itsenäisyyden

päättyminen

1248 Suomen piispa Tuomas kuolee Gotlannissa. Vilhelm Sabinalainen vahvistaa Suomen papistolle oikeuden testamentata omaisuutensa. Ruotsin hiippakuntien luettelo. Suomi ei ole siinä mukana.


Ylös

--------------------------------------------------------------------------------



Ruotsin vallan aika (1249-1809)
1249. Paavi Innocentius IV ottaa suomalaiset paavin suojelukseen (27.8) samaan tapaan kuin Paavi Gregorius IX vuonna 1229. Birger jaarli valloittaa Suomen. Uusi ruotsalainen piispa Bero luovuttaa suomalaisten veron Ruotsin kuninkaalle. Dominikaanit saapuvat Suomeen.


Tässä on vuosiluku ja kirjallinen näyttö siitä milloin Suomesta tuli osa Ruotsia.
Voidaan katsoa itsenäisyyden silloin päättyneen.

11

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minätässä

      Suomi ei ole ikinä ollut osa Ruotsia, vaan ihan
      tavallinen siirtomaa, kuten esimerkiksi Intia tai
      Australia.

      • sinulla

        "Suomi ei ole ikinä ollut osa Ruotsia, vaan ihan
        tavallinen siirtomaa, kuten esimerkiksi Intia tai
        Australia. "

        Vuoteen 1809 saakka suomalaiset pitivät itseään ruotsalaisina ja Suomea osana Ruotsia. Tämän todistaa historiantutkimus. Mihin sinä perustat väitteesi siirtomaa-statuksesta? Sellaisesta ei puhuta kuningaskunnan asiakirjoissa, jotka ovat hyvin säilyneet näihin päiviin saakka ja tarkasti tutkittu.


      • osoittaa esim.

        Sigismundin ja Klaus Flemingin aika...


      • vuonna
        sinulla kirjoitti:

        "Suomi ei ole ikinä ollut osa Ruotsia, vaan ihan
        tavallinen siirtomaa, kuten esimerkiksi Intia tai
        Australia. "

        Vuoteen 1809 saakka suomalaiset pitivät itseään ruotsalaisina ja Suomea osana Ruotsia. Tämän todistaa historiantutkimus. Mihin sinä perustat väitteesi siirtomaa-statuksesta? Sellaisesta ei puhuta kuningaskunnan asiakirjoissa, jotka ovat hyvin säilyneet näihin päiviin saakka ja tarkasti tutkittu.

        1809 suomalaiset simsalabim muuttuivat venäläisiksi.
        Tai suomalaisiksi. Jos kuningaskunnan asiakirjoissa
        kerrotaan jotain, niin se ei todellakaan sido
        suomalaisia millään lailla.
        Aivan yhtä hyvin voisi väittää, että Eesti oli osa
        Venäjää 1940...1989. Jos venäläisten mielestä asia
        on näin, niin sitä voi käyttää ehdottomana ja lopullisena totuutena.


      • se oli
        vuonna kirjoitti:

        1809 suomalaiset simsalabim muuttuivat venäläisiksi.
        Tai suomalaisiksi. Jos kuningaskunnan asiakirjoissa
        kerrotaan jotain, niin se ei todellakaan sido
        suomalaisia millään lailla.
        Aivan yhtä hyvin voisi väittää, että Eesti oli osa
        Venäjää 1940...1989. Jos venäläisten mielestä asia
        on näin, niin sitä voi käyttää ehdottomana ja lopullisena totuutena.

        Mutta näinhän se oli.


      • noinkaan
        osoittaa esim. kirjoitti:

        Sigismundin ja Klaus Flemingin aika...

        Ei nyt ihan noinkaan, Sigismund ja Klaus Fleming olivat vanhat ystävät.
        Sigismund oli kasvanut turussa, silloin kuin hänen isänsä Juhana oli turussa Suomen Herttuana.
        Klaus Fleming tunsi kyseisen pojan ja isän, ei ihme että Klaus kannatti Sigismundia kun tämä oli vielä ns. laillinen perijä krunulle.
        Tosin olisihan siitä ollut Suomen aatelistolle etua, että kuningas olisi ollut Puolassa.


    • pikkuisen

      Korjataampa pikkuisen tätä kirjoitusta.

      Ruotsi syntyi Kustaa Vaasan toimesta 1500 luvulla, sitä ennen valtaa pitivät Tanskalaiset.

      • Enpä juuri muista, koska Kalmarin unioni perustettiin, mutta kyllä Ruotsilla valtaa oli ennen Kustaatakin.

        Ruotsi syntyi Birger Jaarlin toimesta 1200-luvulla, jolloin hänen toimestaan sveat ja göötat yhdistyivät ja perustivat Svean valtakunnan, Svea riken, Sverigen.

        Sama heppu vakiinnutti Ruotsin vallan Suomessa. Tai valloitti Suomen. Ihan miten vaan.

        Muistona tästä toimenpiteestä Suomen vaakunassa nähdään Birger Jaarlin suvun vaakunaeläin, leijona.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000052&posting=22000000011150235


      • mutta, mutta
        dj-marco kirjoitti:

        Enpä juuri muista, koska Kalmarin unioni perustettiin, mutta kyllä Ruotsilla valtaa oli ennen Kustaatakin.

        Ruotsi syntyi Birger Jaarlin toimesta 1200-luvulla, jolloin hänen toimestaan sveat ja göötat yhdistyivät ja perustivat Svean valtakunnan, Svea riken, Sverigen.

        Sama heppu vakiinnutti Ruotsin vallan Suomessa. Tai valloitti Suomen. Ihan miten vaan.

        Muistona tästä toimenpiteestä Suomen vaakunassa nähdään Birger Jaarlin suvun vaakunaeläin, leijona.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000052&posting=22000000011150235

        Jooo, näinhän voidaan ajatella.
        Mutta Suomen aateli säilytti varsin itsenäisen asemansa aina 1600 luvun alkuun asti, jolloin alkoi Sigismundin ja Kaarlen välinen valtataistelu.

        Siinä taistelussa Suomalaiset menivät Sigismundin taakse, jonka seurauksena Kaarle teloitti melkein koko Suomen aateliston.

        Sen jälkeen Kaarle jakoi läänityksiä Suomesta huomattavan määrän muille kuin Suomalaisille, Suomalaiset taas saivat kun kunnostautuivat läänityksiä Ruotsista ja Balttiasta.
        Eli aatelisto sekotettiin niin ettei sama pääse toistumaan.


    • Meeriköhän

      Eiköhän sitä suomessa ollut noihin aikoihin valtatyhjiö, johon Ruotsit tarttuivat, totuushan on kuitenkin, etä Suomalaisia on elänyt täälä pohjan perukoilla jo valovuosia, jotenka Kaikki paskan jauhanta on turhaa.

      • ihan turhaa

        Ei nyt sentään ihan turhaa.

        Historia on mielenkiintoista eikä ole mitään syytä peitellä sen oikeaa muotoa.

        Totuus on arvo itsessään on vanha filosofinen toteama.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe