asiaa vaihteista

ja vaihtamisesta

Nyt saan kyllä haukkuja ja naurua/ivaa osakseni kun kerron ettei mulla ole minkäänlajin kokemusta edes mopolla ajamisesta, saati moottoripyörällä ajamisesta. Silti ajokorttiluokka on AB, satun kuulumaan siihen ikäryhmään joka sai tuon A-kirjaimen korttiinsa "lahjaksi"/B-kortin kylkiäisinä.

Mutta kiinnostusta moottoripyöriin silti löytyy, mutta kun en tajua sen vaihteiden vaihtamisesta juurikaan niin pakko kysyä että miten mp:n vaihteistoa oikein käytetään? Tiedän että vasemman puolen polkimella vaihdetaan mutta muuta en tiedäkään. Auton hallintalaitteet on sentään ihan erilaisia kuin moottoripyörissä.

Ja nyt se kysymysryöppy: Siis miten vaihdetaan suuremmalle, entä miten pienemmälle, mistä tiedän mikä vaihde on kulloinkin päällä, miten vaihteet menee vapaalle? Onko mitään erityistä huomioitava kaasun ja kytkimen käytössä (välikaasu tms.?)?

Onko odotettavissa että moottoripyörissä alkavat yleistyä automaattivaihteet ja ne saisi valinnaisina aivan kuten autoissakin?

9

6515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pave

      Normaalistihan jos pyörä on vapaalla niin alaspäin löytyy ykkönen ja siitä sitten ylöspäin nostamalla löytyy muut vaihteet, riippuen pyörästä montako niitä on. Ja pienemmälle sitten taas alaspäin vaihtamalla, ja vapaa löytyy siitä ykkösen ja kakkosen välistä. Näin siis yleisemmin, vanhat britit ja jotkin muut on eri asia, mutta niistä ei tässä yhteydessä sillä silloin tästä tulisi jatko romaani ja sekoittaisi sinua vain lisää.

      Hondahan teki joskus aikoinaan Tuuttia automaattilaatikolla, mutta eipä ole sen kummemmin yleistynyt moottoripyöriin. Samoin variaattorit on jäänyt vähiin, joten yleisin on tuo "normaali" poljin (manuaali) vaihteisto.

      • motoristo

        Systeemi on helppo omaksua. Ainot että 5-6-lovisessa ei aina tiedä mikä vaihde on päällä...toisaalta, ei sen väliä jos nopeus on sopiva ja kone laulaa sopivilla kierroksilla.

        Vaihtaminen on sikäli sama kuin autossa, että kytkin pohjaan ja kaasua sopivasti isommalle/pienemmälle ja vaihdat. Isommalle vaihtaessa ei aina tarvitse kytkintä, mutta se on kyllä vasta jatkokurssiasiaa...Vaihde menee vain yhden pykälän per polkaisu. Koska se ei käy välillä vapaalla, vaihtaminen käy hyvin sujuvasti. Toisaalta, useamman vaihteen vaihtaminen kerralla on vaikeaa eikä niin kannata tehdäkään. Etenkin jos olet pysäyttänyt mopon isolta vaihteelta, joudut vähän aikaa askartelemaan...harvinainen tilanne. Selvittikö yhtään?


      • jatkokurssia
        motoristo kirjoitti:

        Systeemi on helppo omaksua. Ainot että 5-6-lovisessa ei aina tiedä mikä vaihde on päällä...toisaalta, ei sen väliä jos nopeus on sopiva ja kone laulaa sopivilla kierroksilla.

        Vaihtaminen on sikäli sama kuin autossa, että kytkin pohjaan ja kaasua sopivasti isommalle/pienemmälle ja vaihdat. Isommalle vaihtaessa ei aina tarvitse kytkintä, mutta se on kyllä vasta jatkokurssiasiaa...Vaihde menee vain yhden pykälän per polkaisu. Koska se ei käy välillä vapaalla, vaihtaminen käy hyvin sujuvasti. Toisaalta, useamman vaihteen vaihtaminen kerralla on vaikeaa eikä niin kannata tehdäkään. Etenkin jos olet pysäyttänyt mopon isolta vaihteelta, joudut vähän aikaa askartelemaan...harvinainen tilanne. Selvittikö yhtään?

        No enpä kyllä suosittelisi noita kytkimettömiä vaihtoharjoituksia edes jatkokursseilla.Sitä saa vaihteiston helpomminkin halutessaan hajalle.

        toivottavasti tuo ei ole mikään nykynuorison yleisempi villitys koska siinä ei ole mitään järkeä.


      • Jammu
        jatkokurssia kirjoitti:

        No enpä kyllä suosittelisi noita kytkimettömiä vaihtoharjoituksia edes jatkokursseilla.Sitä saa vaihteiston helpomminkin halutessaan hajalle.

        toivottavasti tuo ei ole mikään nykynuorison yleisempi villitys koska siinä ei ole mitään järkeä.

        Jos homman osaa niin ei se loota tuosta mitään kärsi. Kaasun vain pitää olla sellaisessa asennossa, jossa ei ole vetoa eikä moottorijarrutusta meneillään. Silloin tilanne on aivan sama kuin kytkin pohjassakin ja sen oppii kyllä paljon ennen laatikon vaurioitumista. Homman juju on siinä, että vaihdetta ei vaihdeta väkisin vaan silloin, kun se sujuvasti kolahtaa loveensa.


      • joooo
        Jammu kirjoitti:

        Jos homman osaa niin ei se loota tuosta mitään kärsi. Kaasun vain pitää olla sellaisessa asennossa, jossa ei ole vetoa eikä moottorijarrutusta meneillään. Silloin tilanne on aivan sama kuin kytkin pohjassakin ja sen oppii kyllä paljon ennen laatikon vaurioitumista. Homman juju on siinä, että vaihdetta ei vaihdeta väkisin vaan silloin, kun se sujuvasti kolahtaa loveensa.

        Joo aivan turha osa koko kytkin,mitä ne semmoisia viitsii tehtaalla edes asentaa turhaan vaan nostaa pyörän hintaa ylimääräiset osat.

        Siis todella omituisia mielipiteitä motoristeilla täytyypi seuraavan kerran kun ostaa pyörää onko kohteella harrastettu tätä.Taidanpa silloin katella jotakin muuta.


      • motoristo
        joooo kirjoitti:

        Joo aivan turha osa koko kytkin,mitä ne semmoisia viitsii tehtaalla edes asentaa turhaan vaan nostaa pyörän hintaa ylimääräiset osat.

        Siis todella omituisia mielipiteitä motoristeilla täytyypi seuraavan kerran kun ostaa pyörää onko kohteella harrastettu tätä.Taidanpa silloin katella jotakin muuta.

        joo, nätisti tuota saa tehdä muttei survomalla. Siksi se onkin mielestäni "jatkokurssiasiaa".

        Eräs erittäin kokenut matka- ja ratakuski oli sitä mieltä ihan julkisesti ja omalla nimellään että isoilla vaihteilla, kiihdytettäessä ja oikein tehtynä tuo raakana vaihtaminen kuluttaa vaihteiston siirtohaarukoita vähemmän kuin kytkimellä vaihtaminen. Kyllähän sitä kannattaa moponostajan kysellä miten mopolla on ajettu. Itse luulen että vastaisin jopa rehellisesti. Eli on kaadettu (paikallaan), on käyty radalla (rauhallinen rata-ajo on parempi kuin ruuhkassa hinkkaaminen) ja on vaihdettu heittämällä aina välillä. Nätisti on ajettu, mahdollisimman kevyellä otteella ja rauhallisesti. Mutta en taida vielä myydä :)


      • aloittaja.
        motoristo kirjoitti:

        joo, nätisti tuota saa tehdä muttei survomalla. Siksi se onkin mielestäni "jatkokurssiasiaa".

        Eräs erittäin kokenut matka- ja ratakuski oli sitä mieltä ihan julkisesti ja omalla nimellään että isoilla vaihteilla, kiihdytettäessä ja oikein tehtynä tuo raakana vaihtaminen kuluttaa vaihteiston siirtohaarukoita vähemmän kuin kytkimellä vaihtaminen. Kyllähän sitä kannattaa moponostajan kysellä miten mopolla on ajettu. Itse luulen että vastaisin jopa rehellisesti. Eli on kaadettu (paikallaan), on käyty radalla (rauhallinen rata-ajo on parempi kuin ruuhkassa hinkkaaminen) ja on vaihdettu heittämällä aina välillä. Nätisti on ajettu, mahdollisimman kevyellä otteella ja rauhallisesti. Mutta en taida vielä myydä :)

        Kiitoksia vastauksistanne, koitin pureksia tuota vaihtamisasiaa mielessäni. Tuo vaihteen asennon tunnistaminen voi olla aluks hieman vaikeaa mutta kaipa siihen tällainen tonttukin oppii. Sepä se kun ei ole tosiaan ollut ajanut mopollakaan ja nykymopot on poikkeuksetta automaattivaihteisia skootterimopoja.

        Tuohon kytkimettömään vaihtamiseen kommentoisin että itse en lähtisi ainakaan kokemattomana kokeilemaan ilman kytkintä, voisi vaihdelaatikko olla pian entinen. :)


      • motoristo
        aloittaja. kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksistanne, koitin pureksia tuota vaihtamisasiaa mielessäni. Tuo vaihteen asennon tunnistaminen voi olla aluks hieman vaikeaa mutta kaipa siihen tällainen tonttukin oppii. Sepä se kun ei ole tosiaan ollut ajanut mopollakaan ja nykymopot on poikkeuksetta automaattivaihteisia skootterimopoja.

        Tuohon kytkimettömään vaihtamiseen kommentoisin että itse en lähtisi ainakaan kokemattomana kokeilemaan ilman kytkintä, voisi vaihdelaatikko olla pian entinen. :)

        Ei se vaihde sen kummallisempi juttu ole kuin muutkaan hallintalaitteet. Ja nehän kannattaa kyllä hyvin opetella. Etenkin oikea jarrunkäyttö. Ota pari ajotuntia ennenkuin lähdet kokeilemaan liikenteeseen? Ja sitten kun mopo on alla, ennakoivan ajon kurssi, ja jokunen radalla käynti hitaassa ryhmässä. Jos tuohon lisäisi vielä nollapromillet ja täydellisen suojavarustuksen niin olet heti pahimpien riskiryhmien ulkopuolella. Se "raakana vaihtaminen" on sellainen kuriositeetti jolla ei kannata tässä vaiheessa päätään vaivata.


      • ei ole..
        aloittaja. kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksistanne, koitin pureksia tuota vaihtamisasiaa mielessäni. Tuo vaihteen asennon tunnistaminen voi olla aluks hieman vaikeaa mutta kaipa siihen tällainen tonttukin oppii. Sepä se kun ei ole tosiaan ollut ajanut mopollakaan ja nykymopot on poikkeuksetta automaattivaihteisia skootterimopoja.

        Tuohon kytkimettömään vaihtamiseen kommentoisin että itse en lähtisi ainakaan kokemattomana kokeilemaan ilman kytkintä, voisi vaihdelaatikko olla pian entinen. :)

        pätkän vertaa väliä sillä mikä vaihdenumero on sisässä. Vaihde poljinta survotaan sen mukaan ylös tai alas mitä kierrosaluetta halutaan käyttää missäkin tilanteessa. Jos pitää poistua paikalta, survotaan niin paljon pienempää että saadaan jenkat tehoalueelle ja eikun tuppi nurin. Sitten vain ammutaan isompaa sisään aina ennen rajoittajaa... ja sinnehän ne jeparit jäi....

        Sitten kun hiljennetään liikennevaloihin, esim. 50 km/h tunnissa ja siitä hidastaen kannattaa ruveta naksutteleen hissuksiin pienemmälle kohti ykköstä... ykköselle ennen pysähtymistä... plops... plops... sen tuntee jo polkimesta kun ei mene enää pienemmälle. Jos jää kuutonen sisään ja pysähtyy liikennevaloihin, pyörää joutuu töniin ees taas painaen vaihdepoljinta kun loota on suorakytkentäinen, ei rattaat aina ole sopivissa asennoissa niin että pääsevät loksahtamaan kohilleen. Siksi alas kannattaa vaihtaa vauhdissa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe