Etanolia eli pirtua eli väkiviinaa voi aivan
hyvin käyttää bensiinimoottorin (lisä)polttoaineena.
Sitä on myös kohtuullisen helppo tehdä itse.
Sen käyttämisestä rangaistaan verottamalla poltto-
nesteeksi kelpaavaa alkoholia, esim Sinol tai Masinol,
sen verran yläkanttiin, ettei kenellekään tule
mieleen ruveta ajamaan alkoholilla vakituisesti.
Litra Sinolia maksaa kolmen bensalitran verran.
Onko tähän syynä verottajan pelko siitä, että
viinan salapoltto lisääntyy, jos bensan hinta
nostetaan samalle tasolle kuin alkoholin?
(Tai alkoholin hinta laskee EU:n takia...)
Onkos muuten myös metanolin valmistus tislaamalla
rikollista toimintaa, viinanpolttoa?
Metanoli ei ole väkiJUOMA, lähinnä liuotinaine.
-Tankki täyteen omasta ohrasta tehtyä alkoholia
Miksei etanolia autoon?
8
855
Vastaukset
- Tappi
No miksi et saman tien osta raakaöljyä ja tislaa siitä bensaa? Taitaa vain olla niin että kotikonsteilla ei saada tarpeeksi laadukasta polttoainetta nykyaikaisiin autoihin
- Verotus?
En halua ostaa öljyä, se on kallista. Mutta ohraa
ja kauraa, sekä perunoita minulla on. Niistä tulee
aika hyvää polttoainetta, eikä maksa paljon.
Alkoholin tislaaminen on helpompaa kuin bensan.
Autoani ei todellakaan voi sanoa nykyaikaiseksi,
mutta kyllä se kulkee Sinolilla ihan iloisesti.
Paras puoli asiassa olisikin se, että verottaja
ei voi mistään tietää kuinka paljon olen vuoden
mittaan omatekoista polttoainetta valmistanut.
Eikä saakaan tietää, jos en myy muille. En myy.
Samaan pääsee silläkin, kun ostaa sähköauton ja
aurinkosähköpaneelin ja lataa akut verottomalla
sähköllä. Verottaja ei pysty auringosta saamani
"polttoaineen" verotusarvoa mittaamaan. No meneehän
meillä Suomessa sähköautosta dieselvero, mutta se
on kertamaksu, sen muutkin dieselkuskit maksavat.
Minulle itse polttoaine olisi ilmaista, tai ainakin
verotonta, mikä on lähes sama asia.
Jos ja kun veroa on yli 75% polttoaineen hinnasta,
niin suurin säästö tulee, kun jättää verot pois. - Liikkeelle
Verotus? kirjoitti:
En halua ostaa öljyä, se on kallista. Mutta ohraa
ja kauraa, sekä perunoita minulla on. Niistä tulee
aika hyvää polttoainetta, eikä maksa paljon.
Alkoholin tislaaminen on helpompaa kuin bensan.
Autoani ei todellakaan voi sanoa nykyaikaiseksi,
mutta kyllä se kulkee Sinolilla ihan iloisesti.
Paras puoli asiassa olisikin se, että verottaja
ei voi mistään tietää kuinka paljon olen vuoden
mittaan omatekoista polttoainetta valmistanut.
Eikä saakaan tietää, jos en myy muille. En myy.
Samaan pääsee silläkin, kun ostaa sähköauton ja
aurinkosähköpaneelin ja lataa akut verottomalla
sähköllä. Verottaja ei pysty auringosta saamani
"polttoaineen" verotusarvoa mittaamaan. No meneehän
meillä Suomessa sähköautosta dieselvero, mutta se
on kertamaksu, sen muutkin dieselkuskit maksavat.
Minulle itse polttoaine olisi ilmaista, tai ainakin
verotonta, mikä on lähes sama asia.
