Jumalan nimi Raamatussa?

Jumalalla on monta nimeä.
Tässä lyhyt ja ytimekäs tutkimus:'


JUMALAN NIMI RAAMATUSSA


Vanha Testamentti käyttää Jumalan nimeä "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15, Jes 42:18) UT:ssä nimi ei esiinny.
Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja, ja siksi on arvoitus miten JHWH on äännetty. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä lain rikkomisen pelon vuoksi. He pelkäsivät että lausuvat turhaan Jumalan nimen, ja rikkoisivat lain toista käskyä. (2 Moos 20:7, 3 Moos 24:16) Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta. JHWH on luettu "Adonai," joka tarkoittaa; "Minun Herrani."
Nykyisin suomenkielisissä Raamatuissa JHWH on korvattu sanalla "Herra."

Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppinet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova," mutta nykyinen kielentutkimus puoltaa enemmän lausumistapaa"Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. He ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen, mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa.
On olemassa monia syitä olettaa että "Jahve" on oikeampi lausumistapa. Hebrean kielen asiantuntijat ovat näin päätelleet monista eri syistä tutkimuksissaan.
Emme kuitenkaan voi saada täyttä varmuutta kummankaan lausumistavan puolelle.
Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille, säilyi tuo masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalainen.

Jo Jeesuksen ja apostolien aikana oli käytössä Vanhan testamentin kreikankielinen käännös.
Siinä JHWH oli käännetty nimellä "Kyyrios"
"Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28)
Näin Jeesus nimi oli pelastavan Jumalan nimi! (Kyyrios)
Siis asia käytännössä; -Tuomas näki Jeesuksen, oli Jeesuksen kanssa, ja puhutteli Jeesusta Kyyriokseksi joka oli JHWH käännettynä heidän Raamatussaan! Katso myös Fil 2:11, Kol 3:24, jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios.
Siis Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin samaakin nimeä.

Jumalan nimi jota Raamattu käyttää ensimmäisenä on "Elohim." (1 Moos 1:1)
Elohim on monikkomuoto, ja kuvaa jumaluuden kolmiyhteyttä; Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.
Raamatussa Jumala puhuttelee itse itseään monikkomuodossa; "Tehkäämme ihminen" (1 Moos 1:26) Tämä Jumalan monikkomuotoinen nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa.
VT käyttää myös nimeä "El" jolla ilmeisesti on tarkoitettu ainoata tosi Jumalaa. El- muoto esiintyy ainakin 225 kertaa.


http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

9

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M@k3

      Jahvehan meidät (väitetysti) loi. Meissä oli valmistusvirhe, ja käärme hyödynsi sitä. Mitä Jahve sitten siihen? "Sori, ei voi mitään. Käärmeen syytä. Ei kun teidän syytä. No, kenen tahansa syytä paitsi minun. Hauskaa tuomiopäivän odotusta!

      Raamatun jahve ilmeisesti loi ihmiset palvomaan itseään ja odotti heiltä tietynlaista käytöstä.

      Mutta nämäpä pirulaiset palvoivat kaikkea muuta kuin luojaansa.

      Eikä edes vedenpaisumus, jossa tapettiin kaikki muut paitsi kourallinen tosi-uskovaisia estänyt ihmisiä siirtymästä takaisin palvomaan ihan mitä tahansa muuta kuin jahvea.

      Jopa Salomon josta Jahve teki maailman viisaimman ihmisen alkoi palvoa muita jumalia.

      Tähän jahvetti seuraavaksi:

      Kaikki ihmiset ovat syntisiä, enkä minä päästä niitä taivaaseen! Paitsi... jos minä rupeisin ihmiseksi, ja sanoisin kaikille, että nyt meni kuulkaas vanha sopimus umpeen, ja ne olisi ihan että häh, ja sitten minä hankkiutuisin teloitettavaksi, ja olisin niin sekaisin, että syyttäisin itseäni itseni hylkäämisestä, ja kuolisin kaikkien ihmisten puolesta, paitsi etten minä tietenkään oikeasti kuolisi, joten no problemo... Sitten voisin taas päästää ihmisiä taivaaseen! Jes, mä olen hyvä!

      Ja lopuksi Jahve vielä jätti ennen lomalle lähtöään viestin: ottakaa vastaan armoni tai saatte katua kun tulen takaisin. *mur*

    • ...

      >>Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppinet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova,"

      Itse asiassa he kyllä käyttivät ihan samaa nimeä kuin muutkin juutalaiset eli lukivat 'adonai'. Sanaan JHWH vain kirjoitettiin sanan 'adonai' vokaalimerkit, ettei kukaan vahingossakaan lukisi sanaa ainakaan oikein ja siten rikkoisi kolmatta käskyä (kuvakielto on juutalaisen laskutavan mukaan toinen käsky).

      • on mitä sanot, mutta enpä uskalla kuitenkaan korjata tämän mukaan kun en tiedä mistä tieto on peräisin.

        En pysy perillä aina käskyjen järjestyksestä enkä muuten muista yhtäkään järjestystä päähän päntättynä, vaikka laki sydämessä onkin, ja lain käskyt tunnen.
        Rippikoulusta jossa ulkoa opeteltiin järjestys on niin pitkä aika. (30 vuotta)

        Rynnäkkökiväärin numeron muistan. Armeijasta vain 27 v´. 221855.

        Katolisilla, juutalaisilla ja kai sitten meilläkin on oma järjestys käskyissä.

        Siunausta
        jari

        Siunausta
        jari

        Siunausta
        jari


      • ...
        jarlau kirjoitti:

        on mitä sanot, mutta enpä uskalla kuitenkaan korjata tämän mukaan kun en tiedä mistä tieto on peräisin.

        En pysy perillä aina käskyjen järjestyksestä enkä muuten muista yhtäkään järjestystä päähän päntättynä, vaikka laki sydämessä onkin, ja lain käskyt tunnen.
        Rippikoulusta jossa ulkoa opeteltiin järjestys on niin pitkä aika. (30 vuotta)

        Rynnäkkökiväärin numeron muistan. Armeijasta vain 27 v´. 221855.

        Katolisilla, juutalaisilla ja kai sitten meilläkin on oma järjestys käskyissä.

        Siunausta
        jari

        Siunausta
        jari

        Siunausta
        jari

        "Heprean kielessä Jumalan nimi kirjoitetaan neljällä konsonantilla JHWH (kr. tetragrammaton). Vokaaleja ei yleensä kirjoitettu. Vasta keskiajalla juutalaiset oppineet (ns. masoreetit) alkoivat merkitä Vanhan testamentin tekstiin vokaalimerkkejä oikean ääntämistavan varmistamiseksi. Jumalan nimeä ei kuitenkaan lausuttu ääneen, jotta sen turhaan lausuminen vältettäisiin. Tästä syystä Jahve sanan vokaalit korvattiin jollain Herraa tarkoittavan sanan vokaaleilla (esim. Adonai). Ensimmäinen a-vokaali jätettiin kuitenkin merkitsemättä, ettei kukaan lukisi edes ensimmäistä tavua "Jah-"."

        http://www.evl.fi/sanasto/selitysJ.htm


      • ... kirjoitti:

        "Heprean kielessä Jumalan nimi kirjoitetaan neljällä konsonantilla JHWH (kr. tetragrammaton). Vokaaleja ei yleensä kirjoitettu. Vasta keskiajalla juutalaiset oppineet (ns. masoreetit) alkoivat merkitä Vanhan testamentin tekstiin vokaalimerkkejä oikean ääntämistavan varmistamiseksi. Jumalan nimeä ei kuitenkaan lausuttu ääneen, jotta sen turhaan lausuminen vältettäisiin. Tästä syystä Jahve sanan vokaalit korvattiin jollain Herraa tarkoittavan sanan vokaaleilla (esim. Adonai). Ensimmäinen a-vokaali jätettiin kuitenkin merkitsemättä, ettei kukaan lukisi edes ensimmäistä tavua "Jah-"."

        http://www.evl.fi/sanasto/selitysJ.htm

        LIsään kaksi lausetta, ja sivuston suosikkeihini.

        Suinausta
        jari
        http:www.netikka.net/jarinraamattuhotelli


    • Agno-Aapeli

      Ja eikös Jeesus tarinan mukaan ristillä sanonut jumalalle: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" - "jumalani, jumalani, miksi minut hylkäsit?"

      • Rauhaa ja hei

        Sitä on ihmetelty ja selitys siihen on että
        Jeesus oli myös ihminen.
        Hän koki kidutuskuoleman tusakat kuten muutkin, ja enemmänkin uskaa, sillä Hän kantoi ihmiskunnan synnit.
        Jeesuksen tuska ja sanat johtuivat suuresta synnin tuskasta fyysisen kivun lisäksi.

        Kun Jeesus hikoili verta, on sekin tosiasia.
        Äärimäinen psyykkinen paine, saa laskimoiden kautta sellaisen ilmiön jotenkin, en muista tarkkkaan.
        Kuoleman tuomituilla rangaistusvangeilla on todettu joskus sama ilmiö, että hikeen sekoittuu verta, ja hiki on punaista siksi.

        Jumalan sinausta
        jari laurila


    • biblestudyhome

      Jumalan nimi esiintyy masoreettisessa pohjatekstissä, josta kaikki maailman raamatunkäännökset on tehty, yhteensä 6828 kertaa. Lisää tietoa löytyy täältä: https://jumalannimi.wordpress.com

    • Eikiitosjeesus

      Jumalaa voi kutsua aivan hyvin haluamallaan nimellä, vaikkapa Pertiksi. Onhan jokainen kuitenkin kuvitellut koko elukan ihan omanlaisekseen, ilman pienintäkään viittausta todellisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe