Puudutus

MiracleMike

Millainen kivunhoitotilanne Suomessa on hampurin osalta.. Saako puudutuksen helposti vai pitääkö olla erityisiä perusteita vai ainako pitää vaan kestää ja sitten mahdollisuuksiensa mukaan pitkittää hampurireissujen väliä...

Tietysti pitää käydä joka tapauksessa hampaansa hoidattamassa jotta saisi hampaat pitää.

30

5752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

Jos hampaita tarvii porata niin kyllä sen puudutuksen saa heti. Hampilääkärit yleensä kysyy et laitetaanko puudutus, ja jos ei kysy niin sit kannattaa kiljasta et mulle sit puudutus!

• MiracleMike

Muuten voi tulla taas seuraavatkin yli 20 vuotta ilman hampuria. Mulla ei muuta kammoa ole ollut kuin se käyntiaikojen kohtuuton tiheys lapsena. Joka harva se viikko poraamaan joka hemmetin maitohammastakin. Hetkenhän se aina kesti mutta se jatkuva pelko ja kauhu.. Ylä-asteelle tultaessa ei sitten kukaan mahtanut mitään kun totesin, että nyt loppu hammassäryt siltä poran osalta justiinsa.

• teinityttönen
        MiracleMike kirjoitti:

Muuten voi tulla taas seuraavatkin yli 20 vuotta ilman hampuria. Mulla ei muuta kammoa ole ollut kuin se käyntiaikojen kohtuuton tiheys lapsena. Joka harva se viikko poraamaan joka hemmetin maitohammastakin. Hetkenhän se aina kesti mutta se jatkuva pelko ja kauhu.. Ylä-asteelle tultaessa ei sitten kukaan mahtanut mitään kun totesin, että nyt loppu hammassäryt siltä poran osalta justiinsa.

Kivuliaat kokemukset mullakin takana.

Siis ilman puudutusta porattu teini-iässä. Eihän siihen muuta tarvita.

Nyt on juostu nukutus-elvytyspelkohoidoissa sen vuoksi yksityisellä!

Toivottavasti ei ollut se sama hammaslääkäri, joka hoiteli silloin ilman puudutteita. Tiesihän se jo etukäteen, että saa sitten joskus potilaansa yksityispuolen vastaanotolleen, kun eivät enää muuten kykene menemään hoitoon, kun "vähän kiusataan", niinkuin hän totesi aina kivuliaiden toimenpiteiden yhteydessä. Harmi vain, ettei tullut nimi ylös tästä lekurista, tiedä vaikka oisin jo eksynyt hänen luokse PAREMPAAN hoitoon yksityispuolelle!

• janet
        teinityttönen kirjoitti:

Kivuliaat kokemukset mullakin takana.

Siis ilman puudutusta porattu teini-iässä. Eihän siihen muuta tarvita.

Nyt on juostu nukutus-elvytyspelkohoidoissa sen vuoksi yksityisellä!

Toivottavasti ei ollut se sama hammaslääkäri, joka hoiteli silloin ilman puudutteita. Tiesihän se jo etukäteen, että saa sitten joskus potilaansa yksityispuolen vastaanotolleen, kun eivät enää muuten kykene menemään hoitoon, kun "vähän kiusataan", niinkuin hän totesi aina kivuliaiden toimenpiteiden yhteydessä. Harmi vain, ettei tullut nimi ylös tästä lekurista, tiedä vaikka oisin jo eksynyt hänen luokse PAREMPAAN hoitoon yksityispuolelle!

Itselläni oli myös kamala hammaslääkärin pelko kouluaikojen hammaslääkärikäyntien johdosta. Koskaan multa ei kysytty että haluatko puudutuksen vaan kylmästi porattiin ilman.
        Hammaslääkäri ei välittänyt vaikka näki kyllä että sattuu ja paljon.
        Ja oletin että koska puudutusta ei tarjottu, siitä olisi joutunut maksamaan.
        Vuosi sitten kävin ensimmäisen kerran sitten kouluaikojen vastaanotolla.
        Yksityisellä ja äidin kädestä pitäen. (olen 23v)
        Sain ennen toimenpidettä rauhoittavan lääkkeen ja kaikki meni hyvin ja kivuttomasti, vaikka mulle tehtiin juurihoito ja porattiin monet reijät. Seuraavalla kerralla uskalsin mennä jo ilman äitiä ja rauhoittavia. :)
        Jos lapsille tarjottaisiin puudutusta aina kun porataan, niin monet kävisivät varmasti aikaisemmin hoidattamassa hampaansa, eikä vasta sitten kun on ihan pakko ja kun hoidoon tarvitaan useampia käyntejä. Jonot kunnallisissa lyhenisivät eikä aikaa tarvitsisi odotella puolta vuotta!

• pelkääjä

Minulle laitettiin puudutus ja sen jälkeen suu aukeaa vain 2.5 senttiä eli syöminen on vaikeaa. Lääkäri ilmeisesti laiittoi liikaa puudutusta, toivottavasti ei ole elinikäinenvaiva. Onkohan mahdollista hermovaurio, jos puudutetaan liikaa

• tuli kauhu käynnistä

Kyllä sitä ensin yritetään paikkailla ilman puudutetta. Jos sitten kauhukivulta et saa sanottua mitään, et edes voi pyytää sitä puudutetta, niin kivun kanssa jatketaan loppuun asti. Itse käännin pään pois, mut sanoja ei tullut suusta, hammaslääkäri alkoi selitteleen ja homma jatkettiin loppuun. Mulla hiki virtas, suu ammollaan huutoon valmiina...mitään lievitystä ei tullut, ja tämä yksityisellä puolella. Jatkossa kävin nukutuksessa ja oli paljon helpompaa!

• pelkäävä

Kuinka helposti saa hammaslääkärikäynneillä nukutuksen? tai siis kun minä pelkään ihan hulluna hammaslääkäriä, niin eikös nukutus olisi minulle hyvä vaihtoehto? pitäisi tosiaan varata aika, kun on kovia hammaskipuja, mutta enpä uskalla.

• Olin tyhmä, kun........
        pelkäävä kirjoitti:

Kuinka helposti saa hammaslääkärikäynneillä nukutuksen? tai siis kun minä pelkään ihan hulluna hammaslääkäriä, niin eikös nukutus olisi minulle hyvä vaihtoehto? pitäisi tosiaan varata aika, kun on kovia hammaskipuja, mutta enpä uskalla.

Yksityisellä sinä saat halutessasi nukutuksen.
        Perustelet vain pelkosi.

Kunnallisella puolella en tiedä miten onnistuu, mutta itse olisin saanut lähetteen hammashoitopelkoyksikköön poliklinikalle, mutta livistin siitä ja menin sitten yksityisellä nukutukseen.

Ääliöhän tietysti olin kun livistin sinne menosta, terveyskeskushammaslääkäri kirjoitti lähetteen ja oli varannut ajankin, mutta minkäs teet............
        Olisin tietysti päässyt erittäin halvallakin tuolla polilla ja mahdollisesti pelosta irti ainiaaksi! Nyt kuitenkin nukutuksen jälkeen pelko kytee edelleen!

Rohkeasti vain juttusille, ihan kunnallisessakin saa siis apua tai ainakin ohjataan eteenpäin vastaavaan pelonhoitoyksikköön.

• pelkäävä
        Olin tyhmä, kun........ kirjoitti:

Yksityisellä sinä saat halutessasi nukutuksen.
        Perustelet vain pelkosi.

Kunnallisella puolella en tiedä miten onnistuu, mutta itse olisin saanut lähetteen hammashoitopelkoyksikköön poliklinikalle, mutta livistin siitä ja menin sitten yksityisellä nukutukseen.

Ääliöhän tietysti olin kun livistin sinne menosta, terveyskeskushammaslääkäri kirjoitti lähetteen ja oli varannut ajankin, mutta minkäs teet............
        Olisin tietysti päässyt erittäin halvallakin tuolla polilla ja mahdollisesti pelosta irti ainiaaksi! Nyt kuitenkin nukutuksen jälkeen pelko kytee edelleen!

Rohkeasti vain juttusille, ihan kunnallisessakin saa siis apua tai ainakin ohjataan eteenpäin vastaavaan pelonhoitoyksikköön.

Paljonkohan tuo nukuttaminen mahtaa sitten maksaa? maltaita tietysti. Kai se on vaan voitettava pelkoni ja mentävä sinne hammaslääkäriin. Ymmärrän kyllä että kun antaa puudutuksen niin ei satu enää sen jälkeen se toimenpide, mutta kuvittelen koko ajan että se sattuu silti. Ei minua niinkään haittaisi se jälkikipu, kunhan pääsisin sinne itse toimenpiteeseen asti.

• Sama
        pelkäävä kirjoitti:

Paljonkohan tuo nukuttaminen mahtaa sitten maksaa? maltaita tietysti. Kai se on vaan voitettava pelkoni ja mentävä sinne hammaslääkäriin. Ymmärrän kyllä että kun antaa puudutuksen niin ei satu enää sen jälkeen se toimenpide, mutta kuvittelen koko ajan että se sattuu silti. Ei minua niinkään haittaisi se jälkikipu, kunhan pääsisin sinne itse toimenpiteeseen asti.

Kyllähän siihen tulee hintaa lisää, kun anestesialääkäri tarvitaan jne. Mulla yhteensä 1800 euroo. nukutus tuo lisää hintaa tunnilta noin 280 euroo.
        Kyllä mullekin on kokeiltu joskus sitä puudutusta, mutta kipeää kävi siitä huolimatta eikä lisää tippunut, siitä pelko.

Siis aikaisemmat kivuliaat kokemukset taustalla.
        Ei mullakaan jälkisäryt ym. pelota, vaan ne kivut siinä hoitotilanteessa.

Mä en ymmärrä miksei sitä voi kivuttomasti hoitaa heti alkuun, ettei sitten joudu tällaisiin tilanteisiin, mutta kyllähän asiakkaita riittää sitten yksityispuolellekin, kun ei muuten enää uskalleta muuten mennä.
        Tosi ikävää!

• AimoRapula

Olen saanut sellaisen käsityksen että se puudutusaine ei oo ihan ilmasta että se nostaa hintaa jos haluu sen....

• puudutus

Kyllä puudutus annetaan vaikka hammaskivenpoiston takia mutta joudut maksamaan lisähintaa.

• kammoinen

eipä perkule ole saanut! Väite harhaa. Kysyin, pyysin, anelin, mutta ei tippunut. Nauroi, kyllä tämän pitäisi kestää. Olisin maksanut vaikka timantteja kivuttomasta hoidosta, mutta näin on vain käynyt!

• kun pyytää
        kammoinen kirjoitti:

eipä perkule ole saanut! Väite harhaa. Kysyin, pyysin, anelin, mutta ei tippunut. Nauroi, kyllä tämän pitäisi kestää. Olisin maksanut vaikka timantteja kivuttomasta hoidosta, mutta näin on vain käynyt!

Yksityisellä puoelle puudutuksen saa heti kun pyytää jos on vähänkin syytä....Omalla hammaslääkärillä se tekee 13 euroa lisähintaa...

• yksityiselläkään
        kun pyytää kirjoitti:

Yksityisellä puoelle puudutuksen saa heti kun pyytää jos on vähänkin syytä....Omalla hammaslääkärillä se tekee 13 euroa lisähintaa...

Oma hammaslääkäri ei antanut mulle puudutusta yksityispuolella.
        Sattui #¤#¤&&¤#, piti taukoa välissä ja selitteli ja taas sama kidutus, puudutusta ei tullut. Sen koomin en enää mennyt sinne!

• d**

Onko nämä jutut edes totta? Minä olen ainakin saanut halutessani puudutuksen niin kunnallisella ja yksityisellä hammaslääkärillä, yths:llä kuin yliopiston hammaspolillakin. Ja aina olen saanut samaan hintaan lisääkin puudutusainetta jos olen vain pyytänyt. Viimeksi kun kävin yksityisellä juurihoidossa eikä puudutus tehonnut, lääkäri lopetti poraamisen siihen paikkaan, työnsi hampaan sisään rauhoittavaa lääkettä, sulki reiän väliaikaisella paikalla ja pyysi tulemaan uudelleen parin päivin päästä. Silloin hoito onnistui täysin kivuttomasti ihan normaalilla puudutuksella.

• puuduttamatta

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jutut ovat tosia! Kokemusta on mullakin, kun puudutteita ei ole saanut pyynnöstä huolimatta!
        Kerran on tehty juurihoitokin, ilman puudutetta, meiningillä koeta kestää!!!

En tiedä miksi jotkut saa sen ilman pyytämättäkin ja toiset eivät sitten millään?
        Ovatko toiset jo niin paniikinoloisia jo valmiiksi, että ruiskut odottavat ennenkuin tuoliin edes ehtii?
        Kaikilla ei näy pelko päällepäin ja siks varmaan näitä ikäviä tapauksia sitten kertyy.

OLET OLLUT TOSI ONNEKAS, kun olet saanut tuollaisen kohtelun!

Lisäpuudutteista kyllä on joutunut aina maksamaan kunnallisella, yksityisellä ja yths:lläkin. Jos olet lisäaineenkin saanut ilmaiseksi, ei voi todeta muutakuin, että olet ONNENPEKKA!

Yliopiston hammaspolilla voi olla erilainen homma, kun opiskelijat suorittavat työn ja hoitohan on muutenkin lähes ilmaista.

• Puudutus

Pistivät pyynnöstäni puudutuksen reiän poraamista varten - käytti pitkää piikkiä ja TUNTU AIVAN SAATANAN EPÄMIELLYTTÄVÄLTÄ, tuntui että neulaa meni joku 5 centtiä takaraivoon asti, ihan kun taju olis kohta lähteny. tää piikki tuli ihan taakse.

• kaisu

En ole koskaan muualla käynytkään kuin kunnallisella hammaslääkärillä. Aina olen saanut puudutuksen, kun olen pyytänyt ja aina on suhtauduttu ymmärtävästi pelkooni.

Piikit toki sattuvat nekin vähäsen (yleensä laitettu 2-3 piikkiä). Poraaminen ei ole tuntunut yhtään, mutta melkein pahempaa on se ääni ja tärinä. Joka kerta olen tullut ulos hiestä märkänä ja lihakset jännittämisestä väsyneinä, vaikka toimenpide ei olekaan varsinaisesti tehnyt kipeää. Kaipa se olisi pakko harkita nukutusta seuraavan kerran.

• sain hyvää hoitoa
        kaisu kirjoitti:

En ole koskaan muualla käynytkään kuin kunnallisella hammaslääkärillä. Aina olen saanut puudutuksen, kun olen pyytänyt ja aina on suhtauduttu ymmärtävästi pelkooni.

Piikit toki sattuvat nekin vähäsen (yleensä laitettu 2-3 piikkiä). Poraaminen ei ole tuntunut yhtään, mutta melkein pahempaa on se ääni ja tärinä. Joka kerta olen tullut ulos hiestä märkänä ja lihakset jännittämisestä väsyneinä, vaikka toimenpide ei olekaan varsinaisesti tehnyt kipeää. Kaipa se olisi pakko harkita nukutusta seuraavan kerran.

jEPS, mäkin olen saanut kunnallisella puudutuksen AINA! Yksityispuolella jouduin pakosta käymään muutaman kerran ja silloin ei puudutettu ollenkaan! sATTUI aivan vietävästi.
        Viimeksi kunnallisella pikku paikka tehtiin alahampaaseen ja aikaa varattiin 45 min. jotta puudutus ehtii tehota eikä kiireen tuntua työssä. Oli ihan mahtavaa, kun ei sattunut, paitsi se piikki hiukkasen!

• anestesiologi
        kaisu kirjoitti:

Henkilökohtaisesti vastustan nukutusta viimeiseen asti jos siihen ei ole pätevää syytä. kipua pystytään hoitamaan paikallispuudutuksella aivan tarpeeksi tehokkaasti. Nukutuksessa on aina omat riskinsä joita nykyään ihmiset eivät huomaa.

• Kammo....

Ikinä en ole puudutusta saanu. Ekaa kertaa kävin joskus 2 luokalla porauttamassa ja porattiin varmaan reikää ja siitä lähtien ollut paljon reikiä. En ole edes tiennyt tämmösen olevan mahdollista tavallisen poraamisen yhteydessä. Pitänee kysyä ensikerralla.

• hdsh

push

• hamp.^*

Minun hammasta porattiin,aiottiin paikata,sitten hammaslääkäri sanoi,ettähampaassa on ohut halkeama,että täytyy ottaa pois!

Hän puudutti ja rupesin tuntemaan poskeni ihan tunnottomaksi ja turvonneeksi.
      Sitten varsinainen pois otto.Kesti tosi pitkään.
      Kun katsoin peiliin,suuni vetäytyi toiselta puolelta alaspäin,lääkäri oli puuduttanut suoraan hermoon.!
      Myöhemmin iho on tummunut poskesta siltäkohtaa.

Kaiken huipuksi,hampaassa,eikä juuressa näyttänyt olevan mitään vikaa,
      kun h.l.sitä lautasella käänteli.

• olipa hauskaa

multa vedettiin kaksi hammasta takaa, kolme piikkiä ei riittänyt , silti sattui kun hampaat vedettiin!

miten tuo voi olla???

• 17+16

Alaleuan hermoonhan se puudutus tietenkin laitetaan, jotta kipua ei tunnu. Kyseinen puoli menee tunnottomaksi kokonaan ja suupielen roikkuminen on täysin normaalia. Puudutus häviää tuntien kuluessa.

Yläleuassa puudutus on enemmän paikallinen eli puudutus ei vaikuta kuin 2-3hampaaseen toisinku alaleuassa kaikkiin sillä puolella oleviin.

• Hammassärky

Täälläpäin kouluhammaslääkäri laittaa puudutuksen, ellei erikseen sano ettei halua, mutta aina on minulta kysynyt että otanko, ksoka tietää kantani. Ja usein meikäläinen saa oikein tapella, että sitä piikkiä ei sitten kanssa laiteta. Paikkaus on niin pikku juttu, että se menee helposti ilmankin

Viisureitakaan en aio leikkauttaa keväällä vaikka tarkoitus olisi, kun ovat vinossa ja särkevät.

• Aikanaan poistettu

Jos viisureissa on särkyä, siellä on tulehdus ja ne on syytä poistaa. Jatkuva tulehdus hampaissa heikentää muutakin terveydentilaa. Puhut kouluhammaslääkäristä, joten lienet nuori ja ehkäpä sydämesi kestää tuon jatkuvan tulehdusrasituksen, mutta siitä ei voi olla koskaan varma.

• Hammassärky
        Aikanaan poistettu kirjoitti:

Jos viisureissa on särkyä, siellä on tulehdus ja ne on syytä poistaa. Jatkuva tulehdus hampaissa heikentää muutakin terveydentilaa. Puhut kouluhammaslääkäristä, joten lienet nuori ja ehkäpä sydämesi kestää tuon jatkuvan tulehdusrasituksen, mutta siitä ei voi olla koskaan varma.

Olen peruskoulun viimeisellä, joten siksi puhun kouluhammaslekurista. ;)

Itellä ei siis ole nuo viisurit edes kehittyneet ihan kokonaan vielä, mutta ovat jo nyt ahtaalla ja painavat seiskoja ikenen sisässä. Meikällä on lapsuuden laiminlyödyn hammashoidon takia hampaita jouduttu poistamaan liian aikaisin, ja kun hampaita on ollut liian vähän, niin hammaskaari on jäänyt huomattavan pieneksi, joten eivät edes sovi puhkeamaan tuonne taakse.

Ahdistaa sinänsä, koska en halua leikkauttaa niitä pois ja puudutus on jotakin sellaista mitä en vain pysty ottamaan.

• shg

Aika mielenkiintosia nämä puudutuskokemukset (tai paremminkin niiden puute). Itse olen pääkaupunkiseudun kunnallisissa hammashoitoloissa saanut aina puudutuksen paikkauksiin, poistoihin ja juurihoitoon, eikä se ole maksanut kuin jotain kuusi euroa ylimääräistä. Depuraatiossa (hammaskiven poistossa) sitä ei ole tarjottu, mutta ei sitä kyseisessa toimenpiteessa mielestäni tarvitakaan, kyllä sen vielä ihan hyvin kestää puuduttamattakin. Mutta tuo, että jollekin olisi tehty juurihoito ilman puudutusta kuulostaa kyllä aika kamalalta, vaikka siinä vaiheessa hampaan ytimen hermot ovatkin yleensä jo kuolleet ja tunnottomia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3593
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2439
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2264
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1269
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe