Polttavaa selkäsärkyä

Onko jollain muullakin?

Satutin selkäni n.puoli vuotta sitten nostaessani tavaraa>selässä tuntui kova kipu,enkä pystynyt enää taivuttamaan selkää.Kesti ainakin kuukauden ennenkuin sain itse housut/kengät jalkaan,ja vieläkin tekee tiukkaa.Silloin epäilivät välilevyn pullistumaa,mutta mitään varmaa diagnoosia ei ole koskaan annettu.
Nyt kivut ja jäykkyys keskittyy alaselkään,mutta suurin ongelma on POLTTAVAN tuntuinen selkäsärky joka tulee pienestäkin rasituksesta.Särky säteilee koko selän lapaluihin asti ylös,ja tuntuu myös kyljissä ja hieman etupuolella.Särkyyn ei auta Burana,vaan ainut keino on lepo vaakatasossa niin kipu/särky katoaa. Olen ollut vaihtelevasti sairaslomalla ja töissä (jolloin on todella kovat tuskat).Kotona ei särky tule niin helposti,mutta töissä on jo tunnin päästä tuskaa.Olen jo niin paljon ollut väkisin ihan toinen jalka haudassa tehden töitä,etten enää pysty siihen.En tiedä enää mitä tästä eteenpäin.......
Työpaikkalääkäri ei ymmärrä kuinka kamalaa tämä on,ja nytkin määräsi taas vain parin päivän sairasloman.Meinasi ettei ole hyväksi vaan olla levossa,vaikka selitin etten pysty töissäkään olemaan.Sairaslomalla kun en päästä särkyä tulemaan,vaan lepäilen heti on hyvä olla ja pystyn jopa olemaan pystyssä pidempiä aikoja.Kun menen taas töihin särky tulee välittömästi. Istuminen on kanssa paha,mistä helposti alkaa kipeytymään kotonakin. Röntgen-kuvat on otettu,eikä selvinnyt kuin että alin nikamaväli oli madaltunut.Lääkärillä olen rampannut,ja toiset suosittelee magneettikuvausta,ja toiset sanovat että se on turha.Fysioterapeutilla olen käynyt ja saanut jumppaohjeita
Selkäsärky oli jossain välissä tätä puolta vuotta lähes poissa,mutta nyt taas pari kuukautta joka päiväistä.Onko jollain ollut samanlaista kipuilua,koska nyt olisi hyvät neuvot kullan arvoisa.Kiitos jo etukäteen kaikille jotka jaksavat vastailla.

6

6632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monella

Sanoit alimman välin S1-L5 madaltuneen.Kovin suuri ennustaja ei tarvitse olla jos arvelee välilevyprolapsia.
      Hoito on ensimmäisenä kevyttä jumppaa,voimistelua,venyttelyä,hierojia,kiropraktikoita jne...Lyhyesti aineenvaihdunta ja verenkierto hyvässä iskussa selässä.Toipuminen maksimaalisen nopeaa jos näin voi sanoa.Auttaa nuo hoidot ja jumpat yleisiin selkävikoihin.
      Muista rauhallisesti ja säännöllisesti eikä raivolla.
      Jos ei nämä auta kuukausien kuluessa sitten mangneettiin ja sitä kautta kirurgin jutuille.
      Jos ei pärjää vaivansa kanssa.
      PS.MUISTA!! elä turhan kovaa ärsytä harjoittelulla hermostoa on vain vaikeita viikkoja tiedossa.Kokeilemalla mitä kestää ja odottelemalla.Voi kova särky tulla viiveellä kuten olet varmaan huomannu.Tsemppiä.

• hoidettu
    • selkä

Kun särky on noin kauan kestänyt (=kroonistunut) ja on noin pahana, mene magneettikuvaukseen. Joko vaadit lähetteen kunnalliseen tai maksat itse (omavastuu n 300 e). Prolapsin lisäksi kyseeseen saattaisi tulla myös selkärankakanavan ahtauma (spinaalistenoosi). Tosin se on yleensä keski-ikäisten tauti. Siinä esim pullistumat ja/tai luupiikit ahtauttavat kanavaa, jonka sisällä kulkee selän hermotus, ja tämä aiheuttaa polttavaa kipua. Yleensä silloin ei pysty seisomaan paikoillaan ja esim mahallaan makuulla oleminen, kevyt käveleminen ja vähän etukumaraan taipuminen auttaa.

Nyt tilaamaan aika "oikealle" lääkärille ja vaatimaan lisää tutkimuksia - ei tuollaisesta elämästä mitään tule !

Tsemppiä !

• onko jollain muulla

En ole vieläkään löytänyt mitään hoitokeinoa selkääni.Olin sairaslomalla ja sain uudet tulehduskipulääkkeet. Koska rasitus oli vähäistä kotona>pieniä kotihommia,kaupassa käyntiä ja lepäilyä niin luulin jo selän tulleen paremmaksi.Oli ihania päiviä kun selkä ei ollut muuten kipeä kuin alhaalta jäykkä.Menin töihin ja kaikki palasi takaisin kun salamaniskusta.Ilmeisesti käsien kanssa työskentely taukoamatta yhdistettynä muuhun liikkumisees aiheuttaa tän koko selän säryn. Olen yrittänyt lääkärin ohjeilla syödä Banacod-kipulääkettä,mutta sen vaikutus on vain 1-2h,ja välillä ne ei vaikuta mitenkään. Tänäänkin oli 7h päivä,söin parin tunnin välein yht.kolme ja vain yhdestä oli tunniksi apua.
      Kun olin sairaslomalla tein kaikki fysioterapeutin antamat jumppausohjeet,mutta ei näytä olevaan pienintäkään vaikuttusta.Viimeksi kun kysyin työlääkäriltä sitä magneettikuvausta,niin hän oli täysin sitä mieltä ettei siellä ole mitään minkä vuoksi kuvata. Kuvaus on todella arvokas minun kukkarolle,jos varsinkin siitä ei mitään selviä.
      Jos on tulehdus,niin eikö mitään muuta kuin tulehduskipulääkkeitä syödä?Eikö näissä käytetä mitään muuta lääkitystä. Ja miksi selkäni särky on poissa kun ei liikaa rasita ,ja sitten muuttuu taas ihan päinvastaiseksi töissä.En enää jaksa tätä fyysisesti tai henkisestikkään.....
      Yritän huomenna lääkäriäni kiinni puhelimitse,mutta toivoisin jos saisi vinkkejä/tietoja lisää täältä? Niin,uskaltaako mennä hierojalle ym,jos selässä on tulehdus?Olen mielestäni joskus kuullut että ei ainakaan hierojalle saa mennä.

• Johanna K

Polttava kipu on hermovaurioista johtuvaa ja siihen ei todellakaan auta Burana. Minä sairastan synnynnäistä selkäydinkanavan ahtutumaa ja seläkni on leikattu 3 kertaa ja niska keran. Nämä leikkaukset oli pakko tehdä koska vaihtoehtona oli kolmella kerralla jalkojen halvaantuminen ja niskaleikkauksen vaihtoehtona oli neliraajahalvaus. Kaikki leikkaukset onnistuivat, mutta niiden jälkeen jäi joka kerta voimakkaat kivut. Kahden selkäleikkausten jälkeen pärjäsin vielä 25 vuotta Buranalla ja, migreenilääkkeillä. 80-luvun lopulla alkoivat kivut voimistua, käsissä ja jaloissa oli helvetillisten kipujen lisäksi halvaantumisoireita. 1996 lopulta pääsin kunnolliseen hoitoon. Otettiin magneettikuvat. Selkäleikkauksen ennuste oli huono, mutta minulle tehtiin ensin selkä leikkaus (3 kerta) ja seuraavaksi, heti perään niska. Selkäleikkaus onnistui yli kaikkien odotusten, mutta niskaleikkauksessa tapahtui jotain jota ei minulle kerrottu, mutta vaikka halvaantumisoireet katosivat, niin pikkuhiljaa alkoivat kivut voimistua. Minua ei hoidettu millään tavalla vaan suoraan sanoen heitettiin ulos TAYS:ta ja sanottiin, että minun on vain kestettävä ne kivut.
        Kukaan ei pysty kestämään niitä kipuja. Ne levisivät joka puolelle kehoa, päänsäryt jatkuivat myös. Lopulta pääsin yksityislääkärin hoitoon tammikuussa 1998, joka otti tosissaan kipuni. Hän totesi, että minut oli jätetty hoitamatta, sillä selaiset kivut on hoidettava heti, ennen kuin ne ehtivät kroonistua. Minulla kivut olivat kroonistuneeet jo ennen viimeisiä leikkauksia, mutta niskaleikkaus pahensi vielä tilannetta. Minulle kokeiltiin kaikkia mahdollisia hoitoja akupunktio mukaanlukien. Se oli auttanut minua 80-luvun alussa niin, että pelastuin selän jäykistysleikkaukselta. Fysikaalisia hoitoja ei voitu enää antaa, koska iho oli niin kosketusarka, etten kaikin ajoin voinut pitää vaatteita päällä.
        Niinpä alettiin kokeilla lääkkeitä. Kaikkea mahdollista. Ne lääkkeet, jotka oli sopimeet toisille, eivät sopineet minulle ja taas kokeiltiin uusia lääkkeitä. Lopulta löytyi yhdistelmä joka auttoi niin paljon, että pystyn joten kuten olemaan, mutta en pysty tekemään juurikaan mitään. Paino nousi lääkkeiden ansiosta n.25kg.
        Minä käytän joka päivä OxyContinia, OxyNormia, Klotriptyliä kipukynnyslääkkeenä iltaisin, tulehduakipulääkkeenä Ladonid, Lyrica on se joka poistaa sen pahimman, eli polttavan kivun. Näiden lisäksi on vatsansuojalääkkeenä Zolt. Käytän niitä sen mukaan miten voimakkaat kivut ovat, mutta lääkärin antamia ohjeita en ylitä. Näiden lisäksi joudun ottamaan kortisoni pistoksia, silloin, kun lääkkeet eivät enää auta. Muistaakseni siinä oli tällä hetkellä kaikki. Ennen kuin Lyrica tuli käyttöön vuosi sitten, käytin Bacloparia. Nämä lääkkeet ovat voimakkaita ja voivat vaikuttaa muistiin, mutta silloin on kokeiltava pienentää annosta. Minulle se auttoi.
        Kivun kanssa ei saa jäädä yksin suremaan, vaan on yritettävä jaksaa pitää yhteyttä toisiin ihmisiin, myös terveisiin, mikäli heitä on vielä ystävä piirissä.

• Anonyymi

Minulla on oikea kylki ja ristiselkä kirvelevää kipua ja välillä kun puukolla iskis ....minulla kolme kertaa selkä leikattu ...monta vuotta pärjätty mut nyt alkanut vaivaamaan ..särkylääke auttaa jonkin aikaa ..en saa syödä tulehdus kipulääkettä ,kun verenohennus lääke ..Välillä tuntuu et lääkärit vähättelevät vaivoj ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe