Jeep Cherokee 2.5 D

jeep

Onko jollakin kokemuksia,ja paljonko kestää kilometrejä.(vm.95-99)

5

2803

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvillä kyssäreillä

      sen minkä kestää. Kai se jotain kestää.
      Joo, kyllä se kestää.

    • RRR

      Täällä kysellään paljon näistä eksoottisimmista Jeepin koneista, kuten nämä eurooppalaiset 2,1 ja 2,5. Itse olen vakaasti Jeepin perusmoottorin, etli 4,0 työntötankokoneen kannattaja. Rivikuutosen luotettavuus on erinomainen, varaosia saa tarvittaessa USA:sta tilaamalla todella kohtuulliseen hintaan (kunhan ei käytä Fedexiä ja tilaa paljon kerralla) ja moottorissa on vielä sen verran tehoa, että autolla voi tarvittaessa käyttää vetojuhtana.

      Sanoisinkin, etät mikäli näiden pikkudieseleiden näennäisen pienet kulutuslukemat kiinnostavat, ja haluaa muutenkin dieselin bensakoneen sijaan, kannattaa hankkia esim. Hilux, jonka 2,4-litrainen dieselmoottori on legendaarisen hyvässä maineessa.

      • VeeÄm

        Alkaa vähitellen ihmetyttää nämä Jeep-tosimiesten mielipiteet siitä Ainoasta Oikeasta Moottorista. Tuntuu siltä, että mikään muu ei kelpaa kuin se 4-litrainen rivikuutonen ellei sitten joku 5.7 -litran V8 bensarosvo ole saatavilla. Eurooppalaiset dieselmoottorit eivät näytä olevan minkään arvoisia näiden herrojen mielestä.

        Kokemusta on kertynyt VM:n 2.5 litran dieselkoneella varustetusta -98 mallisesta Cherokeesta parin vuoden ajalta. Mittarissa on tällä hetkellä n. 240 000 km. Mitään moottorista johtuvia ongelmia tai vikoja ei ole tänä aikana ilmennyt. Hehkutulpat jouduttiin viime talvena vaihtamaan mutta se lienee luokiteltava normaaliin kulumiseen.

        Koneenahan tämä VM on karu työkalu, kalina ja nakutus etenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen on melkoinen, mutta käyntiin on lähtenyt -30 asteen pakkasellakin. Ja ilman moottorinlämmitintä. Katsastuksessa savutusarvot ovat erinomaiset.

        Mitä tehopuoleen tulee, niin 1300 kg:n painoinen matkailuvaunu kulkee perässä varsin helposti, 85-90 km/h (todellinen) matkanopeus sujuu kevyesti viitosvaihteella ja varsin kevyellä kaasulla eikä meno hyydy kaikkiin pikkunyppylöihin. Alle 1500 r/min veto ei ole kovin kaksinen, mutta esim. liikkeellelähdöt vaunun kanssa sujuvat helposti tyhjäkäynnillä. Ja kun kierrokset nousevat tuon 1500 r/min yli niin vääntöä kyllä riittää.

        Näistä "näennäisen pienistä kulutuslukemista" voisin kertoa, että parin vuoden tarkan seurannan perusteella kulutus liikkuu 9:n ja 12:a litran välillä. Talviliukkailla neliveto päällä ja kesällä joka viikonloppu kesäloma 1300 kg:n matkailuvaunu perässä. Tuo vaunu aiheuttaa vain n. 2 litran lisäyksen kulutukseen. Ai niin, ja mielestäni 2.5 litran kone ei enää ole pikkudiesel, paitsi tietysti näiden hemi-hemmojen mielestä.


      • RRR
        VeeÄm kirjoitti:

        Alkaa vähitellen ihmetyttää nämä Jeep-tosimiesten mielipiteet siitä Ainoasta Oikeasta Moottorista. Tuntuu siltä, että mikään muu ei kelpaa kuin se 4-litrainen rivikuutonen ellei sitten joku 5.7 -litran V8 bensarosvo ole saatavilla. Eurooppalaiset dieselmoottorit eivät näytä olevan minkään arvoisia näiden herrojen mielestä.

        Kokemusta on kertynyt VM:n 2.5 litran dieselkoneella varustetusta -98 mallisesta Cherokeesta parin vuoden ajalta. Mittarissa on tällä hetkellä n. 240 000 km. Mitään moottorista johtuvia ongelmia tai vikoja ei ole tänä aikana ilmennyt. Hehkutulpat jouduttiin viime talvena vaihtamaan mutta se lienee luokiteltava normaaliin kulumiseen.

        Koneenahan tämä VM on karu työkalu, kalina ja nakutus etenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen on melkoinen, mutta käyntiin on lähtenyt -30 asteen pakkasellakin. Ja ilman moottorinlämmitintä. Katsastuksessa savutusarvot ovat erinomaiset.

        Mitä tehopuoleen tulee, niin 1300 kg:n painoinen matkailuvaunu kulkee perässä varsin helposti, 85-90 km/h (todellinen) matkanopeus sujuu kevyesti viitosvaihteella ja varsin kevyellä kaasulla eikä meno hyydy kaikkiin pikkunyppylöihin. Alle 1500 r/min veto ei ole kovin kaksinen, mutta esim. liikkeellelähdöt vaunun kanssa sujuvat helposti tyhjäkäynnillä. Ja kun kierrokset nousevat tuon 1500 r/min yli niin vääntöä kyllä riittää.

        Näistä "näennäisen pienistä kulutuslukemista" voisin kertoa, että parin vuoden tarkan seurannan perusteella kulutus liikkuu 9:n ja 12:a litran välillä. Talviliukkailla neliveto päällä ja kesällä joka viikonloppu kesäloma 1300 kg:n matkailuvaunu perässä. Tuo vaunu aiheuttaa vain n. 2 litran lisäyksen kulutukseen. Ai niin, ja mielestäni 2.5 litran kone ei enää ole pikkudiesel, paitsi tietysti näiden hemi-hemmojen mielestä.

        En nyt suoranaisesti väittäne olevani "hemihemmo" (Ainakaan minun jeepissäni ei ole palotilan pallomuotoilua), jos kehun omaa 4.0 litraista AMC 242-lohkoista moottoriani. Korostan, että kuutonen on se virallinen karvalakkikone (=työkalu), eikä mikään huippuerikoisuus. Iskutilavuuskin on erittäin kohtuullinen nykyaikana, jolloin moottoreiden koot ovat taas voimakkaasti lähteneet kasvuun.

        Kulutuslukematkaan eivät juuri Sinun autostasi poikkea, vai mitä sanot siitä, että hieman kookkaampi Quadra-Tracilla varustettu Grand Cherokeeni kuluttaa bensiiniä 10:n ja 14 litran väliltä kaasujalasta riippuen.

        Olen tietysti vilpittömän iloinen lukiessani, että olet ollut tyytyväinen Jeeppiisi, mutta koska näitä merkkejä aina vertaillaan, niin lähinnä ihmetyttää, miksi pikkudieselillä ajava lopulta päätyy juuri Jeeppiin. Kyseessä on kuitenkin auto, jonka (subjektiivisesti arvioituna) parhaimmat puolet ovat _vakiomallien_ kone ja voimansiirto. Kukaan ei valitsisi jeeppiä esimerkiksi sisustuksen viimeistelyn tahi peltien sovituksen perusteella:-)

        Jos haluaisin saada maksimaalisen hyödyn diesel-nelosen ominaisuuksista yhdistettynä maastoauton runkoon, ostaisin joko Hiluxin tahi sitten Hiluxin rungolle rakennetun 4-Runnerin 2,4-litraisella Toyotan koneella.

        Tasapuolisuuden vuoksi kritiikkini kohdistuu myös 5.2 ja 5,9 -litraisiin 8-sylinterisiin koneisiin. Jos minä päädyn jonakin päivänä V8-koneeseen, on valintani ehdottomasti Chevroletin 350, joka lienee maailman eniten valmistettujen lohkojen joukossa ja jotka ovat ehtineet jalostua vuosikymmenien aikana vähän samalla tavalla, mitä 4.0 patanikin. Lisäksi 8-sylinterisissä esiintyy enemmän vaivoja, mm. vesipumpun toimintahäiriöitä, mitä kuutosessa.

        ELi ei herneitä nenään:-)


      • VeeÄm
        RRR kirjoitti:

        En nyt suoranaisesti väittäne olevani "hemihemmo" (Ainakaan minun jeepissäni ei ole palotilan pallomuotoilua), jos kehun omaa 4.0 litraista AMC 242-lohkoista moottoriani. Korostan, että kuutonen on se virallinen karvalakkikone (=työkalu), eikä mikään huippuerikoisuus. Iskutilavuuskin on erittäin kohtuullinen nykyaikana, jolloin moottoreiden koot ovat taas voimakkaasti lähteneet kasvuun.

        Kulutuslukematkaan eivät juuri Sinun autostasi poikkea, vai mitä sanot siitä, että hieman kookkaampi Quadra-Tracilla varustettu Grand Cherokeeni kuluttaa bensiiniä 10:n ja 14 litran väliltä kaasujalasta riippuen.

        Olen tietysti vilpittömän iloinen lukiessani, että olet ollut tyytyväinen Jeeppiisi, mutta koska näitä merkkejä aina vertaillaan, niin lähinnä ihmetyttää, miksi pikkudieselillä ajava lopulta päätyy juuri Jeeppiin. Kyseessä on kuitenkin auto, jonka (subjektiivisesti arvioituna) parhaimmat puolet ovat _vakiomallien_ kone ja voimansiirto. Kukaan ei valitsisi jeeppiä esimerkiksi sisustuksen viimeistelyn tahi peltien sovituksen perusteella:-)

        Jos haluaisin saada maksimaalisen hyödyn diesel-nelosen ominaisuuksista yhdistettynä maastoauton runkoon, ostaisin joko Hiluxin tahi sitten Hiluxin rungolle rakennetun 4-Runnerin 2,4-litraisella Toyotan koneella.

        Tasapuolisuuden vuoksi kritiikkini kohdistuu myös 5.2 ja 5,9 -litraisiin 8-sylinterisiin koneisiin. Jos minä päädyn jonakin päivänä V8-koneeseen, on valintani ehdottomasti Chevroletin 350, joka lienee maailman eniten valmistettujen lohkojen joukossa ja jotka ovat ehtineet jalostua vuosikymmenien aikana vähän samalla tavalla, mitä 4.0 patanikin. Lisäksi 8-sylinterisissä esiintyy enemmän vaivoja, mm. vesipumpun toimintahäiriöitä, mitä kuutosessa.

        ELi ei herneitä nenään:-)

        Ei kannata vetää palkokasvia nenään vaikka joku rohkeneekin kyseenalaistaa sinun auktorisoidut mielipiteesi.

        Ilmoittamasi kulutuslukemat ovat todella hienoja noin painavalle nelilitraisella bensiinimoottorilla varustetulle autolle. Lukemat on varmaankin mitattu 1300 kg:n painoinen perävaunu perässä ja perustuvat tarkkaan pitkäaikaiseen seurantaan?

        Maailmassa on varmaan satoja ellei tuhansia automerkkejä ja jokaiselle niistä löytyy aina ostaja. Ihmisten tarpeet ja mieltymykset ovat siis ilmeisen erilaisia ja on hyvä, että markkinoilta löytyy jokaiselle vaihtoehto. Kaikki eivät halua ajaa Toyota Corollalla. Onneksi korostit arvostelevasi Jeepiä subjektiivisesti. Koska sitähän auton osto on, subjektiivisen arvion pohjalta tehty päätös. Minäkin olen subjektiivisen arvion pohjalta päätynyt Jeepiin ja pidän autosta todella. Tuon pikkudieselin karu työkalumainen olemus on yksi keskeinen tekijä tässä. Pidän toki myös Jeepin karheasta charmista muutenkin, voimansiirto ja kone ovat vain yksi tekijä. Ja harrastukseni vuoksi tämä pikkudiesel on naulan kantaan osunut voimanlähdevalinta, käyttökulujen ja käyttöominaisuuksien perusteella.

        Jos olisin halunnut ajaa Toyota 4Runnerilla niin olisin ostanut sen. Mutta kun en halunnut. Onneksi auton valinnassa voi nojata omiin mieltymyksiinsä eikä kuunnella "absoluuttisia" totuuksia. Jeepin pikkudiesel ei varmaankaan ole maailman paras tai luotettavin dieselmoottori mutta sillä pärjää erinomaisesti.

        Ymmärtääkseni alkuperäinen kirjoittaja halusi tietoa Jeepin 2.5-litraisen pikkudieselin kestävyydestä. Halusin omalla vaatimattomalla panoksellani avustaa häntä tiedon hankinnassa. Kenties häntä ei lainkaan kiinnosta 4-litrainen kuusisylinterinen bensiinimoottori tai ylipäänsä keskustelu Jeepin bensiini- tai pikkudieselmoottorin etevämmyydestä?

        Hauskoja Jeep-autoiluhetkiä sinulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe