Huh ja huh. Näin tässä huoltsikalla vanhan
Wagoneerin, jotain 74-76-mallinen. Takaluukussa
oli Valmetin tarra ja kone kävi siihen malliin,
että keula tutisi. Pakko oli kysyä oliko nokalla
tosiaan traktorin kone. Kuski sanoi, että ehta
Valmetti jotain alle 3-litraa/65 hv siellä on ja
3-pykäläinen manuaali, eikä ole edes omatekemä,
vaan ei ole autokaan oma. Onko näitä joskus
muuteltu oikein virallisesti maahantuojan
toimesta (ollut kyllä huhua) vai onko kyläsepän
koneswappi. Taitaa olla kyyti kylmää tuolla
yhdistelmällä.
Jeep-Valmet
15
3304
Vastaukset
- M-mies
No ei se kyyti ainakaan ole kylmää sen takia, että
kone on traktorin. Valmetin kone on kova syömään
löpöä, ja kaikki mikää palaa, muuttuu lämmöksi. - LiikenneTraktori
.. oikeassa olet maahantuoja (Maan Auto,
Herttoniemessä) noita 70-luvun lopussa daisseloi,
mutta valinta oli todellinen nokivasara. Lodju
oli Jeepin omaa, muistaakseni kutvosen takaa tuo
3-lovinen hämmennettävä löytyi. Ääni noissa on
sellainen, että koko kylä herää
tuohon 'säksätykseen'...- jurkka
tampereen seudulla liikkuu moisia
laitteita kohtuu useita, ja ovat kovassa
offaus käytössä. kyllä pelaa
ja musta savu taakse jää...
miinuksena jos nekatiivista hakemalla hakee
on keulapaino; talvella ei kovin höttösille soille
kantsi mennä, siinä missä bensakoneisella.
kuulin propagandaa erään pitkän linjan
valmet-wagoneer harrastajalta; kulutus on
reilusti alle kympin (tarkoittaa siis että se on
oikeasti alle sen) ja kulkee huippua joku 130 kmh
kyseinen heebo on reissannu valmetwagollaan
skotlantia myöten. - Huh
jurkka kirjoitti:
tampereen seudulla liikkuu moisia
laitteita kohtuu useita, ja ovat kovassa
offaus käytössä. kyllä pelaa
ja musta savu taakse jää...
miinuksena jos nekatiivista hakemalla hakee
on keulapaino; talvella ei kovin höttösille soille
kantsi mennä, siinä missä bensakoneisella.
kuulin propagandaa erään pitkän linjan
valmet-wagoneer harrastajalta; kulutus on
reilusti alle kympin (tarkoittaa siis että se on
oikeasti alle sen) ja kulkee huippua joku 130 kmh
kyseinen heebo on reissannu valmetwagollaan
skotlantia myöten.Olet siis oikeassa suunnassa, sillä tämä punainen
yksilö esiintyy Kangasalla vakituiseen. Tämä ei
rengastuksen tai alustansa puolesta kylläkään
vaikuttanut off-peliltä, vaan aikasen normaalilta
käyttöversiolta. Tuo 130 huippu taitaa näille
etupainoisille ajo-ominaisuuksille riittääkin,
mutta omaa kokemusta on vain normaalista
kutoskoneisesta. - Mike
jurkka kirjoitti:
tampereen seudulla liikkuu moisia
laitteita kohtuu useita, ja ovat kovassa
offaus käytössä. kyllä pelaa
ja musta savu taakse jää...
miinuksena jos nekatiivista hakemalla hakee
on keulapaino; talvella ei kovin höttösille soille
kantsi mennä, siinä missä bensakoneisella.
kuulin propagandaa erään pitkän linjan
valmet-wagoneer harrastajalta; kulutus on
reilusti alle kympin (tarkoittaa siis että se on
oikeasti alle sen) ja kulkee huippua joku 130 kmh
kyseinen heebo on reissannu valmetwagollaan
skotlantia myöten.Pieleen meni kommentit kylmyydestä ja
kulutuksesta. Totta on se, että kyseinen suomi-
kyhäelämä ei lämpene mitenkään erikoisen nopeasti
mutta autossa kyllä tarkenee takuulla -30
kelilläkin. Lämppärin kennossa riittää puhtia
kunhan kone lämpenee.
Moottori on sitäpaitsi uskomattoman
pieniruokainen - edustaahan se sentään
suoraruiskutus tekniikkaa - viimeisen 100 000
km:n ja 5 vuoden matkalta pidetty ajopäiväkirja
kertoo koko ajan keskikulutukseksi 10,5 l/100 km.
Omasta mielestäni luku ei lainkaan paha autolle
jonka omapaino on 2110 kg! Kulutus tietysti
riippuu siitäkin kuinka isolle koneen syöttöjä on
ruuvattu. Tehoa kyllä lähtee haluttaessa, mutta
niin tulee silloin nokeakin.
Huippunopeus asettuu 120 km/h nurkille kun kone
on kerännyt täydet kierrokset, joita se ottaa
noin 3000 rpm
Moottorina on 411 B sarjan (4 syl, 4,2L) Valmetin
kone, ainakin -78 mallisissa. Periaatteessa sama
härveli löytyy Valmet 702 traktorista. 3-lovinen
manuaali puolestaan ollut alunperin kiinni
maahantuojan koneswapin hylkäämässä kuutosessa. - Jeep Tre
Mike kirjoitti:
Pieleen meni kommentit kylmyydestä ja
kulutuksesta. Totta on se, että kyseinen suomi-
kyhäelämä ei lämpene mitenkään erikoisen nopeasti
mutta autossa kyllä tarkenee takuulla -30
kelilläkin. Lämppärin kennossa riittää puhtia
kunhan kone lämpenee.
Moottori on sitäpaitsi uskomattoman
pieniruokainen - edustaahan se sentään
suoraruiskutus tekniikkaa - viimeisen 100 000
km:n ja 5 vuoden matkalta pidetty ajopäiväkirja
kertoo koko ajan keskikulutukseksi 10,5 l/100 km.
Omasta mielestäni luku ei lainkaan paha autolle
jonka omapaino on 2110 kg! Kulutus tietysti
riippuu siitäkin kuinka isolle koneen syöttöjä on
ruuvattu. Tehoa kyllä lähtee haluttaessa, mutta
niin tulee silloin nokeakin.
Huippunopeus asettuu 120 km/h nurkille kun kone
on kerännyt täydet kierrokset, joita se ottaa
noin 3000 rpm
Moottorina on 411 B sarjan (4 syl, 4,2L) Valmetin
kone, ainakin -78 mallisissa. Periaatteessa sama
härveli löytyy Valmet 702 traktorista. 3-lovinen
manuaali puolestaan ollut alunperin kiinni
maahantuojan koneswapin hylkäämässä kuutosessa.Allekirjoittanut ajaa otsikkoautolla kulutuksen
ollessa alle 10 l /100 km. kun laittaa 35" pyörät
niin menee kaupunkiajossa mukavasti
tyhjäkäyntikierroksilla sellasta viittä -
kuuttakymppiä. huiput 140 km/h moottorin
kiertäessä 3300 r/min. Itselläni on 4
vaihteisella manuaalilaatikolla varustettu
kulkine. Perävälitys 3.54.
Kulutuksen, vääntömomentinnousun ja
polttoainetalouden kannalta parempaa moottoria ei
tuollaiseen autoon ole tehtykään. kysessähän on
tosiaan suoraruiskutus turbo diesel. Jos jotain
negatiivista haluaa hakemalla hakea, niin onhan
tuo voimakone aika painava... 450 - 500 kg? - Mike
Jeep Tre kirjoitti:
Allekirjoittanut ajaa otsikkoautolla kulutuksen
ollessa alle 10 l /100 km. kun laittaa 35" pyörät
niin menee kaupunkiajossa mukavasti
tyhjäkäyntikierroksilla sellasta viittä -
kuuttakymppiä. huiput 140 km/h moottorin
kiertäessä 3300 r/min. Itselläni on 4
vaihteisella manuaalilaatikolla varustettu
kulkine. Perävälitys 3.54.
Kulutuksen, vääntömomentinnousun ja
polttoainetalouden kannalta parempaa moottoria ei
tuollaiseen autoon ole tehtykään. kysessähän on
tosiaan suoraruiskutus turbo diesel. Jos jotain
negatiivista haluaa hakemalla hakea, niin onhan
tuo voimakone aika painava... 450 - 500 kg?Omasta koneestani puuttuu tuo turbo vaikka
niitähän saisi asennussarjoina eikä hintakaan
muistaakseni ollut kovin paha.
Koneen kuivapaino oli 440 kg ilman apulaitteita
joten aika raskas on mylly. Taloudellinen
todellakin, hyvä käynnistymään mutta voi sitä
ääntä ja sen voimakkuutta. Turbo varmaan osaltaan
pehmentää pakoääntä.
- jj
Jaa ei parempaa konetta autoon laitettukaan??? Koitapa vaikka FIAT-IVECO 3,5 koneella, ääni on kuin ompelukoneesta, kulutus vieläkin pienempi, itse pääsin kesäturneella jopa alle 7l/100km! FIAT -sukuisuudestaan huolimatta (tai juuri siitä johtuen) on ko. kone myös erittäin kestävä, vähintään puoli miljoonaa ajelee olemattomallakin huollolla.
Virossa on kaverilla Wagge M.A.N:n 6,9 litraisella koneella (150hv) 5 v M.A.N manuaali, perkele sitä kiihtyvyyttä ja vääntöä:) Ovat kevyitä nuo koneet ja todella pieniä mitoiltaan, plussana käsittämättömän hyvä kylmäkäynnistyvyys (jos onpi paikat kunnossa). - Ram paloautot vm.-82
Dodge Ram 3500-4500 custom 5,9 V8 bensa 4bbl, TF 727 ja 4-veto automaatti Danan akseleilla. Autot on vm. 1982 paloautoja ja olisin kiinnostunut vaihtamaan Valmet TDI 4-mukisen uuden koneen kumpaankin. Mitenkähän sopii ko. automaatin kanssa ja vetopyörästöjen välitysten kanssa? Haluaisin pitää automaatti vaihteisena. Kiitos tiedoista!!!
- Tekn.
Tässä kun odotellaan asiantuntijoiden vastauksia, niin kyllähän ne välitykset kaiketi muuten sopivat, mutta jos moottoreiden kierroslukualue hieman poikeaa, niin auton nopeudessa se näkyy. Muuttuuko nopeus niin paljon, että pitää perävälitystä muuttaa on sitten toinen juttu.
Jos auton huippunopeus hieman laskee, onko sillä käytännön merkitystä?
Jos TDI kierrokset ovat pienemmät kuin alkuperäisen moottorin, niin joudut ajamaan hieman suuremmilla kierroksilla, onko se paha asia.
- Retkuilija
Olen itsekin nähnyt tuollaisen sekoituksen, voi helvetti sitä rötinää, tärinää ja savutusta!
- 7+6
Mikähän mahtaa olla wagoneerin kiihtyvyys tuolla koneella - nollasta sataan alle minuutti ??
- ..........
Ei kai sillä ihan sataa edes pääse? Mutta kone kestää epäilemättä maailman tappiin. Mielelläni moisen huolisin!
- Anonyymi
Itselläni ei näistä ole kokemusta, mutta olen aina mietiskellyt tätä Valmet-Wagoneer-kombinaatiota. Mitä järkeä on valmistajan ollut tehdä kuusisylinterinen manuaalivaihteinen Wagoneer ulkomaan markkinoille, kun kaikki Wagoneerit normaalisti olivat kasikoneella ja automaattivaihteistolla? Cherokeehan oli se ''karvalakkimalli', jossa oli kutoskone ja manuaalivaihteisto. Miksi näitä Valmet-Jeeppejä kutsuttiin Wagoneeriksi?
t. Ari Mentura- Anonyymi
Cherokeella oli vähän urheilullisempi ja nuorekkaampi imago. Wagoneer taasen konservatiivisempi. Näin markkinoitiin. Käytännössä ei ollut mitään eroa. Kyllä USAn kotimaan markkinoillekin kannatti tehdä kuutoskoneisia. Suomessa bensa Wagoneerit eivät olleet ihan harvinaisuuksia, sillä ne olivat edullisia autoverottomuudesta johtuen ja hyvän kuljetuskyvyn omaavia nelivetoisia ei paljoa ollut saatavilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2008930
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265438- 534641
- 894410
- 593599
- 513346
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.593233Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262846Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502702- 432611