(otsikko)Onko akne tai muut iho-ongelmat vaikuttaneet ystäviin? Siis tarkotan, että onko teillä paljon/vähän ystäviä?
Ja sit mitä muita ongelmia finnit sun muut iho-ongelmat teille aiheuttaa??
Kiitti niille jotka vastaa
Haittaako finnit
24
9341
Vastaukset
- ja paljon..
haluu vaan olla himas... ei kehtaa lähtee kauppaan.. ei mihinkään.. ei uskalla itteään enään peilistä katsoa... henkinen stressi koko ajan...
- Ressukka
En usko, että akne sinänsä vaikuttaisi kavereiden saamiseen, ts. että ihmiset kieltäytyisivät olemasta tekemisissä aknepotilaan kanssa. Itselläni ei ole kavereita oikein ollenkaan, mutta se ei johdu aknesta. Akne tuottaa minulle pahaa mieltä varsin usein sitä kautta, että ainakin iäkkäämmät sukulaiset ovat kovin hanakasti huomauttelemassa ihostani: "Oletkos taas syönyt liikaa suklaata" Minä syön suklaata ehkä kerran kuussa. "Ootkos näpistellyt naamaasi?" En ole, kyllä ne finnit nousevat ihan näpistelemättäkin. Jne, jne. Tuntuu todella pahalta vastailla noihin typeriin kysymyksiin kerta toisensa jälkeen, kun olen jo 21-vuotias ja kärsinyt aknesta 8 vuotta. Ei auta sekään, että totaalisesti kyllästyttyäni esitän vastakysymyksiä/kommentteja: "Ja sinulla ne vaan rypyt syvenee, tukka harmaantuu tai kalju kasvaa." Mikään ei voi tukkia niitä ilkeitä suita.
- suosittelen
ootko syöny roa kuurin? mä ainakin suosittelen kaikille !!
- Vihainen
suosittelen kirjoitti:
ootko syöny roa kuurin? mä ainakin suosittelen kaikille !!
Suosittelen että sanot niille tahdittomille sukulaisilles että huolehtivat vain omista asioistaan, tai sitten vastaavasti huomautat heidän kaljamahoistaan, rypyistään, huonoista hampaistaan tms. arasta kohdasta. Herran jumala miten aikuiset ihmiset voi olla ääliöitä. Ei tulis kyllä mieleenkään mennä toisen ulkonäköö arvosteleen, pitäis muistaa ettei kukaan tosiaankaan oo täydellinen.
- haittaa
Mulla on hormoniaknea. Lähinnä se haittaa, kun paiseet on kipeitä ja ne häiritsevät peilistä katsottaessa. Sit niitä on pakko kyniä. Mutta mun eläminen ei ole rajoittunut niitten takia. On tämä elämä muutenkin ankeaa työn perässä juoksemisen takia. Sen takia mulla ei ole kavereita -ei sen takia, että on finnejä. Nykyään en välitä niistä sitäkään vertaa oikeasti, että treeneissäkään en yritä peittää niitä meikillä. Olkoot, näkyy ne kuitenkin. Ja oikeastaan en haluakaan käyttää meikkivoidetta, kun tuntuu että sitten niitä tulee lisää... Ja mun miesystävä onneksi ei katso niitä vaan mua ihmisenä muuten.
Jos mulla ei tätä ongelmaa olis, niin varmaan kattoisin jotakuta toista akneongelmaista, että hyi kamala. Mutta itsetunto on sentään edes sitä tasoa, etten ota tästä ongelmasta itseeni.- Nainen25
"Jos sulla ei tätä ongelmaa olisi, niin katsoisit varmaan toista akneongelmaista että hyi kamala". Oon kyllä eri mieltä. Meinaan siihen kiinnittää muissa huomiota, mikä on heikko kohta itsellä. Teininä kiinnitin huomiota tosi paljon muiden ihoon, nyt en edes muista millainen iho kullakin ihmisellä on, enkä kiinnitä huomiota muutamiin finneihin.
- n12
Nainen25 kirjoitti:
"Jos sulla ei tätä ongelmaa olisi, niin katsoisit varmaan toista akneongelmaista että hyi kamala". Oon kyllä eri mieltä. Meinaan siihen kiinnittää muissa huomiota, mikä on heikko kohta itsellä. Teininä kiinnitin huomiota tosi paljon muiden ihoon, nyt en edes muista millainen iho kullakin ihmisellä on, enkä kiinnitä huomiota muutamiin finneihin.
Etkä oo mikään nainen 25. Ethän sä osaa eden lukea. Siis tuo ylempi kirjoitti, että jos hänellä EI olisi akneongelmaa, hän tuskin katselisi aknea omaavia äijiä. -Jos ongelmaa aknesta ei ole, tuskin se silloin on mikään heikkokohta..
- filosofointia
Nainen25 kirjoitti:
Joo tarkoitin ihan rehellisesti sitä, että (siis olen 27) nythän en kiinnitä huomiota toisten finneihin, vaan sisäiseen ihmiseen. En välitä aknesta. Enkä varmaan välittäisi silloinkaan, jos itsellä ei olisi aikuisiän aknea koskaan ollutkaan. Mutta mietin vaan sitä, että jos mulla ei olis koskaan aikuisiän aknea ollutkaan, niin vaikka olenkin hyvä ihminen niin voin olla myös rehellinen itselleni siinä mielessä, että kaiken todennäköisyyden mukaan ihmettelisin, että miksi toisella on finnejä että miksei se hoida niitä pois. Enhän mä sitä siinä tilanteessa ymmärtäisi, että se on näin hankala ongelma kuin se on. Siinä se ero. Eli luulisin, että ongelma johtuu kuitenkin osittain kyseenomaisen ihmisen puutteellisesta ihonhoidosta tai sisäisestä lääkityksestä tai ravinnetasapainosta, tms... asiaa paremmin tietämättä. Kyllähän tietty siltikin olisin miehen kanssa, jolla on finnejä, jos siihen ihastuisin.
Anteeksi kommentti "hyi kamala" se vaan kuulosti niin huvittavalta... mutta siis tämähän ei ole huvittavaa, ...vai pitäisikö sittenkin ottaa huumorilla> vähentää stressiä > kortisolihormonia > vähentää finnejä:)
- zxzz
..ite kärsinyt aknesta noin 7 vuotta.
Alkaa nyt meinaan pikkuhiljaa kyllästyttää,välillä on parempi olo ja välillä huonompi,luojan kiitos olen optimisti,olen aina ollut,eikä niin pahaa masennusta ole tullut,et oisin vaan sulkeutunu neljän seinän sisälle,edelleen on vaikea katsoa muita "hyväihoisia" ihmisiä silmiin,mutta kauppaan ja esim baariin menen mielelläni nykyään,onneksi. Minä kun olen sellainen,että en näe kellään muulla niitä finnejä kuin itselläni,ei ole oikeasti tullut vastaan ketään,jolla olisi oikeita iho-ongelmia,ja asun muuten melko pienellä paikkakunnalla,
Vai ovatko nämä finninaamaiset ihmiset kotona piilossa? ei kai?
Ystäviä,tai oikeastaan vain kavereita,mulla on noin 3 kappaletta,he kaikki minua noin 15-20 vuotta vanhempia,eikä heillä tietenkään ole finnejä,joskus kylläkin ihmetyttää tämä mua noin 15 vuotta vanhempi kaverini(nainen) jolla on ihan hyvä ja tasainen iho,mutta silti hän aina minun kuulteni valittaa usein,miten paljon hänellä on finnejä,ja lisää on tulossa,ja hän tietää oikein hyvin miten tämmönen "oikea" finninaama kuin minä kärsin näistä finneistäni,(ja arvista)en kyllä tajua miksi kaveri aina valittaa omista iho-ongelmistaan,joita hänellä ei todellakaan oikeasti ole.. - kolme vuotta tätä..
Ehdoton vastaus on kyllä, tuskin kukaan voi sanoa ettei olisi onnellisempi ilman aknea... ei tästä kukaan voi iloinenkaan olla.
Akneni on vaihdellut tässä vuosien varrella ja vaikka se aina itselle tuntuu maailman hirveimmältä ja ajattelee omistavansa maailman rumimman ihon, niin ei se oikeasti ole niin paha... itselläni on siis ns. keskivaikea akne.
Ystävien määrästä pitää sanoa, että ei se niiden määrään ole vaikuttanut oikeastaan ollenkaan, koska olen sosiaalinen ja aktiivinen harrastuksissa, enkä pelkää olla esillä... osaltaan siihen varmasti vaikuttaa se että pidän omaa kehoani erittäin hyvässä kunnossa ja ehkä yritän sillä korvata tuota iho-ongelmaa...
MUTTA! vaikka olenkin sosiaalinen ja tulen toimeen vastakkaisen sukupuolen kanssa varsin hyvin, en silti ole lähelläkään sitä itsevarmuuden tasoa jonka joskus omistin, olenkin lykännyt monia asioita elämässäni siihen päivään kun saan taas täydellisen (tai ainakin hieman paremman) ihon! Ei ole ikinä herkkua huomata että kun puhuu ihmisille heidän katseensa saattaa kiertää pitkin kasvojani, enkä usko että he katsovat jotain roskaa siinä...
Akne on tehnyt minusta hirveän itsetietoisen ja kuten monilla muillakin, niin melkein kaikki tuntohermoni ovat aina kohdistuneet kasvoihini, jos siinä sattuisi taas alkamaan se niin tuttu jomotuksen tunne. Tiedän myös miltä ihoni näyttää eri valaistuksissa ja yleensä en pysty menemään hirveän lähelle ihmisiä, jos seison vaikka kirkkaasti valaistussa tavaratalossa.. Karmein valo on esim. jossain yleisessä vessassa missä valo on suoraa eikä heijastu mistään pinnasta ja on sellaista superkeinotekoista valkoista valoa, jossa kuka tahansa näyttäisi sairaalta, mutta aknen kanssa... no voitte kuvitella! :P
Tiedän että olen paljon itsevarmempi kuin monet muut, mutta se ei vain riitä kun tietää että voisi olla paljon enemmän... on vaikeaa olla hauska tai "myydä" itseään uusille ihmisille, kun naama on aina ensimmäinen asia, mikä ihmisestä nähdään... Yleensä ihmiset alkavatkin kunnioittaa ja katsoa eri tavalla vasta pidemmän ajan päästä, kun on tutustuttu paremmin.
P.S. Aknen takia en syö karkkia, jäätelöä, suklaata tai juo limua... Akne vie myös käytännössä paljon aikaa; olen varma että ehtisin aina ajoissa kouluun jos ei joka aamu pitäisi tarkistaa ihon kuntoa ja tehdä jotain 20 minuuttia kestävää puhdistusta (jos joku ajattelee että hoidan liikaa, niin en hoida!). KUINKA MONIA AKNEA SAIRASTAVA VOI AAMULLA VAIN KÄVELLÄ OVESTA ULOS JA LÄHTEÄ KOULUUN!!!?!?!? -ei kukaan!
P.S.S. Akne vie myös järjettömän paljon aikaa päivittäisestä ajattelustani, ei ole päivääkään jolloin en ajattelisi naamaani... ja se on ehkä kaikkein hirveintä tässä!- käkkärrrrräää
Se on todellakin hirveää kun meidän luokkalaiset jotkut heittelee niitä tyhmiä kommenttejaan joka päivä. esim: ´´Pesetsä ikinä tota sun naamaa´´ Kun todellisuudessa uhraan siihen aamuin illoin tuhottomasti aikaa ja levittelen kaiken maailman lääkärin määräämiä voiteita! Niin onhan sekin kauheaa kun heti kun aamulla koulussa kun kaverit tulee lähelle niin katseet on aina heti ekana otsassa ja missä lie!!!
TSEMPPIÄ KAIKILLE IHONHOITOON
JA KIVAA SYKSYÄ! =)
- ejo
mulla on todella paha akne. kaverit eivät oikeastaan ikinä ole edes maininneet siitä. mutta silti se vaikuttaa kavereihin siten, että en enää halua lähteä ulos, koska en kehtaa näyttää naamaani. kerran paras kaverini sanoi todella pilkkaavaan sävyyn jotain "...se oli kiinnostunut sun näppylöistä". en kuitenkaan sanonut mitään, sillä häntä on vain siunattu hyvällä ulkonäöllä, ei aivoilla eikä hyvällä sydämmellä.
kaikki kaverini ovat oikeita siloposkia. minua alkaa oiken ärsyttää kun jollekin heistä on on tullut yksi olematon finni ja siihen on sitten pakko laittaa PEITEPUIKKOA! argh! ärsyttävää.
kesätyöpaikalla (kaupassa) en pystynyt katsomaan asiakkaita silmiin, koska ajattelin että minua luullaan kamalaksi hirviöksi aknen takia. ajattelen aina että "mitähän toi ajattelee mun finneistä". pelottavaa. yleensä jään hyvälle tuulelle jos ihminen/asiakas vain hymyilee iloisesti, sillon ei jää paha mieli.
on kuitenkin ärsyttävää herätä ja nukahtaa joka päivä finnit mielessä. lääkekuuri menossa, toivottavasti naamani parantuu. siunausta kaikille finninaamoille. koittakaa jaksaa :) - Ongelmamme kanssa
Täällä näyttää olevan viestinä se, että ulkopuoliset eivät tosiaan ymmärrä tätä ongelmaa. Ihan kuin se olisi suklaan syönnillä tai kasvojen pesulla hoidettuna!
Mutta me tiedämme totuuden ja aina ulkona liikkuessa näkee kasvoja punaisine läikkineen eli kanssaihmisiä näkee joka päivä. Eiköhän yritetä pitää ainakin itse oma arvomme ylhäällä, eikä välitetä juuri niiden kauneudella pilattujen ihmisten aivottomista ja tunteettomista kommenteista. Meillä ainakin on älyä ja tunteita!- Nanna
Pystyn samaistumaan täysin teihin! En muista päivää jolloin olisin aamulla voinut nousta sängystä ylös ja lähteä ulos ilman meikkiä. Eikä se meikkikään auta. Pahimpina päivinä minäkin vältän katsekontaksteja ja kotona tulee pysyteltyä sen mitä voi. On se niin väärin.
Sitä kuvittelee, että kun kasvaa niin finnit lähtevät pois. No ei se mene niin. Ja se jos mikä harmittaa.
- ^^^^
on aika lievä akne mut silti se vaikuttaa mun elämään todella paljon, koulussa en uskalla olla esillä, en oikeastaan ajattele hirveesti mitä muut ajattelee vaan itelle tulee paha mieli jos aamulla huomaa muutaman uuden finnin ja sit päivä on pilalla eikä jaksaa ees jutella kenenkään kanssa.. Mut eniten tää häiritsee mun seurustelusuhteita. Nykyinen poikaystävä ei ole nähny mua vielä ilman meikkiä (eikä varmaan tulekaan näkemään ennen kun tää paranee edes vähän, oon antibioottikuurilla) ja sanoo et oon kaunis jne, ja tulee vaan paha mieli koska tiiän et tää on vaan meikkiä. Ja pelkään et se ei halua olla mun kans enää tekemisis kun näkee mut ilman meikkiä. Vaikka me juteltiin sen kaa mun meikittömyydestä (ei puhuttu finneistä mtn ) ja se sanoi et sille on ihan sama minkä näköinen mä oon ilman meikkiä jne, et se välittää musta mun itseni takia, niin silti on vaikeaa uskoa, ja jos uskoisin silti olis tosi noloa olla sen seurassa ilman meikkiä. Tää on kyl niin rasittavaa, mietin kun on muutenkin niin vaikea elämä, opiskelua, vaikeaa löytää töitä, ei oo rahaa jne, oon ihmisenä tosi herkkä, ja sit viel tää akne pilaa mun ulkonäköä ja itsetunnon koht lopullisesti!!!!
- mies
Joo ei milläänlailla, seurustelen mielummin aknen omaavan älykkään ja seksikkään naisen kanssa kuin siloposkisen bimboblondin..olen 27 vuotias kapteeni ja finnit ei vaikuta mun naisen rakkauteen. Jos nainen on positiivinen ja omaa valloittavan luonteen..olen myyty ja niin on monen muunkin miehen mielipide..uskokaa..onkohan naisilla samanlaisia kokemuksia?
- still teenaged
Täällä kirjoitetut on täysin tuttuja ajatuksia, pelkoja ja tuntemuksia yli 20 vuoden takaa. Pienen omaisuuden maksanut asiointi ihotautilääkärillä tuotti kalliit, voimakkaat linimentit ja peukalonpään kokoiset verenpunaiset tabletit. Näistä ei suurempaa apua, kova kirvely ja heikottava olo vain villiintyvän kasvoruusutarhan lisänä. Monet harrastukset jäi, koulunkäynti oli täysin kasvojen armoilla, mielentila epätoivoinen, luonne muuttui. Akne voi "invalidisoida" ihmisen täysin. Vaikka en pilkkaa joutunut kokemaan, finnit rajoittivat sen verran, että esim. opiskelu jäi haluamaani vähempään,intohimo urheiluunkin jäi. Myös monet ihmiskontaktit katkoin oma-aloitteisesti, sillä käytökseni muuttui sulkeutuneeksi ja luotaantyöntäväksi, jonkinlainen itsesuojeluvaisto oli koko ajan päällä, eikä luonteva käytös enään onnistunut. Saatoin olla myös töykeä, ettei kukaan vaan pääsisi loukkaamaan minua.
Näpyt ja ajokset ovat myös niin kipeitä, että vaivasta kärsivät ajatukset väkisinkin ajautuvat omaan "naamavärkkiinsä", on myös muistettava koko ajan olla koskematta kasvoihinsa vahingossakaan. Näitä aknesääntöjä löytyy tuhansia ja tuhansia, kuten hoitoyrityskonstejakin.
Aikuisiälläkään en ole aknesta täysin päässyt, ajoittain kipeitä valkopäitä ja patteja vieläkin.
Sen takia nytkin surffaan, olen etsimässä tietoa mahdoll. uusista lääkkeistä pirulliseen vaivaan, joka ei täysin ole päästänyt otettaan. Nuorena haaveilin usein olevani iäkkäämpi, ettei näppyjä olisi. Se oli tyhmää toiveilua. Eläkää ja nauttikaa jokaisesta päivästä, näppyjen takia ei kannata jättää mitään mahdollisuuksiaan käyttämättä.
- - kyllä
Olen 18-vuotias ja akne minulla on ollut reilut kolme vuotta. Välillä, heikkoina hetkinä minusta tuntuu, että koko nuoruuteni on mennyt hukkaan. Tai ainakin se olisi ollut varmastin hiukan erilaista ilman aknea. Eihän sille mitään mahda, (niin kun monet muutkin ovat täällä todenneet) että akne vaikuttaa moniin asioihin, muun muassa sosiaaliseen käyttäytymiseen.
Olen aina ollut ujo ja aika epävarma, mutta akne teki minusta vielä ujomman ja epävarmemman kuin olin ennen. Minulla on kuitenkin ystäviä ja kavereita enkä koe olevani hirveän sisäänpäinsuuntautunutkaan. Tietenkin toisinaan on huonompia päiviä ja jaksoja, jolloin ei tee mieli oikein lähteä minnekkään. Tällä hetkellä minulla taitaa olla sellainen meneillään. Itseasiassa minulla oli aamulla vielä ihan hyvä olo. Usein kuitenkin koulusta tultaessa on paljon huonompi fiilis.
Vihaan kaikista eniten aknessa sitä, että häpeää omaa naamaansa. Ahdistaa se, että joku katsoo minua. On siis vaikeaa puhua ihmisten kanssa, koska joutuu katsomaan heitä ja he katsovat minua. En voi ymmärtää, kuinka voinkaan tulla niin vaivaantuneeksi siitä. Usein jopa toivon, että voisin olla näkymätön. Tuntuu, että olen alkanut änkyttämäänkin aknen vuoksi. On myös erittäin vaikeaa aloittaa seurustelusuhdetta, kun häpeää omaa naamaansa. Se on mahdotonta, kun vaivaantuu jo siitä, että joku katsoo kasvoja saati sitten koskettaa niitä.
Minne ikinä meneekin ja mitä ikinä tekeekin, pärstä on aina mielessä. Se on kirottua. Toisinaan tulee hirveän pinnallinen olo, kun akne häiritsee näin paljon. Ei se saisi. On kuitenkin hyvin vaikeaa olla täysin välittämättä siitä. Pää/naama on kuitenkin se ruumiinosa, johon kiinnitetään eniten huomiota. Ja sen kautta suurin osa viestinnästäkin välittyy.
Huhhuh..ehkä olo helpottui hiukan :)
Voimia.
P.S. Olen kokeillut kaiken maailman rasvat ja kuurit. Tällä hetkellä olen Roa-kuurilla.- spekuloin vaan
Muuten ihan samanlaisia tuntoja itsellä kuin tolla
"- kyllä " nimimerkillä... Kyllä se hieman helpottaa kun tietää ettei ole yksin, kummallista vaan ettei omasta kaveripiiristä oikein tunnu löytyvän ketään kenellä olisi naama yhtä huonossa kunnossa... Kiroan geeniperimäni muuten tässä kohtaa, koska se on ehkä suurin syy miksi näitä tulee naamaan!!
Mutta otsikkoon. Eikö kukaan ole miettinyt että miksei näin vanhaan ja yleiseen vaivaan ole vieläkään keksitty pysyvää, helppoa tai ainakin toimivaa hoitokeinoa...?
Olen miettinyt että toimivan ja pysyvän hoitokeinon keksiminen romahduttaisi suuren luokan bisneksen; melkein jokaiselta valmistajalta, jolla on jotain tekemistä ihon kanssa löytyy jonkin sortin aknesarja (valinnanvapaus ei ole tässä tapauksessa hyvä juttu!). Eli onko lääketeollisuuden etujen mukaista että ihmiset saisivat naamansa kuntoon ja lopettaisivat tuotteiden käytön?
Esim. kuinka moni on saanut naamansa kuntoon clearasililla? Ehkä eniten mainostettu ja yleisimmin tunnettu aknenhoitosarja. Olen kuullut ainoastaan juttuja siitä että clearasil on ärsyttänyt ihoa, pahentanut muttei kertaakaan parantanut tilannetta.
TÄSSÄ KOHTAA MUISTUTAN, ETTÄ KIRJOITAN TÄTÄ AIKA KIELIPOSKELLA ;)
Tätä tuskin kukaan tietää, mutta esitän kuitenkin avoimen kysymyksen: mikä on miljoonien vuosien evoluutiossa aknen tarkoitus ihmisellä? Mikä on aknen funktio? Kärsikö luolamies aknesta? Onko tämä Saatanan tapa osoittaa olemassaolonsa?
Luulen kuitenkin että hirveän moni ylihoitaa ihoaan ja saa sen pois tasapainosta ja kukkimaan entistä pahemmin... ehkä tuotteet on tehty auttamaan, mutta niiden ohjeistuksesta puuttuu monessa tapauksessa maininta että tuotetta pitää käyttää TODELLA vähän tai TODELLA hellävaroen... Monihan varmasti lutraa jos jonkinmoisella kemiallisella coctaililla tai luontaistuotteella aivan liian paljon - taas pahentaen tilannettaan.
Itse lopetin hiljan alkoholia sisältävien puhdistuotteiden käytön ja kaikki litkut mitä levitetään tai millä puhdistetaan pumpulia käyttäen, mutta kuten kaikki täällä tietävät, iho on "hidas", joten vaikutuksia alkaa taas näkyä vasta kuukauden kuluttua :P
Huoh... vuodattaminen auttaa aina, ja on paljon parempi tapa kuin lievittää ahdistusta kuin ranteet-auki-himin-tahtiin-kirjastokortilla-tyyli !
P.S. Parin viikon päästä ensimmäinen NLITE LASER hoito! 200 euroa/1 hoitokerta!!!!!! Melko kallista, mut hei - elämä on!
Onko täällä kuitenkaan ketään, joka olis käynyt samanlaisessa hoidossa ja haluaisi kertoa onko auttanut?
Jaksamista kaikille syksyyn... =] - elämä pilalla
Itse olen jo 21 ja naaman kukkiminen vaan jatkuu.. Söin edellisenä kesänä Roaccutanin 3kk kuurin, mutta ilmaantui niin pahat sivuoireet, että lopetin kuurin kesken koulun alkaessa. Siis kuurin olisi pitänyt kestää 6kk. Akne oli jo puoli vuotta hieman parempana, mutta kevään alkaessa poskipäät taas täynnä ihonalaisia arpeuttavia finnejä. Ihmissuhteita ei juuri ole vastakkaisen sukupuolen kanssa ollut sen jälkeen kun akneni paheni 17vuotiaana. Joten elämä pilalla aknen vuoksi... Toivoisin, että olisin mennyt heti nuorena poikana ihotautilääkärin pakeille.
- Paze
elämä pilalla kirjoitti:
Itse olen jo 21 ja naaman kukkiminen vaan jatkuu.. Söin edellisenä kesänä Roaccutanin 3kk kuurin, mutta ilmaantui niin pahat sivuoireet, että lopetin kuurin kesken koulun alkaessa. Siis kuurin olisi pitänyt kestää 6kk. Akne oli jo puoli vuotta hieman parempana, mutta kevään alkaessa poskipäät taas täynnä ihonalaisia arpeuttavia finnejä. Ihmissuhteita ei juuri ole vastakkaisen sukupuolen kanssa ollut sen jälkeen kun akneni paheni 17vuotiaana. Joten elämä pilalla aknen vuoksi... Toivoisin, että olisin mennyt heti nuorena poikana ihotautilääkärin pakeille.
Mutta hei! mulla akne jo n.7 vuotta. Tosi kamalaa, kun joutuu kesäl kauppaan ja ei voi olla oma ittensä. Kumpa olisin nuorempana saanut enempi tietoa aknesta ja vaarasta saada pysyvät arvet! Nyt toivoisin kaikilta joilla on aknesta johtuvia arpia, niin kaikki kommentit tänne, että mikä laser/TCA kuorinta on auttanut parheiten arpiin!? Kaikki kaipaavat neuvoja AKnearpiin,koska se on NIIN monen vaiva koko Eläm ä n ajan! Pakko miettiä menoa isona johonki laser tai TCA kuorintaan että saan ees osan laiffistani taksa ja itsetuntoni paranisi edes sitten paremmaksi... KIRJOITELKAA!!!!!
- on lievä
akne... arpia on otsan sivuilla... tukan voi alittaa eteen... poskissa ei oo, keski otsassa vähän, ja myös leuassa. Harmittaa nyt oikeestaan kun en hoitanu ihoa heti alussa. olen nyt 14vuotta. Koulusta annettiin joskus 6lk jokin voide, kun sitä laitto ni se kuivatti ihon kokonaan, ja siitä tuli oikeestaan vähän "elottoman" näkönen =P sitten senjälkeen en vähään aikaan tehny hirveesti finnien takia. Ajattelin että tuskin oon kovin iso poikkeus kumminkaan verrattuna siihen miten onella ihmisellä on akne. Seuraavaksi sitten kun minun äiti oli jo hieman suuttunut siihen etten heti tehnyt mitään ihon hyväksi, kävin kosmetolkilla noin 6 kertaa. Sillon minun iho oli hyvä, mutta inhosin joka kerta mennä kosmetolkille, seuraavaksi sitten käytiin ihotautilääkäriltä hakemassa tabletteja akneen, ja nyt on tämä läkekuuri menossa, mutta tuntuu enää aika turhalta tehdä mitään kun aikasemmin en välittäny, ja nyt on jo akne tässä vaiheessa. Luin täältä mitä muut on kirjottanu aknen vaikutusta elämään. Minua se ei ollut vielä haitannut, mutta sen jälkeen kun minun äiti mulle vahvasti huomautti ja rupes puhumaan, ni etin vähän netistä tietoo. Mut enpä enää mahda sille mitä oon tehny. Kysyisin teiltä muilta, että onko teillä akne vaikuttanut työpaikan saantiin?
- sunnyday92
Voimaa kaikille! Tiedän hyvin miten paljon tuskaa ulkonäkö ja muut ongelmat voi aiheuttaa. Tässäpä omaa tarinaa, paljon tekstiä, mutta toivottavasti jaksatte lukea ja saatte siitä jotain irti!
Itsellä alkoi akne 14 vuotiaana, olen nyt 18v mies. Aluksi tuli vain valkopäitä, 15-16 vuotiaana alkoi tulla mustapäitä ja tulehtuineita finnejä. Vähän sen jälkeen alkoi kystainen akne, pahimmillaan oli 3-4 paisetta naamassa, jotka eivät onneksi kuitenkaan kovin isoksi kasvaneet. Omassa tapauksessa vuodenaika vaikuttaa hirveästi akneen. Kesäisin tulee lähinnä useita kymmeniä valkopäitä koko kasvojen alueelle, ja silloin tällöin tulehtuneita finnejä. Talvella on sitten oikee finnien kirjo vaihtelevissa määrin, paljon tulehtuneita. Selässä on silloin tällöin muutama finni, joten ongelma on pääosin kasvojen alueella (tietenkin sillä näkyvimmällä paikalla :/). Viime kuussa raahauduin sitten ihotautilääkärille, ja sain Apocyclin antibiootti kuurin. Se auttoi tasoittamaan ihoa paljon, nyt ei tule läheskään yhtä paljon tulehtuneita finnejä, paitsi jokunen poskiin. Poskissa on aika pahat punaiset arvet vanhoista finneistä, ei mitään uurteita kylläkään vaan pelkkiä läiskiä mistä oon kiitollinen. Nyt sitten sain reseptin Roaccutaniin ja tarkoitus on aloittaa ensi viikolla. Toiveet on kovat, mutta pelkään kuollakseni pahenemisvaihetta, koska se tarkoittaa taas suurta tiputusta itsetunnossa.
Noh siinä oli tarinaa aknesta, mutta se ei ole ollut mun ainoa ongelma. Mulla oli myös hörökorvat, mistä kärsin monta vuotta hiljaa. Vältin uimatunteja, uintia yleensäkkin, yritin pitää sivuprofiilia ihmisiin päin, enkä käyttänyt lippistä. Tuohon kun lisätään akneen liittyvät kammot: kirkkaat valot, ylhäältä tulevat valot, kelmeät valot, rasvaisten ruokien välttely (vaikkei ne oikeesti vaikutakkaan hirveesti) ym. niin voi sanoa että aika rajoittunutta alkaa olla elämä. Viimein kerroin vanhemmille tunteista ja pääsin viime vuonna hörökorvaleikkaukseen. Se meni hyvin, mutta jostain ihmeen ja kumman syystä korvat palasi melko paljon pari kuukautta leikkauksen jälkeen. Puoli vuotta myöhemmin menin toiseen leikkaukseen, tällä kertaa puudutuksessa. Puoli vuotta toisen leikkauksen jälkeen on palanneet taas. Ette usko millaista tuskaa se aiheuttaa, leikkaukseen meno vaatii paljon rahaa ja henkistä jaksamista. Aion tehä potilasvahinkoilmoituksen, koska kaksi leikkausta on jo epäonnistunut.
Noh ei lopu ongelmat siihen. Mulla todettiin syväpurenta yläasteella, ja sain sitten raudat ylä- ja alahampaisiin. Lääkäri oli että jaaha, onpas paha juttu, no lyödään raudat kiinni. Järkytyin siitä aika pahasti, koska en osannu oikeesti kuvitella että hampaissa on jotain vikana. Viimeistään siinä vaiheessa huomasin vian kun purin alahampailla yläikeneen, jokainen voi nyt mielessään kuvitella miltä se tuntuu, koettakaa vaikka tökkiä yläikeniä hammastikuilla verille asti. Raudat oli puolitoista vuotta, ja tilanne on siedettävä, mutta lääkärikin sanoi ettei ole parantunut kokonaan. No mulle riittää se ettei tartte purra ikeneen, hampaat on muuten ihan kauniit ja suorat. Rautojen pito huononsi itsetuntoa entisestään, ei kuitenkaan yhtä paljon kuin korvat.
Ja just kun oli yksi ongelma suunnilleen kunnossa, alko TINNITUS. Koettakaa huvikseen teipata kaiutin korvaan viikoksi ja soittaa korkeaa ininää. Sillä viikolla kun tinnitus paheni, en pystyny lähtee kotoa pois, koska olin niin masentunut. Tinnitus jatkuu edelleen, mutta tässä tarinassa oli hyväkin puoli. Tinnitus johtu nimittäin isolta osin kireistä niska- ja leukalihaksista, jotka varmaan johtu sit purennasta. Hieromisella, tietokoneen käytön vähentämisellä, ja liikunnan lisäyksellä tinnitus väheni huomattavasti, nyt ei häiritse enää ja niska ei ole jumissa.
Ei varmaan tartte kertoo et kaikki nää on "hiukan" haitannut elämää. En ole koskaan pystynyt olemaan täysin rennosti ja estoitta, paitsi yksin ja tosi tutussa porukassa. Oon ollu joinakin kausina todella masentunut, tinnituksen alkaessa soittelin kriisilinjoille ja elin käytännössä sohvalla. Mulla on masennus ollut todella vaihtelevaa, yleensä se alkaa sillon kun akne pahenee tai on muuten väsynyt olo. Eniten masentaa talvisin, kun ei pääse tekemään niitä harrastuksia mistä eniten pidän, ja on aivan helvetin pimeää kokoajan. Masennusta en toivo edes pahimmalle viholliselle, olo on nimittäin niin hirveä ettei sitä voi kuvailla. Sekin on ihan totta että sillon näkee kaiken harmaana, en tiiä mistä johtuu, mutta näkö ikäänkuin sumenee. Itsetuhoiset ajatukset on läsnä sillon tällön, mutta uskon että pääsen ongelmista yli, ja että pystyn vielä olemaan tyytyväinen itteeni. - sunnyday92
sunnyday92 kirjoitti:
Voimaa kaikille! Tiedän hyvin miten paljon tuskaa ulkonäkö ja muut ongelmat voi aiheuttaa. Tässäpä omaa tarinaa, paljon tekstiä, mutta toivottavasti jaksatte lukea ja saatte siitä jotain irti!
Itsellä alkoi akne 14 vuotiaana, olen nyt 18v mies. Aluksi tuli vain valkopäitä, 15-16 vuotiaana alkoi tulla mustapäitä ja tulehtuineita finnejä. Vähän sen jälkeen alkoi kystainen akne, pahimmillaan oli 3-4 paisetta naamassa, jotka eivät onneksi kuitenkaan kovin isoksi kasvaneet. Omassa tapauksessa vuodenaika vaikuttaa hirveästi akneen. Kesäisin tulee lähinnä useita kymmeniä valkopäitä koko kasvojen alueelle, ja silloin tällöin tulehtuneita finnejä. Talvella on sitten oikee finnien kirjo vaihtelevissa määrin, paljon tulehtuneita. Selässä on silloin tällöin muutama finni, joten ongelma on pääosin kasvojen alueella (tietenkin sillä näkyvimmällä paikalla :/). Viime kuussa raahauduin sitten ihotautilääkärille, ja sain Apocyclin antibiootti kuurin. Se auttoi tasoittamaan ihoa paljon, nyt ei tule läheskään yhtä paljon tulehtuneita finnejä, paitsi jokunen poskiin. Poskissa on aika pahat punaiset arvet vanhoista finneistä, ei mitään uurteita kylläkään vaan pelkkiä läiskiä mistä oon kiitollinen. Nyt sitten sain reseptin Roaccutaniin ja tarkoitus on aloittaa ensi viikolla. Toiveet on kovat, mutta pelkään kuollakseni pahenemisvaihetta, koska se tarkoittaa taas suurta tiputusta itsetunnossa.
Noh siinä oli tarinaa aknesta, mutta se ei ole ollut mun ainoa ongelma. Mulla oli myös hörökorvat, mistä kärsin monta vuotta hiljaa. Vältin uimatunteja, uintia yleensäkkin, yritin pitää sivuprofiilia ihmisiin päin, enkä käyttänyt lippistä. Tuohon kun lisätään akneen liittyvät kammot: kirkkaat valot, ylhäältä tulevat valot, kelmeät valot, rasvaisten ruokien välttely (vaikkei ne oikeesti vaikutakkaan hirveesti) ym. niin voi sanoa että aika rajoittunutta alkaa olla elämä. Viimein kerroin vanhemmille tunteista ja pääsin viime vuonna hörökorvaleikkaukseen. Se meni hyvin, mutta jostain ihmeen ja kumman syystä korvat palasi melko paljon pari kuukautta leikkauksen jälkeen. Puoli vuotta myöhemmin menin toiseen leikkaukseen, tällä kertaa puudutuksessa. Puoli vuotta toisen leikkauksen jälkeen on palanneet taas. Ette usko millaista tuskaa se aiheuttaa, leikkaukseen meno vaatii paljon rahaa ja henkistä jaksamista. Aion tehä potilasvahinkoilmoituksen, koska kaksi leikkausta on jo epäonnistunut.
Noh ei lopu ongelmat siihen. Mulla todettiin syväpurenta yläasteella, ja sain sitten raudat ylä- ja alahampaisiin. Lääkäri oli että jaaha, onpas paha juttu, no lyödään raudat kiinni. Järkytyin siitä aika pahasti, koska en osannu oikeesti kuvitella että hampaissa on jotain vikana. Viimeistään siinä vaiheessa huomasin vian kun purin alahampailla yläikeneen, jokainen voi nyt mielessään kuvitella miltä se tuntuu, koettakaa vaikka tökkiä yläikeniä hammastikuilla verille asti. Raudat oli puolitoista vuotta, ja tilanne on siedettävä, mutta lääkärikin sanoi ettei ole parantunut kokonaan. No mulle riittää se ettei tartte purra ikeneen, hampaat on muuten ihan kauniit ja suorat. Rautojen pito huononsi itsetuntoa entisestään, ei kuitenkaan yhtä paljon kuin korvat.
Ja just kun oli yksi ongelma suunnilleen kunnossa, alko TINNITUS. Koettakaa huvikseen teipata kaiutin korvaan viikoksi ja soittaa korkeaa ininää. Sillä viikolla kun tinnitus paheni, en pystyny lähtee kotoa pois, koska olin niin masentunut. Tinnitus jatkuu edelleen, mutta tässä tarinassa oli hyväkin puoli. Tinnitus johtu nimittäin isolta osin kireistä niska- ja leukalihaksista, jotka varmaan johtu sit purennasta. Hieromisella, tietokoneen käytön vähentämisellä, ja liikunnan lisäyksellä tinnitus väheni huomattavasti, nyt ei häiritse enää ja niska ei ole jumissa.
Ei varmaan tartte kertoo et kaikki nää on "hiukan" haitannut elämää. En ole koskaan pystynyt olemaan täysin rennosti ja estoitta, paitsi yksin ja tosi tutussa porukassa. Oon ollu joinakin kausina todella masentunut, tinnituksen alkaessa soittelin kriisilinjoille ja elin käytännössä sohvalla. Mulla on masennus ollut todella vaihtelevaa, yleensä se alkaa sillon kun akne pahenee tai on muuten väsynyt olo. Eniten masentaa talvisin, kun ei pääse tekemään niitä harrastuksia mistä eniten pidän, ja on aivan helvetin pimeää kokoajan. Masennusta en toivo edes pahimmalle viholliselle, olo on nimittäin niin hirveä ettei sitä voi kuvailla. Sekin on ihan totta että sillon näkee kaiken harmaana, en tiiä mistä johtuu, mutta näkö ikäänkuin sumenee. Itsetuhoiset ajatukset on läsnä sillon tällön, mutta uskon että pääsen ongelmista yli, ja että pystyn vielä olemaan tyytyväinen itteeni.Tässäpä vielä vähän jatkoa edelliseen
Kaikesta huolimatta oon ihan kohtuu tyytyväinen muihin kasvonpiirteisiin, ja loppu ruumiseen yleensäkkin. Kaikki sanoo että olen ihan mukavan näköinen kaveri, mutta ei se kyllä paljon ole omiin tunteisiin auttanut. Kun tulee sellainen tilanne, että tuntee ittensä rumaksi ja että kaikki tuijottaa, ei siinä auta vaikka vieressä kehuisi kaksisataa bikiniasuista missiä. Hakeuduin nyt koululääkärille saamaan apua masennukseen, ja toivon että Roaccutan lopettaa aknen. Kirurgin kanssa on myös tapaaminen ensi viikolla, saa nähdä josko sitä vielä kolmannen kerran käytäisiin leikkauksessa. Kaikista eniten haluan vain olla oma itseni, koska sosiaalisuus ei todellakaan onnistu epävarmana. Mulla on kyllä kavereita ja olen jopa seurustellut muutaman kerran, mutta ne ajoittuu yleensä hyvän olon jaksoille, ja möhlin kaiken kun masennun taas. Onneksi on kavereita joille on voinut puhua ongelmista, ja vanhemmat on todella ihania, tukevat kaikessa ja budjetti järjestyy.
Onpahan tarinaa. Sen verran haluaisin vielä vuodattaa, että minua ärsyttää aivan suunnattomasti sellaiset ihmiset jotka tekevät hirveän numeron pienistä ongelmistaan. Tietenkin tunteet ovat kaikilla aitoja, mutta jos joku masentuu parista mustapäästä nenällä, niin voi että olis hienoa jos saisivat koettaa miltä tuntuu elää 4 vuotta mun ongelmien kanssa. Tän takia on itketty monet, monet kerrat, ja on ollut monen viikon masennusputkia, jolloin masennus korvaa oman persoonan ja mikään ei tunnu hyvältä. Joskus kuulee lähinnä luokan kauniimpien tyttöjen valittelevan omaa "stressiään" ja miten masentuneita ovat kun kampaajan pilasi kampauksen, sillon tekis mieli tunkea se kampaus niiden kurkusta alas.
Joten rakkautta ihmiset, kaikki on samanarvoisia, onpa akne tai ei, tiedän miltä se tuntuu, enkä voi muuta neuvoa kuin että ottakaa yhteys lääkäriin jos ongelma haittaa yhtään elämää. Itse olisin toivonut että joku olisi minua auttanut nuorempana, niin ei olisi niin suurta osaa nuoruudesta mennyt itsesäälissä vellomiseen ja masennukseen. Kouluissa pitäisi opettaa ihosta huolehtimista terveystiedossa, ja tehdä selväksi, että apua on saatavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847