Jenkin vaihteet

Jouni V.

Kuka voisi kertoa mitä eroa on
automaattivaihteisessa jenkissä vaihteella D ja
sit siinä jossa on D ja suorakaide ympärillä. Eli
mitä eroa noiden kahden vaihteen käytössä on.

11

1122

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelju K.

      Joopa joo, näin se kaiketi menee: kehystämätön D
      tarkoittaa, että laatikko ei vaihda kolmosta
      korkeammalle. Kehystetty eli iso D tarjoaa päälle
      vielä nelosta/OD:n. Jos kyse on Chevy Vanista ja
      vanhemmasta 6.2-koneesta, niin kaupungissa EI SAA
      ajaa isolla D:llä. Laatikko heittää neloselle
      liian alhaisila kierroksilla ja rikkoo laatikon.
      Sama koskee vaunun vetoa, sekin pikku-D:llä (ohje
      voidaan yleistää varmasti myös muihin kuin
      Vaneihin). Uudempien 6.5-mallien laatikko kestää
      iso-D:n eli nelosen käytön pikkunopeuksissakin,
      mutta terveellistä sekään ei ole.

      • Tbird

        Ainakin itselläni c-o-m:ssa toinen D käy kaikki
        kolme pykälää läpi, ja toinen D käyttää
        ainoastaan kakkosta ja kolmosta.


    • stroker383

      OD tarkoittaa OverDrivea ja D normaalia.
      TH700:ssa OD käyttää neljättä vaihdetta
      (loikkaria, ylivaihdetta tms) kun taas D käyttää
      kolmea. Olen kuullut, että OD:ta ei saisi käyttää
      kaupungissa koska nelosella hiljaa ajettaessa
      vaihteiston öljy ei kierrä tarpeeksi
      vauhdikkaasti ja saattaa ylikuumeta(?).

    • Janne

      Ympyröity D taisi tarkoittaa lukkoturbiinia, joka
      lukittuu automaattisesti nopeuden kasvaessa
      riittävän suureksi vähentäen näin polttoaineen
      kulutusta. Lukko menee pois päältä vauhdin
      hiljentyessä tai kun moottoria rasitetaan
      normaalia enemmän esim. ylämäessä. Vaunua vetäessä
      tätä asentoa ei saa käyttää, sillä yhtämittaa
      päälle ja pois menevä lukko saattaa rikkoutua tai
      rikkoa vaihteiston.

      • Vemppu

        Ylivaihteella ei ole lukon kanssa tekemistä. GM:n
        vehkeissä lukko toimii sekä 3 että 4-vaihteella.
        OD tarkoittaa niinkuin muut ovatkin jo
        kertoneet "ylivaihdetta" eli D-asennossa käytössä
        on 3 ensimmäistä vaihdetta. OD-asennossa löytyy
        vielä yksi "ylimääräinen" eli nelonen. Lukon
        toimintaan sillä, että onko käytössä D vai OD
        alue ei pitäisi olla merkitystä. Näin siis TH-
        700R4 ja TH-200R4 laatikoissa jotka (ainakin)
        ovat nelilovisia laatikoita.

        Tämä vain siksi että ei jää väärää kuvaa jotta OD
        olisi sama kuin lukkoturbiini. Lukkoturbiinihan
        tarkoittaa turbiinia jossa veto kytketään
        kiinteäksi tasakaasulla/pienellä vedätyksellä
        ajettaessa kun rasitus ei ole kova. Etuja on
        vaihteistoöljyn lämpötilan pieneneminen
        kun "turhaa" luistoa ei ole ja luiston
        puuttumisesta johtuen pienemmät koneen kierrokset
        ja sitä kautta pienempi kulutus. Laatikko joka on
        suunniteltu toimimaan lukkoturbiinin kanssa voi
        osoittautua kovinkin lyhytikäiseksi jos lukko ei
        toimi. Turbiinilukko taitaa löytyä
        edellämainittujen lisäksi myös joistain TH-350 ja
        TH-400 laatikoista?

        Sikälikin lukko on kiva jos StallSpeed sattuu
        olemaan hieman vakiota korkeampi niin siitä
        huolimatta maantieajo ei ole yhtä helvettiä.


    • Roudranihani

      Ford KA:ssa on joku R ja 1,2,3,4 ja 5 eli Femma.

    • läskimaha

      Ei se laatikko leviä vaikka lukko ei toimi, bensaa palaa vain vähän enemmän, litra tai kaksi

    • paskalaatua

      Hajoo se laatikko, tekovika.
      Suomessa on kaikkiin jenkkifarmareihin vaihdettu tai korjattu automaattilaatikko, kaikista se on hajonnut.

      • Urpiini

        VMP !


      • Jukka_S

        Noita lootia syö pikemminkin liian kuumat vaihteistoöljyt kuin mikään OD.

        Saisi järjestään olla lisänä oma lootaöljyn jäähdytin, se lisäisi lootan ikää valtavasti.


      • Anonyymi

        Lootia syö myös järjettömän pitkät perävälitykset farmareissa 2,73:1. Järkevä välitys on 3,42 tai 3, 73:1


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      183
      6622
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      151
      1841
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1330
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1059
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      991
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      849
    Aihe