turha sielu

PekkaPakana

Vosiko joku sielun olemassaoloon uskova kertoa mikä oletettu funktio sielulla on ihmisessä?

Ystävämme neuropsykologia on jo läpikotaisin todistanut että kaikilla ihmismielen tuotoksilla tunteista ja järkeilystä uskoon on riippuvuussuhde ihmisen rakenteellisten ominaisuuksien kanssa. Ilman kehoa ei ole mieltä

Niinpä esim. kyky uskoa Jeesukseen tai kyky tehdä moraalisia päätöksiä voi kadota yhtä nopeasti kun tiiliskivi mojahtaa päähän.

Mihin koloon nykyuskovaiset tunkevat sielun kun kaikki sielun ominaisuudet on jo todistettu ihmiskehon ominaisuuksiksi?

16

678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

Kerropa minulle mitä on minuus ja missä kohtaa aivoja se sijaitsee? Miten on mahdollista että minä olen olemassa tiedostavana olentona?

En väitä etteikö vastaus voisi löytyä aivoista, mutta ennen kuin se on todistettu on sielulle tilaus.

Kristinuskoon kuuluva muuttumaton sielu on minusta järjetön. Minä en ole tänään sama henkilö kuin eilen...

• jaina

Minun mielestäni :D
        minuus on kielellinen ja sitä myöten sosiaalinen ilmiö. Ne ihmiset joita noin yksilönä käsitetty ihminen kohtaa määrittelevät kohtaamisissaan tätä minuutta (kommunikoidessaan, antaessaan/ottaessaan tilaa, reagoidessaan, vastareagoidessan). Näistä minuuden miljoonista määritelmistä alkaa yksilö olletikin pitämään noin keskiarvoa todennäköisimmin todellisuutta vataavana. Näiden välillähän voi olla vakavakin ristiriita, mitä siitä seuraa on jo toinen jutska.

Ilman sinua ei ole minua.

• The Rat
        jaina kirjoitti:

Minun mielestäni :D
        minuus on kielellinen ja sitä myöten sosiaalinen ilmiö. Ne ihmiset joita noin yksilönä käsitetty ihminen kohtaa määrittelevät kohtaamisissaan tätä minuutta (kommunikoidessaan, antaessaan/ottaessaan tilaa, reagoidessaan, vastareagoidessan). Näistä minuuden miljoonista määritelmistä alkaa yksilö olletikin pitämään noin keskiarvoa todennäköisimmin todellisuutta vataavana. Näiden välillähän voi olla vakavakin ristiriita, mitä siitä seuraa on jo toinen jutska.

Ilman sinua ei ole minua.

Jos ei ole sinua, ei ole minuakaan?

Eli, yksinäisiä ihmisiä, sellaisia todellisia erakkoja, ei itse asiassa ole olemassakaan? Ja jos kaksi sellaista kohtaisi, ei heitä vieläkään olisi olemassa, koska havainnoija puuttuisi?

Sinänsä mielenkiintoinen idea, ja jotain vastaavaa olen itsekin pyöritellyt mielessäni, joskin vähän toisin päin. Eli klassinen puu kaatuu metsässä, jne. Minusta mitään muuta ei ole olemassa, ellei jokin havannoi sitä jollain tavalla - tai tarkemmin, ilman havannointia kaikki mahdollinen on olemassa ja havannoija määrittää olevaisuuden... Schöringerin kissaleikkejä, tms. :)

• jaina
        The Rat kirjoitti:

Jos ei ole sinua, ei ole minuakaan?

Eli, yksinäisiä ihmisiä, sellaisia todellisia erakkoja, ei itse asiassa ole olemassakaan? Ja jos kaksi sellaista kohtaisi, ei heitä vieläkään olisi olemassa, koska havainnoija puuttuisi?

Sinänsä mielenkiintoinen idea, ja jotain vastaavaa olen itsekin pyöritellyt mielessäni, joskin vähän toisin päin. Eli klassinen puu kaatuu metsässä, jne. Minusta mitään muuta ei ole olemassa, ellei jokin havannoi sitä jollain tavalla - tai tarkemmin, ilman havannointia kaikki mahdollinen on olemassa ja havannoija määrittää olevaisuuden... Schöringerin kissaleikkejä, tms. :)

perinteisen maagista maailmankuvaa viljelet veliseni :D

" Minusta mitään muuta ei ole olemassa, ellei jokin havannoi sitä jollain tavalla - tai tarkemmin, ilman havannointia kaikki mahdollinen on olemassa ja havannoija määrittää olevaisuuden... Schöringerin kissaleikkejä, tms. :) "

Tämä on eräs niistä tavoista, millä maagikot tapaavat selittää sitä, miksi se toimii. Muitakin on.

• PekkaPakana

Nykyään voidaan aivokuvista nähdä missä tietoisuus ja minuus syntyy ja mitkä aivojen alueet aiheuttavat tietoisuuden katkeamisen tai minuuden menettämisen.

Suosittelen lukemaan neurologi Antonio Demassion kirjoja jos aihe kiinnostaa.

• The Rat
        jaina kirjoitti:

perinteisen maagista maailmankuvaa viljelet veliseni :D

" Minusta mitään muuta ei ole olemassa, ellei jokin havannoi sitä jollain tavalla - tai tarkemmin, ilman havannointia kaikki mahdollinen on olemassa ja havannoija määrittää olevaisuuden... Schöringerin kissaleikkejä, tms. :) "

Tämä on eräs niistä tavoista, millä maagikot tapaavat selittää sitä, miksi se toimii. Muitakin on.

Se on vain ajatusleikki...

Ihan mahdollinen, mutta pari kysymystä siitä herää:
        1) miten sen voi todistaa oikeaksi/vääräksi
        2) mihin se vaikuttaa

Vähän kuin välinpitämätön jumala. Jos olisi olemassa kaikkivoipa olento joka ei puuttuisi mihinkään mitenkään, eikä rankaisisi/palkitsisi mistään, niin mitä väliä sillä olisi? :D

• The Rat
        PekkaPakana kirjoitti:

Nykyään voidaan aivokuvista nähdä missä tietoisuus ja minuus syntyy ja mitkä aivojen alueet aiheuttavat tietoisuuden katkeamisen tai minuuden menettämisen.

Suosittelen lukemaan neurologi Antonio Demassion kirjoja jos aihe kiinnostaa.

Tarkoitan siis sitä, että joko voidaan todeta minkä verran toimintaa pitää aivoissa olla että minuus on olemassa? Onko kasveilla minuutta? Entäpä katkaravulla? Koirilla varmaan on, vai onko?

• PekkaPakana
        The Rat kirjoitti:

Tarkoitan siis sitä, että joko voidaan todeta minkä verran toimintaa pitää aivoissa olla että minuus on olemassa? Onko kasveilla minuutta? Entäpä katkaravulla? Koirilla varmaan on, vai onko?

Nyt tiedetään ainakin mitkä aivojen osat pitää olla toiminnassa jotta minuus tai tietoisuus voivat olla olemassa.
        Kasveilla tuskin on minuutta tai tietoisuutta kun ei ole aivojakaan.
        Tietoisuus syntyy aivojen "vanhoissa" osissa joten ainakin liskoista lähtien kaikilla eläimillä on tietoisuus ja myös jonkinlainen minuus. Tietoisuus tai minuus (minuus on aika epämääräinen käsite, siksi puhun tietoisuudesta sen yhteydessä) ei ole ihmisen erottava ominaisuus muista eläimistä.

• otsalohko, lobus frontalis , frontaalilohko, on ihmisen persoonallisuuden "koti". Neuropsykologia on tämänkin asian todistanut jo yli 150 vuotta sitten.

Tarkemmin sanottuna persoonallisuus asuu vasemmassa otsalohkossa. Tämä todistettin, kun 1848 Phineas Cage sai päähänsä rautaputken, ja se vaurioitti hänen vasenta otsalohkoaan.

Hän eli, mutta hän muuttui niin paljon, etteivät hänen ystävänsä enää tunteneet häntä, ja hänet erotettiin työstäänkin.

A.R Luria on myöhemmin kehittänyt teorian, että psykkiset toiminnat jakautuvat kolmeen osaan:

Aktivaatioyksikkö (aivoverkosto) vastaa vireydestä,
        tietoa vastaanottava,käsittelevä ja muistiinpainava yksikkö tekee mitä nimikin sanoo, ja toimintaa ohjaava yksikkö myös.

No soul or god needed.

• halveksija
        Zacharia kirjoitti:

otsalohko, lobus frontalis , frontaalilohko, on ihmisen persoonallisuuden "koti". Neuropsykologia on tämänkin asian todistanut jo yli 150 vuotta sitten.

Tarkemmin sanottuna persoonallisuus asuu vasemmassa otsalohkossa. Tämä todistettin, kun 1848 Phineas Cage sai päähänsä rautaputken, ja se vaurioitti hänen vasenta otsalohkoaan.

Hän eli, mutta hän muuttui niin paljon, etteivät hänen ystävänsä enää tunteneet häntä, ja hänet erotettiin työstäänkin.

A.R Luria on myöhemmin kehittänyt teorian, että psykkiset toiminnat jakautuvat kolmeen osaan:

Aktivaatioyksikkö (aivoverkosto) vastaa vireydestä,
        tietoa vastaanottava,käsittelevä ja muistiinpainava yksikkö tekee mitä nimikin sanoo, ja toimintaa ohjaava yksikkö myös.

No soul or god needed.

sinä olet jotenkin tuon neuropsykologian lumoissa ja tarjoat sitä pakettivastauksena kaikkiin vähänkin mutkikkaampiin juttuihin.

• halveksija kirjoitti:

sinä olet jotenkin tuon neuropsykologian lumoissa ja tarjoat sitä pakettivastauksena kaikkiin vähänkin mutkikkaampiin juttuihin.

Mun paketeissa on se ero, että sen tarjoamat vastaukset on todistettu tosiksi. Ne ei ole mitään teoreettista roskaa, vaan totta.

• nocaps

Sielu edustajaa, edelleen, ajatusta kuolemattomuudesta. Ruumis kuolee, mutta koska ihminen on tietoinen ja hän kokee tietoisuutensa kuoleman absurdina, näin on syntynyt käsite sielusta.

• tsitsikov

mihin hintaan olisit valmis luopumaan kuolemattomasta sielustasi?

• PekkaPakana

Kerro ensin mikä se sielu on. Siirtyykö esim. osa tietoisuudestani tai muististani sielun mukana kuolemattomuuteen kun kuolen? Ja jos siirtyy niin kuinka suuri osa?

• a ja o

Oletko nähnyt kuollutta? Kuollutta katsomalla ymmärrät mikä sielu on ja mikä tehtävä sillä on ihmisessä. Kuolemassa nimittäin sielu ja ruumis eroavat toisistaan.

• Alex

Moi !

Oletko katsonut kun eläin kuolee?

Ilmiö on juuri samanlainen. Elävä olento kuolee.

Ainakaan tuossa suhteessa ihmisessä ei ole mitään erityistä.

--

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2083
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1906
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      66
      1555
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1193
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1152
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe