Kattelin tossa et on aika halpoja noi Bilteman ketjut, ja valmistajana näkyis kuitenkin olevan KMC.. Saiskohan ton 7,1 mm leveän ketjun sopimaan mun 9-lehtiseen takapakkaan, vaikka siinä lukeekin et vaan 8-lehtisiin..?
Ja miten usein muut on yleensä noita ketjuja vaihdelleet, mulla kun tuntuu kuluneen loppuun kesässä.
Bilteman ketjut?
18
5238
Vastaukset
- supertele
kyllä toi hirveen nopeelta kuulostaa jos kerran kesässä joudut vaihtaan. Ootko harkinnu että pesisit ja öljyäisit pikkasen useammin niin kyllä varmasti pitäis kestää yli vuoden verran.
- Kake
kun oon pessytkin aika usein, käytännössä pyörä ei oo ikinä juurikaan likainen, ja aina pesun jälkeen oon öljynnyt. Silti ne vaan nousee siitä eturattaalta kun kokeilee ja vaihteet on alkaneet vaihdella miten sattuu..
- riippuvainen
Ketjujen kulumiseen vaikuttaa ainoastaan ajettu matka ja miten ne on huollettu,ei kaikilla kestä kolmetkaan ketjut yhtä ajokautta.
Nuo mainitsemasi ketjut eivät sitten käy pyörääsi mikäli sinulla oli se ysipakka,ja äläkä edes yritä.
Biltemasta ei taida vielä saada ketjuja tuolle ysipakalle,mutta koska se on jo niin vanha konstruktio niin eiköhän niitäkin kohta saa.- Kake
vaan sit jättää noi kyseisen talon ketjut rauhaan.. =) Ajomääristä on paha sanoa mitään kun ei oo pyörässä mittaria, mut ajan kaikki vapaa-ajan liikkumiset fillarilla kun autoa ei ole. Tulisko jotain 1000-1500km/kesä. Talvella en aja.
- kaksi ajokautta
Kake kirjoitti:
vaan sit jättää noi kyseisen talon ketjut rauhaan.. =) Ajomääristä on paha sanoa mitään kun ei oo pyörässä mittaria, mut ajan kaikki vapaa-ajan liikkumiset fillarilla kun autoa ei ole. Tulisko jotain 1000-1500km/kesä. Talvella en aja.
Tuolla ajomäärällä ketjusi kestävät kaksikin ajokautta.
Mutta ketjut ovat kuitenkin halpoja ja niitä kannattaa tarkkailla säännöllisesti,huonoilla ketjuilla pilaa myös rattaat todella nopeasti. - Pyörähullu
kaksi ajokautta kirjoitti:
Tuolla ajomäärällä ketjusi kestävät kaksikin ajokautta.
Mutta ketjut ovat kuitenkin halpoja ja niitä kannattaa tarkkailla säännöllisesti,huonoilla ketjuilla pilaa myös rattaat todella nopeasti.Niin, parhaat ketjut tulevat Campagnolon tehtaasta. Tänä päivänä niin yleinen 9-pakka, johon (shimano-campa) laitat campan C 9 ketjun (n. 20,-), kestävät maantiellä jopa 20 000 km, maastossa uskoisin n. 5000 km. Edellyttää hyvää ketjun huoltoa (puhdistus-rasvaaminen, ei öljyä)jokaisen lenkin jälkeen. Täytyy vetää vähän takaisin-shimanon pakat eivät kestä puoltakaan Campan kestoiästä !
- "pyörä"
Pyörähullu kirjoitti:
Niin, parhaat ketjut tulevat Campagnolon tehtaasta. Tänä päivänä niin yleinen 9-pakka, johon (shimano-campa) laitat campan C 9 ketjun (n. 20,-), kestävät maantiellä jopa 20 000 km, maastossa uskoisin n. 5000 km. Edellyttää hyvää ketjun huoltoa (puhdistus-rasvaaminen, ei öljyä)jokaisen lenkin jälkeen. Täytyy vetää vähän takaisin-shimanon pakat eivät kestä puoltakaan Campan kestoiästä !
Otsikossa kaikki.
- Pyörähullu
"pyörä" kirjoitti:
Otsikossa kaikki.
Älä takerru "poju" lillukanvarsiin ! Kokemus se tässä puhuu. On varmaan tullut pyöräiltyä noin 350 000 km viimeisen 30 vuoden aikana, joten tietoa "ketjun" kestosta ja vähän muustakin on vuosien varrella tullut !
- poju
Pyörähullu kirjoitti:
Älä takerru "poju" lillukanvarsiin ! Kokemus se tässä puhuu. On varmaan tullut pyöräiltyä noin 350 000 km viimeisen 30 vuoden aikana, joten tietoa "ketjun" kestosta ja vähän muustakin on vuosien varrella tullut !
Tuossa lajissa jäät kylläkin hopealle.
On aivan sama vaikka olisit ajanut 3500000km.
Vastauksesi oli tyypillinen besserwisserin vastaus jolla ei ole mitään painoarvoa.
Mutta syö sinä vain makaroonia ja tule uskossasi autuaaksi,pyöräilystä et tiedä mitään. - Pyörähullu
poju kirjoitti:
Tuossa lajissa jäät kylläkin hopealle.
On aivan sama vaikka olisit ajanut 3500000km.
Vastauksesi oli tyypillinen besserwisserin vastaus jolla ei ole mitään painoarvoa.
Mutta syö sinä vain makaroonia ja tule uskossasi autuaaksi,pyöräilystä et tiedä mitään.Niin missähän lajissa jäin hopealle ! Olikohan se paskanjauhaminen ? Todennäköisesti ! Toiseksi: en syö pastaa. Kolmanneksi: pyöräähän ei tarvitse ajaa, tieto tulee sulle muutenkin ? ! Terve vaan sun egolles !!!
- paljon huolenpitoa
kaksi ajokautta kirjoitti:
Tuolla ajomäärällä ketjusi kestävät kaksikin ajokautta.
Mutta ketjut ovat kuitenkin halpoja ja niitä kannattaa tarkkailla säännöllisesti,huonoilla ketjuilla pilaa myös rattaat todella nopeasti.Itse ajan yleensä noin 5000-7000km kaudessa (toukokuun puoliväli - syyskuun puoliväli), ketjut vaihdan n. 1000km välein ja kummankin pään rattaat n. 12000-15000km välein. Pyörä on 10v vanha DBS:n ATB, jossa Shimanon Acera/Alivio-kamat, ketjut hintaluokassa 10e. Ajo-olosuhteet useimmiten kuivat, sileät ja puhtaat, ei siis mitään maastorässimistä.
Ketju tulee puhdistamisen jälkeen voideltua TF2-teflonsprayllä (illalla jotta on kuiva aamuksi) n. 100km välein (parhaan sesongin aikana siis päivittäin). Vaihtoväli ilmenee parhaiten mittaamalla: 10 täyttä lenkkiä on uutena tasan 25.4cm ja kun viivotin näyttää 25.5-25.55cm, on aika vaihtaa. 7500-10000km jälkeen rattaat ovatkin jo siinä kunnossa että uudet ketjut hyppivät melkoisesti, jolloin voikin alkaa kierrättää vanhoja ketjuja uudelleen ja antaa niiden "venyä" about millin lisää.
Eli kovalla työllä rauta kestää vähän pidempäänkin.
Tosin näin lähes 60000km jälkeen koko protokollaan alkaa väsyä aika totaalisesti... Tavoitteena olisi jatkossa päästä vähemmällä vaivalla, joten silmissä vilkkuu jo Rohloffin 14-vaihteinen napavaihde, jolle "luvataan" kestoksi 100000km. Paha vain, että samassa kuvassa vilkkuu myös aika paljon euronkuvia... - kertauksen vuoksi.
paljon huolenpitoa kirjoitti:
Itse ajan yleensä noin 5000-7000km kaudessa (toukokuun puoliväli - syyskuun puoliväli), ketjut vaihdan n. 1000km välein ja kummankin pään rattaat n. 12000-15000km välein. Pyörä on 10v vanha DBS:n ATB, jossa Shimanon Acera/Alivio-kamat, ketjut hintaluokassa 10e. Ajo-olosuhteet useimmiten kuivat, sileät ja puhtaat, ei siis mitään maastorässimistä.
Ketju tulee puhdistamisen jälkeen voideltua TF2-teflonsprayllä (illalla jotta on kuiva aamuksi) n. 100km välein (parhaan sesongin aikana siis päivittäin). Vaihtoväli ilmenee parhaiten mittaamalla: 10 täyttä lenkkiä on uutena tasan 25.4cm ja kun viivotin näyttää 25.5-25.55cm, on aika vaihtaa. 7500-10000km jälkeen rattaat ovatkin jo siinä kunnossa että uudet ketjut hyppivät melkoisesti, jolloin voikin alkaa kierrättää vanhoja ketjuja uudelleen ja antaa niiden "venyä" about millin lisää.
Eli kovalla työllä rauta kestää vähän pidempäänkin.
Tosin näin lähes 60000km jälkeen koko protokollaan alkaa väsyä aika totaalisesti... Tavoitteena olisi jatkossa päästä vähemmällä vaivalla, joten silmissä vilkkuu jo Rohloffin 14-vaihteinen napavaihde, jolle "luvataan" kestoksi 100000km. Paha vain, että samassa kuvassa vilkkuu myös aika paljon euronkuvia...http://www.hyper-bike.fi/huolto.html
Tuon Rohloffin navan kestoksi voidaan luvata tuo mainitsemasi,on kuitenkin muistettava että siinäkin tarvitaan niin ketjut kuin rattaatkin.
Itse ajan noin 400km jonka jälkeen pesen ketjut tarkoitusta varten olevalla pesukoneella,kuivaan ne ja voitelen oljyllä joka kuivuu parafiinimaiseksi.Jos on jatkuvia kosteita kausia niin silloin vaihdan tuotavarten suunniteltuun voiteluaineeseen.
Mielestäni öljy on heikoin voiteluaine ja vain tuhoaa niin rattaat kuin ketjutkin.
Aiemmin käytin ketjujen kierrätystä ja käytössä oli kolmet ketjut aina kerrallaan,enää en jaksa tuota tehdä vaan tarkkailen ketjujen kuntoa ja vaihdan tarvittaessa.Säästöä tuosta kierrätyksestä voi syntyä mutta vanhemmalla iällä laiskuus on vienyt voiton. - työllistävästä vaikutuksesta
kertauksen vuoksi. kirjoitti:
http://www.hyper-bike.fi/huolto.html
Tuon Rohloffin navan kestoksi voidaan luvata tuo mainitsemasi,on kuitenkin muistettava että siinäkin tarvitaan niin ketjut kuin rattaatkin.
Itse ajan noin 400km jonka jälkeen pesen ketjut tarkoitusta varten olevalla pesukoneella,kuivaan ne ja voitelen oljyllä joka kuivuu parafiinimaiseksi.Jos on jatkuvia kosteita kausia niin silloin vaihdan tuotavarten suunniteltuun voiteluaineeseen.
Mielestäni öljy on heikoin voiteluaine ja vain tuhoaa niin rattaat kuin ketjutkin.
Aiemmin käytin ketjujen kierrätystä ja käytössä oli kolmet ketjut aina kerrallaan,enää en jaksa tuota tehdä vaan tarkkailen ketjujen kuntoa ja vaihdan tarvittaessa.Säästöä tuosta kierrätyksestä voi syntyä mutta vanhemmalla iällä laiskuus on vienyt voiton.Juu, tottahan toki ne ketjut&rattaat tarvitaan siinäkin, mutta napavaihteisessa ketju on sentään koko ajan optimaalisessa asennossa. Lisäksi rattaitahan tarvitaan vain kaksi, mikä lienee pidemmän päälle edullisempaa, vaikka sitten uusimaan joutuisikin.
Mielenkiinnosta laskin jokin aika sitten vaihtamiskerrat (yksittäiset pykälät jompaan kumpaan suuntaan) maastoltaan keskimääräisen 10km ajon aikana: reilut 20 kertaa takavaihtajalla ja 2 (tai 4 jos olettaa sekä jyrkän ylämäen että pitkän alamäen samalle pätkälle) kertaa etuvaihtajalla. (sivuhuomio: kyllä nuo Shimanon halpisvaihtajatkin näyttävät kestävän reilusti yli 100000 vaihteensiirtoa ilman minkäänlaisia välyksiä nivelissä - enkä ole niille juuri mitään tehnyt puhtaanapidon lisäksi!) Tuolla lyhyellä matkalla siis kaikkiaan ainakin 40-80 kertaa ketjun sivuttaiskiemurtelua, joka näin maalaisjärjellä vaikuttaisi aika isolta tekijältä ketjun kulumisessa kun ketju muuten on puhdas ja vain kohtuullisen voimankäytön kohteena. On tietty syytä myös muistaa valita välitykset niin että ketju on mahdollisimman suorassa normaalin polkemisen aikana.
Pitäisikin ehkä yrittää ajaa yksi ketjujen vaihtoväli tasan yhdellä vaihteella ketju suorassa, josko teoriani pitää paikkansa... :)
Ketjujen voitelusta märkään olomuotoon jäävillä öljylitkuilla olen täsmälleen samaa mieltä. Kaiken
muun tuhon lisäksi myös kuski saa yleensä osansa sotkusta. - napavaihteisia
työllistävästä vaikutuksesta kirjoitti:
Juu, tottahan toki ne ketjut&rattaat tarvitaan siinäkin, mutta napavaihteisessa ketju on sentään koko ajan optimaalisessa asennossa. Lisäksi rattaitahan tarvitaan vain kaksi, mikä lienee pidemmän päälle edullisempaa, vaikka sitten uusimaan joutuisikin.
Mielenkiinnosta laskin jokin aika sitten vaihtamiskerrat (yksittäiset pykälät jompaan kumpaan suuntaan) maastoltaan keskimääräisen 10km ajon aikana: reilut 20 kertaa takavaihtajalla ja 2 (tai 4 jos olettaa sekä jyrkän ylämäen että pitkän alamäen samalle pätkälle) kertaa etuvaihtajalla. (sivuhuomio: kyllä nuo Shimanon halpisvaihtajatkin näyttävät kestävän reilusti yli 100000 vaihteensiirtoa ilman minkäänlaisia välyksiä nivelissä - enkä ole niille juuri mitään tehnyt puhtaanapidon lisäksi!) Tuolla lyhyellä matkalla siis kaikkiaan ainakin 40-80 kertaa ketjun sivuttaiskiemurtelua, joka näin maalaisjärjellä vaikuttaisi aika isolta tekijältä ketjun kulumisessa kun ketju muuten on puhdas ja vain kohtuullisen voimankäytön kohteena. On tietty syytä myös muistaa valita välitykset niin että ketju on mahdollisimman suorassa normaalin polkemisen aikana.
Pitäisikin ehkä yrittää ajaa yksi ketjujen vaihtoväli tasan yhdellä vaihteella ketju suorassa, josko teoriani pitää paikkansa... :)
Ketjujen voitelusta märkään olomuotoon jäävillä öljylitkuilla olen täsmälleen samaa mieltä. Kaiken
muun tuhon lisäksi myös kuski saa yleensä osansa sotkusta.Tuolla tarkoitan tuollaisia yksivaihteisia,ja eivätkä ne tietenkään ole vieläkään minnekkään kadonneet.
Mutta myös noita napavaihteisia on ollut jo kohta "maailman sivu" ;)eivät noissa kyllä ketjut kestä yhtään sen pidempää kuin avovaihteisissakaan.
Joten kyllä olen henk.koht.sitä mieltä että ei avovaihde mikään ketjuvihollinen ole,edellyttäen että on joku tolkku miten tuota avovaihdetta käytetään. - villari lunatic
Pyörähullu kirjoitti:
Niin, parhaat ketjut tulevat Campagnolon tehtaasta. Tänä päivänä niin yleinen 9-pakka, johon (shimano-campa) laitat campan C 9 ketjun (n. 20,-), kestävät maantiellä jopa 20 000 km, maastossa uskoisin n. 5000 km. Edellyttää hyvää ketjun huoltoa (puhdistus-rasvaaminen, ei öljyä)jokaisen lenkin jälkeen. Täytyy vetää vähän takaisin-shimanon pakat eivät kestä puoltakaan Campan kestoiästä !
Tuleeko ongelmia jos laitan c9:n shimanon pakalle?
- tauski.
poju kirjoitti:
Tuossa lajissa jäät kylläkin hopealle.
On aivan sama vaikka olisit ajanut 3500000km.
Vastauksesi oli tyypillinen besserwisserin vastaus jolla ei ole mitään painoarvoa.
Mutta syö sinä vain makaroonia ja tule uskossasi autuaaksi,pyöräilystä et tiedä mitään.huvitta netissä kun ihmiset kertoo ajokokemukset (auto,pyörä) ja sillä on sitten painoarvoa...(ammattilainen)
sanokaas nyt 10 lopussa että saako 9 lehtiseen takapakkaan biltemasta ketjua ellei niin mikä ketju pitäs olla joku shimano deore?
- bike
No sen ainakin tiiän jos biltemasta jotain hankkii niin se eikauaa kestä!
- fillaristi mies-81
Jätä vaan ne Biltsun ketjut sinne Biltemaan ja mene ostamaan pyöräliikkeestä ihan oikeat ketjut. Biltemasta ei saa mitään oikeita pyörän osia, sieltä saa vain Yosemiteen korvikeosia. En ostaisi Biltemasta edes heijastinta pyörään.
Osta Shimano Dura-ace-sarjan ketjut niin kestävät.
Ketjujen vaihtoväli riippuu paljon ajomääristä. "Kerran kesässä", eli kaksi tai kolme kertaa vuodessa on melko tavallinen ketjujen vaihtoväli, kilsoina tarkoittaa 5000 km ja vaihto. Samalla vaihtuu takapakka.
Tuli muuten mieleen... ostin tässä keväällä Biltemasta energiansäästölampun, jonka piti palaa 11 000 tuntia. Ja paskat, kärvähti vähän aikaa sitten jo kauan ennen 11 000 tunnin rajaa. Seuraavan kerran ostan energiansäästölamputkin jostain muualta. Tavarat tosiaan kannattaa ostaa jostain muualta kuin Biltemasta, ei mene niin paljon rahaa jatkuvasti uusien tavaroiden ostoon.
Pyörien kohdalla. Osta pyöräsi ja pyöräilytarviikkeesi jostakin muualta, ei mene niin paljon rahaa sairaalamaksuihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 461234
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197