Kipu ikenen ja posken kohtaamispaikassa + juurihoidot!

Vainoharhainen

Apua, apua... Nyt kaipaan kokemuksia vastaavasta! Kasvoja puhdistaessani huomasin, että ikeneni aristaa, kun siihen koskee. Muuten kipua ei tunnu. Menin hammaslääkäriin, ja lääkäri arveli kivun johtuvan juurihoidetun hampaan kroonillisesta tulehduksesta. Hammaslääkäri hoisi viereisenkin hampaan juurihoidolla, ja määräsi antibioottikuurin. Kuuri loppui, mutta kipu pysyi, ja jopa paheni edellisen käynnin jälkeen =o(. Kipu ei minun mielestäni alunperinkään ollut tulehdusmaista, vaan aivan kuin hermokipua tai jotakin... Kipu siis tuntuu aivan ylhäällä ikenessä, juuri poskiluun alapuolella. Siis kun sormella painan, niin koskee. Kun en paina, niin en edes tietäisi olevani kipeä.

Mistä ihmeestä kipu voi johtua? Onko hammaslääkärini voinut möhliä edellisen juurihoidon? Voiko kyseessä olla pysyvä vaurio, tai voiko se jopa pahentua, kun lääkäri yrittää korjata sitä? Pahin painajaiseni on, että hammaslääkäri pystyy vaurioittamaan jotakin hermoa niin, että joudun lopun elämääni elämään karmeissa tuskissa, jotka leviävät koko päähän, tai että kipeästä kohdasta leviää joku tulehdus aivoihin tai verenkiertoon, ja kuolla kupsahdan. En tiedä onko sellainen edes mahdollista, mutta kun äitinikin on pelotellut minua mitä ihmeellisimmillä kertomuksilla =o(!!!

Ja minua vaivaa kovasti, kun hammaslääkärini ei puhu mitään! Hän ei koskaan kerro, mitä hän tekee, tai missä kunnossa hammaskalustoni oikeastaan on. Olen niin epätietoinen, ja pikkuhiljaa alan kovastikin vainoharhaiseksi...

11

6142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahmottaa,

      mkä kohta oikeastaan on kipeä. Suun sisä- vai ulkopuolella? Yhden purentalihaksen kiinnityskohta on siellä poskiluun tienoilla, korvanedussylkirauhasen aukko samoin. Varmaankin olisi rtg-kuvasta näkynyt, jos jossain hampaassa olisi tulehdus meneillään.

      Tuntuuko toisella puolella suuta samanlailla, kun painat?

      • Vainoharhainen

        Kipu on suun sisällä. Eli kun laittaa sormen aivan ikenen yläosaan, niin kipu on ikenen puolella. Ja kohta on kulmahampaasta laskettuna tarkalleen toisen ja kolmannen hampaan yläpuolella. Ne hampaat ovat ne juurihoidetut. Kiusallista... Ja nyt kun kipu on tullut pahemmaksi, pelkkä hymyileminen tuntuu, kun lihakset "painavat" kohtaa.


    • Ronja

      Kyllä on karmeaa, kun hammaslääkäri hoiti viereisenkin hampaan juurihoidolla! Juurihoidot ovat vain haitaksi, myöhemmin voi tulla jos minkälaisia tulehduksia juurikanaviin, laajennuksia juurien kärkeen tms. Jos vielä tehdään varmuuden vuoksi, niin kyllä olisi hammaslääketiedekoulutuksessa parantamisen varaa.

      Kerrot ettei hammaslääkärisi ikinä kerro toimenpiteistään eikä suusi kunnosta mitään.

      Tuli vain mieleeni, että onkohan sama, minun oma hammaslääkärini, jonka sain itselleni, en suinkaan omasta tahdosta, vaan siitä, kun silloinen oma hammaslääkärini muutti paikkakunnalta ja minut ohjattiin seuraavalle lekurille. Ei uskoisi, että olen maksava asiakas,potilas, niin on hoito epämääräistä, ja kun oireitaan valittaa, (kun ikävä kyllä niitäkin on) niin silloin hiotaan ja hiotaan ja hiotaan.........siinä kaikki! Purentakin jo päin PeeTä.

      • Vainoharhainen

        Siellä kun on aikansa istunut suu ammollaan paikattavana, ja lääkäri viimein pyytää puremaan hampaat yhteen, että hän saisi tasattua paikan reunat sopiviksi, purenta ei loksahdakaan normaaliin asentoonsa. Yleensä joudun menemään vähän ajan kuluttua takaisin, kun paikka ottaakin pahasti vastaan. Ja kyllä on hammaslääkäri myrtyneen oloinen, kun vielä tulen häiritsemään...


      • oikohammas
        Vainoharhainen kirjoitti:

        Siellä kun on aikansa istunut suu ammollaan paikattavana, ja lääkäri viimein pyytää puremaan hampaat yhteen, että hän saisi tasattua paikan reunat sopiviksi, purenta ei loksahdakaan normaaliin asentoonsa. Yleensä joudun menemään vähän ajan kuluttua takaisin, kun paikka ottaakin pahasti vastaan. Ja kyllä on hammaslääkäri myrtyneen oloinen, kun vielä tulen häiritsemään...

        mennä erikoislääkärille. Maksaa enemmän, mutta voi loppujen lopuksi tulla halvemmaksi.
        Oma hyvä hammaslääkärini lähti erikoistumaan ja olen koittanut löytää kunnollista tilalle, ei vaan löydy. Kun lohjenneen hampaan paikkasi yleislääkäri ja vielä korostin hänelle purennan tärkeyttä omalla kohdallani. Paikka jäi niin korkeaksi, että jouduin sen erikoislääkärillä hiotuttamaan.
        Taitaa olla tällä hetkellä kova pula hammaslääkäreistä, kun ainakin omalla kohdallani kohtelu on ollut huonoa jopa törkeää.
        Olen vaikea hammaskalustoltani, yöpurija ja käytän purentakiskoa. Olen purrut muutaman hampaan yöllä kuoliaaksi niin, että ne on jouduttu juurihoitamaan.
        Nämä asiat tekee ihmisestä vähän varovaisen.
        Olis kiva löytää taas uusi yleishammaslääkäri joka suhtautuu asiallisesti eikä tarvitsisi heti käydä erikoislääkärillä.


      • valinta kortilla
        oikohammas kirjoitti:

        mennä erikoislääkärille. Maksaa enemmän, mutta voi loppujen lopuksi tulla halvemmaksi.
        Oma hyvä hammaslääkärini lähti erikoistumaan ja olen koittanut löytää kunnollista tilalle, ei vaan löydy. Kun lohjenneen hampaan paikkasi yleislääkäri ja vielä korostin hänelle purennan tärkeyttä omalla kohdallani. Paikka jäi niin korkeaksi, että jouduin sen erikoislääkärillä hiotuttamaan.
        Taitaa olla tällä hetkellä kova pula hammaslääkäreistä, kun ainakin omalla kohdallani kohtelu on ollut huonoa jopa törkeää.
        Olen vaikea hammaskalustoltani, yöpurija ja käytän purentakiskoa. Olen purrut muutaman hampaan yöllä kuoliaaksi niin, että ne on jouduttu juurihoitamaan.
        Nämä asiat tekee ihmisestä vähän varovaisen.
        Olis kiva löytää taas uusi yleishammaslääkäri joka suhtautuu asiallisesti eikä tarvitsisi heti käydä erikoislääkärillä.

        Mulla taas oma erikoishammaslääkärini hioi purentani pilalle. Jouduin oikomishoitoon ja korvausvaatimus pantiin vireille oikomishoidon erikoishammaslääkärin toimesta!
        Eli valitse huolella SE erikoishammaslääkäri ennenkuin annat purentaasi hioa! Voi tulla kalliista kalliimpi lasku!


      • Kylläpä

        todellakin tuttua tohinaa tuntuu olevan!

        Lisättynä vielä ikuisella hamm. lääkärien valituksilla, kuinka vaikeita tällaiset kivut on, ja kertomuksilla kuinka hyvin sinut on hoidettu, vaikka ei löytynyt syytä näihin sietämättömiksikin kehittyneisiin kipuihin!!!!


    • Samaavaivaa

      Hei. Seliviskö alkuperäisenlle kysymyksen jättäjälle mikä olinvukana? Lähtiskö kipeä pois itsestään? Kiitos

    • Arkuuttakipua

      Sama vika myös täällä. Kovin tuntuvat tiedot olevan vähissä, jopa kadoksissa, vaikka vuosia on opiskeltu, ainakin opetettu aihetta!

      Onkohan se toiminnan hinnoittelu ollutkin pääaiheena? Se kun tuntuu toimivan reippasti.

    • Lieväkipuposkessa

      Mulla paikattiin vasemmasta yläkulmahampaasta iso reikä ja sen jälkeen kyseisen hampaan kohdalla poskiluun alla on tuntunut lievää kipua kun pesen hampaita tai painan kyseistä kohtaa sormella. Hammas ei ole kipeä vaan se ien.

      Tuntuu että se paikan reuna on korkeampi kuin muu hammas, se varmaan painaa sitten ientä kun puren kulmahampaat yhteen. Hampilääkärin mielestä ei huolta, se on ihan normaalia kun paikkauksesta on alle kuukausi aikaa, mutta en tiedä.

    • Anonyymi

      Juuri sama ongelma kuin aloittajalla. Onko kellekkään selvinnyt mistä johtuu? Täällä ei hammaslääkäri löydä syytä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe