asiaa vaihteista

ja vaihtamisesta

Nyt saan kyllä haukkuja ja naurua/ivaa osakseni kun kerron ettei mulla ole minkäänlajin kokemusta edes mopolla ajamisesta, saati moottoripyörällä ajamisesta. Silti ajokorttiluokka on AB, satun kuulumaan siihen ikäryhmään joka sai tuon A-kirjaimen korttiinsa "lahjaksi"/B-kortin kylkiäisinä.

Mutta kiinnostusta moottoripyöriin silti löytyy, mutta kun en tajua sen vaihteiden vaihtamisesta juurikaan niin pakko kysyä että miten mp:n vaihteistoa oikein käytetään? Tiedän että vasemman puolen polkimella vaihdetaan mutta muuta en tiedäkään. Auton hallintalaitteet on sentään ihan erilaisia kuin moottoripyörissä.

Ja nyt se kysymysryöppy: Siis miten vaihdetaan suuremmalle, entä miten pienemmälle, mistä tiedän mikä vaihde on kulloinkin päällä, miten vaihteet menee vapaalle? Onko mitään erityistä huomioitava kaasun ja kytkimen käytössä (välikaasu tms.?)?

Onko odotettavissa että moottoripyörissä alkavat yleistyä automaattivaihteet ja ne saisi valinnaisina aivan kuten autoissakin?

9

6822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pave

      Normaalistihan jos pyörä on vapaalla niin alaspäin löytyy ykkönen ja siitä sitten ylöspäin nostamalla löytyy muut vaihteet, riippuen pyörästä montako niitä on. Ja pienemmälle sitten taas alaspäin vaihtamalla, ja vapaa löytyy siitä ykkösen ja kakkosen välistä. Näin siis yleisemmin, vanhat britit ja jotkin muut on eri asia, mutta niistä ei tässä yhteydessä sillä silloin tästä tulisi jatko romaani ja sekoittaisi sinua vain lisää.

      Hondahan teki joskus aikoinaan Tuuttia automaattilaatikolla, mutta eipä ole sen kummemmin yleistynyt moottoripyöriin. Samoin variaattorit on jäänyt vähiin, joten yleisin on tuo "normaali" poljin (manuaali) vaihteisto.

      • motoristo

        Systeemi on helppo omaksua. Ainot että 5-6-lovisessa ei aina tiedä mikä vaihde on päällä...toisaalta, ei sen väliä jos nopeus on sopiva ja kone laulaa sopivilla kierroksilla.

        Vaihtaminen on sikäli sama kuin autossa, että kytkin pohjaan ja kaasua sopivasti isommalle/pienemmälle ja vaihdat. Isommalle vaihtaessa ei aina tarvitse kytkintä, mutta se on kyllä vasta jatkokurssiasiaa...Vaihde menee vain yhden pykälän per polkaisu. Koska se ei käy välillä vapaalla, vaihtaminen käy hyvin sujuvasti. Toisaalta, useamman vaihteen vaihtaminen kerralla on vaikeaa eikä niin kannata tehdäkään. Etenkin jos olet pysäyttänyt mopon isolta vaihteelta, joudut vähän aikaa askartelemaan...harvinainen tilanne. Selvittikö yhtään?


      • jatkokurssia
        motoristo kirjoitti:

        Systeemi on helppo omaksua. Ainot että 5-6-lovisessa ei aina tiedä mikä vaihde on päällä...toisaalta, ei sen väliä jos nopeus on sopiva ja kone laulaa sopivilla kierroksilla.

        Vaihtaminen on sikäli sama kuin autossa, että kytkin pohjaan ja kaasua sopivasti isommalle/pienemmälle ja vaihdat. Isommalle vaihtaessa ei aina tarvitse kytkintä, mutta se on kyllä vasta jatkokurssiasiaa...Vaihde menee vain yhden pykälän per polkaisu. Koska se ei käy välillä vapaalla, vaihtaminen käy hyvin sujuvasti. Toisaalta, useamman vaihteen vaihtaminen kerralla on vaikeaa eikä niin kannata tehdäkään. Etenkin jos olet pysäyttänyt mopon isolta vaihteelta, joudut vähän aikaa askartelemaan...harvinainen tilanne. Selvittikö yhtään?

        No enpä kyllä suosittelisi noita kytkimettömiä vaihtoharjoituksia edes jatkokursseilla.Sitä saa vaihteiston helpomminkin halutessaan hajalle.

        toivottavasti tuo ei ole mikään nykynuorison yleisempi villitys koska siinä ei ole mitään järkeä.


      • Jammu
        jatkokurssia kirjoitti:

        No enpä kyllä suosittelisi noita kytkimettömiä vaihtoharjoituksia edes jatkokursseilla.Sitä saa vaihteiston helpomminkin halutessaan hajalle.

        toivottavasti tuo ei ole mikään nykynuorison yleisempi villitys koska siinä ei ole mitään järkeä.

        Jos homman osaa niin ei se loota tuosta mitään kärsi. Kaasun vain pitää olla sellaisessa asennossa, jossa ei ole vetoa eikä moottorijarrutusta meneillään. Silloin tilanne on aivan sama kuin kytkin pohjassakin ja sen oppii kyllä paljon ennen laatikon vaurioitumista. Homman juju on siinä, että vaihdetta ei vaihdeta väkisin vaan silloin, kun se sujuvasti kolahtaa loveensa.


      • joooo
        Jammu kirjoitti:

        Jos homman osaa niin ei se loota tuosta mitään kärsi. Kaasun vain pitää olla sellaisessa asennossa, jossa ei ole vetoa eikä moottorijarrutusta meneillään. Silloin tilanne on aivan sama kuin kytkin pohjassakin ja sen oppii kyllä paljon ennen laatikon vaurioitumista. Homman juju on siinä, että vaihdetta ei vaihdeta väkisin vaan silloin, kun se sujuvasti kolahtaa loveensa.

        Joo aivan turha osa koko kytkin,mitä ne semmoisia viitsii tehtaalla edes asentaa turhaan vaan nostaa pyörän hintaa ylimääräiset osat.

        Siis todella omituisia mielipiteitä motoristeilla täytyypi seuraavan kerran kun ostaa pyörää onko kohteella harrastettu tätä.Taidanpa silloin katella jotakin muuta.


      • motoristo
        joooo kirjoitti:

        Joo aivan turha osa koko kytkin,mitä ne semmoisia viitsii tehtaalla edes asentaa turhaan vaan nostaa pyörän hintaa ylimääräiset osat.

        Siis todella omituisia mielipiteitä motoristeilla täytyypi seuraavan kerran kun ostaa pyörää onko kohteella harrastettu tätä.Taidanpa silloin katella jotakin muuta.

        joo, nätisti tuota saa tehdä muttei survomalla. Siksi se onkin mielestäni "jatkokurssiasiaa".

        Eräs erittäin kokenut matka- ja ratakuski oli sitä mieltä ihan julkisesti ja omalla nimellään että isoilla vaihteilla, kiihdytettäessä ja oikein tehtynä tuo raakana vaihtaminen kuluttaa vaihteiston siirtohaarukoita vähemmän kuin kytkimellä vaihtaminen. Kyllähän sitä kannattaa moponostajan kysellä miten mopolla on ajettu. Itse luulen että vastaisin jopa rehellisesti. Eli on kaadettu (paikallaan), on käyty radalla (rauhallinen rata-ajo on parempi kuin ruuhkassa hinkkaaminen) ja on vaihdettu heittämällä aina välillä. Nätisti on ajettu, mahdollisimman kevyellä otteella ja rauhallisesti. Mutta en taida vielä myydä :)


      • aloittaja.
        motoristo kirjoitti:

        joo, nätisti tuota saa tehdä muttei survomalla. Siksi se onkin mielestäni "jatkokurssiasiaa".

        Eräs erittäin kokenut matka- ja ratakuski oli sitä mieltä ihan julkisesti ja omalla nimellään että isoilla vaihteilla, kiihdytettäessä ja oikein tehtynä tuo raakana vaihtaminen kuluttaa vaihteiston siirtohaarukoita vähemmän kuin kytkimellä vaihtaminen. Kyllähän sitä kannattaa moponostajan kysellä miten mopolla on ajettu. Itse luulen että vastaisin jopa rehellisesti. Eli on kaadettu (paikallaan), on käyty radalla (rauhallinen rata-ajo on parempi kuin ruuhkassa hinkkaaminen) ja on vaihdettu heittämällä aina välillä. Nätisti on ajettu, mahdollisimman kevyellä otteella ja rauhallisesti. Mutta en taida vielä myydä :)

        Kiitoksia vastauksistanne, koitin pureksia tuota vaihtamisasiaa mielessäni. Tuo vaihteen asennon tunnistaminen voi olla aluks hieman vaikeaa mutta kaipa siihen tällainen tonttukin oppii. Sepä se kun ei ole tosiaan ollut ajanut mopollakaan ja nykymopot on poikkeuksetta automaattivaihteisia skootterimopoja.

        Tuohon kytkimettömään vaihtamiseen kommentoisin että itse en lähtisi ainakaan kokemattomana kokeilemaan ilman kytkintä, voisi vaihdelaatikko olla pian entinen. :)


      • motoristo
        aloittaja. kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksistanne, koitin pureksia tuota vaihtamisasiaa mielessäni. Tuo vaihteen asennon tunnistaminen voi olla aluks hieman vaikeaa mutta kaipa siihen tällainen tonttukin oppii. Sepä se kun ei ole tosiaan ollut ajanut mopollakaan ja nykymopot on poikkeuksetta automaattivaihteisia skootterimopoja.

        Tuohon kytkimettömään vaihtamiseen kommentoisin että itse en lähtisi ainakaan kokemattomana kokeilemaan ilman kytkintä, voisi vaihdelaatikko olla pian entinen. :)

        Ei se vaihde sen kummallisempi juttu ole kuin muutkaan hallintalaitteet. Ja nehän kannattaa kyllä hyvin opetella. Etenkin oikea jarrunkäyttö. Ota pari ajotuntia ennenkuin lähdet kokeilemaan liikenteeseen? Ja sitten kun mopo on alla, ennakoivan ajon kurssi, ja jokunen radalla käynti hitaassa ryhmässä. Jos tuohon lisäisi vielä nollapromillet ja täydellisen suojavarustuksen niin olet heti pahimpien riskiryhmien ulkopuolella. Se "raakana vaihtaminen" on sellainen kuriositeetti jolla ei kannata tässä vaiheessa päätään vaivata.


      • ei ole..
        aloittaja. kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksistanne, koitin pureksia tuota vaihtamisasiaa mielessäni. Tuo vaihteen asennon tunnistaminen voi olla aluks hieman vaikeaa mutta kaipa siihen tällainen tonttukin oppii. Sepä se kun ei ole tosiaan ollut ajanut mopollakaan ja nykymopot on poikkeuksetta automaattivaihteisia skootterimopoja.

        Tuohon kytkimettömään vaihtamiseen kommentoisin että itse en lähtisi ainakaan kokemattomana kokeilemaan ilman kytkintä, voisi vaihdelaatikko olla pian entinen. :)

        pätkän vertaa väliä sillä mikä vaihdenumero on sisässä. Vaihde poljinta survotaan sen mukaan ylös tai alas mitä kierrosaluetta halutaan käyttää missäkin tilanteessa. Jos pitää poistua paikalta, survotaan niin paljon pienempää että saadaan jenkat tehoalueelle ja eikun tuppi nurin. Sitten vain ammutaan isompaa sisään aina ennen rajoittajaa... ja sinnehän ne jeparit jäi....

        Sitten kun hiljennetään liikennevaloihin, esim. 50 km/h tunnissa ja siitä hidastaen kannattaa ruveta naksutteleen hissuksiin pienemmälle kohti ykköstä... ykköselle ennen pysähtymistä... plops... plops... sen tuntee jo polkimesta kun ei mene enää pienemmälle. Jos jää kuutonen sisään ja pysähtyy liikennevaloihin, pyörää joutuu töniin ees taas painaen vaihdepoljinta kun loota on suorakytkentäinen, ei rattaat aina ole sopivissa asennoissa niin että pääsevät loksahtamaan kohilleen. Siksi alas kannattaa vaihtaa vauhdissa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe