LESTAADIOLAISILLE!

eräs haavoitettu

kertokaahan lestat, miksi 3 entistä luokkalaistani (he olivat lestoja) kiusasivat minua koko ala- ja yläasteen ajan? (olin koulukiusattu myös muiden taholta), mutta millä he voivat puolustella tekojaan? kuitenkin he kokivat liikuntatunnin tanssimisen syntinä, eivätkä osallistuneet siihen. mutta sitten heistä oli ok kiusata minua!
myöskin muut lestaadiolaiset luokallani ja heidän sukulaisensa olivat todella pirullisia minua kohtaan koulussa, vaikka eivät minua tunteneet. en ollut tehnyt mitään pahaa tai väärää heitä kohtaan. olin ujo ja hiljainen, enkä tekisi pahaa kenellekään.

25

1825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivut!

      Heips sinä!!

      On varmasti kamalaa olla koulukiusattu. Sitä kohdatessaan tarvitsee varmaan aina asiantuntija-apua. Kerroitko opettajille? Vanhemmillesi? Oletko puhunut kiusaajille itselleen, miltä sinusta tuntuu? Miten sinua kiusattiin?

      Kaikki myötätuntoni on sinun puolella, mutta yksi asia minua viestissäsi ärsytti: mainitsit lestadiolaiset erillisenä joukkona muista kiusaajista. Voisitko myös siis kertoa muiden kiusaajien "taustaorganisaation"! Partiolaisia? 4H-kerholaisia?

      Tarkoitan tällä sitä, että samalla lailla kuin muutkin ihmiset, myös me voimme erehtyä, jopa noinkin kamalaan asiaan kuin koulukiusaus. Jos nuo lestadiolaisnuoret/lapset ovat tietoisia kiusauksestaan (sehän voi joskus olla niin, että vain kohde kokee sen niin) niin he ovat kyllä velvollisia tulemaan sitä sopimaan JUURI SINUN KANSSSASI! Mutta se edellyttää kyllä sitä, että itse otat asiat puheeksi, ehkäpä he itse eivät edes tajua kiusanneensa!! Koulukiusausjutuissa on hyvin usein juuri niin, että kiusattu kokee kiusausta, mutta kiusaaja ei tajua tekevänsä niin!

      Ota asia esille, soita vaikka niille, kyllä uskon heidän suhtautuvan asiallisesti ja pyytävän anteeksi!!

      Tsemppiä sinulle!

      • eräs haavoitettu

        tarkoituksenani ei ollut "motkottaa" ainoastaan lestaadiolaisista, vaan kaikista jotka koulukiusasivat, mutta oli se shokki minulle koska luulin heidän olevan erilaisia kuin muut.
        ja usko pois, heidän kiusaamisensa oli pahimmasta päästä!
        he mm. tuuppivat, haukkuivat, sylkivät ulkovaatteisiini kun silmä vältti (jota kukaan muu ei tehnyt) yms. eli mistään "lällällällää lieru" - jutusta ei ollut kyse. kouluaikani oli todellakin helvettiä.
        vanhempani tiesivät tästä asiasta, sekä luokan opettaja, joka ei juurikaan ollut asiasta millänsäkään.
        heidän "taustaorganisaatioistaan" minulla ei ollut harmaintakaan aavistusta. sen muistan, että osa heistä olivat hyviä koulussa ja heillä oli hienoja vaatteita. (naureskelivat minulle jos vaatteeni ei ollut heidän mieleen). minun on heihin enää vaikea saada kontaktia...


    • pitäisi saada

      sana heidän vanhemmilleen ja kertoa mitä on tapahtunut. Se yhteydenotto voi tulla opettajasi tai sinun vanhempiesi toimesta, sinun itse on ehkä vaikea alkaa ottamaan yhteyttä.

      Kyllä lestadioilaisillakin on monenlaisia lapsia, kuten kerroit. Mutta erona pitäisi olla se, että heidän vahempansa ottavat tosissaan lastensa kolttoset eikä - kuten niin monesti nykyään - siirrä kasvatusvastuuta yhteiskunnalle.

      Rohkeasti vain ottamaan yhteyttä. Tosin asiasi taitaa olla jo vanhentunut - siksipä ne pitäisikin hoitaa ajallaan pois päiväjärjestyksestä. Jos asia vaivaa vieläkin, ei sinua mikään estä selvittämästä sitä.

      • miu

        Täällä toinen samaa kokenut. Asuin lapsuuden pienellä paikkakunnalla ja luokkani tytöt olivat minua ja kahta muuta lukuunottamatta kaikki lestadiolaisia. Tietysti meitä alettiin syrjiä, monesti sai kuulla "joudut tulimereen" jne. Nää lestadiolaiset lapset on juuri kaikista pahimpia, kenellä äidillä olisikaan aikaa kasvattaa 18 lasta kunnolla? ei kenelläkään. Miettikääpä miltä mahtoi siitä pienestä ala-asteikäisestä tytöstä kuulla näitä tulimeri-juttuja?? siinä tuli monet itkut itkettyä ja yöt valvottua. Voitte varmasti kuvitella että suhteeni lestadiolaisiin ei ole mitenkään mukava. Ei kenelläkään olisi jos olisi joutunut kokemaan saman kuin minä.
        Tämä antaa varmasti aihetta lestadiolais äideille miettiä lasten kasvattamista. Kotoahan kaikki tällaiset opitaan, että me muut "epäuskovaiset" ollaan huonompia jne. Ei todellakaan ole suvaitsevaista!


      • pahimpia
        miu kirjoitti:

        Täällä toinen samaa kokenut. Asuin lapsuuden pienellä paikkakunnalla ja luokkani tytöt olivat minua ja kahta muuta lukuunottamatta kaikki lestadiolaisia. Tietysti meitä alettiin syrjiä, monesti sai kuulla "joudut tulimereen" jne. Nää lestadiolaiset lapset on juuri kaikista pahimpia, kenellä äidillä olisikaan aikaa kasvattaa 18 lasta kunnolla? ei kenelläkään. Miettikääpä miltä mahtoi siitä pienestä ala-asteikäisestä tytöstä kuulla näitä tulimeri-juttuja?? siinä tuli monet itkut itkettyä ja yöt valvottua. Voitte varmasti kuvitella että suhteeni lestadiolaisiin ei ole mitenkään mukava. Ei kenelläkään olisi jos olisi joutunut kokemaan saman kuin minä.
        Tämä antaa varmasti aihetta lestadiolais äideille miettiä lasten kasvattamista. Kotoahan kaikki tällaiset opitaan, että me muut "epäuskovaiset" ollaan huonompia jne. Ei todellakaan ole suvaitsevaista!

        kun itse olen lestadiolainen ja minua on kiusannut muut kuin lestadiolaiset. En tiedä mihin ei-lestadiolaisuus-ryhmään ne kuuluivat, jotta voisi heidätkin yleistää pähimmiksi.


      • on kiusattu!
        pahimpia kirjoitti:

        kun itse olen lestadiolainen ja minua on kiusannut muut kuin lestadiolaiset. En tiedä mihin ei-lestadiolaisuus-ryhmään ne kuuluivat, jotta voisi heidätkin yleistää pähimmiksi.

        Niin...olen vl ja minuakin on kiusattu koulussa ei-lestadiolaisten taholta. Todella törkeää haukkumista ja tönimistä ja SOSIAALISTA ERISTÄMISTÄ!! Ei puhettakaan, että anteeksi pyydettäis tai osoitettas minkäänlaista nöyryyttä!

        No, kokemuksistani olen selvinnyt ystävien ja muuten onnellisen elämän turvin. Ja nyt olen sellaisessa asemassa, että otan porukkaa töihin nuoresta iästäni huolimatta ja näitä kiusaajiani on pari hakenut töihin...

        Yhden kanssa olen ihan kasvotusten jutellut niistä asioista ja vaikka keskustelimme ihan ok hengessä, ei hän ainakaan tunnustanut kiusanneensa, saatikka anteeksi ois pyytänyt...joten asia täytyy vain unohtaa!

        Mielestäni lestadiolaisen ja ei-lestaadiolaisen, vaikka nyt kiusaajatyypin, erottaa siinä, että lestadiolainen haluaa sopia asiansa, jos on tehnyt väärin. Ainakaan minun tapauksessani ei-lestadiolainen ihminen ei tähän pystynyt.


      • miu
        miu kirjoitti:

        Täällä toinen samaa kokenut. Asuin lapsuuden pienellä paikkakunnalla ja luokkani tytöt olivat minua ja kahta muuta lukuunottamatta kaikki lestadiolaisia. Tietysti meitä alettiin syrjiä, monesti sai kuulla "joudut tulimereen" jne. Nää lestadiolaiset lapset on juuri kaikista pahimpia, kenellä äidillä olisikaan aikaa kasvattaa 18 lasta kunnolla? ei kenelläkään. Miettikääpä miltä mahtoi siitä pienestä ala-asteikäisestä tytöstä kuulla näitä tulimeri-juttuja?? siinä tuli monet itkut itkettyä ja yöt valvottua. Voitte varmasti kuvitella että suhteeni lestadiolaisiin ei ole mitenkään mukava. Ei kenelläkään olisi jos olisi joutunut kokemaan saman kuin minä.
        Tämä antaa varmasti aihetta lestadiolais äideille miettiä lasten kasvattamista. Kotoahan kaikki tällaiset opitaan, että me muut "epäuskovaiset" ollaan huonompia jne. Ei todellakaan ole suvaitsevaista!

        en kyllä muista että minulta olisi kertaakaan pyydetty anteeksi saatikka yritetty sopia.
        Ja tää juttu mistä palstallakin on ollut puhetta, et lestaadiolaiset ovat omana ryhmänään&sinne on vaikeaa päässtä muiden pitää kyllä TÄYSIN paikkaansa! kyllä meitä "tavallisia" syrjittiin ihan tarpeeksi, eikö tämä sitten todista jo jotain?
        Enkä todellakaan ole ainoa, joka tätä on saanut kokea! Kun on saanut tässä vuosien varrella uusia tuttavuuksia niin on ollut hassua huomata miten monet ovat kokeneet samaa/saman tyylistä syrjintää/kiusaamista. En uskokaan että kokomaassa olisi tällainen tilanne, mutta näin täällä pohjanmaalla!


      • syrjityt=)
        miu kirjoitti:

        en kyllä muista että minulta olisi kertaakaan pyydetty anteeksi saatikka yritetty sopia.
        Ja tää juttu mistä palstallakin on ollut puhetta, et lestaadiolaiset ovat omana ryhmänään&sinne on vaikeaa päässtä muiden pitää kyllä TÄYSIN paikkaansa! kyllä meitä "tavallisia" syrjittiin ihan tarpeeksi, eikö tämä sitten todista jo jotain?
        Enkä todellakaan ole ainoa, joka tätä on saanut kokea! Kun on saanut tässä vuosien varrella uusia tuttavuuksia niin on ollut hassua huomata miten monet ovat kokeneet samaa/saman tyylistä syrjintää/kiusaamista. En uskokaan että kokomaassa olisi tällainen tilanne, mutta näin täällä pohjanmaalla!

        Ootko tosissaan että lestadiolaiset syrjivät
        "tavallisia"(toki lestadiolaisetkin samanlain tavallisia)? Ennen kuulumatonta=) Sanotko missä päin tälläistä tapahtuu?=) t.sivullinen...


      • miu
        syrjityt=) kirjoitti:

        Ootko tosissaan että lestadiolaiset syrjivät
        "tavallisia"(toki lestadiolaisetkin samanlain tavallisia)? Ennen kuulumatonta=) Sanotko missä päin tälläistä tapahtuu?=) t.sivullinen...

        Kyllä! Oulun läänissähän tällaista. En tiedä nykypäivän tilannetta, mut näin minun nuoruudessani. Kuten kerroin, "edustin" luokallani vähemmistöä, enemmistö oli lestadiolaisia.


      • eoe
        miu kirjoitti:

        Kyllä! Oulun läänissähän tällaista. En tiedä nykypäivän tilannetta, mut näin minun nuoruudessani. Kuten kerroin, "edustin" luokallani vähemmistöä, enemmistö oli lestadiolaisia.

        Lestadiolainen nuori on monesti avoin , iloinen ,ulospäinsuuntautunut ja reipas.Jos niitä on ollut enemmistö,en ihmettele oloasi. Jos itse on hiljaisempi ja ujompi voi asian ajatella negatiivisesti. Itse olin luokassa jossa 18 oli lestadiolaisia ja 10 ei.Kuuluin siihen enemistöön.
        (Kenties samalla luokalla?)
        Meillä oli yhdessä niin hauskaa koska meillä on jotakin yhteistä,usko. Ei-lestadiolaiset puhuivat vaan jostain televisio ohjelmista josta ei paljoo ymmärtänyt,ei ollut paljoaa yhteistä.Tämän takia jotkut ehkä kokivat syrjäytyneeksi.
        Omalta osalta olen erittäin pahoillani jos näin on käynyt!


      • miu
        eoe kirjoitti:

        Lestadiolainen nuori on monesti avoin , iloinen ,ulospäinsuuntautunut ja reipas.Jos niitä on ollut enemmistö,en ihmettele oloasi. Jos itse on hiljaisempi ja ujompi voi asian ajatella negatiivisesti. Itse olin luokassa jossa 18 oli lestadiolaisia ja 10 ei.Kuuluin siihen enemistöön.
        (Kenties samalla luokalla?)
        Meillä oli yhdessä niin hauskaa koska meillä on jotakin yhteistä,usko. Ei-lestadiolaiset puhuivat vaan jostain televisio ohjelmista josta ei paljoo ymmärtänyt,ei ollut paljoaa yhteistä.Tämän takia jotkut ehkä kokivat syrjäytyneeksi.
        Omalta osalta olen erittäin pahoillani jos näin on käynyt!

        Kirjoitin kyllä aivan selvästi, että olin silloin ala-asteella ja se syrjiminen oli tyyliin:" nää et pääse taivaaseen" "me ei voida alkaa teitä kun ette oo uskovaisia!" ja nää tulimeri jutut, mistä jo aijemmin mainitsinkin tulivat myös tutuiksi. Ja todellakin, olin itse silloin pieni tyttö, ei tuntunut kovin kivalta kuulla tällaista! varsinkin kun olen USKOVAISESTA (en lestadiolaisesta!) kodista, kävin mm. seurakunnan kerhoissa jne. ja kotona puhuttiin Jumalasta, luettiin iltarukous jne. Ja sitten koulussa lestadiolaiset haukkuivat uskottomaksi! Ja tää ei todellakaan ole mikään provo, minulla on kyllä todistajia ja uskon että tällaista kokeneita on muitakin (itse kirjoitinkin että minulla on tuttuja, jotka ovat kokeneet samaa).


      • eoe
        miu kirjoitti:

        Kirjoitin kyllä aivan selvästi, että olin silloin ala-asteella ja se syrjiminen oli tyyliin:" nää et pääse taivaaseen" "me ei voida alkaa teitä kun ette oo uskovaisia!" ja nää tulimeri jutut, mistä jo aijemmin mainitsinkin tulivat myös tutuiksi. Ja todellakin, olin itse silloin pieni tyttö, ei tuntunut kovin kivalta kuulla tällaista! varsinkin kun olen USKOVAISESTA (en lestadiolaisesta!) kodista, kävin mm. seurakunnan kerhoissa jne. ja kotona puhuttiin Jumalasta, luettiin iltarukous jne. Ja sitten koulussa lestadiolaiset haukkuivat uskottomaksi! Ja tää ei todellakaan ole mikään provo, minulla on kyllä todistajia ja uskon että tällaista kokeneita on muitakin (itse kirjoitinkin että minulla on tuttuja, jotka ovat kokeneet samaa).

        Pienenä sitä tekee kaikkia pöljyyksiä,nyt kun on aikustunut niin ei niitä viiti pahalla muistella,pikemminkin naurattaa semmoinen(itselläkin kokemuksia) jos ne asiat kuitenkin mieltä painaa eikä saa unta niin kandee oikeesti ottaa puheeksi ne vaikka kiusaajien kanssa,sopia ne ja sit lopuksi vaikka nauraa yhessä muistoille,näin elämä on helpompaa!=) Kokeileppa sitä se varmaan helpottaa! Kärsivällisyyttä ja voimia sinulle:)


      • miu
        eoe kirjoitti:

        Pienenä sitä tekee kaikkia pöljyyksiä,nyt kun on aikustunut niin ei niitä viiti pahalla muistella,pikemminkin naurattaa semmoinen(itselläkin kokemuksia) jos ne asiat kuitenkin mieltä painaa eikä saa unta niin kandee oikeesti ottaa puheeksi ne vaikka kiusaajien kanssa,sopia ne ja sit lopuksi vaikka nauraa yhessä muistoille,näin elämä on helpompaa!=) Kokeileppa sitä se varmaan helpottaa! Kärsivällisyyttä ja voimia sinulle:)

        no ei mua paljon kyllä sillon naurattanut. Ei näitä asioita kuitata sillä että "lapset on lapsia"! Ei minua muut lapset mitenkään syrjineet/nimitelleet vaan nimenomaan vain lestadiolaiset. Teille (lestadiolaisille) näyttää olevan kamalan vaikeaa myöntää todeksi näitä asioita. Mistähän se johtuu, "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa..".
        Toivon kyllä että te tulevat lestadiolais äidit kasvatatte lapsenne paremmin. Opettakaa lapsillenne jo pieninä että kaikki ovat samanarvoisia, eikä toisia sovi nimitellä. En halua että muut joutuvat kokemaan samaa.
        Asun nykyään etelä- Suomessa eikä täällä ole lestadiolaisista tietoakaan, toisin kuin juuri Oulun läänissä. Ei minua enää tämä asia itketä :), suututtaa vain, ja en jaksa alkaa etsimään näitä ihmisiä, hyvä kun vielä nimet muistan. Halusin vain kertoa tämän, koska te lestadiolaiset ette näytä uskovan mitään "pahaa" itsestänne. Muuten, pidättekö te hyväksyttävänä, että lapsenne puhuvat muille lapsille tyyliin :"te joudutte tulimereen"? se tuntui olevan niin yleinen lausahdus lestadiolais lasten suusta, tuntui että sitä oikein kotona päntättiin...


      • eräs haavoitettu
        eoe kirjoitti:

        Lestadiolainen nuori on monesti avoin , iloinen ,ulospäinsuuntautunut ja reipas.Jos niitä on ollut enemmistö,en ihmettele oloasi. Jos itse on hiljaisempi ja ujompi voi asian ajatella negatiivisesti. Itse olin luokassa jossa 18 oli lestadiolaisia ja 10 ei.Kuuluin siihen enemistöön.
        (Kenties samalla luokalla?)
        Meillä oli yhdessä niin hauskaa koska meillä on jotakin yhteistä,usko. Ei-lestadiolaiset puhuivat vaan jostain televisio ohjelmista josta ei paljoo ymmärtänyt,ei ollut paljoaa yhteistä.Tämän takia jotkut ehkä kokivat syrjäytyneeksi.
        Omalta osalta olen erittäin pahoillani jos näin on käynyt!

        ei ollut lestaadiolaisten syrjimisestä minua kohtaan vaan todellisesta kiusanteosta. he eivät kylläkään koskaan huudelleet kenellekään "joudut helvetteiin" asioita.


      • eräs haavoitettu
        pahimpia kirjoitti:

        kun itse olen lestadiolainen ja minua on kiusannut muut kuin lestadiolaiset. En tiedä mihin ei-lestadiolaisuus-ryhmään ne kuuluivat, jotta voisi heidätkin yleistää pähimmiksi.

        lestaadiolaiset välttämättä ole niitä pahimpia kiusaajia, mutta minulla henk. koht. asia oli niin.
        mutta niinkuin aiemmin mainitsin, kiusasi minua muutkin kuin lestaadiolaiset. mutta sillä ei varmaan ole mitään merkitystä onko lestadiolainen lapsi vai ei kun he käyttäytyvät samalla lailla kuin muut "kauhukakarat"?
        siis siksi tämä lestaadiolaisten kiusaaminen oli järkytys koska olin aina kuullut kuinka hyvin heidät kasvatetaan yms.


      • koululainen
        miu kirjoitti:

        no ei mua paljon kyllä sillon naurattanut. Ei näitä asioita kuitata sillä että "lapset on lapsia"! Ei minua muut lapset mitenkään syrjineet/nimitelleet vaan nimenomaan vain lestadiolaiset. Teille (lestadiolaisille) näyttää olevan kamalan vaikeaa myöntää todeksi näitä asioita. Mistähän se johtuu, "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa..".
        Toivon kyllä että te tulevat lestadiolais äidit kasvatatte lapsenne paremmin. Opettakaa lapsillenne jo pieninä että kaikki ovat samanarvoisia, eikä toisia sovi nimitellä. En halua että muut joutuvat kokemaan samaa.
        Asun nykyään etelä- Suomessa eikä täällä ole lestadiolaisista tietoakaan, toisin kuin juuri Oulun läänissä. Ei minua enää tämä asia itketä :), suututtaa vain, ja en jaksa alkaa etsimään näitä ihmisiä, hyvä kun vielä nimet muistan. Halusin vain kertoa tämän, koska te lestadiolaiset ette näytä uskovan mitään "pahaa" itsestänne. Muuten, pidättekö te hyväksyttävänä, että lapsenne puhuvat muille lapsille tyyliin :"te joudutte tulimereen"? se tuntui olevan niin yleinen lausahdus lestadiolais lasten suusta, tuntui että sitä oikein kotona päntättiin...

        Koululaisena minä voi sanoa että ei täällä meidän koulussa yksikään lestadiolainen ei kiusaa tällä hetkellä se on toiste päin lestadiolaisia kiusataan täällä enemmän kuin tarpeeks. nimitellään esim. "lessu" ja tollasta. Mitä mä nyt oo täällä katoonu teidän juttujanne ni monessa on ollu esim *naapurissa asuu 90lestoa ja ne huutaa ikkunasta et lällälläää ette pääse taivaaseen* tai jotain vastaavaa. oon koulus nähny et joku on tehnyt kallupin ja kyselly ootko "lessu ootko ootko "lessu". täällä etelä-pohjanmaalla tällaista. kaikista viesteistä huomaa ette jotenki vihaatte. mutta ette viitsi sanoa site suoraan (en tarkoita kaikkia vain joitain). etelä-suomessa on yhtä paljon lestadiolaisia kuin pohjosemmassakin.


      • eräs haavoitettu
        koululainen kirjoitti:

        Koululaisena minä voi sanoa että ei täällä meidän koulussa yksikään lestadiolainen ei kiusaa tällä hetkellä se on toiste päin lestadiolaisia kiusataan täällä enemmän kuin tarpeeks. nimitellään esim. "lessu" ja tollasta. Mitä mä nyt oo täällä katoonu teidän juttujanne ni monessa on ollu esim *naapurissa asuu 90lestoa ja ne huutaa ikkunasta et lällälläää ette pääse taivaaseen* tai jotain vastaavaa. oon koulus nähny et joku on tehnyt kallupin ja kyselly ootko "lessu ootko ootko "lessu". täällä etelä-pohjanmaalla tällaista. kaikista viesteistä huomaa ette jotenki vihaatte. mutta ette viitsi sanoa site suoraan (en tarkoita kaikkia vain joitain). etelä-suomessa on yhtä paljon lestadiolaisia kuin pohjosemmassakin.

        se on että jotkut eivät voi sietää lestadiolaisia. minulla ei ole kyse siitä (on ollut lestadiolaisia kavereina isompana), vaan siitä, että todellakin jouduin kärsimään eräiden lestadiolaisten takia lapsena koulussa.


      • miu
        koululainen kirjoitti:

        Koululaisena minä voi sanoa että ei täällä meidän koulussa yksikään lestadiolainen ei kiusaa tällä hetkellä se on toiste päin lestadiolaisia kiusataan täällä enemmän kuin tarpeeks. nimitellään esim. "lessu" ja tollasta. Mitä mä nyt oo täällä katoonu teidän juttujanne ni monessa on ollu esim *naapurissa asuu 90lestoa ja ne huutaa ikkunasta et lällälläää ette pääse taivaaseen* tai jotain vastaavaa. oon koulus nähny et joku on tehnyt kallupin ja kyselly ootko "lessu ootko ootko "lessu". täällä etelä-pohjanmaalla tällaista. kaikista viesteistä huomaa ette jotenki vihaatte. mutta ette viitsi sanoa site suoraan (en tarkoita kaikkia vain joitain). etelä-suomessa on yhtä paljon lestadiolaisia kuin pohjosemmassakin.

        Tää on ihan totista totta enkä ole tekstiä yhtään liioitellut, päinvastoin. Tietäisittepä mitä kaikkea on vielä jäänyt sanomatta.
        Ja Oulun alueella lestadiolaisia on enemmän kuin muualla Suomessa! Miten sinä et sitä lestadiolaisena tiedä? Täällä on pikkupaikkakuntia joissa enemmistö asukkaista on lestadiolaisia. Sekin paikka mistä minä olen kotoisin oli juuri sellainen.


      • joo
        miu kirjoitti:

        Tää on ihan totista totta enkä ole tekstiä yhtään liioitellut, päinvastoin. Tietäisittepä mitä kaikkea on vielä jäänyt sanomatta.
        Ja Oulun alueella lestadiolaisia on enemmän kuin muualla Suomessa! Miten sinä et sitä lestadiolaisena tiedä? Täällä on pikkupaikkakuntia joissa enemmistö asukkaista on lestadiolaisia. Sekin paikka mistä minä olen kotoisin oli juuri sellainen.

        Taidan tietää kuka olet!?


      • makeh
        miu kirjoitti:

        Tää on ihan totista totta enkä ole tekstiä yhtään liioitellut, päinvastoin. Tietäisittepä mitä kaikkea on vielä jäänyt sanomatta.
        Ja Oulun alueella lestadiolaisia on enemmän kuin muualla Suomessa! Miten sinä et sitä lestadiolaisena tiedä? Täällä on pikkupaikkakuntia joissa enemmistö asukkaista on lestadiolaisia. Sekin paikka mistä minä olen kotoisin oli juuri sellainen.

        on täälläki VPK:laisia iha sikana ja ne kiusas minua koulussa ku oon lebe.


      • miu
        joo kirjoitti:

        Taidan tietää kuka olet!?

        minähän se!
        t: se punatukkainen tyttö


    • Minä vain

      Minä ole varmaankin aika outo ilmestys, sillä minä olen lestadiolainen ja minua on kiusattu vain lestadiolaisten toimesta.

      Olen muiden taholta saanut olla rauhassa, mutta sitten "oma koira puraisi". Nykyään saan olla rauhassa, mutta pienempänä se kyllä rasitti kun lestadiolaiset kiusasivat minua.

      Kivaa kiusaaminen ei ole tapahtuipa se kenen toimesta tahansa. Ikävintä on kuitenkin se, että kouluissa ei huomata ongelmaa vaan opettajat sanovat vain: ei meidän koulussa...

      • miu

        Tähän on ehkä hyvä lopettaa, en tahtonut turhaan riitaa alkaa haastamaan, halusin vain kertoa oman tarinani.
        Nykyisellä asuinpaikkakunnallani ei lestadiolaisista ole tietoakaan, joten ihmettelette varmaan miksi edes otin asian puheeksi kun ei enää tarvitse olla tekemisissä heidän kanssaan. Pointtini oli (eksyin vähän asiassa, okei) että lestadiolaisäidit kasvattaisivat lapsensa suvaitsevaisimmiksi. En todellakaan tiedä mikä tilanne on tänä päivänä (senhän jo kerroin), mutta näin minun lapsuudessani oli (80 luvun loppu).


    • Nuori VL

      Kyseiset teot eivät ole mitenkään puolusteltavia, koskaan ei toista voi eikä saa kiusata.Elävä usko ei opeta eikä neuvo moiseen käytökseen. Pojat ovet tehneet väärin. Me uskovaisetkin olemme ihmisiä ja joudumme syntiin vääriin tekoihin ja jne. Ole hyvällä mielellä siinä mielessä että me emme opeta ko. käyttäytymistä missään tilanteessa nuorille.

    • Anonyymi

      Siksi koska lestalapset on kaikki pirullisia apinoita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7506
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4342
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1695
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1639
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe