arka hammas

-pipihammas-

Olen kärsinyt jo monta kuukautta arasta poskihampaasta. Hammas tuli araksi sen jälkeen, kun sen yläpuolella oleva hammas paikattiin. Aluksi kipu oli juuri paikatssa hampaassa. Kesti ehkä kaksi viikkoa, kunnes kipu poistui ja pysytyin syömään normaalisti. No, vähän sen jälkeen tuli yhtäkkiä paikatun hampaan alapuolinen hammas niin araksi, etten pysty syömään mitään kovaa tai sitkeää. Kipu on nopea ja terävä, ei jää jomottamaan. Muutenkaan hammasta ei vihlo/särje.

Olen käynyt nyt kaksi kertaa lekurissa tämän takia. Röntgenit on otettu, mitään ei näy. Paikka ei ole korkea, reikiä ei ole, ei tulehduksia, ei mitään. Hampaat eivät myöskään heilu. Käytän öisin purentakiskoa, joten narskuttelukaan ei pitäisi olla syynä (ja muutenkin narskuttelukipu on ihan erilainen, kokemusta on siitäkin..).

Kun tänään söin, huomasin, että kipu tuntuikin nyt taas paikatussa ylähampaassa! Siis voiko kipu todella vaihdella niin, että välillä tuntuu aivan selvästi alahampaassa, välillä ylähampaassa, vaikka ongelma olisikin vain toisessa niistä? Vai onko mulla nyt vikaa kahdessa hampaassa?

Todella ärsyttävää tämä. Hammaslääkärit sanovat vain, että hienot hampaat, mutta jotain vikaa kai niissä on kun en voi syödä vasemmalla puolella mitään kovaa. Pistää vihaksi tämä, kun olen 26v. ja joudun tarkkailemaan syömistäni kuin mikäkin hampaaton mummo. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

2

688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marie

Minulla hyvin samanlaisia kokemuksia. Aina kun on jotain vikaa ylahampaissa, tunnen kivun saman puolen alahampaissa - en siella, missa ongelma oikeasti on. Hammaslaakarini on sanonut, etta tama on aika yleista, etenkin kun jonkun hampaan hermo on tulehtunut.

Jos kipuilet, niin ihan varmasti siella suussa on jokin vikana!

• Non niin...

Itellä oli samaa ja purentaa epäiltiin ensin syyksi ja hampaita hiottiin. Ei auttanut ja kipu senkun jatkui. Sitten hammas tuli niin puruaraksi sekä kipeäksi, että oli edessä alahampaan juurihoito. Hampaassa oli muhinut jokin pöpö jo ilmeisesti kauan ja se oli syynä moiseen. Tosin juurihoito sitten epäonnistui ja sain vuosisadan kivut tulehduksen antibioottikuurin vahvat kipulääkkeet päälle ja alahammas jouduttiin poistamaan.

Kivut menivät sen tien, mutta nyt olen yhtä hammasta köyhempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      92
      1066
    2. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      732
    3. Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat

https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe
      Savonlinna
      35
      614
    4. Ei näytä hyvältä

Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj
      Ähtäri
      39
      546
    5. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      49
      490
    6. Jos vielä toivot...mies...

Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi
      Ikävä
      46
      475
    7. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      31
      469
    8. Ilahtuisin jos laittaisit viestin

Mutta et niin tee 😔 sillä sun mielestä on mun vuoro.
      Ikävä
      34
      447
    9. Olet hurmaava

Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su
      Ikävä
      14
      441
    10. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      38
      434
    Aihe