Autohan on Pontiac firebird coupe -88 ja kysyisin
että sopiiko ja onko mahdollista vaihtaa suoraan
GM:n uusi tehokkaampi 305 nokalle, normaali
kaasuttimella? Vanha on mallia 305 5.0 TPI
(engine code LO3 V8). Kyseisessä moottorissa kun
ei tehoa ole kuin 170hv, vrt. sama vuosi (ja ehkä
korikin?) trans am LB9 V8 220hp. Mitähän eroa
mahtaa kyseisillä moottoreilla olla ja mikäli
moottorin vaihto onnistuu, mistähän koneita voisi
kysellä. Voisihan vanhaakin yritää viritellä
mutta alustavien tiedustelujen mukaan paljoa ei
ole tehtävissä, koska muutokset sotkevat
kaasuttimen toiminnan. Halpaakaan se ei kuulemma
olisi. Miksei siis vaihtaisi koko roskaa.
kiitollinen vastauksista ja neuvoista..
Moottorin vaihto firebirdiin..
3
803
Vastaukset
- impala1968
siis kumpi ruisku autossasi on?
- Kaapo
1988 Firebirdejä kulki kolme versiona: TransAm,
Formulan ja Coupe. Kahdessa ensimmäisessä 305 TPI-
kone tarjosi 225-215 hv ja lisäksi pieniä eroja
oli riippuen siitä, oliko aski kova vai tomaatti.
170 hv TPI:tä ei pitäisi edes olla olemassa,
joten Coupessa on oltava TBI kone ja automaatti.
Coupet olivat maltillisempia kulkijoita ja
lisäksi usein V-kutosella, kuten vastaavat
Camarotkin. Formula on eräänlainen välimalli,
jonka tekniikka vastaa TransAmia, mutta varustelu
on kevyempi ja ulkoinen olemus vaatimattomampi.
Formulan tunnistaa konepellissä olevasta
eteenpäin kapenevasta muhkurasta. TransAmissa
pelti on suora ilmanottoaukoin ja coupessa suora
ja umpinainen. Koska 305-koneiden lohko
ulkoisesti on sama kuin 350, vaihto isompaankin
sujuu heittämällä. Ulkoisesti TPI-koneen
tunnistaa nopeasti siitä, että siinä ei ole
perinteisellä paikalla koneen päällä olevaa
ilmanputsarivatia, vaan pieni kotelo syylarin ja
etulokarin välissä repsikan puolella. - Sami vaan
Moottorin vaihto on aina iso projekti, ja noin
isoon moottoriin viritys antaa aina reilusti
tehoja.
Jos kuvitellaan että vaihtaisit ruiskusi tilalle
600:sen kaasarin, imusarjan ja pakosarjan, on
rahaa kulunut pari kolme tonnia ja kyllä siinä
220hp pitäisi aika lähellä olla. Tuskin siihen
rahaan saat edes puolikasta moottoria, ja
moottorin vaihdosta saa aina "bonuksia"
rekisteriotteeseen.
Nokkakin on halpa hankkia ja auttaa kunnolla jos
kaasari tai ruiskun säädöt on sen mukaiset, mutta
vaihto-operaatio on hiukan isompi kuin vaikka
imusarjalla :)
Muistaakseni vm. 90 tai 91 oli tuulilasissa tuo
170hp versio testissä. Vakiona tosiaan hieman
kaipaa piristystä. Taisivat kellottaa 9.6s
nollasta sataan :o
Nokan kun vielä vaihdat noiden muiden lisäksi, on
ihme jos 250hp ala koneesta irrota.
PS. Ja mieluummin käytä ruiskua jos osaat sitä
itse säätää. Kaasari on vaan monelle helpompi kun
säätöruuveja on tyyliin kaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445832
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise943306- 313126
- 592884
- 572740
- 532390
- 381844