - OLLA
Kra kirjoitti:
Nyt on tuontivaunu (ja shampanjat) korkattu. Viikonloppu meni kaikinpuolin mukavasti totutellessa "uuteen vaunuun".
Trumatic:in kiertoilmalämmityskään ei häirinnyt yöunia mukavassa isossa joustinpatjasängyssä.MYÖSKIN TEHTY??
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802