Lisähevosia ja bensakulut alas

Onko järkeä?

Moi,

Olisi tarkoituksena ottaa pois remmillä
jatkuvasti pyörivä "flekti" ja korvata se
termostaattiohjaltulla sähkötuulettimella. Onko
toimenpiteessä ihmeempää kuin ottaa vain nykyisen
pois ja ruuvaa sähköllä toimivan syylarin
kylkeen?

Kyseistä toimenpidettä suunnittelen muutaman
lisähevosvoiman toivossa ja lisäksi hitailla
nopeuksilla ajettaessa lämpimällä ilmalla alkavat
lämmöt nousta liikaa.

Oletteko tehneet vastaavanlaisia autoihinne?
Kokemuksia/neuvoja liittyen aiheeseen. Kiitos !

21

2386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baur

      kannattaa tehdä! käyt hakemassa lämpötila anturin
      87-99 astetta mikä nyt sattuukin olemaan
      moottorisi normaali lämpö sitten vaan sähköflekti
      syylärin etupuolelle kiinni ja kannattaa laittaa
      flektille oma rele ja pakkokytkin ohjaamoon mistä
      voi sitten laittaa flektin pyorimään jos
      anturissa sattuu olemaan vikaa anturille hyvä
      paikka olisi alavesiletku

      • impala1968

        Flekti kannattaa laittaa syylärin takapuolelle
        alkuperäisen paikalle ja anturi termarin koppaan
        tai ylävesiletkuun. Pakkokytkentä ohjaamosta on
        must, jos juutut ruuhkaan tms. voit laittaa
        flektin puhaltamaan heti eikä tartte odottaa
        lämpöjen nousemista.
        Lisäheppoja tuskin tulee niin paljoa että se
        missään tuntuu.


      • baur
        impala1968 kirjoitti:

        Flekti kannattaa laittaa syylärin takapuolelle
        alkuperäisen paikalle ja anturi termarin koppaan
        tai ylävesiletkuun. Pakkokytkentä ohjaamosta on
        must, jos juutut ruuhkaan tms. voit laittaa
        flektin puhaltamaan heti eikä tartte odottaa
        lämpöjen nousemista.
        Lisäheppoja tuskin tulee niin paljoa että se
        missään tuntuu.

        miksi takapuolelle?? sehän vie vain tilaa
        konehuoneesta ja jos anturin laittaa termari
        koppaan flekti huutaa sitten koko ajan


      • jas
        baur kirjoitti:

        miksi takapuolelle?? sehän vie vain tilaa
        konehuoneesta ja jos anturin laittaa termari
        koppaan flekti huutaa sitten koko ajan

        joo, kyllä se flekti pitäis olla mielummin kennon
        takapuolella, jäähdyttää paremmin. Ja se anturi
        nimenomaan alaletkussa.


      • impala1968
        baur kirjoitti:

        miksi takapuolelle?? sehän vie vain tilaa
        konehuoneesta ja jos anturin laittaa termari
        koppaan flekti huutaa sitten koko ajan

        .... imevä flekti on tehokkaampi (kuulemma) ja
        voit käyttää alkuperäistä tuulitunnelia joka
        parantaa vielä tehoa. Lisäksi flekti on suojassa
        ötököiltä, vedeltä yms. maskin läpi tulevalta
        rojulta.
        Anturi alavesiletkussa reagoi hitaammin jolloin
        koneen lämmöt pääsevät nousemaan ylemmäs ennen
        kuin flekti lähtee päälle. Tällähän ei ole väliä
        jos syyläri on tarpeeksi iso mutta usein näin ei
        ole.


    • Kokemuksesta.

      viskokytkintä.

      • Toope

        sen verta että seuraa asennuksen jälkeen pysyykö
        vedet koneessa. sähköflektillä lämmöt heiluu
        reippaasti enemmän ja paisuntasäiliö voi käydä
        pieneksi. ja lisäks jos sulla on ilmastointi, ni
        sun tarttee saada se flekti pyörimään kompuran
        kanssa koska muutoin voipi autossa tulla hiki.
        visko toimii etenkin ilmastoidussa paremmin.


    • 462

      Olen tehnyt pariin autooni ko sähköflektin ja
      mielestäni se on hyvä, käytännössä parempi kuin
      viskokytkimet. Onpa vanhoissa ollut vakiona
      kiinteitä potkureitakin, ja amerikkalaiset
      autothan on suunniteltu toimimaan nevadassa ja
      alaskassa, joten alkuperäisellä puhaltimella
      pääsee melkein lentoon.

      Sähköpuhaltimen sijoitus syylarin etu tai
      takapuolelle riippuu puhaltimen tyypistä:
      puhaltava vai imevä. Jos ei tietoa kummin se on
      suunniteltu toimimaan, minä laittaisin syylarin
      etupuolelle. Laita puhallin kunnolla kiinni.
      Anturin voi sijoittaa ylä tai alavesiletkuun,
      säätöteknisesti alavesiletku on järkevämpi.
      Moottorin termostaatti hoitaa moottorin
      lämpötilan ja sähköflektijärjestelmä moottorille
      syötettävän jäähdytysveden lämpotilan. Näin
      flekti käynnistyy kun jäähdytys ilman sitä ei
      riitä. Jos anturi asennetaan ylävesiletkuun,
      heräte tulee vasta sitten kun moottorin lämpötila
      on jo noussut (termari ei kyennyt pitämään
      lämpöjä alhaalla).

      Minulla on 180F (82C) termari Olds455:sessa ja
      anturi on muistaakseni 86/78 (käynnistyy 86C ja
      sammuu 78C). Se on hieman liian lämmin, lämpö
      nousee hitusen tyhjäkäynnillä ruuhkassa, mutta
      pysyy kuitenkin tasaisena. Viitisen astetta
      kylmempi anturi olisi passeli, mutta ei ole
      tullut vaihdettua kun näinkin pärjää hyvin.

      Laita puhaltimelle menevä virta releen kautta,
      virrankulutus on melkoinen varsinkin kun puhallin
      lähtee pyörimään. Tarvikekaupoista saa
      yleismallisia lämpötila-antureita. Itse käytin
      anturia, jossa on kaksi karvaa: anturi katkoo
      siis releelle meneviä maita. Tein alavesiletkuun
      anturia varten metalliputkesta adapterin,
      vesiletkusta pätkä pois ja välikappale paikalleen.

      Menestystä.

      • Kyselijä

        Kun näistä lämpötiloista tuli puhetta niin
        kertoisikohan joku mikä on moottorin 'normaali'
        käyntilämpötila? Siis missä haarukassa se saa
        vaihdella? Autossani on Chevyn 350 mylly jonka
        lämpötila vaihtelee mielestäni hurjasti. Tarkkoja
        lukemia en tiedä mutta vaikuttaisi siltä, että
        kyseisestä koneesta on termostaatti poistettu.
        Onko siitä mahdollisesti haittaa? Auto on vain
        kesäisin käytössä, joten ei luulisi koneen liian
        kylmä käyvän.


      • 462
        Kyselijä kirjoitti:

        Kun näistä lämpötiloista tuli puhetta niin
        kertoisikohan joku mikä on moottorin 'normaali'
        käyntilämpötila? Siis missä haarukassa se saa
        vaihdella? Autossani on Chevyn 350 mylly jonka
        lämpötila vaihtelee mielestäni hurjasti. Tarkkoja
        lukemia en tiedä mutta vaikuttaisi siltä, että
        kyseisestä koneesta on termostaatti poistettu.
        Onko siitä mahdollisesti haittaa? Auto on vain
        kesäisin käytössä, joten ei luulisi koneen liian
        kylmä käyvän.

        laita sinne letukkaan 180F termari, hyvä
        lämpötila suomen vaihteleviin keleihin. Ilman
        termaria ei kannata ajaa ja jos lämmöt vaeltaa,
        voi olla että olemassa oleva termari on
        kulahtanut. Uusi termari maksaa tiivisteineen 50-
        100mk, vaihtotyö kestää 10minuuttia.


    • J

      ..joku pohtinut sähköflektin vaatiman virran
      vaikutusta bensankulutukseen? Itse olisin viskon
      kannalla, mutta kumpiakin olen käyttänyt.

      • baur

        miettinyt viskon aiheuttamaa bensakulutuksen
        lisäystä? itse vaihdoin alkuperäsen viskon
        sähköseen flektiin


      • J
        baur kirjoitti:

        miettinyt viskon aiheuttamaa bensakulutuksen
        lisäystä? itse vaihdoin alkuperäsen viskon
        sähköseen flektiin

        ..myöntää, että en. Vekotin on kyllä alkuperäinen
        enkä ole raaskinnut edes ajatella vaihtoa, kun
        kunnon flektitkin maksavat maltaita. Vois olla
        kyllä ihan kiinnostavaa testata.


    • topi

      Lueskelen juuri 10v. vanhaa Street Racea. Siinä
      on testattu erilaisten tuulettimien vaikutus teho
      ja vääntöarvoihin eri kierrosluvuilla.
      Dynamometritesti tehtiin kevyesti piristetylle
      350 chevy pikkulohkolle. Ilman tuuletinta kone
      kyllä antaa joillakin kierrosalueilla enemmän
      tehoa/vääntöä, mutta ero on aivan muutama hp/lbs.-
      ft.

      Eli ei sillä tuulettimen poistolla saatu lisäteho
      varmaan paljoa tunnu. Polttoaineen kulutuksesta
      tai jäähdytystehosta en osaa sanoa mitään.

      Itsellä oli joskus sellainen termostaatilla
      varustettu visko, joka vapautti tuulettimen, kun
      ilmavirtaus riitti jäähdyttämään konetta. Ja sen
      kuuli kuskinpenkille saakka, kun konehuoneesta
      tuleva ”humina” loppui. Kun sitten yksi kesä tuo
      visko hajosi, ostin tilalle halvemman
      kierrosohjatun viskon. Vaikkei se humina
      häirinnyt, niin eron huomasi.

      • Vaihtoa suunnitteleva

        Missä hinnoissa sähkötuulettimet ovat?


      • J
        Vaihtoa suunnitteleva kirjoitti:

        Missä hinnoissa sähkötuulettimet ovat?

        Muutama vuosi sitten kattelin hintoja niin n.500-
        600mk. Tiedä sitten mitä nykyään, mutta ei kai
        hinta ainakaan laskenut ole.. Jostain Motonetista
        taisi joskus saada koko sarjan.


      • V6
        Vaihtoa suunnitteleva kirjoitti:

        Missä hinnoissa sähkötuulettimet ovat?

        Hae purkamolta jonkun Japsin tuuletin. Itselläni
        taitaa olla Mazdasta ja toimii loistavasti.


      • J
        V6 kirjoitti:

        Hae purkamolta jonkun Japsin tuuletin. Itselläni
        taitaa olla Mazdasta ja toimii loistavasti.

        Ja voi mukavasti löytyä omiin mittoihin sopiva.
        Kuhan muistaa tarkistaa, et toimii!


      • Anonyymi

        ” Ilman tuuletinta kone
        kyllä antaa joillakin kierrosalueilla enemmän
        tehoa/vääntöä, mutta ero on aivan muutama hp/lbs.-
        ft.”

        Muutama hp! Ja ne syntyy bensasta! Eli kannattavaa vaihtaa ehdottomasti. No ajohan tapahtuu tyhjäkäynti-1600rpm kierrosalueella noin. Tuskin siinä kierroksissa ihan montaa hevosvoimaa (kw =0.75hv) jotain jos hp ahdistaa. Mutta ison raskaan metalli puhaltimen kierrosnopeus vaihtelut kiihdytykset ei myöskään synny kuin bensasta. Sähköpuhaltimen massa on pienempi.
        Sitten semmoinen että puhallinta ei paljon tarvita kuin pysähtelevässä kaupunkiajossa ei tienpäällä kun auto jo liikkuu hitaastikkin eli sähköä ei tarvita useinkaan edes käyttää. Visco tahtoo ottaa aina vaikka vapaa asennossaankin bensaa kun se huiska tahtoo pyöriä aina. Tie vauhdissa viscon ottoteho on kyllä jo pieni mutta ottaa silti bensaa sillonkin vähän.
        Toisekseen jos visco olisi säästävä juttu niitä olisi autoissa edelleen mutta ei sähköjä ovat.
        Tällä hetkellä oma visco tahtoo pyöriä jatkuvasti kylmä käynnistyksessäkin joten taitaapi olla rikki. Alan suunnitella sähkön asennusta mutta taidan ensin laittaa pienen hmm 8” vain ilmastoinnin kennon kohdille puhaltamaan sitä ja vähät talviajoni ajan vain sillä puhaltimella ja ilmastoinnin sähköstä otan herätyksen sille ja katkaisija sisälle ns pakko ohjaukseen ja talvi menee sillä. Otan jo pois muhkean tuulitunnelin metallituulettimen lisäksi ja en nyt edes muista saiko ottaa myös pois ylimääräisen hihnan kuluttamasta bensaa,pitää katso saiko edes poistettua,en sen ihmeemmin asiaa edes tutkinut kun pyörittelin viscoa. Niin ja kesän tullessa laitan ison sähkö imevän syylärin taakse alavesiletku ohjauksineen. Mutta menköön nyt ensin halvemmalla pikkutuulettimella. Pihin mies ajaa v8:lla on totuus. Aiempi van oli myös ilman viskoa n10kk vuodesta. Kyllä se bensa vaan ennen oli halpaa. Minä nyt vaan tykkään ajaa v8 autolla ja ne on muuten omia.
        Ihmetyttää metalli siipisten viscojen puolustelijat mutta silkka fakta sähkön puolesta on kyllä vahva ja huom jokainen saa pyrittää puhaltimiaan imien tai puhaltaen vaikka joulupukin pierun voimalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Ilman tuuletinta kone
        kyllä antaa joillakin kierrosalueilla enemmän
        tehoa/vääntöä, mutta ero on aivan muutama hp/lbs.-
        ft.”

        Muutama hp! Ja ne syntyy bensasta! Eli kannattavaa vaihtaa ehdottomasti. No ajohan tapahtuu tyhjäkäynti-1600rpm kierrosalueella noin. Tuskin siinä kierroksissa ihan montaa hevosvoimaa (kw =0.75hv) jotain jos hp ahdistaa. Mutta ison raskaan metalli puhaltimen kierrosnopeus vaihtelut kiihdytykset ei myöskään synny kuin bensasta. Sähköpuhaltimen massa on pienempi.
        Sitten semmoinen että puhallinta ei paljon tarvita kuin pysähtelevässä kaupunkiajossa ei tienpäällä kun auto jo liikkuu hitaastikkin eli sähköä ei tarvita useinkaan edes käyttää. Visco tahtoo ottaa aina vaikka vapaa asennossaankin bensaa kun se huiska tahtoo pyöriä aina. Tie vauhdissa viscon ottoteho on kyllä jo pieni mutta ottaa silti bensaa sillonkin vähän.
        Toisekseen jos visco olisi säästävä juttu niitä olisi autoissa edelleen mutta ei sähköjä ovat.
        Tällä hetkellä oma visco tahtoo pyöriä jatkuvasti kylmä käynnistyksessäkin joten taitaapi olla rikki. Alan suunnitella sähkön asennusta mutta taidan ensin laittaa pienen hmm 8” vain ilmastoinnin kennon kohdille puhaltamaan sitä ja vähät talviajoni ajan vain sillä puhaltimella ja ilmastoinnin sähköstä otan herätyksen sille ja katkaisija sisälle ns pakko ohjaukseen ja talvi menee sillä. Otan jo pois muhkean tuulitunnelin metallituulettimen lisäksi ja en nyt edes muista saiko ottaa myös pois ylimääräisen hihnan kuluttamasta bensaa,pitää katso saiko edes poistettua,en sen ihmeemmin asiaa edes tutkinut kun pyörittelin viscoa. Niin ja kesän tullessa laitan ison sähkö imevän syylärin taakse alavesiletku ohjauksineen. Mutta menköön nyt ensin halvemmalla pikkutuulettimella. Pihin mies ajaa v8:lla on totuus. Aiempi van oli myös ilman viskoa n10kk vuodesta. Kyllä se bensa vaan ennen oli halpaa. Minä nyt vaan tykkään ajaa v8 autolla ja ne on muuten omia.
        Ihmetyttää metalli siipisten viscojen puolustelijat mutta silkka fakta sähkön puolesta on kyllä vahva ja huom jokainen saa pyrittää puhaltimiaan imien tai puhaltaen vaikka joulupukin pierun voimalla.

        Jäi vaivaamaan ja numrin päinhän se olikin hp =0.75kw
        1.36hv on 1000w


    • Anonyymi

      ja vuotta 2023 kohden mutta sama on tarve, saada visco pois ja sähköä tilalle. Tuo ilmastoinnin vaatima flektin pyöriminen olikin uusi juttu. Kait se sitten pitää laittaa pyörimään tai ainakin tutkin konepellin alusta että tartteeko ja pitääkö oll aeri tuuletin ilmastoinnille kun en muista miten se kuumentaa ja mitä paikkaa. 5 litran käyttö moottori farkussa. Puhina on valtaisa koneen lähtiessä tulille viileässä!! ja aivan täysin absoluuttisen turhaa jäähdyttää kylmää 3c konetta. Ärsyttävää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe