Tietääkö kukaan tälläisestä sairaudesta kun Liddlen syndrooma? Minulla epäillään sitä ja olen menossa huomenna sairaalaan sen vuoksi. Minulla on ollut yli 10 vuotta korkea verenpaine ja siihen montaa eri lääkitystä, mutta niistä ei ole ollut apua. Nyt minulle on alkanut ilmenemään sydämen vajaatoimintaa ja lääkärin mukaan se johtuu siitä kun verenpaine on ollut korkea niin monta vuotta. Tiedän aika vähän tästä taudista. Kuulemani mukaan se on synnynnäinen geenihäiriö ja aika harvinainen. Olen 42v nainen, joten aika myöhään tuollainen synnynnäinen vika löytyisi. Kiinnostaisi kuulla jos joku sairastaa tai on kuullut tästä syndroomasta jotain.
Liddlen syndrooma
25
9109
Vastaukset
- markku.sa
Lääketieteen käsityshän on geenivirhe munuaisten epiteelisolujen natriumkanavissa,vaan käsitykseni mukaan se on maksan hormoonivaiva.Kysyjän vaiva taas on aivoperäinen,elikkä tietyn aminohapon proteiinin vajaus,joka aiheuttaa sydämmen johtokanavien rappeutumista ja kuoliota.Toivottavasti lääkärisi lukisivat tämän.Vaiva on kromosomihäiriö ja hoidettavissa,kunhan lääkärit sen löytää.
- Anna
Kiitos sinulle tiedostasi. Aion kertoa lääkärille mitä kerroit. Pääsin sairaalasta kotiin, mutta mitään selkoa tilanteeseeni ei siellä tullut. Syön edelleen verenpainelääkettä, beettasalpaajaa sekä Amilorid nimistä lääkettä, joka sairaalassa aloitettiin. Viimeksi mainittu lääke pitäisi auttaa jos on Liddlen tauti. Olen myös saanut Durekal lääkettä alhaisen kaliumin vuoksi, nyt se kuitenkin lopetettiin. Sellainen erikoisuus vielä, että lääkärini kertoi että oireeni vaikuttavat siltä, että aldosteronia olisi liikaa elimistössäni, mutta arvot olivat niin alhaiset että tutkimuksissa ei saatu mitään arvoja. Huomenna olen menossa munuaisten verisuonien magneettikenttäkuvaukseen. Suljetaan pois mahdolliset munuaisten verisuonien tukokset. Kovin epäselvältä ja kokeilunhakuiselta lääkärien toiminta mielestäni vaikuttaa, mutta toivotaan että apu löytyy pian.
- Maija
Anna kirjoitti:
Kiitos sinulle tiedostasi. Aion kertoa lääkärille mitä kerroit. Pääsin sairaalasta kotiin, mutta mitään selkoa tilanteeseeni ei siellä tullut. Syön edelleen verenpainelääkettä, beettasalpaajaa sekä Amilorid nimistä lääkettä, joka sairaalassa aloitettiin. Viimeksi mainittu lääke pitäisi auttaa jos on Liddlen tauti. Olen myös saanut Durekal lääkettä alhaisen kaliumin vuoksi, nyt se kuitenkin lopetettiin. Sellainen erikoisuus vielä, että lääkärini kertoi että oireeni vaikuttavat siltä, että aldosteronia olisi liikaa elimistössäni, mutta arvot olivat niin alhaiset että tutkimuksissa ei saatu mitään arvoja. Huomenna olen menossa munuaisten verisuonien magneettikenttäkuvaukseen. Suljetaan pois mahdolliset munuaisten verisuonien tukokset. Kovin epäselvältä ja kokeilunhakuiselta lääkärien toiminta mielestäni vaikuttaa, mutta toivotaan että apu löytyy pian.
Hei Anna
Minulla on myös diagnosoitu Liddlen syndrooma.
Minulla oli korkea verenpaine, matala kalium(alle3), matalat reniini ja aldosteroni. Nyt lääkityksenä Amilorid ja Norvasc. - Jumppaan kun pääsis
Hei.
En tiedä tavoittaako tämä viesti sinua,mutta yritän nyt.
Viestisi oli senverran vakuuttava, että voisitkohan "arvailla" mikä minua vaivaa.
Olen 20-vuotias, 50kg/165cm tavallinen liikuntaa harrastava nuori nainen. Sattumalta huomattiin korkea verenpaine 175/116(120). Tutkimuksiin jouduin ja kalium oli tosi alhainen. Sain tablettaja ja nyt uusien verikokeiden jälkeen kalium ok.Myös kerran yössä virtsalla käyminen lakkasi. Verenpaine pysyttelee 120/780 välillä tosi alhainen 115/65. Pitkäaikaisverenpaine mittari kohautti paineet ylös vain lenkillä( 150/99) ja kun vein laitteen lääkäriin ja odotellessa kone mittasi samat lukemat.
Mitä arvelet ? Onko jotain vaarallista ?
Kiitos jos vastaat. - Markku.S
Jumppaan kun pääsis kirjoitti:
Hei.
En tiedä tavoittaako tämä viesti sinua,mutta yritän nyt.
Viestisi oli senverran vakuuttava, että voisitkohan "arvailla" mikä minua vaivaa.
Olen 20-vuotias, 50kg/165cm tavallinen liikuntaa harrastava nuori nainen. Sattumalta huomattiin korkea verenpaine 175/116(120). Tutkimuksiin jouduin ja kalium oli tosi alhainen. Sain tablettaja ja nyt uusien verikokeiden jälkeen kalium ok.Myös kerran yössä virtsalla käyminen lakkasi. Verenpaine pysyttelee 120/780 välillä tosi alhainen 115/65. Pitkäaikaisverenpaine mittari kohautti paineet ylös vain lenkillä( 150/99) ja kun vein laitteen lääkäriin ja odotellessa kone mittasi samat lukemat.
Mitä arvelet ? Onko jotain vaarallista ?
Kiitos jos vastaat.Kyseessä on synnynnäinen vaiva eli kromosomitasolla on lisämunuaisen tuottama aldosteronivajaus sekä ohjaus siihen hypotalamuksen hormonista.Vaivaan ei kunnon lääkitystä ole.Jos haluat vaivan kuntoon etsi sopiva kaukoparantaja se hoitamaan.
- berry^
Itsellä todettiin kesällä 2004. Olin silloin 15-vuotias.. Amiloridia syön nyt ja hyvin pysyy hallinnassa. Olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksia/juttuja ko sairauteen liittyen.. Suht harvinainen kuitenkin. Mailia voi laittaa; [email protected]
En vissiin aiemmin tajunnu täältä etsiä muita joilla saattaisi olla Liddlen syndrooma :---D - [gZr]
Täältä löytyy yks Liddlen syndoomalainen myös, 18 vuotiaana kutsunnoissa todettiin korkea verenpaine joka sitten myöhemmin diagnosoitiin Liddleksi.. Norvasc, Durekal ja Amitrid käytössä..
- Äiti75
Minäkin sain diaknoosin Liddlen -tauti n.vuosi sitten. Ennen sitä verenpaine oli korkealla montavuotta ja kärsin rytmihäiriöistä. Tällä hetkellä käytän amiloride lääkettä sekä Logimaksia. Elämäni on alkanut voittaa!! Paineet ovat lähes normaalit ja rytmihäiriöt ovat poissa. Ihanaa!!
Tietääkö kukaan millä tavalla Liddlen-tauti periytyy? Sairaudesta on todella vähän tietoa missään ja tuntuu että lääkäritkin ovat hieman epävarmoja tilanteesta. Perheessäni on lapsia mutta haluaisimme vielä perheenlisäystä. Mutta ei tiedä uskaltaako? Mitkä ovat ennusteet siitä mitä syömäni lääkkeet tekee sikiölle?- MaijaK
Kävin perinnöllisyyslääkärillä tämän asian tiimoilta.Sain lähetteen sinne terveyskeskuslääkäriltä pyydettäessä.
Tämä periytyy ymmärtääkseni vallitsevasti eli puolet lapsista voi saada tämän virheellisen geenin, mutta se ei välttämättä vielä tarkoita, että sairaus puhkeaisi.
Äidillä on tämä, samoin ilmeisesti hänen kahdella sisarellaan,mutta kolmella veljellä ei( eli 3/6 ).
Minulla on, muttei veljelläni.
- hoitaja
Minulle on heitetty Liddle susp. diagnoosi muutama vuosi sitten (ollessani 21 tai 22...). Kävin Meilahdessa Kimmo Kontulalla (professori, joka ko. sairautta tutkii) ja hänen mukaansa seitsemältä suomalaiselta ollaan saatu varmasti eristettyä tuo Liddle-geeni. Joten joko täällä ovat ne kaikki tai sitten diagnooseja on lauottu hieman lonkalta - kuten sanottua, moni lääkäri on tämän jutun kanssa aika hukassa. Kontulan mukaan noin 60-70 ihmistä on lähetetty heille tutkimuksiin kuluneen kymmenen vuoden aikana, joten ei Liddle-ihmisiä paljon ole. (Ja tämä ilmeisesti on osa suomalaista tautiperintöä eli siis Suomessa tavallista yleisempi...)
Minulla on todettu nuo perusongelmat eli mittaamattoman alhaiset aldot, reniinit sekä korkeat paineet ja heikosti menee myös elektrolyyttipuolella. Natriumit keikkuvat siinä alarajalla ja ennen lääkitystä kaliumit viipottivat 2,5-tasolla (työterveyslääkäri meinasi tämän kerrottuani pudottaa silmänsä ja kysyi olinko edes tajuissani...). Ennen kun selkoa saatiin hommaan niin popsin 4g kaliumia päivässä ja silti arvot tippuivat kokoajan. Nyt menee 7,5mg amiloridia päivässä ja se on pitänyt paineet ja elektrolyytit aisoissa.
Ensimmäisellä yrittämällä Kontula ei saanut verestäni fiksattua niitä kromosomeja päästäkseen geeneihin käsiksi - toisen näytteen kohtalosta en tiedä. Kuitenkin hyvä hoitovaste tuolla amiloridilla (joka ei kuulemma "tavalliseen" verenpainetautiin juurikaan auta) ja oirekuva vastaa niin hyvin Liddleä, että siitä ilmeisesti on kyse.
Mitä tulee perinnöllisyyteen niin Liddle tosiaan periytyy vallitsevasti eli 50% todennäköisyydellä. Kontula totesi tähän, että se ei lasten hankkimista missään nimessä estä, mutta penskat kannattaa tarkistuttaa 15v iän paikkeilla, ettei tarvitse kiertää sitä hypokalemia -> rytmihäiriöt -> sydänvalvonta-lenkkiä, joka meille useimmille lienee tuttu.
Tuossa nyt jotain heittoja tähän aikaa sitten aloitettuun aiheeseen. Toivottavasti jollekin on tästä jotain hyötyä.- Annastiina
Tarkoitan tuon sairauden diagnosoinnissa.
MInä kärsin korkeasta verenpaineesta ja rytmihäiriöistä melkein 20 vuotta ennenkuin kohdalleni osui "oikea" lääkäri. Hän osasi luotsata oikeaan diagnoosiin ja oikeaan lääkitykseen ja elämäni normalisoitui.
Minulla myös oli niin alhaiset aldosteroniarvot ettei tullut edes mittaustulosta, kaliumarvot olivat 2,5 paikkeilla, verenpaine huiteli 180/130 ja verenpainelääkkeet laskivat vain hetkellisesti arvoja.
Kerran sain akuutin sydämen vajaatoimintakohtauksen ja sydänvalvomo tuli tutuksi.
Onneksi erään sairaalareissun jälkeen kohdalleni osui lääkäri, joka tiesi Liddlen taudista.
Sairaalan valvonnassa vaihdoin lääkkeeni Amilodiniin ja Emconcoriin (beettasalpaaja) ja vaivani ja arvoni palautuivat normaaliksi.
En tiedä olenko oikeasti Liddle-ihminen,mutta minulle riittää että vaivani ja sairasteluni katosi tuon diagnosoinnin ja lääkityksen myötä. - Jones.60
Annastiina kirjoitti:
Tarkoitan tuon sairauden diagnosoinnissa.
MInä kärsin korkeasta verenpaineesta ja rytmihäiriöistä melkein 20 vuotta ennenkuin kohdalleni osui "oikea" lääkäri. Hän osasi luotsata oikeaan diagnoosiin ja oikeaan lääkitykseen ja elämäni normalisoitui.
Minulla myös oli niin alhaiset aldosteroniarvot ettei tullut edes mittaustulosta, kaliumarvot olivat 2,5 paikkeilla, verenpaine huiteli 180/130 ja verenpainelääkkeet laskivat vain hetkellisesti arvoja.
Kerran sain akuutin sydämen vajaatoimintakohtauksen ja sydänvalvomo tuli tutuksi.
Onneksi erään sairaalareissun jälkeen kohdalleni osui lääkäri, joka tiesi Liddlen taudista.
Sairaalan valvonnassa vaihdoin lääkkeeni Amilodiniin ja Emconcoriin (beettasalpaaja) ja vaivani ja arvoni palautuivat normaaliksi.
En tiedä olenko oikeasti Liddle-ihminen,mutta minulle riittää että vaivani ja sairasteluni katosi tuon diagnosoinnin ja lääkityksen myötä.Olen 49v ja minulle diagnosoitiin lukuisten testien jälkeen myös ilm. liddle-syndrooma. Äidilläni 75 v ollut yli 25v kohonnut verenpaine, joka lääkkeillä hoidetaan. Isä sairastaa nyt parkinsonia, jota äiti kotona hoitelee.
Itse harrastanut koko ikäni urheilua ja korkean verenpaineen olen saanutkin juuri urheilemalla pidettyä kurissa, mutta nyt viime aikoina se ei ole enää riittänyt vaan paineet pysyneet aika ylhäällä. Olin menossa juoksutestiin ja ennen testä mitattiin aika huippupaineet 130/200 eikä muuta kuin vähän päässä kivisteli. No en tietenkään saanut sillä kertaa suorittaa ko testiä.
Ollaan etsitty mulle sopivaa vp-lääkitystä muutaman kuukauden ja se löytyikin pari kk sitten. Nyt olen syönut norvas ja linatil lääkettä pillerin aamuisin => paineet keskim 80/120 sen jälkeen.
Tuon painehuipun takia olin ea-polilla ja otettiin lisäkokeita=> kaliumarvot alhaalla. Vuorokausivirtsat kerättiin ja kävin munuaisten ultrassa. Munuaiset ultrassa ok. Aldesteroniarvoissa häikkää virtsakeräyksen tuloksena.
Kävin sisätautilääkärillä, johon kaikki testitulokset menneet ja hän eka kertaa mainitsi tuo liddlen.
Saman tyyppiset mittaustulokset näyttää olevan kuin palstalle muillakin kirjoittaneilla.
Siellä ekaa kertaa mainittiin myös tuo minun himoni lakritsi-makeisiin ja ne täytyy kai sit julistaa pannaan. Ikävä vaan ku tuommosistakin pitää luopua :(
Nyt lääkitystä tullaan muuttamaan niin, että amiloridia syön ekaks pillerin aamuisin ja mittailen paineita ja lisään linatilia puolikkaan jos paineet ei pysy normaalin rajoissa.
Parin kk:n kuluttua vielä sydänultraan, kuulostaa aika hurjalta ikänsä terveenä ja hyväkuntoisena olleena ja samalla mielenkiintoiselta.
Onko havaintoa pitääkö muista elämän tavoista luopua tai rajoittaa jotenkin tekemsiä tms..
Itsellänikin toivomuksena viettää normaalia elämää tästä eteenkin päin. - isdoa
Jones.60 kirjoitti:
Olen 49v ja minulle diagnosoitiin lukuisten testien jälkeen myös ilm. liddle-syndrooma. Äidilläni 75 v ollut yli 25v kohonnut verenpaine, joka lääkkeillä hoidetaan. Isä sairastaa nyt parkinsonia, jota äiti kotona hoitelee.
Itse harrastanut koko ikäni urheilua ja korkean verenpaineen olen saanutkin juuri urheilemalla pidettyä kurissa, mutta nyt viime aikoina se ei ole enää riittänyt vaan paineet pysyneet aika ylhäällä. Olin menossa juoksutestiin ja ennen testä mitattiin aika huippupaineet 130/200 eikä muuta kuin vähän päässä kivisteli. No en tietenkään saanut sillä kertaa suorittaa ko testiä.
Ollaan etsitty mulle sopivaa vp-lääkitystä muutaman kuukauden ja se löytyikin pari kk sitten. Nyt olen syönut norvas ja linatil lääkettä pillerin aamuisin => paineet keskim 80/120 sen jälkeen.
Tuon painehuipun takia olin ea-polilla ja otettiin lisäkokeita=> kaliumarvot alhaalla. Vuorokausivirtsat kerättiin ja kävin munuaisten ultrassa. Munuaiset ultrassa ok. Aldesteroniarvoissa häikkää virtsakeräyksen tuloksena.
Kävin sisätautilääkärillä, johon kaikki testitulokset menneet ja hän eka kertaa mainitsi tuo liddlen.
Saman tyyppiset mittaustulokset näyttää olevan kuin palstalle muillakin kirjoittaneilla.
Siellä ekaa kertaa mainittiin myös tuo minun himoni lakritsi-makeisiin ja ne täytyy kai sit julistaa pannaan. Ikävä vaan ku tuommosistakin pitää luopua :(
Nyt lääkitystä tullaan muuttamaan niin, että amiloridia syön ekaks pillerin aamuisin ja mittailen paineita ja lisään linatilia puolikkaan jos paineet ei pysy normaalin rajoissa.
Parin kk:n kuluttua vielä sydänultraan, kuulostaa aika hurjalta ikänsä terveenä ja hyväkuntoisena olleena ja samalla mielenkiintoiselta.
Onko havaintoa pitääkö muista elämän tavoista luopua tai rajoittaa jotenkin tekemsiä tms..
Itsellänikin toivomuksena viettää normaalia elämää tästä eteenkin päin.Hei! Minulla todetti Liddlen syntrooma yli kaksivuotta sitten. Kärsin pitkään korkeasta verenpaineesta. Rytmihäiriöistä n. 20 vuotta, työssäkäynti oli vaikeaa, tai jos työn nyt joten kuten hoiti niin kotin päästyäni olin kuin puolikuollu, muutamaan tuntiin en kyennyt mihikään. Sitten minulla tuli verenpaineet oli 226/126 vapisin ja lihaksia kylmäsi luulinkin jo että nyt on lähönhetki, ampulanssilla sairaalaan. Ja tätä ennen oli jo ilmennyt sydämmen johtumis häiriö. Kun asiaa selvitettiin, vuorokausivirtsan mittaus ja kaikki liittyvät kokeet. Rasituskoe liddlen syntroomaan eikä keenitutkimus tuottanu positiivista tulosta. Lääkärini sanoikin että pitäisi pitkälle tutkia mutaatioita ja ymmärsin että niitä tehdään ulkomailla. Mutta sain Amilodiri lääkityksen joten tilanne rauhottui huomattavasti. Nyt kokeiltiin taukoa, Jo kolmantena päivänä pahat rytmihäiriöt ja lääkärini kehottikin heti aloittaan uudelleen ja uusi lupahakemus. Menin kokeisiin niin kaalium, suola ja munuaisen kreatiiniarvo kaikki oli puonu alle viitearvojen. Joten olen todennu ettei parane koskaan. Olen nyt 56 vuotias.
- Liddlen
Jones.60 kirjoitti:
Olen 49v ja minulle diagnosoitiin lukuisten testien jälkeen myös ilm. liddle-syndrooma. Äidilläni 75 v ollut yli 25v kohonnut verenpaine, joka lääkkeillä hoidetaan. Isä sairastaa nyt parkinsonia, jota äiti kotona hoitelee.
Itsellänikin toivomuksena viettää normaalia elämää tästä eteenkin päin.Jäi sinulle mainitsematta Jones 60, että itse olen huomannu, etten jaksa valvoa tai jos valvon myöhäseen tosi heikko ja voimaton olo. Sekä alkohoolia ei kestä maistella juuri ollemkaan. Ja vaikeaa suolan ja kaalimuin pitäminen tasapainossa. Kunpa siihenkin olisi mittari, että ite voisi seurata. Minulla myös kalium lääkitys. Amiloridin lisäksi Emconcor ja Atacand plus. Oli sattuma huomata etten olekaan ainut jolla tämä. Jotenkin kokee kanssa kulkijoiksi. Arvasin ettei tätä hyväksy olen sama kuin tuo nimimerkki isadoa. Älä heitä toivoas.
- Jones60
Liddlen kirjoitti:
Jäi sinulle mainitsematta Jones 60, että itse olen huomannu, etten jaksa valvoa tai jos valvon myöhäseen tosi heikko ja voimaton olo. Sekä alkohoolia ei kestä maistella juuri ollemkaan. Ja vaikeaa suolan ja kaalimuin pitäminen tasapainossa. Kunpa siihenkin olisi mittari, että ite voisi seurata. Minulla myös kalium lääkitys. Amiloridin lisäksi Emconcor ja Atacand plus. Oli sattuma huomata etten olekaan ainut jolla tämä. Jotenkin kokee kanssa kulkijoiksi. Arvasin ettei tätä hyväksy olen sama kuin tuo nimimerkki isadoa. Älä heitä toivoas.
Miten sulla oireet ilmeni tarkemmin? Laukaisiko taudin joku stressitilanne tai masennus tms. Minkä ikäinen olet?
Itse urheillut tosiaan koko ikäni ja teen muutenkin aika fyysisiä töitä.
Olen lisäksi jotenkin aika henkinen ihminen, koska kun lukee tuollaisia "isdoan" viestejä tuntee itsensä melkein sairaaksi ja kaikenlaisia tuntoja ja tuntemuksia alkaa heti tuntumaan.
Halu olis kova keikkuu täällä vielä monta kymmentä vuotta.
Aloitin just ton amilorid lääkkeen ja paineiden mittauksissa ainakin ne on kohdallaan 130/80.
Itse olen huomannut viimeisen 3 kk:n aikana vähän kovemmissa rasituksissa, että joutuu puhaltamaan oikein kunnolla kun juoksee minuutin vähän reippaammin.
Haluaisin paljon nyt tietoa tästä. Kirjoitelkaa.. - isadooa
Jones60 kirjoitti:
Miten sulla oireet ilmeni tarkemmin? Laukaisiko taudin joku stressitilanne tai masennus tms. Minkä ikäinen olet?
Itse urheillut tosiaan koko ikäni ja teen muutenkin aika fyysisiä töitä.
Olen lisäksi jotenkin aika henkinen ihminen, koska kun lukee tuollaisia "isdoan" viestejä tuntee itsensä melkein sairaaksi ja kaikenlaisia tuntoja ja tuntemuksia alkaa heti tuntumaan.
Halu olis kova keikkuu täällä vielä monta kymmentä vuotta.
Aloitin just ton amilorid lääkkeen ja paineiden mittauksissa ainakin ne on kohdallaan 130/80.
Itse olen huomannut viimeisen 3 kk:n aikana vähän kovemmissa rasituksissa, että joutuu puhaltamaan oikein kunnolla kun juoksee minuutin vähän reippaammin.
Haluaisin paljon nyt tietoa tästä. Kirjoitelkaa..En tiedä oliko ensioireita nämä. Siis jo yli 20 vuotta sitten, olin tosi tressaavassa työssä ruokapaikassa, missä tyänantaja ei järjestäny ruokataukoja, ja kun tulin kotiin niin ei voinu syödä kun vain oksetti, olin 5 vuotta kyseisessä paikassa. Kävin lääkärillä rytmihäiriöiden vuoksi ja sain Ropraali nimistä lääkettä rytmihäiriöihin, syönin jälkeen aina tuntu että tukehtuu ja näitä oireita tulee vieläkin syönninpäälle,jos pitkiä ruokailutaukoja jostain syystä. Kyseistä lääkettä söin 15 vuotta. Olen sinnikko luonne kuten kerroin joten kuten jaksoin työni hoitaa. Sitten minulla kuoli Miesystävä 2003 ja surun aiheuttama tressi on lääkärikirjan mukaan suurin, mikä voi laukasta sairauksia. Ja oli todella sitä laihduin hirveästi, vaikka olin jo ennestään hoikka. Sitten todella nämä arvot heitteli : Aldosterooni , Kaalium , Naatrium, Aamu kortisooni, Kromokraniini A. Ja tuli nämä sydämmen johtumishäiriö, sekä rytmihäiriöt paheni. Kuten jo kerroin rasitus pahasta, kyllä hiihtelen, voimistelen poljen kuntopyörää, mutta kaikki täytyy tehdä rauhalliseen tahtiin , lihasmassa hupenee herkästi ja silloin laskee tämä munuaisen Kreatiini arvokin, mutta se ei kuitenkaan ole niin paha kuin että nousisi liikaa. Minäkin olen henkinen ihminen herkkä tunteinen ollu aina eläny myötä ihmisten vastoinkäymisistä ja suruista.. Jos todella ajattelen niin elämäni ollu aina tressaavaa raskasta työntekoa ollu yritäjänäkin. Olen nyt 56 vuotias. Minä olen tämä isadoa, voit laittaa sähköposti jos haluut viellä keskustella . Koitan nauttia kuitenkin elämästä.
- vähän tietoa
isadooa kirjoitti:
En tiedä oliko ensioireita nämä. Siis jo yli 20 vuotta sitten, olin tosi tressaavassa työssä ruokapaikassa, missä tyänantaja ei järjestäny ruokataukoja, ja kun tulin kotiin niin ei voinu syödä kun vain oksetti, olin 5 vuotta kyseisessä paikassa. Kävin lääkärillä rytmihäiriöiden vuoksi ja sain Ropraali nimistä lääkettä rytmihäiriöihin, syönin jälkeen aina tuntu että tukehtuu ja näitä oireita tulee vieläkin syönninpäälle,jos pitkiä ruokailutaukoja jostain syystä. Kyseistä lääkettä söin 15 vuotta. Olen sinnikko luonne kuten kerroin joten kuten jaksoin työni hoitaa. Sitten minulla kuoli Miesystävä 2003 ja surun aiheuttama tressi on lääkärikirjan mukaan suurin, mikä voi laukasta sairauksia. Ja oli todella sitä laihduin hirveästi, vaikka olin jo ennestään hoikka. Sitten todella nämä arvot heitteli : Aldosterooni , Kaalium , Naatrium, Aamu kortisooni, Kromokraniini A. Ja tuli nämä sydämmen johtumishäiriö, sekä rytmihäiriöt paheni. Kuten jo kerroin rasitus pahasta, kyllä hiihtelen, voimistelen poljen kuntopyörää, mutta kaikki täytyy tehdä rauhalliseen tahtiin , lihasmassa hupenee herkästi ja silloin laskee tämä munuaisen Kreatiini arvokin, mutta se ei kuitenkaan ole niin paha kuin että nousisi liikaa. Minäkin olen henkinen ihminen herkkä tunteinen ollu aina eläny myötä ihmisten vastoinkäymisistä ja suruista.. Jos todella ajattelen niin elämäni ollu aina tressaavaa raskasta työntekoa ollu yritäjänäkin. Olen nyt 56 vuotias. Minä olen tämä isadoa, voit laittaa sähköposti jos haluut viellä keskustella . Koitan nauttia kuitenkin elämästä.
Minulla jätettiin puolen vuoden tutkimusten jälkeen, diagnoosi vahva epäily Lidlen taudista.Tämä siis vuonna 2006/2007.Aldosteroiini, ja reniini lukemattoman alhaiset. Verenpaineet 150/240. Aivan valtavan kova päänsärky, virtsamittauksissa nestettä poistui vrk:ssa 2-3dl.Loput siis jäi elimistöön. Amitrid miten käytön alettua, nestettä poistui 4vkon sisällä 10-12kg. Siis minulla tähän liittyy nesteenpoisto ongelma, joskus unohdettuani ottaa lääkeeni aamulla huomaan, illasta etten ole käynyt juuri vessassa, pää alkaa kipeytymään-verenpaine nousee hetkessä. Kolme vuotta kaikki hyvin, amitrid mite, kaleoirid, lääkityksellä. Viikko sitten alkoi verenpaine-päänsärky, joka ei lähde kipulääkkeillä pois, Kävin työterveyslääkärillä, verenpaine huikeissa lukemissa, kysymys kuuluukin, voio tämä ajan myötä pahentua, kun kuvittelin 3 vuotta et lääkkeillähän tämä pysyy hyvin kurissa???maanantaina takas lääkäriin.:(
- SURULLISTA
vähän tietoa kirjoitti:
Minulla jätettiin puolen vuoden tutkimusten jälkeen, diagnoosi vahva epäily Lidlen taudista.Tämä siis vuonna 2006/2007.Aldosteroiini, ja reniini lukemattoman alhaiset. Verenpaineet 150/240. Aivan valtavan kova päänsärky, virtsamittauksissa nestettä poistui vrk:ssa 2-3dl.Loput siis jäi elimistöön. Amitrid miten käytön alettua, nestettä poistui 4vkon sisällä 10-12kg. Siis minulla tähän liittyy nesteenpoisto ongelma, joskus unohdettuani ottaa lääkeeni aamulla huomaan, illasta etten ole käynyt juuri vessassa, pää alkaa kipeytymään-verenpaine nousee hetkessä. Kolme vuotta kaikki hyvin, amitrid mite, kaleoirid, lääkityksellä. Viikko sitten alkoi verenpaine-päänsärky, joka ei lähde kipulääkkeillä pois, Kävin työterveyslääkärillä, verenpaine huikeissa lukemissa, kysymys kuuluukin, voio tämä ajan myötä pahentua, kun kuvittelin 3 vuotta et lääkkeillähän tämä pysyy hyvin kurissa???maanantaina takas lääkäriin.:(
En tiedä voiko pahentua. Jotenkin minulla kuitenkin huonompia aikoja, kuten paraaikaa, Tunnen koko keholla turvotusta ja varsinkin jaloissa. Mutta kuitenkin iho ongelma kuivuus, ja kun olen hoikka sen nesteen huomaa heti. Surukseni Lääkäri joka totesi minulla, huomasin lehdestä, että hän oli poistunu keskuudestamme, Joulukuussa olin puhelinyhteydessä ja kokeiltiin Amiloridi taukoa. Jo kolmantena päivänä pahat rytmihäiriöt ja huono vointi. Soitin hänelle hän kehotti heti aloittamaan Amiloridin. Minulle hän lähetti kirjeen ja ajan ensisyksylle. Myös määräsi kokeita, nyt en tiedä onko yhtä asiantuntevaa lääkäriä kun menen.
Tämä edesmennyt lääkäri sanoi, kun kysyin onko tämä hengenvaarallista" hän vastasi on jos ei hoitoa saa" Minä olen isadooa - VOIMIA
vähän tietoa kirjoitti:
Kysyisin vielä? Onko sinulla Kalium lääkitys, Onko sinulla vatsa vaivoja, turvotusta vatsassa ja kurinaa vaikka olisit just syönyt. Kokeile Suola sillin syöntiä jos on mutta älä nauti hirveesti nestettä. Et maininnu suola ja kaliumista mitään, jos sinulta näitä ei ole otettu pyytäisin ottamaan. Koska minulla putosi kaikki alle viitearvojen kun olin kolmen päivän tauolla Amilodirista sekä kreatiiniarvo. Terv. isadooa
- KANATTAA KOKEILLA
VOIMIA kirjoitti:
Kysyisin vielä? Onko sinulla Kalium lääkitys, Onko sinulla vatsa vaivoja, turvotusta vatsassa ja kurinaa vaikka olisit just syönyt. Kokeile Suola sillin syöntiä jos on mutta älä nauti hirveesti nestettä. Et maininnu suola ja kaliumista mitään, jos sinulta näitä ei ole otettu pyytäisin ottamaan. Koska minulla putosi kaikki alle viitearvojen kun olin kolmen päivän tauolla Amilodirista sekä kreatiiniarvo. Terv. isadooa
Minulla jäi tämäkin asia mainitsematta. Kun otan Kalium lääkkeen nesteenä sekin kun kapselit ärsytti vatsaa sekä Syön suolasta kuten Ahti silliä, niin huomaan hetken päästä että minulla runsaasti virtsaa. Ja tuleekin kova tarve wc-hen. Kokeile näitä.
TERV: isadooa - Jones60
VOIMIA kirjoitti:
Kavin kuulemassa vastaukset tossa helmikuussa ja ne olivat tosi hyvia. Kysyin laakarilta, etta pitaako elamantapoihin asettaa muutoksia niin ei mitaan. Kaikki arvoni olivat normalisoituneet ja syon toki sita amiloridia aamuisin 5 mg.
Eli liikkua saa ja rasittaa niin paljon kun pystyy. Kalium arvot ym olivat tosiaan kaikki normaalit. Nyt Thaimaassa. Tupakka ja alkoholi on tietty niita etta taytyy kohtuudella nauttia, mutta niin muidenkin.
Kayn joulukuussa seuraavaksi kontrollissa kun lekuri kysyi, etta siopiiko tulla, kun han oli itsekkin asiasta innoissaan. Tyksissa sisataudeilla el Varis.
Parjaile. - KIVA KUULLA
Jones60 kirjoitti:
Kavin kuulemassa vastaukset tossa helmikuussa ja ne olivat tosi hyvia. Kysyin laakarilta, etta pitaako elamantapoihin asettaa muutoksia niin ei mitaan. Kaikki arvoni olivat normalisoituneet ja syon toki sita amiloridia aamuisin 5 mg.
Eli liikkua saa ja rasittaa niin paljon kun pystyy. Kalium arvot ym olivat tosiaan kaikki normaalit. Nyt Thaimaassa. Tupakka ja alkoholi on tietty niita etta taytyy kohtuudella nauttia, mutta niin muidenkin.
Kayn joulukuussa seuraavaksi kontrollissa kun lekuri kysyi, etta siopiiko tulla, kun han oli itsekkin asiasta innoissaan. Tyksissa sisataudeilla el Varis.
Parjaile.Kiva kuulla että tilanteesi tasaantunu. Tietenkin minulla muitakin sairauksia, joten vaikee tietää ja erottaa mikä mistäkin johtuu. Mutta uskon kuitenkin vahvasti tämän suolan ja kaaliumin tasapainon heittelyn johtuvan Lidllen syntroomasta koska se on suolapumpun toimintahäiriö. Ja jos suola on vähissä sehän vie pahimmillaan ihmisen liikuntakyvyn sekä ajattelu että muistiin vaikuttava asia. Olisi kiva vaihtaa jatkossa mielipiteitä miten tilanteesi etenee tämän sairauden kanssa. Hyvää jatkoa. TERV: isadooa
- Jones60
KIVA KUULLA kirjoitti:
Kiva kuulla että tilanteesi tasaantunu. Tietenkin minulla muitakin sairauksia, joten vaikee tietää ja erottaa mikä mistäkin johtuu. Mutta uskon kuitenkin vahvasti tämän suolan ja kaaliumin tasapainon heittelyn johtuvan Lidllen syntroomasta koska se on suolapumpun toimintahäiriö. Ja jos suola on vähissä sehän vie pahimmillaan ihmisen liikuntakyvyn sekä ajattelu että muistiin vaikuttava asia. Olisi kiva vaihtaa jatkossa mielipiteitä miten tilanteesi etenee tämän sairauden kanssa. Hyvää jatkoa. TERV: isadooa
Kävin myös sydämen ultrassa ja jonka vastaukset sain virallisesti tuossa samalla kertaa ja nekin olivat toiveikkaat. Niissäkään ei onneksi ollut mitään veren paineen aiheuttamaa vajaa toimintaa vaan kaikki oli onneksi kunnossa. Verenpaine oli niin lyhyen aikaa päässyt olemaan koholla=> onneksi. Itse olen todella huonoa "maaperää" muutenkin huonoille uutisille. Tunnen itseäni saman tyyppiseksi tunneihmiseksi, joksi itseäsi kuvailit.
Minullakin paino laski silloin pahimmassa vaiheessa aika reippaasti ja muutenkin olen hoikassa kunnossa ollut aina ja samalla tavalla varmaan murheet/stressi ollut isona aiheuttajana moiseen oireellisuuteen.
Tuo sopii minulle hyvin, että välillä vaihdetaan kuulumisia taudista. - isadooa
Jones60 kirjoitti:
Kävin myös sydämen ultrassa ja jonka vastaukset sain virallisesti tuossa samalla kertaa ja nekin olivat toiveikkaat. Niissäkään ei onneksi ollut mitään veren paineen aiheuttamaa vajaa toimintaa vaan kaikki oli onneksi kunnossa. Verenpaine oli niin lyhyen aikaa päässyt olemaan koholla=> onneksi. Itse olen todella huonoa "maaperää" muutenkin huonoille uutisille. Tunnen itseäni saman tyyppiseksi tunneihmiseksi, joksi itseäsi kuvailit.
Minullakin paino laski silloin pahimmassa vaiheessa aika reippaasti ja muutenkin olen hoikassa kunnossa ollut aina ja samalla tavalla varmaan murheet/stressi ollut isona aiheuttajana moiseen oireellisuuteen.
Tuo sopii minulle hyvin, että välillä vaihdetaan kuulumisia taudista.Olen kiinostunu mikä tilanteesi tänäpäivänä? Olin tutkimuksissa ja Amiloridi oli tauolla, mutta kuitenkin heti paisumista eli nesteet ei poistunu kehosta.
Joten jatkan Amiloridin syöntiä, lääkärini kyllä meinasi vaihtaa tavalliseen nesteenpoisto
lääkkeeseen, mutta kun lihasoireet tuli myös tauolla. Minua kiinostaiski tietää onko sinulla
lihasoireita? Ja syötkö muita verenpainelääkkeitä?
Vastaustasi odottaen. isadooa - Jones60
isadooa kirjoitti:
Olen kiinostunu mikä tilanteesi tänäpäivänä? Olin tutkimuksissa ja Amiloridi oli tauolla, mutta kuitenkin heti paisumista eli nesteet ei poistunu kehosta.
Joten jatkan Amiloridin syöntiä, lääkärini kyllä meinasi vaihtaa tavalliseen nesteenpoisto
lääkkeeseen, mutta kun lihasoireet tuli myös tauolla. Minua kiinostaiski tietää onko sinulla
lihasoireita? Ja syötkö muita verenpainelääkkeitä?
Vastaustasi odottaen. isadooaLihasoireita ei minulla ole ollut. Enkä syö muita lääkkeitä kuin tuon 5 mg amiloridi-lääkettä.
Olen just tänään menossa labraan kun sovittiin, että käyn toistaiseksi kerran vuodessa ikään kuin kontrollissa.
Marraskuussa olin suorittamassa laajat fyysiset ja lääkinnälliset testit. Kaikki arvot olivat normalisoituneet, jopa kaliumarvoni olivat täysin normaalit. Fyysinen kuntoni oli erinomainen, hapenottokykyni ollessa n. 56 mmol.
Jätin tuossa syksyllä ihan kokeeksi amiloridin ottamatta pari viikkoa. Silloin alkoi pikku hiljaa veren paineet kohoamaan. Maanantaina keskustelen asiasta lääkärin kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666