Jos ja kun veroa on yli 75% polttoaineen hinnasta,
niin suurin säästö tulee, kun jättää verot pois.Puukaasulla saa ajaa tänäpäivänäkin verotta :-)
- triniemi
Kisavehkeissä käyttävät bensan seassa 10% meta/etanolia, nostaa puristus/ahtokestävyyttä ja luulis toimivan nykyautossakin.
Alkoholia kuluu kaksinkertainen määrä bensaan verrattuna jos halutaan sama teho. Tosin sillä saa potkuakin tarvittaessa huimasti, puristuskestävyys kun on valtava (esim. kiihdytysajossa top methanol koneista lähtee 2500 hevosta)- Verotus!
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Jos puristuskesto paranee, niin kannattaa varmaan
käyttää matalaoktaanista bensaa ja nostaa sitten
puristuksenkesto alkoholilla takaisin 98:aan?
Olettaen, että (m)etanolin saa halvalla, esim itse
valmistamalla. Olisikohan tuo 10% hyvä suhde ihan
tavalliseenkin moottoriin, jossa on automaattinen
seossuhteen säätö?
Lisäpotkusta en välitä, kunhan saan hinnan (=verot)
hinatuksi alemmas.
Olin kuvitellut kiihdytysautoissa käytettävän
nitrometaania, joka on jo melkein dynamiittia.
Väliäkö hällä, jos kerran metanolillakin kulkee. - triniemi
Verotus! kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Jos puristuskesto paranee, niin kannattaa varmaan
käyttää matalaoktaanista bensaa ja nostaa sitten
puristuksenkesto alkoholilla takaisin 98:aan?
Olettaen, että (m)etanolin saa halvalla, esim itse
valmistamalla. Olisikohan tuo 10% hyvä suhde ihan
tavalliseenkin moottoriin, jossa on automaattinen
seossuhteen säätö?
Lisäpotkusta en välitä, kunhan saan hinnan (=verot)
hinatuksi alemmas.
Olin kuvitellut kiihdytysautoissa käytettävän
nitrometaania, joka on jo melkein dynamiittia.
Väliäkö hällä, jos kerran metanolillakin kulkee.Vanhassa kaasarikoneessa toimii varmasti, uudemmilla tietokonehärveleillä voi tulla ongelmia, mutta toisaalta käytetäänhän jäänestoaineitakin jossain 1-2% bensan seassa. Saattaa olla että 95E 10% metanolia on jopa korkeampioktaanista kuin 98E.
Kuitenkaan ei kannata varmaan täydellä tankilla testata. Päästöt voi jopa pudota. Ainakin jenkkipeleihin saa 100% alkoholikäyttöön tarkoitettuja kaasareita, mutta sitten voi verottoja rokottaa ankarasti jos käyttää kadulla.
Nitrometaania käytetään myös kiihdytysajossa, mutta vain Top Fuel ja Funny Car-ryhmissä, suhteessa 90% nitrometaania ja 10% metanolia ettei se räjähdä ihan käsiin. Sitten on erikseen pelkällä metanolilla ajavat Top Methanol Dragster ja Top Methanol Funny Car. Pelkällä metanolilla 2500 hevosta, Nitrolla yli 6000. - Verotus-
triniemi kirjoitti:
Vanhassa kaasarikoneessa toimii varmasti, uudemmilla tietokonehärveleillä voi tulla ongelmia, mutta toisaalta käytetäänhän jäänestoaineitakin jossain 1-2% bensan seassa. Saattaa olla että 95E 10% metanolia on jopa korkeampioktaanista kuin 98E.
Kuitenkaan ei kannata varmaan täydellä tankilla testata. Päästöt voi jopa pudota. Ainakin jenkkipeleihin saa 100% alkoholikäyttöön tarkoitettuja kaasareita, mutta sitten voi verottoja rokottaa ankarasti jos käyttää kadulla.
Nitrometaania käytetään myös kiihdytysajossa, mutta vain Top Fuel ja Funny Car-ryhmissä, suhteessa 90% nitrometaania ja 10% metanolia ettei se räjähdä ihan käsiin. Sitten on erikseen pelkällä metanolilla ajavat Top Methanol Dragster ja Top Methanol Funny Car. Pelkällä metanolilla 2500 hevosta, Nitrolla yli 6000.Tunnut olevan hyvin perillä näistä oktaanijutuista.
Miten saan selville, mikä oktaaniluku sekoitukseeni
tulee? Voiko sen jotenkin laskea?
Entä miten paljon metanoli eroaa etanolista,
tässä oktaanilukua nostavassa mielessä?
Olen kokeillut joskus, jo kauan sitten sekoittaa
neljä litraa jäänestoa neljänkymmenen litran
tankilliseen. En huomannut haittavaikutuksia.
Eipä silti, ei auto sen paremminkaan kulkenut.
Sanoit, että verottaja voi rokottaa jos ajaa
pelkällä alkoholilla kadulla. Paljonko ottaa?
Millä perusteilla? Entä jos on 90% alkoholia?
Vai saako olla enintään 50%?
Dieselveron maksamalla kai sentään saa laillisesti
käyttää viinaakin takissa, vai mitä?
Viina ei mielestäni ole VEROTON polttoaine ;)
Hurjia tehoja tempovat Dragstereista. 6000! Huh!
Minulle riittää 60 hevosta ihan hyvin.
Kunhan saan ne halvalla ;) - triniemi
Verotus- kirjoitti:
Tunnut olevan hyvin perillä näistä oktaanijutuista.
Miten saan selville, mikä oktaaniluku sekoitukseeni
tulee? Voiko sen jotenkin laskea?
Entä miten paljon metanoli eroaa etanolista,
tässä oktaanilukua nostavassa mielessä?
Olen kokeillut joskus, jo kauan sitten sekoittaa
neljä litraa jäänestoa neljänkymmenen litran
tankilliseen. En huomannut haittavaikutuksia.
Eipä silti, ei auto sen paremminkaan kulkenut.
Sanoit, että verottaja voi rokottaa jos ajaa
pelkällä alkoholilla kadulla. Paljonko ottaa?
Millä perusteilla? Entä jos on 90% alkoholia?
Vai saako olla enintään 50%?
Dieselveron maksamalla kai sentään saa laillisesti
käyttää viinaakin takissa, vai mitä?
Viina ei mielestäni ole VEROTON polttoaine ;)
Hurjia tehoja tempovat Dragstereista. 6000! Huh!
Minulle riittää 60 hevosta ihan hyvin.
Kunhan saan ne halvalla ;)Oktaaniluvun laskemisessa en osaa auttaa mutta metanolilla on hurja puristuskestävyys pumppubensaan verrattuna. Jos 98E kestää just ja just 11:1 puristuksen, niin metanoli kestää varmasti 16:1, kilpureissa on jopa 12:1 ja hurjat ahtopaineet päälle! Eli puristuskestävyys nousee, mistä sinänsä ei ole hyötyä jos ei sitten esim. nosta puristuksia tai lisää ahtoja.
Veikkaan, että Suomessa ei saa ajaa verottomasti muuta kuin puukaasulla, jos jäät kiinni metskulla ajosta niin varmasti tulee kovat rapsut, valtio on ahne. Saahan polttoöljyllä ajostakin dieselautolla tolkuttomat korvausvaateet. En kokeilisi ilman kirjallista selvitystä viranomaisten kanssa. Kunnon tietoa asiasta ei mulla ole.
Muuten: Tukholmassa bussit ajaa etanolilla.
Alkoholi on erittäin kuiva polttoaine eli se ei sisällä voitelevia ominaisuuksia kuten bensa. Lisäksi aiheuttaa korrosiota, kilpuritkin sammutetaan kauden lopuksi niin että käytetään tankki kisabensalla loppuun, ettei jää talveksi metanolia linjoihin. Alkoholia pitää polttaa noin kaksinkertainen määrä että saadaan sama teho kuin bensalla, tosin puristuskestävyyden avulla saadaan helposti lisäpotkua. Alkoholi ei palaessaan aiheuta myöskään läheskään niin paljon lämpöä kuin bensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214