Kuinka nopeasti kyseinen lääke (Pyrvin)tepsii ja tepsiikö se todella? Otin lääkkeen eilen päivällä (ti-päivällä) enkä haluaisi enää ensi yönä valvoa kihomatojen kanssa. YÄK! Henkistä tulkea kaipailisin ;) Vaikka kihomadot eivät maailman vakavin juttu ole, niin silti olen järkyttynyt ja yököttää kovin. Kokemuksia lääkkeestä?
Pyrvin kihomatolääke.
19
52936
Vastaukset
- Luke64
Moi, hyvin tehosi 30v sitten.
Sama löääke oli jo silloin.
2vrk päästä ei tuntunut enään kiusallista kutinaa.- Anonyymi
pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin - https://ibright.lv/vermoxfi.htm
- Luke64
Mulla tehos 2vrk aikana, eikä kiusallista yö kutinaa enään ilmennyt.
- lääkkeestä
Luulisin, että lääke tehoaa aika nopeasti, koska se vaikuttaa suoraan kihomatoihin. Kuuri (siis se kerta-annos) kannattaa uusia kahden viikon kuluttua, niin se hävittää ensimmäisen lääkkeen oton jälkeen munista kuoriutuneet madot. Lääke tehoaa vain kuoriutuneisiin matoihin.
- tärkeää
Eräs lääkäri kertoi, että kihomadon munat saattavat säilyä pari viikkooa esim. vuodevaatteissa ja huonepölyssä, joten hygienia on erityisen tärkeää, ettei tartuta itseään aina vain uudestaan.
- joo
tärkeää kirjoitti:
Eräs lääkäri kertoi, että kihomadon munat saattavat säilyä pari viikkooa esim. vuodevaatteissa ja huonepölyssä, joten hygienia on erityisen tärkeää, ettei tartuta itseään aina vain uudestaan.
ei mitenkään pari viikkoa, vaan voi säilyä jopa 6-8 viikkoa. Suomessa ei tunnu monella kunnollista tietoa asiasta.
- Kissukka
Moi mulla kolme poikaa 16v, 13v, ja 8 vee.
Nuorimmalla vuoden sisällä jo toinen Kihomatojuttu, meillä muilla ei ole koskaan ollut.
Onkos kellään muilla ollut vastaavaa, meillä taasen Kihomato pillerit paripaivää sitten pojalle, ja seuraavan kerran 2 viikon päästä.
T; Rituska - lallli
otin eilen ensimmäisen lääkekuurin ja 2 viikon päästä pitäis toinen. Vielä ainakaan ei tunnu että olisi kaikki kuollu, toivottavasti pian tuntuu, täällä myös ei nukuta koska kutisee niin paljon.
Mietin miten tuo lääke oikein toimii...jos 2 viikon päästä toinen kuuri niin vaikuttaako tämä ensimmäinen kuuri koko tuon 2 viikkoa koska kyllähän sen ajanvälissäkin siellä varmaan kuoriutuu niitä munia jotka taas munisi lisää jollei lääke vaikuta?
miten siis on?- apua-.
ärsyttää nuo kihomadot. Otin pyrviniä 4 päivää sitten (myös muut perheessämme). Ihmetyttää se että kihomatoja löytyy vieläkin elävinä ulosteessa! onko se merkki siitä että pyrvin ei tehonnut? pitäisikö ottaa nyt jo uusi vaikka ei ole kulunut kahta viikkoa. Entä jos ottaisin nyt pyrviniä ja vielä silloin n. viikon päästä. Kihomadoista puhutaan todella vähän vaikka niitä on monella ja useat eivät edes tiedä että heillä on kihomatoja ja siksi eivät hoida niitä ja näin kihomatojen kiertokulku jatkuu ja tulee lisää ja lisää niitä !! kamalia :( Ja siis muilla perheessämme ei ole ollut oireita paitsi minulla.. ja siis pieniä lapsia ei ole perheessämme
- Tutkija55
Pyrvin ei tehoa ellei sitä syö koko sen kaksi viikkoa. Kihomadon kierto ihmisen suolistossa kestää sen kaksi viikkoa. Niitä on siis suolistossa kaikenikäisiä ja Pyrvin tehoaa vain aikuisiin toukkiin aineen kulkiessa suoliston lävitse, eli noin vuorokauden. Kuitenkin uusia toukkia syntyy suolistossa olevista munista joka päivä ja vaeltaa siinä kahden viikon välissä peräaukolle munimaan.
Teoriassa lääkkeitä ei tarvitse syödä ollenkaan, jos ei vie peräaukoltaan munia uudestaan suuhun, jolloin elimistöstä kihomadon kaikki vaiheet katoavat parissa viikossa ja ympäristössä olevat munat kuolevat parissa kuukaudessa. Kukaan samassa paikassa asuja ei kuitenkaan sellaiseen hygieniaan pysty.
Myöskään pelkkä lääkkeiden napsiminen ei auta jos munia on ympäristössä jatkuvasti uudelleen tartuttamassa, vaan vaaditaan äärimmäisen huolellista hygieniaa.
90% tartunnan saaneista lapsiperheistä ei pääse kihomadoista eroon ennen lasten aikuistumista. Sen kanssa on vain elettävä.
Puhutaan etteivät kihomadoista ole minkäänlaista terveellistä haittaa. Ei pidä paikkaansa. Runsaana loisena aiheuttaa kantajalleen mm. ruuansulatuselimistössä imeytymishäiriöitä ja väsymystä. - Tartunta täälläkin
Millaisia nuo Kihomadon munat ovat ja miten niistä pääsee eroon? Kuolevatko munat kuumassa lämpötilassa, esimerkiksi höyryssä? Ajattelin jos höyrypesurilla käsittelisi sängyn, vuodevaatteet jotka tämän jälkeen pesuun 60-80 asteessa pyykkikoneessa. Kuolevatko munat alkoholista, jos pesee käsidesillä vessassa käynnin jälkeen?
Kiitos - hyihyi
voi jessus! meillä kolmas pyrvin kuuri meneillään,siis joka toinen viikko otettu varuiksi ...kakkassa ei tosin ole mitään liikkuvaa näkynyt....matoja kyllä.ja kauheaa siivousta joka päivä..toivottavasti ohi pian. tytölläni 1,5v oli niitä :(
- Mulla myös
Mä otin just lääkkeet ehkä puolituntia sitten :/ Huomenna sit siivotaan. Haluisin tietää et kuinka nopeesti toi pyrvin vie kutinan?
- eveliinajh
Hei, ENSIAPU KUTINAAN. Kutinaa on, kunnes Pyrvin vaikuttaa ja ensiapuna siihen on laittaa peräaukolle menthol- tai piparminttuvoidetta. Kannattaa topsypuikolla työntää sitä sisälle kanssa. Vaseliinipohjainen on parasta, kosk se osaltaan estää matoja munimasta. Joissain peräpukamasalvoissa (esim. Hädensan) metholia on, kuin myös väsyneiden jalkojen virkistämiseen tarkoitetuissa voiteissa. Voide vie kutinan heti ja lapsi pystyy nukkumaan yönsä. Tämä ohje siis avuksi kutinaan. Myös t-tree-öljy autaa kutinaan. Kannattaa ensin laittaa hyvin vähän, jotta lapsi voi sanoa, jos voide kirvelee, esim. jos on tulut esim. haavaumia raapimisesta.
- Äijjäkuopiost
Mitähän tekisin kun olen 14v poika ja taas kun kävi paskalla niin huomasin että kolmannen kerran tässä kahen vuoden sisällä niitä paskiasia muutama siinä ulosteessa luikerteli :( kutinaa on eikä taas kehtais vanhemmille mennä et "äiti hei, mun kakas oli taas valkoisia matoja" hävettää ja vituttaa nää vitun madot ps. Onko pyrvinin ostolle mitään ikärajaa?
- ikää18jakärsinmadoista
Ei oo mitään ikärajaa! Ja sano ihmees äidilles niin sekin pystyy varautuu :)
- Eivittunääonkamalia
Tervetuloa mun elämään! Mulla nää pikkupaskiaiset ollut ogelmana aina ala-asteelta asti... Lääkekuurin olen syönyt useamman kerran. Koen olevani siinä iässä että lääke on vain parempi mennä hakemaan itse apteekista, toivottavasti tällä kertaa auttaa, nää on kamalia!
- Anonyymi
Vanha keskustelu, mutta kirjoitan silti. Meillä ensimmäinen kihomatokuuri syöty tänään. Mitään eläviä matoja tai muutakaan ei ole ulosteessa eikä peräaukossa näkynyt, ollaan katsottu monta kertaa esim just öisin, kun kuullut että pepussa saattaa suorastaan kuhista. Ei ole matoja näkynyt. Kutinaa kyllä kahdella perheen neljästä henkilöstä. Atooppisia ollaan, joten syödään lääke varoiksi, suurin epäilys on ihottuma.
Jos nyt kuitenkin matoja meillä on, niin noudatetaan kaikkia ohjeita. Siivotaan ja vaihdetaan alkkarit kahdesti päivässä. Tosin minä siivoan joka viikko kunnolla joka tapauksessa ja tuuletan ja vaihdan petivaatteet, joten en kovin isosti suurenna siivoustani. vessaa pesen kyllä nyt päivittäin ja pyyhkeet myös menee vaihtoon joka suihkun/saunan jälkeen.
Täällä osa kirjoitti, ettei ole kehdannut äidilleen kertoa. Silloinhan varmaan se kunnon siivous jää tekemättä ja ehkä petivaatteiden ja alushousuja vaihtokaan ei ole samaa kuin jos perhe tietäisi. Ja niin kierre on valmis ja kohta taas kutisee ja kuhisee. Ja hyvässä lykyssä koko perhe nolona rapsuttelee piilossa peppuaan ja kukaan ei kehtaa sanoa, että kutisee. Voi ei!!!
No mutta, me hoidetaan meidän perhe nyt varuiksi ja toivottavasti kutina helpottaisi. Inhottavia otuksia!!!!! - Anonyymi
Mulla, 15 v on tällä hetkellä. Otin eilen, ja yhä löyty eläviä matoja ulosteessa. Pitäis toimia 2 vrk päästä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649