Te joilla on ollut umpisuolentulehdus voisitteko kertoa miten se kipu alkoi & millaista se oli?
Umpisuolentulehdus
24
99489
Vastaukset
- leikattu
mulla leikattiin noin 10 vuotta sitten. en muista miten se kipu alkoi, mutta se oli aivan sietämätöntä. kunnolla en edes pystynyt kävelemään ja mies kuskasi sairaalaan. kyllä sen huomaa "normaalista" vatsakivusta...
- Hirssi
Ei tämä kipu mulla ole todellakaan normaalia.Muistatko,että säätelikö se vatsakipu joka puolelle kroppaa?Mulla sitä on ajoittain kyljissä ja alaselässä.
- leikattu
Hirssi kirjoitti:
Ei tämä kipu mulla ole todellakaan normaalia.Muistatko,että säätelikö se vatsakipu joka puolelle kroppaa?Mulla sitä on ajoittain kyljissä ja alaselässä.
en muista, mutta se karmea vatsakipu tuli samana päivänä ja sitten jo lähdettiinkin. en helposti lähde lääkäriin, mutta silloin oli pakko.
- leikattu
leikattu kirjoitti:
en muista, mutta se karmea vatsakipu tuli samana päivänä ja sitten jo lähdettiinkin. en helposti lähde lääkäriin, mutta silloin oli pakko.
oksentelin myös (senkin huomasi ettei se ollut mitään oksennustautia) ja samana iltana jo leikattiin.
- poks
Katso mahaosastolta lisää....
- kipuliini
sulla voi olla joku muu tulehdus....mee lääkäriin.
Umppariin kuuluu kova kuume myös ja oksentava olo. Vihlova kipu oikeella puolella vatsalla. Mee silti lääkäriin HETI!- tzara1234
olen kuullut ettei kaikissa tapauksissa tule oksentelua tai kuumetta. vai oonko kuullu jotain ihan puppua?
- musteri
Umppari ilmoitteli itsetään pikku hiljaa epämääräisenä vatsan nipistelynä, joka tuntui usein esim. seisomaan noustessa. Sitten yhtenä yönä nousi korkea kuume ja alkoi niin raju oksentelu, että vesitilkkakaan ei pysynyt sisällä. Umpparin ollessa tulehtunut lämpö nousee peffasta mitattuna selkeästi korkeammaksi kuin kainalolämpö. Lääkäri voi vatsaa tunnustellessaan havaita onko umpparin seudulla esim. suurentuineita rauhasia, mikä saattaa olla merkki pienemmistä tulehduksista. Käy lääkärissä, niin saat varmempaa tietoa kuin täältä !
- Hirssi
Tämä särky on kestänyt jo yli 2 kuukautta.Kipu on vihlovaa, viiltävää, nipistävää jne.Sitä tuntuu vatsassa oikealla (enimmäkseen),vasemmalla & välillä myös alavatsalla jomotuksena.Alaselkään & oikeaan kylkeenkin sattuu, mutta ei niin usein.
Nipistelyä tuntuu välillä jaloissakin.
Voiko nämä oireet liittyä umppariin?
Käyn kyllä lekurissa seur.viikolla.
Ja tosiaan, kuumetta tai oksentelua ei ole ollut.Vatsa on kyllä turvonnut. - hoidettu
Hirssi kirjoitti:
Tämä särky on kestänyt jo yli 2 kuukautta.Kipu on vihlovaa, viiltävää, nipistävää jne.Sitä tuntuu vatsassa oikealla (enimmäkseen),vasemmalla & välillä myös alavatsalla jomotuksena.Alaselkään & oikeaan kylkeenkin sattuu, mutta ei niin usein.
Ja tosiaan, kuumetta tai oksentelua ei ole ollut.Vatsa on kyllä turvonnut.Kuullostaa ihan vaan ilmavaivoilta. Onko paska tullu normaalisti ulos?
- Hirssi
hoidettu kirjoitti:
Kuullostaa ihan vaan ilmavaivoilta. Onko paska tullu normaalisti ulos?
munuaisista,virtsateistä eikä munasarjoista löytynyt mitään kummallista joten sen takia olen ruvennut miettimään umpparin mahdollisuutta.Mulle tosin on sanottu, että se ei vaivaa noin kauan kun 2kk vaan kipu alkaa ja pahenee nopeasti, ovatkohan nämä ihmiset oikeassa?
Vatsa on ollut välillä kuralla, joka saattaa tosin johtua monista antibioottikuureista joita olen joutunut ottamaan.Tällä hetkellä olen bakteerilääkityksellä..eikä säryt lopu.
Voiko näinkin pahat oireet johtua myöskin ilmavaivoista tms.?Miten niistä sitten pääsisi eroon, syömällä luumuja vai :/ ? - luolatytsy
Hirssi kirjoitti:
munuaisista,virtsateistä eikä munasarjoista löytynyt mitään kummallista joten sen takia olen ruvennut miettimään umpparin mahdollisuutta.Mulle tosin on sanottu, että se ei vaivaa noin kauan kun 2kk vaan kipu alkaa ja pahenee nopeasti, ovatkohan nämä ihmiset oikeassa?
Vatsa on ollut välillä kuralla, joka saattaa tosin johtua monista antibioottikuureista joita olen joutunut ottamaan.Tällä hetkellä olen bakteerilääkityksellä..eikä säryt lopu.
Voiko näinkin pahat oireet johtua myöskin ilmavaivoista tms.?Miten niistä sitten pääsisi eroon, syömällä luumuja vai :/ ?olethan nainen? se on sellainen naistentauti.. pistä googleen hakusanaksi endometrioosi. sieltä löydät paljon juttua taudista.. minulla on se. sitä tutkittiin kolme vuotta ja sitten vasta löydettiin..
- heidily
Hirssi kirjoitti:
Ja tosiaan, kuumetta tai oksentelua ei ole ollut.Vatsa on kyllä turvonnut.tai sit teet raskaustestin
- ansq
heidily kirjoitti:
tai sit teet raskaustestin
oon kuullu myös et kipu voi heijastua myös esim. jalkaan?
- Umpparipotilas
ansq kirjoitti:
oon kuullu myös et kipu voi heijastua myös esim. jalkaan?
Itseltäni tulehtui vasta ihan hiljattain umpisuoli... Mulla kipu alkoi suht. tavallisena vatsakipuna, joka sitten yltyi aivan sietämättömäksi siinä puolentunnin tai vähän päälle sisällä... Kuuntelin sitä sitten hetken, ja totesin että nyt ei enää voi olla normaalit ruoansulatus- tai ilmavaivat kyseessä. Menin terkkariin ja lääkäri kyseli vähän olotilastani, paineli vatsan ja otti parit veri- ja virtsakokeet ja lähetti eteenpäin... Veri- ja virtsakokeissa ei vielä näkynyt kunnolla tulehdusta, mutta koska kivut olivat suht. kovat ja oikea puoli alavatsasta painelussa arka, uskoi lääkäri että lisäke oli alkanut tulehtua.
Nuo kivut ovat ilmeisesti yllättävän erilaisia ihmisillä... Joitain oksettaa ja närästää, joillain tulee niin kovat vatsakivut ettei voi liikkua, joillain vihloo vain hieman ja joillain tuntuu tosiaan säteilevän jalkoihin asti...
Jos itse epäilee umpparia, niin kannattaa mennä lääkäriin. Minullekin lääkäri sanoi, että keskimäärin yhdellä kuudesta epäillystä tulehdusta ei olekaan, ja lopuilla on... Ja sekin yksi turha leikkaus on kuulemma paljon parempi tehdä kuin jättää tekemättä, sillä puhjetessaan umppari on tosiaan hengenvaarallinen. Ei siis kannata ottaa riskiä, koska leikkaus on todella pieni ja suht. vaivaton, eikä sillä lisäkkeellä jokatapauksessa tee mitään :) - Anonyymi
luolatytsy kirjoitti:
olethan nainen? se on sellainen naistentauti.. pistä googleen hakusanaksi endometrioosi. sieltä löydät paljon juttua taudista.. minulla on se. sitä tutkittiin kolme vuotta ja sitten vasta löydettiin..
Taitaa olla kuppa.
- tietämätön!
Moikka!
Mulla on ollu ny noin neljä päivää kauhea vatsakipu just enimmäkseen oikeella alavatsassa.vällä se helpottaa mutta välillä en pysty edes nostamaan oikeaa jalkaani ilman että avitan käsilläni. Mulla oli mennossa yks kuuri ja epäilin et se johtu siitä ja lopetin sen mut nyt siitä on pari pöivää eikä kipu katoa mihinkään. On myös vaikea kävellä suorassa koska se sattuu ja pienikin tärähdys tuntuuu heti. Luulin että kipu olisi ollut jotain ummetuksen tapasta ku en oo käyny isommalla hädällä ku viimeksi neljä päivää sitten. Söin ummetuslääkettä ja se autto hetkellisesti, mut ilmeisesti kyse ei ollu siitäkään. Mutta uskoisin että jos tää vielä kauan kestää nii kannattaa mennä suoraan lähimään sairaalaan ja sanon että epäilen umpisuolentulehdusta.xD Kuitenki jos se hengenvaarallista on pahimmassa tapauksessa niin haluun pistää kaiken varman päälle. Myös munuaisten kohdalla pistelee inhottavasti välillä.=/ Kertokaa jos kuulostaa tutulta?! Kiitos jo etukäteen. :)- mmm
moij.
multa leikattii kolme päivää sitte umpilisäke. kipu alkoi illalla ja oli tosiaan sellasta ettei voinut makoillakaan missään asennossa, kokoajan sattui. mulla oli koko vatsa kipeä, mutta just oikealla alavatsan kohdalla kipu oli kovempaa. menin sitte yöllä päivystykseen mutta kaikki arvot oli normaaleja. lääkäri antoi kuitenki aamuks uuden ajan verikokéita varten, niin sitten tulehdusarvot olivatkin koholla ja mut otettiin osastolle. iltapäivällä menin sitte leikkaukseen ja umpilisäkehän siellä oli tulehtunut. eli kaikilla meillä on erilaisia oireita ku kyseessä on umpisuolen tulehdus. mitää kuumetta mulla ei ollut, eikä pahoinvointiakaan, paitsi vasta ennen leikkausta. en tosiaankaan lähde sairaalaan jos ei oo pakko, mutta nyt onneks menin ettei umppari kerenny puhjeta. leikkaus meni hyvin. itseäni ärsyttää se kun kaikki puhuu että se on niin pikkujuttu, mutta ainakaan mulle se ei ollu pikkujuttu ku koskaan ennen en oo missää leikkauksessa ollu.. - sattui kerran ja pahasti
mmm kirjoitti:
moij.
multa leikattii kolme päivää sitte umpilisäke. kipu alkoi illalla ja oli tosiaan sellasta ettei voinut makoillakaan missään asennossa, kokoajan sattui. mulla oli koko vatsa kipeä, mutta just oikealla alavatsan kohdalla kipu oli kovempaa. menin sitte yöllä päivystykseen mutta kaikki arvot oli normaaleja. lääkäri antoi kuitenki aamuks uuden ajan verikokéita varten, niin sitten tulehdusarvot olivatkin koholla ja mut otettiin osastolle. iltapäivällä menin sitte leikkaukseen ja umpilisäkehän siellä oli tulehtunut. eli kaikilla meillä on erilaisia oireita ku kyseessä on umpisuolen tulehdus. mitää kuumetta mulla ei ollut, eikä pahoinvointiakaan, paitsi vasta ennen leikkausta. en tosiaankaan lähde sairaalaan jos ei oo pakko, mutta nyt onneks menin ettei umppari kerenny puhjeta. leikkaus meni hyvin. itseäni ärsyttää se kun kaikki puhuu että se on niin pikkujuttu, mutta ainakaan mulle se ei ollu pikkujuttu ku koskaan ennen en oo missää leikkauksessa ollu..Tästä on jo aikaa noin kuukausi. Mahaani oli sattunu jo monen päivän ajan, mutta eräänä iltana/yönä lähtiessäni kotiin baarista, mahaani sattui niin paljon, että jalat lähti alta. En ollut juonut mitään alkoholijuomia sinäiltana. Aikaisemmin ajattelin, että kaikki viimeaikaiset mahakipuni olivat johtuneet maidosta, mutta en tiedä.. Kipu oli valtava! Vihloi ja pisti kuin joku olisi puukolla iskenyt. En ole ikinä ennen itkenyt mistään kivusta kuin silloin. Kotia päästyäni lysähdin sänkyyn ja pitelin kipeää vatsaani. Se oli herkkänä monta päivää sen illan jälkeen, mutta nyt ei enää mitään. Mietin vain mistä tämä vihlova kipu johtui. Kipu tuntui alavatsassa enimmäkseen, mutta myös koko vatsan alueella. Kaverit syyttävät liiallista alkoholinkäyttöäni, mutten usko että näin on.. Viimeisen vuoden ajan olen juonut melkeinpä joka viikonloppu. Kuukausi sitten mahaani sattui useita kertoja, mutta tuo oli kaikkein pahin.
- kirsivertti
sattui kerran ja pahasti kirjoitti:
Tästä on jo aikaa noin kuukausi. Mahaani oli sattunu jo monen päivän ajan, mutta eräänä iltana/yönä lähtiessäni kotiin baarista, mahaani sattui niin paljon, että jalat lähti alta. En ollut juonut mitään alkoholijuomia sinäiltana. Aikaisemmin ajattelin, että kaikki viimeaikaiset mahakipuni olivat johtuneet maidosta, mutta en tiedä.. Kipu oli valtava! Vihloi ja pisti kuin joku olisi puukolla iskenyt. En ole ikinä ennen itkenyt mistään kivusta kuin silloin. Kotia päästyäni lysähdin sänkyyn ja pitelin kipeää vatsaani. Se oli herkkänä monta päivää sen illan jälkeen, mutta nyt ei enää mitään. Mietin vain mistä tämä vihlova kipu johtui. Kipu tuntui alavatsassa enimmäkseen, mutta myös koko vatsan alueella. Kaverit syyttävät liiallista alkoholinkäyttöäni, mutten usko että näin on.. Viimeisen vuoden ajan olen juonut melkeinpä joka viikonloppu. Kuukausi sitten mahaani sattui useita kertoja, mutta tuo oli kaikkein pahin.
Tuo yllämainittu kuulostaa munasarjakystan puhkeamiselle, sikäli mikäli olet nainen. Jos taas olet mies, voi kyseessä olla sappikivi, joka lähti litomaan.
- huolestunut
auttakaa, en tiedä mikä minulla voisi olla. Vatsaa turvottaa, välillä on ripulia ja välillä tuntuu kuin yrittäisi pukata ummetusta, oikealla alavatsassa tuntuu kipua, ja välillä myös vasemmallakin ( munasarjojen kohdalla), alaselkään koskee ja yläselkään myös lapaluiden kohtiin. Vatsassa tuntuu välillä että polttelee ja kipua tuntuu vatsassa vähän kaikkialla. Muutama päivä sitten lähdin lenkille ja yhtäkkiä alkoi kamala kipu oikealla alavatsassa... pallean kohta arastaa myös välillä
- hemuli
Voisko olla kohdun ulkonen raskaus? Tkee just mahakivut ja lapaluukivut.
- leikattu sappi
hemuli kirjoitti:
Voisko olla kohdun ulkonen raskaus? Tkee just mahakivut ja lapaluukivut.
tai ehkä sappirakon tulehdus, tosin säteilee enemmän oikealle puolelle lavan alle ja pallean kohta on taatusti kipeä
- Anonyymi
Mulla omi kurkku kipeä ja leikattiin molemmat umpisolmusuolet pois. Tilalle tuli korvatulehdus.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829