Yskijällä väärään kurkkuun

Eulalia

Teinistä asti riivannut ja vuosi vuodelta pahentunut yskä on pikkuhiljaa kehittymässä rasitusastmaksi (metakoliinitesti: ei vielä diagnoosia, mutta muutosta on). Keväällä hönkäilin Pulmicort-kuurin ilman merkittävää vaikutusta, kesän yskä oli vaihteeksi kyllä pois. Bricanylistä olen havainnut jotakin apua olevan.

Syksyn tullen saapuu taas yskä.

Joitakin vuosia yskäkausina on ollut sellainen ongelma että kaikki on menossa helposti "väärään kurkkuun". Pahimmillaan saattaa jopa lirahtaa sylkeä keuhkoputkeen ja sitten taas yskitään. En edes tietoisesti mielestäni nielaise ja hengitä yhtäaikaa, en kertakaikkiaan mahda sille mitään että välillä käy näin. Eilen kakoin suklaalitkua kitusistani suklaata syötyäni varmaan vartin ajan, tänään meinasi tee mennä sinne minne ei pitäisi.

Pitäneekö vallan kohta syömättä olla vai...

Onko kenelläkään muulla tällaista? Alan pelätä kohta tosissani tukehtumiskuolemaa...    

7

3623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Allerginen---

Vaikuttaa kurkkuputken tulehdukselta, se vaan tuntuu niinkuin menis henkeen koska nieleminen käy kipiää, hoidata krooninen tulehduksesi ennenkuin (jollei ole jo) ne putkien sulkija läppät syöpyny vatsahappojen takia ihan puhki.

• Eulalia

Höh, jos siellä olisi joku läppä "syöpynyt ihan puhki", minähän olisin jo vainaa, kun kaikki mitä suuhuni tungen menisi väärään putkeen eli keuhkoputkeen.

Sitäpaitsi tätä ongelmaa ei ole koskaan silloin kun ei ole yskääkään, ja yskä alkaa aina kun ILMA VIILENEE.

Minulla on vain parisen kertaa elämäni aikana ollut närästystä, joten tuskin niin vähäisestä vaivasta kurkku on paskana.

Eikä minulle nieleminen käy kipeää, vaan todellakin välillä menee väärään kurkkuun. Ei kai kukaan ala yskiä kuin viimeistä päivää nielemiskivun vuoksi?

Toivottavasti löytyy joku joka tietää mistä minä puhun...

• Valistajasi
        Eulalia kirjoitti:

Höh, jos siellä olisi joku läppä "syöpynyt ihan puhki", minähän olisin jo vainaa, kun kaikki mitä suuhuni tungen menisi väärään putkeen eli keuhkoputkeen.

Sitäpaitsi tätä ongelmaa ei ole koskaan silloin kun ei ole yskääkään, ja yskä alkaa aina kun ILMA VIILENEE.

Minulla on vain parisen kertaa elämäni aikana ollut närästystä, joten tuskin niin vähäisestä vaivasta kurkku on paskana.

Eikä minulle nieleminen käy kipeää, vaan todellakin välillä menee väärään kurkkuun. Ei kai kukaan ala yskiä kuin viimeistä päivää nielemiskivun vuoksi?

Toivottavasti löytyy joku joka tietää mistä minä puhun...

Ei suinkaan, koska minulla itselläni on syöpynyt vatsasta sulkija jonka takia pitää nukkua puoli istallaan, tai varmaan se paranee ittestään mutten ota toista riskiä koska syömisen uudelleen opetteluun meni niinkin kauvon koska aloin pelkäämään että ne menee keuhkoihin kaikki.

tulehdus pöpö tulee takas (Kroonisesti) aina kun tulee flunssa ajat.

mutta omapa on ongelmasi ei se minua enään haittaa onneksi.

• Eulalia
        Valistajasi kirjoitti:

Ei suinkaan, koska minulla itselläni on syöpynyt vatsasta sulkija jonka takia pitää nukkua puoli istallaan, tai varmaan se paranee ittestään mutten ota toista riskiä koska syömisen uudelleen opetteluun meni niinkin kauvon koska aloin pelkäämään että ne menee keuhkoihin kaikki.

tulehdus pöpö tulee takas (Kroonisesti) aina kun tulee flunssa ajat.

mutta omapa on ongelmasi ei se minua enään haittaa onneksi.

No minäpä en olekaan bulimikko, vai mikä se on joka oksentelee ruokansa.

• Olet Omituinen
        Eulalia kirjoitti:

mitenkä bulimia liittyy tuohon ongelmaan? eli sokeri tautia ei voi saada jos ei koskaan syö sokeria ?

mutta niinkuin sanoin että senkun tukehdut ruokaasi, lopeta se valittaminen ja mene lääkäriin jos ei vastaus kelpaa.

• Vielä että
        Eulalia kirjoitti:

Lisäisin että se on korvien välissä se vika, et sinä kummiskaan henkeen sitä ruokaa vedä vaan se käy kipeää kun nielet ja pelkäät että vedät henkeen sama juuri kuin paniikkihäiriö eli pelkäät että saat paniikki kohtauksen ja et uskalla tehdä mitään mistä semmonen kohtaus voisi tulla.

ja vatsa haavan voi silti saada ilman että söisit partakoneen teriä, samoten kuin kurkkuputken / kouhkoputken tulehduksen koska ne on virus pohjaisia tulehduksia, eivätkä johdu suoraan oksennuksesta.

esimerkiksi kun sinulla on tulehtunut ruokaputki niin sen tulehduksen vuoksi se vatsan sulkija ei mene tiiviisti kiinni ja hapot pääsee ruoka torveen.

• Eulalia
        Vielä että kirjoitti:

Lisäisin että se on korvien välissä se vika, et sinä kummiskaan henkeen sitä ruokaa vedä vaan se käy kipeää kun nielet ja pelkäät että vedät henkeen sama juuri kuin paniikkihäiriö eli pelkäät että saat paniikki kohtauksen ja et uskalla tehdä mitään mistä semmonen kohtaus voisi tulla.

ja vatsa haavan voi silti saada ilman että söisit partakoneen teriä, samoten kuin kurkkuputken / kouhkoputken tulehduksen koska ne on virus pohjaisia tulehduksia, eivätkä johdu suoraan oksennuksesta.

esimerkiksi kun sinulla on tulehtunut ruokaputki niin sen tulehduksen vuoksi se vatsan sulkija ei mene tiiviisti kiinni ja hapot pääsee ruoka torveen.

Usko jo nyt että minua ei SATU kun syön... Voi ziisus sentään.

Ongelma on se että kun haukkaan jostakin tai juon jotakin, yhtäkkiä se läppä mikä nielaistessa sulkee keuhkoputken ilmeisesti jotenkin liikahtaakin paikaltaan. Tällöin ruoka/juoma lirahtaa keuhkoputkeen. Tämän vuoksi olen joskus sitten yskinyt vedet silmissä pitkäänkin.

En nyt lämpene näille vatsaperäisille jankutuksille sen takia että vatsani ei mene automaattisesti epäkuntoon sillä siunaaman hetkellä kun yskä alkaa joka ikinen vuosi syksyllä. Minulla on ollut vatsavaivoja vuosien varrella, enkä ole kertaakaan saanut mitään vääränkurkun kohtauksia niinä aikoina. Mutta aina kun yskä alkaa ILMOJEN KYLMETESSÄ saattaa tulla tätä vääräkurkkuvaivaa ILMAN että vatsassa on jotain.

>esimerkiksi kun sinulla on tulehtunut ruokaputki niin sen tulehduksen vuoksi se vatsan sulkija ei mene tiiviisti kiinni ja hapot pääsee ruoka torveen.

Ei ole.

Tämä on se nyt se mihin tässä "keskustelussa" on väen vängällä juututtu, mutta kun ruokaputkeni ei ole tulehtunut, vaan ongelma on henkitorvessa. Olen yskinyt teinistä asti jokaikinen talvi. Ehkäpä tämä jatkuva yskiminen, kakominen ja räkiminenkin on saanut henkitorven pysyvästi ärtyneeksi. Sitten kun tulee lievä yskänkutina SAMAAN AIKAAN kun on juuri nielaisemassa jotakin, systeemit menevät sekaisin ja väärä asia väärään paikkaan.

Kas, näin tulinkin itse vastanneeksi itselleni.

Vielä odotan vain että joku toinen SAMAA KOKENUT kommentoisi asiaa. Olen kerran, ehkä parikin kuullut semmoisia kummajaisia olevan, vaan eipä näy nyt tässä ruokatorviongelmaisten huutaessa kilpaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27