Antenniasiaa

TaTu

Mikä merkitys on autoantennin ohmimäärällä,
(75-130) ohmia ? Entä sijoituksella autoon ?
Mitä vaikuttaa antennin pituus, materiaali (teräs, lasikuitu, koaksaali, hiilikuitu, kupari)?

Kiitos asiallisista vastauksista.

2

4277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TR

Teoriassa ainakin ohmimäärällä on merkitystä sen verran että sen olisi mielellään oltava sama kuin mikä radion liitännässä.
      Erilainen ohmimäärä aiheuttaa sen että osa signaalista heijastuu takaisin sensijaan että menisi "radion sisään".
      Käytännössä autokäytössä vaikuttaa moni muu asia paljon enemmän. Maadoitus on aina tärkeä = antennia kiinitettäessä pitää varmistaa että metallinen jalkaosa saa kontaktin peltiin (siis ei maaliin).
      Kaikki muu onkin sitten teoriaa ja mutua...No, pituus on tietysti tärkeä, mutta antennit on oiken mittaisia jo valmiiksi (jos ei halvimpia honkong-piiskoja lasketa). Lyhyet tumpit on tehty siten, että kuparilanka on kierteellä esim kumisen tapin ympärillä. Langan pituus on siis sama kuin suoran piiskan.
      Sijoituksessa joidenkin mielestä paras on esim a-pilarin vieressä. Useinmiten taitaa tehdasasenteiset olla katolla joten tuo taitaa olla vanhentunutta tietoa. Muualla kuin katolla oleva antenni tietenkin kuuluu hyvin vain toiseen suuntaan. On noista opinnoista sen verran aikaa että en nolaa itseäni enempää. Alan liikkeissä tietävät, jos kukkaro vaan kestää...Siis radioliikkeessä. Merkkihuolto osaa ehkä rasvahommat paremmin, jos ei nyt sattumalta alan harrastajaa ole hommissa.

• napero

Antennin, antennikaapelin ja radion antennisovituksen pitää parhaan tuloksen saavuttamiseksi olla impedanssiltaan samoja. Autoradiot on melkein poikkeuksetta suunniteltu 50-75 ohmille, mutta kaksinkertaisella impedanssin sovitusvirheellä ei vastaannottotossa ole mitään käytännön merkitystä. Kuunneltavan taajuuden neljännesaallonpituuden mittainen suora sauva-anteni vastaa lähes edellämainittua vastusarvoa. ULA-alueella tämä tarkoittaa antennipituutta n. 0,8 m. On olemassa rakenteellisia menetelmiä joilla em. resonanssipituutta voidaan muuttaa.
      Ilmeisesti paras paikka antennille on auton keskilinjalla katon takaosassa, mutta asennuksen hankaluudesta ja piiskan ajoneuvon korkeutta lisäävästä syystä se ei tule radioantennin sijoituspaikkana kysymykseen. GSM-antennia ajatellen paikka sen sijaan on erinomainen. Yleisimmin radioantenni on asennettu porrasperäisessä takalokasuojaan tavaratilan etuosan kohdalle. Ympäristöhäiriöiden pienentämiseksi antenni on syytä asentaa kulkusuuntaan nähden vinoon asentoon. Parhaan kuuluvuuden saavuttamiseksi vastaanottoantennin polarisaation pitäisi vastata lähetinantennin polarisaatiota. Käsittääkseni YLEn ULA-lähetykset ovat vaakapolarisoituja (onko näin? entä paikallisradiot?) ja tällöin vastaanottoantenni pitäisi olla vaakasuorassa. Suurtaajuussignaalien tiet ovat kuitenkin ihmeellisiä, ja kun vastaanottimilla on lisäksi suuri herkkyys, kuulee radio vaakapolaroidun lähetteen myös pystysuoran antennin kautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59