Kansainvälinen politiikka Tampere

Ikinä sisään....?

Heip! Luetko kv-politiikkaa tai oletko hakemassa sisään? Itse olen hakemassa keväällä ja hirvittää ku hakijamäärä nii suuri, jos sulla on kokemuksia aiheesta tai mitää vinkkiä heittää nii olis kiva kuulla. Millaista opiskelu on tai miten valmistaudut keväällä?? Iha mitä vaa. Kirjoittele. Thanks.

12

3429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hallintotieteiden yo

      Vinkkinä sanoisin sen, että kannattaa miettiä tarkkaan hakeeko kansainväliseen politiikkaan. Siitä on tullut Tampereen yliopistossa jonkinlainen muotiala. Johtuu varmaan siitä, että kun oppiaineen nimessä on sana "kansainvälinen" niin heti luullaan, että siitä pääsee kansainvälisiin töihin EU:hun hyvällä palkalla. Monet hakevat sinne vuodesta toiseen eivätkä pääse. Sen vielä ymmärtää, että hakee psykologiaan, lääkikseen tai oikeustieteelliseen monta kertaa. Ne kun valmistavat johonkin tiettyyn ammattiin, mutta kv politiikka ei valmista. Samoista työpaikoista kilpailevat siis kymmenet muutkin yhteiskuntatieteiden ja hallintotieteiden maisterit.

      Sitä paitsi monista hallintotieteistä työllistytään paremmin ja niihin on paljon vähemmän hakijoita. Kannattaisi harkita esim. hallintotiedettä, julkisoikeustta ja aluetiedettä. Tampereen yliopistossa on vapaa sivuaineoikeus niin voisit silti lukea kv politiikkaa jos niin haluat.

      Hain itse kv politiikkaan kahtena vuonna enkä päässyt. Sitten vasta tajusin että politiikan tutkimuksen näkökulma ei olekaan se mikä minua kiinnostaa.

      • ikinä sisään...

        Hakijamäärä on todellakin suuri, enkä työllistymisasioista ole aivan perillä. Syy miksi haen kv-politiikkaan on se, etten ole löytänyt tähän mennessä mitään muuta yhtä kiinnostavaa. Hakisin paljon mieluummin ammattikorkeaan tai muuhun kuin yliopistoon mutta tuntuu ettei missään ole vastaavaa. Täytyy todella käydä vielä vaihtoehtoja läpi. Mutta mua on aina kiinnostanut erityisesti historia ja yhteiskunnalliset asiat. Lisäksi vahvuutena myös äidinkieli ja kirjoittaminen, erityisesti puhuminen ja olen jonkinlaista "johtajatyyppiä". Nämä asiat tuntuvat yhdistyvän kv-politiikassa, ja tuntuu että hallintotieteet on astetta "kuivempaa" asiaa mutta voin olla todellakin väärässä. Mutta työllistymistilanne on tällä hetkellä ilmeisestikin huono, mutta jotenkin katsoo eteenpäin ja suuret ikäluokat jäämässä eläkkeelle ja ihmisten kiinnostus politiikkaan kun tuntuu olevan nollalukemissa niin ajattelisin että tulevaisuudessa tilanne parempi. Mutta täytyy tehdä itsetutkiskelua ja miettiä vielä. onneksi kevääseen aikaa ja ikää vasta 18.


      • yhteikuntat.yo
        ikinä sisään... kirjoitti:

        Hakijamäärä on todellakin suuri, enkä työllistymisasioista ole aivan perillä. Syy miksi haen kv-politiikkaan on se, etten ole löytänyt tähän mennessä mitään muuta yhtä kiinnostavaa. Hakisin paljon mieluummin ammattikorkeaan tai muuhun kuin yliopistoon mutta tuntuu ettei missään ole vastaavaa. Täytyy todella käydä vielä vaihtoehtoja läpi. Mutta mua on aina kiinnostanut erityisesti historia ja yhteiskunnalliset asiat. Lisäksi vahvuutena myös äidinkieli ja kirjoittaminen, erityisesti puhuminen ja olen jonkinlaista "johtajatyyppiä". Nämä asiat tuntuvat yhdistyvän kv-politiikassa, ja tuntuu että hallintotieteet on astetta "kuivempaa" asiaa mutta voin olla todellakin väärässä. Mutta työllistymistilanne on tällä hetkellä ilmeisestikin huono, mutta jotenkin katsoo eteenpäin ja suuret ikäluokat jäämässä eläkkeelle ja ihmisten kiinnostus politiikkaan kun tuntuu olevan nollalukemissa niin ajattelisin että tulevaisuudessa tilanne parempi. Mutta täytyy tehdä itsetutkiskelua ja miettiä vielä. onneksi kevääseen aikaa ja ikää vasta 18.

        Mites valtio-oppi? Siinä yhdistyy tuo puheen ja vallan käytön ja myös johtajuuden näkökulma, meillä ainakin myös harjoitellaan poliittisen puheen keinoja ja rakenteitakin, ihan käytännössäkin.

        Valtio-opin tutkimuksessa oleellisena osana on myös monasti asoiden taustat joiden kautta asioita voidaan lähteä tutkimaan, hyvä kirjoitustaito on vain plussaa.

        "Mutta mua on aina kiinnostanut erityisesti historia ja yhteiskunnalliset asiat. Lisäksi vahvuutena myös äidinkieli ja kirjoittaminen, erityisesti puhuminen ja olen jonkinlaista ´johtajatyyppiä´" jotenkin tuossa tunnistin itseni ja minulle valtio-oppi on tuntunut oikealta valinnalta. Kun näkökulmana on politiikka yleensä, ei vain kansainvälinen sellainen, saa jotenkin vapaammat kädet.


      • ikinä sisään...
        yhteikuntat.yo kirjoitti:

        Mites valtio-oppi? Siinä yhdistyy tuo puheen ja vallan käytön ja myös johtajuuden näkökulma, meillä ainakin myös harjoitellaan poliittisen puheen keinoja ja rakenteitakin, ihan käytännössäkin.

        Valtio-opin tutkimuksessa oleellisena osana on myös monasti asoiden taustat joiden kautta asioita voidaan lähteä tutkimaan, hyvä kirjoitustaito on vain plussaa.

        "Mutta mua on aina kiinnostanut erityisesti historia ja yhteiskunnalliset asiat. Lisäksi vahvuutena myös äidinkieli ja kirjoittaminen, erityisesti puhuminen ja olen jonkinlaista ´johtajatyyppiä´" jotenkin tuossa tunnistin itseni ja minulle valtio-oppi on tuntunut oikealta valinnalta. Kun näkökulmana on politiikka yleensä, ei vain kansainvälinen sellainen, saa jotenkin vapaammat kädet.

        Joo kiitos rakentavasta kommentista. Täytyy todellakin vielä miettiä. Ehkäpä yritän tuonne kv-politiikkaan mutta jos en pääse ja tuntuu että haluaa jotain muuta niin pidän mielessä vinkkisi. Valtio-oppi on varmasti hyvä vaihtoehto. Mutta kiva kun joku vaivautuu kommentoimaan!!! Mä mietiskelen ja käyn keväällä vaihtoehdot tarkkaan läpi. Mutta hyvä tietää että olet löytänyt paikkasi opiskelussa, erityisesti kun vahvuudet tuntuu olevan samat ku täällä päin. :)Miten muuten olet tykännyt tampereen yliopistossa opiskelusta? Onko kivoja tyyppejä, millainen meininki?


      • yhteiskuntat. yo
        ikinä sisään... kirjoitti:

        Joo kiitos rakentavasta kommentista. Täytyy todellakin vielä miettiä. Ehkäpä yritän tuonne kv-politiikkaan mutta jos en pääse ja tuntuu että haluaa jotain muuta niin pidän mielessä vinkkisi. Valtio-oppi on varmasti hyvä vaihtoehto. Mutta kiva kun joku vaivautuu kommentoimaan!!! Mä mietiskelen ja käyn keväällä vaihtoehdot tarkkaan läpi. Mutta hyvä tietää että olet löytänyt paikkasi opiskelussa, erityisesti kun vahvuudet tuntuu olevan samat ku täällä päin. :)Miten muuten olet tykännyt tampereen yliopistossa opiskelusta? Onko kivoja tyyppejä, millainen meininki?

        Kyllä sinne pääsee kun sitkeesti lukee. Ihmisiä ne on sisään päässetkin. Sit kun päättää et mitä haluaa ja pyrkii siihen niin hyvin menee. Kannttaa muistaa että keskimäärin yliopistopaikan saa vasta 3. yrittämällä, joten jos ei ekalla pääse niin maailma ei lopu siihen. Ite menin tokalla yrittämällä ja olin sinä vuonna alottaneista nuorimmasta päästä.

        En itse ole Tampereella vaan Jyväskylässä, mutta voisin yleistäen ja mitä Tampereella opiskelevia tiedän, sanoa että valtio-opin opiskelijat on kyllä aika lepposaa porukkaa paikkakunnasta riippumatta. Oman alan seurassa löytyy aina paljon yhteisiä puheeaiheita. Ehdoton plussa lukioon verrattuna.


      • älä huoli
        yhteiskuntat. yo kirjoitti:

        Kyllä sinne pääsee kun sitkeesti lukee. Ihmisiä ne on sisään päässetkin. Sit kun päättää et mitä haluaa ja pyrkii siihen niin hyvin menee. Kannttaa muistaa että keskimäärin yliopistopaikan saa vasta 3. yrittämällä, joten jos ei ekalla pääse niin maailma ei lopu siihen. Ite menin tokalla yrittämällä ja olin sinä vuonna alottaneista nuorimmasta päästä.

        En itse ole Tampereella vaan Jyväskylässä, mutta voisin yleistäen ja mitä Tampereella opiskelevia tiedän, sanoa että valtio-opin opiskelijat on kyllä aika lepposaa porukkaa paikkakunnasta riippumatta. Oman alan seurassa löytyy aina paljon yhteisiä puheeaiheita. Ehdoton plussa lukioon verrattuna.

        itse pääsin sisään kv-politikkaan suoraan lukiosta.. mielestäni ei kannata antaa periksi, vaan suunnata siihen mikä itseäsi kiinnostaa. tulet kuitenkin tekemään sitä työtä lopun elämääsi. '

        ja kv-polin asiantuntijoille riittää työtä koska maailmanjärjestelmä kansainvälistyy hirvittävää vauhtia.. :) (ja hallintoa minimalisoidaan :)))


      • Ikinä sisään...
        älä huoli kirjoitti:

        itse pääsin sisään kv-politikkaan suoraan lukiosta.. mielestäni ei kannata antaa periksi, vaan suunnata siihen mikä itseäsi kiinnostaa. tulet kuitenkin tekemään sitä työtä lopun elämääsi. '

        ja kv-polin asiantuntijoille riittää työtä koska maailmanjärjestelmä kansainvälistyy hirvittävää vauhtia.. :) (ja hallintoa minimalisoidaan :)))

        Millaista opiskelu on ollut? Oletko tykännyt? Opiskeletko Tampereella vai jossain muualla? Kerroit päässeesi suoraan lukiosta, kuinka valmistauduit, luitko kirjan moneenkin kertaan? Jos on vinkkejä heittää otan kiitollisena vastaan. :) Jos olet treella niin millaista porukkaa siellä on, millainen meininki? thanks.


      • Anonyymi
        ikinä sisään... kirjoitti:

        Joo kiitos rakentavasta kommentista. Täytyy todellakin vielä miettiä. Ehkäpä yritän tuonne kv-politiikkaan mutta jos en pääse ja tuntuu että haluaa jotain muuta niin pidän mielessä vinkkisi. Valtio-oppi on varmasti hyvä vaihtoehto. Mutta kiva kun joku vaivautuu kommentoimaan!!! Mä mietiskelen ja käyn keväällä vaihtoehdot tarkkaan läpi. Mutta hyvä tietää että olet löytänyt paikkasi opiskelussa, erityisesti kun vahvuudet tuntuu olevan samat ku täällä päin. :)Miten muuten olet tykännyt tampereen yliopistossa opiskelusta? Onko kivoja tyyppejä, millainen meininki?

        Juu kyllä täällä kaikenmaailman dosentteja ja tutkijoiksi aikovia pyörii, isoa palkkaa pitäisi saada notkumalla tyhjäntoimittajana. Menisit oikeisiin töihin johonkin, mutta kun niissä voi kädet likaantua ja jopa vaatteet.


    • jo valmistunut

      Olen lukenut kv politiikkaa pääaineenani. Ja nyt jos valitsisin niin ottaisin jonkin toisen pääaineen. Oli nimittäin niin teoreettista höpinää, ettei oikein aina jaksanut kiinnostaa. Olisi ollut mielekkäämpää, jos oltaisiin käyty enemmän läpi esim. Eu-politiikkaa.

      Töitä en ole kv asioiden kanssa tehnyt. Aika moni opiskelukaverikin on ajautunut ihan muihin hommiin. Toki osa tekee kv asioisin liittyviä töitä. Mielestäni kv politiikka on vähän yliarvostettua ja kuullostaa tosi hienolle. Käytännön elämässä siitä ei pahemmin ole hyötytä.

      Sanoisin, että kannattaa harkita. Ja hakea vaikka jotain muuta ainetta, jonne helpompi päästä sisään. Voihan kv politiikkaa lukea vaikka sivuaineena, jos se kiinnostaa.

      • ikinä sisään...

        Onko olemassa ketään tyytyväistä kv-politiikan opiskelijaa? Joka on pitänyt aineesta ja tuntee sen omakseen? Ei kai kaikki ole siihen pettyneitä? Kyllä rupeaa mietityttämään tää aine..


      • ikinä sisään...
        ikinä sisään... kirjoitti:

        Onko olemassa ketään tyytyväistä kv-politiikan opiskelijaa? Joka on pitänyt aineesta ja tuntee sen omakseen? Ei kai kaikki ole siihen pettyneitä? Kyllä rupeaa mietityttämään tää aine..

        Mikä on kv-politiikan opiskelijoiden realistinen työtilanne? Kokemuksia kellään?


      • Jo valmistunut
        ikinä sisään... kirjoitti:

        Mikä on kv-politiikan opiskelijoiden realistinen työtilanne? Kokemuksia kellään?

        En tiedä yhtäkään työtöntä opiskelukaveria, joten kaipa työllisyys on ihan ok. Osa on kyllä jäänyt yliopistolle tutkijoiksi, mikä on mielestäni aika huono uravalinta. Koska proffan paikkoja ei riitä kuin muutamalle.
        Paljon riippuu sivuaineista, että mihin työllistyy. Itsellä on laskentatoimea, jonka avulla työllistyin yksityiselle sektorille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      446
      3251
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      410
      2851
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      126
      2765
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2153
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1970
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      76
      1172
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe