Nyt olisi sydämellä kaksi kysymystä:
1. olen joskus kuullut kun riviseurakuntalainen tervehtii pappia. en ollut kovin lähellä, mutta huomasin että aloitussanat olivat jotenkin traditionaalisen kuuloiset (.....korkeasti pyhitetty... tai jotain). mitä papille sanottiin? sanotaanko samoin esim. piispalle. tervehdystä esitettäessä seurakuntalainen otti käsillään kiinni papin molemmista käsistä.
2. miten nimikkopyhä valitaan? minulla on useampi etunimi, voinko valita minkä mukaan hyvänsä? Pyhillä on usein samoja nimiä, kenet on tällöin valittava omaksi nimikkopyhäkseen?
jo etukäteen kiitollisena, utelias999
tervehdyksestä ja nimkkopyhästä
21
3451
Vastaukset
- Hiisu
kohtaan 1 - katso
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/tietous/kp_ks.htm
kohtaan 2 - katso
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/tietous/nimipaiva.htm
Hassua, että ihmiset kyselevät asioita, jotka ovat silmiensä alla, mutta eivät ilmeisesti viitsi hakea tietoa itse. No Marttoja ja Marjoja kyllä riittää.- utelias999
kiitos hiisu yrityksestä. linkit olivat suht. tuttuja ennestään. vain yksi uusi asia tuli julki. nimittäin nimikkopyhän ajoittaminen nimipäivän ja syntymäpäivän perusteella lähimmälle Pyhälle. onko muuten juhannus johannes kastajan vai apostolin pyhä?
Edelleenkään ei tullut selväksi se, voinko käyttää toista tai kolmatta nimeäni valinnassa?
toinen kysymykseni koski nimenomaan tervehtimistä, ei KP:n merkitystä sinänsä
terv. "ei ihan silmien alla kuitenkaan" utelias999 - Hiisu
utelias999 kirjoitti:
kiitos hiisu yrityksestä. linkit olivat suht. tuttuja ennestään. vain yksi uusi asia tuli julki. nimittäin nimikkopyhän ajoittaminen nimipäivän ja syntymäpäivän perusteella lähimmälle Pyhälle. onko muuten juhannus johannes kastajan vai apostolin pyhä?
Edelleenkään ei tullut selväksi se, voinko käyttää toista tai kolmatta nimeäni valinnassa?
toinen kysymykseni koski nimenomaan tervehtimistä, ei KP:n merkitystä sinänsä
terv. "ei ihan silmien alla kuitenkaan" utelias999Pitänee vielä vääntää lankaa. Ortodoksilla yleensä on vain yksi etunimi, pitsi Suomen luterilais-ortodokseilla, mikä tarkoittaa luterilaisessa valtiossa elävää ortodoksia, jonka on pitänyt omaksua naapurikirkon tapoja.
Kirkkoon liittyvällä on yleensä monta nimeä oman taustansa vuoksi. Kutsumanimi on silloin ykkösnimi, josta katsotaan pyhä syntymäajan perusteella. Useamman nimen käyttö hämärtää alkuperäisen nimen käyttötarkoituksen.
Tuo jossain mainittu "ortodoksinen valintamyymälä", josta voi valita mieleisensä ja mahdollisimman hyvän pyhän, ei ole ortodoksisen käytännön mukaista, vaan tuota muualta tullutta hapatusta.
Syntymä tietyyn aikaan ohjaa nimen oikeaan valintaan, ei henkilökohtaiset mieltymykset ja inhimilliset halut.
Juhannuksena on Johannes Edelläkävijän juhla, kannatta muuten ostaa ortodoksinen kalenteri.
P.S. Tuttuja tai ei nuo linkit, mutta siellä se metropoliittakin on selitetty, olisi siis selvinnyt. - M-LS
utelias999 kirjoitti:
kiitos hiisu yrityksestä. linkit olivat suht. tuttuja ennestään. vain yksi uusi asia tuli julki. nimittäin nimikkopyhän ajoittaminen nimipäivän ja syntymäpäivän perusteella lähimmälle Pyhälle. onko muuten juhannus johannes kastajan vai apostolin pyhä?
Edelleenkään ei tullut selväksi se, voinko käyttää toista tai kolmatta nimeäni valinnassa?
toinen kysymykseni koski nimenomaan tervehtimistä, ei KP:n merkitystä sinänsä
terv. "ei ihan silmien alla kuitenkaan" utelias999syntymäpäivä. Hänen kuolinpäivänsä on 29.8. Vain Jeesuksella, Hänen puhtaimmalla äidillään ja heidän sukulaisellaan Johannes Kastajalla on syntymäpäivät kirkkokalenterissa. Muiden pyhien ihmisten muistopäivänä vietetään yleensä heidän kuolinpäiväänsä. Neitsyt Marian syntymäpäivä on 8.9.
- utelias999
M-LS kirjoitti:
syntymäpäivä. Hänen kuolinpäivänsä on 29.8. Vain Jeesuksella, Hänen puhtaimmalla äidillään ja heidän sukulaisellaan Johannes Kastajalla on syntymäpäivät kirkkokalenterissa. Muiden pyhien ihmisten muistopäivänä vietetään yleensä heidän kuolinpäiväänsä. Neitsyt Marian syntymäpäivä on 8.9.
Jos joku on syntynyt 29.8, ja saa nimen Johannes, niin onko hänen nimikkopyhänsä juhla juhannuksena vai 29.8?
- utelias999
Hiisu kirjoitti:
Pitänee vielä vääntää lankaa. Ortodoksilla yleensä on vain yksi etunimi, pitsi Suomen luterilais-ortodokseilla, mikä tarkoittaa luterilaisessa valtiossa elävää ortodoksia, jonka on pitänyt omaksua naapurikirkon tapoja.
Kirkkoon liittyvällä on yleensä monta nimeä oman taustansa vuoksi. Kutsumanimi on silloin ykkösnimi, josta katsotaan pyhä syntymäajan perusteella. Useamman nimen käyttö hämärtää alkuperäisen nimen käyttötarkoituksen.
Tuo jossain mainittu "ortodoksinen valintamyymälä", josta voi valita mieleisensä ja mahdollisimman hyvän pyhän, ei ole ortodoksisen käytännön mukaista, vaan tuota muualta tullutta hapatusta.
Syntymä tietyyn aikaan ohjaa nimen oikeaan valintaan, ei henkilökohtaiset mieltymykset ja inhimilliset halut.
Juhannuksena on Johannes Edelläkävijän juhla, kannatta muuten ostaa ortodoksinen kalenteri.
P.S. Tuttuja tai ei nuo linkit, mutta siellä se metropoliittakin on selitetty, olisi siis selvinnyt.löytyykö netistä ortodoksista kalenteria, itse en onnistunut sitä löytämään.
ja kiitos hiisu, voimakkaista viesteistäsi, väännetäänhän lankaa toistekin.
yst. utelias999 - M-LS
utelias999 kirjoitti:
löytyykö netistä ortodoksista kalenteria, itse en onnistunut sitä löytämään.
ja kiitos hiisu, voimakkaista viesteistäsi, väännetäänhän lankaa toistekin.
yst. utelias999joiltain ulkolaisilta sivuilta. Yritä esim Amerikan ortodoksisen kirkon sivuilta. Suomalaista kalenteria ei kyllä löydy netistä.
- M-LS
utelias999 kirjoitti:
Jos joku on syntynyt 29.8, ja saa nimen Johannes, niin onko hänen nimikkopyhänsä juhla juhannuksena vai 29.8?
Päivä on tosin paastopäivä, mutta sitä suurempi ilo on rikkoa paasto nimipäivänsä kunniaksi. Johanneksille on paljon vaihtoehtoisia nimipäiviä tarjolla, sillä kirkkokalenterissa on 24 Johannes-nimistä pyhää miestä.
- utelias999
M-LS kirjoitti:
Päivä on tosin paastopäivä, mutta sitä suurempi ilo on rikkoa paasto nimipäivänsä kunniaksi. Johanneksille on paljon vaihtoehtoisia nimipäiviä tarjolla, sillä kirkkokalenterissa on 24 Johannes-nimistä pyhää miestä.
kuulostaa helpolta, tosin johannes ei ole ensimmäinen nimeni. kun saan ort.kalenterin jostain käsiini, selviää voinko aloittaa valinnan tämän pohjalta.
utelias999 - Mikael
Hiisu kirjoitti:
Pitänee vielä vääntää lankaa. Ortodoksilla yleensä on vain yksi etunimi, pitsi Suomen luterilais-ortodokseilla, mikä tarkoittaa luterilaisessa valtiossa elävää ortodoksia, jonka on pitänyt omaksua naapurikirkon tapoja.
Kirkkoon liittyvällä on yleensä monta nimeä oman taustansa vuoksi. Kutsumanimi on silloin ykkösnimi, josta katsotaan pyhä syntymäajan perusteella. Useamman nimen käyttö hämärtää alkuperäisen nimen käyttötarkoituksen.
Tuo jossain mainittu "ortodoksinen valintamyymälä", josta voi valita mieleisensä ja mahdollisimman hyvän pyhän, ei ole ortodoksisen käytännön mukaista, vaan tuota muualta tullutta hapatusta.
Syntymä tietyyn aikaan ohjaa nimen oikeaan valintaan, ei henkilökohtaiset mieltymykset ja inhimilliset halut.
Juhannuksena on Johannes Edelläkävijän juhla, kannatta muuten ostaa ortodoksinen kalenteri.
P.S. Tuttuja tai ei nuo linkit, mutta siellä se metropoliittakin on selitetty, olisi siis selvinnyt.Kommenttina vain, että tosiaan ortodoksilla tulisi olla vain yksi etunimi. Ikävä kyllä esim. Ortodoksiviestin kastettujen palstaa lukiessa ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmeessä tätä yhden nimen käytäntöä noudatetaan todella harvoin. Pahasti on nimeäminen tässä suhteessa Suomessa hakusessa. Soisi pappien olevan aggressiivisempia tämän asian suhteen, kun nimistä keskustellaan ennen nimenantoa.
- paraskeva
Nimikkopyhän valitseminen voi olla joskus vaikeaa, jos itsellä on monta etunimeä tai jos omat etunimet eivät ole kristillisperöisiä.
Periaatteessa kenet tahansa kanonisoidun ortodoksisen pyhän voi valita omaksi nimikkopyhäkseen. Helppoa lienee pohtia oman nimen mukaista tai syntymäpäivän lähelle sijoittuvaa pyhää. Mutta tämä ei tosiaan ole mikään pakko - luovuutta voi ja saa käyttää. Ajattelun avuksi voi ottaa Kirkkovuoden pyhät I-II, erilaiset hagiografiat jne. Jos "samannimisiä" pyhiä on monta (esimerkiksi Paraskeva ja Paraskeva Uusi), pitää ehkä vähän miettiä, kumman valitsee.
Itselläni ei ole ainuttakaan kristillistä etunimeä. Valitsin omaksi nimikkopyhäkseni Maria Egyptiläisen, koska tietyt asiat hänen elämäkerrassaan tuntuivat niin rohkaisevalta.- utelias999
kiitos paraskeva!
maria egyptiläisestä tuli mieleen että saatamme olla hyviä tuttuja erään toisen foorumin puolelta ;-) - paraskeva
utelias999 kirjoitti:
kiitos paraskeva!
maria egyptiläisestä tuli mieleen että saatamme olla hyviä tuttuja erään toisen foorumin puolelta ;-)Kovin on mahdollista, että jollain toisellakin foorumilla olemme keskustelleet... :)
- M-LS
otetaan tavallisesti häneltä siunaus. Tällöin siunauksen pyytäjä panee kädet kämmenet ylöspäin eteensä ja oikean kämmenensä vasemman päälle. Piispa tai pappi siunaa henkilön ristinmerkillä ja laskee sitten kätensä siunausta pyytävän käsiin. Siunatun kuuluu nyt suudella piispan tai papin kättä.
Arkkipiispaa tai metropoliittaa puhutellaan korkeasti pyhitetyksi (isä) esipaimeneksi, piispaa korkeasti siunatuksi (isä) esipaimeneksi ja pappia kunnianarvoisaksi isäksi.
Suojeluspyhä eli taivallinen esirukoilija valitaan yleensä siinä yhteydessä kun nimikin lapselle. Yleensä ensimmäisenä tai ainoana etunimenä on sitten tämän pyhän nimi.
Aikuisena kirkkoon liittyvä valitsee myöskin nimikkopyhänsä ensimmäisen etunimensä mukaan, mikäli tämä nimi löytyy ortodoksisesta kalenterista. Jos taas ensimmäinen etunimi on vaikka joku luonnosta otettu nimi esim Virpi, Kaisla tai Pihla yms eikä sitä löydy ortodoksisesta kalenterista, niin sitten toisen nimen mukaan jne.
Jos henkilöllä ei ole mitään ortodoksista etunimeä, hän voi ottaa itselleen uuden ortodoksisen etunimen tai muuten vain valita itselleen mieleisensä taivaallisen esirukoilijan.- utelias999
kiitti m-ls selkeästä viestistäsi. yksi kysymys vielä: mitä eroa on piispalla ja metropoliitalla? eikös esim. Panteleimon ole molempia?( "korkeasti pyhitetty ja siunattu esipaimen..."????)
yst. utelias999 - M-LS
utelias999 kirjoitti:
kiitti m-ls selkeästä viestistäsi. yksi kysymys vielä: mitä eroa on piispalla ja metropoliitalla? eikös esim. Panteleimon ole molempia?( "korkeasti pyhitetty ja siunattu esipaimen..."????)
yst. utelias999Kysyt jo vaikeita. Tietysti metropoliittakin on piispa. Metropoliitta tarkoittaa suuren kaupungin piispaa. Arkkipiispa on taas jonkun paikalliskirkon johtaja. Näitä "korkeasti pyhitetty"- ja "korkeasti siunattu"- titteleitä käytetään lähinnä virallisessa kielenkäytössä esim virallisissa teksteissä.
Yleensä puhuttelemme piispaa kuin piispaa, oli hän sitten arkkipiispa tai apulaispiispa, vain isä esipaimeneksi ja pappia taas etunimeltä esim isä-Matti. - ...
utelias999 kirjoitti:
kiitti m-ls selkeästä viestistäsi. yksi kysymys vielä: mitä eroa on piispalla ja metropoliitalla? eikös esim. Panteleimon ole molempia?( "korkeasti pyhitetty ja siunattu esipaimen..."????)
yst. utelias999Metropoliitta on hiippakunnan piispa. Henkilö voidaan vihkiä myös "hiippakunnattomaksi" piispaksi, kuten meillä korkeasti siunattu Joensuun piispa.
- M-LS
... kirjoitti:
Metropoliitta on hiippakunnan piispa. Henkilö voidaan vihkiä myös "hiippakunnattomaksi" piispaksi, kuten meillä korkeasti siunattu Joensuun piispa.
kun noudatetaan Konstantinopolin tapaa kutsua kaikkia hiippakuntapiispoja metropoliitoiksi. Alunperin meillä kuitenkin oli arkkipiispa ja piispa. Esim piispa Aleksanteri oli ensin Viipurin hiippakunnan piispa ja sodan jälkeen Helsingin. Hän kuoli 1969, joten ilmeisesti tämä hiippakuntiemme korottaminen metropoliittkunniksi tuli 70-luvulla. En kuitenkaan enää muista minä vuonna. Oulun metropoliittakunta perustettiin 1980-luvulla.
- utelias999
menee vaikeaksi tämmöiselle yksinkertaiselle kaverille. jos tapaan esim. panteleimonin, tervehdinkö siis "korkeasti pyhitetty.. vai ...korkeasti siunattu..."??? vai "korkeasti pyhitetty ja siunattu ..."???
utelias999- Johannes
Korkeasti pyhitetty.
Fraasia käytetään kuitenkin vain virallisissa tilanteissa kuten esimerkiksi puhetta pidettäessä tai kirjeissä. Tavatessa voi piispaa puhutella kutsumalla Isä Esipaimeneksi. - utelias999
Johannes kirjoitti:
Korkeasti pyhitetty.
Fraasia käytetään kuitenkin vain virallisissa tilanteissa kuten esimerkiksi puhetta pidettäessä tai kirjeissä. Tavatessa voi piispaa puhutella kutsumalla Isä Esipaimeneksi.kiitokset, johannes!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793