liian korkea syke?

tyttö25

Olen juossut aktiivisesti puolisen vuotta. Pari viikkoa sitten ostin sykemittarin ja olen nyt huomannut että lenkeillä syke on 160-170. Juoksen samalla, hyvältä tuntuvalla, vauhdilla niin pitkät kuin lyhyetkin lenkit. Rauhallisempi juoksu ei tunnu enää rennolta jaloissa. Pitäisikö jotenkin harjoitella hitaampaa juoksua tms? Onko noin korkeasta sykkeestä lenkeillä jotain haittaa?

35

43654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies 40

      juttu eli korkea syke. Normaali 5-7 km:n lenkillä syke nousee ensin 160-170 ja loppuvaiheessa yli 180:een ja jopa 187:ään. Maksimisykkeestä en tiedä, mutta kyllä aika puhki olen ollut juoksun jälkeen.

      En "pysty" juosta alle 150 sykkeellä, sillä vauhti on liian hidasta. Lenkkeilen vain kerran viikossa ja keväästä syksyyn.

      • lenkkeilijä

        juokse sillä 140 tasolla, ja pidä se taso, sellainen 20-30 minuuttia , niin on helpompi loppupäivä, ei tarvi hikoilla viisi paitaa kuivamaan.. :)


      • lenkkeilijä
        lenkkeilijä kirjoitti:

        juokse sillä 140 tasolla, ja pidä se taso, sellainen 20-30 minuuttia , niin on helpompi loppupäivä, ei tarvi hikoilla viisi paitaa kuivamaan.. :)

        kaikilla ihmisillä on eri syke, syke määräytyy eri seikkojen mukaan...
        elintavat
        ikä
        "herra ties mitä muuta???!!"

        mä olen itte 23 vuotias mies, leposyke 43, maksimi 195 lyöntiä, olen harrastanut lenkkeilyä 15 vuotiaasta oppinu kantapäänkautta, ja muutamilta hiihdon A valmentajilta sykkeestä, :)


      • Mies 40
        lenkkeilijä kirjoitti:

        kaikilla ihmisillä on eri syke, syke määräytyy eri seikkojen mukaan...
        elintavat
        ikä
        "herra ties mitä muuta???!!"

        mä olen itte 23 vuotias mies, leposyke 43, maksimi 195 lyöntiä, olen harrastanut lenkkeilyä 15 vuotiaasta oppinu kantapäänkautta, ja muutamilta hiihdon A valmentajilta sykkeestä, :)

        leposykkeeni on jotain 57-58. Olen siis 40 v.

        Maksimisykettä en ole kokeillut, mutta mennee varmaan 190:een, kun 5-7 km:n lenkillä syke max 187 (vähän alle 5 min. kilometrivauhdilla).

        Jos juoksisin 6 minuutin kilometrivauhtia, niin silloin syke ehkä olisi alle 150. Mulla taitaa olla kiire lenkillä, kun ei onnistu hidasvauhtinen juoksu :-D


      • yli 140
        lenkkeilijä kirjoitti:

        juokse sillä 140 tasolla, ja pidä se taso, sellainen 20-30 minuuttia , niin on helpompi loppupäivä, ei tarvi hikoilla viisi paitaa kuivamaan.. :)

        Nyt ei tullut perille tuo hikoilujuttu.
        Kyllä joka lenkillä jossakin vaiheessa nousee yli 140, mutta ei tunnu
        läheskään tappamiselta eikä tarvi jälkeenpäin hikoilla.


    • lenkkeilija

      suosittelen
      vedät 125-140 sykkeellä viikos 1-(3) lenkkiä
      pituudelta 30 minuuttia/ tunti/ 2 tuntia (riippuu susta), toi juoksuvauhti on sellaista aika "kävelyä" joten ota vaikka kannettava cd soitin mukaan niin menee mukavammin.. :)
      ja 3-5 kpl 10 sekunnin pyrähdystä loppuun..


      Peruskunto on kaiken abc

      lenkkeilijän täytyy ensiksi opetella "omatrajat" ja sitten kun voimia jää loppuviikosta vetästä sellainen 170-maximi sykkeellä n. puolisentuntia,
      että oikee "tuulivinkuu korvis" tai on "punainen ku paloauto"

      haittaa sulla tulee siinä mielessä kun vedät noin (nykyisin)kovaa että säet jaksa , eli sulla ei ole peruskestävyyttä eli pohjaa kunnon luomiseen.. eikä oikee takeita siihen "kovanvauhdin" pitämiseen tasaisena ,


      sanotaan että viikkoni voisi olla tälläinen

      MA vedän 140sykkeellä 2 tunnin treenin
      TI 150 sykkeellä tunnin
      KE -- tai 119-125 kävelyä tunnin
      TO 125 sykkeellä 2 tunnin lenkin
      PE 160 - max 30 minuuttia *kumarrus perjantain kunniaksi*
      LA -- biletystä ravintolassa :)
      SU --

      mä juoksen mahdollisimman hitaasti mahdollisimman monena päivänä vedän jonkillaisen 4kertaa viikossa treenin ja 3viikon välein puolitan viikon treeniohjelman.. eli pidän pienen lepoviikon, jolloin kerään voimia

      kunto kasvaa lepoviikon aikana... siis levossa, lepoviikon jälkeen saavutat ns. uuden kuntotasosi,mutta kuntotaso on vaikea säilyttää, täytyy olla tarkkana kuinka liikkuu.. jna..

      • tyttö25

        > haittaa sulla tulee siinä mielessä kun vedät
        > noin (nykyisin)kovaa että säet jaksa , eli
        > sulla ei ole peruskestävyyttä eli pohjaa
        > kunnon luomiseen..

        Oon harrastanut paljon muutakin liikuntaa, eli ehkä mulla on peruskunto jo sen ansiosta? Koska jaksan kyllä juosta pitkiäkin (reilu 2h) lenkkejä ihan hyvin tuolla 160-170 sykkeellä. Ja lenkkien jälkeenkin vielä tuntuu että voimia on jäljellä.

        Mutta lähdenpä tästä nyt kuitenkin lenkkeilemään rauhallisemmin. Kiitoksia neuvoista.


    • lenkkeilijä

      siis kävele 60minuuttia ihan reippasti 125 sykkeellä. tai 135-140 sykkeellä juosten ja sitten testaa kuinka se sama tunnin lenkki sujuu 160-185 sykkeellä ja kirjoita tänne tulokset!

      • Muori

        En ymmärrä näistä sykejutuista juuri mitään, olen vasta muutaman kerran liikkunut sykemittarin kanssa. Jäin ihmettelemään että kuinka te pystytte juoksemaan noin alhaisilla sykkeillä, minulla reipas kävely tasamaalla nostaa sykkeen 130-135 korkeudelle, puhumattakaan jos joku nyppylä sattuu matkan varrelle. Tarkoittaako korkea sykkeeni sitä, että minulla on tosi huono kunto? Minulla on aina ollut kulkiessa kova vauhti päällä ja sydän alkanut hakata voimakkaasti. JOku 125 sykkeellä en tosiaankaan liiku reipasta vauhtia vaan joudun matelemaan.


      • lenkkeilijä
        Muori kirjoitti:

        En ymmärrä näistä sykejutuista juuri mitään, olen vasta muutaman kerran liikkunut sykemittarin kanssa. Jäin ihmettelemään että kuinka te pystytte juoksemaan noin alhaisilla sykkeillä, minulla reipas kävely tasamaalla nostaa sykkeen 130-135 korkeudelle, puhumattakaan jos joku nyppylä sattuu matkan varrelle. Tarkoittaako korkea sykkeeni sitä, että minulla on tosi huono kunto? Minulla on aina ollut kulkiessa kova vauhti päällä ja sydän alkanut hakata voimakkaasti. JOku 125 sykkeellä en tosiaankaan liiku reipasta vauhtia vaan joudun matelemaan.

        kuten sanoin, syke on yksilöllinen, mutta sanoisin että kokeile reippaasti kävellä 135 syketasolla n. kuukauden - 2 kuukautta,

        muista kävelylenkin lopussa 3-5 10 sekunnin pyrähdystä -niin kovaa kun pääset-/(myöhemmin voit ottaa sähkötolpanvälit eli 50 metrin pyrähdyksiä..) syke saa mennä aivan tappiin asti..

        syke rupeaa pikkuhiljaa laskemaan eli huomaat että ei se mateluvauhtinen juoksutreeni ole ainakaan haitaksi..

        suuri syke ei tarkoita että olisi huonokunto,(erilaista kuntoa on erilaista) vaan että sun kroppa ja sydän ei ole tottunut erilaiseen lyöntitiheyteen juoksusykkeeseen..

        minäkin aloitin aloitin juoksemalla aluksi LIIAN kovaa...

        nyt parhaimpia lenkkiä on juosta hitaasti sillä sykkeellä miten on suunnitellu juoksevansa, ja sitten ku tulee viikon kova treeni eli vauhtikestävyys treeni jossa juostaan tosissaan, niin jaksaa paremmin pitää sitä vauhtia.. :) sen saa sitten juosta 170 - "maitohapoille"


    • hölkkääjä

      Aluksi minäkin juoksin aina samalla vauhdilla ja syke oli noin 160-180 ja matka suurinpiirtein sama. Nykyään mä juoksen viikossa noin 4-6 krt, joista suurin osa on peruskestävyysvauhtia eli syke on mulla noin 140-155. Lisäksi juoksen viikossa yhden tai 2 erilaista lenkkiä, joko niin että juoksen kovemmalla vauhdilla lyhyemmän lenkin tai sitten teen yhden muita reilusti pitemmän lenkin peruskestävyysvauhdilla. Näin saan vähän vaihtelua lenkkeilyyn.

      • lenkkeilijä

        niin esim sellainen vauhtileikittely, jossa juoksee hitaasti, kovaa, kävelee, (vaihtaa maastoa), juoksee 50 metrin vetoja , kovaa, hitaasti ja siinähän se tunti - puolitoista meneekin.. :)


    • Aimo Haipakka

      Jokaisella peruskestävyyden tai vauhtikestävyyden harjoitteluun on omat sykerajansa, jotka riippuvat leposykkeestä, maksimisykkeestä, iästä ja sukupuolesta. Mitään yleisohjetta sykerajoista on siksi toisen turha antaa ennenkuin leposyke ja maksimisyketasot ovat tiedossa. Tämän jälkeen voidaan summittaisilla laskukaavoilla määrittää erilaiset kynnysarvot joiden puitteissa erilaisia harjotteita tehdään.

      Netistä löytyy erilaisia ohjeita maksimisykkeen määrittämiseksi juoksemalla, leposykkeen voi määrittää helposti aamulla nousematta sängystä. Laskukaavat ja jopa automaagiset laskurit löytyvät esim. hakukoneilla käyttämällä hakusanoina esim. Karvosen kaava tai Karvonen formula.

      25 vuotiaalle naiselle voivat olla 160-170 sykearvot mennä huomattavasti vauhtikestävyyden puolelle, olettaen että max. syke on n. 200 (210 - 0,5 * 25). 170 sykkeellä suoritusteho olisi n. 85 % maksimista,joten liian kovaa on vauhti pk-treenin kannalta (suositus n. 60-70 % maksimista).

      • lenkkeilijä

        mutta allekirjoitathan sen että ilman nettiä ja laskuria 25 vuotiaan naisen kannattaa himmata treenaus vauhtia.. tosta 160 - 180 sykerajasta?! vaikka juoksemaan sitä mitä ei "luonnollisesti pysty juoksemaan" eikö? eli tarkoitan 150 alapuolelle! mulla on ainakin kannattanut.. :)

        olen huomannu että ne mummot jotka näen kävelevän tiellä nk. dementia hiihtäjät heh...
        ovat kuitenkin tosikovia peruskunnoltansa, ne jaksaa pitää sitä samaa vauhtia vaikka 20km, , mutta ne ovat vain peruskunnollisesti tietyllä tasolla.

        siksi täytyy rasittaa sydäntään pienelläkin sykkeellä 125- 130 riittää kaikille, ainakin peruskunnonluomiseksi.. vaikka ei tiedä lepo /TAI/ maksimisykettä..


      • kaurinainen
        lenkkeilijä kirjoitti:

        mutta allekirjoitathan sen että ilman nettiä ja laskuria 25 vuotiaan naisen kannattaa himmata treenaus vauhtia.. tosta 160 - 180 sykerajasta?! vaikka juoksemaan sitä mitä ei "luonnollisesti pysty juoksemaan" eikö? eli tarkoitan 150 alapuolelle! mulla on ainakin kannattanut.. :)

        olen huomannu että ne mummot jotka näen kävelevän tiellä nk. dementia hiihtäjät heh...
        ovat kuitenkin tosikovia peruskunnoltansa, ne jaksaa pitää sitä samaa vauhtia vaikka 20km, , mutta ne ovat vain peruskunnollisesti tietyllä tasolla.

        siksi täytyy rasittaa sydäntään pienelläkin sykkeellä 125- 130 riittää kaikille, ainakin peruskunnonluomiseksi.. vaikka ei tiedä lepo /TAI/ maksimisykettä..

        No mä olen just varmaan, ainakin arvon lenkkeilijään verrattuna, sellainen dementiamummo että jaksan painella melkein miten kauan tahansa kunhan vauhti on sopiva.

        Joka tapauksessa aion ruveta harjoittelemaan maratonia varten ja harjoitteluni peruspilari on juuri peruskestävyys, koska kovaan vauhtiin ei ole edellytyksiä. Tunnollinen peruskuntoharjoittelu nimittäin antaa varaa irrotellakin, vaikka kisoissa. Äskettäisellä puolimaratonilla keskisykkeeni oli 165, vaikka tavallisesti köpöttelen pitkät lenkkini mahdollisimman alhaisella sykkeellä, jotain 135 - 145. Hyvin harvoin annan sykkeen edes nousta yli 160. Ensimmäisen kerran tunsin väsymystä kuitenkin vasta reilusti puolivälin jälkeen, jossain 15 km kohdalla.

        Ja täytyy kai ottaa huomioon sekin, että keskikokoisen naisen sydän on pienempi kuin keskikokoisen miehen, ja pieni sydänhän tikittää kiivaammin kuin iso, mutta suorituskyky voi silti olla aikas hyvä.


      • AerK

        Jos sykerajat PK:lle ja VK:lle todella riippuisivat leposykkeestä, maksimisykkeestä, iästä ja sukupuolesta, mihin ihmeeseen tarvitaan laktaatti- ja hengityskaasumittauksia? Leposykkeellä, maksimisykkeellä, iällä ja sukupuolella on hyvin vähän tekemistä noiden rajojen kanssa, sensijaan laktaatin käyttäytymisellä, ventilaation kiihtymisellä sekä hapenkulutuksella ja hiilidioksidin tuotolla on huomattavasti suuremmat merkitykset.
        On muistettava, että nuo sykerajat riippuvat elimistön aineenvaihdunnallisesta tilasta.
        Karvosen kaava tarkoittaa itse asiassa sykereservin laskua, joka linkittää hapenoton ja sykkeen paremmin toisiinsa kuin puhdas %-osuus maksimisykkeestä. Karvosen alta eivät kuitenkaan ole nuo sykerajat, vaikka usein niin näkee väitettävän


      • Aimo Haipakka
        AerK kirjoitti:

        Jos sykerajat PK:lle ja VK:lle todella riippuisivat leposykkeestä, maksimisykkeestä, iästä ja sukupuolesta, mihin ihmeeseen tarvitaan laktaatti- ja hengityskaasumittauksia? Leposykkeellä, maksimisykkeellä, iällä ja sukupuolella on hyvin vähän tekemistä noiden rajojen kanssa, sensijaan laktaatin käyttäytymisellä, ventilaation kiihtymisellä sekä hapenkulutuksella ja hiilidioksidin tuotolla on huomattavasti suuremmat merkitykset.
        On muistettava, että nuo sykerajat riippuvat elimistön aineenvaihdunnallisesta tilasta.
        Karvosen kaava tarkoittaa itse asiassa sykereservin laskua, joka linkittää hapenoton ja sykkeen paremmin toisiinsa kuin puhdas %-osuus maksimisykkeestä. Karvosen alta eivät kuitenkaan ole nuo sykerajat, vaikka usein niin näkee väitettävän

        Puhut kyllä aivan totta, ehkäpä tuli hivenen liikaa yleistettyä. Näillä yleistyksillä voi kuitenkin hivenen järkeistää tavallisen kuntoilijan harjoittelua. Ylipääntänsä juoksun tai muun kestävyys/kuntourheilun harrastajilla on taipumuksena treenata liian kovaa (vauhtikestävyys puolella) tai sitten junnata koko ajan liian hiljaa (pelkästään pk:ta) jolloin kehitystä ei tapahdu ja junnataan paikallaan.

        Kilpaurheilu ja tuloksiin tähtäävä systemaattinen treeni onkin sitten asia erikseen ja siihenhän juuri noita laktaatti ja kaasumittauksia tarvitaan.


      • Hölkätär 45v.
        Aimo Haipakka kirjoitti:

        Puhut kyllä aivan totta, ehkäpä tuli hivenen liikaa yleistettyä. Näillä yleistyksillä voi kuitenkin hivenen järkeistää tavallisen kuntoilijan harjoittelua. Ylipääntänsä juoksun tai muun kestävyys/kuntourheilun harrastajilla on taipumuksena treenata liian kovaa (vauhtikestävyys puolella) tai sitten junnata koko ajan liian hiljaa (pelkästään pk:ta) jolloin kehitystä ei tapahdu ja junnataan paikallaan.

        Kilpaurheilu ja tuloksiin tähtäävä systemaattinen treeni onkin sitten asia erikseen ja siihenhän juuri noita laktaatti ja kaasumittauksia tarvitaan.

        Aimo kirjoitti: "harrastajilla on taipumuksena treenata liian kovaa (vauhtikestävyys puolella) tai sitten junnata koko ajan liian hiljaa (pelkästään pk:ta) jolloin kehitystä ei tapahdu ja junnataan paikallaan"

        Kuulkaahan hyvät herrat, tietyn iän jälkeen sitä osaa olla tosi tyytyväinen, jos kunto kestää edes ennallaan. Olen enemmän kuin tyytyväinen, jos vielä 20 vuoden kuluttua jaksan tehdä samanmittaisia ja -vauhtisia lenkkejä kuin nykyään :)

        Pointtini on siis se, että eivät kaikki halua aina vaan kehittyä ja kehittyä. Paikallaanpysyminenkin on joskus riittävän haasteellista.


    • Mara.S -

      Verryttele ensin 10-15 min reippaasti kävellen tai hölkäten. Juokse (hölkkää) sitten tasaista vauhtia, noin 130-135 sykkeellä. Pidä vauhti samana, kun menet ylämäkeen. Mäessä pulssisi alkaa nousta. Siinä kohdassa, kun huomaat, että joudut ensi kertaa hengittämään, on aerobinen kynnyksesi. Pane sykearvo muistiin. Hengityksen muutoksen kyllä huomaa, kun sitä tarkkailee (hope so, sillä oletan tämän labrakoetta paremmaksi). Puhuminenkin vaikeutuu, muttei suinkaan tule mahdottomaksi, eli joudut haukkaaman happea joka lauseen jälkeen. Voit toistaa testin seuraavissa mäissä, kunhan pulssisi ensin laskee alle tuon kynnyksen. Lenkkeile PK-lenkkisi tällä sykearvolla tai juuri sen alle. Tämä on niin hyvä neuvo, että palkinnoksi voisit ilmoittaa, onnistuiko tämä sinun tapauksessasi.

      • Mönttööri

        Älkää nyt hyvät neuvojat alakako sanomaan kenellekään henkilöä tuntematta / tietämättä, että hänen pitää juosta sillä ja sillä sykkeellä, etenkin jos puhutaan aerobisesta juoksusta. Sykerajat yksilöttäin voivat vaihdella vaikka 50 lyöntiä (120-170)


    • hemari75
    • Joonas20

      Olin eilen lenkillä juoksin 10500m 185-195 sykealueella. Lenkin jälkeen väsynyt ja onnellinen viimeinen 1500 oli todella rankka mutta jaksoin kumminkin. Olen urheillut koko ikäni salibandyä ja sen sellaista. Ei ole haittaa tuosta syke alueesta syytä siihen että miksi et jaksa lyhkäisiä juosta en osaa sanoa ja se kuulostaakin jotenkin ihmeelliseltä...

      • Rozzu

        Harrastan uintia ja täytän ylihuomenna 12 vuotta. Itse käyn lenkeillä noin neljä kertaa viikossa. Juoksen joka kerta n. 5 ja puoli km. Olen käynyt cooperissakin, ja juoksin siinä 2km 800m minusta ihan hyvä tulos 11 vuotiaalta. Yleensä syke on jotain 190 kun juoksen. Hyvää pääsiäistä kaikille!!


      • kumma juttu
        Rozzu kirjoitti:

        Harrastan uintia ja täytän ylihuomenna 12 vuotta. Itse käyn lenkeillä noin neljä kertaa viikossa. Juoksen joka kerta n. 5 ja puoli km. Olen käynyt cooperissakin, ja juoksin siinä 2km 800m minusta ihan hyvä tulos 11 vuotiaalta. Yleensä syke on jotain 190 kun juoksen. Hyvää pääsiäistä kaikille!!

        Olen omassa tuttavapiirissä törmännyt monenkin kohdalla näihin korkeisiin sykkeisiin. Kyseessä ovat 24-30-vuotiaat suht hyväkuntoiset miehet ja naiset, joilla esim. lenkillä sykkeet tuppaavat olemaan 170 ja yli. Samoin ollessani spinning-tunnilla, jossa meillä oli käytössämme sykemittarit ja sykkeet näkyivät screenillä, monella sykkeet paukuttivat jopa 185, kun itse sain pidettyä korkeimmillaan 170.

        En sitten tiedä mistä tämä kertoo. Itselläni on lenkillä tosi korkeat sykkeet, viimeksi 14,2km/1h 33 min lenkillä keskisyke oli 177! Lenkin alussa on jonkin aikaan tasaisesti 160, sitten hilautuu 170 tietämille ja viimeinen 30 min mennään 180-185. Reitti oli tasainen, joten mäet eivät tehneet piikkejä. Vauhti ei siis ole kummoinen, olo ihan hyvä ja ei hengästytä liikaa (pystyy puhumaan, vaikka se ppp on oikeasti huono mittari). Olen 28-vuotias nainen ja juossut 4,5 vuotta, lisäksi käyn salilla, joten kunto ei voi olla täysin paska. Se tässä vaan huolestuttaa, että olen menossa puolimaratonille ensimmäistä kertaa, ja jos se syke tunnin juoksun jälkeen jumiutuu 180 tai vieläkin korkeammalle, niin eipä taida olla kovin terveellistä. Juoksuharjoitteluni on ollut täysin suunitelmatonta, mutta luulisi pk:n kehittyneen näiden vuosien aikana. Kai se oma tunne on sitten tärkein mittari, kun omia sykealueita ei ole millään testeillä määritetty vielä.


    • corporesano

      Jos et koskaan käytä kuin yhtä vauhtia niin todennäköisesti et juuri muuten osaakaan oikein kotoisasti juosta.
      Alkuun tuo 160-170 varsinkin nuorelle naiselle voi olla ihan normaali kevyt lenkkivauhti syke. Jos pystyt juoksemaan 2h ilman ongelmia että voimiakin jää niin se kertoo ettei ole mitään syytä alkaa väkisin matelemaan lenkeillä. Tuolla sykkeellä pitääkin jaksaa juosta kokonainen maraton.
      Syke kyllä tulee alas aikanaan jos on tullakseen. On myös tämä ohje että "pitää pystyä puhumaan" kevyellä peruskuntolenkillä.

    • clarissa1

      se kipu mikä ei tapa,se vahvistaa

    • verenmakusuussa...

      Itse aloitin elämäntaparemontin syksyllä ja ensin pudotin painoa 10 kiloa ja sitten olen alkanut lisäämään liikkumista. Pystyn kävelemään sellaisen 7km/h, ja sillä sykkeeni on jo yli 130. Olen yrittänyt hölkätä, saadakseni sykkeen jonnekkin 150 paikkeille, muuta en osaa. Minusta tuntuu jotenkin typerältä ottaa juoksuaskelija, jos vauhti ei kuitenkaan ole juuri reipasta kävelyä parempaa. Joten se hölkkääminen menee väkisin liian nopeaksi ja syke yli 160.

      • kehityskelpoinen

        Olen 24 vuotias nainen. Juoksen (2-4krt vko) 4-10km kerralla ja sykkeeni pyörii 160-180 alueella koko ajan. Minusta en jotenkin osaa pitää vauhtia niin että syke pysyisi alle 160. Kuntosalia harrastan myös ja jumppaa. (urheilen 4-5krt viikossa. Pitäisikö minus "harjoitella" tuota sykkeen alentamista? Kuntoni on tällä hetkellä aika hyvä mutta ainahan on parantamisen varaa(:


      • huvimatkalla
        kehityskelpoinen kirjoitti:

        Olen 24 vuotias nainen. Juoksen (2-4krt vko) 4-10km kerralla ja sykkeeni pyörii 160-180 alueella koko ajan. Minusta en jotenkin osaa pitää vauhtia niin että syke pysyisi alle 160. Kuntosalia harrastan myös ja jumppaa. (urheilen 4-5krt viikossa. Pitäisikö minus "harjoitella" tuota sykkeen alentamista? Kuntoni on tällä hetkellä aika hyvä mutta ainahan on parantamisen varaa(:

        jättää se mittari pois kokonaan, ja turhat ajatukset myös. Enemmän huomiota siihen liikunnasta nauttimiseen. Jos juoksuvauhtisi tuntuu hyvältä, niin miksi sitä pitäisi ruveta jonkun ulkopuolisen ohjein muuttelemaan. Siksikö, että joku nettipersoona olisi tyytyväinen sun liikkumiseesi? Hahhah. Nuo sykefasistit eivät ole oivaltaneet kunnonkohotuksesta aivan kaikkea, he ovat vain lukeneet toisen harhaanjohdetun tekstejä. Eikä tuo lauseeni silti sitä tarkoita, että pitäisi urheilla kovalla teholla koko ajan. Se tarkoittaa sitä, ettei sykkeellä ole mitään merkitystä. Ihminen korjaa virheensä luonnostaan. Jos liikkuu kovalla teholla joku päivä, niin kappas vaai, seuraavana väsyttää ja lepää. Jos liikkuu sopivan rauhallisesti, niin kappas vaan, jaksat seuraavanakin päivänä, ja koko viikon, tehdä päivittäin tätä rauhallista liikuntaa. Ja se ns. pk nousee sitä kautta. Mutta kun se nousee myös tuon tehon kautta. Kovempaa päivää luonnollisesti seuraavan lepopäivän jälkeisenä päivänä jaksat huomattavasti pidempään kuin aikaisemmin, koska aiempi lenkkivauhti muuttuu sopeutumisen seurauksena helpommaksi. No mihin tuossa prosessissa tarvitsee syketietoutta? Ei mihinkään, sen kun vaan seurailee elimistön tuntemuksia ja etenee niiden mukaan. Hö. Itse olen juossut 1/2 maratonin 1.17 ilman mitään mittareita. Ihminen oppii, kun tekee.


      • S. Oironen
        huvimatkalla kirjoitti:

        jättää se mittari pois kokonaan, ja turhat ajatukset myös. Enemmän huomiota siihen liikunnasta nauttimiseen. Jos juoksuvauhtisi tuntuu hyvältä, niin miksi sitä pitäisi ruveta jonkun ulkopuolisen ohjein muuttelemaan. Siksikö, että joku nettipersoona olisi tyytyväinen sun liikkumiseesi? Hahhah. Nuo sykefasistit eivät ole oivaltaneet kunnonkohotuksesta aivan kaikkea, he ovat vain lukeneet toisen harhaanjohdetun tekstejä. Eikä tuo lauseeni silti sitä tarkoita, että pitäisi urheilla kovalla teholla koko ajan. Se tarkoittaa sitä, ettei sykkeellä ole mitään merkitystä. Ihminen korjaa virheensä luonnostaan. Jos liikkuu kovalla teholla joku päivä, niin kappas vaai, seuraavana väsyttää ja lepää. Jos liikkuu sopivan rauhallisesti, niin kappas vaan, jaksat seuraavanakin päivänä, ja koko viikon, tehdä päivittäin tätä rauhallista liikuntaa. Ja se ns. pk nousee sitä kautta. Mutta kun se nousee myös tuon tehon kautta. Kovempaa päivää luonnollisesti seuraavan lepopäivän jälkeisenä päivänä jaksat huomattavasti pidempään kuin aikaisemmin, koska aiempi lenkkivauhti muuttuu sopeutumisen seurauksena helpommaksi. No mihin tuossa prosessissa tarvitsee syketietoutta? Ei mihinkään, sen kun vaan seurailee elimistön tuntemuksia ja etenee niiden mukaan. Hö. Itse olen juossut 1/2 maratonin 1.17 ilman mitään mittareita. Ihminen oppii, kun tekee.

        erilaista tehoa vois löytyy kuntoilijaltakin. 1. Ihan helppo verryttelynomainen syke 115-165, sitten 2. kevyt peruskestävyysteho syke alle 165, jos esim. mitattu aerobinen kynnys olisi tuo 165, sitten 3. vähän tekokkaampi syke165-180 ja 4. kova syke olis vaikka 180-198.
        Tollanen 115-180 väli kehittäis peruskuntoa ja sitte sen ylimenevä rasitustaso antais silauksen kilpailukunnolle. Vähän niinku toi Aikku sanoi eilen, että se puutuva vaihde löytyy tolla tehotreenillä.

        Sykkeet on tietysti yksilölliset muta kaikki tarvii treeneihin vaihtelua. Sanoisin silti, että hyvä peruskestävyys on aika tärkeä siis sellanen joka hankitaan 115-180 sykkeillä.


      • S Oironen
        S. Oironen kirjoitti:

        erilaista tehoa vois löytyy kuntoilijaltakin. 1. Ihan helppo verryttelynomainen syke 115-165, sitten 2. kevyt peruskestävyysteho syke alle 165, jos esim. mitattu aerobinen kynnys olisi tuo 165, sitten 3. vähän tekokkaampi syke165-180 ja 4. kova syke olis vaikka 180-198.
        Tollanen 115-180 väli kehittäis peruskuntoa ja sitte sen ylimenevä rasitustaso antais silauksen kilpailukunnolle. Vähän niinku toi Aikku sanoi eilen, että se puutuva vaihde löytyy tolla tehotreenillä.

        Sykkeet on tietysti yksilölliset muta kaikki tarvii treeneihin vaihtelua. Sanoisin silti, että hyvä peruskestävyys on aika tärkeä siis sellanen joka hankitaan 115-180 sykkeillä.

        Sen verran vielä lisäystä kehityskelpoiselle, että koetapa juosta joskus lenkkisi kovalla teholla esim. kympin lenkin toinen vitonen niin, että nostat sykkeen selkeästi yli tuon sinulle normaalin 160-180 eli syke tuonne yli 200, niin silloin saat tuntuman, miltä tuntuu juosta vauhdikkaasti. Näin saat selville oman maksimivauhdin ja jos se selvästi ylittää normivauhdin, niin silloin harjoittelusi on ihan hyvällä mallilla, kun treenaat 160-180 sykkeillä. Mutta muista myös helpot treenit. Syke siellä 115-160 vaiheilla.


    • einhell

      Ajattelin kysyä kans tätä asiaa kun moni pelottelee että on vaarallisen korkea syke! Itellä ikää koht 35 ja sain huippu sykkeen nousemaan yli 200 ja viime keväänäkin sama homma sillo huiput oli 211. mut eipä mennyt pitkään kun tulee joku sairastuminen kun saa itsensä tuohon kuntoon... Se täytyy sanoa et leposyke on päälle 70. Jalkapalloa pelaan suht tosissaan. Liekkö sit normaalia vai ei, luoja tietää jos sekään?!

      • Aktiiviliikkuja

        Jalkapallossa mennään lähes koko ajan vauhtikestävyysalueella, anaerobisen kynnyksen molemmin puolin. Jos et futiksen ja kovatehoisten juoksulenkkien lisäksi tee ollenkaan matalatehoisia harjoituksia, jää peruskunto kehittymättä, ja huoltavan/palauttavan liikunnan puuttuessa seurauksena on ylikunto, joka ilmenee juuri sairasteluna ja paikkojen pettämisenä.

        Tee peruskuntotesti: lenkkarit jalkaan ja kävelemään niin reippaasti kuin pystyt 8-10km. Mitä korkeammalle saat sykkeen nousemaan reippaalla kävelyllä, sen huonompi peruskunto. Muutama vuosi sitten liikuin aina liian kovalla teholla, jolloin sykkeeni pyöri tuollaisella kävelylenkillä 130-145 välissä. Sitten sain ammattilaisten ohjeet liikkumiseeni, löysäsin tahtia ja parin vuoden päästä sain vastaavalla lenkillä sykkeen nousemaan enää hädin tuskin 110 lyöntiin minuutissa.

        Allekirjoittaneen jorinoita lisää Sauvakävely -osiossa, "syke laskenut"-topicin alla...


    • Anonyymi

      Itse olen vasta ymmärtänyt kunnon kohotuksen salat. Olen ollut aina hoikka, mutta rapakuntoinen. Päätin joka kevät, että "nyt alkaa kunnon kohotus" ja sitten piti sohvaperunana juosta 180-190 sykkeellä lenkit satalasissa, hikoillen ja punainen ku paloauto. No eihän sitä ikinä jaksanut kun motivaatio loppui sitten jo muutamassa viikossa ja sitten oli kaiken ajan niin väsynyt ja kunto senkun rapistui alaspäin, ei ihme.

      Koska olen rapakuntoinen, saan jo kävelyllä sykkeen 130-140. Teen sillä 45min- tunnin lenkkejä, enkä ole raato ja nuku loppupäivää. Nyt pikkuhiljaa se kunto on kohentunut lenkkien edetessä ihan huomaamatta. Sitten jos joskus kunto kohenee niin paljon, että voi vaikka hölkkäillä samoilla sykkeillä niin sitten hölkkään.

    • Anonyymi

      Itselläkin on juostessa epätavallisen korkeat sykkeet. Mutta kyllä se vaan on niillä matalilla sykkeillä treenattava peruskuntoa. 50-70% sykereservistä. Zonet 1 ja 2. Kävelyä tai kävelyä ja lyhyitä pätkiä hölkkää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe