Onko kellään kyseistä sairautta. Netistä löytyy siitä paljonkin tietoa ja iselläni on siihen viittaavia oireita. Lekuri on ens viikolla. Kiinnostaisi vaan tietää, miten on alkanut?
Fibromyalgia
24
10985
Vastaukset
- Inkku
Soita reumaliittoon(itselläni todettiin fibro vuosia sitten)mutta en ikävä kyllä usko siihen,olen melko varma että kaikki johtui kilpirauhasen vajaatoiminnasta.Siinä on hoitamattomana tai kilpirauhasen toiminnan häiriön aikana samanlaisia oireita.Nyt kun tilanne on tasapainossa 1kpl/thyroxin vrk,on nivel/muut oireet hävinneet.Toki ei tämä kaikkiin päde,voihan sinulla hyvinkin se olla,en ole lääkäri mutta yksi mielipide.pyydä kuitenkin kun menet lääkäriin että kilpparisi arvot tutkitaan.Fibromyalgiayhdistys toimii reumaliitossa,etsi reumaliiton sivuilta puhelinnumerot ja soita fibrotukihenkilölle(suurin osa niistä ovat itse samaan sairastuneita.Sieltä saat tietoa ja neuvoja.
- fibromyalgikko
Oma fibromyalgiani todettiin vasta mutta oireista olen kärsinyt jo vaikka kuinka kauan 7 - 8 vuotta. en vain ymmärtänyt mistä on kysymys, ja sitäpaitsi sain luulosairaan diagnoosin useammalta kuin yhdeltä lääkäriltä ja sehän parantaa!;) Kilpirauhaskokeita myös seurattiin moneen otteeseen mutta arvot pysyivät normaalina.
Vasta reuma-alanlääkäri pystyi taudin diagnotisoimaan. Fibromyalgiahan ei näy verikokeissa kuten esimerkiksi nivelreuma tai selkärankareuma. Mutta se voidaan todeta tietyillä testeillä. Tavallinen lääkäri ei yleensä osaa tautia epäillä vaan sanoo että ei tiedä mikä vaivaa ainakin minulla niin kävi.
Kun sain diagnoosin niin löytyi oikea lääkityskin ja tällähetkellä pahimmat säryt ja oireilut pysyvät hyvin kurissa. Reipas mutta ei missään nimessä liian raju liikunta kuuluu myös päivittäiseen ohjelmaani. Työkuntoinen en ole ja mielestäni olisin vain rasite niin työtovereille kuin asiakkaillekin jos yrittäisin olla väkisin työelämässä.- sitten
päässyt eläkkeelle "pelkän" fibromyalgian takia? Kiinnostaa, koska itseäni kauhistuttaa ajatuskin kokopäivätöistä...
- fibrodiagnoosilla
sitten kirjoitti:
päässyt eläkkeelle "pelkän" fibromyalgian takia? Kiinnostaa, koska itseäni kauhistuttaa ajatuskin kokopäivätöistä...
EI eläkettä myönnetä,sairaslomaa tosin ja sen perään mahdollinen kuntoutustuki, mutta EI pysyvää työkyvyttömýyseläkettä,lausunnossa on oltava jokin muukin diagnoosi.
- fibromyalgikko
fibrodiagnoosilla kirjoitti:
EI eläkettä myönnetä,sairaslomaa tosin ja sen perään mahdollinen kuntoutustuki, mutta EI pysyvää työkyvyttömýyseläkettä,lausunnossa on oltava jokin muukin diagnoosi.
Ei myönnetä ei, minulla on kyllä muutakin 'vikaa' enkä ole vielä eläkkeellä vasta sairasloma ja kuntoutusraha vaiheessa.
- Myönnetty
fibromyalgikko kirjoitti:
Ei myönnetä ei, minulla on kyllä muutakin 'vikaa' enkä ole vielä eläkkeellä vasta sairasloma ja kuntoutusraha vaiheessa.
Joo, on äärimmäisen harvinaista pelkällä fibromyalgialla saada eläkettä. Tunnen muutamia, mutta heidän täytyi heittäytyä näyttelemään mielen sairautta, eli psyykkisiä ongelmia, ennenkuin eläke heltisi. No siinä suhteessa näköjään voi huijata. Ei heillä mitään mielen sairauksia eikä psyykeongelmia ole, mutta jotkut osaa näytellä hyvin.
Minä sain eläkkeen helposti, mutta muita raskauttavia tekijöitä oli mukana, ja oikeastaan fibromyalgia on leikintekoa näiden muiden rinnalla vaikka kyseessä onkin vaikea-asteinen fibromyalgia. Mutta levinnyt syöpä ja sen hoitovauriot ovat kuitenkin lääketieteellisesti ihan eri luokkaa kokonaan. - fibrmyalgikko
Myönnetty kirjoitti:
Joo, on äärimmäisen harvinaista pelkällä fibromyalgialla saada eläkettä. Tunnen muutamia, mutta heidän täytyi heittäytyä näyttelemään mielen sairautta, eli psyykkisiä ongelmia, ennenkuin eläke heltisi. No siinä suhteessa näköjään voi huijata. Ei heillä mitään mielen sairauksia eikä psyykeongelmia ole, mutta jotkut osaa näytellä hyvin.
Minä sain eläkkeen helposti, mutta muita raskauttavia tekijöitä oli mukana, ja oikeastaan fibromyalgia on leikintekoa näiden muiden rinnalla vaikka kyseessä onkin vaikea-asteinen fibromyalgia. Mutta levinnyt syöpä ja sen hoitovauriot ovat kuitenkin lääketieteellisesti ihan eri luokkaa kokonaan.Vaikee sanoo mitään tuohon.
- mukido
fibromyalgia on vanhalta nimeltaan reumatismi lihas,lääkärit yrittää sivuuttaa koko jutun. minulla vanha lääkäri kirja jossa käsitellään aihetta laajasti.ja sairaus johtaa yleensä eläkkeelle,nykyyään kaikelaiset puoskarit ja uuslääkärit yrittää kieltää koko sairauden, eihä migreenikään näy testeissä,perustuu fibropisteisiin kehossa,fibro näkyy mitokondrioissa,hapetus ongelma,aivokuvissa ,ja johtuu suoliston ongelmistä,
- Eve 37
Mulla alkoi 5 viikkoa sitten (kesälomalla) yhtäkkiä särkeä molemmat kädet sormenpäistä kainaloon ja välillä särki myös niska ja hartiat. Kaularankani on terve eikä myöskään ENMG:ssä näkynyt mitään poikkeavaa. Kaikenlainen lihasten käyttö vain lisää särkyä. Särky on viiltävää, repivää ja jomottavaa. Aivan kaikki lihakset ja jänteet ovat kosketusarkoja käsissä. Olin viimeviikon töissä kun loma ja sairasloma loppuivat(liikuva ei fyysisesti raskas työ) ja nyt särkee käsien, hartioiden ja niskan lisäksi koko selkä sekä välillä pohkeissa ja pakaroissakin särkee. Lisäksi olen viikon työssäolon jälkeen todella väsynyt vaikka nukun yöni ihan normaalisti. Mulla on maanantaina taas työpaikkalääkäri, joten täytyy ehdottaa hänelle, jos antaisi lähetteen reumalekurille.
- citytao
triptyl on lääke joka auttaa
- Ei kaikille
citytao kirjoitti:
triptyl on lääke joka auttaa
Eipä auta kuin vähemmistölle.
- Inkku
Kaikki täällä kirjoitetut jutut ovat totisinta totta,juuri Fibromyalgian oireita.Reumalääkäri sen ainoastaan voi todeta,ei TK-lääkärit sitä osaa diagnosoida.Triptyl on lääke joka nostaa kipukynnystä ja antaa unta.Myös minulla oli aikoinaan käytössä Somadril Comb,käytetään myös fibron oireisiin,mutta liikuntaa kannattaa myös yrittää harrastaa.Ja tosiaan kannattaa jutella ja ottaa kontakteja samaa sairastaviin,niinkuin aikaisemminkin sanoin,suosittelen käymään Fibromyalgia-illoissa,sieltä saa paljon kohtalotovereita ja tietoa ja apua.Mutta tuo kilppari juttu kannattaa myös ottaa esille,siinä kun on samanlaiset oireet hoitamattomana.Itse olin pitkään sitä mieltä että minulla on fibro,mutta nyt uskon että se tosiaankin johtui kilpparista,koska 0,1mg/thyroxin vrk,useamman kuukauden jälkeen vei oireet pois.HUOM:kilppariarvoni olivat koholla silloin.No koitetaan jaksaa olipa Diagnoosi fibro tai kilppari.
- minullakin
oli ja paha sellainen,sain kaikenmaailman kipulääkkeitäkin.
Mutta jätin kaikki mömmöt pois ja rupesin vitamiini linjalle.
Mangnesiumi,b-vitamiini/foolihappo,sinkki,karnosiini ja omega ja piimax,,eipä vaivaa fipro. - fibromyalgikko
minullakin kirjoitti:
oli ja paha sellainen,sain kaikenmaailman kipulääkkeitäkin.
Mutta jätin kaikki mömmöt pois ja rupesin vitamiini linjalle.
Mangnesiumi,b-vitamiini/foolihappo,sinkki,karnosiini ja omega ja piimax,,eipä vaivaa fipro.Tuossa on varmaan jotain ideaa koska ite oon huomannut että mitä enemmän syön hedelmiä sen vähemmän on kipuja.
- minullakin
fibromyalgikko kirjoitti:
Tuossa on varmaan jotain ideaa koska ite oon huomannut että mitä enemmän syön hedelmiä sen vähemmän on kipuja.
kerrankin on joku muukin joka ajattelee että,
vitamiineistä voi myös saada avun.
Olen todella onnellinen ettei fipro kivut enää vaivaa.Siis syökää vitamiineja!!
- lääkäriltä
Paras varmaan on tutkituttaa mahdolliset muutkin syyt.
Fibromyalgia on autoimmuuni tauti, oireesi voivat johtua monesta muustakin syystä. Oma fibroni löytyi vasta kun muut mahdolliset syyt oireisiin oli tutkittu. Fibromyalgiaa on sinänsä vaikeaa jos olenkaan todeta pelkästään ns. laboratorio kokein. Aikaisemmin puhuttiin lihasreumasta.
Kipupisteiden löytyminen sen sijaan on aika pettämätön keino todeta tauti. Tautia voidaan lääkitä monellakin eri tavalla. Lääkkeiden käytössä kun on aina otettava huomioon myös niiden sivuvaikutukset, kuten esimerkiksi koneiden käyttö tai liikenteessä kulkeminen. Jotkin lääkkeet kun saattavat heikentää esimerkiksi reaktio nopeutta. - Eve 37
No niin. Nyt on sitten ravattu lääkäriltä toiselle ja kaikenmailman veri- ja virtsakokeita otettu ja missään ei näy mitään. Käsiä ja jalkoja särkee lähes koko ajan enemmän ja vähemmän kauttaaltaan ja sen lisäksi hartiat ja pää särkee sekä myös ajoittain alaselkä. N. 1/2 tunnin kävelyn jälkeen on olo kuin olisi maratonin juossut ja loppupäivä meneekin levätessä. Iltaisin säryt ovat pahimmat. Välillä ei pysty edes istuun kun pakarat särkee ja sattuu niin paljon. Sekä jalkapohjat ovat ihan kipeet. Kaikki lihakseni ovat ihan kosketusarkoja. Mitähän ihmettä tää vois olla?
Olin eilen reumalääkärillä ja osa noista "pisteistä" oli selvästi arkoja, mutta ei ilmeisesti riittävästi, kun lääkäri sanoi, että Fibroa mulla ei ole ja hän ei tiedä, mikä mulla on. Olen nyt sitten käynyt Fysiatrilla, Neurologilla ja reumalääkärillä eikä kukaan tiedä mikä mulla on.
Tosi kypsää kun vaan sattuu ja särkee ja liikunta on rajoitettua sen takia ja joutuu makoileen paljon. Seuraavaksi mut lähetetään TYKSiin tutkittavaksi, mut tuskin siellä sen viisaampia lekureita on kuin yksityisellä puolella (työterveyslääkärin lähetteellä ja työnantajan maksusitoimuksella olen tähän asti käynyt yksyispuolella). Sitäpaitsi siellä TYKSissä on hirveät jonot joka paikkaan.
Tuntuu jo, että mua pidetään luulosairaana ja työterveyslekuri on tosi nihilisti sairasloman suhteen. No maanantaina aattelin mennä töihin, vaikka tiedän että en pysty töitäni tekemään. Mutta meen ainakin kokeileen, niin voinpahan sitten työterveyslekurile sanoa, että en pysty tekemään työtä tällä hetkellä.- Nimi vai kivuttomuus ?
Kumpi on Sinun intresseissäsi tällä hetkellä päällimmäisenä, saada kipuoireistolle nimi, vaiko päästä siitä eroon ?
- Eve 37
Nimi vai kivuttomuus ? kirjoitti:
Kumpi on Sinun intresseissäsi tällä hetkellä päällimmäisenä, saada kipuoireistolle nimi, vaiko päästä siitä eroon ?
No saada tietää, mikä on. Ja oireitahan voi sen jälkeen yrittää pois ku ensin tietäis edes mikä vaivaa.
- Vitamiinit
Eve 37 kirjoitti:
No saada tietää, mikä on. Ja oireitahan voi sen jälkeen yrittää pois ku ensin tietäis edes mikä vaivaa.
Suosittelen käymään myös vitamiini- ja hivenaine testeissä jos et vielä ole käynyt.Sieltä saattaa löytyä yllättäviäkin arvoja.Ne kun saadaan kohalleen niin saattaa olla että kivutkin katoaa jos ei ole jotakin fyysistä vaivaa vielä lisäksi.Jos haluat lisä tietoa niin kirjotteleppa [email protected]
- Heli8181
Hei
Halusin kysyä saitko ikinä mitään diagnoosia vaivoihisi? omani ovat aivan samat kuin kuvailemasi vaivat (myös tuo kauhea jalkapohjakipu).
- Eve37
Fibromyalgia.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/fibromyalgia.htm
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Työtehtäviä on kevennetty.
LDN D-vitamiini auttaa parhaiten.
Myös jodi on auttanut. Syön sitä paljon. Ruuasta en saa edes virallista 150µg/vrk.
Ainakin 20 lisäravinnetta kokeillut, mutta D-vitamiini paras.
Olo aika hyvä. - mukido
lihas reumatismi ennen ja fibrosiitti,
- Eve37
Entisaikaanolis lähes kaikki vaivat reumatismia.
Näin kertoo vanhukset.
Sillon vaan kärsittiin. Tosin nytkin joutuu kärsiin, kun fibroon ei täsmälääkettä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759