Jenkin vaihteet

Jouni V.

Kuka voisi kertoa mitä eroa on
automaattivaihteisessa jenkissä vaihteella D ja
sit siinä jossa on D ja suorakaide ympärillä. Eli
mitä eroa noiden kahden vaihteen käytössä on.

11

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelju K.

      Joopa joo, näin se kaiketi menee: kehystämätön D
      tarkoittaa, että laatikko ei vaihda kolmosta
      korkeammalle. Kehystetty eli iso D tarjoaa päälle
      vielä nelosta/OD:n. Jos kyse on Chevy Vanista ja
      vanhemmasta 6.2-koneesta, niin kaupungissa EI SAA
      ajaa isolla D:llä. Laatikko heittää neloselle
      liian alhaisila kierroksilla ja rikkoo laatikon.
      Sama koskee vaunun vetoa, sekin pikku-D:llä (ohje
      voidaan yleistää varmasti myös muihin kuin
      Vaneihin). Uudempien 6.5-mallien laatikko kestää
      iso-D:n eli nelosen käytön pikkunopeuksissakin,
      mutta terveellistä sekään ei ole.

      • Tbird

        Ainakin itselläni c-o-m:ssa toinen D käy kaikki
        kolme pykälää läpi, ja toinen D käyttää
        ainoastaan kakkosta ja kolmosta.


    • stroker383

      OD tarkoittaa OverDrivea ja D normaalia.
      TH700:ssa OD käyttää neljättä vaihdetta
      (loikkaria, ylivaihdetta tms) kun taas D käyttää
      kolmea. Olen kuullut, että OD:ta ei saisi käyttää
      kaupungissa koska nelosella hiljaa ajettaessa
      vaihteiston öljy ei kierrä tarpeeksi
      vauhdikkaasti ja saattaa ylikuumeta(?).

    • Janne

      Ympyröity D taisi tarkoittaa lukkoturbiinia, joka
      lukittuu automaattisesti nopeuden kasvaessa
      riittävän suureksi vähentäen näin polttoaineen
      kulutusta. Lukko menee pois päältä vauhdin
      hiljentyessä tai kun moottoria rasitetaan
      normaalia enemmän esim. ylämäessä. Vaunua vetäessä
      tätä asentoa ei saa käyttää, sillä yhtämittaa
      päälle ja pois menevä lukko saattaa rikkoutua tai
      rikkoa vaihteiston.

      • Vemppu

        Ylivaihteella ei ole lukon kanssa tekemistä. GM:n
        vehkeissä lukko toimii sekä 3 että 4-vaihteella.
        OD tarkoittaa niinkuin muut ovatkin jo
        kertoneet "ylivaihdetta" eli D-asennossa käytössä
        on 3 ensimmäistä vaihdetta. OD-asennossa löytyy
        vielä yksi "ylimääräinen" eli nelonen. Lukon
        toimintaan sillä, että onko käytössä D vai OD
        alue ei pitäisi olla merkitystä. Näin siis TH-
        700R4 ja TH-200R4 laatikoissa jotka (ainakin)
        ovat nelilovisia laatikoita.

        Tämä vain siksi että ei jää väärää kuvaa jotta OD
        olisi sama kuin lukkoturbiini. Lukkoturbiinihan
        tarkoittaa turbiinia jossa veto kytketään
        kiinteäksi tasakaasulla/pienellä vedätyksellä
        ajettaessa kun rasitus ei ole kova. Etuja on
        vaihteistoöljyn lämpötilan pieneneminen
        kun "turhaa" luistoa ei ole ja luiston
        puuttumisesta johtuen pienemmät koneen kierrokset
        ja sitä kautta pienempi kulutus. Laatikko joka on
        suunniteltu toimimaan lukkoturbiinin kanssa voi
        osoittautua kovinkin lyhytikäiseksi jos lukko ei
        toimi. Turbiinilukko taitaa löytyä
        edellämainittujen lisäksi myös joistain TH-350 ja
        TH-400 laatikoista?

        Sikälikin lukko on kiva jos StallSpeed sattuu
        olemaan hieman vakiota korkeampi niin siitä
        huolimatta maantieajo ei ole yhtä helvettiä.


    • Roudranihani

      Ford KA:ssa on joku R ja 1,2,3,4 ja 5 eli Femma.

    • läskimaha

      Ei se laatikko leviä vaikka lukko ei toimi, bensaa palaa vain vähän enemmän, litra tai kaksi

    • paskalaatua

      Hajoo se laatikko, tekovika.
      Suomessa on kaikkiin jenkkifarmareihin vaihdettu tai korjattu automaattilaatikko, kaikista se on hajonnut.

      • Urpiini

        VMP !


      • Jukka_S

        Noita lootia syö pikemminkin liian kuumat vaihteistoöljyt kuin mikään OD.

        Saisi järjestään olla lisänä oma lootaöljyn jäähdytin, se lisäisi lootan ikää valtavasti.


      • Anonyymi

        Lootia syö myös järjettömän pitkät perävälitykset farmareissa 2,73:1. Järkevä välitys on 3,42 tai 3, 73:1


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      268
      4675
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3030
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2857
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      25
      2827
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1791
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1654
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1409
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1282
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1180
    Aihe