Lääkitys nimeltä Seronil 20 mg?

deimien

kärsin ahdistuksesta ja paniikkihäiriöistä. Olen käynyt nyt kaksi kertaa terapiassa ja saanut lääkityksen nimeltä Seronil 2o mg. Onko kellään kokemuksia lääkkeestä? Onko auttanut?

116

103281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksilöllistä

      Söin 3kk 60mg annoksella ennenkuin lääkärit lopetti kun siitä kuulemman tuli maniaa itsehän tuota en tietenkään huomannu, tosin huomasin ahdistuksen vaan lisääntyneen tai itseasiassa juri tuosta tuli ahdistukseni elikkä sain lääkkeen masennukseen ja sen ohella väsymys tilaan.

      mutta voin taata että ei varmasti tule ensimäisenä mieleen sosiaalinen pelko kun päälimäinen ajateltava on pään ympärillä oleva vanne mainen ahdistus.

    • kirsi

      Mulla on seronil lääkkeestä (20mg 1x1 )ihan hyvää sanottavaa. Mieliala on huomattavasti tasoittunut, paino nousi 5kg ( olin ennen yli-laiha), kotona en saa enää ahdistus -ja paniikkikohtauksia yksin ollessa. Kokeilin tätä ennen cipramil lääkettä ja mulle alkoi kehittyä manian oireita. valvoin ja yökkäilin viikon verran ennen kuin tajusin lopettaa lääkityksen. oon koeillu myös luontaislääkkeitä, mutta niistä ei ollut apua. Paniikkihäiriötä sairastava tarvitsee tasaista, stressitöntä elämää ja paljon yöunta. Alkoholin käyttö on syytä jättää minimiin vaikka sillä on rentouttava vaikutus.

    • Liisa

      Seronil 20 mg/vrk on ollut hyvä lääke ainakin itselleni, olen käyttänyt 3 kk ja ahdistus on helpottanut. On tietysti hyvin yksilöllistä, miten lääke vaikuttaa kenelläkin. Ehkä noin kuukaudessa huomaat, sopiiko lääke sinulle. Käytön lopettaminen tulee sitten neuvotella ja toteuttaa lääkärin seurannassa. Lisäksi voit pyytää lääkäriltäsi jotain mietoa rauhoittavaa lääkettä mahdollisten paniikkikohtausten varalle.

      • deimien

        Ihanaa oli huomata että on samoista "ongelmista" kärsiviä ihmisiä. Ja on kiva lukea kokemuksianne, näin tuntuu että ei ole yksin asian kanssa vaan löytyy kohtalontovereita. Kiitos teille!!!!!


      • hanna-nykanen
        deimien kirjoitti:

        Ihanaa oli huomata että on samoista "ongelmista" kärsiviä ihmisiä. Ja on kiva lukea kokemuksianne, näin tuntuu että ei ole yksin asian kanssa vaan löytyy kohtalontovereita. Kiitos teille!!!!!

        onneksi tajusin tulla tänne ja löysin kaikki nämä ihmiset joilla on samanlaisia elämän tilanteita kun itsellä.minusta sellainen kuka itse sairastaa esim.paniikkia tietää oikesti mitä se on.kyllä olen huomannu että neuvojia ja sanojia on jos jonkin näköisiä=)


    • kokemuksia

      Itse söin Seronilia paniikkihäiriöön ja masennukseen tuolla 20 mg:n annostuksella n.vuoden ajan kolmisen vuotta sitten. Saattaa pahentaa oireita muutamaksi viikoksi kun lääkityksen aloittaa (kannattaa pyytää todella jotain rauhoittavaa rinnalle siksi aikaa että olo tasoittuu). Toimi hyvin ja auttoi. Elämäntilanteeni tasoituttua lääkitys purettiin pikkuhiljaa. Joskus paniikkikohtauksia tulee vieläkin, mutta olen oppinut keinot millä niistä selviää.

      Alkoholia suosittelen minäkin välttämään- itselleni jo parin siiderin juominen aiheutti todella rajun "humalan" ja pahoinvoinnin. Painoni putosi hoidon aikana- vei ruokahalun. Luultavasti syynä se, että ko. lääkettä käytetään myös bulimian hoidossa josta kärsin teinivuosina. Ystävättäreni taas sitävastoin lihoi n. 15 kg vuodessa kun käytti samaa lääkettä, tosin 40 mg/vrk annoksella.

      Lääkelaitoksen sivuilta löydät lisätietoa Seronilista. Sivuvaikutukset hyvin erillaisia eri ihmisillä. On kuitenkin minusta hyvä lääke ja on auttanut monia.

      • Suttero90

        Hei,Minäkin saan itse paniikki kohtauksia aina silloin , kun jään yksin johonkin, vaikka kotiin tai autoon.Minulla on nyt Rivatril 0,5mg niminen lääkitys.Mitä sinä teet, kun sinulle tulee paniikki kohtaus?Itse en vieläkään tiedä mitä teen, kun,kohtaus tulee, joten olisiko sinulla neuvoa joitakin keinoja mitkä auttavat paniikki kohtaukseen, kun se kohtaus tulee?Itse en saa henkeä silloin, kun saan tuon paniikki kohtauksen ja tärisyttää ja on raajoissa joka puolella heikko ja voimaton olo.


    • amp

      minä sain seronil 20mg lääkkeen ja kerkesin käyttää sitä kaksi päivää ja jouduin lopettamaan tuli aivan kauhia ennen lääkettä oli ihan kohtalainen olo vähä teki pahaa ja huimas mutta sillä lääkkeellä tuli oireet voimakkaampana takasi lopetin ja nyt turvaudun luontais lääkkeisiin kannattaa kokeilla

      • Angelraper

        Juuri tänään kävin hakemassa apteekista Seronilin (20 mg)
        Pitäis yks kapseli aamulla ottaa. Huomenna sitten ensimmäisen kerran.
        Toivon tosiaan että auttais...


      • ei enää ikinä

        Kokeilin seronilia ja se aiheutti HETI törkeetä huimausta,vielä karmeampaa epätoivoa ja samalla tunteettomuutta,esim.katoin elokuvaa,mutta mikään ei naurattanut tai koskettanut ja pää tuntui puutuneelta.

        Masennus parani n.vuoden päästä pikkuhiljaa itsehoidolla(Oli hirveetä tuskaa,kunnes yhtenä päivänä "valot tuli päälle")Liikunalla,monipuolisemmin syömällä,omega 3,B-vitamiini,kalsium-magnesium lisillä,puhumalla,kirjoittamalla,tanssimalla ja rukoilemalla.
        Vieläkin alkaa viirata vähä jos en syö omegaa ym.
        Alkoholi myös aiheuttaa mulle masennusta ,ja pitkän suurkulutuksen(normaali suomalainen viikottainen, pari kaljaa siellä, täällä,he?) jälkeen lopetin sen,ja tasapaino vain lisääntyy.

        Voimia kaikille jotka taistelee masennuksen tai muun sairauden kanssa!!Parantuminen on mahdollista,älä luovuta,ja vaikka ei parantuis kokonaan,huominen voi olla parempi päivä


      • dult
        ei enää ikinä kirjoitti:

        Kokeilin seronilia ja se aiheutti HETI törkeetä huimausta,vielä karmeampaa epätoivoa ja samalla tunteettomuutta,esim.katoin elokuvaa,mutta mikään ei naurattanut tai koskettanut ja pää tuntui puutuneelta.

        Masennus parani n.vuoden päästä pikkuhiljaa itsehoidolla(Oli hirveetä tuskaa,kunnes yhtenä päivänä "valot tuli päälle")Liikunalla,monipuolisemmin syömällä,omega 3,B-vitamiini,kalsium-magnesium lisillä,puhumalla,kirjoittamalla,tanssimalla ja rukoilemalla.
        Vieläkin alkaa viirata vähä jos en syö omegaa ym.
        Alkoholi myös aiheuttaa mulle masennusta ,ja pitkän suurkulutuksen(normaali suomalainen viikottainen, pari kaljaa siellä, täällä,he?) jälkeen lopetin sen,ja tasapaino vain lisääntyy.

        Voimia kaikille jotka taistelee masennuksen tai muun sairauden kanssa!!Parantuminen on mahdollista,älä luovuta,ja vaikka ei parantuis kokonaan,huominen voi olla parempi päivä

        yleensä seronilia pidetään mielialalääkkeenä joka aiheuttaa vähiten sivuvaikutuksia, verrattuna vaikka mao-estäjiin. kestää 2 viikkoa lääkityksen aloittamisesta ennen kuin aivot tavoittavat määrätyn pitoisuuden, tästä kestää keskimäärin vielä 2 viikkoa ennen kuin potilas itse havaitsee muutoksia. ei tiedetä mistä tämä kahden viikon viive johtuu.
        kummalliselta tuntuu että heti lääkkeen syötyä alkaisi huimata/oksettaa tms. toki kaikki on yksilöllistä, mutta tätä ei olla ainakaan missään tutkimuksissa tilastoitu. voisiko olla että olet allerginen glukoosille, fruktoosisokerille tai muulle kapselissa olevalle sivuaineelle?


      • e-25
        Angelraper kirjoitti:

        Juuri tänään kävin hakemassa apteekista Seronilin (20 mg)
        Pitäis yks kapseli aamulla ottaa. Huomenna sitten ensimmäisen kerran.
        Toivon tosiaan että auttais...

        voi olla hyväkin lääke


      • cicelleee

        Pari päivää??? Sitä kuuluu jatkaa...
        Itselläni meni parisen viikkoa, kun tuntui, että kaikki vaan paheni, mut sen jälkeen alkoi lääke puremaan ja eteenpäin oli pelkkää nousua. Parhain lääke mulle ainakin.


      • oinas11
        Angelraper kirjoitti:

        Juuri tänään kävin hakemassa apteekista Seronilin (20 mg)
        Pitäis yks kapseli aamulla ottaa. Huomenna sitten ensimmäisen kerran.
        Toivon tosiaan että auttais...

        On se hyvä lääke tai oli aikoinaan ,nyt olen ollut ilman noin 3-vuotta ja
        voinut kohtalaisesti ,mutta elämä pitäisi olla tasaista ja rauhallista ,meinaa
        välillä masentaa kun on siihen taipumusta ,mutta kun tietää ,että on
        saatavilla apua jos ei muuten jaksa se helpottaa.
        Alkuun voi tulla jotain sivuvaikutuksia mutta ne menee ohi yleensä .
        Voimia sinulle..............


    • sohvi

      Söin joskus kymmenen vuotta sitten samaa lääkettä,tosin oli eri nimi silloin,mutta minulle tämä lääke on ollut todella hyvä,nyt jostain syystä tuo masennus tuli uudelleen pintaan ja ensin kokeiltiin cipralexia mutta ei ollut mitään hyötyä ja nyt oon viikon verran syönyt seronilia annoksella 1x1 20mg ja nyt huomenna nostan annoksen 2x1,munulla vaikuttai niin hyvin että syöminen jäänyt myös vähemmällä,on vähän taipumusta tuohon syömishäiriöön,mutta yleensähän vaikutus alkaa noin parin-kolmen viikon päästä.

    • Lääkityksen uhri

      Käytän myös kyseistä lääkitystä,masennukseen tosin. En huomaa mainittavaa eroa,mutta sivuvaikutukset ovat huomattavat;ainakin minun kohdallani!

      • hel07

        Millaisia sivuvaikutuksia?


      • anorgasmia
        hel07 kirjoitti:

        Millaisia sivuvaikutuksia?

        Käytin samantyyppistä (SSRI) lääkettä 6 kk ajan, ja terapian kanssa se on auttanut minua hirvittävän paljon.

        Käytön aikana kuitenkin ilmeni sellainen sivuvaikutus, että en pystynyt saamaan orgasmia ollenkaan.

        Nyt on kuuri jo kauan sitten loppunut, ja niin myös nämä oireet, mutta silti vähän epämiellyttävää että kukaan ei kertonut minulle riskeistä etukäteen. Mutta ehkä henkinen terveys on tärkeämpi kuin seksuaalinen nautinto.. :)


    • tämä lääke

      ei toimi. otan päivässä 2 x 20 mg pillerin.
      Paniikkihäiriön oireet eivät ole postuneet, painoa tulee lisää koko ajan. olen ajatellut lopettaa lääkityksen ja terapiassa käymisen, koska niillä ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta.
      Tämä painon nousu on todella ikävää, läheisenikin huomauttelevat siitä koko ajan että lihon ihan silmissä. :(

      • Aurinkolahti vuosaar

        Ei minullekkaan toimi, päin vastoin. Lisäävät oireita ja yksin en enään uskalla liikkua mihinkään, olen maniassa. Ruoka ei maistu, eristäydyn kun olen koko ajan väsynyt, alakuloinen. Syön 40 mg päivässä seronidia. Itelläni oli helpompi olla ilman lääkkeitä. Mietin lopettaa lääkkeet. Omat keinot taas käyttöön. En suosittele seronidia. Harhat.


      • kysynVaan_
        Aurinkolahti vuosaar kirjoitti:

        Ei minullekkaan toimi, päin vastoin. Lisäävät oireita ja yksin en enään uskalla liikkua mihinkään, olen maniassa. Ruoka ei maistu, eristäydyn kun olen koko ajan väsynyt, alakuloinen. Syön 40 mg päivässä seronidia. Itelläni oli helpompi olla ilman lääkkeitä. Mietin lopettaa lääkkeet. Omat keinot taas käyttöön. En suosittele seronidia. Harhat.

        mikäs se semmoinen SERONID on? >;-)


    • Henry

      Itelläni on tehonnut ku nostin annoksen 50 mg ehk 40 mg riittäis :)

    • annaliini

      Olkaa tyypit varovaisia mieliala/masennuslääkkeiden kanssa ja jos lääkäri niitä teille määrää, kyselkää kaikki typerimmätkin kysymykset lääkkeeseen liittyen. Niin meillä kuin Yhdysvalloissakin näyttää olevan trendi, että näitä lääkkeitä määrätään kovin helposti. Myös mielialalääkkeet ovat psykoaktiivisia aineita, joiden vaikutus on yksilöllistä. Kukaan ei voi etukäteen tietää miten lääke vaikuttaa yksittäiseen ihmiseen. Itse puhun kahdeksan vuoden kokemuksella. Varovaisuutta ja malttia siis!

      • taatis

        Olen lääkitty masennuslääkkeillä joitain vuosia ja nyt yritän olla ilman jatkuvaa lääkitystä, koska huomasin vuorotteluvapaalla että olo paranee kun saa nukkua ja ulkoilla tarpeeksi. Eli masennus ei ole masennusta vaan työstressiä ja mahdollisesti elämän kriisien aiheuttamaa väliaikista hallinnan puutetta.

        No, nyt olen sitten vaikea tapaus lääkäreiden mielestä kun haluan siis olla ilman lääkkeitä ja haluaisin selvittää ongelmat asia kerrallaan. Työterveyslääkärit oikein suuttuvat kun minulle ei mikään kelpaa ja siihen se hoito sitten jääkin.

        Onko muita tapoja selvitä esim onko terapioista hyötyä, saako sitä ja maksaako sikana? Onko psykiatri-käynti parempi kuin nämä työterveyslääkärit vai otanko loparit ja katson mitä haluan tehdä ja jos ei ole aina töitä niin syön vähemmän?? Mitä muuta?


      • Kokemusta on
        taatis kirjoitti:

        Olen lääkitty masennuslääkkeillä joitain vuosia ja nyt yritän olla ilman jatkuvaa lääkitystä, koska huomasin vuorotteluvapaalla että olo paranee kun saa nukkua ja ulkoilla tarpeeksi. Eli masennus ei ole masennusta vaan työstressiä ja mahdollisesti elämän kriisien aiheuttamaa väliaikista hallinnan puutetta.

        No, nyt olen sitten vaikea tapaus lääkäreiden mielestä kun haluan siis olla ilman lääkkeitä ja haluaisin selvittää ongelmat asia kerrallaan. Työterveyslääkärit oikein suuttuvat kun minulle ei mikään kelpaa ja siihen se hoito sitten jääkin.

        Onko muita tapoja selvitä esim onko terapioista hyötyä, saako sitä ja maksaako sikana? Onko psykiatri-käynti parempi kuin nämä työterveyslääkärit vai otanko loparit ja katson mitä haluan tehdä ja jos ei ole aina töitä niin syön vähemmän?? Mitä muuta?

        Olen sitä mieltä, että olet toiminut juuri niinkuin itse olet parhaaksi nähnyt. Kukaan ei voi vaatia Sinua ottamaan lääkkeitä, kun kerran itse osaat hallita tilanteen. Ja nimenomaan, SINÄ itse. Liika työ ja ja työpaikoilla aina oleva henkinen kateus aiheuttaa monille ahdistusta. Eikä siinä sitten itsekään tiedä, missä mennään. Yleensä saadaan näyttämään, että vika olisi itsessä, vaikkei asia kuinkaan niin ole. Hienoa, että olet jäänyt vuorotteluvapaalle ja saat aikaa itsellesi ja miettiä mitä itse haluat. Se työ, mihin on aikoinaan "ajautunut", ei ehkä olekaan se oikea. Ja juuri tästä syystä monet kärsivät masennuksesta tai ainakin sen oireista. Itse päätin ryhtyä opiskelemaan ja päivääkään en ole katunut. Masis-lääkkeitä aikoinaan tyrkytettiin, kun lapsetkin olivat pieniä. En ottanut. Lähdin rääkki-hiki-lenkille, sain nukutuksi paremmin, paino laski ja itsetunto koheni. Tein kyllä tosissaan töitä siihen. Nyt aikaa n. 7v ja olen samaa mieltä yhä. Voimia sulle!!!


    • Smile

      Kärsin hermostuneisuudesta ja aika-ajoin paniikki-häiriöstä, ja itselläni 20mg/vrk fluoksetiini lääkitys (ennen fluxantin, nyk. seronil) on toiminut hyvin. Oireet poistuivat pikku hiljaa eikä pahemipia sivuvaikutuksia lääkkeestä ilmennyt (alussa olo oli ehkä jotenkin sumuinen, mutta en ole varma johtuiko lääkkeestä). Lääkettä olen syönyt "kuuriluontoisesti" noin vuoden kerrallaan, ja jättänyt sitten pikkuhiljaa pois kun olo on ollut jo pitkään hyvä. Tällä hetkellä syön kuitenkin taas kun oireet palasivat n. vuoden jälkeen lääkityksen lopettamisesta. Tavoitteena on kuitenkin yrittää jättää lääke taas pois n. vuoden kuurin jälkeen.

      • -AS

        Olen syönyt Seronilia 20mg/vrk (aamuisin) noin puolitoista kuukautta aggressiivisen käytöksen vuoksi. Lääke on parantanut elämänlaatuani huomattavasti! Huomaan, että tilanteissä missä normaalisti olisin menettänyt malttini, nykyään vaan harmittaa. Ei siis enää lipsada raivoamisen puolelle..Mahtava tunne!

        Ensimmäisen kuukauden kärsin mahavaivoista...Ilmaa vatsassa, pahoinvointia ja suun kuivumista. Joskus pahoinvointi oli niin suurta, etten päässyt sängystä ylös muuten kuin oksentamaan. Ja elämää rajoitti myös nuo ilmavaivat, kun ei kehdannut minnekkään mennä...Olin jo niin epätoivoinen, että meinasin lopettaa lääkityksen. Halusin silti vielä etsiä vaihtoehtoja, ettei minun olisi tarvinnut lopettaa, koska lääke on todella tehnyt ihmeitä parisuhteelleni ja koko elämääni.

        Asiat ovat nyt paremmin. Ovat olleet jo pari viikkoa. Ei enää pahoinvointia tms. Muutos tuli kun kokeilin tätä: Ennen otin pillerin tyhjään mahaan, mutta nykyään syön aamupalan ennen lääkettä ja johan helpotti! Ainakin minulle se oli iso muutos. Nyt voin syödä lääkettä ja tuntea oloni suht normaaliksi. Ajoittaista lievää pahoinvointia ja ilmavaivoja vielä on, mutta toivon, että ne pikkuhiljaa katoavat kun jatkan lääkitystä.

        Joten kannattaa lääkettä ainakin kokeilla. Ja kokeilla nimenomaan erilaisia tapoja ottaa lääke..Ruuan kanssa tai ilman..aamulla tai illalla...Kaikille se sopii tai on sopimatta yksilöllisesti, mutta en suosittele heti antamaan periksi jos lääke ei kerralla sovi.


      • Auttoiko varmasti
        -AS kirjoitti:

        Olen syönyt Seronilia 20mg/vrk (aamuisin) noin puolitoista kuukautta aggressiivisen käytöksen vuoksi. Lääke on parantanut elämänlaatuani huomattavasti! Huomaan, että tilanteissä missä normaalisti olisin menettänyt malttini, nykyään vaan harmittaa. Ei siis enää lipsada raivoamisen puolelle..Mahtava tunne!

        Ensimmäisen kuukauden kärsin mahavaivoista...Ilmaa vatsassa, pahoinvointia ja suun kuivumista. Joskus pahoinvointi oli niin suurta, etten päässyt sängystä ylös muuten kuin oksentamaan. Ja elämää rajoitti myös nuo ilmavaivat, kun ei kehdannut minnekkään mennä...Olin jo niin epätoivoinen, että meinasin lopettaa lääkityksen. Halusin silti vielä etsiä vaihtoehtoja, ettei minun olisi tarvinnut lopettaa, koska lääke on todella tehnyt ihmeitä parisuhteelleni ja koko elämääni.

        Asiat ovat nyt paremmin. Ovat olleet jo pari viikkoa. Ei enää pahoinvointia tms. Muutos tuli kun kokeilin tätä: Ennen otin pillerin tyhjään mahaan, mutta nykyään syön aamupalan ennen lääkettä ja johan helpotti! Ainakin minulle se oli iso muutos. Nyt voin syödä lääkettä ja tuntea oloni suht normaaliksi. Ajoittaista lievää pahoinvointia ja ilmavaivoja vielä on, mutta toivon, että ne pikkuhiljaa katoavat kun jatkan lääkitystä.

        Joten kannattaa lääkettä ainakin kokeilla. Ja kokeilla nimenomaan erilaisia tapoja ottaa lääke..Ruuan kanssa tai ilman..aamulla tai illalla...Kaikille se sopii tai on sopimatta yksilöllisesti, mutta en suosittele heti antamaan periksi jos lääke ei kerralla sovi.

        miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:

        1. tyytymättömyys omiin lahjoihini, omaan näkööni, omaan koulutukseeni

        2. epävarmuus työelämässä. Opiskelen alaa, jossa ei tulevaisuudessa ole ehkä lainkaan työtä, automatio on ehtinyt edelle ennen kuin opiskeluni ovat päättyneet.

        3. vertailen itseäni aina joihinkin toisiin

        4. kotini ei ollut kasvuympäristönä paras mahdollinen, syyttelen vanhempiani

        5. koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva. Saan keskittyä omaan sairauteeni vertailemalla sitä muitten samanlaiseen kokemusperään.

        6. Ei kiinnosta hakea itsessään piilossaolevia voimavaroja, koska se teettää työtä. Haluan helpon ratkaisun, otan mieluummin pillerin

        7. toteutan lääketehtaitten tahtoa OSTA, OSTA ja OSTA!

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, kohdatessaan vastoinkäymisiä, surua ja pelkoa, saa voimia kasvaa niiden yli. Kun yksi ylitys on voitettu, toinen on jo helpompi voittaa. Kemiallisesti tuotettu hyvä olotila, vaatii aina annoksen uutta kemikaalia ja kierre jatkuu.

        Järjestämällä päivässä vaikkapa yhden KÄYTÄNNÖN asian, saat SELVYYTTÄ elämääsi. Mitä ovat nämä selvyyttä aiheuttavat voimavarasi, minusta ne ovat esim.
        - muutto kotoa pois (vääränlainen turvaverkko vain suosii masennusta)
        - liiallinen opiskelu sivuun
        - ota käytännön tehtäviä (työtä) itsellesi
        - älä etsi syyllisiä, opi ymmärtämystä

        Ovat ehkä liian helppoja ehdotuksia minulta ja liian vaikeita sinulle. Voisit yrittää, sillä "onnellisuuspillerin" takana on ainakin yhtenä tekijänä yksin raha.


      • abetterdaughter
        Auttoiko varmasti kirjoitti:

        miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:

        1. tyytymättömyys omiin lahjoihini, omaan näkööni, omaan koulutukseeni

        2. epävarmuus työelämässä. Opiskelen alaa, jossa ei tulevaisuudessa ole ehkä lainkaan työtä, automatio on ehtinyt edelle ennen kuin opiskeluni ovat päättyneet.

        3. vertailen itseäni aina joihinkin toisiin

        4. kotini ei ollut kasvuympäristönä paras mahdollinen, syyttelen vanhempiani

        5. koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva. Saan keskittyä omaan sairauteeni vertailemalla sitä muitten samanlaiseen kokemusperään.

        6. Ei kiinnosta hakea itsessään piilossaolevia voimavaroja, koska se teettää työtä. Haluan helpon ratkaisun, otan mieluummin pillerin

        7. toteutan lääketehtaitten tahtoa OSTA, OSTA ja OSTA!

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, kohdatessaan vastoinkäymisiä, surua ja pelkoa, saa voimia kasvaa niiden yli. Kun yksi ylitys on voitettu, toinen on jo helpompi voittaa. Kemiallisesti tuotettu hyvä olotila, vaatii aina annoksen uutta kemikaalia ja kierre jatkuu.

        Järjestämällä päivässä vaikkapa yhden KÄYTÄNNÖN asian, saat SELVYYTTÄ elämääsi. Mitä ovat nämä selvyyttä aiheuttavat voimavarasi, minusta ne ovat esim.
        - muutto kotoa pois (vääränlainen turvaverkko vain suosii masennusta)
        - liiallinen opiskelu sivuun
        - ota käytännön tehtäviä (työtä) itsellesi
        - älä etsi syyllisiä, opi ymmärtämystä

        Ovat ehkä liian helppoja ehdotuksia minulta ja liian vaikeita sinulle. Voisit yrittää, sillä "onnellisuuspillerin" takana on ainakin yhtenä tekijänä yksin raha.

        "miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun."

        Olen ollut masentunut viimeiset kuusi vuotta, teini-iästä asti perheessä tapahtuneiden asioiden vuoksi. Olen ollut välillä jo psykoosissa, mutten ole hakenut apua. Viime vuonna koitin lääkitystä, joka ei toiminut. Nyt tuntuu, että seinät kaatuvat päälle. Itsemurhakin tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. Ekä sittenkin vain "koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva."-on sairauteni motiivi.

        Oikeasti olisin helvetin onnellinen, jos voisin olla onnellinen taas. En enää edes muista miltä se tuntuu.


      • auks
        Auttoiko varmasti kirjoitti:

        miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:

        1. tyytymättömyys omiin lahjoihini, omaan näkööni, omaan koulutukseeni

        2. epävarmuus työelämässä. Opiskelen alaa, jossa ei tulevaisuudessa ole ehkä lainkaan työtä, automatio on ehtinyt edelle ennen kuin opiskeluni ovat päättyneet.

        3. vertailen itseäni aina joihinkin toisiin

        4. kotini ei ollut kasvuympäristönä paras mahdollinen, syyttelen vanhempiani

        5. koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva. Saan keskittyä omaan sairauteeni vertailemalla sitä muitten samanlaiseen kokemusperään.

        6. Ei kiinnosta hakea itsessään piilossaolevia voimavaroja, koska se teettää työtä. Haluan helpon ratkaisun, otan mieluummin pillerin

        7. toteutan lääketehtaitten tahtoa OSTA, OSTA ja OSTA!

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, kohdatessaan vastoinkäymisiä, surua ja pelkoa, saa voimia kasvaa niiden yli. Kun yksi ylitys on voitettu, toinen on jo helpompi voittaa. Kemiallisesti tuotettu hyvä olotila, vaatii aina annoksen uutta kemikaalia ja kierre jatkuu.

        Järjestämällä päivässä vaikkapa yhden KÄYTÄNNÖN asian, saat SELVYYTTÄ elämääsi. Mitä ovat nämä selvyyttä aiheuttavat voimavarasi, minusta ne ovat esim.
        - muutto kotoa pois (vääränlainen turvaverkko vain suosii masennusta)
        - liiallinen opiskelu sivuun
        - ota käytännön tehtäviä (työtä) itsellesi
        - älä etsi syyllisiä, opi ymmärtämystä

        Ovat ehkä liian helppoja ehdotuksia minulta ja liian vaikeita sinulle. Voisit yrittää, sillä "onnellisuuspillerin" takana on ainakin yhtenä tekijänä yksin raha.

        masennuslääkkeet eivät ole onnellisuuspillereitä.

        ja ehkä sinä et ole kärsinyt niin pahasta masennuksesta, että harkitsisit itsemurhaa ja vihaisit elämää ja itseäsi, jolloin lääkitys on välttämätön.


      • nuori.
        auks kirjoitti:

        masennuslääkkeet eivät ole onnellisuuspillereitä.

        ja ehkä sinä et ole kärsinyt niin pahasta masennuksesta, että harkitsisit itsemurhaa ja vihaisit elämää ja itseäsi, jolloin lääkitys on välttämätön.

        hieman pelottaa, luulen että muut kirjoittaneet olette täysi-ikäisiä tms. itse olen 14-vuotias ja kolmepäivää sitten hain apteekista mielialalääkkeet...seroniliä 10mg joka muutetaan viikon päästä 20mg...kuluneet päivät ovat pelottaneet minua, ja tuntuu että heitän nuoruuteni hukkaan, vetämällä "nappuloita naamaan". onko ketään muuta lääkitys pelottanut, tai onko muilla kokemuksia yhtä nuorena aloitetusta lääkityksestä?


      • tyttönen91*
        nuori. kirjoitti:

        hieman pelottaa, luulen että muut kirjoittaneet olette täysi-ikäisiä tms. itse olen 14-vuotias ja kolmepäivää sitten hain apteekista mielialalääkkeet...seroniliä 10mg joka muutetaan viikon päästä 20mg...kuluneet päivät ovat pelottaneet minua, ja tuntuu että heitän nuoruuteni hukkaan, vetämällä "nappuloita naamaan". onko ketään muuta lääkitys pelottanut, tai onko muilla kokemuksia yhtä nuorena aloitetusta lääkityksestä?

        tänään hain apteekista tätä masennuslääkettä. Saas nähdä toimiiko, alan kyl olee jo niin epätoivonen tän olotilan kanssa, että ihan sama jos tulee sivuvaikutuksia yms. Äsköselle kirjottajalle: itse olen 17-vuotias eli itsekin aika nuorena tän lääkityksen aloitan..


      • kjgfldk
        nuori. kirjoitti:

        hieman pelottaa, luulen että muut kirjoittaneet olette täysi-ikäisiä tms. itse olen 14-vuotias ja kolmepäivää sitten hain apteekista mielialalääkkeet...seroniliä 10mg joka muutetaan viikon päästä 20mg...kuluneet päivät ovat pelottaneet minua, ja tuntuu että heitän nuoruuteni hukkaan, vetämällä "nappuloita naamaan". onko ketään muuta lääkitys pelottanut, tai onko muilla kokemuksia yhtä nuorena aloitetusta lääkityksestä?

        Mäkin olen vasta 14-vuotias ja hain tänään apteeksita lääkkeet, saa nähä miten toimii :)


      • njskj
        Auttoiko varmasti kirjoitti:

        miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:

        1. tyytymättömyys omiin lahjoihini, omaan näkööni, omaan koulutukseeni

        2. epävarmuus työelämässä. Opiskelen alaa, jossa ei tulevaisuudessa ole ehkä lainkaan työtä, automatio on ehtinyt edelle ennen kuin opiskeluni ovat päättyneet.

        3. vertailen itseäni aina joihinkin toisiin

        4. kotini ei ollut kasvuympäristönä paras mahdollinen, syyttelen vanhempiani

        5. koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva. Saan keskittyä omaan sairauteeni vertailemalla sitä muitten samanlaiseen kokemusperään.

        6. Ei kiinnosta hakea itsessään piilossaolevia voimavaroja, koska se teettää työtä. Haluan helpon ratkaisun, otan mieluummin pillerin

        7. toteutan lääketehtaitten tahtoa OSTA, OSTA ja OSTA!

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, kohdatessaan vastoinkäymisiä, surua ja pelkoa, saa voimia kasvaa niiden yli. Kun yksi ylitys on voitettu, toinen on jo helpompi voittaa. Kemiallisesti tuotettu hyvä olotila, vaatii aina annoksen uutta kemikaalia ja kierre jatkuu.

        Järjestämällä päivässä vaikkapa yhden KÄYTÄNNÖN asian, saat SELVYYTTÄ elämääsi. Mitä ovat nämä selvyyttä aiheuttavat voimavarasi, minusta ne ovat esim.
        - muutto kotoa pois (vääränlainen turvaverkko vain suosii masennusta)
        - liiallinen opiskelu sivuun
        - ota käytännön tehtäviä (työtä) itsellesi
        - älä etsi syyllisiä, opi ymmärtämystä

        Ovat ehkä liian helppoja ehdotuksia minulta ja liian vaikeita sinulle. Voisit yrittää, sillä "onnellisuuspillerin" takana on ainakin yhtenä tekijänä yksin raha.

        Tämän oman itsesi nerouden korostaminen olevinaan älykkäällä viestillä voi toimia jos ihmisellä ei ole oikeasti mitään lääkettä vaativaa hoitoa, mutta monet varmasti ovat yittäneet ilman lääkitystä ja joissain tapauksissa onnistuneet ja toisissa eivät. Kannattaa kuitenkin kuunnella ammattilaista "ei minua" vaan mielenterveystoimistosta tai terveydenhuollosta löytyvää. Mielentarveyshäiriöt ja sairaudet voivat vaatia lääkitystä jossain vaiheessa ja terapiahan tähtää siihen ettei lääkitystä jossain vaiheessa tarvita. Jokaisella on kuitenkin oikeus inhimilliseltä tuntuvaan elämään ja se ei tarkoita sitä että väliaikaisesti on paha olo. Ihmiset joilla on masennusta, paniikkia, ahdistuneisuutta ym. tarvitsevat oikeanlaista apua, eikä kenenkään typeriä ajatuksia "ota itseäsi niskasta kiinni" jos taas olet vihainen lääketehtaiden rahastukselle, suuntaa viestisi suoraan heille.


      • dult
        Auttoiko varmasti kirjoitti:

        miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:

        1. tyytymättömyys omiin lahjoihini, omaan näkööni, omaan koulutukseeni

        2. epävarmuus työelämässä. Opiskelen alaa, jossa ei tulevaisuudessa ole ehkä lainkaan työtä, automatio on ehtinyt edelle ennen kuin opiskeluni ovat päättyneet.

        3. vertailen itseäni aina joihinkin toisiin

        4. kotini ei ollut kasvuympäristönä paras mahdollinen, syyttelen vanhempiani

        5. koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva. Saan keskittyä omaan sairauteeni vertailemalla sitä muitten samanlaiseen kokemusperään.

        6. Ei kiinnosta hakea itsessään piilossaolevia voimavaroja, koska se teettää työtä. Haluan helpon ratkaisun, otan mieluummin pillerin

        7. toteutan lääketehtaitten tahtoa OSTA, OSTA ja OSTA!

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, kohdatessaan vastoinkäymisiä, surua ja pelkoa, saa voimia kasvaa niiden yli. Kun yksi ylitys on voitettu, toinen on jo helpompi voittaa. Kemiallisesti tuotettu hyvä olotila, vaatii aina annoksen uutta kemikaalia ja kierre jatkuu.

        Järjestämällä päivässä vaikkapa yhden KÄYTÄNNÖN asian, saat SELVYYTTÄ elämääsi. Mitä ovat nämä selvyyttä aiheuttavat voimavarasi, minusta ne ovat esim.
        - muutto kotoa pois (vääränlainen turvaverkko vain suosii masennusta)
        - liiallinen opiskelu sivuun
        - ota käytännön tehtäviä (työtä) itsellesi
        - älä etsi syyllisiä, opi ymmärtämystä

        Ovat ehkä liian helppoja ehdotuksia minulta ja liian vaikeita sinulle. Voisit yrittää, sillä "onnellisuuspillerin" takana on ainakin yhtenä tekijänä yksin raha.

        seronilia syö ihmiset lapsista vanhuksiin, miksi syyllistät nuoria? meidän onneksemme lääketiede on kehittynyt niin että apua on saatavilla. marttyyriudessa ja kitumisessa ei ole mitään ihailtavaa. jos sinulla on diabetes ni jätätkö insuliinin ottamatta ja puret hammasta? entä kun viisaudenhammasta särkee, onko raukkamaista ottaa buranaa?
        mielenterveysongelmat eivät ole pelkästään ympäristön ja yksilön persoonallisuuden tulosta, vaan kemiallisia reaktioita ja ihan fyysisiä ja biologisia vaivoja. näillä lääkkeillä on pelastettu monia ihmishenkiä ja parannettu elämänlaatua.

        et liene itse ollut koskaan masentunut. en tarkoita masennuksella huonoa päivää, pms-oireita tai vitutusta, vaan sitä että viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen olet toimintakyvytön. tuntuu kuin makaisi haudan pohjalla jo valmiiksi eikä ole enää merkitystä onko elossa vai ei. mikään ei tunnu miltään.


      • Kokenut paniikkilain
        Auttoiko varmasti kirjoitti:

        miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:

        1. tyytymättömyys omiin lahjoihini, omaan näkööni, omaan koulutukseeni

        2. epävarmuus työelämässä. Opiskelen alaa, jossa ei tulevaisuudessa ole ehkä lainkaan työtä, automatio on ehtinyt edelle ennen kuin opiskeluni ovat päättyneet.

        3. vertailen itseäni aina joihinkin toisiin

        4. kotini ei ollut kasvuympäristönä paras mahdollinen, syyttelen vanhempiani

        5. koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva. Saan keskittyä omaan sairauteeni vertailemalla sitä muitten samanlaiseen kokemusperään.

        6. Ei kiinnosta hakea itsessään piilossaolevia voimavaroja, koska se teettää työtä. Haluan helpon ratkaisun, otan mieluummin pillerin

        7. toteutan lääketehtaitten tahtoa OSTA, OSTA ja OSTA!

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, kohdatessaan vastoinkäymisiä, surua ja pelkoa, saa voimia kasvaa niiden yli. Kun yksi ylitys on voitettu, toinen on jo helpompi voittaa. Kemiallisesti tuotettu hyvä olotila, vaatii aina annoksen uutta kemikaalia ja kierre jatkuu.

        Järjestämällä päivässä vaikkapa yhden KÄYTÄNNÖN asian, saat SELVYYTTÄ elämääsi. Mitä ovat nämä selvyyttä aiheuttavat voimavarasi, minusta ne ovat esim.
        - muutto kotoa pois (vääränlainen turvaverkko vain suosii masennusta)
        - liiallinen opiskelu sivuun
        - ota käytännön tehtäviä (työtä) itsellesi
        - älä etsi syyllisiä, opi ymmärtämystä

        Ovat ehkä liian helppoja ehdotuksia minulta ja liian vaikeita sinulle. Voisit yrittää, sillä "onnellisuuspillerin" takana on ainakin yhtenä tekijänä yksin raha.

        "miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:"

        Olipa totaalisen väärässä osastossa sinun juttusi, paniikkihäiriöön ei teoriasi millään liity !!!
        Mieto lääkitys on useinkin se paras apu päästä eteenpäin oireiden kanssa, jotka voivat olla myös keskiikäisen vaivana eivätkä mitään nuoruuden kasvukipuja. Kasvukivuistahan ei ole kyse vaan
        pitkälti periystä ominaisuudesta. Paniikkihäiriö kulkee suvussa.


      • elämä on
        nuori. kirjoitti:

        hieman pelottaa, luulen että muut kirjoittaneet olette täysi-ikäisiä tms. itse olen 14-vuotias ja kolmepäivää sitten hain apteekista mielialalääkkeet...seroniliä 10mg joka muutetaan viikon päästä 20mg...kuluneet päivät ovat pelottaneet minua, ja tuntuu että heitän nuoruuteni hukkaan, vetämällä "nappuloita naamaan". onko ketään muuta lääkitys pelottanut, tai onko muilla kokemuksia yhtä nuorena aloitetusta lääkityksestä?

        Sairastuin paniikkihäiriöön noin 13 vuotiaana.Silloin lääkäri ei tiennyt mikä minua vaivaa,vaikka selitin oireitani.Olin todella huonossa kunnossa.Vasta 80-luvulla tiedettiin asiasta.Parhaat vuoteni kului hukkaan..Onneksi sain viisaan erikoislääkärin puolelleni ja häneltä reseptin noin 40 vuotiaana.Julkisella terveyspuolella ei ole vieläkään haluttu myöntää minulle paniikkihäiriödiagnoosia,jostain kumman syystä.Onko niin vaikea asia käsittää?Kaikki ruumiiliset sairaudet laitetaan kuitenkin mielenterveyden piikkiin.Toivottavasti pysyn terveenä ettei tarvitse mennä apua hakemaan.Joudun ottamaan lääkettä Seronilia 30 mg/pv elämäni loppuun asti.


      • Alexandra22
        njskj kirjoitti:

        Tämän oman itsesi nerouden korostaminen olevinaan älykkäällä viestillä voi toimia jos ihmisellä ei ole oikeasti mitään lääkettä vaativaa hoitoa, mutta monet varmasti ovat yittäneet ilman lääkitystä ja joissain tapauksissa onnistuneet ja toisissa eivät. Kannattaa kuitenkin kuunnella ammattilaista "ei minua" vaan mielenterveystoimistosta tai terveydenhuollosta löytyvää. Mielentarveyshäiriöt ja sairaudet voivat vaatia lääkitystä jossain vaiheessa ja terapiahan tähtää siihen ettei lääkitystä jossain vaiheessa tarvita. Jokaisella on kuitenkin oikeus inhimilliseltä tuntuvaan elämään ja se ei tarkoita sitä että väliaikaisesti on paha olo. Ihmiset joilla on masennusta, paniikkia, ahdistuneisuutta ym. tarvitsevat oikeanlaista apua, eikä kenenkään typeriä ajatuksia "ota itseäsi niskasta kiinni" jos taas olet vihainen lääketehtaiden rahastukselle, suuntaa viestisi suoraan heille.

        Sinä "Miksi nuorilla on niin vaikeaa"
        Aivan kyllähän sitä lääkkeittä ensin kokeillaan, kun luullaan että siitä voi selvitäkin. Sattumoisin pään serotoniini pitoisuuksiin on vaikea vaikuttaa itse nopeasti, jos sillä on taipumusta alentua, tämäkin on täysin yksilöllistä. Mutta kun pelkotilat ja paniikki ärtyvät niin suuriksi ettei järjellä pysty enää vaikuttamaan ajatuksiinsa, lääkitys on ainoa keino hetkellisesti, kunnes saa muut elämän peruselementit tasapainoonsa

        Jos et tiedä paskan vertaa tästä aiheesta tuki suusi, mene tekemään itsesi tärkeäksi ja neroksi jonnekin toiselle sivustolle.

        Voimia kaikille! http://www.youtube.com/watch?v=f9RzME7k_kE&feature=related Tästä voimaa jaksamiseen


      • onnellinen :)
        Auttoiko varmasti kirjoitti:

        miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:

        1. tyytymättömyys omiin lahjoihini, omaan näkööni, omaan koulutukseeni

        2. epävarmuus työelämässä. Opiskelen alaa, jossa ei tulevaisuudessa ole ehkä lainkaan työtä, automatio on ehtinyt edelle ennen kuin opiskeluni ovat päättyneet.

        3. vertailen itseäni aina joihinkin toisiin

        4. kotini ei ollut kasvuympäristönä paras mahdollinen, syyttelen vanhempiani

        5. koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva. Saan keskittyä omaan sairauteeni vertailemalla sitä muitten samanlaiseen kokemusperään.

        6. Ei kiinnosta hakea itsessään piilossaolevia voimavaroja, koska se teettää työtä. Haluan helpon ratkaisun, otan mieluummin pillerin

        7. toteutan lääketehtaitten tahtoa OSTA, OSTA ja OSTA!

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, kohdatessaan vastoinkäymisiä, surua ja pelkoa, saa voimia kasvaa niiden yli. Kun yksi ylitys on voitettu, toinen on jo helpompi voittaa. Kemiallisesti tuotettu hyvä olotila, vaatii aina annoksen uutta kemikaalia ja kierre jatkuu.

        Järjestämällä päivässä vaikkapa yhden KÄYTÄNNÖN asian, saat SELVYYTTÄ elämääsi. Mitä ovat nämä selvyyttä aiheuttavat voimavarasi, minusta ne ovat esim.
        - muutto kotoa pois (vääränlainen turvaverkko vain suosii masennusta)
        - liiallinen opiskelu sivuun
        - ota käytännön tehtäviä (työtä) itsellesi
        - älä etsi syyllisiä, opi ymmärtämystä

        Ovat ehkä liian helppoja ehdotuksia minulta ja liian vaikeita sinulle. Voisit yrittää, sillä "onnellisuuspillerin" takana on ainakin yhtenä tekijänä yksin raha.

        Varmasti olet saanut paljon vastauksia tuohon kirjoitukseesi mutta päätimpä laittaa oman kantani vielä esille. Olen 17-vuotias tyttö ja olen paininut masennuksen, paniikkihäiriön ja migreenin kanssa jo hyvin pitkän aikaa. Lähipiiristämme kuoli muutamia vuosia sitten yli 10 läheistä, kaikki eri syistä johtuen. Surin eniten niitä jotka todella kosketti elämääni mutta pääsin yli. Olin 8. luokalla ja koulussa sain jatkuvasti pahoja paniikkikohtauksia ja näin ollen en enää pystynyt mennä kouluun. Nukuin puoli vuotta neljän seinän sisällä, yhdessä ja samassa huoneessa, vessaan jaksoin mennä silloin tällöin ja ruoka ei mennyt alas. Pystyyn noustessa päässä heitti niin pahasti että en edes minuuttia pystynyt seisomaan vaan kaaduin saman tien takaisin sänkyyn. Kukaan ei tiennyt miten minun oloani olisi voinut parantaa. Äitini itki salaa pahaa oloaan ja jopa isäni itki. Veljeni oli hämmentynyt ja kaikki olivat paniikissa. Olin käynyt alusta alkaen terapiassa ja se ei yksistään auttanut. minulle määrättiin lääkkeet tilanteen vakavuudesta johtuen. Sain jopa koirankin jotta vain paranisin. Kamppailin tämän kanssa vuoden päivät haluten tehdä itsemurhan. Olen aina ollut uskovainen ja hyvin kunnollinen, mutta kun oli paha olla sitä tuli kokeiltua kaikki. Koitin viiltelyä, siitä ei onneksi ollut apua minulle. Lopetin sen, koitin juomista lääkkeiden kanssa. Join itseni känniin vaikka söin rauhoittavia,mielialalääkkeitä ja kolmiolääkkeitä. Olisin voinut kuolla siihen, ja sekään ei auttanut vaan join itseni känniin monta kertaa. Jostain syystä lopetin sellaisen ja keskityin taas perheeseeni ja luulen että siinä vaiheessa lääkkeet olivat alkaneet tehota. olin koulukiusattu 8 vuotta ja se jatkui jopa lukiossa. Kun lukion aloitin, jatkui se sielläkin. Oli lähellä etten romahtanut uudestaan. Kovetin luonteeni ja totesin että kaikki typerät ihmiset ovat lapsellisia ja en enää välittänyt heistä. Loin itselleni uuden kaveripiirin kertomalla omista kokemuksistani avoimesti ja nyt olen iloinen. Kamppailen yhä masennukseni kanssa mutta jos en olisi saanut lääkkeitä, olisin jo tappanut itseni vaikka sain kaikilta tukea. Joten iloitse elämästäsi terveenä mutta älä auo päätäsi asiasta mistä et tiedä mitään. Ja suoraan sanoen maksan mielelläni siitä että saan vain oman terveen ja normaalin elämäni takaisin. Ja kuulemma keski-iän kriisin kohdalla ihmiset tarvitsevat eniten masennuslääkkeitä, koska sen ikäisenä maailma tuntuu entistä harmaammalta. Joten jos sen ajan selvitset ilman masennuslääkkeitä niin olet ollut harvinaisen onnekas :)


      • piisuli
        onnellinen :) kirjoitti:

        Varmasti olet saanut paljon vastauksia tuohon kirjoitukseesi mutta päätimpä laittaa oman kantani vielä esille. Olen 17-vuotias tyttö ja olen paininut masennuksen, paniikkihäiriön ja migreenin kanssa jo hyvin pitkän aikaa. Lähipiiristämme kuoli muutamia vuosia sitten yli 10 läheistä, kaikki eri syistä johtuen. Surin eniten niitä jotka todella kosketti elämääni mutta pääsin yli. Olin 8. luokalla ja koulussa sain jatkuvasti pahoja paniikkikohtauksia ja näin ollen en enää pystynyt mennä kouluun. Nukuin puoli vuotta neljän seinän sisällä, yhdessä ja samassa huoneessa, vessaan jaksoin mennä silloin tällöin ja ruoka ei mennyt alas. Pystyyn noustessa päässä heitti niin pahasti että en edes minuuttia pystynyt seisomaan vaan kaaduin saman tien takaisin sänkyyn. Kukaan ei tiennyt miten minun oloani olisi voinut parantaa. Äitini itki salaa pahaa oloaan ja jopa isäni itki. Veljeni oli hämmentynyt ja kaikki olivat paniikissa. Olin käynyt alusta alkaen terapiassa ja se ei yksistään auttanut. minulle määrättiin lääkkeet tilanteen vakavuudesta johtuen. Sain jopa koirankin jotta vain paranisin. Kamppailin tämän kanssa vuoden päivät haluten tehdä itsemurhan. Olen aina ollut uskovainen ja hyvin kunnollinen, mutta kun oli paha olla sitä tuli kokeiltua kaikki. Koitin viiltelyä, siitä ei onneksi ollut apua minulle. Lopetin sen, koitin juomista lääkkeiden kanssa. Join itseni känniin vaikka söin rauhoittavia,mielialalääkkeitä ja kolmiolääkkeitä. Olisin voinut kuolla siihen, ja sekään ei auttanut vaan join itseni känniin monta kertaa. Jostain syystä lopetin sellaisen ja keskityin taas perheeseeni ja luulen että siinä vaiheessa lääkkeet olivat alkaneet tehota. olin koulukiusattu 8 vuotta ja se jatkui jopa lukiossa. Kun lukion aloitin, jatkui se sielläkin. Oli lähellä etten romahtanut uudestaan. Kovetin luonteeni ja totesin että kaikki typerät ihmiset ovat lapsellisia ja en enää välittänyt heistä. Loin itselleni uuden kaveripiirin kertomalla omista kokemuksistani avoimesti ja nyt olen iloinen. Kamppailen yhä masennukseni kanssa mutta jos en olisi saanut lääkkeitä, olisin jo tappanut itseni vaikka sain kaikilta tukea. Joten iloitse elämästäsi terveenä mutta älä auo päätäsi asiasta mistä et tiedä mitään. Ja suoraan sanoen maksan mielelläni siitä että saan vain oman terveen ja normaalin elämäni takaisin. Ja kuulemma keski-iän kriisin kohdalla ihmiset tarvitsevat eniten masennuslääkkeitä, koska sen ikäisenä maailma tuntuu entistä harmaammalta. Joten jos sen ajan selvitset ilman masennuslääkkeitä niin olet ollut harvinaisen onnekas :)

        Pitkään?
        Kaksikymmentä vuotta on pitkään!
        Mulla paniikkihäiriö on ylä ja alamäkeä eli välillä ei paniikki vaivaa ollenkaan ja välillä en kykene
        lähtemään mihinkään.
        Tää on viheliäinen sairaus.
        Itselläni meni monta vuotta "hukkaan", koska en aloittanut,suostunut syömään mitään pillereitä, VIRHE!
        Olenkin siis aikoja sitten päättänyt, että syön pillereitä vaikka lopun elämääni ennemmin kuin elän
        helvetissä!


      • piiku
        Auttoiko varmasti kirjoitti:

        miksi nykynuorilla on niin VAIKEAA, miksi ette edes yritä selviytyä ilman lääkitystä? Mielestäni se on liian helppo ratkaisu oman identiteetin kasvuun.

        Kaikilla ihmisillä on kasvukautenaan vaikeaa ja yleensä tiedämme itse, mitkä asiat niihin ovat vaikuttavassa.
        Minulla on muutama asia, joiden luulen vaikuttavan nykyiseen pahaan oloon, kas tässä:

        1. tyytymättömyys omiin lahjoihini, omaan näkööni, omaan koulutukseeni

        2. epävarmuus työelämässä. Opiskelen alaa, jossa ei tulevaisuudessa ole ehkä lainkaan työtä, automatio on ehtinyt edelle ennen kuin opiskeluni ovat päättyneet.

        3. vertailen itseäni aina joihinkin toisiin

        4. kotini ei ollut kasvuympäristönä paras mahdollinen, syyttelen vanhempiani

        5. koska muutkin ovat sairastuneet samaan masennustautiin, kuin itse, koen olevani johonkin joukkoon kuuluva. Saan keskittyä omaan sairauteeni vertailemalla sitä muitten samanlaiseen kokemusperään.

        6. Ei kiinnosta hakea itsessään piilossaolevia voimavaroja, koska se teettää työtä. Haluan helpon ratkaisun, otan mieluummin pillerin

        7. toteutan lääketehtaitten tahtoa OSTA, OSTA ja OSTA!

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, kohdatessaan vastoinkäymisiä, surua ja pelkoa, saa voimia kasvaa niiden yli. Kun yksi ylitys on voitettu, toinen on jo helpompi voittaa. Kemiallisesti tuotettu hyvä olotila, vaatii aina annoksen uutta kemikaalia ja kierre jatkuu.

        Järjestämällä päivässä vaikkapa yhden KÄYTÄNNÖN asian, saat SELVYYTTÄ elämääsi. Mitä ovat nämä selvyyttä aiheuttavat voimavarasi, minusta ne ovat esim.
        - muutto kotoa pois (vääränlainen turvaverkko vain suosii masennusta)
        - liiallinen opiskelu sivuun
        - ota käytännön tehtäviä (työtä) itsellesi
        - älä etsi syyllisiä, opi ymmärtämystä

        Ovat ehkä liian helppoja ehdotuksia minulta ja liian vaikeita sinulle. Voisit yrittää, sillä "onnellisuuspillerin" takana on ainakin yhtenä tekijänä yksin raha.

        ole n lihonut eikä helpota oloa. mitäiskö lopettaa ja mennä laitos hoitoon.


      • Anonyymi
        nuori. kirjoitti:

        hieman pelottaa, luulen että muut kirjoittaneet olette täysi-ikäisiä tms. itse olen 14-vuotias ja kolmepäivää sitten hain apteekista mielialalääkkeet...seroniliä 10mg joka muutetaan viikon päästä 20mg...kuluneet päivät ovat pelottaneet minua, ja tuntuu että heitän nuoruuteni hukkaan, vetämällä "nappuloita naamaan". onko ketään muuta lääkitys pelottanut, tai onko muilla kokemuksia yhtä nuorena aloitetusta lääkityksestä?

        Millainen hirviö määrää alaikäiselle mielialalääkkeitä?


      • Anonyymi
        nuori. kirjoitti:

        hieman pelottaa, luulen että muut kirjoittaneet olette täysi-ikäisiä tms. itse olen 14-vuotias ja kolmepäivää sitten hain apteekista mielialalääkkeet...seroniliä 10mg joka muutetaan viikon päästä 20mg...kuluneet päivät ovat pelottaneet minua, ja tuntuu että heitän nuoruuteni hukkaan, vetämällä "nappuloita naamaan". onko ketään muuta lääkitys pelottanut, tai onko muilla kokemuksia yhtä nuorena aloitetusta lääkityksestä?

        Aloitin aikoinaan n. 16 vuotiaan seronil in käytön ja terapian yhtaikaa. Parasta hoidossa oli se, että sai tukea, eikä jäänyt yksin. On tärkeää oppia kuuntelemaan itseään, kehon ja mielen viestejä, ja hidastamaan ja pitämään huolta perusasioista. Ei saa jäädä yksin.. Seronil ei aiheuttanut minulle sivuvaikutuksia, eikä se pilleri itsestään mitään parantunut, lähinnä oli sellainen tukijalka, kun omat olivat heiveröiset. Ruoka, liikunta, uni, ystävät ja mielekäs tekeminen, hengellinen ja psyykkinen tuki, elämän ilon löytäminen pienistäkin asioista.. Kaikki perusasiat pitää ottaa kuntoutuksessa huomioon. Ei elämä ole suoriutumista vaan elämistä ja sen opettelua. Tätä nykyä olen pian 40v ja edelleen opettelen samoja asioita! Tsemppiä ja voimia arkeen.


    • seronilin napsimisen aloittava

      Täällä kans yksi melko nuori tapaus, 17v.
      Sain tänään reseptin seroniliin, 10mg näin aluksi. Ja pelottaa niin tolkuttomasti. Olen täysin tyytyväinen elämääni ja onnellisempi kuin koskaan, mutta paniikkioireilu varjostaa normaalia arkea lähes koko ajan. Joten, päädyin hakemaan apua, ja sain lääkityksen. Mutta nyt pelkään saavani jotain kamalia sivuoireita. Jotkut fyysiset pikkujutut alkuun vielä sietäisin, mutta jos ahdistun, jos mielala alkaa heitellä, tai jos tosiaan tulee jotain itsemurha-ajatuksia mitkä lääkkeen sivuoiressa mainittiin, niin en kyllä tiedä mitä tehdä. Tuntuu jotenkin hirvittävältä ruveta syömään jotain epämääräistä ainetta joka ehkä auttaa. Tuntuu niin keinotekoiselta. Tiedän että pärjäisin ilman lääkitystä, mutta kun paniikkihäiriö haittaa koulunkäyntiä ja normaalielämää sen verran, että olin valmis ottamaan vastaan lääkärin tarjoaman "nopean helpotuksen."
      Saa nyt nähdä. Olo on todella epävarma. Mieluummin söisin jotain luontaistuotteita jotka ehkä olisivat sitten vain placeboa, mutta eipä ainakaan tulisi mitään kammottavia sivuvaikutuksia. Ei tässä tiedä mitä tehdä.

      • panikoida :)

        Seronil ja sen mahdolliset sivuvaikutukset ei ole mitään verrattuna siihen jos joudut alkaa syömään neuroleptejä! Niistä menee ihan zombie-tilaan, tulee lihasnykimisiä, paino nousee, oot muutenkin ihan horteessa koko ajan ja väsyttää ja huimaa. Seronil on kyllä ihan hyvä lääke.


      • kaikkea hyvää
        panikoida :) kirjoitti:

        Seronil ja sen mahdolliset sivuvaikutukset ei ole mitään verrattuna siihen jos joudut alkaa syömään neuroleptejä! Niistä menee ihan zombie-tilaan, tulee lihasnykimisiä, paino nousee, oot muutenkin ihan horteessa koko ajan ja väsyttää ja huimaa. Seronil on kyllä ihan hyvä lääke.

        Olen käyttänyt Seroniliä juuri nyt tasan 10 vuotta. Monesti olen yrittänyt eroon siitä. Sisareni sanoo, että persoonallisuuteni on muuttunut lääkkeen käytön myötä ja siksi olen halunnut lopettaa lääkkeen. Nyt olen ollut yli 6 kk ilman lääkitystä ja olo on ollut tosi apea. Aloitin 4 päivää sitten Seronilin uudestaan ja odotan kaiholla palaavani edelliseen tilaani.
        Ei itketä eikä naurata, mutta kuitenkin elämä maistuu joltakin.


      • dult
        kaikkea hyvää kirjoitti:

        Olen käyttänyt Seroniliä juuri nyt tasan 10 vuotta. Monesti olen yrittänyt eroon siitä. Sisareni sanoo, että persoonallisuuteni on muuttunut lääkkeen käytön myötä ja siksi olen halunnut lopettaa lääkkeen. Nyt olen ollut yli 6 kk ilman lääkitystä ja olo on ollut tosi apea. Aloitin 4 päivää sitten Seronilin uudestaan ja odotan kaiholla palaavani edelliseen tilaani.
        Ei itketä eikä naurata, mutta kuitenkin elämä maistuu joltakin.

        fluoksetiinia määrättiin mulle ekan kerran 12-vuotiaana lasten psykiatrisella osastolla, sen jälkeen oon syöny sitä melkein tauotta (13 vuotta). muutamaan kertaan olen ollut n. 1-3kk ilman fluoksetiinia ja heti huomaa eron olemuksessa. en naura ollenkaan, haudon itsemurhaa, olen väsynyt, buliminen, pakko-oireinen ja itkuinen. jo kolme viikkoa lääkkeen syömisen jälkeen alkaa olo parantua. olen energinen, en tarvitse paljoa unta enkä ahmi. mikään onnellisuuspilleri se ei ole, mutta auttaa käymään töissä ja elämään normaalia elämää.

        seronil=fluoksetiini=prozac

        kannattaa lukea sellainen kirja kun "mielen muuttajat" -peter d. kramer


    • lawl1

      ota joka aamu 40mg eikä ees auta mitää silti yhtä paska olo ko ennenki

    • Eliytres

      Mulla on kolmisen vuotta ollut seronilit. Aluks 20mg ja nykyään 40mg.
      Masennukseen se toimi alusta asti ihan mukavasti, mutta tuossa reilu vuosi sitten ahdistus- ja paniikkihäiriön oireet voimistui niin paljon että piti ottaa Ketipinorit seronilin rinnalle tasaamaan.
      Lekuri sanoi, että Senoril saattaa vahvistaa ahdistuksen tunnetta, ja ihmetteli minkä takia mulla ei ollut ennestään jo jotain lääkettä paniikkihäiriöön...

      Mut nyt siis molemmat ja ihan hyvin toimii :)

    • v.m.58

      Käytän Seronilia nyt vaan tahtoo silti olla oireita.Voi johtua serotoniinin vähenemisestä.Näin minulle sanottiin apteekissa.Pitäis alkaa ottaan Omega3 kapseleita.Lisää tietua saa kun menee guugleen ja kirjottaa Serotoniini.

      • F41F34

        Syön seronilia suht voimakkaaseen syklotymiaan eli mielialan aaltoiluhäiriöön joka on lähellä lievempää bipolaaria. Tulee siis selkeitä masennus ja hypomania jaksoja. Tuntuu hyvältä sivuvaikutuksista huolimatta. Tasoittaa mielialaa, vaikka olo on suht energinen. Ei tunnu kuitenkaan lähtevään lapasesta. Minulla on myös ahdistuneisuushäiriö.


      • tttaas
        F41F34 kirjoitti:

        Syön seronilia suht voimakkaaseen syklotymiaan eli mielialan aaltoiluhäiriöön joka on lähellä lievempää bipolaaria. Tulee siis selkeitä masennus ja hypomania jaksoja. Tuntuu hyvältä sivuvaikutuksista huolimatta. Tasoittaa mielialaa, vaikka olo on suht energinen. Ei tunnu kuitenkaan lähtevään lapasesta. Minulla on myös ahdistuneisuushäiriö.

        Onko teillä vähän niinkun menny ruokahalu? tän lääkkeen takia? eiks oo liian vähän söin yhen vaaleen leivän niinkun 2 puolisen ja sit illal toisen en muuta?


      • F41F34
        tttaas kirjoitti:

        Onko teillä vähän niinkun menny ruokahalu? tän lääkkeen takia? eiks oo liian vähän söin yhen vaaleen leivän niinkun 2 puolisen ja sit illal toisen en muuta?

        Mulla ainaski vähensi ruokahalua. Ja paino laskenu... Pikkuhiljaa kuitenki tullu vähän parempi ruokahalu, mutta ei vieläkään "normaali"... Mut ei se niin justiinsa. (:


      • :))))
        F41F34 kirjoitti:

        Mulla ainaski vähensi ruokahalua. Ja paino laskenu... Pikkuhiljaa kuitenki tullu vähän parempi ruokahalu, mutta ei vieläkään "normaali"... Mut ei se niin justiinsa. (:

        Niin. Paljon sul laski paino? jos saa kysyä:)


      • tyyt.käyt.
        :)))) kirjoitti:

        Niin. Paljon sul laski paino? jos saa kysyä:)

        indikkaatiolla BED, paino pudonnut nyt 7 kuukauden aikana 31 kg. Ja ahminta selkeästi vähentynyt, hyvä näin.


      • :)))
        tyyt.käyt. kirjoitti:

        indikkaatiolla BED, paino pudonnut nyt 7 kuukauden aikana 31 kg. Ja ahminta selkeästi vähentynyt, hyvä näin.

        Mä just haluisin laihtuu:)
        Ootko tyttö vai poika?:)


      • F41F34
        :))) kirjoitti:

        Mä just haluisin laihtuu:)
        Ootko tyttö vai poika?:)

        Mä oon 19-v naikkonen. Nyt siis seronilin lyhyen käytön aikana lähteny pari kiloo. :DD Hahhah. Aiheuttaa toki mulle jotai sivuvaikutuksia. Onks sulla msn tai jotain jos haluat jutella seronilista tyylillä vertaistukea. :D (nimettömänä toki.) Ootko ite tyttö vai poika?


      • :))
        F41F34 kirjoitti:

        Mä oon 19-v naikkonen. Nyt siis seronilin lyhyen käytön aikana lähteny pari kiloo. :DD Hahhah. Aiheuttaa toki mulle jotai sivuvaikutuksia. Onks sulla msn tai jotain jos haluat jutella seronilista tyylillä vertaistukea. :D (nimettömänä toki.) Ootko ite tyttö vai poika?

        On mulla.Itese olen 16.v.tyttö kans:) Joo.


      • ????????

        viestin kun et ole rekkautunut?


      • :)
        ???????? kirjoitti:

        viestin kun et ole rekkautunut?

        ...


      • ...pdop.
        :) kirjoitti:

        ...

        Itse käytän tätä samaa. Oon käyttänyt jonkun aikaa.Ooks te huomannu että aina melki muistaa unet ja kun yleensä ei aina muista. Mä muistan kaikki melkein. No on kyl hyvii unii


      • mk30
        ...pdop. kirjoitti:

        Itse käytän tätä samaa. Oon käyttänyt jonkun aikaa.Ooks te huomannu että aina melki muistaa unet ja kun yleensä ei aina muista. Mä muistan kaikki melkein. No on kyl hyvii unii

        30v mies ja seronil 20mg toiminut erittäin hyvin masennukseen ja mieli tasoittunut huomattavasti. mitään sivu vaikutuksia ei ole ollut, tai ainakaan en ole huomannu. SUOSITTELEN! Itse en meinannut kirveelläkään alkaa ottaa mitää mielialalääkkeitä ku en niihin uskonut mutta pakko myöntää että kannatti.


    • nainen 54

      Olen ottanut Seronil 20 mg.aamuisin.Annos oli hieman liian pieni,joten sain luvan ottaa puoli tablettia lisää.Eli,sitä kuluu 30 mg/pv.Oireet pysyy kurissa,kunhan ei tule mitään stressiä.Pahojen vastoinkäymisten varalta lisätukena on nopeavaikutteinen Alprox.Sitä tarvitsee käyttää tosi harvoin.Muista ottaa lääke säännöllisesti.

      • ToukoPouko9

        15 vuotta olen lähes päivittäin syönyt ja OLEN PYSYNYT HENGISSÄ! Ei mikään pikkujuttu noinniinkuin henkilökohtaisella tasolla. Annoksella 20-60 mg. Masennukseen.( muita lääkkeitä, joista osan lopettanut ja osaa en) Ainoa tauko kesti parisen viikkoa. Päätin lopettaa lääkityksen seinään ja ottaa itseäni niskasta kiinni ja koittaa kaikkea muuta kuin lääkitystä. Ei auttanut. Ongelmana oli riippuvuuden ja masennuksen aliarvionti tai toiveajattelu niiden poistumisesta vippaskonsteilla. Menin todella pihalle tästä ihmiskokeesta ja ahdistus joka on myös mukanani kulkenut voimistui meleko suureksi. Seinään lopettamista en ainakaan siis suosittele kokeilemaan.

        Muista en tiedä, mutta tämä lääke aiheuttaa minulle riippuvuutta. Riippuvuuden määrittelen kohdallani siten etten ole pystynyt lääkitystä lopettamaan. Tosin olen riippuvuuksiin taipuvainen ihminen ja varmasti on muitakin ongelmia joilla osan ongelmista voi selittää. En tiedä mikä on lääkityksen aiheuttamaa ongelmaa ja mikä alkuperäistä. No nyt ihmiskokeilu jatkuu, lääkitystä vaihdettiin ja Seronilannosta PIKKUHILJAA pienentämällä pudotettiin plumpsista pois. Nyt neljäs päivä menossa ja tulevaisuus epävarma, niinkuin kuulemma kaikilla ihmisillä.

        p.s. Olen kokeillut kolmea erityyppistä terapiaa, akupunktiota, kirkasvalohoitoa, liikuntaa, rentoutusta, erilaisia meditaatio- ja itsehallintamenetelmiä, joogaa, ruokavaliota, avantouintia, kalaöljyjä, vitamiineja, hivenaineita, rukoilua, virallisia hoitopaikkoja ja virattomia paikkoja. paljon muuta :-)


      • memmau
        ToukoPouko9 kirjoitti:

        15 vuotta olen lähes päivittäin syönyt ja OLEN PYSYNYT HENGISSÄ! Ei mikään pikkujuttu noinniinkuin henkilökohtaisella tasolla. Annoksella 20-60 mg. Masennukseen.( muita lääkkeitä, joista osan lopettanut ja osaa en) Ainoa tauko kesti parisen viikkoa. Päätin lopettaa lääkityksen seinään ja ottaa itseäni niskasta kiinni ja koittaa kaikkea muuta kuin lääkitystä. Ei auttanut. Ongelmana oli riippuvuuden ja masennuksen aliarvionti tai toiveajattelu niiden poistumisesta vippaskonsteilla. Menin todella pihalle tästä ihmiskokeesta ja ahdistus joka on myös mukanani kulkenut voimistui meleko suureksi. Seinään lopettamista en ainakaan siis suosittele kokeilemaan.

        Muista en tiedä, mutta tämä lääke aiheuttaa minulle riippuvuutta. Riippuvuuden määrittelen kohdallani siten etten ole pystynyt lääkitystä lopettamaan. Tosin olen riippuvuuksiin taipuvainen ihminen ja varmasti on muitakin ongelmia joilla osan ongelmista voi selittää. En tiedä mikä on lääkityksen aiheuttamaa ongelmaa ja mikä alkuperäistä. No nyt ihmiskokeilu jatkuu, lääkitystä vaihdettiin ja Seronilannosta PIKKUHILJAA pienentämällä pudotettiin plumpsista pois. Nyt neljäs päivä menossa ja tulevaisuus epävarma, niinkuin kuulemma kaikilla ihmisillä.

        p.s. Olen kokeillut kolmea erityyppistä terapiaa, akupunktiota, kirkasvalohoitoa, liikuntaa, rentoutusta, erilaisia meditaatio- ja itsehallintamenetelmiä, joogaa, ruokavaliota, avantouintia, kalaöljyjä, vitamiineja, hivenaineita, rukoilua, virallisia hoitopaikkoja ja virattomia paikkoja. paljon muuta :-)

        itse olen 16 vuotias, minulla on kaksi vuotta ollut masennus ja melkein vuoden olen syönyt 10mg seroniliä. olen huomannut jonkunlaista apua, olen tasapainottunut mutta olen koomassa kokoajan.. elämä ei maistu miltään, en tunne mitään eli henkisesti todella kuollut. kävin terapiassa joka kyllä loppuin vähän aika sitten. Ruokahalussa ei ole oikeastaan minkäänlaista eroa, aluksi ruokahalu palasi takaisin normaaliksi ja nytten taas välttelen syömistä. Olen kokoajan ärtyisä ja vihainen, piikittelen kaikkia muita sillä että olen pahalla tuulella, eli tuntuu ettei nuo lääkkeet auttaisi mitään. Minulta ruvetaan kohta vähentämään annostusta puoleen, jonka jälkeen tarkoituksena olisi lopettaa lääkkeiden syöminen, itseäni pelottaa koska en tahdo että lääkkeet lopetettaisiin. Kuitenkin ei ahdistuneisuutta enää niin paljoa ole ollut, ja paniikkikohtauksiakin muutaman kerran kuukaudessa vaikka ennen oli joka päivä. Tuntuu, että kun lääkkeet lopetettaisiin, tulevaisuus olisi vielä epävarmempi. Opiskelen ekaa vuotta amiskassa, siellä opettajat eivät ymmärrä mitään masennuksesta, erittäin hienoa siis olla koulussa, joskus tulee poissaoloja siitä ettei aamulla vaan kiinnosta lähetä kouluun.

        Mutta niille jotka tätä Seronil lääkettä rupeavat syömään, suosittelen että lääkkeen syönnin aikana rupeisitte lenkkeilemään jonkun hyvän ystävän kanssa, olisitte mahdollisimman paljon ystävien kanssa sekä nukkuisitte yöllä riittävästi. nämä tekijät ovat vaikuttanut itselleni positiivisesti monestikkin. toivottavasti jotkut ottaisi tästä opiksensa. Masennus ei ole ylitsepääsemätön, sen kanssa oppii elämään vaikka tulevaisuus näyttäisikin huonolta. (:


      • Voiko olla totta
        memmau kirjoitti:

        itse olen 16 vuotias, minulla on kaksi vuotta ollut masennus ja melkein vuoden olen syönyt 10mg seroniliä. olen huomannut jonkunlaista apua, olen tasapainottunut mutta olen koomassa kokoajan.. elämä ei maistu miltään, en tunne mitään eli henkisesti todella kuollut. kävin terapiassa joka kyllä loppuin vähän aika sitten. Ruokahalussa ei ole oikeastaan minkäänlaista eroa, aluksi ruokahalu palasi takaisin normaaliksi ja nytten taas välttelen syömistä. Olen kokoajan ärtyisä ja vihainen, piikittelen kaikkia muita sillä että olen pahalla tuulella, eli tuntuu ettei nuo lääkkeet auttaisi mitään. Minulta ruvetaan kohta vähentämään annostusta puoleen, jonka jälkeen tarkoituksena olisi lopettaa lääkkeiden syöminen, itseäni pelottaa koska en tahdo että lääkkeet lopetettaisiin. Kuitenkin ei ahdistuneisuutta enää niin paljoa ole ollut, ja paniikkikohtauksiakin muutaman kerran kuukaudessa vaikka ennen oli joka päivä. Tuntuu, että kun lääkkeet lopetettaisiin, tulevaisuus olisi vielä epävarmempi. Opiskelen ekaa vuotta amiskassa, siellä opettajat eivät ymmärrä mitään masennuksesta, erittäin hienoa siis olla koulussa, joskus tulee poissaoloja siitä ettei aamulla vaan kiinnosta lähetä kouluun.

        Mutta niille jotka tätä Seronil lääkettä rupeavat syömään, suosittelen että lääkkeen syönnin aikana rupeisitte lenkkeilemään jonkun hyvän ystävän kanssa, olisitte mahdollisimman paljon ystävien kanssa sekä nukkuisitte yöllä riittävästi. nämä tekijät ovat vaikuttanut itselleni positiivisesti monestikkin. toivottavasti jotkut ottaisi tästä opiksensa. Masennus ei ole ylitsepääsemätön, sen kanssa oppii elämään vaikka tulevaisuus näyttäisikin huonolta. (:

        Keskivaikea masennus ja kauhea ruokahalu. Iltaisin se vasta alkaa.....Syön mitä vaan, eikä mikään riittää. Se on niin hirveä. Lääkärin määräys, että viikon 1tab. aamulla (10mg) ja jatkossa 2tab. aamulla.
        Onko se mahdollista, että niiin pieni annos autta ahmimisen?
        Kertokaa, onko kokemusta.
        Kiitos.


      • Pikkuveli kuoli
        Voiko olla totta kirjoitti:

        Keskivaikea masennus ja kauhea ruokahalu. Iltaisin se vasta alkaa.....Syön mitä vaan, eikä mikään riittää. Se on niin hirveä. Lääkärin määräys, että viikon 1tab. aamulla (10mg) ja jatkossa 2tab. aamulla.
        Onko se mahdollista, että niiin pieni annos autta ahmimisen?
        Kertokaa, onko kokemusta.
        Kiitos.

        Käytin itse vuosia sitten Seroniliä 1,5 v.:tta. Aloitus oli 10 mg ja sitten 20 mg /vrk. Lukuunottamatta haluttomuutta ja suunkuivumist,a se on hyvä lääke. Itselläni oli onnettomuuden jälkeinen postraumaattinen stressi reaktio. Selvisin suurimman surun ja tuskan tällä lääkkeellä. Se on ihan ok, ja turvallinen. Aluksi minulla oli vapinaa n. vkon, meni ohi. En masentunut sen enempään ja se tasoitti kroonista tuskaa.


      • dep.+BED
        Pikkuveli kuoli kirjoitti:

        Käytin itse vuosia sitten Seroniliä 1,5 v.:tta. Aloitus oli 10 mg ja sitten 20 mg /vrk. Lukuunottamatta haluttomuutta ja suunkuivumist,a se on hyvä lääke. Itselläni oli onnettomuuden jälkeinen postraumaattinen stressi reaktio. Selvisin suurimman surun ja tuskan tällä lääkkeellä. Se on ihan ok, ja turvallinen. Aluksi minulla oli vapinaa n. vkon, meni ohi. En masentunut sen enempään ja se tasoitti kroonista tuskaa.

        minulle, menossa kuudes vuosi, annoksella 60 mg/vrk, indikaatioilla depressio ja BED.

        20 mg on liian matala annos ahmintaan, syömishäiriöissä annoksen tulee olla korkea, itselläni se on ollut tuon BED:n takia jopa 80 mg.

        Psykiatriko tuon on sinulle määrännyt vai yleislääkäri?


      • Kiitos...
        dep.+BED kirjoitti:

        minulle, menossa kuudes vuosi, annoksella 60 mg/vrk, indikaatioilla depressio ja BED.

        20 mg on liian matala annos ahmintaan, syömishäiriöissä annoksen tulee olla korkea, itselläni se on ollut tuon BED:n takia jopa 80 mg.

        Psykiatriko tuon on sinulle määrännyt vai yleislääkäri?

        Yleislääkäri määräs sen. Ihmettelen kovasti, että vaikka kerroin sille ahmimisestaan ja, että siitä masennun, niin sittenkin se sanoi, että se 20mg. on sopiva annos.
        Oliko sinulla alussa 20mg., tai heti 60mg?
        Eikö siitä tullut paha olo ja miten nopeasti se vaikutta ahmintaan?
        Olen ihan toivoton.


      • dep.?BED
        Kiitos... kirjoitti:

        Yleislääkäri määräs sen. Ihmettelen kovasti, että vaikka kerroin sille ahmimisestaan ja, että siitä masennun, niin sittenkin se sanoi, että se 20mg. on sopiva annos.
        Oliko sinulla alussa 20mg., tai heti 60mg?
        Eikö siitä tullut paha olo ja miten nopeasti se vaikutta ahmintaan?
        Olen ihan toivoton.

        20 mg ja siitä sitten nostettiin. Sivuvaikutuksina oli päänsärkyä, lievää huimausta ja ruokahaluttomuutta (!!!!)
        Yleislääkäri ei oikein ole paras noissa sh-asioissa.
        Terapiaa minulla on ollut tuossa rinnalla, tällä hetkellä ei.
        Tsemppiä!

        Kyllä se on ihan todettu että sh:ä annoksen tulee olla korkea


      • markkanen
        dep.?BED kirjoitti:

        20 mg ja siitä sitten nostettiin. Sivuvaikutuksina oli päänsärkyä, lievää huimausta ja ruokahaluttomuutta (!!!!)
        Yleislääkäri ei oikein ole paras noissa sh-asioissa.
        Terapiaa minulla on ollut tuossa rinnalla, tällä hetkellä ei.
        Tsemppiä!

        Kyllä se on ihan todettu että sh:ä annoksen tulee olla korkea

        Täällä ainaski auttanut kovin. Puoli vuotta tullut syötyä.


      • seronilkäyttäjä
        markkanen kirjoitti:

        Täällä ainaski auttanut kovin. Puoli vuotta tullut syötyä.

        Kuinka nopeasti tämä lääke auttanut?


      • depr+BED
        seronilkäyttäjä kirjoitti:

        Kuinka nopeasti tämä lääke auttanut?

        sellaiset 4-5 viikkoa.


      • memmau
        depr+BED kirjoitti:

        sellaiset 4-5 viikkoa.

        vaihteeks täällä satuin taas lukemaan näitä tekstejä. itsellänihän puolvuotta sitten lopetettiin seronil, ja "ylitsepääsemätön", vaikea masennus voitettu. vuoden söin seronil-lääkkeitä, enkä tuolloin huomannut eroa mitään, mutta nyt huomaan eron.. noin vuosi sitten, olin ahdistunut, epätoivoinen, stressaantunut ja todella väsynyt ja lääkkeiden syönnistä ei tuntunut olevan mitään apua, nyt kun mietin millainen olin vuosi sitten kun söin lääkkeitä ja olin terapiassa.. lääkkeet aiheutti pienen "koomatilan", josta tosin ei ollut haittaa, muutakun etten ollut sosiaalinen. Lääkkeistä en huomannut mitään muita sivuvaikutuksia, mikä oli kyllä ihme.. tai no, huonoruokainen kun olen aina ollut nii kyllä vähän ruokahaluaki jopa rupes lisäämään. Tällähetkellä olen taas ihan normaali itseni, sosiaalinen ja pirteä. ahdistuneisuutta ja stressiä on tottakai kokoajan koulun takia, mutta ei samalla tavalla kun ennen. Toisaalta mietin useasti sitä, lamaannuttiko Seronil osan minusta, juuri tuon ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden? toivottavasti kyllä. mikä parasta, paniikkikohtauksia en ole edes saanut, ties millon viimeks.. Olen jopa sen verran rohkaistunut että pystyn miettimään tulevaisuutta ja olen valmis toteuttamaan unelmia.

        Tietysti enemmänkin eroa olisin voinut huomata mikäli olisin syönyt pidempään Seroniliä, mutta parempi näin lyhyemmän ajan. En voi muuta sanoo kun että ehkä paras mielialalääke mitä olen kokeillut, ei pahoja sivuvaikutuksia, ei haittaa elämistä liikaa ja helppo lopettaa. Tietysti monella on eri syihin määrätty lääkkeet mutta minulla kun masennukseen oli määrätty, täytyy asian eteen tehdä muutakin, kun vaan napsia pillereitä. ^^


      • Neb
        memmau kirjoitti:

        vaihteeks täällä satuin taas lukemaan näitä tekstejä. itsellänihän puolvuotta sitten lopetettiin seronil, ja "ylitsepääsemätön", vaikea masennus voitettu. vuoden söin seronil-lääkkeitä, enkä tuolloin huomannut eroa mitään, mutta nyt huomaan eron.. noin vuosi sitten, olin ahdistunut, epätoivoinen, stressaantunut ja todella väsynyt ja lääkkeiden syönnistä ei tuntunut olevan mitään apua, nyt kun mietin millainen olin vuosi sitten kun söin lääkkeitä ja olin terapiassa.. lääkkeet aiheutti pienen "koomatilan", josta tosin ei ollut haittaa, muutakun etten ollut sosiaalinen. Lääkkeistä en huomannut mitään muita sivuvaikutuksia, mikä oli kyllä ihme.. tai no, huonoruokainen kun olen aina ollut nii kyllä vähän ruokahaluaki jopa rupes lisäämään. Tällähetkellä olen taas ihan normaali itseni, sosiaalinen ja pirteä. ahdistuneisuutta ja stressiä on tottakai kokoajan koulun takia, mutta ei samalla tavalla kun ennen. Toisaalta mietin useasti sitä, lamaannuttiko Seronil osan minusta, juuri tuon ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden? toivottavasti kyllä. mikä parasta, paniikkikohtauksia en ole edes saanut, ties millon viimeks.. Olen jopa sen verran rohkaistunut että pystyn miettimään tulevaisuutta ja olen valmis toteuttamaan unelmia.

        Tietysti enemmänkin eroa olisin voinut huomata mikäli olisin syönyt pidempään Seroniliä, mutta parempi näin lyhyemmän ajan. En voi muuta sanoo kun että ehkä paras mielialalääke mitä olen kokeillut, ei pahoja sivuvaikutuksia, ei haittaa elämistä liikaa ja helppo lopettaa. Tietysti monella on eri syihin määrätty lääkkeet mutta minulla kun masennukseen oli määrätty, täytyy asian eteen tehdä muutakin, kun vaan napsia pillereitä. ^^

        Kärsin 16-vuotiaana paniikkihäiriöstä ja vuoden kuntoutuksen jälkeen oireet loppuivat kuin seinään. Sain ensin seronil 10mg ja sitten 20mg annoksina. Ensin tuntui että oireet pahenivat ja aloin olla jo itsemurhan partaalla,kun luulin etteivät edes lääkkeet auta. (kumma etteivät lääkärit kertoneet tästä.) Oireet kuitenkin helpottivat ajan kuluessa ja meni kauan aikaa löytää kadotettu minäni. Kuusi vuotta tästä eteenpäin aina on ollut pieni pelko perseen alla että mitä jos.. tivolin laitteiden kokeilu tai lävistyksen ja tatuointien ottaminen on ollut todella palkitsevaa, kun pieni pelko on ollut läsnä kokoajan, mutta sitten huomataankin ettei kohtausta tullut ollenkaan, vaikka vuosia sitten se olisi ollut mahdotonta.
        Olin tilanteeseeni tyytyväinen, löysin ihanan poikaystävän, sain kouluni käytyä ja sain töitä, kaikki oli hyvin kunnes 2010 syksy koitti.

        Tunsin kuinka syksy ja pimeys ahdistivat minua pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. tuntui etten saanut kesältä mitään käteen. En enää nauranut tai nauttinut bileilloista ja halusin olla vain kotona ja miettiä. Tajusin tilanteeni ja löysin vanhat seronilit joita käytin aikaisemmin, otin niitä aamuisin yhden ja ahdistus helpotti.. hetkeksi.
        Myöhemmin huomasin etten halunnut enää läheisyyttä poikaystävältäni, enkä nauttinut enää vanhoista muista asioista, mistä pidin. Nauroin kyllä vitseille mutta tuntui siltä että ikäänkuin "lääkkeet" olisivat tehneet sen puolestani enkä ollut vilpitön.
        Aloin käydä salilla helpottaakseni oloani, mutta eräällä joogan tunnilla ahdistuin kun lämpöpatterit alkoivat pitää kovaa meteliä.
        Niin typerältä kuin se kuulostaakin muista ihmisistä, se ääni ahdisti minua, enkä voinut keskittyä joogaamiseen. Oli lähellä etten lähtenyt kesken tunnin.
        Myöhemmin huomasin että olin alkanut taas tarkkailemaan itseäni ja melkeimpä etsimään vikaa joka voisi aiheuttaa kohtauksen.
        Tarkkailin hengitystäni, rintaani ja jopa luonnostaan kylmiä käsiäni.

        Syksyn aiheuttama stressi,perheen välirikko ja kolmivuorotyö tekivät tehtävänsä. Viime yönä yövuorossa olin väsynyt ja mietin näitä kaikkia murheita. Yhtäkkiä kuin kirkkaalta taivaalta sama pakonomainen tunne valtasi mielen että en saa henkeä, katsoin työkaveriani kauhuissani ja pelkäsin sekoavani. Riuhtaisin kuulokkeet korvistani, niin nopeasti että työkaverinikin hätkähti. Hän katsoi ja kysyi onko kaikki kunnossa? Vastasin että olen vaan väsynyt, käyn heittämässä vähän vettä kasvoille. Menin pukuhuoneeseen peilin eteen ja siinä samalla sain toisen kohtauksen. Yritin puhua mielessäni järkeä, että eihän tässä mitään, tiedät ettei tähän voi kuolla eikä se ole edes vaarallista. Siinä vaiheessa kun kohtaukset iskevät mikään järkipuhe ei auta enää, vain pakokauhu ja sekoamisen pelko pyörivät mielessä. Valahdin aivan valkoiseksi ja käteni olivat kylmän nihkeät.
        Istuin vessassa ja itkin, ajattelin etten enää kestäisi tätä samaa paskaa mikä vie pohjalle ja niin nopeasti. Lähdin töistä ennen aikojani ja valehtelin saaneeni migreenikohtauksen. Pääsin kotiin ja menin poikaystäväni viereen nukkumaan ja rauhoituin.
        Tänä aamuna heti herätessäni ja silmäni avatessa ahdistus iski. Se puhkesi taas.
        Olo on epäonnistunut ja vaikea. Oma mieleni on pettänyt minut jälleen kerran.


      • |schizophrenia
        Neb kirjoitti:

        Kärsin 16-vuotiaana paniikkihäiriöstä ja vuoden kuntoutuksen jälkeen oireet loppuivat kuin seinään. Sain ensin seronil 10mg ja sitten 20mg annoksina. Ensin tuntui että oireet pahenivat ja aloin olla jo itsemurhan partaalla,kun luulin etteivät edes lääkkeet auta. (kumma etteivät lääkärit kertoneet tästä.) Oireet kuitenkin helpottivat ajan kuluessa ja meni kauan aikaa löytää kadotettu minäni. Kuusi vuotta tästä eteenpäin aina on ollut pieni pelko perseen alla että mitä jos.. tivolin laitteiden kokeilu tai lävistyksen ja tatuointien ottaminen on ollut todella palkitsevaa, kun pieni pelko on ollut läsnä kokoajan, mutta sitten huomataankin ettei kohtausta tullut ollenkaan, vaikka vuosia sitten se olisi ollut mahdotonta.
        Olin tilanteeseeni tyytyväinen, löysin ihanan poikaystävän, sain kouluni käytyä ja sain töitä, kaikki oli hyvin kunnes 2010 syksy koitti.

        Tunsin kuinka syksy ja pimeys ahdistivat minua pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. tuntui etten saanut kesältä mitään käteen. En enää nauranut tai nauttinut bileilloista ja halusin olla vain kotona ja miettiä. Tajusin tilanteeni ja löysin vanhat seronilit joita käytin aikaisemmin, otin niitä aamuisin yhden ja ahdistus helpotti.. hetkeksi.
        Myöhemmin huomasin etten halunnut enää läheisyyttä poikaystävältäni, enkä nauttinut enää vanhoista muista asioista, mistä pidin. Nauroin kyllä vitseille mutta tuntui siltä että ikäänkuin "lääkkeet" olisivat tehneet sen puolestani enkä ollut vilpitön.
        Aloin käydä salilla helpottaakseni oloani, mutta eräällä joogan tunnilla ahdistuin kun lämpöpatterit alkoivat pitää kovaa meteliä.
        Niin typerältä kuin se kuulostaakin muista ihmisistä, se ääni ahdisti minua, enkä voinut keskittyä joogaamiseen. Oli lähellä etten lähtenyt kesken tunnin.
        Myöhemmin huomasin että olin alkanut taas tarkkailemaan itseäni ja melkeimpä etsimään vikaa joka voisi aiheuttaa kohtauksen.
        Tarkkailin hengitystäni, rintaani ja jopa luonnostaan kylmiä käsiäni.

        Syksyn aiheuttama stressi,perheen välirikko ja kolmivuorotyö tekivät tehtävänsä. Viime yönä yövuorossa olin väsynyt ja mietin näitä kaikkia murheita. Yhtäkkiä kuin kirkkaalta taivaalta sama pakonomainen tunne valtasi mielen että en saa henkeä, katsoin työkaveriani kauhuissani ja pelkäsin sekoavani. Riuhtaisin kuulokkeet korvistani, niin nopeasti että työkaverinikin hätkähti. Hän katsoi ja kysyi onko kaikki kunnossa? Vastasin että olen vaan väsynyt, käyn heittämässä vähän vettä kasvoille. Menin pukuhuoneeseen peilin eteen ja siinä samalla sain toisen kohtauksen. Yritin puhua mielessäni järkeä, että eihän tässä mitään, tiedät ettei tähän voi kuolla eikä se ole edes vaarallista. Siinä vaiheessa kun kohtaukset iskevät mikään järkipuhe ei auta enää, vain pakokauhu ja sekoamisen pelko pyörivät mielessä. Valahdin aivan valkoiseksi ja käteni olivat kylmän nihkeät.
        Istuin vessassa ja itkin, ajattelin etten enää kestäisi tätä samaa paskaa mikä vie pohjalle ja niin nopeasti. Lähdin töistä ennen aikojani ja valehtelin saaneeni migreenikohtauksen. Pääsin kotiin ja menin poikaystäväni viereen nukkumaan ja rauhoituin.
        Tänä aamuna heti herätessäni ja silmäni avatessa ahdistus iski. Se puhkesi taas.
        Olo on epäonnistunut ja vaikea. Oma mieleni on pettänyt minut jälleen kerran.

        Itse olen kärsinyt myös paniikkikohtauksista, ja olen kerennyt jopa kokea muiden pilkat ja ymmärtämättömyyden tähän asiaan. Seronil ei tosin vaikuttanut paniikkikohtauksiin mitenkään. sain paniikkikohtauksia, otin lääkkeen tai en.. Itselläni on tosin tuo paniikkikohtaus vähän erilainen, itken kamalasti, enkä saa henkeä, tärisen ja käperryn mahdollisimman pieneen asentoon (jonka seurauksena tietenkin se, että en saa henkeä sitäkään vähää mitä voisin normaalisti saada kohtauksen aikana). monet kaverit ja poikaystäväni olivat tukena jos sain kohtauksen heidän seurassaan, mutta jos olen yksin ollessani saanut kohtauksen niin minulle ei jää minkäänlaisia muistikuvia.. Yleisissä tiloissa tämä on todella häiritsevää, kun moni ei tälläistä ymmärrä.

        Tosin nyt on ollut jopa kaikki paremmin, viimeisin paniikkikohtaus joskus kesälomalla!? no, silläkin tavalla on vaikutttanut etten myös itkekkään, en edes väkisin. Seronil ja elämänmuutos teki tehtävänsä, turhankin hyvin. mikään ei tunnu miltään, en tunne henkistä kipua (mikä on todella hyvä) sekä en enää itke enkä saa paniikkikohtauksia, enkä myöskään enää osaa puhua asioista.. tässä olen 3 kuukautta miettinyt samaa asiaa joka ilta, enkä vieläkään tiedä mitä pitää tehdä.. noh, ehkä tämäkin asia selviää sitten joskus, kun saa fiilikset takaisin :p


    • gaaaaaaa94

      Hei kaikki nuoret pelokkaat. Ette ole yksin. Itse olen 16-vuotias ja sain juuri Seronil reseptin 20mg joka aamu. Muutaman viikon tätä ennen olen syönyt Ketipinor lääkettä, lääkärin mukaan auttaisi lievään unettomuuteen jota minulla on. Ongelmaani ei ole edes diagnosoitu mutta itse epäilen jonkunlaista pakko-oireista häiriötä. (minulla on todella paljon pakkotoimia ja ärsyttäviä ajatuksia joista en pääse eroon) 9-luokasta asti en ole kyennyt käymään koulua yhtään. Välillä yritin ja menin sinne, olin pari päivää ja sitten en jaksanutkaan enää. Niin tein muutaman kerran. Jäin tietysti luokalle ja nyt toinenkin ysiluokka menee ihan samalla tavalla. Kaikkea on yritetty, kaikki mahd. fyysiset syyt on tutkittu (kaikki alkoi kun aloin kärsiä jatkuvasta huonosta olosta), olen käynyt tolkuttoman monissa keskusteluissa psykoterapeuttien ja psykologien kanssa ja suurin osa on tuntunut turhalta. Olin nuorten osastolla viime syksynä pari kuukautta, silloin asiat olivat oikeastaan todella hyvin, olin kuin kuka tahansa muu. Mutta kun pääsin kotiin, ongelmat palasivat, eikä minua otettu enää osastolle. Olen käynyt ns. terapiassa tai enemmänkin keskusteluissa ja olen koko ajan lastensuojelu-uhan alla. En tiedä mitä minulle vielä tapahtuu. Sen vain tiedän etten kykene käymään koulussa säännöllisesti. Nykyään käyn siellä tenttimässä kokeita joihin luen kotona. Psykologi/lääkärin mielestä se ei kai ole tarpeeksi. Eihän se olekaan, tulevaisuutta ajatellen. Hän määräsi ensin ketipinorin ja nyt seronilin. En halua käyttää Seronilia, ja tämän palstan luettuani yhä vähemmän. Haluan tehdä mitä tahansa ennen sitä. En ylipäätään halua syödä mielialalääkkeitä. Eniten pelkään Seronilin sivuvaikutuksia. Ensinnä pelkään oksentamista kuin ruttoa, ja lisäksi pelkään itsetuhoisaksi muuttumista, koska en halua menettää elämääni. Kaikesta siitä huolimatta, mitä käyn nytkin läpi, haluan elää ja pidän itseäni elämän arvoisena. Eikä ne sukupuolielämän halujen väheneminen tai kokonaan loppuminenkaan houkuttele tässä iässä yhtään! Toivon että löytäisin paremman tien paranemiseen, mielialalääkkeet eivät vain ole oikea asia minulle.. En ole yhtään agressiivinen eikä perheessämme ole minkäänlaisia ongelmia, siksi en ymmärrä myöskään lastensuojelun uhkaa. Nyt koulunkäyntinikin on varmistettu ja pystyn pitämään huolen siitä etten tule täysin hulluksi.
      Sori tämä ikipitkä tarina, teki mieli sanoa kerralla kaikki :)

      • ejeslsnb

        Lastensuojelu viranomaiset on p:stä. Yrittää vetää kaikkeen mukaan ja väittää toisten perheitä huonoiksi.


    • kapseliongelma

      mulla alotettiin just tuo seronil-hoito psykoterapian yhteydessä ja mä en voi nielasta lääkkeitä koska alkaa ahdistaan että tukehdun.. sitä ei saa pureskella ja en vaan saa sitä nielastua veden kanssa. kuulostaa iha pikkulapsen ongelmalta mutta voiko sen sulattaa kielen alla ja meniskö se helpommin ruuan kans alas? tulee ensviikolla mulle käyttöön toi seronil, alotetaan 10mg ja aletaan sitte lisään jos on tarvetta.

    • markiisikissagrr

      Minullan on ollut lääkitys nyt jokin 3viikkoa ja on jo tehonnut. Paniikkioireita ei ole enään useasti ja masennuskin on vähän jo helpottanut. Itse syön kyllä Seronil 10mg, mutta se nostetaan 20milligrammaan. Käyn psykologilla joka viikko ja se helpottaa. toivottavasti olet saanut jo apua paniikkioireisiisi ! :)

    • Hyvä idea??

      Minlla on paniikki kohtauksia ja masennusta. joskus saattaa ilmetä pakokauhua yms. olemme menossa viikon päästä matkalle ja lento jännittää. ajattein nostaa lääkitystä puolella tabletilla puoleentoista.

    • lijiouuygi

      Lukekaapas kaikki joille on annettu Seronil paniikkihäiriöön, mihin se on tarkoitettu! Ei sanaakaan paniikista tai ahdistuksesta.
      Siis aivan väärä lääke paniikkiin. Itselläni oli monta vuotta turhaan tuo lääke ja ihmettelin, kun ei oikeen auta. Ihmekös tuo, kun ei se ole paniikkilääkitys!

    • hoidettu ph.

      Kyllä SSRI-lääkkeiden yksi indikaatio on paniikkihäiriö!

      Ei ole olemassakaan yksinomaan paniikkihäiriöön kehitettyä lääkettä.

    • hohhoijjaaa

      Mulla tulee JÄRKYTTÄVÄÄ närästystä.. en vitussa syö tuota paskaa..

      • sama täällä

        joo sama mulla tuli, eikä lääkäri uskonut. poltti, närästi, oksetti, muttei voinu oksentaa kummiskaa. eikä auttanu kyllä mielialaan kuukausienka jälkeen, mutta toi närästys pysyi. siis lopetin !


    • HuonoV

      Jospa tässä kysyisin että kuinka vpisi päästä tästä noidan kehästäm pois. Itselläni on niin paha paniikkihäiriö ollut jo vuosia. Ihminen on niin tyhmä että salaa tämmöisen tilanteen vaikka se on aikayleiinen vaiva.Olen melkein koti vanki. Minä sain lääkeen jonka nimi on sertralin bluefish. Aioin kysyä että onko jollain kokemusta tästä lääkkestä.Mutta voi se olla toisellakin nimellä. Itse asun ruruotsissa ja olen aivan ilman kavereita joka ei ole olsnkaan hyä asia. Jos joku voisi antaa jotain neuvoja tähän tilanteeseen kuinka voisi helpottaa tilannetta. Toivotan kaikille paniikista kärsiville oikein hyvää päivä jatkoa. toivottavasit saan joitain neuvoja.....

    • Pipolaari

      Seronil sellainen lääke joka vihdoin sopi minulle 13v helvetillisen lääketehtaiden koekaniina oleminen.Ei tarvitse itseään tappaa jos elämässä tulee mitä vain ja lääkkeeet ovat kehitetty sairauksiin.Eikä niitä määrätä kuin sairaille.Sanposin että Seroguel Prologin lääketehdas,pitäisi viedä oikeuteen.

    • Seronil

      Itse olen syönyt seroniilia pari kuukautta sitten. Annostusta lisättiin mutta helpotusta ei tullut ainakaan omaan paniikkihäiriööni.

      • kohtalotoveri!

        Joko on helpottanut?


    • nee

      Itellä on sama lääkitys, alotettiin ensin 10 mg, loppujen lopuksi nostettiin 40 mg. Kun alkoi vaikuttaa positiivisesti, laski omin neuvoineni 20mg. Seronil on mulla auttanut aika hyvin. Välillä tulee edelleen lieviä paniikkikohtauksia. Masennukseen tuo lääke ei juurikaan vaikuta ainakaan mun kohdalla.

    • 15-v tyttö

      mulle annettiin kans eka 10mg sitten nostettiin 20mg tuo seronil! Lääkityksen alussa ei paljon sivuvaikutuksia ollu.. Entisia oireita tuli mutta pahemmin ( ärtyneisyyttä ja ahistavuutta mm. ) ei paha lääke ollenkaan, ja on jo nytten auttanut! SUOSITTELEN!!!!

    • Pööpii

      Taas vaihteeksi kokeilin miltä tuntuu olla ilman seroniliä, jota olen käyttänyt monta vuotta. Ehdin olla muutaman kuukauden ilman mitään lääkkeitä ja heti alkoi kauhea ahdistus ja väsymys, olo on sumuinen ja epätodellinen ja mitään ei saa aikaan.
      Pakko oli hakea seronilit taas ....prkle....Kyllä niistä tulee riippuvaiseksi. Lopettaessa ei ollut vapinoita ja oksetusta kuin joidenkin muiden lääkkeidein kanssa, mutta seronilin vieroitusoireet on näköjään henkistä laatua.
      Kai pakko syödä mokomaa loppuikänsä.

    • Uudestaanko Serot?

      Täällä on näköjään paljon puhuttu Seronilista paniikkihäiriö-lääkkkeenä. Minulle aikoinaan sitä määrättiin nimenomaisesti masennuslääkkeeksi ja alkuperäisenä p.häiriölääkkenä oli ollut ennen sitä "vanha kunnon" Xanor, joka nykyään tuntuu olevan kirosanan synonyymi. Siis Serot määrättiin mielialalääkkeeksi rauhoittavien Xanojen seuraksi.
      No söin Seronilia ehkä parisen vuotta mutta kun mieliala niistä huolimatta laski välillä ja lääke vielä kaiken hyvän lisäksi kallistui reippaasti jostain syystä joskus vajaat kymmenkunta vuotta sitten lopetin niiden käytön turhana. Mieleeni ei ole jäänyt erityisiä vieroitusoireita joskin tosin en niitä mahdollisesti olisi silloin tunnistanut koska jäihän minulle varsinainen paniikkihäiriö-lääkitys eli X:t.
      Parina viime vuonna on mieliala pyrkinyt pysymään epämiellyttävän alhaalla joten kävin lääkärillä ja hän ehdotti Seronilia uudelleen mutta nyt rupeaa mietityttämään onko siinä järkeä kun muinaiset kokemukset olivat kertomani kaltaisia. Joskaan en muista kokeneeni minkäänlaisia pahoinvointi- tai huimaus-oireita aikoinani lääkitystä aloittaessani. Ainoastaan viive oli samantyyppinen kuin täällä muutkin ovat kertoneet.
      Olen lukenut muiden masennuslääkkeiden sivu- ym. vieroitusoireista ja ne vasta hurjia kertomuksia ovat, mielestäni, olleet.
      En siis voi kehua jos en moittiakaan Seronilia. Nyt muistellessa aiempaa käyttöäni se tuntui melkein kuin lumelääkkeeltä. Mitäpä muuta tähän voisi sanoa kuin vanhan kansanviisauden sanoin; Suo siellä, vetelä täällä.

    • Landespede94

      Itse käytin 4kk seronil 20mg kapseleita lääkärin määräyksestä masennukseen.
      En huomannut mitään eroa eikä auttanut mihkään ja lopetin käytön. Kysyin uutta reseptiä toimiviin lääkkeisiin, lääkäri kysyi onko ehdotuksia itellä ei tullu mieleen mitään erityistä joten käski vaan jatkaa sernoilin käyttöä. En ole kapseliaakan naamaani tunkenut 3 kuukauteen masentaa silti söi taikka ei. Ehdotuksia oikeasti toimiviin masennuslääkkeisiin eikä lumelääkkeisiin?

      • Huonosti_voiva_kansamme

        Sain psykiatrilta reseptit seuraaville lääkkeille "elinikäinen" määreellä 20 vuotta sitten: masennukseen Seronil 2x20 mg, yhtä "unirauhoittavaa" ja yhtä "psykoosinestäjää". "Psykoosinestäjän" lopetin noin vuoden kuluttua, ongelmitta, aineella ei ollut vaikutusta suuntaan eikä toiseen, aivan dummy "lääke". "Unirauhoittava" vaihdettiin 15 vuoden käytön jälkeen Ketipinoriksi 200 mg, tällöin myös Lyrica 150 mg ja 300 mg tuli mukaan. Tällä pohjalla lopetin omalla päätöksellä Seronilin, viikon aikana, ongelmitta. Olinkin jo pitkään arvellut, että Seronil on ainakin minun tapauksessa täysin "dummy". Turhaan 20 vuotta, melkoinen menoerä valtiolle, ilmaislääke kun minulle oli. Lyrica, varsinkin illalla 300 mg, toimii hyvin ahdistusvoittoiseen masennukseen, ja 2 mg Lorazepamia tukee sitä erinomaisesti. Lorazepamista tosin joutuu taistelemaan vaihtuvien terkkari-lääkärien kanssa, he kun pyrkivät olemaan neropatteja ja "tietämään jotakin paremmin" kuin me, jotka joudumme tsemppaamaan oman hyvinvointimme puolesta. E-reseptin aikana kaiken pitäisi sujua ilman sitä ikuista väärinkäytösepäilyä.
        "Elinikäiset" lääkkeeni ovat siis vaihtuneet, tai käyttö lopetettu.


    • tyttö99

      Söin Seronilia puolisen vuotta annostuksella 15 mg, ja se aiheutti maniaa. Nykyään syön Seronilia 10 mg ja päälle 25 mg Ketipinoria mielialaa tasoittamaan, ja on suunnilleen normaali olo.

      • tuikku10+

        ketipinor aiheutti mulle jo viikon syönnin jälkeen 5 kg painon nousua, lopetin ja varsinainen syy nukuin vuorokaudet ympäriinsä, ei hyvä!


    • pelkäänyksin

      Olen 17-vuotias ja olen syönyt Seronil 20mg nyt kolme kuukautta ahdistukseen ja paniikkihäiriön oireisiin. En uskalla olla yksin missään, vaan heti iskee paniikki. Seronil on auttanut tähän ongelmaan ihan hyvin, mutta ennen olin muuten hyvinkin iloinen ja viimeksi viilsin kun olin 15. Seronilin aloittamisen jälkeen olen taas alkanut viiltämään ja en tiedä edes miksi. Se on vain ainoa tapa tuntea jotain. Mielialani on myös laskenut hurjasti.

    • Huolestunut äiti

      Mun 15v. pojalle määrättiin just Seronil 10 mg aluks 1-1 1/2 vkoa ja sit 20mg masennukseen. Aluks kokeiltiin n. 3vko Citalopramia, mutta se aiheutti suunnatonta väsymystä, unettomuutta ja lopulta ärtyisyyskin tuli takas.
      Nyt odotellaan ja kova huoli on kuinka mahtaa tämä lääke auttaa.
      Kertokaa kantsiiko Seronil ottaa aamulla vai illalla...? Meillä kun on nyt päivärytmi aivan sekaisin, yöt menee huonoilla unilla ja aamulla ei pysty heräämään.
      Olis ihanaa jos poitsu pääsis kouluunkin vielä ja pystys suorittamaan 8.luokan loppuun.

    • dread

      Mulle määrättiin vuosi sitten seronil 20mg ja edelleenki siis popsin pillereitä. Kävin sillon (ja käyn edelleen) psykiatrin luona joka mulle reseptit kirjottikin. Ja siis reseptissä lukee ahdistukseen, mutta yleensäkkin ottaen niitä syötetään mulle koska vuosi sitten mua ahdisti joka paikassa, sain jotain ihme paniikkikohtauksen tapasia juttuja julkisis paikoissa ja elämä meni lastenkodin huoneeseen lukkiutumalla.
      No, ite oon koko tän vuoden ajan tolkuttanu ettei tällä lääkkeellä oo mitään vaikutusta. Muiden mielestä nimenomaan tää seronil on parantanu mun elämänlaatua, mutta ite oon sitä mieltä että se on monen syyn seuraus. Seronilin lisäks se psykiatri yritti tyrkyttää jotain muuta lääkettä, mutta en suostunu siihen kun sitä varten ois pitäny käydä jossain sydänfilmissä. Lisäks se on ehdottanu ton seronil määrän kasvattamista, mutta en suostu siihenkään.
      Eli eiköhän se oo ihan henkilökohtasta miten tää kyseinen lääke vaikuttaa.
      Pärjäämisiä kaikille.

    • molempien käyttäjä

      onko kenelläkään kokemusta seron ja kilpirauhasen vajaatoimintaan otettavan tyroksiinin yhteisvaikutuksesta.

    • tuikku10+

      on todella hyvin mulle ainakin auttanut jopa alle viikossa, olen kuin toinen ihminen. Ystävät ihmetelleet mitä sulle on tapahtunu, olet kuin eri ihminen täynnä positiivisuutta ja elämäniloa, en olis itse uskonut mut näin, nyt hyvä olla!

    • sulikka jns

      olen metadoni korvaus hoidossa ollut.n 2 vuotta. jos alan ottaa seronil 1 x 20 mg päivässä.metadoni annos oli 100mg eli 2o ml. nyt annos tiputettu 11ml päivässä. mitä mieltä olette asiasta.

    • venlis1

      Minulla kyseinen lääke aiheutti laihtumista ja ruokahalun vähenemistä.
      Seronil 20mg. Muuten se ei tehonut minulle ja jouduttiin vaihtamaan venlafaksiin.
      Se alkoi auttamaan.

    • Aamulla vai illalla?

      Nyt vasta tuli mieleen että sillä taitaa olla väliä milloin lääkkeen ottaa,itselläni määrättiin bulimiaan ja keskivaikeaan masennukseen.Ensin otin 20mg pari viikkoa,sitten 40mg sama juttu ja nyt syönyt kolme viikkoa 60mg.Tällä olisi tarkoitus jatkaa vielä 3kk.Edelleen koen monta kertaa päivässä pahoinvoinnin tunnetta,olen ottanut lääkkeen iltaisin kun en mitään ohjetta saanut.Ilmeisesti aamuisin ruuan kanssa olisi parempi vaihtoehto?Itse kyllä valvon kaikki yöt ja nukun päivisin joten ei lääke väsymystä aiheuta.Olen aina ollut yöihminen.Mutta olisko jollain kokemuksia että kesken kuurin vaihtanut ottoajankohtaa ja seuraamuksia siitä millaisia...?

    • Vika muualla

      Näitä juttuja lukiessani tulee väistämättä mieleeni että ovatko ihmiset tajunneet otattaa kilpirauhaskokeet. Jos kilppari ei toimi se kuulema vaikuttaa todella pahasti mm. psyykkeeseen. Itse olen saanut apua kilppari lääkityksestä. Pojaltani 15 v. otetiin kilppari kokeet mutta ne olivat hyvät nyt aloitettiin Seronil 10 mg.

      • skitso

        Vedän hihaan subuteksia ja poltan paukut! Jyrki on tosi kova pelle! Voisi lähteä helvettiin EU:sta ja hoitaa Suomen asiat loppuun!


    • Mum2

      Minulla menee nyt Seronil 10 mg, keskivaikeaan masennukseen. 20 mg kokeilin aluksi, mutta väsytti jatkuvasti. Eipä tuo väsymys ole poistunut mutta voiko olla totta, että lääke lihottaa. Mitäs jos yrittäisi nostaa tuota annosta, olisiko apua. En tahdo lihoa, lisäksi tulee diabetes-riski mukaan. Sanokaa kokeneemmat, mikä olisi järkevää tämän lääkkeen kanssa? Tk. lääkäri ei paljoa ymmärrä ongelmastani, psykiatriin ei varaa. Jotakin pitäisi keksiä, olon saamiseksi paremmaksi. Auttaisiko päiväväsymykseen, jos ottaisin lääkkeen yöksi? Syön omegoita, jotenka se puoli on kunnossa, lisäksi monivitamiini tabletin, liikun pakosti koiran kanssa, mutta silti väsyttää ja paino nousee. Tuntuu että nämä ongelmat ovat pahemmat kuin masennus, väsymyksen perusteella se diagnoosi tehtiin.

    • METGU

      Mulla menee Metadoni 16ml\80mg x1, Seronil 20mg x1, Opamox 15mg x3, Serenase 1mgX3 ja Levozin 25mg x3 hyvin pärjään ja olo on ihan tosi hyvä :)

    • aaltoiluhäiriö

      Seronil pitää syödä aina samaan aikaan isompi viive tai poisjääminen aiheuttaa heti takapakkia. Erittäin tärkeää on paljon ulkoilua, tasainen syöminen ja tarpeeksi nukkumista. Alkohooli ja valvominen on todellinen myrkky . Seronil on selvästi riippuvuutta aiheuttava mutta meillä se on ollut ainoa auttava lääke (ilman muita sivuvaikutuksia) Olemme taistelleet pitkään asian kanssa. Mielenalan aaltoiluhäiriö ei ole helppo asia nuorelle (eikä varmana sen enempää vanhemmallekaan.) Erittäin säännöllinen stressitön elämä on kuitenkin suotava. Valitettavasti vaikeasti saavutettava jos on työelämässä.

    • Helppo.sairaus

      Paniikkihäriö on ihan helppo "sairaus", koska se ilmenee vain silloin tällöin.

    • Anonyymi

      Näin 10v myöhäs mut itel ei toimi ollenkaan. Oon syöny nyt 1-2vuotta 20gm. Vakavaam masennukseen ja BED syomishäiriöön mutta ei vaan auta vaik terapiaaki saan.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan teistä että voiko seronilli 20mg aiheuttaa mielialan vaihteluita

    • Anonyymi

      Sain itse myös samat lääkkeet. Olin lukenut että masennuslääkkeet voivat aiheuttaa lihomista, joten kysyin lääkäriltä, että onko näissä pillereissä tälläista sivuvaikutusta. Hän vastasi, että juuri tätä kyseistä lääkettä käytetään paljon syömishäiriöiden hoitoon ja hän oli ilmeisesti joku tämäb alan expertti. Hän siis sanoi, että tämä lääke ei aiheuta lihomista, koska nimenomaan sitä käytetään syömishäiriön omaavilla henkilöillä, jotka seuraavat painoaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe