Moi,
Olisi tarkoituksena ottaa pois remmillä
jatkuvasti pyörivä "flekti" ja korvata se
termostaattiohjaltulla sähkötuulettimella. Onko
toimenpiteessä ihmeempää kuin ottaa vain nykyisen
pois ja ruuvaa sähköllä toimivan syylarin
kylkeen?
Kyseistä toimenpidettä suunnittelen muutaman
lisähevosvoiman toivossa ja lisäksi hitailla
nopeuksilla ajettaessa lämpimällä ilmalla alkavat
lämmöt nousta liikaa.
Oletteko tehneet vastaavanlaisia autoihinne?
Kokemuksia/neuvoja liittyen aiheeseen. Kiitos !
Lisähevosia ja bensakulut alas
21
2593
Vastaukset
- baur
kannattaa tehdä! käyt hakemassa lämpötila anturin
87-99 astetta mikä nyt sattuukin olemaan
moottorisi normaali lämpö sitten vaan sähköflekti
syylärin etupuolelle kiinni ja kannattaa laittaa
flektille oma rele ja pakkokytkin ohjaamoon mistä
voi sitten laittaa flektin pyorimään jos
anturissa sattuu olemaan vikaa anturille hyvä
paikka olisi alavesiletku- impala1968
Flekti kannattaa laittaa syylärin takapuolelle
alkuperäisen paikalle ja anturi termarin koppaan
tai ylävesiletkuun. Pakkokytkentä ohjaamosta on
must, jos juutut ruuhkaan tms. voit laittaa
flektin puhaltamaan heti eikä tartte odottaa
lämpöjen nousemista.
Lisäheppoja tuskin tulee niin paljoa että se
missään tuntuu. - baur
impala1968 kirjoitti:
Flekti kannattaa laittaa syylärin takapuolelle
alkuperäisen paikalle ja anturi termarin koppaan
tai ylävesiletkuun. Pakkokytkentä ohjaamosta on
must, jos juutut ruuhkaan tms. voit laittaa
flektin puhaltamaan heti eikä tartte odottaa
lämpöjen nousemista.
Lisäheppoja tuskin tulee niin paljoa että se
missään tuntuu.miksi takapuolelle?? sehän vie vain tilaa
konehuoneesta ja jos anturin laittaa termari
koppaan flekti huutaa sitten koko ajan - jas
baur kirjoitti:
miksi takapuolelle?? sehän vie vain tilaa
konehuoneesta ja jos anturin laittaa termari
koppaan flekti huutaa sitten koko ajanjoo, kyllä se flekti pitäis olla mielummin kennon
takapuolella, jäähdyttää paremmin. Ja se anturi
nimenomaan alaletkussa. - impala1968
baur kirjoitti:
miksi takapuolelle?? sehän vie vain tilaa
konehuoneesta ja jos anturin laittaa termari
koppaan flekti huutaa sitten koko ajan.... imevä flekti on tehokkaampi (kuulemma) ja
voit käyttää alkuperäistä tuulitunnelia joka
parantaa vielä tehoa. Lisäksi flekti on suojassa
ötököiltä, vedeltä yms. maskin läpi tulevalta
rojulta.
Anturi alavesiletkussa reagoi hitaammin jolloin
koneen lämmöt pääsevät nousemaan ylemmäs ennen
kuin flekti lähtee päälle. Tällähän ei ole väliä
jos syyläri on tarpeeksi iso mutta usein näin ei
ole.
- Kokemuksesta.
viskokytkintä.
- Toope
sen verta että seuraa asennuksen jälkeen pysyykö
vedet koneessa. sähköflektillä lämmöt heiluu
reippaasti enemmän ja paisuntasäiliö voi käydä
pieneksi. ja lisäks jos sulla on ilmastointi, ni
sun tarttee saada se flekti pyörimään kompuran
kanssa koska muutoin voipi autossa tulla hiki.
visko toimii etenkin ilmastoidussa paremmin.
- 462
Olen tehnyt pariin autooni ko sähköflektin ja
mielestäni se on hyvä, käytännössä parempi kuin
viskokytkimet. Onpa vanhoissa ollut vakiona
kiinteitä potkureitakin, ja amerikkalaiset
autothan on suunniteltu toimimaan nevadassa ja
alaskassa, joten alkuperäisellä puhaltimella
pääsee melkein lentoon.
Sähköpuhaltimen sijoitus syylarin etu tai
takapuolelle riippuu puhaltimen tyypistä:
puhaltava vai imevä. Jos ei tietoa kummin se on
suunniteltu toimimaan, minä laittaisin syylarin
etupuolelle. Laita puhallin kunnolla kiinni.
Anturin voi sijoittaa ylä tai alavesiletkuun,
säätöteknisesti alavesiletku on järkevämpi.
Moottorin termostaatti hoitaa moottorin
lämpötilan ja sähköflektijärjestelmä moottorille
syötettävän jäähdytysveden lämpotilan. Näin
flekti käynnistyy kun jäähdytys ilman sitä ei
riitä. Jos anturi asennetaan ylävesiletkuun,
heräte tulee vasta sitten kun moottorin lämpötila
on jo noussut (termari ei kyennyt pitämään
lämpöjä alhaalla).
Minulla on 180F (82C) termari Olds455:sessa ja
anturi on muistaakseni 86/78 (käynnistyy 86C ja
sammuu 78C). Se on hieman liian lämmin, lämpö
nousee hitusen tyhjäkäynnillä ruuhkassa, mutta
pysyy kuitenkin tasaisena. Viitisen astetta
kylmempi anturi olisi passeli, mutta ei ole
tullut vaihdettua kun näinkin pärjää hyvin.
Laita puhaltimelle menevä virta releen kautta,
virrankulutus on melkoinen varsinkin kun puhallin
lähtee pyörimään. Tarvikekaupoista saa
yleismallisia lämpötila-antureita. Itse käytin
anturia, jossa on kaksi karvaa: anturi katkoo
siis releelle meneviä maita. Tein alavesiletkuun
anturia varten metalliputkesta adapterin,
vesiletkusta pätkä pois ja välikappale paikalleen.
Menestystä.- Kyselijä
Kun näistä lämpötiloista tuli puhetta niin
kertoisikohan joku mikä on moottorin 'normaali'
käyntilämpötila? Siis missä haarukassa se saa
vaihdella? Autossani on Chevyn 350 mylly jonka
lämpötila vaihtelee mielestäni hurjasti. Tarkkoja
lukemia en tiedä mutta vaikuttaisi siltä, että
kyseisestä koneesta on termostaatti poistettu.
Onko siitä mahdollisesti haittaa? Auto on vain
kesäisin käytössä, joten ei luulisi koneen liian
kylmä käyvän. - 462
Kyselijä kirjoitti:
Kun näistä lämpötiloista tuli puhetta niin
kertoisikohan joku mikä on moottorin 'normaali'
käyntilämpötila? Siis missä haarukassa se saa
vaihdella? Autossani on Chevyn 350 mylly jonka
lämpötila vaihtelee mielestäni hurjasti. Tarkkoja
lukemia en tiedä mutta vaikuttaisi siltä, että
kyseisestä koneesta on termostaatti poistettu.
Onko siitä mahdollisesti haittaa? Auto on vain
kesäisin käytössä, joten ei luulisi koneen liian
kylmä käyvän.laita sinne letukkaan 180F termari, hyvä
lämpötila suomen vaihteleviin keleihin. Ilman
termaria ei kannata ajaa ja jos lämmöt vaeltaa,
voi olla että olemassa oleva termari on
kulahtanut. Uusi termari maksaa tiivisteineen 50-
100mk, vaihtotyö kestää 10minuuttia.
- J
..joku pohtinut sähköflektin vaatiman virran
vaikutusta bensankulutukseen? Itse olisin viskon
kannalla, mutta kumpiakin olen käyttänyt.- baur
miettinyt viskon aiheuttamaa bensakulutuksen
lisäystä? itse vaihdoin alkuperäsen viskon
sähköseen flektiin - J
baur kirjoitti:
miettinyt viskon aiheuttamaa bensakulutuksen
lisäystä? itse vaihdoin alkuperäsen viskon
sähköseen flektiin..myöntää, että en. Vekotin on kyllä alkuperäinen
enkä ole raaskinnut edes ajatella vaihtoa, kun
kunnon flektitkin maksavat maltaita. Vois olla
kyllä ihan kiinnostavaa testata.
- topi
Lueskelen juuri 10v. vanhaa Street Racea. Siinä
on testattu erilaisten tuulettimien vaikutus teho
ja vääntöarvoihin eri kierrosluvuilla.
Dynamometritesti tehtiin kevyesti piristetylle
350 chevy pikkulohkolle. Ilman tuuletinta kone
kyllä antaa joillakin kierrosalueilla enemmän
tehoa/vääntöä, mutta ero on aivan muutama hp/lbs.-
ft.
Eli ei sillä tuulettimen poistolla saatu lisäteho
varmaan paljoa tunnu. Polttoaineen kulutuksesta
tai jäähdytystehosta en osaa sanoa mitään.
Itsellä oli joskus sellainen termostaatilla
varustettu visko, joka vapautti tuulettimen, kun
ilmavirtaus riitti jäähdyttämään konetta. Ja sen
kuuli kuskinpenkille saakka, kun konehuoneesta
tuleva ”humina” loppui. Kun sitten yksi kesä tuo
visko hajosi, ostin tilalle halvemman
kierrosohjatun viskon. Vaikkei se humina
häirinnyt, niin eron huomasi.- Vaihtoa suunnitteleva
Missä hinnoissa sähkötuulettimet ovat?
- J
Vaihtoa suunnitteleva kirjoitti:
Missä hinnoissa sähkötuulettimet ovat?
Muutama vuosi sitten kattelin hintoja niin n.500-
600mk. Tiedä sitten mitä nykyään, mutta ei kai
hinta ainakaan laskenut ole.. Jostain Motonetista
taisi joskus saada koko sarjan. - V6
Vaihtoa suunnitteleva kirjoitti:
Missä hinnoissa sähkötuulettimet ovat?
Hae purkamolta jonkun Japsin tuuletin. Itselläni
taitaa olla Mazdasta ja toimii loistavasti. - J
V6 kirjoitti:
Hae purkamolta jonkun Japsin tuuletin. Itselläni
taitaa olla Mazdasta ja toimii loistavasti.Ja voi mukavasti löytyä omiin mittoihin sopiva.
Kuhan muistaa tarkistaa, et toimii! - Anonyymi
” Ilman tuuletinta kone
kyllä antaa joillakin kierrosalueilla enemmän
tehoa/vääntöä, mutta ero on aivan muutama hp/lbs.-
ft.”
Muutama hp! Ja ne syntyy bensasta! Eli kannattavaa vaihtaa ehdottomasti. No ajohan tapahtuu tyhjäkäynti-1600rpm kierrosalueella noin. Tuskin siinä kierroksissa ihan montaa hevosvoimaa (kw =0.75hv) jotain jos hp ahdistaa. Mutta ison raskaan metalli puhaltimen kierrosnopeus vaihtelut kiihdytykset ei myöskään synny kuin bensasta. Sähköpuhaltimen massa on pienempi.
Sitten semmoinen että puhallinta ei paljon tarvita kuin pysähtelevässä kaupunkiajossa ei tienpäällä kun auto jo liikkuu hitaastikkin eli sähköä ei tarvita useinkaan edes käyttää. Visco tahtoo ottaa aina vaikka vapaa asennossaankin bensaa kun se huiska tahtoo pyöriä aina. Tie vauhdissa viscon ottoteho on kyllä jo pieni mutta ottaa silti bensaa sillonkin vähän.
Toisekseen jos visco olisi säästävä juttu niitä olisi autoissa edelleen mutta ei sähköjä ovat.
Tällä hetkellä oma visco tahtoo pyöriä jatkuvasti kylmä käynnistyksessäkin joten taitaapi olla rikki. Alan suunnitella sähkön asennusta mutta taidan ensin laittaa pienen hmm 8” vain ilmastoinnin kennon kohdille puhaltamaan sitä ja vähät talviajoni ajan vain sillä puhaltimella ja ilmastoinnin sähköstä otan herätyksen sille ja katkaisija sisälle ns pakko ohjaukseen ja talvi menee sillä. Otan jo pois muhkean tuulitunnelin metallituulettimen lisäksi ja en nyt edes muista saiko ottaa myös pois ylimääräisen hihnan kuluttamasta bensaa,pitää katso saiko edes poistettua,en sen ihmeemmin asiaa edes tutkinut kun pyörittelin viscoa. Niin ja kesän tullessa laitan ison sähkö imevän syylärin taakse alavesiletku ohjauksineen. Mutta menköön nyt ensin halvemmalla pikkutuulettimella. Pihin mies ajaa v8:lla on totuus. Aiempi van oli myös ilman viskoa n10kk vuodesta. Kyllä se bensa vaan ennen oli halpaa. Minä nyt vaan tykkään ajaa v8 autolla ja ne on muuten omia.
Ihmetyttää metalli siipisten viscojen puolustelijat mutta silkka fakta sähkön puolesta on kyllä vahva ja huom jokainen saa pyrittää puhaltimiaan imien tai puhaltaen vaikka joulupukin pierun voimalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Ilman tuuletinta kone
kyllä antaa joillakin kierrosalueilla enemmän
tehoa/vääntöä, mutta ero on aivan muutama hp/lbs.-
ft.”
Muutama hp! Ja ne syntyy bensasta! Eli kannattavaa vaihtaa ehdottomasti. No ajohan tapahtuu tyhjäkäynti-1600rpm kierrosalueella noin. Tuskin siinä kierroksissa ihan montaa hevosvoimaa (kw =0.75hv) jotain jos hp ahdistaa. Mutta ison raskaan metalli puhaltimen kierrosnopeus vaihtelut kiihdytykset ei myöskään synny kuin bensasta. Sähköpuhaltimen massa on pienempi.
Sitten semmoinen että puhallinta ei paljon tarvita kuin pysähtelevässä kaupunkiajossa ei tienpäällä kun auto jo liikkuu hitaastikkin eli sähköä ei tarvita useinkaan edes käyttää. Visco tahtoo ottaa aina vaikka vapaa asennossaankin bensaa kun se huiska tahtoo pyöriä aina. Tie vauhdissa viscon ottoteho on kyllä jo pieni mutta ottaa silti bensaa sillonkin vähän.
Toisekseen jos visco olisi säästävä juttu niitä olisi autoissa edelleen mutta ei sähköjä ovat.
Tällä hetkellä oma visco tahtoo pyöriä jatkuvasti kylmä käynnistyksessäkin joten taitaapi olla rikki. Alan suunnitella sähkön asennusta mutta taidan ensin laittaa pienen hmm 8” vain ilmastoinnin kennon kohdille puhaltamaan sitä ja vähät talviajoni ajan vain sillä puhaltimella ja ilmastoinnin sähköstä otan herätyksen sille ja katkaisija sisälle ns pakko ohjaukseen ja talvi menee sillä. Otan jo pois muhkean tuulitunnelin metallituulettimen lisäksi ja en nyt edes muista saiko ottaa myös pois ylimääräisen hihnan kuluttamasta bensaa,pitää katso saiko edes poistettua,en sen ihmeemmin asiaa edes tutkinut kun pyörittelin viscoa. Niin ja kesän tullessa laitan ison sähkö imevän syylärin taakse alavesiletku ohjauksineen. Mutta menköön nyt ensin halvemmalla pikkutuulettimella. Pihin mies ajaa v8:lla on totuus. Aiempi van oli myös ilman viskoa n10kk vuodesta. Kyllä se bensa vaan ennen oli halpaa. Minä nyt vaan tykkään ajaa v8 autolla ja ne on muuten omia.
Ihmetyttää metalli siipisten viscojen puolustelijat mutta silkka fakta sähkön puolesta on kyllä vahva ja huom jokainen saa pyrittää puhaltimiaan imien tai puhaltaen vaikka joulupukin pierun voimalla.Jäi vaivaamaan ja numrin päinhän se olikin hp =0.75kw
1.36hv on 1000w
- Anonyymi
ja vuotta 2023 kohden mutta sama on tarve, saada visco pois ja sähköä tilalle. Tuo ilmastoinnin vaatima flektin pyöriminen olikin uusi juttu. Kait se sitten pitää laittaa pyörimään tai ainakin tutkin konepellin alusta että tartteeko ja pitääkö oll aeri tuuletin ilmastoinnille kun en muista miten se kuumentaa ja mitä paikkaa. 5 litran käyttö moottori farkussa. Puhina on valtaisa koneen lähtiessä tulille viileässä!! ja aivan täysin absoluuttisen turhaa jäähdyttää kylmää 3c konetta. Ärsyttävää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808