Palkittu toimittaja Seija Sartti kirjoitti pari vuotta sitten laajan artikkelin Maalaisliitosta. Se julkaistiin Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä syksyllä 2000. Artikkeli oli laaja analyysi maalaisliittolaisuudeksi nimitetystä yhden asian liikkeestä. Sitä leimasi lämmin ja rehellinen ote sekä ymmärtäväisen huumorin sävyttämä suhtautuminen tuohon omituiseen puolueeseen. Olen ollut pitkään passiivinen tällä forumilla ja nyt palattuani huomaan, että tosiasiat Maalaisliitosta ovat monella kirjoittajalla hämärän peitossa. Siksi on aika palauttaa mieliin Sartin ansiokas kirjoitus.
Seuraavassa muutama valittu pala:
"Nimensä vaihtaja haluaa esiintyä parempana kuin on tai häivyttää taustansa (erityisesti jos se on rikollinen). Stadilaisen mielestä on tyypillistä maalaiskieroilua, että maalaisliitto esiintyy väärällä nimellä."
" 'Kiitos kepun, meillä pidettiin maatalouden vanhentuneita rakenteita yllä hirveän paljon pitempään kuin missään muualla', sanoo Ben Zyskowicz."
"Kepu valittaa, että maaseudulla menee huonosti. Kepun mielestä syylliset ovat jossain muualla, vaikka se itse hallitsee viidenneksen kannatuksella neljää viidesosaa Suomen pinta-alasta."
"Maakuntien parhaat pojat lähetetään pääkaupungin päätöksentekokammareihin, jotta he imuroisivat maakuntiin maksimaalisesti etuja ja rahaa. Kepulaiset pitävät sitä tinkimättömänä omalle asialle omistautumisena. Muiden näkökulmasta se on härskiä rahastusta ja rankkaa kotiin päin vetämistä."
"Kepulla on perinteinen papin kaksoisrooli, jossa saarnataan: älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon."
"Presidentinvaalien huhukampanjassa Halosesta tehtiin lesbo ja Arajärvestä homo. Aho esittäytyi kunnon perheenisänä, jolla on kaunis vaimo.
Kepu laski väärin. Kaupunkilaiset eivät ala kirkua nähdessään minkään lajin poikkeavuutta; sitä paitsi heistä todellinen tilastollinen poikkeavuus on ensimmäisessä avioliitossaan oleva neljän lapsen kotiäiti."
"Professori (joka ei tässä yhteydessä halua profiloitua) kommentoi lopputulosta huojentuneena: 'Suomi olisi nyt Euroopan läävä, jos Aho olisi voittanut.' "
"Kepulaisia toisinajattelijoita ei hevin tule mieleen, ellei mukaan lasketa Väyrystä, joka ajattelee myös itsensä kansa toisin."
"Kotimaa oli miehitetty kepulaisilla vallanpitäjillä, ja ulkomaista apua oli yleensä saatavissa 'itäisestä vaalipiiristä'. Karjalaisen laskettiin voittavan Suomen presidentinvaalit noin 200 miljoonalla äänellä.
Puoluejohto tyrmistyi, kun itsenäiset kepulaiset äänestivät Neuvostoliiton suosikkiehdokkaan nurin. Siihen asti kenttäväki oli luottanut siihen, että neukkujen pelko on maan etu."
" 'Räikeimmät tapaukset - tarkoitan julkeaa yhteispeliä Neuvostoliiton kanssa - kertovat jotakin puolueen luonteesta', Zyskowicz muistuttaa."
" 'Kepu pettää aina' on slogan, jota suositaan oikealla ja vasemmalla. 'Kyseessä on varmasti ns. kansanviisaus. Sillä on monta isää tai ei yhtään', Erkki Liikanen arvioi."
" Pertti Paasio on kehittänyt kepusanonnasta oman muunnelmansa: 'Kepu pettää aina ja erityisen pahasti se pettää silloin, kun ei petäkään. Siihen ei kukaan osaa varautua.' "
"Kepu on rikastuttanut poliittista sanastoa 'lehmänkaupoilla' (sulle - mulle), 'iltalypsyllä' (vielä lisää mulle) ja 'pekkaroinnilla' (eniten mun vaalipiirille)."
"Kääriäinen harrastaa juonitteluja ikään kuin taidetta taiteen vuoksi. --- Kepu käy vieläkin kauppaa, mutta sillä ei ole mitään myytävää. Kepun valta on mennyt oppositiossa ja MTK:n valta on mennyt Brysseliin."
"Kekkosetkin ovat muuttuneet. Suvun päämies Timo Kekkonen sanoi isänsä satavuotispäivän haastattelussa: 'Olen matkan varrella ehtinyt äänestää vaikka mitä puoluetta, mutta kepulaisia en ole koskaan äänestänyt' "
"Ahon muovihahmo suli presidentinvaaleihin. Häntä myytiin 'uuden ajan presidenttinä', mutta vanhoilla arvoilla. 'Koti, uskonto ja isänmaa' oli stadissa haudattu huonona vitsinä jo 60-luvulla (ja haisi esiin kaivettuna pahasti ummehtuneelta)."
"Visuaalista vaikutelmaa ei voi väheksyä. Jos vierekkäin istutetaan Suvi-Anne Siimes ja Seppo Kääriäinen, jompikumpi ei kuulu 2000-luvulle."
"Kepulaiset tietävät itsekin, että vihneniskat ja sikafarmarit täytyy työntää komeroon piiloon, jos kepua markkinoidaan modernina kaupunkipuolueena. Aina vaalien alla on pidettävä myös Väyrynen, Pekkarinen ja Kääriäinen poissa näkyvistä."
"Silloin kun kepu tarvitsee näytille liberaalia, eurooppalaista kepulaista, esiin työnnetään Olli Rehn. Hän tuntuukin olevan ainoa kepulainen, jota ei-kepulaiset poliitikot yksimielisesti kehuvat."
Nämä olivat siis suoria lainauksia Seija Sartin tekstistä.
Totuus Kepusta
6
247
Vastaukset
- näyttekeepä kuva
tuosta neitosesta niin näkköö minkä voimalla punikkijournalistit kirjoittaa, ja minkä takia Loka Laitinen ei siedä yltiöfeministejä!
"HS:n kuukausiliitteessä Seija Sartti kuvaili vastikään hauskasti, kuinka alkuillan merkkitietoisen nautiskelun jälkeen jatkoilla juodaan yhtä lailla epämääräiset ulkomaanviinat kuin vuosikertakonjakitkin."- muuten...
.., mikä yhdistää Loka-Laitista ja Sartin Seijaa.
- Keppoista ja heppoista
Vanhempi valtiomies Machiavelli onkin kokemukseen perustuen todennut: "Herjaukset ja solvaukset synnyttävät vihaa käyttäjiään kohtaan hyödyttämättä heitä lainkaan"
Huom: "Hyödyttämättä heitä lainkaan" !
Ps. Aikamoinen kirjoittajanokkeluus tämä Seija; "kirjoitti laajan artikkelin pari vuotta sitten",
"Se julkaistiin Helsigin Sanomien Kuukausiliitteessä syksyllä 2000" Hienoa, että Suomessakin asioista puhutaan nyt oikeilla nimillä.
Despootti Kekkosen aikaan kaikki vapaa keskustelu oli tukahdettu. Kekkonen vetosi mielellään "neuvostovastaisuuteen", jos kirjoitus ja sisältö ei häntä miellyttänyt. KGB-miehenä Kekkosella oli suorat yhteydet todella vaarallisiin hemmoihin ja siksi tämä niitti veti.- Kerropa yksikin...
...hajoitettu puhetilaisuus, lakkautettu lehti tai poltettu kirja.
Niin olihan se Salaman Juhannustanssit, mutta eikäs häntäkin UKK puolustanut.
Se oli Paasikivi, joka karjui puhelimessa päätoimittajille, hänkin teki siinä välttämättömyydestä hyveen.
Joku muuten kirjoitti juuri nimimerkilläsi "mollaamisesta"
http://www.paasikivi-seura.fi/paasikivenlinja.htm
http://www.kolumbus.fi/suvi.rihtniemi/rihtniemi_kannanotot.htm#Kekkonen
- perhearvot ...
on nykyään suoraan kepusta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3912840V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!914441Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1144124- 513688
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳533381- 1203367
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul492272- 432241
Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul312044On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva141718