Mitä painaa dartti?

Shoo

Vuoden 75 malli 225cid kutvosella. Mielellään
mahdollisimman tarkka arvo!

16

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 462

      sdn4d: 1389kg ja 240g

      • Shoo

        Kiitos! Mistä sait näin tarkat arvot :-)


      • 462
        Shoo kirjoitti:

        Kiitos! Mistä sait näin tarkat arvot :-)

        Mun '50yrs of american automobiles 39-89' kertoo
        painoksi 3060lbs (*.454=1389.24kg) :)


      • mb

        kevyt, olisin euroautoilijana veikannut enemmän,
        kun ei tuo Dart ole ulkoisilta mitoiltaan
        mikään "nissanmicra". Entinen 500-sarjan bemarini
        painoi muistaakseni jo jotain 13xx...kiloa.
        Kaikkea oppii.


      • harrastelija
        mb kirjoitti:

        kevyt, olisin euroautoilijana veikannut enemmän,
        kun ei tuo Dart ole ulkoisilta mitoiltaan
        mikään "nissanmicra". Entinen 500-sarjan bemarini
        painoi muistaakseni jo jotain 13xx...kiloa.
        Kaikkea oppii.

        eli onhan se tarkoitettu pieneksi autoksi,
        kilpailemaan perheen ehdottomien "kakkosautojen"
        sarjaan. eli se että sitä voi verrata
        "edustusautoluokkaan"(hinnaltaan) verrattavaan
        bemariin on vain eurooppalaisten autojen ahtauden
        ansiota...

        compactit tuli 60-alussa,
        sittemminhän 60-l. tuli midsize-luokka
        (chevelle,coronet, fairlane ym.) autoille jotka
        ovat ns. kutistettuja fullsizereita...

        dodge dart, compact with an impact!


      • mb
        harrastelija kirjoitti:

        eli onhan se tarkoitettu pieneksi autoksi,
        kilpailemaan perheen ehdottomien "kakkosautojen"
        sarjaan. eli se että sitä voi verrata
        "edustusautoluokkaan"(hinnaltaan) verrattavaan
        bemariin on vain eurooppalaisten autojen ahtauden
        ansiota...

        compactit tuli 60-alussa,
        sittemminhän 60-l. tuli midsize-luokka
        (chevelle,coronet, fairlane ym.) autoille jotka
        ovat ns. kutistettuja fullsizereita...

        dodge dart, compact with an impact!

        jenkkiautoissa on noinkin monimutkainen
        luokittelusysteemi.
        Joo, en ole asiantuntija enkä rupea vänkäämään,
        mutta pisti vaan silmään tuo pieneltä näyttävä
        paino.
        Oma harrasteautoni, MB 220SEb -64, taitaa sekin
        kyllä painaa Dartia enemmän, mutta taitaa olla
        ulkomitoiltaan isompi.

        Kaverilla on ensimmäisiä valmistettuja Aspeneita
        harrastepeleinään: tartteepa mennä aloittamaan
        compact-midsize-keskustelu, heh!
        Kiitos valotuksesta!


      • harrastelija
        mb kirjoitti:

        jenkkiautoissa on noinkin monimutkainen
        luokittelusysteemi.
        Joo, en ole asiantuntija enkä rupea vänkäämään,
        mutta pisti vaan silmään tuo pieneltä näyttävä
        paino.
        Oma harrasteautoni, MB 220SEb -64, taitaa sekin
        kyllä painaa Dartia enemmän, mutta taitaa olla
        ulkomitoiltaan isompi.

        Kaverilla on ensimmäisiä valmistettuja Aspeneita
        harrastepeleinään: tartteepa mennä aloittamaan
        compact-midsize-keskustelu, heh!
        Kiitos valotuksesta!

        jepjep dodge aspen/plymouth volare tuli 1976
        dartin/valiantin seuraajiksi, yhteistä ei ole
        muuta kuin tekniikka, kone ja laatikko
        (yleisin 225cid 6-in-line tf 904 automaatti)

        tosin 225cid kuutosesta ei aspenin aikaan tule
        enää kaakkeja siinä missä dartissa 60-luvulla
        huolimatta ns. supersix paketeista. peruskone
        tarjosi huimat 101nethp-supersix 110nethp.
        60-luvulla 225 tarjosi yksikurkkuisella
        kaasarillakin 145bruttohp =n.130 ns.oikeata
        netheppaa.
        (Lisätietoa 6-koneesta; orggiksestaja ja
        virittelystä www.slantsix.com ja www.slantsix.net
        toinen on keskittynyt siihen kuinka kuutosella
        pääsee varttimaililla alle zr-1 aikojen -ja
        kyllähän sillä pääseee!!!)

        aspenissahan on uutena ollut(pakollinen vuodesta
        -75) aina katalysaattori ja pakokaasujen ja
        bensiininhöyryjen kierrätys (EGR).

        eli aspen/volare on pienintä mitä chrysler
        yhtymältä pystyi vuonna -76-82 ostamaan
        (lukuunottamatta sunbeameja joita he erehtyivät
        ottamaan myyntiin ameeriikan markkinoille ja ne
        brittipaskathan ruostuivat ja hajosivat
        kovakouraisten jenkkien käsiin...mutta se on taas
        eri juttu se.)


      • mb
        harrastelija kirjoitti:

        jepjep dodge aspen/plymouth volare tuli 1976
        dartin/valiantin seuraajiksi, yhteistä ei ole
        muuta kuin tekniikka, kone ja laatikko
        (yleisin 225cid 6-in-line tf 904 automaatti)

        tosin 225cid kuutosesta ei aspenin aikaan tule
        enää kaakkeja siinä missä dartissa 60-luvulla
        huolimatta ns. supersix paketeista. peruskone
        tarjosi huimat 101nethp-supersix 110nethp.
        60-luvulla 225 tarjosi yksikurkkuisella
        kaasarillakin 145bruttohp =n.130 ns.oikeata
        netheppaa.
        (Lisätietoa 6-koneesta; orggiksestaja ja
        virittelystä www.slantsix.com ja www.slantsix.net
        toinen on keskittynyt siihen kuinka kuutosella
        pääsee varttimaililla alle zr-1 aikojen -ja
        kyllähän sillä pääseee!!!)

        aspenissahan on uutena ollut(pakollinen vuodesta
        -75) aina katalysaattori ja pakokaasujen ja
        bensiininhöyryjen kierrätys (EGR).

        eli aspen/volare on pienintä mitä chrysler
        yhtymältä pystyi vuonna -76-82 ostamaan
        (lukuunottamatta sunbeameja joita he erehtyivät
        ottamaan myyntiin ameeriikan markkinoille ja ne
        brittipaskathan ruostuivat ja hajosivat
        kovakouraisten jenkkien käsiin...mutta se on taas
        eri juttu se.)

        eilen illalla ihan sattumalta vanhoja TM:ia ja
        siellä oli muuten Aspen koeajossa.
        Lupasivat jotain 145 hv tehoa mutta vääntöä vähän
        enemmän, heh. Kiihtyvyydeksi oli mitattu rapiat
        17 sekuntia nollasta sataan, ja kyseessä oli
        vuoden -78 lehti.
        Kaverillani oli aikanaan Dart, jonka tämä
        sittemmin käsittääkseni palasteli ja otti siitä
        koneen Aspeniin. Kutosen siis. Tänä kesänä
        kuutonen on avattuna pöydällä ja Aspenin pellin
        alla hyräjää (?) jostain ilmaantunut V-8.
        Älä kysy, millainen motti se tarkemmin ottaen on,
        en ymmärtänyt juuri mitään, vaikka tämä tuttavani
        sen minulle seikkaperäisesti selvitti.
        Oli muuten hienoa katsoa, kun talven seissyt
        Aspen täräytettiin keväällä käyntiin. Pari litraa
        bensaa ilmanputsarin sivusta sisään, sahausta
        pari sekuntia ja sitten tasaista hyminää.
        Harvoinpa vanhaa ruisku-mersua saa VALEHTELEMATTA
        parissa sekunnissa käyntiin, jos ei talven aikana
        ole yhtään pyöräytellyt. Kolmas kerta toden
        sanoo.
        (Tällä palstalla on muuten helvetin asiallista
        keskustelua. Tuolla mersu-palstalla ei viitsi
        enää käydä, kun mukulat "kyykyttävät" toisiaan.
        Mitähän se sellainenkin on? )


      • harrastelija
        mb kirjoitti:

        eilen illalla ihan sattumalta vanhoja TM:ia ja
        siellä oli muuten Aspen koeajossa.
        Lupasivat jotain 145 hv tehoa mutta vääntöä vähän
        enemmän, heh. Kiihtyvyydeksi oli mitattu rapiat
        17 sekuntia nollasta sataan, ja kyseessä oli
        vuoden -78 lehti.
        Kaverillani oli aikanaan Dart, jonka tämä
        sittemmin käsittääkseni palasteli ja otti siitä
        koneen Aspeniin. Kutosen siis. Tänä kesänä
        kuutonen on avattuna pöydällä ja Aspenin pellin
        alla hyräjää (?) jostain ilmaantunut V-8.
        Älä kysy, millainen motti se tarkemmin ottaen on,
        en ymmärtänyt juuri mitään, vaikka tämä tuttavani
        sen minulle seikkaperäisesti selvitti.
        Oli muuten hienoa katsoa, kun talven seissyt
        Aspen täräytettiin keväällä käyntiin. Pari litraa
        bensaa ilmanputsarin sivusta sisään, sahausta
        pari sekuntia ja sitten tasaista hyminää.
        Harvoinpa vanhaa ruisku-mersua saa VALEHTELEMATTA
        parissa sekunnissa käyntiin, jos ei talven aikana
        ole yhtään pyöräytellyt. Kolmas kerta toden
        sanoo.
        (Tällä palstalla on muuten helvetin asiallista
        keskustelua. Tuolla mersu-palstalla ei viitsi
        enää käydä, kun mukulat "kyykyttävät" toisiaan.
        Mitähän se sellainenkin on? )

        joo ne teppojen maailman pojat on joko ollu
        laiskoja tai sitten sen aikanen aroyhtymä on
        piruuttaan antanu vanhoja tietoja kun luvut on
        niissä parempia--
        toinen vaihtoehto: keulilla on ollut kasi ja
        mittatulos on varttimaililta?
        kiihtyvyyslukema kuulostaa kyllä ihan
        tmtestatulta- on meinaan sen verran huano tulos!
        eihän 78 aspen 225:lla mikään raketti ole mutta
        kyllä sen ny alle 15:sta luulis sataseen
        kiihtyvän?! (170cid samaa sukua oleva nuhakuutonen
        menee meinaan TM vuonna 65 -valiantissa- 0-100
        km/h 15,8s).

        siellä kaverisi aspenin keulilla on varmaan
        moparin pikkulohko (joita myös sai tehtaalta
        aspenin keulille) sama lohko voi periaatteessa
        olla 273,318 tai 360-päällepäin et hogaa mitään
        eroa paitti tarroissa... en tiiä kuinka
        "tehopata340" erottuu muista pikkulohkoista???

        luvat saa helposti riittää kun hakee 318:lle- ei
        siis erotu kuin lohkon numerosarjasta että onko
        poliiise spesiaale 360, kiree340 tai nuha318-2bbl?


      • mb
        harrastelija kirjoitti:

        joo ne teppojen maailman pojat on joko ollu
        laiskoja tai sitten sen aikanen aroyhtymä on
        piruuttaan antanu vanhoja tietoja kun luvut on
        niissä parempia--
        toinen vaihtoehto: keulilla on ollut kasi ja
        mittatulos on varttimaililta?
        kiihtyvyyslukema kuulostaa kyllä ihan
        tmtestatulta- on meinaan sen verran huano tulos!
        eihän 78 aspen 225:lla mikään raketti ole mutta
        kyllä sen ny alle 15:sta luulis sataseen
        kiihtyvän?! (170cid samaa sukua oleva nuhakuutonen
        menee meinaan TM vuonna 65 -valiantissa- 0-100
        km/h 15,8s).

        siellä kaverisi aspenin keulilla on varmaan
        moparin pikkulohko (joita myös sai tehtaalta
        aspenin keulille) sama lohko voi periaatteessa
        olla 273,318 tai 360-päällepäin et hogaa mitään
        eroa paitti tarroissa... en tiiä kuinka
        "tehopata340" erottuu muista pikkulohkoista???

        luvat saa helposti riittää kun hakee 318:lle- ei
        siis erotu kuin lohkon numerosarjasta että onko
        poliiise spesiaale 360, kiree340 tai nuha318-2bbl?

        teeämmän autossa oli kuutonen. Voin katsoa
        ruokatunnilla kotona, josko tarkempiakin tietoja
        olisi mainittuna.
        Täytyy kysyä kaverilta, mikä kone Aspenissa tällä
        hetkellä on. Juhannuksena nokilla oli kasi, ja
        täytyy myöntää, että mun juhannusautoni, MB 410-
        kuorkin ääni jäi toiseksi. Prkl.
        En tosiaan ole jenkkiautoharrastaja, hyvä kun
        pysyn mersun konekoodeista perillä, mutta
        palataan astialle, ruokatunnin
        jälkeen...täällähän sitä kuitenkin olet, vai mitä.


      • Break
        harrastelija kirjoitti:

        joo ne teppojen maailman pojat on joko ollu
        laiskoja tai sitten sen aikanen aroyhtymä on
        piruuttaan antanu vanhoja tietoja kun luvut on
        niissä parempia--
        toinen vaihtoehto: keulilla on ollut kasi ja
        mittatulos on varttimaililta?
        kiihtyvyyslukema kuulostaa kyllä ihan
        tmtestatulta- on meinaan sen verran huano tulos!
        eihän 78 aspen 225:lla mikään raketti ole mutta
        kyllä sen ny alle 15:sta luulis sataseen
        kiihtyvän?! (170cid samaa sukua oleva nuhakuutonen
        menee meinaan TM vuonna 65 -valiantissa- 0-100
        km/h 15,8s).

        siellä kaverisi aspenin keulilla on varmaan
        moparin pikkulohko (joita myös sai tehtaalta
        aspenin keulille) sama lohko voi periaatteessa
        olla 273,318 tai 360-päällepäin et hogaa mitään
        eroa paitti tarroissa... en tiiä kuinka
        "tehopata340" erottuu muista pikkulohkoista???

        luvat saa helposti riittää kun hakee 318:lle- ei
        siis erotu kuin lohkon numerosarjasta että onko
        poliiise spesiaale 360, kiree340 tai nuha318-2bbl?

        Muutoskatsastus riittää!


    • Break

      .

      • asse

        75 on kevyempi korimalli ku 69


      • Break.
        asse kirjoitti:

        75 on kevyempi korimalli ku 69

        75:ssa on järkyttävän paksusta raudasta tehdyt
        palkit puskurien sisässä sekä melkoiset
        törmäyssuojat ovien sisällä.


      • harrastelija
        Break. kirjoitti:

        75:ssa on järkyttävän paksusta raudasta tehdyt
        palkit puskurien sisässä sekä melkoiset
        törmäyssuojat ovien sisällä.

        painoeroa kertyy yllättävän paljon jo siitäkin
        että 75 ymmärrettiin ettei kaikkea tarvitse tehdä
        pellistä ja kromata rautakalikoita,
        75 on sisustukseltaankin huomattavasti
        "muovisempi" kuin 69. Kieltämättä 75 on viimeisiä
        vuosimalleja jolloin jenkkien muotoilu (erittäin
        paljon yleistäen) kehittyi jotenkin...
        sitten alkoivat miljoonat määräykset ahdistamaan.
        tosin tulihan puskurimääräykset jo -73 jne.
        kattikin tuli just -75.
        (jälkeenjääneet jenkit !!?)


      • break
        harrastelija kirjoitti:

        painoeroa kertyy yllättävän paljon jo siitäkin
        että 75 ymmärrettiin ettei kaikkea tarvitse tehdä
        pellistä ja kromata rautakalikoita,
        75 on sisustukseltaankin huomattavasti
        "muovisempi" kuin 69. Kieltämättä 75 on viimeisiä
        vuosimalleja jolloin jenkkien muotoilu (erittäin
        paljon yleistäen) kehittyi jotenkin...
        sitten alkoivat miljoonat määräykset ahdistamaan.
        tosin tulihan puskurimääräykset jo -73 jne.
        kattikin tuli just -75.
        (jälkeenjääneet jenkit !!?)

        oli jo uutena suomeen tuotaessa poistettu
        saastehäkkyröitä, mutta silti vielä jotain
        ylimääräisiä roippeita löytyi konehuoneesta...

        Ja jenkeissähän vuodesta `73 alkaen on käytetty
        lyijytöntä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3384
    2. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      16
      2575
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2496
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      81
      1720
    5. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1385
    6. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1070
    7. SEO!! Pyhäsalmi

      Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      69
      966
    8. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      925
    9. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      26
      751
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

      Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      704
    Aihe