Onko kukkaan miettinyt

Mikävain

miten eri uskonnoista löytyy "vanhentuneita" elämän ohjeita?

1. Juutalaiset ja Islamin uskoiset eivät syö sikaa koska uskonto sen kieltää.

-Tuollaista uskomusta tuskin syntyisi nykyaikana, koska ruoka osataan säilöä.

2. Ympärileikkaus.

- nykyajan hygieniatuotteilla esim. saippualla saa ihmeitä aikaan. Ei tulehdu nyky miehen heppi kun käy joskus pesulla.

Siinä pari tuollaista. Oli kyllä mielessä pari muutakin esimerkkiä, mutta ei tule nyt mieleen.

Ajatuksena siis oli se, että miten monilla uskonnollisilla jutuilla ei enää nykyään ole pohjaa eikä perustetta. Mutta kuitenkin sellaisia, ettei niihin uskova kyllä myönnä olevansa väärässä.

15

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hese

      Miten Raamatusta löytyy esim. sananlaskuista ihmiselämään liittyviä viisauksia, jotka pätevät vielä tänäänkin. Heitänpä muutaman.
      Esim luku 19:4 : tavara tuo ystäviä paljon, mutta vaivainen joutuu ystävästään eroon.
      Kuinka monelle työttömäksi jääneelle onkin käynyt niin, että kun elintaso laskee niin ystävät kaikkoavat. Tai kun sairastuu tai vanhenee...

      10:26 Mitä hapan hampaille ja savu silmille, sitä laiska lähettäjillensä.

      Niinkuin on päiväsi niin on voimasi. Raamatun kohtaa en muista, mutta eikös tässäkin piile totuuden siemen.

      • kysymykseen

        Ongelmia luetun ymmärtämisessä?

        Men vain keskustelemaan uskovaisten asioista uskovaisten palstalle.
        Äläkä sekaannu muita huvittaviin juttuihin.


      • Apostoli34
        kysymykseen kirjoitti:

        Ongelmia luetun ymmärtämisessä?

        Men vain keskustelemaan uskovaisten asioista uskovaisten palstalle.
        Äläkä sekaannu muita huvittaviin juttuihin.

        Ensinnäkin. Uusi testamentti kumosi nuo mainitsemasi säännöt.
        Toiseksi. Kysyttiin uskovaisten asiasta. Eli siis kyseessä on keskustelu uskovaisten jutusta. Miksi siis kiellät keskustelemasta siitä?

        "Men vain keskustelemaan uskovaisten asioista uskovaisten palstalle."

        Jos jossain keskutelussa puhutaan uskontoon liittyvistä tavoista, mitä se on muuta kuin uskovaisten asiaa? Ongelmia luetun ymmärtämisessä?


      • Messier31

        on jatkunut 5 vuotta. Elintason romahtamista ja monenmoista sairautta, sekä sitä vanhentumista on osunut kohdalle, mutta ainutkaan ystävä ei ole kadonnut. On jopa ilmaantunut uusia ystävyyden etsijöitä, siltä osin raamattu siis ei pidä paikkaansa.

        Mitä todennäköisimmin vuosieni onni johtuu syntymästäni asti vallinneesta jumalattomuudesta, joka taasen on antanut mallin oikean laatuisen elämän valintaan. Noo,tietysti on mokiakin tullut tehtyä, sitähän en voi kieltää, mutta kaikista on selvitty humaanisella keskustelulla ja ajattelulla. Raamattua olen lukenut, puolestani on rukoiltu ja synninpäästöjä myöskin tehty, kaikki turhaan. Minä kun en ole ikinä tehnyt ainuttakaan syntiä, niin miksi ihmeessä osa ystävistäni halusi minut niistä päästää?

        Minä olen vahvasti sitä mieltä, että raamatusta ei löydy ainuttakaan siementä totuuteen.


      • seppo

        Pidätkö raamatunkirjoittamis ajankohdan ihmisiä tyhmempinä kuin nykyajan ihmiset?

        Voisitko ajatella niin että tuohon aikaan ei ihminen osannut ajatella?

        Jos pidät tyhmempinä,niin kerrotko ajankohdan millon ihmisen aivot alkoivat kehittymään tasolle,jolla voidaan käsitellä psykologisia/filosofisia asioita...


    • Jussi

      tuota tarvitse kovasti miettiä.
      Jos vähänkin olet seurannut miten me ihmiset toimimme ja miten me sitoudumme tapoihimme. Jotkut niistä saa uskonnollista merkitystä jotkut eivät mutta yhtä vaikeaa on tutumuksista luopuminen.
      Tee kokeilu laita johonkin paikkaan vaikka kivi. Joka päivä käyt sen luona ja laitat kukkia ja sytytät kynttilän ja rukoilet kiveä. Jonkin ajan kuluttua kun yrität lopettaa tavan niin huomaatkin mitä on tapahtunut. Se on vaikeampaa kun luulitkaan.

    • Apostoli34

      Mm. ympärileikkauksen, ja tiettyyn ruokaan liittyvät kiellot. Ne eivät kuulu kristinuskoon.
      Kannattaa mennä kysymään islam ja juutalaisuussivuilta noista.

      • PikanaPakana

        ateistien palstaa:)

        Tuo kysymys nyt sattui käsittelemään hiukan laajemmin useampia uskontoja. Toki jotakuta saattaa kiinnostaa asian osalta kristillinenkin näkökulma. Mutta eiköhän tuo kuitenkin ole suunnattu muille ateisteille?


      • Apostoli34
        PikanaPakana kirjoitti:

        ateistien palstaa:)

        Tuo kysymys nyt sattui käsittelemään hiukan laajemmin useampia uskontoja. Toki jotakuta saattaa kiinnostaa asian osalta kristillinenkin näkökulma. Mutta eiköhän tuo kuitenkin ole suunnattu muille ateisteille?

        Sorry;)


    • Mutta sitten huomasin, että esim. kristinusko onkin vain kokoelma uskontoja. Hyvin vähän mitään omaa siinä on.

      • PikanaPakana

        Veikkaisin, että egyptiläistä alkuperää. Jotkut muinaisten Egypitläisten seremoniat ovat muistuttaneet mm. raamatun luomiskertomusta. Egyptissä vain toistivat seremoniallisesti tuon "luomisen" joka päivä.

        Sieltä asti se on tainnut kehittyä pikkuhiljaa kohti kristinuskoa. Kyllähän siihen aikaan asiat on paljolti välittynyt suusanallisesti ja tieto ja tulkinnat on lähtenyt eri teilleen. Egyptistä maanpakoon lähteneestä porukasta tuli juutalaisia ja roomalaisia vastaan kapinoineesta pikku porukasta tuli varhaiskristittyjä jne. jne.


      • Joku ateisti
        PikanaPakana kirjoitti:

        Veikkaisin, että egyptiläistä alkuperää. Jotkut muinaisten Egypitläisten seremoniat ovat muistuttaneet mm. raamatun luomiskertomusta. Egyptissä vain toistivat seremoniallisesti tuon "luomisen" joka päivä.

        Sieltä asti se on tainnut kehittyä pikkuhiljaa kohti kristinuskoa. Kyllähän siihen aikaan asiat on paljolti välittynyt suusanallisesti ja tieto ja tulkinnat on lähtenyt eri teilleen. Egyptistä maanpakoon lähteneestä porukasta tuli juutalaisia ja roomalaisia vastaan kapinoineesta pikku porukasta tuli varhaiskristittyjä jne. jne.

        Siinä on aika paljon vaikutteita monista niillä seuduilla olleista uskonnoista, sumerian ja egyptin uskonnot ovat tietysti tunnetuimpia. Juutalaisten oma alkuperäinen uskonto oli monijumalainen ja muut vanhat jumalat on alennettu enkeleiksi tai muutettu "yhden jumalan" nimiksi. Tutkimuksessa on esim. selvinnyt että El ja Jahve eivät olleet aina sama jumala.

        Esimerkki joltain teistispainotteiselta sivulta, mutta löytyy kyllä kirjoistakin kun etsitte:

        "So we see that the gods El and Yahweh are distinct gods from each other, as distinct as their individual names. Yahweh was worshipped as a war god from the deserts of southern Palestine who migrated north to Judah while El was the god of Israel whose home was Mesopotamia. Historically speaking, the two gods must be regarded as originally distinct that subsequently were related and finally identified through political and religious syncreticism."

        --- Siteeraus sivulta http://www.biblicalheritage.org/God/el-goi.htm


      • Joku ateisti kirjoitti:

        Siinä on aika paljon vaikutteita monista niillä seuduilla olleista uskonnoista, sumerian ja egyptin uskonnot ovat tietysti tunnetuimpia. Juutalaisten oma alkuperäinen uskonto oli monijumalainen ja muut vanhat jumalat on alennettu enkeleiksi tai muutettu "yhden jumalan" nimiksi. Tutkimuksessa on esim. selvinnyt että El ja Jahve eivät olleet aina sama jumala.

        Esimerkki joltain teistispainotteiselta sivulta, mutta löytyy kyllä kirjoistakin kun etsitte:

        "So we see that the gods El and Yahweh are distinct gods from each other, as distinct as their individual names. Yahweh was worshipped as a war god from the deserts of southern Palestine who migrated north to Judah while El was the god of Israel whose home was Mesopotamia. Historically speaking, the two gods must be regarded as originally distinct that subsequently were related and finally identified through political and religious syncreticism."

        --- Siteeraus sivulta http://www.biblicalheritage.org/God/el-goi.htm

        Pohjahan on tosiaan luultavasti siellä Egyptissä, lähinnä zarahustralaisuudessa. Siitä on syntynyt juutalaisuus, josta siis kristinusko on poikinut.

        Kristuksen rooli on surutta kopioitu monestakin uskonnosta, mutta itse jessus kuvasi itseään karitsaksi. Silloin oli tavallista, että uhrikaritsalla puhdistettiin pahat henget jne pois.

        Loppujen lopuksi omalaatuisinta kristinuskossa, ironisesti kyllä, on se, että se on ilmoitususko, eli jumala itse valitsee ne, jotka saa siihen uskoa. Se on ironista siksi, että kristityt on aina yrittäny alistaa kansoja uskomaan samaan jumalaan.


    • nocaps

      Uskonto, mikä tahansa, syntyy AINA oman aikansa viitekehyksessä.

      • PikanaPakana

        päivity. Mikä estää ajanmukaistamasta sisältöä? Mikä saa ihmisen luottamaan enemmän uskomukseen kuin tietoon?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe