JUURIHOIDETUN HAMPAAN POISTO

Pelkään

Hei! Minulla olisi hampaanpoisto ensiviikolla ja pelkään ja jännitän aivan tajuttomasti,yöunetkin menneet. Kyseessä on alhaalla toiseksi viimeinen hammas jota on kahteen otteeseen juurihoidettu ja se on lohjennut ja nyt siinä on lohjenneen palan kohdalla ollut väliaikainen paikka puolisen vuotta. Röntgenissä näkyi,että juurenpäässä on tulehdus ja lekuri suositteli poistoa. Hammasta ei särje,joskus leukaluussa on jotain "tuntemuksia". En tiedä johtuuko tulehduspesäkkeestä vai viisurista joka myös samalla puolella alhaalla yrittää puskea ulos.
Onkohan tuollaisen hampaan poisto vaikeaa(yksi juuri ainakin kuulemma käyrä,minkä päässä se tulehdus on)ja aikaa vievää? Pelkään että en jaksa pitää suutani auki,kun on leuat menneet kerran sijoltaan hammaslääkärillä. Olen ajatellut implanttia tilalle. Kuinkakohan kauan on fiksua olla ilman tuota hammasta ettei vaikuta muihin hampaisiin,viereinen hammas kun on vielä maitohammas. Olen jo kerran perunut lääkärille menon,nyt tekisi mieli tehdä samoin-mutten kehtaa...Onkohan poisto juurihoitoa hankalampi toimenpide-juurihoito nyt just just meni ilman yöunien menetystä.

22

28460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eve

Eikös maitohampaat lähde joskus lapsuusiässä?

• mie vaan

..mutta kaikiltapa nämä maitohampaat ei lähdekkään!!!

• ketjun aloittaja

eipäs vaan lähdekään aina. Minulla noita maitohampusia kaksi suussa ja ikää jo kolmisenkymmentä

• potaatti
        ketjun aloittaja kirjoitti:

eipäs vaan lähdekään aina. Minulla noita maitohampusia kaksi suussa ja ikää jo kolmisenkymmentä

kolmekymppiä lähenee ja kaksi maitohammasta on suussa. Ehjiä vielä (!). Eivät kuulemma ikinä lähdekään kun eivät ole tähän mennessäkään irronneet. Joskus lääkiäri ihan otti röntgenit sitä varten etttä onko siellä alla rautahampaat - sen mukaan oli. Mutta en kyllä itse nähnyt mitään leukaluun röntgenissä........

• Select

No, multa poistettu juurihoidettu hammas. Ei yleensä lähde kokonaisena, vaan täytyy juuret tai juuri kaivaa pois ja ehkä poistaa luutakin hiukkasen. Toimenpide ei satu jos hyvä puudutus. Aikaa kyllä menee vaikka kokenut suukirurgi oli asialla.

• hammashoitaja

Juurihoidetussa hampaassa ei ole lainkaan tuntoa. Silti puudutetaan, ettei satu, koska ikenessä on tuntoa. Puudutuksen jälkeen ei satu lainkaan. toki tunnet että jotain tehdään, mutta kipua et tunne. Usein ennen hampaanpoistoa kannattaa ottaa burana, koska kun toimenpiteen jälkeen puudutus alkaa lähteä, voi olla hieman kipeä. Mene ihmeessä koska tulehduspesäke saattaa saada paljon pahaa aikaan, hoitamattomana. pahimmassa tapauksessa bakteeri pääsee elimistöön verenkierron mukana. Elä pelkää. juurihoito kestää kauemmin yleensä, kuin hampaan poisto.

• neiti vm-68

multa on poistettu parilla eri kerralla aiemmin juurihoidettuja hampeja. toisella kertaa ihan äskettäin viimeinen yläposkihammas ja kesti muistaakseni reilusti yli tunnin kun sitä paloina irroteltiin ja jouduttiin porailemaan yms eli oli aika hankala. toisella kerralla poistettiin juurihoidetut kaksi ns välihammasta ja se kesti muistaakseni vajaan tunnin. eli ovat hitaampia ja hankalampia poistaa kun juurihoitamattomat. aikoinaan ennen oikomishoidon alkua multa poistettiin kerralla neljä ns välihammasta ennen rautojen laittoa ja ne lähti varmaan reilussa puolessa tunnissa kaikki. tsemppiä sullekin, kyllä sen kestää. jos lohduttaa, niin mullakin on taas varattuna ensi viikolle aika yhden jo kahdesti juurihoidetun poskihampaan poistoon!

• Mustispeppers
        neiti vm-68 kirjoitti:

multa on poistettu parilla eri kerralla aiemmin juurihoidettuja hampeja. toisella kertaa ihan äskettäin viimeinen yläposkihammas ja kesti muistaakseni reilusti yli tunnin kun sitä paloina irroteltiin ja jouduttiin porailemaan yms eli oli aika hankala. toisella kerralla poistettiin juurihoidetut kaksi ns välihammasta ja se kesti muistaakseni vajaan tunnin. eli ovat hitaampia ja hankalampia poistaa kun juurihoitamattomat. aikoinaan ennen oikomishoidon alkua multa poistettiin kerralla neljä ns välihammasta ennen rautojen laittoa ja ne lähti varmaan reilussa puolessa tunnissa kaikki. tsemppiä sullekin, kyllä sen kestää. jos lohduttaa, niin mullakin on taas varattuna ensi viikolle aika yhden jo kahdesti juurihoidetun poskihampaan poistoon!

Mun yläposkihampaan poisto kesti kokeneelta hammaslääkäriltä 10 minuuttia, oli juurihoidettu. Hammas oli haljennut ja se otettiin kahtena kappaleena pois. Olin jo ihan väsy siitäkin ajasta, koska pelkäsin ihan sikana poistoa. Loppujen lopuksi, se oli helppo toimenpide.

• lääkärille

Hei, multa on poistettu alhaalta vasemmalta toiseksi viimeinen hammas, en nyt muista, mutta sanoisin että oli juurihoidettu. Lääkärihän ottaa poistettavasta hampaasta kuvan, että näkee millaiset juuret siinä on.
      Mulla taisi olla se hammas aika huonossa kunnossa koska poistettiin ja itse poistoon ei mennyt kuin muutama minuutti.
      Tiedän, että jännität varmasti kovasti, varsinkin jos on leuat mennyt sijoiltaan, mutta sano sille lääkärille, että haluat laittaa suun kiinni aina välillä, se auttaa kummasti ja lääkäri antaa siihen varmasti luvan, mun lääkäri tietää, että mun on saatava suu välillä kiinni ja ymmärtää asian. Kerro muutenkin sille lääkärille ennen poistoa tästä jännityksestä ja siitä mitä pelkäät niin lääkäri voi huomioida sua enemmän.
      Hyvin se tulee menemään ja sen jälkeen voitkin olla itsestäsi tosi ylpeä!

• se on

Voi se mennä helpostikin. Itseltäni poistettiin yksi hankala viisaudenhammas, jonka juuret olivat kiertyneet leukaluun ympärille. Leikkaus kesti silti vain viisi minuuttia. Juuri kerkesin orientoitumaan, että nyt tämä alkaa, niin kaikki olikin jo ohi. Suukirurgi oli kokenut. Lisäksi hän sanoi heti aluksi, että "tämä poikkeaa normaalista hammashoidosta niin, että suuta saa pitää kiinni aina silloin, kun suussa ei ole instrumentteja, ja nielaista saa aivan vapaasti silloin, kun haluaa - siis ilman mitään ennakkovaroitusta." Ei paha juttu yhtään. Rohkeasti vain tulta päin!

• Kokenut poistot

Wiisauden hampaan poisto on eri juttu kuin juurihoidetun hampaan!

• Û hammaspolo

hei

itselläni on juuri takana n. vuoden juurihoidot. kokeilin laserhoitoakin, minkä piti tuhota kaikki bakteerit. mutta aina vaan tuli uusi tulehdus juureen. sain itse tästä tarpeekseni ja pyysin hampaan poistoa. onhan se aina tulehduspesäke ja ainainen ajoittainen vaiva ja kitinä.

Poistosta sitten. itselläni tuntuu olevan vaikeat juuret. aiemmasta viisaudenhampaasta juuret olivat pitkät ja ristiin kasvaneet. Tämänkertainen siis poskihampaan poisto ei ihan läpihuutojuttu ollut. monia juurihoitoja kokeneet juuret olivat kovat ja tiukasti kiinni ympäröivässä kudoksessa kun lääkärin mukaan yleensä tapaavat vähän löystyä nuo kiinnitykset. Jäljelle jäi suuri ammottava aukko - ei muuta kuin siltaa tai implanttia etsimään, mitä lie. Tosin oma hoitoni ei vielä ihan loppu kun yksi kolmesta juuresta oli kasvanut luuston suojiin ja sen poistamiseksi tarvitaan spesialistia, tuo juurenpätkä saa luvan kaikota huomenissa.

Terveisin

Hampaat kiinni viimeiseen asti

• alfons-apina

Moi,

Tämä näytti olevan aika vanha viestiketju, mutta laitetaan tämän jatkoksi siltä varalta että helpottaa jonkun muun jännitystä.

Kävin tänään poistattamassa kaksi hammasta yläleuasta (toinen visuri ja toinen tavallinen). Jännitin etukäteen poistoa aika paljon koska yleensäkin tuppaan jännittämään hammaslääkärikäyntejä ja on kaikenlaista paniikki- yms oirettakin ollut. No, loppujen lopuksi hampaiden poisto oli oikein helppo, kivuton ja nopea operaatio. Tietysti helppouteen vaikuttaa miten ne hampaat sattuu suussa kasvamaan, ja itselläni ne olivat normaalisti puhjenneet ja juuretkin olivat normaalisti suorat. Molemmat poistettiin vetämällä.

Käynti meni suunnilleen näin:
      - lekuri kertoi toiminpiteestä ja siitä miksi se tehdään, ja kysyi vielä minulta että mitä haluan tehtävän. Eipä siinä auttanut muuta kuin todeta että järkevimmältä se näyttää että tosiaan otetaan ne pois. Lääkäri totesi sitten että on samaa mieltä, mutta hän haluaa aina että asiakas tekee itse päätöksen hampaiden poisvetämisestä.

- sitten käytiin tuoliin istuskelemaan ja hoitaja antoi buranan jo etukäteen. Helpottaa kuulemma kipuja jälkeenpäin.

- Sain puudutuspiikkejä muutaman. Nämä olivat lähes kivuttomat.

- Tämän jälkeen meni jonkun aikaa kun hammaslääkäri ja hoitaja suojasivat työvälineitä yms steriilillä kankaalla. Samoin minun rinnalleni laitettiin steriili "essu". Essua olisi ollut tarkoitus käyttää niin että sillä olisi peitetty myös potilaan pää (siinä on reikä mistä kasvot jää näkyviin), mutta koska pidin sitä hieman klaustrofobisena (vaikka se on vain ohut neliön kokoinen kangaspala) niin päädyttiin vain taittelemaan se leuan alle.

- Sitten alettiin hommiin, ensin hampaan ja ikenen väliä vähän ronkittiin pienellä instrumentilla jotta hammas irtoaa ikenestä, ja sitten se vetäistiin pois. Ulosveto kesti minun tapauksessani ehkä 10 sek ja oli täysin kivuton, pientä paineen tunnetta tuntui yläleuassa vedon aikana. Kun lääkäri sanoi että se ensimmäinen hammas on nyt ulkona niin en meinannut uskoa että se oli noin helppoa. Sitten vedettiin toinen hammas yhtä sujuvasti.

- Poiston jälkeen hammaslääkäri viritteli muutaman tikin ikeneen, tämä kesti pari minuuttia ja oli huomattasti helpompi toimenpide potilaalle kuin vaikka poraaminen.

Nyt on hampaiden poistosta kulunut 5 tuntia, ja toistaiseksi ei ole sen kummempia kipuja tullut. Tosin olen popsinut kipulääkettä jo vähän etukäteisesti.

Kaikeankaikkiaan sanoisin että hampaan poisto kuulostaa paljon pahemmalta kuin se on. Itselleni on tehty vuosien varrella kaikenlaisia paikkauksia ja juurihoitoja, ja sanoisin että sekä syvän reiän paikkaus että juurihoito ovat potilaalle ikävämpiä toimenpiteitä kuin hampaan poisto. Varmasti hankaliakin poistoja on, hoitaneen lääkärin mukaan mulla oli helpot juuret kun ne eivät harittaneet mihinkään sivuille joten hampaat saatiin nätisti vedettyä ulos.

Jos jännittää/pelottaa niin kannattaa kertoa siitä heti kättelyssä (tai aikaa varatessa) niin lääkäri osaa varata hieman enemmän aikaa ja osaaa kertoa toimenpiteistä yms.

Itse kävin kunnallisella hammaslääkärillä, ja kahden hampaan poisto maksoi vähän reilut EUR 60.

Nyt jos pitäisi mennä poistattamaan jäljelläolevia viisaudenhampaita niin tuskin jännittäisin tuota enää ollenkaan.

• kipuun yllästynyt

jatketaan nyt viä tätä vanhaa ketjua sen verran että kävin viime viikolla 4 kertaa hammaslääkärillä kivun takia .
        joka kerralla puudutus ja juurihoitoo ja kipu jatkuu vaan.nyt olen sitä mieltä että jos eka juurihoito ei tehoo
        niin poisto on se oikee vaihtoehto.huamena se lähtee kun" maailman kaikkiin hampaisiin ei juuurihoito auta"
        toivottavasti poisto auttaa.

• pelokas000

Kävin pari päivää sitten , ensin sanottiin että tekevät juurihoidon, tultuani hammaslääkärille he sanoivat että on pahasti tulehtunut ja joutuvat poistamaan koko hampaan, plus 3 reikää (eli itselläni on kauhea hammaslääkäri kammo) Otin sitten nukutuksen ja he tekivät kaiken samalla kun näin unta :D
      En missään nimessä menisi ilman nukutusta, koska jo kipu hoidon jälkeen oli hirveätä. vaikka sitä burana 800 otin tiuhaan tahtiin, nyt neljäs päivä meneillä ja ei ole terve.. mutta siitäkin tuli aivan helvetin iso lasku. about 1600 euroa! tietenkin yksityisellä, en millään hinnalla menisi kaupungin,

• Hampaat poijes!

Vanha ketju, mutta täältäkin tulee tarinaa. Menin paikkauttamaan hampaitani kun hammaslääkäri toteaa hampaasta olevan jäljellä vain kuori ja että on kaksi vaihtoehtoa. 1)juurihoito ja 2)hampaan poisto.
      Koska olin aiemmin käynyt juurihoidon läpi ja se oli tuskaisaa ja pelottavaa valitsin hampaan poiston. No selvisi että vinoja juuria oli tässä poistettavassa viimeisessä ylähampaassa. Puudutukset kyllä toimi, mutta ongelma oli vielä sekin että hammas oli aika hyvin luussa kiinni. Kovaääniset tärisevät porat vielä kesti, mutta se talttamainen työkalu jolla hammasta yritettiin nitkuttaa aiheutti todella ikäviä tuntemuksia ja paniikkia ja koska instrumenttia painettiin suupieltä vasten ja suupieleen sattui valtavasti joka kerta harsoista huolimatta. Lopulta hammaslääkäri kävi tahtomassa jonkun leikkauksiin erikoistuneen hammaslääkärin apuun, joka sitte ronskisti porasi hampaan jämät sellaiseksi, että saadaan loputkin kaksi juurta pois. Ja loppu olikin helppo. Nyt panacodilla mennään. Poski vieläkin turvoksissa.

• Hampaat kuntoon!

Itseltäni kanssa juuri poistettiin juurihoidettu hammas kun sen alle oli tullut jotain tulehdusta ja minulla ei sellaista saa olla kun on kaularanka leikattu ja uusi leikkaus edessä.. Kerta annoksena läjä antibioottia suojaksi että voidaan hampaita poistaa tai hammaskiveä mutta kyllä se oli sen väärtiä.

Itselläni ei kestänyt kuin 10 minuuttia kun yläposkihammas oli poissa, aika meni ainoastaan siihen että varovasti piti ottaa pois että ei hajoa jokin kalvo poskiluussa että ei tule ongelmia.

• Varma olla pitää asi
        Hampaat kuntoon! kirjoitti:

Itseltäni kanssa juuri poistettiin juurihoidettu hammas kun sen alle oli tullut jotain tulehdusta ja minulla ei sellaista saa olla kun on kaularanka leikattu ja uusi leikkaus edessä.. Kerta annoksena läjä antibioottia suojaksi että voidaan hampaita poistaa tai hammaskiveä mutta kyllä se oli sen väärtiä.

Itselläni ei kestänyt kuin 10 minuuttia kun yläposkihammas oli poissa, aika meni ainoastaan siihen että varovasti piti ottaa pois että ei hajoa jokin kalvo poskiluussa että ei tule ongelmia.

Silti pitää nykyään muistaa se, että hammaslääkärit haluavat asentaa erittäin tuottoisia implantteja... että siksi pitäis olla aivan varma asia, että siellä juuressa tai juuren luona on oikeasti se tulehdus.

Eli röntgenkuvasta pitäisi nähdä , osata nähdä, että onko siellä varmasti tulehdus.

Implantit maksavat halvimmillaan Hgissä ( ihan tuore mainos oli eilen ) 1500 e ja kalleimmillaan 3000e, eli paljon on merkitystä, että laitetaanko "LEWIS merkkiset " vai ihan " tavalliset farkut"... saman asian tod näk molemmat ajavat.

• ghjstrsu

joko hammas on poistettu

• nougvh

kyllä se sujuu helposti

• eienääikinäjuurihoitoon

Pakko kirjottaa kun suurimmalla osalla hampaanpoistot sujuneet ongelmitta...itsellä 3 viisuria poistettu helposti puudutuksen voimalla....juurihoidettu hammas olikin eri juttu...hammas pilkottiin osiin...2 viimeistä juurta ei meinannu millään lähtä...ientä avattii ja puudutusainetta lisättiin pariin otteeseen...kipu sietämätön!!!! Aikaa kaikkeen meni 2 h ja voin kertoo että ikuisuudelta tuntui....nyt jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt vaan pistää leikki poikki...mutta en enään ikinä aio samaa kipua kärsiä...röntgen kuvat otettiin ennen poistoa...juuret luutuneet...1 viikon kahden eri antibiootin kuurit meni tulehtuneisiin juuriin ennen poistoa...onneksi ei kait yleistä että noin kipeetä tekee...mutta hyvä tietää että mahdollisuus on että ei ole kivuton homma kaikilla ole!

• Anonyymi

Kauan oli juurihoidosta? Ymmärsin että juurihoidettu hammas irtoaa itsestään jos.on tulehdusta.. minulla on pari kuukautta sitten juurihoidetun ylähampaan juuret suussa kun hammas hajosi ihan kokonaan.... en ole mennyt vielä lääkäriin kun en kovissa kivuissa kuitenkaan ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe