Jakohihna ja ketju on

HISTORIAA JO !!!

VW kehitti aivan uuden täysalumiinisen 2.0 ja 2.5 Tdi:n viime vuonna. Moottori on tosiaan täysin uusi, vaikka litratilavuudet kertoisi toista.
Sylinteriryhmä on myös alumiinia.
Tärkein kuitenkin on, että jakopäänhihnaa tai ketjua ei ole lainkaan. Kampiakselista nokka-akseliin, öljypumppu ym. hoidetaan hammaspyörillä. Olen vuosia sitten miettinyt mikseivät autotehtaat/moottorinvalmistajat tee mitään uutta. Ainoa mikä hoidetaan hihnalla on laturi ja ohjaustehostin.

Toivoisi muiden seuraavan tässä suhteessa perässä.

13

3076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuohan ratashomma on ollut jo vuosikymmeniä käytössä.
      Tuossa ei todellakaan ole mitään uutta.
      Ilmeisesti oppineet jo virheistään noiden hihnojen kanssa.

    • ww:n korjaamoraporttia

      ja he kyllä myöntävät että hammasrattaissakin on
      ongelmansa.
      Kun nokka alkaa avaamaan venttilliä on rasitus kaikkein suurin.
      Ja se osuu aina samaan hammasrattaan hampaaseen.
      Elikkä hammasrattaat kuluvat aina samoista kohdista ja pitkän päälle tämä aiheuttaa ww:n koneille ominaisen rallattavan äänen.
      Mutta muuten tietty ratkaisu on kestävä.

      • Kale

        Miksi autotehtaat käyttävät hihnaa johtuu siitä että se on halpa ratkaisu tehdä. Huoltaminen onkin sitten kallista.


    • minä

      laitoin tuossa pari viikkoa taakse päin varaosiksi 45 vuotta vanhan traktorin moottorin ja mitä ihmettä siellä oli jakopää rattailla toteuttu,ja auton moottoreista tule ratas koneena mieleen volvon koneet 60-luvun alusta 70-luvun puoliväliin asti minäkin ihmettelen kun ei keksitä mitään uutta.

      • siinä

        myös ketju rattaitten välillä...


      • minä
        siinä kirjoitti:

        myös ketju rattaitten välillä...

        niin kummassa ja millä välillä


    • StiloJTD

      Eikös hihnakäyttöinen ohjaustehostinpumppu ole jo vanhanaikainen? Mitä sillä pumpullakaan tekee?

    • Stara

      Jakopäät oli ratasvälitteisiä ennen kun ketjuveto tai hihna oli keksittykään. Minullakin oli sellaisia autoja ( Saab 96 V4) , rattaat siellä krohisivat. Ratasvälitys on hankala toteuttaa OHC koneissa, vanhassa työntötankokoneessa helppo ratkaisu. Ja hajoilin ne rattaatkin, olivat mm. Volvon B 18 koneen heikko paikka.

    • kuin ...

      unelma !

      Menkääpäs vanhojen volvojen ja rattorien kuskit tyyppäämään vaikka Golffia jossa on toi 2.0TDI 140hp/320nm !

      Ei tule GTI malleja ikävä !

      Sitten avaatte konepellin ja kuuntelette , käykö se vanha volvo yhtä sivistyneesti ?

      Ja meneekö se vanha volvo yhtä huokealla ?

      Hihna vetoisia höyrykoneita oli 1900 luvun taitteessakin jo , volkkari kehitti vanhasta uuden hyvän ja peli on kyl makeinta mitä dieselmaailmassa on tapahtunut 10 vuoteen !

      Nyt poltti Toyotan miehet hihansa sen uuden 2.2 puolesta , noh , volkkari onkin matalaviritteinen aina !

      • mie vuan

        ole makeinta dieselrintamalla kuitenkaan....
        Ja siitä tojosta: oli autobildin vertailussa Mondeon (155hp) kanssa ja suoritusarvot tasoissa, kulutus suurempi. Kulkee vasta kun suomessa mennään laittomille nopeuksille. Haukkuivat laiskan oloiseksi. Tosi hyvä diesel....:)


    • Amazonia

      koneena B20, niissä nokka-akselia pyöritti hammaspyärät, rauta ja fiiperirattaat. Eli ei se mikään volkkarin uusi keksintö ole !!
      Toisaalta tiedetäänkä yhtään esim. volkkarin tai pösön remeliä, joka olis katkennunna, jos ajallaan vaihdettu? Mutta mersun ketjuja on katkennyt! Samoin mulla saaB 900 satasesta 10000km ajettu ketju poikki ( oli auennut jatko), mutta ei mitään vauriota. Dieselit kyllä entisiä, totta maar.

    • hihna

      v moottorit ovat käyttäneet rattaita. jopa saab 96 vuosimalli 69

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      95
      3761
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      50
      3115
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3027
    4. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2855
    5. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2734
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2462
    7. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2187
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      60
      2128
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      59
      1956
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1878
    Aihe