Joillakin on vika aina toisessa, ei itsessä. Ei koskaan sillä hetkellä ei ole mitään vikaa, syy asioiden vaikeuksiin on toisessa, ei itsessä.
Jeesus sanoi: Kuinka näet rikan toisen silmässä mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi niin sitten näet ottaa rikan toisen silmästä.
Lisäksi: Mitä tahdot ihmisten tekevän sinulle tee sinä se heille.
Toisessa aina vika
7
437
Vastaukset
Kannattaa tutkistella itseään.
Ulkokultaisuus ja itsensä puollusteleminen on meille hyvin yleistä.
Kuka nyt "kasvojaan" haluaisi menettää.
Työpaikallani kehitysvammaisten ohjaajana joudun usein selvittelemään erilaisia riitoja.
Usein toistuu sama kaava. Henkilö, joka itse on tehnyt vastoin sääntöjä, puollustelee tekosiaan; "muutkin tekivät samoin".
Kerron esimerkin.
Jokin aika sitten eräs kehitysvammainen asiakkaamme toi meille aamukahville keksipaketin. Siitä riitti jokaiselle työryhmämme jäsenelle ja muutama keksi jäi yli.
Seuraavana päivänä eräs asiakkaamme rohmusi siitä itselleen yhden ylimääräisen keksin kiellostani huolimatta ja antoipa vielä parille muullekin henkilölle. Näin sai heidät osallisiksi samaan "rötökseen".
Nuhtelin häntä sanoen, ettei se ollut oikein muita kohtaan, jotka jäivät ilman.
Hän vastasi: "Muutkin ottivat."
Näin helposti me sälytämme vastuun omista virheistämme toisten niskoille.
Turhaa ei Jeesus tosiaan muistuta meitä Vuorisaarnassaan (Matt.7:1-5)ulkokultaisuudesta.- Hiukan
Viime torstaina poliisi TV:ssä oli poliisit Turun yössä. Siinä nuori likka haistatteli poliisille ja kameran edessä löi poliisia. Poliisi nappasi tukevasti kädellä ja tyttöä vietiin. Vasta huomattuaan kuinka tässä nyt käy kuului poliisiautosta sisällyksetön anteeksi anteeksi itkunsekainen kimitys. Onttoa sanahelinää.
Samaa huomaan täällä muutamien, onneksi harvojen kohdalla. Kun alkaa olla riita kaikkien kanssa ja sanasota, alkaa tekorauhanteko, jossa ei ole todellista sisältöä. Tarkoitus vain päästä pälkähästä kasvojaan menettämättä. Helpoin olisi mennä itseensä ja tehdä parannus. - Iloinen eunukki
Kunpa itse huomaisit Ev.Lut.Uskova omat vikasi! Mutta näyttää monta kertaa sinun "keskustelusi" (armolahjako?) olevan vain toisista vikojen kaivelua ja yksittäisiin sanoihin takertumista!
Onhan tämä edellä mainittu tapa toki monen muunkin keskustelijan vitsauksena ja helmasyntinä, mutta kun nyt otit itse asian puheeksi, niin kohdistan sanani sinulle.
Oikean asian otit puheeksi tällä kertaa, mutta ota nyt siitä itse opiksesi!
Jospa alkaisit etsimään hyviä asioita lähimmäisistäsi ja kannustamaan heitä. Siten saisit itsekin ajan mittaan myönteisempää palautetta. Eikös tämä ole keskustelupalsta eikä riitelypalsta? Vai pitäisikö palstan nimi vaihtaa?
Tämä viimeksi mainittu kehoitus kaikille toisillekin. Yritetään löytää myönteisiä puolia toisistamme jos se vain on mahdollista. Siunataan toinen toisiamme. Eihän sitä tiedä vaikka joku vierailisi keskuudessamme viimeistä kertaa, joten mietitään millainen muisto meistä hänelle jää.- Palstan lukija
Koitat vaan nyt taas hämätä menemättä peilin eteen.
Hyvää syksyä sinulle! - Iloinen eunukki
Palstan lukija kirjoitti:
Koitat vaan nyt taas hämätä menemättä peilin eteen.
Hyvää syksyä sinulle!Häpeä SINÄ kun luulet että minä olen joku NAINEN!
- Laura
ihminen voi löytää Jumalan, mutta jos se tapahtuu väärässä järjestyksessä itsensä löytämisen kanssa
niin pissa tulee väärään housuun. - ................
...................
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537680- 614320
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403953Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233892Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423240Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253195Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383158- 482863
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492474