Amalgaamista pahoinvointia?

Paikattu

Voiko amalgaami aiheuttaa pahoinvointia? Minulle laitettiin erittäin suuri amalgaamipaikkaa juurihoidettuun hampaaseen joka oli lohjennut luurajaan asti. Nyt 80% näkyvästä hampaasta on amalgaamia ja viime aikoina olen kärsinyt päivittäin pahoinvoinnista, joka alkoi juuri samoihin aikoihin paikkauksen kanssa! Voisiko syy olla paikassa, kun mitään muutakaan aiheuttajaa ei tutkimuksissa ole löydetty?

64

9655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myrkytetty

      Onko se paikka hiljattain tehty, miten pitkä aika sitten? Ja saitko itse mahdollisesti valita paikka-aineen?
      Meinaan vaan, eikö amalgaamipaikoista jo ole luovuttu kokonaan?

      • sdgsdg

        Mikä lie puoskari ollut asialla. Minulle on laitettu amalgaamia viimeksi 80-luvulla poislukien armeija 90-luvun puolessa välissä. Armeijan hämmaslääkäri oli kunnon puoskari. Kävi välillä tupakalla, ei käyttänyt mikkihanskoja, eikä pessyt käsiään.


      • ....

        Ei ole luovuttu. Muovipaikka ei kestä niin hyvin kuin amalgaaminen, varsinkin purupinnoilla.


      • En halua ainakaan
        .... kirjoitti:

        Ei ole luovuttu. Muovipaikka ei kestä niin hyvin kuin amalgaaminen, varsinkin purupinnoilla.

        Laitetaanko väkisin suuhun, siis kysymättä?


      • amalgaamista kieltäytynyt
        En halua ainakaan kirjoitti:

        Laitetaanko väkisin suuhun, siis kysymättä?

        Itse ainakin käydessäni päivystyksessä totesin, että amalgaamilla ei paikata mun hammasta, eikä paikattukaan, vaan muovilla.

        Eli kun hyvissä ajoin ilmoittaa, että sitä ei suuhun sitten laiteta, niin eiköhän viesti mene perille. Ketään ei saa hoitaa ilman lupaa.


      • Mitkä
        .... kirjoitti:

        Ei ole luovuttu. Muovipaikka ei kestä niin hyvin kuin amalgaaminen, varsinkin purupinnoilla.

        ovat perustelusi tämän AMALGAAMIN erinomaisuudlle, verrattuna muihin todennäköisesti vähemmän ongelmia, niin potilaille, kuin ammattilaisillekin aiheuttavista muista paikka-aineista?


      • lapsena
        amalgaamista kieltäytynyt kirjoitti:

        Itse ainakin käydessäni päivystyksessä totesin, että amalgaamilla ei paikata mun hammasta, eikä paikattukaan, vaan muovilla.

        Eli kun hyvissä ajoin ilmoittaa, että sitä ei suuhun sitten laiteta, niin eiköhän viesti mene perille. Ketään ei saa hoitaa ilman lupaa.

        Mulle kävi niin, että suoraan pyysin, ettei laitettaisi amalgaamia, mutta täti väitti vaan että kyllä se on parempi, ja amalgaamihan sitten laitettiin. Tämä tapahtui kun olin vielä lapsi, ja eihän lasta tarvitse kuunnella. Nyt paikka ollut jo monia vuosia, ja mietin mitä kaikkea kivaa se aiheuttaakaan. Poistatan heti kun saan säästettyä siihen rahaa.


      • on myös olemassa
        Mitkä kirjoitti:

        ovat perustelusi tämän AMALGAAMIN erinomaisuudlle, verrattuna muihin todennäköisesti vähemmän ongelmia, niin potilaille, kuin ammattilaisillekin aiheuttavista muista paikka-aineista?

        "Erityisesti ovat lisääntyneet muovipaikka-aineiden sisältämien akrylaattien ja suojakäsineiden luonnonkumin aiheuttamat allergiat."

        www.ttl.fi/Internet/Suomi/Tiedonvalitys/Verkkolehdet/Tyoterveiset/2001-02/08.htm


    • näin on

      Nopeasti sellainen paska pois suusta,amalgaami tuhoaa ihmisen terveyden!Ensimmäisen luokan hermomyrkkyä!

      • Sairas(ko)

        Silmien "sumeneminen" rasituksessa, huimaus, korvissa soi, epätodellinen olo => "sumussa eläminen", loputon väsymys, huono itsetunto,vaikea päättää asioista ym.ym. , todellisuutta mulle viimeiset 20 vuotta . Suussa toistakymmentä amalgaamipaikkaa (isoa), ensimmäiset 7-vuotiaana. Että silleen...


      • Toinenkin
        Sairas(ko) kirjoitti:

        Silmien "sumeneminen" rasituksessa, huimaus, korvissa soi, epätodellinen olo => "sumussa eläminen", loputon väsymys, huono itsetunto,vaikea päättää asioista ym.ym. , todellisuutta mulle viimeiset 20 vuotta . Suussa toistakymmentä amalgaamipaikkaa (isoa), ensimmäiset 7-vuotiaana. Että silleen...

        Myös samanlaisiakin oireita, mitä esitit oli minullakin!

        Lisäksi täysin sietämättömäksi kehittyneet takaraivon, ja niskan kiputilat.
        Takaraivo toiselta puolen oli kuin tulessa, ja lihakset kiristyneet, ja pingoittuneet!
        Kuola tahtoi valua suusta.
        Mm. aamuisin tyynykin oli hyvin märkä.
        Pelko, ja jännitystilat olivat jatkuvia!
        Samoin myös käsien, sormien tärinä, vapina!

        Voisi sanoa, että oireita oli niin fyysisiä, kuin psyykkisiäkin vaikka kuinka paljon!

        En niitä tässä rupea erittelemään, mutta kun katsot GOOGLESTA sanalla ELOHOPEAMYRKYTYS, sieltä löydät näitä, joillekin valitettavasti, joka päiväisiksi, joka hetkisiksikin todellisuudeksi muodostuvia oireita, oireistoja, painajaisia löydät lisää!


      • Sairas(kin)
        Toinenkin kirjoitti:

        Myös samanlaisiakin oireita, mitä esitit oli minullakin!

        Lisäksi täysin sietämättömäksi kehittyneet takaraivon, ja niskan kiputilat.
        Takaraivo toiselta puolen oli kuin tulessa, ja lihakset kiristyneet, ja pingoittuneet!
        Kuola tahtoi valua suusta.
        Mm. aamuisin tyynykin oli hyvin märkä.
        Pelko, ja jännitystilat olivat jatkuvia!
        Samoin myös käsien, sormien tärinä, vapina!

        Voisi sanoa, että oireita oli niin fyysisiä, kuin psyykkisiäkin vaikka kuinka paljon!

        En niitä tässä rupea erittelemään, mutta kun katsot GOOGLESTA sanalla ELOHOPEAMYRKYTYS, sieltä löydät näitä, joillekin valitettavasti, joka päiväisiksi, joka hetkisiksikin todellisuudeksi muodostuvia oireita, oireistoja, painajaisia löydät lisää!

        Pistä viestiä tulemaan jos haluat; kerro miten oot pärjänny!? [email protected]


      • Toinenkin
        Sairas(kin) kirjoitti:

        Pistä viestiä tulemaan jos haluat; kerro miten oot pärjänny!? [email protected]

        Kuten varmaankin osittain tiedätkin, ja jos olet tutustunut myös COOGLE:sta saataviin mm.hakusanoilla: AMALGAAMI, ELOHOPEA, ELOHOPEAMYRKYTYS tietoihin, voit kuvitella, että kyseessähän on suorastaan jo täällä maanpäällä koetut helvetin esikartanon, vai onko sitten jo sen pahemmankin paikan kokemukset!

        Tietenkin tähän vielä yhdistyy näiden amalgaamipaikkojen epämääräiset purenta l. kontaktipinnat, joista osa oli niin matalia, että vain se oman amalgaamilla paikatun hampaan- ja KIILTEEN REUNA olivat purentakontaktissa VASTAPURIJAN kanssa?!!
        Ei liene outoa, eikä ainutlaatuista, että tällaisessa tilanteessa kehittyy erilaisia mm. ylirasitusongelmia, jotka tietenkin vielä pahentavat muutenkin toivotonta tilannetta,
        kun asiaa tarkastelee tällä pienemmällä tietomäärällä, eikä rasitteena? ole sitä YLIOPISTOLLISTEN PERIAATTEIDEN tuomaa oppirasitetta!

        Niinhän minäkin olen ollut niiden niin hyvien tutkimusten kohteena kovinkin pitkään, nähtävästi
        sinua pitempään, eikä mitään huomionarvoista kuitenkaan löydetty!

        Tutkittu, tutkittu, tutkittu.......
        On kyllä tutkittu, mutta potilaan kertomukset, näkemykset, ja ehdotukset ovat vain jäänet huomioita vaille!
        Mieluummiun on sitten vain tutkittu!
        Onpa tullut mieleen se entinen verkonpaikkaajakin joka etsii, etsii, eikä soisi löytävänsä!

        Jotain positiivista voi sanoa tapahtuneen, kun katsoin tuloksettomia tutkimuksia tehdyn jo tarpeeksikin, ja kaikesta vastustuksesta, ja huuhaa väitteistä huolimatta, otin askeleen suuntaan, että näistä AMALGAAMEISTA on päästävä eroon!
        Samoin hampaiden kontaktien, ja purennan tasapainoon saattaminen tuntuivat mielestäni ensiarvoisen tärkeiltä toimenpiteiltä!

        Mutta eihän tällaiset näin vaikeat hommat niin vain onnistu!
        Myös tällaisten toimenpiteiden suorittaminen, ja hyväksyttävän lopputuloksen saaminenhan onkin sitten vaikeaa!
        Sehän kestikin sitten taas vuosia!?

        Kuten tiedämme, elohopean puoliintumisaikahan on jotain 27v, että parempaan suuntaan sen suhteen ollaan menossa, jos vain ikää riittää!
        Toivottavasti myös näiden muidenkin kipujen, vaivojen ja ongelmien kanssa pahin on ohitettu!


    • OLET

      toistaiseksi selvinnyt kovin vähillä ongelmilla!
      Onhan paikan laitosta vasta kovin vähän aikaa!

      Mitä on odotettavissa, siitä voit lukea, kun kirjoitat ylläolevaan GOOGLE laatikkoon sanat
      AMALGAAMI tai ELOHOPEA, ja klikkaat enteriä.
      Sieltä tulee valikot, joista voit tutkia, ja lukea mitä odotettavissa on!

      Kyseleppäs hammaslääkäriltäsi aiheesta!
      Kerro sitten meillekkin, mitä hän aiheesta sinulle kertoi!

      • anneli

        OLETPAS OLLUT TIETÄMÄTÖN....
        KOULUAIKOINA OLI HAMMASLÄÄKÄRIKAMMO,JOTAN AIKUISENA TEHTIIN HAMPAISTOREMONTTI,SAIRASTUIN VUOSIKSI ETEENPÄIN...OIREITA NIIN PALJON ETTÄ EN NYT NIITÄ LUETTELE...MAKASIN MEILAHDESSA PÄIVYSTYKSESSÄ,AIVOKASVAINEPÄILTYNÄ,VIEREISELLÄ PEDILLÄ OLI POTILAS JOHON TUTUSTUIN,KÄRSI PAHOJA VIEROITUSOIREITA KOSKA VAIHDATTI HAMMASPAIKKOJA,ELI AMALGAAMIT POIS,(myöhemmin nukkui pois)SIITÄ ALKOI MINUN SALAPOLIISITYÖNI,HAIN TIETOUTTA RUOTSIA MYÖTEN,PÄÄSIN KOKEISIIN,OLIN ALLERGINEN PAIKOILLENI,ELI KAIKKI 12-PAIKKAA POIS PIKKUHILJAA,SIITÄ ALKOI TOIPUMISENI HILJALLEEN,MUTTA KAIKKI OIREET EI HÄVIÄ KOSKAAN,SYDÄNLIHANS KERÄÄ SITÄ MYRKKYÄ KUN SIENI,SAMOIN AIVOT,AIVOISSA PUOLIUTUMISAIKA ON PITKÄ ,EN NYT SANO MITÄÄN ETTEN SANO VÄÄRIN.SE ETTEI MUOVI-LASIIDOOME PAIKKA PYSY HAMPAISSA ON KUKKUA,ITSELLENI NIITÄ LAITETTIIN 1980V.JA ON PYSYNEET.LUULIN TODELLA ETTÄ NIITÄ AMALGAAMIA EI ENÄÄ KÄYTETÄ,MUTTA EIKÖ IHMISET OSAA SANOA MITÄ SUUHUNSA ANTAA LAITTAA....


      • Amalgoitu vasten tahtoaan
        anneli kirjoitti:

        OLETPAS OLLUT TIETÄMÄTÖN....
        KOULUAIKOINA OLI HAMMASLÄÄKÄRIKAMMO,JOTAN AIKUISENA TEHTIIN HAMPAISTOREMONTTI,SAIRASTUIN VUOSIKSI ETEENPÄIN...OIREITA NIIN PALJON ETTÄ EN NYT NIITÄ LUETTELE...MAKASIN MEILAHDESSA PÄIVYSTYKSESSÄ,AIVOKASVAINEPÄILTYNÄ,VIEREISELLÄ PEDILLÄ OLI POTILAS JOHON TUTUSTUIN,KÄRSI PAHOJA VIEROITUSOIREITA KOSKA VAIHDATTI HAMMASPAIKKOJA,ELI AMALGAAMIT POIS,(myöhemmin nukkui pois)SIITÄ ALKOI MINUN SALAPOLIISITYÖNI,HAIN TIETOUTTA RUOTSIA MYÖTEN,PÄÄSIN KOKEISIIN,OLIN ALLERGINEN PAIKOILLENI,ELI KAIKKI 12-PAIKKAA POIS PIKKUHILJAA,SIITÄ ALKOI TOIPUMISENI HILJALLEEN,MUTTA KAIKKI OIREET EI HÄVIÄ KOSKAAN,SYDÄNLIHANS KERÄÄ SITÄ MYRKKYÄ KUN SIENI,SAMOIN AIVOT,AIVOISSA PUOLIUTUMISAIKA ON PITKÄ ,EN NYT SANO MITÄÄN ETTEN SANO VÄÄRIN.SE ETTEI MUOVI-LASIIDOOME PAIKKA PYSY HAMPAISSA ON KUKKUA,ITSELLENI NIITÄ LAITETTIIN 1980V.JA ON PYSYNEET.LUULIN TODELLA ETTÄ NIITÄ AMALGAAMIA EI ENÄÄ KÄYTETÄ,MUTTA EIKÖ IHMISET OSAA SANOA MITÄ SUUHUNSA ANTAA LAITTAA....

        EIKÖ IHMISET OSAA SANOA MITÄ SUUHUNSA ANTAA LAITTAA.... Kirjoitat!!!!!!

        Kun itse menin paikkauttamaan, niin sanoin jo ennen aloitusta, että sitten laitetaan MUOVIA TAI JOTAIN MUUTA, MUTTA EI A-M-A-L-G-A-A-M-I-A, siihen mulle vastasi hoitaja, vaikka hammaslääkäri oli vieressä, että Hammaslääkäri PÄÄTTÄÄ paikka-aineesta!!! Kun lähdin, amalgaamia oli suussani!!! Piruiluako, kun pyysin muuta?????


      • M28
        Amalgoitu vasten tahtoaan kirjoitti:

        EIKÖ IHMISET OSAA SANOA MITÄ SUUHUNSA ANTAA LAITTAA.... Kirjoitat!!!!!!

        Kun itse menin paikkauttamaan, niin sanoin jo ennen aloitusta, että sitten laitetaan MUOVIA TAI JOTAIN MUUTA, MUTTA EI A-M-A-L-G-A-A-M-I-A, siihen mulle vastasi hoitaja, vaikka hammaslääkäri oli vieressä, että Hammaslääkäri PÄÄTTÄÄ paikka-aineesta!!! Kun lähdin, amalgaamia oli suussani!!! Piruiluako, kun pyysin muuta?????

        No toi kuulostaa kyllä hyvin merkilliseltä.. Jos mä olisin samassa tilanteessa kun sä, niin ottaisin selvää, mikäli olisi mahdollista tehdä asiasta rikosilmoitus, sekä kirjoittaisiin lehteen millä tavalla se hammaslääkäri kohteli minua.

        Jotkut lääkärit ja hammaslääkärit ajattalevat samoin kun tiedemiehet; kaikki mikä ei ole 100% todistettavana on "humpuukia" Niin hammaslääkäri sanoi mulle v. -91 kun olin 14-vuotias ja kyselin amalgaamista..."ihan vaaratonta, mutta "humpuukimaakarit" jotka väittää toisin täytyy varoa".... huhuh..

        Nyt en moiti tiedettä, paitsi sitä ahdasmielistä "ei ole syytä uskoa sitä mitä ei olla todistettu." ajttelua. Amalgaamin vaarallisuus on van "humpuukia" Yeah right..


      • Manalainen
        Amalgoitu vasten tahtoaan kirjoitti:

        EIKÖ IHMISET OSAA SANOA MITÄ SUUHUNSA ANTAA LAITTAA.... Kirjoitat!!!!!!

        Kun itse menin paikkauttamaan, niin sanoin jo ennen aloitusta, että sitten laitetaan MUOVIA TAI JOTAIN MUUTA, MUTTA EI A-M-A-L-G-A-A-M-I-A, siihen mulle vastasi hoitaja, vaikka hammaslääkäri oli vieressä, että Hammaslääkäri PÄÄTTÄÄ paikka-aineesta!!! Kun lähdin, amalgaamia oli suussani!!! Piruiluako, kun pyysin muuta?????

        Jumankekka, ei taatusti kukaan muu kuin SINÄ päätä, mitä suuhusi laitetaan! Törkeää toimintaa hammaslääkäriltä. Laitahan palautetta tai viestiä tästä hammaslääkäristä jonnekin julkisesti, niin saavat mitä tilaavat.


      • Hohhoijakkaa
        Manalainen kirjoitti:

        Jumankekka, ei taatusti kukaan muu kuin SINÄ päätä, mitä suuhusi laitetaan! Törkeää toimintaa hammaslääkäriltä. Laitahan palautetta tai viestiä tästä hammaslääkäristä jonnekin julkisesti, niin saavat mitä tilaavat.

        Sinähän et ole muuta kuin materiaa, ja mekaniikkaa, kun joudut näiden terveydenhoidon asiantuntijoiden käsittelyyn!

        Siellähän on niitä kalliisti koulutettuja alan ammattilaisia, ja hehän sitten nähtävästi sanovat sen asiantuntijan viimeisen sanan, vaikkapa toimenpiteet, johtaisivat sitten potilaan tilanteen päinvastaiseen kehitykseen, odotettuun nähden!

        Sehän on se ASIANTUNTIJAN näkemys, ja sehän on se "ainoa oikea" ratkaisu, vaikka asiakkaalla, potilaalla, ongelman kanssa elävällä, olisi asiasta myös näkemys asiasta?
        Sehän jää omaan arvoonsa!

        Jos sitten toteutuu se huonoin vaihtoehto, potilaan kannalta katsottuna, tehdyn ratkaisun, suoritetun toimenpiteen puolesta puhujia kyllä löytyy, ja toimenpide, -piteet todetaan hyvin perustelluiksi!

        Tahtoo hiukan tämän ev.luterilaisen kasvatuksen saaneella nykiä!


      • Amalgaamista

        Voimakkaiden leukaluun, ja takaraivon alueiden kipujen, ja vaivojen selvittely-yritysten yhteydessä, kun ei mitään muutakaan syytä tähän pahaan ongelmaan löytynyt, kysyin HAMMASLÄÄKÄRILTÄ myös tämän kiistellyn, AMALGAAMIN, ja sen sisältämien aineiden, mahdollisia vaikutuksia tämän sietämättömän kivun syntyyn, koskapa niistä on kuitenkin puhuttu jo kauankin sitten, joskin ne on joko kiistetty, tai vaiettu.

        Vastaus oli valmiina, ja kovin ymmärrettävä:
        NE ON AIVAN HÖPÖN PÖPÖN JUTTUJA, EIKÄ SELLAISIA OLE OLEMASSAKAAN, oli reipas vastaus!

        Niinhän se tutkimusten tulos, myös silläkin kerralla jäi yhtä laihaksi, kuin niin monilla aikaisemmillakin kerroilla!


    • syvä paikka

      Jos hampaanreuna menee luurajaan asti, tai syvälle ikenen alle, muovipaikkaa ei voi laittaa. Amalgaami on ainoa mikä kestää. Syvällä on aina sen verran kosteutta, että muovin sidosaine pettää.

      • ANNELI

        OLET ILMEISESTI HAMMASLÄÄKÄRI JOKA ET TUNNE ASIAA NIMELTÄ AMALGAAMI OTA YHTEYTTÄ LUNDIN YLIOPISTOON


      • Vastausta odottava

        Miten biohammaslääkärit hoitavat kyseisen hampaan paikkauksen? Hehän EIVÄT käytä vastaanotollaan AMALGAAMIA ollenkaan, poistavat kylläkin!

        LÄHETTÄVÄTKÖ he tällaisen tapauksen "Jos hampaanreuna menee luurajaan asti, tai syvälle ikenen alle, muovipaikkaa ei voi laittaa. Amalgaami on ainoa mikä kestää."
        toiselle hammaslääkärille paikattavaksi ja toteavat asiakkaalleen, ettei voida paikata kyseistä tapausta, mene muualle????


      • Syvä amalgaamipaikka

        Kun niitä vielä tehdään useampia suuhun, silloin alkaa pettämään jo paljon muutakin, vaikka tämä mainostamasi AMALGAAMIPAIKKA saattaisi pysyäkin paikoillaan!

        Jostain syystä ainakin minun tapauksessani näitä amalgaamipaikkoja irtoili, ja niitä saatiin uusia vähän väliä!

        Voisitko selittää tällaisen uskomattoman ihmeellisyyden, tämän mainostamasi amalgaamipaikkauksen suhteen!


      • syvä paikka
        Syvä amalgaamipaikka kirjoitti:

        Kun niitä vielä tehdään useampia suuhun, silloin alkaa pettämään jo paljon muutakin, vaikka tämä mainostamasi AMALGAAMIPAIKKA saattaisi pysyäkin paikoillaan!

        Jostain syystä ainakin minun tapauksessani näitä amalgaamipaikkoja irtoili, ja niitä saatiin uusia vähän väliä!

        Voisitko selittää tällaisen uskomattoman ihmeellisyyden, tämän mainostamasi amalgaamipaikkauksen suhteen!

        totesin vain tosiasian. Jos hammas on lohjennut luureunaan asti, sen ennuste on jo alun alkaen erittäin huono. Kosteutta hieman sietävällä materiaalilla (muita ei ole kuin amalgaami) voidaan hampaan elinikää pitkittää. Jos sellaisessa tapauksessa, jossa ei saada pidettyä hampaankoloa kuivana (tämä on tietenkin täysin tapauskohtaista ja riippuu suuresti myös kolon muodosta ja sijainnista) laitetaan adhesiivinen paikka, ei hyvä tule. Sauma aukeaa, rako paikan ja hampaan väliin, uusitaan ja uusitaan paikkaa.
        Valittavana on aina pienempi paha: hampaanpoisto heti/amalgaamipaikka joka kestää muutaman vuoden/muovipaikka,joka kestää pari vuotta.
        En väittänyt tai mainostanut amalgaamia hyväksi materiaaliksi, vain tuollaiseen tilanteeseen sopivimmaksi materiaaliksi. Muuten olen sitä mieltä, ettei se juuri muuhun sovikaan.


      • Heli
        syvä paikka kirjoitti:

        totesin vain tosiasian. Jos hammas on lohjennut luureunaan asti, sen ennuste on jo alun alkaen erittäin huono. Kosteutta hieman sietävällä materiaalilla (muita ei ole kuin amalgaami) voidaan hampaan elinikää pitkittää. Jos sellaisessa tapauksessa, jossa ei saada pidettyä hampaankoloa kuivana (tämä on tietenkin täysin tapauskohtaista ja riippuu suuresti myös kolon muodosta ja sijainnista) laitetaan adhesiivinen paikka, ei hyvä tule. Sauma aukeaa, rako paikan ja hampaan väliin, uusitaan ja uusitaan paikkaa.
        Valittavana on aina pienempi paha: hampaanpoisto heti/amalgaamipaikka joka kestää muutaman vuoden/muovipaikka,joka kestää pari vuotta.
        En väittänyt tai mainostanut amalgaamia hyväksi materiaaliksi, vain tuollaiseen tilanteeseen sopivimmaksi materiaaliksi. Muuten olen sitä mieltä, ettei se juuri muuhun sovikaan.

        Mulla on juuri toi tilanne! Yksi muovipaikka on jo irronnut (kesti kaksi vuotta) ja huomenna laitetaan uusi paikka, nyt on väliaikainen. Amalgaamia hammaslääkäri ei tarjonutkaan, mutta kruunua hän suositteli. Kun olin epäilevä, niin hän totesi, että se voidaan myös paikata niinkuin viimeksikin muovilla ja kruunuttaa sitten, kun se paikka seuraavan kerran irtoaa. Luuletko, että kruunu kestää tuollaisessa paikassa? Jos tämä poistetaan, niin se näkyy.


      • dsgsdg
        Syvä amalgaamipaikka kirjoitti:

        Kun niitä vielä tehdään useampia suuhun, silloin alkaa pettämään jo paljon muutakin, vaikka tämä mainostamasi AMALGAAMIPAIKKA saattaisi pysyäkin paikoillaan!

        Jostain syystä ainakin minun tapauksessani näitä amalgaamipaikkoja irtoili, ja niitä saatiin uusia vähän väliä!

        Voisitko selittää tällaisen uskomattoman ihmeellisyyden, tämän mainostamasi amalgaamipaikkauksen suhteen!

        Ei minultakaan ole koskaan irronnut yhtään muovipaikkaa. Amalgaamia ne irronneet ovat aina olleet.


      • Manalainen

        Entäs keraamiset tai kultaiset paikat? En jaksa uskoa, että amalgaami olisi AINOA materiaali mikä kestää.


    • kiitos

      en ikinä laittais amalgaamia suuhuni. isälle laitettu yli 20 paikoitusta 20 vuotta sitten, eikä vieläkään toipunut siitä. hiukset lähti, pahoinvointia, depressiota ym ym. niitä poistetaan nyt 1/puoli vuotta. syö seleeniä, c-vitamiinia ym. ja kyllä hammaslääkäri täytyy kuunnella mitä potilas haluaa...

    • AmiGallo

      Turvassani on enemmän amalgaamia kuin hammasluuta, jos vähän liioittelee. Ne paikat kummiskin kestää. Muovipaikat uusittava muutaman vuoden välein. Lohkeavat järkeään.

      Saatanan huonosti minäkin voin, mutta en tiedä onko amalgaamista kiinni. Jos kaikki amalgaamipaikat korvais, niin sama hommata tekarit.

      Ja oon vielä nuorehko...

      En tiedä aiheesta, mutta viisaat kai valaisee onko amalgaami syyllinen kun sitä syytetään.

      • kyllä kestää rasitukset

        Kyllä muovipaikatkin kestää. Mulla kovilla rasitusalueilla, purupinnoilla vieläpä, muovipaikat kaikissa, eikä ole tarvinnut uusia. Pisimmät muovipaikat olleet yli kymmenen vuotta takahampaissa kovassa rasituksessa, eivät vuoda saumoista, eikä muutakaan ongelmaa, lohkeilustakaan ei mitään tietoa!
        Siis muovi kestää yhtälailla. Jos paikka on tehty huolimattomasti, taatusti ne lähtee veks hyvin lyhyessäkin ajassa, mutta jos oikein tehty niin kestää, kestää ja kestää......


      • Heli

        Me, joilla on vielä amalgaamia suussamme voidaan lohduttaa itseämme sillä, että on olemassa ihan asiallinen tutkimus, jonka mukaan ne, joilla on amalgaamia suussaan ovat eläneet kauemmin ja terveempinä kuin ne joilla ei ole. Eli kannattaa vähän unohtaa ne amalgaamit ja keskittyä hoitamaan terveyttään kaikilla muilla keinoin ja hyvää tulee!


      • lisää...
        Heli kirjoitti:

        Me, joilla on vielä amalgaamia suussamme voidaan lohduttaa itseämme sillä, että on olemassa ihan asiallinen tutkimus, jonka mukaan ne, joilla on amalgaamia suussaan ovat eläneet kauemmin ja terveempinä kuin ne joilla ei ole. Eli kannattaa vähän unohtaa ne amalgaamit ja keskittyä hoitamaan terveyttään kaikilla muilla keinoin ja hyvää tulee!

        Ja yleensäkin ne, joilla on omat hampaat suussa, elävät pitempään kuin hampaattomat. Liittynee, siihen, että se, joka hoitaa itseään, hoitaa myös hampaitaan ja toisinpäin. On muuten tilastollinen tosiasia. Ja ne, joilla on hoitamattomat hampaat, eivät ole upseeriainesta (tämäkin on fakta).


      • höpöhöpö

        Joopa joo, mulla on 5 paikkaa hampaissa, kaikki muovipaikkoja. Vanhin muovipaikka on jo noin 5 vuoden ikäinen, eikä sitä ole kertaakaan vielä tarvinnut uusia, kuten ei muitakaan paikkoja. Käyn vuosittain hammastarkastuksessa, jossa paikatkin tarkastetaan ja toistaiseksi jokainen niistä on hyvässä kunnossa.

        Amalgaamipaikat ovat rumia, lisäksi niistä on terveydelle haittaa.


      • Proteesinen jo
        lisää... kirjoitti:

        Ja yleensäkin ne, joilla on omat hampaat suussa, elävät pitempään kuin hampaattomat. Liittynee, siihen, että se, joka hoitaa itseään, hoitaa myös hampaitaan ja toisinpäin. On muuten tilastollinen tosiasia. Ja ne, joilla on hoitamattomat hampaat, eivät ole upseeriainesta (tämäkin on fakta).

        " Ja yleensäkin ne, joilla on omat hampaat suussa, elävät pidempään kuin hampaattomat."

        Ei aina pidä paikkaansa.

        Setäni on 85 vee ja hänellä on yksi oma hammas ja tekarit olleet jo ikuisuuden ja mennä porheltaa vaan...
        Jos omat hampaat on huonot ja kivuliaat, niin on jo itsensä hoitoa, kun laittaa tekarit tilalle. Ainakin elämän laatu paranee.


      • 1lk:n hermomyrkky
        Heli kirjoitti:

        Me, joilla on vielä amalgaamia suussamme voidaan lohduttaa itseämme sillä, että on olemassa ihan asiallinen tutkimus, jonka mukaan ne, joilla on amalgaamia suussaan ovat eläneet kauemmin ja terveempinä kuin ne joilla ei ole. Eli kannattaa vähän unohtaa ne amalgaamit ja keskittyä hoitamaan terveyttään kaikilla muilla keinoin ja hyvää tulee!

        Amalgaamit kannattaa unohtaa,eikä niitä koskaan saa antaa suuhunsa laittaakkaan.
        Me,joilla on muovipaikat suussamme voidaan lohduttaa itseämme sillä,että elämme ainakin terveempänä elämämme.
        "Asiallisista" tutkimuksista sen verran,että on todettu märkien tulitikkujen syttyvän kuivia huonommin.


      • vaan, mitä
        1lk:n hermomyrkky kirjoitti:

        Amalgaamit kannattaa unohtaa,eikä niitä koskaan saa antaa suuhunsa laittaakkaan.
        Me,joilla on muovipaikat suussamme voidaan lohduttaa itseämme sillä,että elämme ainakin terveempänä elämämme.
        "Asiallisista" tutkimuksista sen verran,että on todettu märkien tulitikkujen syttyvän kuivia huonommin.

        myrkkyjä paikkausmuovi sisältää! kemiallisia yhdisteitä erilaisia on kuin pipoa. Alkaen aineista joilla on ympäristöestrogeenivaikuksia... eli jos amalgaamin elohopea tappaa kalat niin muovit muuttaa ne vain kaikki naaraspuolisiksi...


      • Amalia
        höpöhöpö kirjoitti:

        Joopa joo, mulla on 5 paikkaa hampaissa, kaikki muovipaikkoja. Vanhin muovipaikka on jo noin 5 vuoden ikäinen, eikä sitä ole kertaakaan vielä tarvinnut uusia, kuten ei muitakaan paikkoja. Käyn vuosittain hammastarkastuksessa, jossa paikatkin tarkastetaan ja toistaiseksi jokainen niistä on hyvässä kunnossa.

        Amalgaamipaikat ovat rumia, lisäksi niistä on terveydelle haittaa.

        Lapsena minulla ei ollut hammasharja, minkä vuoksi minulla on suu täynnä amalgaamia. Siitä huolimatta olen ollut erittäin terve koko ikäni.


      • tapahtuu??
        vaan, mitä kirjoitti:

        myrkkyjä paikkausmuovi sisältää! kemiallisia yhdisteitä erilaisia on kuin pipoa. Alkaen aineista joilla on ympäristöestrogeenivaikuksia... eli jos amalgaamin elohopea tappaa kalat niin muovit muuttaa ne vain kaikki naaraspuolisiksi...

        Muutama vuosi sitten vaihdoin amalgaamit muoveihin,ainakin aamulla oli vielä "pili" tallella.
        Kuoltuaniko muutun vasta naaraspuoliseksi niinkuin kalatkin?


      • AmiGallo

        Mulla on 1 muovista tehty kruunu (siis hampaan yläosa) - juurihoito taustalla. Ei takuulla kestä 0.5 -2 vuotta kauempaa. Korjauttanut jonku 5 kertaa. Enää ei jaksa. Olkoon halki.

        Amalgaamia pirusti. Ne on ja pysyy. Kruunun lisäksi muutamia lohjenneita muovipaikkoja takahampaissa saa aina välillä korjauttaa kun jyrsii porkkkanoita.

        Kaikki reiät tulleet penskana, loppui reikiintyminen jo yli 10 v sitten (hammaslääkäri sanoi että nuorukainen, elä syö sokeria monta kertaa päivässä esim kahvin kanssa, oot jo lapsena saanut tarpeeksi reikiä, ja tottelin), mutta ne samat paikat aiheittaa harmia.

        Saattaapi se amalgaami myrkkyä olla, ei tässä hyvin voida, mutta paskaa suu täynnä kummiskin kun muovipaikat ei vastaavasti kestä.


      • minttu
        höpöhöpö kirjoitti:

        Joopa joo, mulla on 5 paikkaa hampaissa, kaikki muovipaikkoja. Vanhin muovipaikka on jo noin 5 vuoden ikäinen, eikä sitä ole kertaakaan vielä tarvinnut uusia, kuten ei muitakaan paikkoja. Käyn vuosittain hammastarkastuksessa, jossa paikatkin tarkastetaan ja toistaiseksi jokainen niistä on hyvässä kunnossa.

        Amalgaamipaikat ovat rumia, lisäksi niistä on terveydelle haittaa.

        ja tosiasiahan on, että mikään mikä ei elimistöön oikeasti kuulu, voi aiheuttaa erillaisia reaktioita. osa vain on näille vierasesineiden ainesosille herkempiä ja oireilevat ja osa taas ei ole moksiskaan, vaikka elimistöön liukenisikin erilaisia kemikaaleja. elimistön tehtävähän on käynnistää immuunijärjestelmä, kun sinne tulee jotain sinne kuulumatonta...


      • minttu
        höpöhöpö kirjoitti:

        Joopa joo, mulla on 5 paikkaa hampaissa, kaikki muovipaikkoja. Vanhin muovipaikka on jo noin 5 vuoden ikäinen, eikä sitä ole kertaakaan vielä tarvinnut uusia, kuten ei muitakaan paikkoja. Käyn vuosittain hammastarkastuksessa, jossa paikatkin tarkastetaan ja toistaiseksi jokainen niistä on hyvässä kunnossa.

        Amalgaamipaikat ovat rumia, lisäksi niistä on terveydelle haittaa.

        ja tosiasiahan on, että mikään mikä ei elimistöön oikeasti kuulu, voi aiheuttaa erillaisia reaktioita. osa vain on näille vierasesineiden ainesosille herkempiä ja oireilevat ja osa taas ei ole moksiskaan, vaikka elimistöön liukenisikin erilaisia kemikaaleja. elimistön tehtävähän on käynnistää immuunijärjestelmä, kun sinne tulee jotain sinne kuulumatonta...


      • Manalainen
        Heli kirjoitti:

        Me, joilla on vielä amalgaamia suussamme voidaan lohduttaa itseämme sillä, että on olemassa ihan asiallinen tutkimus, jonka mukaan ne, joilla on amalgaamia suussaan ovat eläneet kauemmin ja terveempinä kuin ne joilla ei ole. Eli kannattaa vähän unohtaa ne amalgaamit ja keskittyä hoitamaan terveyttään kaikilla muilla keinoin ja hyvää tulee!

        Mistäs tämmöinen tutkimus löytyy? Kiinnostaisi lukea.


      • meillekin
        Heli kirjoitti:

        Me, joilla on vielä amalgaamia suussamme voidaan lohduttaa itseämme sillä, että on olemassa ihan asiallinen tutkimus, jonka mukaan ne, joilla on amalgaamia suussaan ovat eläneet kauemmin ja terveempinä kuin ne joilla ei ole. Eli kannattaa vähän unohtaa ne amalgaamit ja keskittyä hoitamaan terveyttään kaikilla muilla keinoin ja hyvää tulee!

        joilla on ollut, tai on sitä niin "terveellistä" AMALGAAMIA suussamme, ja olemme saaneet kärsiä, niin fyysisiä, kuin psyykkisiäkin vaivoja, kipuja, ja tuskia tämän aineen suosiollisella avustuksella, sekä kuunnella mitä erilaisempia asiantuntijoiden selityksiä vaivoistamme, ja tilastamme.

        Voisitko hieman tarkemmin kertoa meillekin, tästä kertomastasi "ihan asiallisesta tutkimuksesta!"


      • Tietämätönkin
        vaan, mitä kirjoitti:

        myrkkyjä paikkausmuovi sisältää! kemiallisia yhdisteitä erilaisia on kuin pipoa. Alkaen aineista joilla on ympäristöestrogeenivaikuksia... eli jos amalgaamin elohopea tappaa kalat niin muovit muuttaa ne vain kaikki naaraspuolisiksi...

        Jos sinulla on aiheesta tietoa, siis paikkausmuovin sisältämistä myrkyistä, niin KERRO SITTEN IHMEESSÄ SIITÄ MUILLEKIN!

        Vai onko kysymys kuitenkin jostain salaisemmasta asiasta?


      • Heli
        meillekin kirjoitti:

        joilla on ollut, tai on sitä niin "terveellistä" AMALGAAMIA suussamme, ja olemme saaneet kärsiä, niin fyysisiä, kuin psyykkisiäkin vaivoja, kipuja, ja tuskia tämän aineen suosiollisella avustuksella, sekä kuunnella mitä erilaisempia asiantuntijoiden selityksiä vaivoistamme, ja tilastamme.

        Voisitko hieman tarkemmin kertoa meillekin, tästä kertomastasi "ihan asiallisesta tutkimuksesta!"

        Selaan niin paljon sivuja ja lehtiä y.m.s. että en enää millään muista missä sen tiedon näin. Muistan vaan sen, että se oli suomenkielellä ja ajattelin silloin, että kirjoittaja oli asiantunteva ja julkaisu myös luotettava. Jos vielä törmään siihen, niin kerron siitä sitten täällä. Siinä tosiaankin viitattiin siihen, että amalgaamilla saattaa olla myös edullisia terveyvaikutuksia. Minun mieltäni se huojensi, mulla kun ei ole ollut amalgaameista muuta ongelmaa kuin tämä pelko sen vaarallisuudesta.


      • Amalgaami

        Taitaa olla niin, että niiden mainitsemiesi viisaiden mielestä ei tällaisia ongelmia ole OLEMASSAKAAN!


      • Elohopeamyrkytys
        Amalia kirjoitti:

        Lapsena minulla ei ollut hammasharja, minkä vuoksi minulla on suu täynnä amalgaamia. Siitä huolimatta olen ollut erittäin terve koko ikäni.

        Kuten varmaakin tiedät, kaikkihan eivät saa kaikkia vaivoja, ja tauteja!

        Esim. syöpä ei ole kaikkien tauti, vaikkapa olisivat koko ikänsä tupakoineet, pössyytelleet, ja vedelleet henkosia!
        Samoin on muidenkin vaivojen, ja sairauksien kanssa!

        Niinhän on myös tämän elohopea-, raskasmetalli- ongelman kanssa!
        Vain muutama prosentti kansalaisista saa tämän ristin kantaakseen, niin pahana, että se haittaa heidän terveyttään, ja myös jokapäiväistä elämäänsä!
        Miksi näin on! Siinä olisi sitä tutkimuksen paikkaa!
        Tietenkin yksilöiden erilaiset vastustuskyvyt, ovat eräänä tekijänä, mutta sitä tarkempaa tietoa ei ole nähtävästi saatavilla?
        Onko tarkoitus edes hankkiakkaan?
        Yksinkertaisin tapahan on kieltää koko ongelman olemassa olokin?!


      • on haitaksi
        Tietämätönkin kirjoitti:

        Jos sinulla on aiheesta tietoa, siis paikkausmuovin sisältämistä myrkyistä, niin KERRO SITTEN IHMEESSÄ SIITÄ MUILLEKIN!

        Vai onko kysymys kuitenkin jostain salaisemmasta asiasta?

        "Erityisesti ovat lisääntyneet muovipaikka-aineiden sisältämien akrylaattien ja suojakäsineiden luonnonkumin aiheuttamat allergiat."

        www.ttl.fi/Internet/Suomi/Tiedonvalitys/Verkkolehdet/Tyoterveiset/2001-02/08.htm


    • lue itse
    • MM. pahoinvointia

      Kun minulta poistettiin amalgaamit suusta, katosivat vuosia säännöllisesti toistuneet rankat pahoinvointikohtaukset. Muitakin oireita oli, pahin ehkä se, että viime vuodet ennen amalgaamien poistoja elin usvamaailmassa.

      Amalgaameja laittavat taitamattomat hammaslääkärit. Amalgaamipaikan pystyy laittamaan sen korjattavuuden vuoksi poropeukalokin, muovipaikan laittoon tarvitaan jo ammattitaitoakin.

      Jo laki potilaan oikeuksista antaa potilaalle mahdollisuuden kieltäytyä amalgaamipaikoista. Onhan se kumma, että ihmisen suuhun saa laittaa amalgaamia, mutta sitä ei saa päästää kaatopaikoille, koska se on ongelmajäte.

      • Laki?

        Mikä laki?

        Kuten tälläkin osastolla on kirjoitettu, että HAMMASLÄÄKÄRI päättää!
        Sehän se on sitten se laki, käytännössä!


      • Tosi on

        että kovin monet ovat saaneet niin pahoinvointia, kuin paljon pahempiakin oireita, ja seurauksia mitä todennäköisimmin tämän AMALGAAMIN vaikutuksesta.

        Kerrotaanhan, että edes Riihimäen ongelmajätteiden käsittelylaitos ei pysty käsittelemään tätä ainetta!

        Niinpä se voidaan näppärästi loppusijoittaa ihmisten suihin, hampaisiin porattuihin onkaloihin, ja kertoa kuinka hyvä aine se siellä onkaan!


    • ninna

      jos hammaslääkäri osaa asiansa, hän ei edes laita amalgaamipaikkoja enää. sehän on tosi ja hammaslääkärit sen tietävät, ettei suussa olevia amalgaanipaikkoja saisi kaikkia poistaa ja vaihtaa uudenlaisiin paikkoihin hyvin pienellä aikavälillä, koska se aiheuttaa keholla vieroitusoireita. joten kyllä niistä jotain ainetta liukenee, joka voi huonoa oloa aiheuttaakin.

      • tiedetään

        >>>jos hammaslääkäri osaa asiansa, hän ei edes laita amalgaamipaikkoja enää....


    • Potilas

      Mistähän johtuu, että tästä AMALGAAMI-aiheesta kirjoiteltaessa, ei vain näytä ilmestyvän ns. asiantuntijoiden kirjoituksia, kertomaan, puolustamaan tämän aineen erinomaisuutta?

      Vasta vastaanottotiloissa kahdenkesken, no myös tämän hammaslääkärin oikean käden paikallaollessa, sinulle ilmoitetaan, kuinka erinomaisesta aineesta on kyse, eikä sillä ole mitään sivuvaikutuksia!
      Eikä siihen sitten ole mitään lisäämistä, eikä pois ottamista, jos haluat vielä yhteistyön jatkuvan, edes jollain tavalla tulevaisuudessakin, tämän hammaslääkärin kanssa!

      Muistelen myös asiantuntijamme, tämän kaltaista,hammaslääkärin sanan ymmärtämisestä kertoneen, aikaisemmin!

      Odotellaan ASIANTUNTIJAN kannanottoja!

      • ????????

        Missähän viipyy ne asiantuntijan kannanotot ko. aiheesta???????


    • TUOLLA

      aiheen lopussa kysellään ns. asiantuntijan näkemystä tästä AMALGAAMI-keskustelusta!
      Jostain? syystä sinne ei ole ilmestynyt YHTÄÄN ns. asiantuntijan vastausta, kannanottoa esim. HAMMASLÄÄKÄREILTÄ!

      Onkohan johtopäätösten teon aika?

    • hoitoako

      Terveyskeskushammaslääkärissä aivan uskomattoman törkeää hoitoa. En osannut varautua koska edelisellä paikakunnalla oli hyvä ja pätevä hammaslääkäri. En edes tiennyt että nykyaikana saa laittaa ihmisen suuhun mitä tahansa, tehdä mitä tahansa ja käyttää ihmistä harjoitelunukkena. Kokemus oli niin kamala että on pakko muuttaa pois koko paikkakunnalta että saa kunnollista hammashoitoa. Tekivät vain pelkkää vahinkoa. Tuhosivat hyvän hammaskaluston ja mahdollisuuden pitää hirvittävän kalliita osaproteeseja. Kokemus oli niin masentavan kamala että olen vieläkin kuin kuoppaan ammuttu. Valittaa ei tässä ketunpesässä kannata tulee vain uutta vahinkoa. En uskoisi todeksi jos en olisi itse kokenut. En tietenkään voinut etukäteen tietää mitä tulisi koska en tunne ketään paikkakuntalaista. Varokaa menemästä tuntemattomiin terveyskeskuksiin. Täällä yksistään vastaanottolilat ovat lamaannuttavan kamalia. Ei minkäänlaista hygieniaa. Hammaslääkärit ja -hoitajat saavat henkiä mitä tahansa potilaan suuhun. Välineitten hoidosta tai hygieniasta ei tiedetä mitään. Vaikea edes uskoa että nykyaikana tällainen on mahdollista kun ei ollut vuosia sittenkään. Nyt on suussa sitä mustaa josta aikoinani maksoin hurjasti että ne saatiin pois eikä edes sitä kunnollista kiiltävää vaan karkeaa mustaa höttöä. Siitä asti ollut kurkku kipeänä, ikenet vuotaa verta ja rikkiporatut hampaat särkevät.

      • Samojakokenut

        Ainut mikä toimii loistavasti on laskutus!


    • Hoidot

      Oletko koskaan kuullut siitä niin hyvästä suomalaisesta terveydenhoidosta?
      Huonoahan ei olekaan!

    • Amalgaamista
      • Jappe52

        Virallinen terveydenhoitomme ei voi tunnustaa amalgaamin terveyshaittoja, sillä suomalaisilla on yhä suussa amalgaameja. EU-tasolla on kai tulossa vaatimus jäsenmaille suunnitella amalgaamista luopuminen.

        Omalla kohdallani syytä ruoansulatuksen suuriin ongelmiin on haettu vuosien ajan, ja viimein poistatin itse jäljellä olevat amalgaamit. Edessä on hidas paraneminen oireista, joita edelläkin on kuvattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe