Jenkin vaihteet

Jouni V.

Kuka voisi kertoa mitä eroa on
automaattivaihteisessa jenkissä vaihteella D ja
sit siinä jossa on D ja suorakaide ympärillä. Eli
mitä eroa noiden kahden vaihteen käytössä on.

11

1274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelju K.

      Joopa joo, näin se kaiketi menee: kehystämätön D
      tarkoittaa, että laatikko ei vaihda kolmosta
      korkeammalle. Kehystetty eli iso D tarjoaa päälle
      vielä nelosta/OD:n. Jos kyse on Chevy Vanista ja
      vanhemmasta 6.2-koneesta, niin kaupungissa EI SAA
      ajaa isolla D:llä. Laatikko heittää neloselle
      liian alhaisila kierroksilla ja rikkoo laatikon.
      Sama koskee vaunun vetoa, sekin pikku-D:llä (ohje
      voidaan yleistää varmasti myös muihin kuin
      Vaneihin). Uudempien 6.5-mallien laatikko kestää
      iso-D:n eli nelosen käytön pikkunopeuksissakin,
      mutta terveellistä sekään ei ole.

      • Tbird

        Ainakin itselläni c-o-m:ssa toinen D käy kaikki
        kolme pykälää läpi, ja toinen D käyttää
        ainoastaan kakkosta ja kolmosta.


    • stroker383

      OD tarkoittaa OverDrivea ja D normaalia.
      TH700:ssa OD käyttää neljättä vaihdetta
      (loikkaria, ylivaihdetta tms) kun taas D käyttää
      kolmea. Olen kuullut, että OD:ta ei saisi käyttää
      kaupungissa koska nelosella hiljaa ajettaessa
      vaihteiston öljy ei kierrä tarpeeksi
      vauhdikkaasti ja saattaa ylikuumeta(?).

    • Janne

      Ympyröity D taisi tarkoittaa lukkoturbiinia, joka
      lukittuu automaattisesti nopeuden kasvaessa
      riittävän suureksi vähentäen näin polttoaineen
      kulutusta. Lukko menee pois päältä vauhdin
      hiljentyessä tai kun moottoria rasitetaan
      normaalia enemmän esim. ylämäessä. Vaunua vetäessä
      tätä asentoa ei saa käyttää, sillä yhtämittaa
      päälle ja pois menevä lukko saattaa rikkoutua tai
      rikkoa vaihteiston.

      • Vemppu

        Ylivaihteella ei ole lukon kanssa tekemistä. GM:n
        vehkeissä lukko toimii sekä 3 että 4-vaihteella.
        OD tarkoittaa niinkuin muut ovatkin jo
        kertoneet "ylivaihdetta" eli D-asennossa käytössä
        on 3 ensimmäistä vaihdetta. OD-asennossa löytyy
        vielä yksi "ylimääräinen" eli nelonen. Lukon
        toimintaan sillä, että onko käytössä D vai OD
        alue ei pitäisi olla merkitystä. Näin siis TH-
        700R4 ja TH-200R4 laatikoissa jotka (ainakin)
        ovat nelilovisia laatikoita.

        Tämä vain siksi että ei jää väärää kuvaa jotta OD
        olisi sama kuin lukkoturbiini. Lukkoturbiinihan
        tarkoittaa turbiinia jossa veto kytketään
        kiinteäksi tasakaasulla/pienellä vedätyksellä
        ajettaessa kun rasitus ei ole kova. Etuja on
        vaihteistoöljyn lämpötilan pieneneminen
        kun "turhaa" luistoa ei ole ja luiston
        puuttumisesta johtuen pienemmät koneen kierrokset
        ja sitä kautta pienempi kulutus. Laatikko joka on
        suunniteltu toimimaan lukkoturbiinin kanssa voi
        osoittautua kovinkin lyhytikäiseksi jos lukko ei
        toimi. Turbiinilukko taitaa löytyä
        edellämainittujen lisäksi myös joistain TH-350 ja
        TH-400 laatikoista?

        Sikälikin lukko on kiva jos StallSpeed sattuu
        olemaan hieman vakiota korkeampi niin siitä
        huolimatta maantieajo ei ole yhtä helvettiä.


    • Roudranihani

      Ford KA:ssa on joku R ja 1,2,3,4 ja 5 eli Femma.

    • läskimaha

      Ei se laatikko leviä vaikka lukko ei toimi, bensaa palaa vain vähän enemmän, litra tai kaksi

    • paskalaatua

      Hajoo se laatikko, tekovika.
      Suomessa on kaikkiin jenkkifarmareihin vaihdettu tai korjattu automaattilaatikko, kaikista se on hajonnut.

      • Urpiini

        VMP !


      • Jukka_S

        Noita lootia syö pikemminkin liian kuumat vaihteistoöljyt kuin mikään OD.

        Saisi järjestään olla lisänä oma lootaöljyn jäähdytin, se lisäisi lootan ikää valtavasti.


      • Anonyymi

        Lootia syö myös järjettömän pitkät perävälitykset farmareissa 2,73:1. Järkevä välitys on 3,42 tai 3, 73:1


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe