Mistä ammennat ne pienet onnenhetket

Kerroppa

Vanhuus tuo rajalliseksi niitä onnen hetkiä. Minulle parhaat hetket ovat, rauhalliset kiireettömät aamuhetket.

Soitto ystävälle tai tutulle, piristää mielen päivän tapahtumille.

Lähden kaupungille harhailemaan.

Iltapäivällä lähden lenkille noin 1h.

Iltapäivä torkut.

Illala hyvissä ajoin mukava asu päälle, jossa on rento olla, ja töllön luo.

Vuoteeseen noin 10 aikaan ja 10 min kuluttua uni on voittanut.

Sen pituinen se.

47

3865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EevaK

Vaikken ota iltapäivätorkkuja, uni kaikkoa saman tien kun saan pään tyynyyn. Menen 23 vuoteeseen, vielä 1-2 aikaan olen hereillä, vaikka kokeilen kaikki itsesuggestiiviset "kätesi painaa,jalkasi.. vaivut yhä syvemmälle...olosi on rento ja lämmin...". Tosin, olen muuttanut alle vuosi sitten okt:sta krs-taloon ja telkkarin kiinni laiton jälkeen talo on TÄYNNÄ ääniä. Meneeköhän tässä vuosia ennen kuin totun? Aamu-uniani mitkään äänet eivät häiritse. Pitää vaan useimmiten lähteä töihin, toistaiseksi vielä.

• Pääsky64

se valvominen ok,talossa sait mennä pihalle töihin kun olit virkeä, kerrostelossa ei voi,

kun olet ollut kauan ok,talossa ei helposti kotiudu,toiset kyllä, minulla meni kauan totuttelemiseen kun ensimmäinen talo myytiin,toisen talon myynti ei tuntunut missään,

nyt asun kerrostalossa ihan mielellään meidän talossa ei kuulu mitään ylimääräistä,
        onnenhetkistä en tälläkertaa ehdi kun nukuttaa,huomenna sitten,

• odottavalle

Sinullapa kurja juttu on, unettomuus häiritsee. Yrität kaikkea poppakonsteja, mutta jospa se onkin se, kun ajattelet kaikkea.

Minulla jos ajatuksia alkaa pyöriä, yritän yksinkertaisesti siirtää ne sivuun, olla ajattelematta. Ja uskotko, minulla se toimii.

Minulla on sukulainen joka on herkkä äänille, hän käyttää korvatulppia, ja tepsii.Kokeile sinäkin. Nykyään on pehmeitä mukavia tulppia.

• tuttua
        odottavalle kirjoitti:

Sinullapa kurja juttu on, unettomuus häiritsee. Yrität kaikkea poppakonsteja, mutta jospa se onkin se, kun ajattelet kaikkea.

Minulla jos ajatuksia alkaa pyöriä, yritän yksinkertaisesti siirtää ne sivuun, olla ajattelematta. Ja uskotko, minulla se toimii.

Minulla on sukulainen joka on herkkä äänille, hän käyttää korvatulppia, ja tepsii.Kokeile sinäkin. Nykyään on pehmeitä mukavia tulppia.

Minä en nuku, jollen ensi lue jotain sängyssä. Vaikka olisin ihan tokkurassa väsymyksestä, niin aivoni vaan tiedottavat, että lukeminen unohtui. Haparoin käteeni minkä tahansa tekstin ja luen sitä sivun pari, niin sitten nukun. Joskus olen ajatellut, että nyt on väsymys niin kova, että lukemisia ei tarvita. Tunnin kuluttua sitten otan kirjan lopulta.
        Ehkä sinunkin pitää kehittää jokin rituaali, jonka suoritettuasi saat unen päästä kiinni!

• sirkmu

Ammukahvin juonti kaikessa rauhassa, kiireettä TV:n aamulähetyksiä seuraillen.
      Arkiset kotiaskareet seuraavaksi, mikä tuntuu minäkin päivänä ajankohtaiselta. Ellei tunnu ei tehdä.

Vuodenaikojen mukaan ulkona pihatöitä. Kesällä puutarhan ja kasvien hoitoa, talvella jopa lumitöitä. Toki mieheni hoitaa niistä suurimman osan, mutta joskus lumen lykkiminen pois pihapoluilta on tosi kivaa. Siinä se kuntoilu hoituu mukavasti huomaamatta.

Näin syksyllä on onnea kun voi kävellä kuulakkaassa metsässä ja kerätä sieniä ja marjoja.
      Kesään tuo onnenhetkiä veneellä tehtävät muutaman päivän retket. Jos jossain, niin veneessä nukkuu todella hyvin.
      Joskus huomaan olla onnellinen siitä ettei mitään isompia "kremppoja" ole mitä nyt joskus jotain pientä.

Siitä tulee hyvä mieli kun joskus voi olla vain vaikka koko päivän hyvän kirjan kanssa. Sadepäivät ovat joskus ihan toivottavia.

Ja parasta tietenkin lastenlapset !!!

Eihän se aina näin auvoiselta tunnu, mutta usein kuitenkin. Hyvä niin.

• Muija

Näistä pienistä onnen sirpaleistahan se elämän onnellisuus lähtee.
        Marjojen , nyt on puolukka sesonkimarja, noukkiminen metsästä ja syksyn väriloisosta nauttiminen....
        Talvisaikaan lumityöt, joulun odotus....
        Kaamoksen jälkeen kevät.

Joskus emme huomaa metsää puilta, mutta itse 'lihasreumaa' potevana, kivuton päivä ja lenkille pääsy on kuin Luojan lahja.

Kiitos,sinä erikoisella nikilläsi kirjoittava!
        Annoit kuin lahjan, saaden huomaamaan, että elämässä on iloitsemisen arvoisia asioita.

• se alkaa!
      Saa loikoilla sängyssä jos haluaa, ei ole herätyskellon vaativaa ääntä korvissa jolloin sai poukata sängystä kuin piston saaneena ja niin se hamsterin karuselli lähti ennen käyntiin!
      Nyt minulla ei ole edes herätyskelloa yöpöydällä, herään sitten kun herään!

On niin kodikkaan tuntoista kun saa levittää koko sanomalehden isolle keittiön pöydälle levälleen ja lukea sitä samalla kun syö aamiaista, joillekin uutisille hymähdellen, vaikka itsekseen ääneen kommentoiden.
      Maailmanmeno siinä kuin pähkinänkuoressa, sekä isot että pienet asiat.

Päivän ohjelma selviää yleensä kun olen lenkillä aamiaisen jälkeen.
      Lenkit eivät enää ole sellaisia kuin ennen, jolloin kuntoilunkin piti olla tehokasta, vaan ne ovat paremminkin luonnon ihailua ja katselua, ehtii pysähtyä ja vaan nauttia näkemästään.

Päivän ohjelman päättäminen sitten...
      Ajatella, että saa päättää mitä kivaa päivän aikana tekisi! Voi päättää vaikka että tänään en tee mitään muuta kuin laiskottelen ihan hyvällä omalla tunnolla! :-)
      Ja tekemistä löytyy aina, sekä sisällä että ulkona, jos haluaa tehdä jotakin käytännöllistä.

• Pääsky64

on varmaan kaikilla ettei tarvitse aamulla kiirehtiä minnekkään,saa makoilla ja nousta kahville ja juoda kahvi,joskus alkaa lukemaan kirjaa ,tai jos on nukkunut 10,ei siltikään hätää,

kun on lähtenyt kävelemään luonnon seuraaminen,varsinkin mökillä,
      ystävän tapaaminen lähteminen kiertelemään kivoissa paikoissa,
      kuoroon meno oleminen ja tulo,yhteiset ruokailut,tanssimiset,k
      yläilemiset lasten luona,lastenlasten kanssa keinussa laulellaan,
      minusta ihana kävellä se tie jota olen pienestä asti mannyt naapuriin,silta ja joikivarsi jota kävelen,ja koko kylän päästä päähän ,vaarat korkeina toiseila puolen järventakana ,milloin kuu paistaa vaarojen päältä ,milloin tuisku peittää koko näkymän,

kun kuljen talojen ohi niitten asukkaat jo kuolleet ,tulee mieleen ja vanhat ajat ja tapahtumat,ne lähtevät mukaan,

kylä jatkuu vaaran päälle mistä näkyy kauas,ja illalla taivas on kaunis ja pilvet, iltaruskosta näkyy minkälaista ilmaa huomiseksi,
      ei onnea voi lajitella sitä tulee milloin mistäkin nyt on aikaa ottaa se vastaan, koko elämä ja nuoruus pakotteita ja kiirettä ,tajuaa minkä lahjan on saanut nyt ,
      tänä aamuna menen mökille eikä sitä mökiksi miellä ,se on suuri 120 neliöm, ja erilainen kun rakennettu pienissä paloissa,
      olohuone on 4,m korkea ja paljon tauluja ja raanuja,sinne kiertää raput vintistä,pirtissä on vintti jossa nukutaan se ei parvi ,parvet tuletvat liian kuumiksi ja alhalla palelee, kaunis pirtinuuni ja piisi ,
      keittiö matalin, sekin tilava ja ikkunat kolmeen suuntaan, kolmet parvekkeet , ikkunaton eteinen ja ikkunallinen eteinen ,sääskiaikana välttämätön,
      mutta vesi pitää kantaa vielä,kyllä sekin aikanaa tulee se menee viemäriin, sauna erikseen ranassa , tuli nyt turhan pitkä selostus vaan kun se ei tunnu mökiltä,

• Muija

Meillä on mieheni kanssa vain pieni, aika vaatimaton kesämökki, mutta mukava paikka sekin, sillä taidamme olla luontoihmisiä kumpikin ja viihdymme aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn mökillä.
        Meidän 'paikkamme' on niin lähellä varsinaista kotiamme, että harvoin yövymme mökillä.
        Taidat asua aika kaukana pohjoisessa? Me taas täällä etelässä.

Ethän loukkaannu seuraavasta kysymyksestäni?!
        Kuinka sinä , saman ikäinen kuin itsekin olen, et ole oppinut kirjoittamaan parempaa Suomem kieltä?
        Nyt et todellakaan saa suuttua! Kerro!
        Sinun kirjoituksiasi lukee mielellään, mutta joskus menee sormi suuhun....mitä pääsky tarkoittaa.

• uzma
        Muija kirjoitti:

Meillä on mieheni kanssa vain pieni, aika vaatimaton kesämökki, mutta mukava paikka sekin, sillä taidamme olla luontoihmisiä kumpikin ja viihdymme aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn mökillä.
        Meidän 'paikkamme' on niin lähellä varsinaista kotiamme, että harvoin yövymme mökillä.

Kuinka sinä , saman ikäinen kuin itsekin olen, et ole oppinut kirjoittamaan parempaa Suomem kieltä?
        Sinun kirjoituksiasi lukee mielellään, mutta joskus menee sormi suuhun....mitä pääsky tarkoittaa.

meni sormi suuhun,miksi ikaisesi ihminen on noin epakohtelias ja arvoetelee paaskyn suomen kielta?Miksi pitaa pahoittaa hanen mielensa,johtuuko se kateudesta?
        Senioreilla voi olla monenlaisia probleemeja kirjoittamisessa,esm. ei nae kaikkia kirjaimia selvasti,joskus ajatus juoksee vikkelammin kuin sormet tai sormi ehtii naputella,tai kirjoitus karkaa ennekuin kerkes tarkastaa sen.
        Juu saat vapaasti kysya miksi en kayta .. a ja o paalla.

• Helena04 ejk.
        uzma kirjoitti:

meni sormi suuhun,miksi ikaisesi ihminen on noin epakohtelias ja arvoetelee paaskyn suomen kielta?Miksi pitaa pahoittaa hanen mielensa,johtuuko se kateudesta?
        Senioreilla voi olla monenlaisia probleemeja kirjoittamisessa,esm. ei nae kaikkia kirjaimia selvasti,joskus ajatus juoksee vikkelammin kuin sormet tai sormi ehtii naputella,tai kirjoitus karkaa ennekuin kerkes tarkastaa sen.

Anteeksi, kun sotkeudun tähän väliin, mutta ei Muija millään pahalla, hänhän on vain tiedonhaluinen.
        Mielestäni on ihan mielenkiintoista, kun meitä kirjoittajia on monenlaisia, persoonallisia. Ja Pääsky varsinkin, värikästä, runsasta - ja kieltämättä lukemiseen täytyy joskus ihan paneutua. :))
        Hänen mökillään olisi mielenkiintoista vierailla, tilaakin tuntuu olevan, eiköhän tehdä syysretki? Ottaisitko meidät vastaan, Pääsky?

• Joku.....
        uzma kirjoitti:

joka kirjotaapi monella nikillä

• onkin
        Joku..... kirjoitti:

joka kirjotaapi monella nikillä

ihan varmasti.

• monikasvoinen
        onkin kirjoitti:

ihan varmasti.

isanta?

• solvata.
        monikasvoinen kirjoitti:

isanta?

Mut onneksi hänen pahimmat häirikkö viestit poistettiin,kyllä sen saattaa arvata kuka hän on.
        Ei ole kuin yksi toisten solvaaja.

• ???
        solvata. kirjoitti:

Mut onneksi hänen pahimmat häirikkö viestit poistettiin,kyllä sen saattaa arvata kuka hän on.

!!!

• kukahan se
        ??? kirjoitti:

!!!

solvasi?

• Muija
        solvata. kirjoitti:

arvelet. Minä en ole mies, vaan pulska Etelä - Savosta kotoisin oleva eläkeläismuija.

Enkä tarkoittanut solvata Pääskyä kun kysyin hänen erikoisesta tavastaan kirjoittaa.

Poistettujen mukana lähti sekin asiallinen kirjoitukseni, jossa kysyin kiinnostuneena koululuokkien koosta sodan jälkeisessä Suomessa ja niin kutsutuista typistetystä koulusta.
        Ajattelin, että mahtoikohan Pohjos - Suomessa olla erilaisempi kansakoulusysteemi kuin meillä täällä etelässä.

Ainut joka ymmärsi oli Helena, mutta hän taitaa yleensäkin ymmärtää asioita pikkuisen avarammin kuin me muut ja uskon, että olisi jättänyt kysymättä noin "arkaluontoisen" kysymyksen, joka sai "Pakistanissa" asuvan humaanin kiltin auttamistyötä tekevän ikäihmisen puuttumaan asiaan, joka ei kuulunuyt hänelle tippaakaan. Minä en kysynyt häneltä , enkä odottanut häneltä vastausta, kuten en myöskään siltä toiselta, joka haukkua räksytti kuin rakki koira portin pielessä. Taisi olla Saara, vai mikä Veera - en ole hänen kirjotuksiaan koskaan aikaisemmin lukenut.

Kirjar, vai mikä se puskassa piileksiä on, tuli taas esittämään hienoa ja sivistynyttä, totta kai.
        Pusikosta kyllä voi sitten taas heitellä vähemän lempeitä ajatuksia.

Minulla ei ole muuta nimimerkkiä, eikä tule. Tämän jälkeen ei ole tätäkään. Jos joku kirjoittaa Muija - nikillä, niin se en ole minä.

Tämä viesti kuuluu öö - mappiin ja joutaa poistaa, mutta toivon, että edes muutama vanha riidanhaluinen ämmänkäppänä lukaisee tämän ja katsoo vähän nuttunsa sisään.

• haluaa solvata
        Muija kirjoitti:

arvelet. Minä en ole mies, vaan pulska Etelä - Savosta kotoisin oleva eläkeläismuija.

Enkä tarkoittanut solvata Pääskyä kun kysyin hänen erikoisesta tavastaan kirjoittaa.

Poistettujen mukana lähti sekin asiallinen kirjoitukseni, jossa kysyin kiinnostuneena koululuokkien koosta sodan jälkeisessä Suomessa ja niin kutsutuista typistetystä koulusta.
        Ajattelin, että mahtoikohan Pohjos - Suomessa olla erilaisempi kansakoulusysteemi kuin meillä täällä etelässä.

Ainut joka ymmärsi oli Helena, mutta hän taitaa yleensäkin ymmärtää asioita pikkuisen avarammin kuin me muut ja uskon, että olisi jättänyt kysymättä noin "arkaluontoisen" kysymyksen, joka sai "Pakistanissa" asuvan humaanin kiltin auttamistyötä tekevän ikäihmisen puuttumaan asiaan, joka ei kuulunuyt hänelle tippaakaan. Minä en kysynyt häneltä , enkä odottanut häneltä vastausta, kuten en myöskään siltä toiselta, joka haukkua räksytti kuin rakki koira portin pielessä. Taisi olla Saara, vai mikä Veera - en ole hänen kirjotuksiaan koskaan aikaisemmin lukenut.

Kirjar, vai mikä se puskassa piileksiä on, tuli taas esittämään hienoa ja sivistynyttä, totta kai.

Minulla ei ole muuta nimimerkkiä, eikä tule. Tämän jälkeen ei ole tätäkään. Jos joku kirjoittaa Muija - nikillä, niin se en ole minä.

Tämä viesti kuuluu öö - mappiin ja joutaa poistaa, mutta toivon, että edes muutama vanha riidanhaluinen ämmänkäppänä lukaisee tämän ja katsoo vähän nuttunsa sisään.

usein nimet naisista pahoja

• Hidasälyinen
        haluaa solvata kirjoitti:

usein nimet naisista pahoja

tuohon edellisen arvoitukseen.
        Kuluu se ikäihmisen päivä näinkin, arvoituksia esittäen ja niihin vastausta etsiessä.

• ainaskaa
        Muija kirjoitti:

savolaine,ei savolaine solvaa ei hauku,ei nimittele,ei ainakaan mun tuttuni.

• Aito savolainen
        ainaskaa kirjoitti:

savolaine,ei savolaine solvaa ei hauku,ei nimittele,ei ainakaan mun tuttuni.

Voihan niinkin hassusti olla käynyt jollekin savolaisukolle, että meni ja haki muijan muualta päin Suomea, vaikka Hämeestä ja mikä pahempaa Pohjanmaalta.
        Sitä saa mitä tilaa. Ei pitäisi lähteä merta edemmäksi kalaan!

• Kirjar ejk.
        Muija kirjoitti:

mutta pidän sen verran omaa puoltani, että rohkenen kysyä;

-Missä vaiheessa solvasin tai tönäisin Sinua?
        ja puskasta en ole ketään loukannut, siitä olen ihan varma!

Jos minä kirjoitan nimettömänä, en tee sitä siksi ettenkö kehtaisi samaa tekstiä kirjoittaa vaikka tällä "kirkonkirjaan merkityllä nimelläni" vaan siksi, etten halua joka sanaa haettavan hakukoneella mitä täällä olen kirjoittanut.

Mutta jos kiinnostaa.... katsele taaksepäin mitä tuolla takametsissä tuli elämästä kirjoitettua.

Vaan syvin anteeksipyyntöni jos Saaran viestiin vastaaminen oli loukkaus Sinulle.
        Ihmettelen vain miksi? En ole nimimerkkiäsi maininnut missään.

Saan kai sanoa, kun en osaa nuolla niin päälleni voi sylkeä.

• Hiliman tytär
        Kirjar ejk. kirjoitti:

mutta pidän sen verran omaa puoltani, että rohkenen kysyä;

-Missä vaiheessa solvasin tai tönäisin Sinua?
        ja puskasta en ole ketään loukannut, siitä olen ihan varma!

Jos minä kirjoitan nimettömänä, en tee sitä siksi ettenkö kehtaisi samaa tekstiä kirjoittaa vaikka tällä "kirkonkirjaan merkityllä nimelläni" vaan siksi, etten halua joka sanaa haettavan hakukoneella mitä täällä olen kirjoittanut.

Mutta jos kiinnostaa.... katsele taaksepäin mitä tuolla takametsissä tuli elämästä kirjoitettua.

Vaan syvin anteeksipyyntöni jos Saaran viestiin vastaaminen oli loukkaus Sinulle.
        Ihmettelen vain miksi? En ole nimimerkkiäsi maininnut missään.

Saan kai sanoa, kun en osaa nuolla niin päälleni voi sylkeä.

Melkein kannattaisi pistää pystyn arvausleikki, tai jatkaa sitä.
        Mistähän maakunnasta tuollaisia tulee?
        Savolainen ei ole ainakaan. Me ei pienestä kimpaannuta.

• Pääsky64
        Muija kirjoitti:

että kirjoitukseni ei ole oikeata niinkuin pitäisi, tiedän kyllä sen,
        aijoin ensin sanoa,että olen koulussa ollut kerran viikossa ja siitäkin eteisessä puolet ajasta liiasta häirinnästä ja puhumisesta,
        mutta syy on ehkä kiireessä ,tai siinä etten ole vielä omaksunut tätä cattailijan roolia niinkuin pitäisi,
        yleinen suhtautumiseni ihmisiin on ehkä ´samanlainen,paneudun heidän sanomaansa oikeasti ja anna palautteen juuri sitä mitä luulen kenenkin sillä hetkellä tarvitsevan mutta muotoseikoista välittämättä,yritän panostaa sisältöön!!!!
        sinulle muija en ole yhtään luokkaantunut,minun olisi aika aloittaa kunnollinen kirjoitus pidän sinua rehtinä ystävänä ja pitää kestää arvostelukin,harmi kun jouduit hyökkäilyjen kohteeksi minun takia,
        kait minä kirjoituksillani kerjään verta nenästäni ,

• Pääsky64
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Anteeksi, kun sotkeudun tähän väliin, mutta ei Muija millään pahalla, hänhän on vain tiedonhaluinen.
        Mielestäni on ihan mielenkiintoista, kun meitä kirjoittajia on monenlaisia, persoonallisia. Ja Pääsky varsinkin, värikästä, runsasta - ja kieltämättä lukemiseen täytyy joskus ihan paneutua. :))
        Hänen mökillään olisi mielenkiintoista vierailla, tilaakin tuntuu olevan, eiköhän tehdä syysretki? Ottaisitko meidät vastaan, Pääsky?

Uzma nimittäin että minä en ole niin arkalasta kotoisin, etten kestäisi arvostelua kun on aihettakin!!
        sinä kyllä Helena voit hommata porukan ja tulla milloin vain,laskettaisi verkot jos tulisi yhtä paljon kaloja kun eilen neljä verkkoa ja 40 siikaa,ei tulisi kalliiksi vieraitten ruokailukaan, syksy on hyvää aikaa tulla kun voi marjastaa ja ei ole sääskiä,
        kyllähän kaikkien mökeillä on oma erkoispiirre,ja ne ovat hyvempiäkin tehtyjä oikeaoppisesti eivät vain kehtaa olla jokapaikassa leuhkimassa !! niinkuin eräät,
        kyllä oli mukava tulla kaupunkiin välistä
        minulla on lauantaina mielenkiintoinen paikka jonne menen ensikerran ,sauna joka on 1800,luvulta, savusauna jonne menemme kylpemään, on kuulemma iso kun pirtti ja orret joitten päällä istutaan,rappuja kiikuttava ylös, pitäisi saada video tai kameramies mukaan mahdottoman korvessa,

• Pääsky64
        uzma kirjoitti:

uzma kun puolustit, minä olen jo vastannutkin tästä asiasta, löysin hyvänkin puolen,tällaisesta kirjoituksesta jonka saa välitä arvuutellakkin että mitä tuo tarkoittaa
        nimittäin,luin edellisenä päivänä kirjan nimeltä aivojumppaa,ja siinä käskettiin tehdä tavanomaisesta poikkeavaa aina kun voi,se on neurobista harjoittelua,neurobinen tarkoittaa :antaa aivoille odottamattomia ärsykkeitä kaikkia aistia päivän kuluessa käyttöön,
        kun lukee tekstiä kun vettä valaen helposti ,aivot eivät saa uusia ärsykkeitä,
        löytyi positiivinen selitys huonompaankin tekstiin,

• kulukija
        Pääsky64 kirjoitti:

Uzma nimittäin että minä en ole niin arkalasta kotoisin, etten kestäisi arvostelua kun on aihettakin!!
        sinä kyllä Helena voit hommata porukan ja tulla milloin vain,laskettaisi verkot jos tulisi yhtä paljon kaloja kun eilen neljä verkkoa ja 40 siikaa,ei tulisi kalliiksi vieraitten ruokailukaan, syksy on hyvää aikaa tulla kun voi marjastaa ja ei ole sääskiä,
        kyllähän kaikkien mökeillä on oma erkoispiirre,ja ne ovat hyvempiäkin tehtyjä oikeaoppisesti eivät vain kehtaa olla jokapaikassa leuhkimassa !! niinkuin eräät,
        kyllä oli mukava tulla kaupunkiin välistä
        minulla on lauantaina mielenkiintoinen paikka jonne menen ensikerran ,sauna joka on 1800,luvulta, savusauna jonne menemme kylpemään, on kuulemma iso kun pirtti ja orret joitten päällä istutaan,rappuja kiikuttava ylös, pitäisi saada video tai kameramies mukaan mahdottoman korvessa,

ketähän mahat sillä leuhkimisella tarkoittaa,kun en ole huomannut kenenkään täällä leuhkivan,anteeksi jos sain viestistäsi väärän käsityksen.Ei kaikil ees ole omaa mökkiä.

• Entinen Maija
        Pääsky64 kirjoitti:

että kirjoitukseni ei ole oikeata niinkuin pitäisi, tiedän kyllä sen,
        aijoin ensin sanoa,että olen koulussa ollut kerran viikossa ja siitäkin eteisessä puolet ajasta liiasta häirinnästä ja puhumisesta,
        mutta syy on ehkä kiireessä ,tai siinä etten ole vielä omaksunut tätä cattailijan roolia niinkuin pitäisi,
        yleinen suhtautumiseni ihmisiin on ehkä ´samanlainen,paneudun heidän sanomaansa oikeasti ja anna palautteen juuri sitä mitä luulen kenenkin sillä hetkellä tarvitsevan mutta muotoseikoista välittämättä,yritän panostaa sisältöön!!!!
        sinulle muija en ole yhtään luokkaantunut,minun olisi aika aloittaa kunnollinen kirjoitus pidän sinua rehtinä ystävänä ja pitää kestää arvostelukin,harmi kun jouduit hyökkäilyjen kohteeksi minun takia,
        kait minä kirjoituksillani kerjään verta nenästäni ,

ja avoimesti syyn miksi joskus kirjoitat vaikeaselkoisesti.
        Suora kysymys sai suoran rehellisen vastauksen ja vieläpä oikealta henkilöltä - häneltä jolle kysymys oli osoitettu.

Muuten, täällä palstoilla oppii oikeinkirjoitusta, jos se on välttämätöntäkään. Sisältö kuitenkin ratkaisee, ei tyylipuhtaus, niinkuin sanoitkin.

Hyvää syksyisen päivän jatkoa sinulle ja kirjoitellaan! Työ tekijäänsä neuvoo.
        Luen viestejäsi paljon mieluummin kuin A - nelosen pituisen arkin mitan verran "kaunokirjoitusta", missä pyöritellään sanoja, sanomatta oikeastaan mitään.

• ainaskii
        Aito savolainen kirjoitti:

Voihan niinkin hassusti olla käynyt jollekin savolaisukolle, että meni ja haki muijan muualta päin Suomea, vaikka Hämeestä ja mikä pahempaa Pohjanmaalta.
        Sitä saa mitä tilaa. Ei pitäisi lähteä merta edemmäksi kalaan!

ellumar ja mtk,

aenoastaa karjalaise viel kiltimpii,

ain miekka pystys

• Pääsky64
        kulukija kirjoitti:

ketähän mahat sillä leuhkimisella tarkoittaa,kun en ole huomannut kenenkään täällä leuhkivan,anteeksi jos sain viestistäsi väärän käsityksen.Ei kaikil ees ole omaa mökkiä.

minä itse ,pääskynen kun en kokoajan höpöttäisi omia asioita, istusit hiljaa niinkuin tuo kyllikkikin istuu pyhäkoulun opettja sanoi,ja serkku keräsi pisteet itsellen,
        minä en sanoisi toisia leuhkijoiksi koska en tunne heitä,
        tuskimpa täällä enää on leuhkijota muuta kun hienommilla arkuilla ja hautapaikoilla,tai eihän ihan niin vanhoja olla,sori menin taas yli hilseen,

• kulkija..
        Pääsky64 kirjoitti:

minä itse ,pääskynen kun en kokoajan höpöttäisi omia asioita, istusit hiljaa niinkuin tuo kyllikkikin istuu pyhäkoulun opettja sanoi,ja serkku keräsi pisteet itsellen,
        minä en sanoisi toisia leuhkijoiksi koska en tunne heitä,
        tuskimpa täällä enää on leuhkijota muuta kun hienommilla arkuilla ja hautapaikoilla,tai eihän ihan niin vanhoja olla,sori menin taas yli hilseen,

Älä välitä,minulla menee aina yli hilseen,tämmönen töhertäjä kun olen,aina kyselemässä,mitä en ymmärrä saisin joskus pitää ajatukset ominani,anteeksi vain kamalasti,
        annathan tälläiselle maanteiden kulkijalle.

• uzma
        Pääsky64 kirjoitti:

uzma kun puolustit, minä olen jo vastannutkin tästä asiasta, löysin hyvänkin puolen,tällaisesta kirjoituksesta jonka saa välitä arvuutellakkin että mitä tuo tarkoittaa
        nimittäin,luin edellisenä päivänä kirjan nimeltä aivojumppaa,ja siinä käskettiin tehdä tavanomaisesta poikkeavaa aina kun voi,se on neurobista harjoittelua,neurobinen tarkoittaa :antaa aivoille odottamattomia ärsykkeitä kaikkia aistia päivän kuluessa käyttöön,
        kun lukee tekstiä kun vettä valaen helposti ,aivot eivät saa uusia ärsykkeitä,
        löytyi positiivinen selitys huonompaankin tekstiin,

erosta kai riippui,en nakojaan ymmartanyt ettei kannata panna lusikkaansa toisten soppaan,onneksi viesteja on poistettu, joten et nae minkalaista kielenkayttoa ystavasi savon muija kaytti solvatessaan minua,en ole tottunut naisten kayttavan tuollaista kielta,eipa ole ennen valehteliaksikaan haukuttu.
        En ole pitkavihainen ja anteeksi olen antanut savon muijalle.

• Pääsky64
        kulkija.. kirjoitti:

Älä välitä,minulla menee aina yli hilseen,tämmönen töhertäjä kun olen,aina kyselemässä,mitä en ymmärrä saisin joskus pitää ajatukset ominani,anteeksi vain kamalasti,
        annathan tälläiselle maanteiden kulkijalle.

et ole vain töhertelijä kysyit ihan asiaa, minun kirjoituksista ei saa aina polliisitkaan selvää,mutta pienen aivojumpan jälkeen saattaa kirkastua,
        saat anteeksi jos olisi aihetta,kirjoita vain on kiva saada kommentteja ,sama miten se menee kunhan perille tulee,
        ja minun pitäisi huomioida ettei kaikilla ole mökkiä mutta heillä saattaa olla parempi asunto muuten ,toisilla toinen asia paremmin,eivät vain pidä itsestään melua,eikä se mökki ole autuaaksi tekevä, riesaa yhtä paljon,

• Pääsky64
        uzma kirjoitti:

erosta kai riippui,en nakojaan ymmartanyt ettei kannata panna lusikkaansa toisten soppaan,onneksi viesteja on poistettu, joten et nae minkalaista kielenkayttoa ystavasi savon muija kaytti solvatessaan minua,en ole tottunut naisten kayttavan tuollaista kielta,eipa ole ennen valehteliaksikaan haukuttu.
        En ole pitkavihainen ja anteeksi olen antanut savon muijalle.

tosiaan tiedä siitä mitään,no jollakin ollut huono päivä ei niistä kannata huolestua,kommenteista, kyllähän sinullakin on niin suuret asiat kysymyksessä,
        ettet pidä tärkeinä toisten purkauksia,joillakin ei ole sitä pidäkettä että tulee kaikki mitä astiassa on,

oletko tavannut sellaisia naisia jotka puhuessaan kiroavat joka sanan jälkeen pohjoisesa on paljon,tympeää kuultavaa minä luokittelen samaan ne jotka syyttä toisia nimittelevät,

• meeri.
        Hiliman tytär kirjoitti:

Melkein kannattaisi pistää pystyn arvausleikki, tai jatkaa sitä.
        Mistähän maakunnasta tuollaisia tulee?
        Savolainen ei ole ainakaan. Me ei pienestä kimpaannuta.

Kirjar on mukava kirjoittaja, ei loukkaa ketään ivailuillaan.
        Hän on suorasanainen, oikean asian takana aina.
        Miksi häntä sanot äkäiseksi?

• lueskeltavaa

Tässä nyt on useampaa kerrontaa, kuinka kukin tykkää mukavasti aikaansa viettää. Kaiken edelläkertomani jälkeen, lisään pienen (herkkuhetken.) Käyn nimittäin kerran pari viikossa kirjastossa, mielelläni lueskelen kaikenlaista. Käyn kirjaston kahviossa kahvilla välillä. siellä näkee tuttuja, ja voi jonkun sanan vaihtaakin. Jos pitää lukemisesta edes vähänkin, suosittelen toisillekin tällaista piristys ruisketta.

• Leny

Samanlainen onni minullakin. Aamulla nautin, kun saan terveenä herätä ja koko päivä on hallussani. Se että saan käyttää sen niinkuin haluan. Ja aamussa se kiireettömyys on luxusta.
      Iltapäivätorkkuja en aina ota, silloin menen vähän aikaisemmin nukkumaan, mutta en koskaan vielä kymmeneltä. Ja torkkupäivinä nukkumaan meno siirtyy tuonne puolille öin ja ylikin.
      Mutta kelloradio herättää klo seitsämältä ja kuuntelen ensimmäiset uutiset vuoteessa. Koetan hoitaa asiani niin, ettei kiire pakkaisi päälle. No joskus näin voi käydä, mutta ei itsestä johtuen.

• Iili

Vajaa vuosi enää töitä. Työtaakkani on keventynyt, eikä minun tarvitse raataa ollenkaan siinä määrin kuin vuosi sitten. Stressi on vähentynyt, ja entisestä työmyyrästä on tullut yhtäkkiä patalaiska.

En viitsi nousta aamulla herätyskellon soidessa, vaan käännän kylkeä. Myöhästyn töistä joka aamu 1-1½ tuntia. Jos joku aikoo minulle siitä huomauttaa, niin minulla on jo puhe valmiina: Olen tehnyt työnantajalleni niin paljon ylitöitä ilman korvausta, ettei kenelläkään voi olla huomauttamista siitä, että otan nyt kevyesti. Ja että työnantajan pitäisi olla vain kiitollinen siitä, mitä olen tehnyt. - Vanhuudesta on se hyvä puoli, että lopultakin pystyy pitämään puolensa ja ottaa takaisin entisiä vääryyksiä. (Kun aloitin nykyisen työnantajani palveluksessa, niin toimitusjohtaja olisi halunnut minun tekevän viikonlopun ajan töitä kotonani. Onneksi silloin joku toinen pani hänet ojennukseen.)

Olen ollut koko työaikani siinä firmassa ylityöllistetty, ja nyt näytän kuvainnollisesti vain pitkää nenää. - Se on onnea.

• Jäin eläkkeelle pari vuotta sitten.

Tämän kesän aikana olen alkanut nähdä työpaikkaunia. Niissä toistuu sama kaava: Oikeasti minun kuuluisi jo olla eläkkeellä, mutta en ole vielä ehtinyt, kun töitä on niin paljon. Teen töitä työnantajalleni ilmaiseksi.

Voi, sitä onnen tunnetta, kun herätessäni huomaankin jo olevani eläkkeellä!

Mutta onnea olisi myös päästä noista unista. Sitä odotan.

• Frederiikka kirjoitti:

Jäin eläkkeelle pari vuotta sitten.

Tämän kesän aikana olen alkanut nähdä työpaikkaunia. Niissä toistuu sama kaava: Oikeasti minun kuuluisi jo olla eläkkeellä, mutta en ole vielä ehtinyt, kun töitä on niin paljon. Teen töitä työnantajalleni ilmaiseksi.

Voi, sitä onnen tunnetta, kun herätessäni huomaankin jo olevani eläkkeellä!

Mutta onnea olisi myös päästä noista unista. Sitä odotan.

kyllähän nuoheräämiset on todella onnen hetkiä,mutta minulle vielä kun lapsenlapsi tulee käymään nyt 8v.sanoo täällä o kivaa sinunluona ja
        rutistaa kaulasta niin että henki meinaa lähteä.
        Illalla kun käymme sänkyyn käpertyy kainaloon kuuntelemaan kun luen satukirjoja.

• Helena04 ejk.

Juuri niin sitä pitää!

Onnen hetkiä nautin - eläkkeellä -
        sillä aika aikaa kutakin!

• muori67 kirjoitti:

kyllähän nuoheräämiset on todella onnen hetkiä,mutta minulle vielä kun lapsenlapsi tulee käymään nyt 8v.sanoo täällä o kivaa sinunluona ja
        Illalla kun käymme sänkyyn käpertyy kainaloon kuuntelemaan kun luen satukirjoja.

En ole itse saanut kokea isovanhempien rakkautta. He olivat jo pois nukkuneet syntyessäni tähän maailmaan. Minulla ei myöskään ole omia lapsen lapsia.

Voin vain aavistaa tuon onnen tunteen Isoäidillä ja lapsella, kun yhdessä matkaatte satujen maailmaan.

Monia vuosia onnellisia Teille toivottelen!

• saara.dma
        muori67 kirjoitti:

On todella ihania ihmisiä ne lapsenlapset. He antavat minulle runsaasti elämäniloa, nämä viisi ihastuttavaa olentoa 5 - 18 vuotiaat.

Näin me isovanhemmat saamme tutustua yleisestikin lapsiin ja nuorisoon ihan läheltä katsoen.

• Mummo
        saara.dma kirjoitti:

On todella ihania ihmisiä ne lapsenlapset. He antavat minulle runsaasti elämäniloa, nämä viisi ihastuttavaa olentoa 5 - 18 vuotiaat.

Näin me isovanhemmat saamme tutustua yleisestikin lapsiin ja nuorisoon ihan läheltä katsoen.

rooleja, mutta mummona tykkään olla.
        Sama mummo kuin sekin joka on äiti, vaimo, tytär.
        Roolit nurkkaan ja naamarit naulaan!

• Mummo kirjoitti:

rooleja, mutta mummona tykkään olla.
        Sama mummo kuin sekin joka on äiti, vaimo, tytär.
        Roolit nurkkaan ja naamarit naulaan!

tuo mummin roolin unohtuminen.
        Varmaan aikanani, kun olin mummi hoidin asiat niinkuin kaikki mummit.
        Hellin lapsenlapsia,hoidin ja huolehdin.
        Nyt nämä lapsenlapseni ovat isoja, heillä on lapsia ja minä olen heidän lapsien iso,-mummo,ajatelkaa.

No nyt en olekkaan se mummi joka huolehtii,heillä on omat mummit ja minä vain seuraan sivusta.
        Olen oikeasti onnellinen tilanteesta, ehkä ei ole tarkoitetukaan, että jaksaisin vielä toiseen kertaan olla "se mummi" joka hellii ja huolehtii.

Nyt elän itselleni, on vain minun oma elämä,huolineen ja iloineen, onnen tunteineen.

En tunne huonoa omaatuntoa, etten jaksa enää olla niin täysillä mukana, tämän viimeisen "polven" mukana, tottakai rakastan heitä ja olen kiinnostunut heidän elämästään, mutta en niin, kuin olin lapsenlapsieni kanssa.

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      144
      3641
    2. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      72
      2206
    3. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      64
      1938
    4. Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!

Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am
      Maailman menoa
      97
      1911
    5. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      19
      1869
    6. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      9
      1714
    7. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      17
      1581
    8. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      79
      1564
    9. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      11
      1370
    10. Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!

Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu
      Lieksa
      125
      1353
    Aihe